Dagboek van
Anne Frank
op toernee
door Israël
Een omstreden
verzameling met eigen
aantrekkelijkheid"
Eis: Son ja Barend moet
boek uit handel nemen
Jubileum-expositie van
50 jaar Gooisch museum
KUNST
CaidóaQounant
DONDERDAG 6 DECEMBER 1984 PAGINA 1;
ÜRAI
Opgravingen
bij Napels
TORRE ANNUNZIATA Bij op
gravingen in Torre Annunziata ten
zuiden van de Italiaanse stad Na
pels hebben archeologen 32 skelet
ten, honderden gouden en zilveren
munten en sieraden uit de Romein
se tijd gevonden. Op deze plek lag
vroeger de Romeinse plaats Oplon-
tis, die samen met Pompei, Herku-
laneum en andere dorpen verwoest
werd na de uitbarsting van de Ve
suvius in 79 na Christus. De vond
sten zijn gedaan in de buurt van
een school. Ze lagen op ongeveer
zeven tot acht meter diepte.
Begin restauratie
van Dogenpaleis
VENETIE In Venetië zijn omvangrijke
restauratiewerkzaamheden begonnen aan
het Palazzo Ducale of Dogenpaleis op de Pi
azza San Marco. Het schoonmaken en ver
sterken van het uit de twaalfde tot vijftiende
eeuw daterende gebouw zal zes jaar duren en
17 miljard lire kosten. Het bedrag is door de
Europese Investeringsbank tegen lage rente
ter beschikking gesteld. Het is de grootst op
gezette restaurering van een historisch ge
bouw in Italië sinds de tweede wereldoorlog.
Het werk gebeurt blok voor blok, zodat het
paleis openblijft voor het publiek. Het sym
bool van de macht en de roem van de Vene
republiek wordt jaarlijks bezichtigd
door i
- dan 1.300.000 mensen.
Recordprijs
voor werk Schiele
LONDEN Een onbekende heeft gisteren op
een kunstveiling van Sotheby's in Londen
3,19 miljoen pond (13,3 miljoen gulden) be
taald voor een naaktschilderij van de Oosten
rijkse expressionist Egon Schiele (1890-1918).
Het werk „Liebespaar (Mann und Frau) I" uit
1914 bracht het noogste bedrag op dat ooit
voor een werk van Schiele is neergeteld. Op
dezelfde veiling werd een naakt van Pablo Pi
casso, „La Gommeuse", verkocht voor 1,43
miljoen pond (bijna zes miljoen gulden). Een
schilderij van de Franse impressionist Claude
Monet, getiteld De Japanse brug in Monets
tuin, bracht 1,05 miljoen pond (ruim 4,3 mil
joen gulden) op.
„La gommeuse" van Picasso bleek goed voor bijna zes miljoen
gulden.
Gatacre
conservator van
Het Nijenhuis
W1JHE E. V. Gata-
ere (56) is benoemd tot
conservator van het
museum van de Stich
ting Hannema-De
Stuers Fundatie in het
kasteel Het Nijenhuis.
bij Heino. De verzame
ling, bijeengebracht
door de dit jaar overle
den dr. D. Hannema,
omvat voornamelijk
schilder-, teken- en
beeldhouwkunst en
kunstnijverheid van de
zestiende tot de twintig
ste eeuw.
Liesbeth Struppert:
„Steeds sterke emoties"
DEN HAAG „Het Dag
boek van Anne Frank"
dat als toneelstuk tijdens
het tweede speelseizoen in
ons land nog steeds volle
zalen trekt, gaat volgend
jaar mei in Israël op toer
nee. Onder meer worden
voorstellingen gegeven in
een kibboets en verder in
Tel Aviv, Haifa en Jeruza
lem, totaal ongeveer tien
keer. Het theater van Tel
Aviv beschikt over de mo
gelijkheid van simultaan-
vertaling, zodat daar in
het Nederlands kan wor
den gespeeld.
Liesbeth Struppert speelt in
dit stuk Miep de verzetsstrijd
ster en in deze rol moet zij aan
het begin van het stuk even
„op" om pas na de pauze weer
aan de beurt te komen. In die
tussentijd vertelt Liesbeth
over de ontmoeting met de
vrouw wier rol zij speelt: „Die
ontmoeting vond ik best eng.
De eerste keer dat ik haar
sprak was tijdens de receptie
na afloop van de première vo
rig jaar. Eigenlijk hadden we
toen niet de tijd en de rust om
echt met elkaar te praten. La
ter heb ik haar nog eens ge
sproken. Zo'n oorlogsperiode
gaat dan veel meer voor je le
ven, hoewel ze mij daar wei
nig over heeft verteld. Met Je
roen Krabbé, die het stuk re
gisseert, heeft ze heel uitge
breid over haar leven tijdens
de oorlog gepraat. Maar dat ze
een dappere vrouw is geweest
en waarschijnlijk nog is, staat
voor mij als een paal boven
water".
„Miep heeft ook heel weinig
gezegd over de rolvertolking.
Ik denk dat het voor haar ook
moeilijk is om te beoordelen.
Ga zelf maar na als je zou zit
ten te kijken naar een spel
over jezelf. Je zult jezelf mis
schien niet herkennen in de
rolopvatting van een ander".
Liesbeth Struppert herinnert
zich de oorlogsjaren nog wel.
Ze is in 1938 geboren en woon
de twintig jaar in Deventer. Ze
vertelt: „Van de oorlog herin
ner ik me de overvliegende
Vl's, die van lanceerbases tus
sen Epse en Bath men werden
afgevuurd. Ik herinner me
ook dat er Duitse officieren
waren ingekwartierd in het
IJselhotel. De Duitsers slacht
ten daar wel eens kippen. Ze
sloegen die beesten de koppen
af en dan liepen die kippen
zonder kop nog een eind
rond".
„En ook herinner ik me de ke
ren dat we wegens luchtalarm
in de kelder kropen om te
schuilen. Met m'n moeder ben
ik nog wel eens mee gewest
naar Wilp om daar bij boeren
aardappelen te halen. Onder
weg zijn we soms een greppel
in moeten duiken, omdat er
vliegtuigen laag overvlogen".
Veertig jaar
De ploeg aie Het Dagboek on
der regie van Jeroen Krabbé
opvoert, heeft er op het ogen
blik ruim 150 voorstellingen
opzitten. Onlangs werden ook
tv-opnamen gemaakt ten be
hoeve van uitzending op 4 mei
1985, als het veertig jaar gele-
De cast van „Het dagboek", met Liesbeth Struppert (bovenste rij, tweede van rechts), Jeroen
Krabbé, midden, links en Jip Wijngaarden, midden vooraan.
den is dat Nederland bevrijd
werd. Dat wordt geen tv-regis-
tratie, maar een geheel voor tv
opnieuw geregisseerde voor
stelling.
De tv-regie had Hank Onrust.
De groep zal de uitzending op
4 mei zelf niet kunnen zien,
want dan is men op toernee in
Israel.
Het spel roept in de theaters
telkens weer sterke emotiès
op. En niet alleen van mensen
die de oorlog hebben meege
maakt, of die familieleden
hebben verloren. Ook jonge
ren reageren soms heel erg
aangeslagen op de voorstelling.
Reacties
Liesbeth: „De reacties op ons
optreden lopen heel erg uit
een. Tijdens een voorstelling
hoorde ik een meisje van mid
delbare schoolleeftijd op een
bepaald moment hard roepen:
shit, ze gaat dood. Dat was op
het moment dat duidelijk
wordt dat Anne Frank en haar
familie de oorlog niet zullen
overleven. En in Heerlen
kwam een meisje snikkend
naar me toe om te vertellen
hoe eng ze het vond. Iedereen
die de historie en Het Dagboek
kent, weet hoe het af zal lo
pen. Misschien weten die kin
deren het ook wel, maar ken
nelijk leven ze zich zo in het
spel in, dat ze eigenlijk mèt de
bewoners van het Achterhuis
mee-hopen op een goede af
loop".
„Er zijn ook mensen die de
voorstelling persé niet gaan
zien, omdat ze verwachten er
niet tegen te zullen kunnen.
Bang misschien dat al het oude
zeer weer boven zal komen.
En anderen komen naar de
kleedkamers om er hun ver
driet uit te huilen".
Verfijning
Liesbeth: „Dit stuk zal niet
gauw vervelen, ook als speel je
het tweehonderd keer. In de
kleedkamers en in de bus on
derweg naar en terug van de
voorstellingen, hebben we het
nog elke keer over recensies,
publieksreacties, over dingen
die niet goed gingen tijdens de
voorstelling. Er worden ook
nog steeds nieuwe dingen be
dacht. Geen grote veranderin
gen, maar kleine verfijningen,
die je soms al spelende inval
len en waar je dan later samen
over praat".
„Heel belangrijk om zo'n lange
rit vol te kunnen houden, is de
sfeer in de groep. Want ik kan
wel vertellen, dat als er een
rot sfeer in een groep heerst,
ik dan afknap. Dan zou ik - als
het toch moest - huilend de
bus ingaan. Want ik kan niet
tegen een rot sfeer. En we
hebben ook geluk met ziektes
en zo. Maar één keer kon een
voorstelling niet doorgaan om
dat Jip Wijngaarden die de rol
van Anne speelt, heel erg ziek
De voorstelling wordt vijf da
gen per week gespeeld. Zon
dag en maandag heeft de
groep meestal vrij. En rondom
de jaarwisseling hebben ze een
kleine twee weken vrij.
Geluk
Liesbeth Struppert is geboren
in 1938. In I960 ging ze vanuit
Deventer naar de toneelschool
in Arnhem, waar ze een keer
moest blijven zitten. Ze heeft
er les gehad van mensen als
Rob de Vries, Ferd. Sterne-
berg („Die zei trouwens dat
het onzin was dat ze me een
jaar lieten overdoen"). Haar
eerste baan vond ze bij toneel
groep Theater in Arnhem (één
-seizoen) en daarna werkte ze
bij toneelgroep Studio in Am
sterdam met Kees van Iersel.
Dat duurde vier jaar. Vervol-
§ens twee jaar in Rotterdam
ij het Rotterdams Toneel.
Daarna koos ze voor vrije pro-
dukties. Ze zegt: „Ik heb het
gelukkig mogen meemaken
om met mensen als Mary
Dresselhuys (in Céline), Ko
van Dijk (vlak voordat hij
stierf) te spelen".
Vorig seizoen was ze weer te
rug bij Theater voor een gas
trol in „De dood van een han
delsreiziger". Ze heeft ook het
geluk gehad (zegt ze zelf) om
nog met Josephine van Gaste
ren, Lex Goudsmit en Loudi
Nijhoff te spelen: „Dat zijn
voor een acteur of actrice be
langrijke ervaringen".
GE TOL
AMSTERDAM Het boek „Gezond weer op" van Sonja Ba
rend moet onmiddellijk uit de handel worden genomen. Dit eist
Fred van Zijl uit Zeist in een kort geding dat gisteren tegen uit
geverij Unieboek diende voor de Amsterdamse rechtbankpresi
dent mr. B.J. Asscher. In het boek wordt onder de kop „25 Keer
in de week" (seksuele contacten) het tv-interview van 25 okto
ber 1983 van Sonja Barend met Van Zijl weergegeven.
Dit is gebeurd zonder dat Van Zijl daarvoor toestemming heeft
gegeven en volgens hem is de publikatie in het boek dan ook
onrechtmatig. Thema in het bewuste interview was de ziekte
aids, waaraan Fred van Zijl aanvankelijk leek te lijden en waar
over hij zelf Sonja Barend benaderd had om daarover voor de
televisie te praten. Nog voor de uitzending echter was inmiddels
komen vast te staan dat Van Zijl geen aids had. Niettemin ging
het programma door over dit onderwerp.
Volgens Van Zijl heeft het publiek in het boek de indruk gekre
gen dat hij aan aids lijdt, hoewel dit niet het geval is. Bovendien
heeft volgens hem de geciteerde titel „25 Maal in de week" uit
sluitend betrekking op zijn persoon en heeft dit niets te maken
met het onderwerp van het toenmalige interview over aids. De
foto van Van Zijl in het boek en de tekst maken volgens hem
een ontoelaatbare inbreuk op de waarde en intimiteit van hem,
aldus de eiser in het geding. Het aanbod van de tegenpartij om
in de tweede druk (de eerste zou op een paar honderd exempla
ren na zijn uitverkocht) van het boek het interview met Van
Zijl te wijzigen op de kritieke punten, sloeg Van Zijl af. Volgens
hem is het boek nog lang niet uitverkocht en dienen de nog niet
verkochte exemplaren onmiddellijk uit de handel te worden ge-
Mr. W.C. van Manen namens Unieboek verwonderde zich over
het geding. „Gezien de spontaneïteit en openhartigheid waar
mee Van Zijl zelf de publiciteit heeft gezocht en zijn bij herha
ling gedemonstreerde ingenomenheid, daarmee kan hij zich niet
over „Gezond weer op" beklagen en hoefde hem geen toestem
ming voor de uitgave van het boek gevraagd te worden, aldus
mr. Van Manen. In het tv-interview had Van Zijl zich volgens
de advocaat spontaan en met zichtbaar genoegen blootgegeven
tegenover 4,5 miljoen kijkers en daarmee welbewust voor een
publieke rol gekozen. Zijn wens die rol te vervullen heeft hij na
de uitzending bij herhaling bevestigd. Mr. Asscher doet op 13
december uitspraak.
HILVERSUM In het cultureel centrum de Vaart in Hilver
sum zal de commissaris van de koningin in Noord-Holland, drs
R. J. de Wit, zaterdag 8 december de jubiléum tentoonstelling
openen van vijftig jaar Gooisch museum. De herdenking van de
oprichting vijftig jaar geleden van het Gooisch museum bestaat
uit een drieluik van tentoonstellingen. Hedendaagse Gooische
kunstenaars tonen hun werk, voorts zal een overzicht geboden
worden van voorwerpen uit het Gooisch verleden en er zal ten
slotte een overzicht worden geboden van de archeologische acti
viteiten in het Gooi.
De tentoonstelling van de topografische collectie zal bijdragen
bevatten van ruim veertig Gooische kunstenaars. Te zien zullen
zijn impressies van karakteristieke plekjes in het Gooi en van
gebouwen en monumenten (tot en met 13 januari).
De expositie „Uit het Gooisch verleden verzameld" (tot en met
20 ianuari) toont voorwerpen die meestal door ruimtegebruik
verborgen blijven voor bezoekers van de Vaart. Zo is er een
Gooisch boereninterieur, maar ook zijn kleding en typisch Gooi
sche sieraden te zien en wordt de regionale geschiedenis in
beeld gebracht. Het derde deel van het drieluik betreft de arche
ologische geschiedenis van het Gooi in deze en vorige eeuw.
Nieuwe conservator Gatacre van Museum het Nijenhuis:
HEINO Museum Het
Nijenhuis in Heino heeft,
zoals gisteren gemeld, een
nieuwe conservator. Het
bestuur van de Stichting
Hannema-De Stuers Fun
datie heeft met ingang
van 1 december met goed
keuring van Gedeputeer
de Staten van Overijssel,
E.V. Gatacre (56) uit Vor-
den in deze functie be
noemd. Gatacre is alleen
al vanwege zijn familiere
latie nauw met het Heino-
se kasteel en het daarbij
behorende museum ver
bonden.
De in de stichtingsnaam voor
komende De Stuers was een
neef van hem. Die familierela
tie is volgens Gatacre niet de
doorslaggevende factor bij zijn
benoeming geweest. „Ik heb
ervaring die hier gebruikt kan
worden oordeelt hij. Zo was
Gatacre de man achter de ver
nieuwing van Museum Mada
me Tussaud in Londen. Ook
was hij verantwoordelijk voor
de komst van Madame Tus
saud in Amsterdam. De laatste
heeft hij zich bezigge-
i met de historische tui-
liouden i
nen van landgoed De Wiersse
in Vorden, het zomerverblijf
van zijn grootvader Victor de
Stuers, de eerste referendaris
van kunsten en wetenschap
pen.
Blij
„Het voert te ver om te zeggen
dat met deze benoeming een
droomwens van mij in vervul
ling is gegaan. Maar wel ben
ik heel blij om conservator te
mogen zijn van een verzame
ling kunstwerken, waarbij
mijn familie via de Hannema-
De Stuers Fundatie, betrokken
is geweest".
Zo reageert de 56-jarige E.V.
Gatacre op zijn benoeming tot
conservator van het museum
Het Nijenhuis in Heino. Een
benoeming die voor velen als
een verrassing is gekpmen. In
gewijden ginger er in het alge
meen van uit dat A.C.A.W.
Baron van der Feltz, die al ja
ren als assistent-conservator
werkzaam is, de opvolger van
dr. D. Hannema zou worden.
Gatacre kijkt verbaasd bij die
opmerking. Hem is daarvan
niets bekend, zo zegt hij, en
verder wil hij er niet op in
gaan.
Reserve
Zijn eigen benoeming ver
klaart hij als volgt: „Ik heb mij
al vrii lang informeel in reser
ve gehouden voor die functie".
Gevraagd naar een nadere
verklaring van die woorden,
geeft Gatacre toe, dat hij niet
heeft gesolliciteerd, maar voor
die baan is gepolst. Daarop
heeft hij, sedert 1971 zelf be
stuurslid van de stichting, la
ten weten wel „in" te zijn voor
die functie.
Een factor die bij de benoe
ming een rol heeft gespeeld, is
volgens Gatacre, dat hij niet
ver van Het Niienhuis woon
achtig is. „De Wiersse is niet
zo ver. Het ligt ook aan deze
kant van de IJssel", licht hij
opgewekt toe. „Bovendien kan
ik deze baan als conservator
heel goed combineren met het
beheer van De Wiersse, en ia,
die familieverwantschap, die
van meerdere generaties terug
dateert, heeft denk ik ook wel
meegespeeld, natuurlijk".
Een voordeel van Het Nijen
huis vindt Gatacre dat het mu
seum een persoonlijke verza
meling herbergt. Die geeft vol
gens hem de mogelijkheid de
bezoekers in aanraking te
brengen met facetten van de
beeldende kunst, die ze anders
niet gezien zouden hebben.
„De denkwijze van de verza
melaar is dikwijls anders dan
die van de bezoekers. Daarom
treffen ze hier dingen aan, die
ze niet eerder kenden of waar
van ze niets afwisten. Met een
veelzijdige, maar toch persoon
lijke verzameling zoals deze,
rol je als bezoeker gemakkelij
ker door naar onbekende fa-
Omstreden
Dat het om een omstreden
verzameling gaat, geeft Gata
cre volmondig toe. „Maar in
zekere mate heeft dat zijn ei
gen aantrekkelijkheid", vindl
hij. „Deze verzameling geeft
een persoon weer. Het is inte
ressant te zien hoe een persoon
die iets heeft verzameld, de za
ken beschrijft. Met die toe
schrijvingen kun je het wel oi
niet eens zijn, maar interessant
«i"
Lachend geeft de kersverse
Nijenhuis-conservator toe het
zelf ook niet altijd met Hanne
ma eens te zijn. „Nee, ik kan
me met zijn beschrijvingen
niet altijd verenigen, maar dat
is geen belemmering voor
mijn functioneren hier
Concrete voorbeelden van een
afwijkend standpunt van dat
van Hannema wil hij echter
niet geven.
In het functioneren van het
muSeum als zodanig wil Gata
cre niet direct van alles gaan
veranderen. „Het is een zeer
persoonlijke verzameling, en
daar moet je heel voorzichtig
mee zijn. Je kunt er hier ech
ter veel meer gebruik van ma
ken dat de persoon van de
verzamelaar ae drempel voor
het publiek naar dit museum
verlaagt. Zo kun je bijvoor
beeld kijken hoe je het voor
het publiek nóg gemakkelijker
opzet. Bijvoorbeeld door een
serie samenhangende beelden
op te stellen. Maar als het goed
is, zal de verandering op zo
natuurlijke wijze verlopen, dat
men haast niet opmerkt, dat
het veranderd is. Als het goed
is, zegt men: Hé, wat mooi, en
niet: Hé, wat een verande
ring".
Ook onder de nieuwe conser
vator blijft het kasteel zelf al
leen toegankelijk voor groepen
op afspraak. Het toelaten van
elke willekeurige bezoeker in
het kasteel ziet Gatacre als een
ideaal, maar problemen met
het toezicht en het budget la
ten dit niet onmiddellijk toe.
„Dan is het beter om op groe
pen een sterke indruk te ma
ken, dan op individuen een
slappe".
Pratend over datzelfde kasteel,
dat dr. Hannema destijds als
woonhuis diende, zegt de nieu
we conservator het als een
probleem te zien dat er nu nie
mand meer woont. „Het ge
voel dat er iemand woonachtig
is, dat is heel belangrijk, geloof
ik. Je gaat dan niet naar een
museum, maar naar het woon
huis van een verzamelaar.
Kunstwerken waren gemaakt
om aan muren in huizen ge
hangen te worden. Hier han
gen ze aan muren in een huis.
Hier kun je als bezoeker zeg
gen: O, dat hangt in de eetka
mer. En dat is een heel ander
aspect".
Tot slot wil de kersvers be
noemde conservator nog wel
kwijt, dat hij de band met de
provincie Overijssel als heel
gunstig ervaart. „Van de com
binatie van onafhankelijke
stichting met de provincie, die
voor huisvesting en budget
zorgt, gaat een stimulerend ef
fect uit. Als je honderd pro
cent onafhankelijk bent, heb je
misschien de neiging te gaan
zweven, nu moet je realistisch
met beide benen op de grond
blijven. Bovendien besef je uit
de relatie met de provincie,
dat je een relatie met alle
het oosten hebt".
NOLLIE SPIJERS
Voor een uitgebreide]
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis v 1
kelijkse bijlage 1
krant.
straat 6, tel. 01720-20800): Onca
upon a time in America (12);
19.00. zo. 13.30. Erotisch spie
gelbeeld (18); za. wo. 14.00.
EUROCINEMA II: Apocalyps
now (16); 20.00. (beh. dl.). EU
ROCINEMA III: Up the creek
(16); 18.45, 21.15. za. zo. wo.
ook 13.45. EUROCINEMA IV:
Bolero (16); 18.30, 21.00. (beh.
di.). za. zo. wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Erotisch
spiegelbeeld (16); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Jonge wilde
meisjes (18); za. 24.00. EURO
CINEMA III: Up the creek (16);
za. 24.00. EUROCINEMA IV:
Bolero (16); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Drie knuis
ten op de snelweg (al); 14.30,
19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00, 21.15. LIDO I (Steen
straat 39, tel. 124130): Amadeus
(al); 20.00. zo. ook 14.30.
LIDO II: The woman in red
(al); 14.30, 19.00, 21.15.
LIDO III: Top secret
123875): De gelaarsde poesjes
(16); 14.30, 19.00, 21.15. -
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Alice in Wonderland
(al); za. zo. wo. 14.30. zo
16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Proefkonijntje vooi
plezier (16); vr. za. 23.30.
zaak Zonnebloem (al);
CITY THEATER IV: American
sex (16); do. vr. 14.45, 19.00,
21.15. za. ma. 19.00. zo. 14.45.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV: Sneeuw
witje en de zeven dwergen (al);
za. wo. 14.45.
ïhiet
'en nie.
oert d\
laar he
)elano
antal
te bev
og in i
chiede
192A
lelano
lat er i
jen bi
orps. i
\ator h
lestonj
an po,
ip de
ee (W,
al inwi
net L
ens, c
'oxy F
adine).
nent i<
tordt t
net go
10.28 u
De f i
'oals
KON-t
nachts
iet op
jaat d
ding.
loor
:omt L
)erbo\
Ie tek
Iraagt
net v
loet
iet zw
vlg d,
:eerde
lelaar,
;chuld
verkt
ieren
ïen vé
school
loop l
speler.
Lev(
15.45, 19.00. wo. 15.45. Yentl
(al); do. ma. dl. wo. 20.00. i
21.15. II bidone (16); zo. 21.15.
101 Dalmatiörs (al); za
WASSENAAR e ASTRA: Lassl-
ter (al); do. t/m zo. 20.00. Sil-
kwood (al); ma. t/m wo. 20.00.
Wie met pech omgaat (al);
DEN HAAG# BIJOU (Spui 27, j
tel. 463500): Betrayal (16); I»
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. BABYLON I
1 (naast Centraal Station, tel.
471656): Amadeus (al); 14.00. I
20.00. BABYLON 2: (12); Poli-i
ce academy (al); 14.00, 19.15,\
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.15,1
21.30. BABYLON 3: Under the 1
vulcano (16); 14.00, 18.45,1
21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45,4
21.15. CINEAC 1 (Buitenhol
20. tel. 630637): The woman in
red (al); 14.00, 18.45, 21.30.
14.00, 18.45. 21.30. za. a
18.45, 21.30. EURO CINEMA I
(Leyweg 910, tel. 667066): The
never ending story (al); 14.00,
19.00, 21.30. za. wo. 19.00,
21.30. zo. 14.00, 16.15, 19.00,
21.30. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): The r
ending story (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 1
21.30. METROPOLE 2: Under
fire (16); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Paris, Texas
(16); 14.00, 20.30. METROPO
LE 4: Once upon a time in
America (12); 13.30, 19.30.
METROPOLE 5: Purple rain I
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13, Babel
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 3: Startrek III
(al); 13.45, 18.45, 21.30.
13.45, 18.45, 21.30.
straat 12b, tel. 656402): Vurige
meisjesorgieën (18); 12.00 tot
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 2: Pikante tienerslipjes (18);
12.15 tot 22.45. vr. za. 22.45. zo.
v.a. 13.45. LE PARIS 3: Hot
lady (18); 12.30 tot 23.00.
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. HAAGS
FILMHUIS: Voor onbepaalde tijd
Titia Buning-
Brongers
Prijs 1984
toegekend
AMSTERDAM De Titia
Buning-Brongers Prijs
voor dit jaar is toegekend
aan Marlijn Dunker uit
Tilburg en Willem San
ders uit Amsterdam. Zij
ontvangen ieder 3500 gul
den. De Stichting Titia Bu
ning-Brongers heeft ten
doel de nalatenschap van
de schilder Johan Buning
te beheren en uit de in
komsten het werk van
schilders, jonger dan der
tig jaar, te bevorderen.
MEI
i N
foot
fi,4: