Stormloop op musea
ALLERLEI(DS)
feel schade door heien
:P
Leidse binnenstad
Litteris Sacrum laat
gemengde indruk achter
EERKOOP MUSEUMJAARKAART VALT TEGEN
Werk in Uitvoering
op dood spoor
geïnspireerde Mendelssohn5
[EIFOLDER" MOET GEDUPEERDEN
ijELPEN
Paters
merkte
ar hij
'an de
Cursussen
Het Dienstencentrum Morschwijk heeft een aantal
cursussen op het programma staan. Het gaat om wre
ven, engels, algemene vorming, tekenen, schilderen en
bridge. Nadere informatie is bij het dienstencentrum,
telefoonnummer 761196, verkrijgbaar. De cursussen
gaan in de loop van volgend jaar van start
Engel
K&O vertoont morgenavond in de Kapelzaal aan de Oude
Vest 45 de klassieker „Der blaue Engel" met Marlène Di-
trich en Emil Jannings. De evergreens „Ich bin von Kopt
bis Fuss auf Liebe eingestellt" en „Lola" maakten deze
film wereldberoemd. De voorstelling begint om kwart over
acht
.Vrouwenfilms
„Toute une nuit" van Chantal Akerman (acht uur) en
.Agatha" van Marguerite Duras (tien uur) zijn de
films die voor morgenavond op het programma staan
van LAK—Cinema aan de Cleveringaplaats 1. De film
van Akerman bevat geen verhaal, maar is opgebouwd
uit fragmenten. Agatha" is een erotisch verhaal over
een verboden liefde tussen broer en zuster.
Speelgoed
Clubhuis Matilo aan de banstraat 126 houdt morgen een
thema-ochtend voor vrouwen over speelgoed, waarbij on
der meer de vraag aan orde komt welk speelgoed verant
woord is. De bijeenkomst begint om half tien.
Wat is jazz?
Wat is jazz?" is de titel van een cursus die op 6 decem
ber in het K&O-gebouw aan de Oude Vest 45 van start
gaat In de cursus wordt een beeld gegeven van de ge
schiedenis van jazz. Nadere inlichtingen zijn bij K&O.
telefoonnummer 141141, verkrijgbaar.
Amnesty
Amnesty International houdt morgen schrijfavonden in de
Bevrijdingskerk in Zuid-West (vanaf half acht) en in de
Vredeskerk aan de Burggravenlaan vanaf half acht). Don
derdag heeft een schrijfavond plaats in de studenten-ek-
klesia aan het Rapenburg 100 (vanaf acht uur). Geschreven
kan worden aan een gemartelde Pakistaanse zakenman,
een verdwenen moeder en haar 13-jarige dochter uit El
Salvador en een gevangen genomen Zuid-Afrikaanse.
Bommel
De Vereniging Onderwijs, Kunst en Wetenschap houdt
woensdag een lezing over Marten Toonders Bommel-
verhalen in de sociëteit De Burcht aan de Burgsteeg
14. De bijeenkomst begint om half negen.
Concert
Han Kapaan (hobo) en Henk Briër (piano) concerteren
woensdagavond in de Kapelzaal van K&O (ingang Haze-
windsteeg). Op het programma staan werken van Bach,
Scarlatti, Brahms, Pixis, Liszt en Nielsen. Het concert be
gint om kwart over acht, toegangskaarten kosten zes gul
den en vier gulden vijftig.
Gijs de Vries
De kersverse Euro-parlementariër Gijs de Vries vertelt
woensdagavond iets over zijn eerste ervaringen in bet
Eurpoese parlement. Dat gebeurt op uitnodiging van
de Europese Beweging in Nederland, die een bijeen
komst houdt in restaurant Wienerwald aan de Leidse
Steenstraat. Aanvang neger uur.
EIDEN QeidóaQowuvnt MAANDAG 26 NOVEMBER 1984 PAGINA 3
ïbreker aangehouden
EIDEN De Leidse politie
eft vannacht omstreeks één
ir een 22-jarige Leidenaar aan
houden die ervan wordt ver-
cht ingebroken te hebben in
ri woning aan de Sythoffstraat
Leiden. Bij die inbraak waar
de inbreker nogal wat lawaai
aakte, werd een buurman gea-
meerd, die een kijkje ging ne-
»n. Hij zag de man een poging
igen om via een dakkapel de
ining in te komen. Naar aan
ging van het signalement dat
buurman kon geven, werd de
weker even later op de Ples-
inlaan aangehouden. Vermoe-
Djk heeft de man nog meer in-
jken op zijn geweten.
Aantal hulpvragen
FIOM gestegen
LEIDEN Het aantal hulpvragen bij het regio
naal bureau voor hulpverlening bij zwangerschap
en alleenstaand ouderschap, de FIOM, is vorig
jaar weer gestegen. Er viel vooral een toename te
constateren in de hulpvraag in verband met de
omgangsregeling en ook in verband met de post-
adoptie. In totaal werd er 386 keer om hulp ge
vraagd in 1983. Hoog scoorden ook de vragen in
verband met problemen met huisvesting, vragen
van juridische aard en financiële aard. Het project
"Kind, omgeving en echtscheiding" dat het FIOM
in 1982 startte is in 1983 verder tot ontwikkeling
gekomen. Gebleken is dat dit project in een duide
lijke behoefte voorzieta, aldus FIOM. De FIOM
hield op 19 scholen één of meer bijeenkomsten in
verband met dit project over echtscheiding, waar
in ook de schoolprestatie van het kind van ge
scheiden ouders werd bekeken.
KNOV op stap
met gemeenteraad
LEIDEN Het Koninklijk Ne-
derlands Ondernemersverbond
(KNOV) wil zaterdag 8 december
met de gemeenteraad op stap. Alle
raadsleden worden uitgenodigd
om tien uur bij de firma Ico-Atibu
aan de Hoge Rijndijk te zijn. Van
daar uit worden zij rondgeleid
langs aan de Hoge Rijndijk geves
tigde bedrijven tussen de Utrecht-
sebrug en de Wilhelminabrug. Dit
gedeelte van de Hoge Rijndijk
wordt thans gereconstrueerd. Het
KNOV wil de raad een beeld ge
ven van de gevolgen van de re
constructie voor de bedrijven,
waar meer dan tweehonderd per
sonen werkzaam zijn.
Zakkenrollers aktief
LEIDEN Bij de Leidse politie
zijn afgelopen zaterdag veel aan
giften binnengekomen van zak
kenrollerij en inbraken in auto's.
De dieven waren vooral aktief in
de Haarlemmerstraat en in de om
geving van de Haarlemmerstraat.
In een warenhuis aan de Haarlem
merstraat werd om drie uur een
67-jarige vrouw uit Oegstgeest be
stolen van haar portemonnee met
150 gulden en giropas. Een half
uur later werd verderop in de
Haarlemmerstraat een vrouw uit
Delft van haar tas beroofd. De tas
werd later in een steegje terugge
vonden, maar het geld, ongeveer
250 gulden, en cheques en een pas
je waren er uit verdwenen. Weer
een half uur later werd een Leidse
vrouw op de Aalmarkt van haar
portemonnee met ongeveer 50 gul
den en een aantal eurocheques be
roofd. Uit een woning aan de Jan
Vossensteeg werd zaterdagmiddag
ongeveer 100 gulden gestolen en
zo'n 30 girobetaalkaarten. De be
woonster van het huis had haar
voordeur geschilderd en de deur
op een kiertje laten staan. Toen zij
zich even elders in het huis be
vond moeten geld en cheques ge
stolen zijn. Dezelfde middag wer
den drie auto's opengebroken op
de parkeerplaats 't Klooster achter
de Haarlemmerstraat. Uit de auto's
werden de radio-cassetterecorders
ontvreemd.
1IDEN Met gretig-
id is het afgelopen
tekeinde gebruik ge
lakt van de mogelijk-
id een gratis bezoek aan
rijksmusea te brengen.
het rijksmuseum van
ilkenkunde werden
iemaal zoveel bezoekers
loteerd dan tijdens nor-
ile weekeinden. Bij het
tsmuseum van Oudhe
den kwamen zelf vier
maal zoveel bezoekers
dan anders.
De portier van het museum
voor Volkenkunde noteerde
1085 bezoekers. Er werden in
het museum extra rondleidin
gen door de internationaal be
kende Boeddha-zaal gehouden.
In deze zaal wordt met spie
gels en speciale belichting op
vijf meer dan levensgrote
bronzen Boeddhabeelden een
tempelsfeer uit Japan opgeroe
pen. Dr. W.R. van Gulick, di
recteur van het museum, leid
de de bezoekers rond, waarbij
hij vooral inging op de beteke
nis van de verschillende
Boeddhabeelden. Tevens wer
den er in het museum vier
films vertoond. Eén over Ja
pan, één over Mexicaanse
handwerktechnieken, één
over Groenlanders, die aan
sluit op de speciale tentoon
stelling in het museum en één
over een Marokkaans gezin in
Nederland, waarmee de bot
sing van culturen tot uiting
komt.
Het museum van Oudheden
telde 1800 bezoekers. Hier wa
ren geen speciale rondleidin
gen. Een en ander in verband
met het feit dat het museum
midden in verbouwingen zit.
Het gemeentelijk molenmu
seum „De Valk" kreeg 385 be
zoekers binnen de muren. Ook
hier was van een verheugend
groot aantal sprake.
Het gemeentelijk museum „de
Lakenhal" was het minst in
trek. Er werden het hele
weekeinde 730 bezoekers ge
noteerd. Niet meer dan ander
half keer meer dan in andere
weekeinden. Zaterdag was er
een algemene rondleiding.
Gisteren leidde museumdirec
teur Wurfbain de bezoekers
langs de werken van Rem
brandt.
Het eigenlijke doel van de gra
tis openstelling van de musea
werd niet gehaald. Er werden
zeer weinig museumjaarkaar
ten verkocht. „Ik heb een dro
ge keel van het aanprijzen",
aldus de verzuchting van de
beheerder van molen de Valk,
gisteravond. „Maar ik heb er
maar een paar kunnen verko
pen". Ook in museum de La
kenhal werden weinig jaar
kaarten verkocht.
iijeen-
hij in
direk-
le, die
eskin-
tijnen
:kt de
ringen
ij van
annes
me
nt de
d op
IDEN Het Residentie
onder leiding van
inz Wallberg opende zater-
de Stadsgehoorzaal haar
certserie L met een popu-
programma: zes Duitse
ïsen van Mozart, "Auffor-
ung zum Tanz" van Carl
ria von Weber en 'toe'
idelssonhs "Italiaanse"
ïfonie. Als enige uitzonde-
prijkte met een meer mo-
nentaal karakter het vierde
noconcert van Beethoven
irtussen. De aantrekkings-
:ht van dit overwegend
--clmA verteerbaar muzikaal
mu miste haar uitwerking
ere It: de Stadsgehoorzaal was
van jjwel tot de laatste plaats be-
tbrief
X programma van min of
•r doodgespeelde werken
gemakkelijk in een vol-
>kt oninteressante avond
'S men resulteren. Heinz
Wallberg tilde echter met het
van hem zolangzamerhand be
kende vakmanschap de mu
ziek omhoog naar een muzi
kaal niveau, waarop alles fris,
nieuw en levensecht klonk.
Het publiek had er dan ook
geen moeite mee de uitvoerin
gen van begin tot einde ge
boeid mee te beleven.
Mozarts Duitse dansen werden
puntgaaf en met esprit neerge
zet en 'Aufforderung zum
Tanz' klonk zwierig en onop
gesmukt en kon als program
maonderdeel zodoende over
tuigen. Mendelssohns' 'Ita
liaanse' symfonie spande in
muzikaal opzicht de kroon.
Wallberg gaf er een virtuoze
en sprankelende uitvoering
van, die de luisteraar weer
eens de ogen opende van de
weergaloze kwaliteiten van
het werk op het vlak van vor-
mevenwicht en muzikale in
spiratie.
De uitvoering van Beethovens
vierde pianoconcert pakte
daarentegen minder gunstig
uit. De soliste Eliane Rodri
guez etaleerde een perfecte en
haarscherpe techniek, die dui
delijk imponeerde, maar - al
thans zo kwam het halverwe
ge de zaal over - met een ui
terst onderkoelde expressie,
waarin slechts op enkele mo
menten zoals in het tweede
deel, een innemend gevoel
doorklonk. Voor het overige
pakte haar benadering kurk
droog uit, alsof zij een étude
onder handen had. Ook het
orkest werd niet hoorbaar
door dit spel geïnspireerd. Het
klonk te zwaar op de hand,
eveneens droog en liet in de
coördinatie met de solopartij
enkele pijnlijk hoorbare ste
ken vallen.
DIRK VOOREN
•Ü&DE
jIDEN Het ontstaan
jjji gebreken aan huizen
6 omr gevolg van heiwerk-
16 o J^mheden in de omge-
1| 0 4M&' *s-een. vee* voorko-
11 - üïnd euvel in een oude
i °oJji als Leiden. Vaak
jj jjjkt dat getroffen bewo-
3 2 mTs niet weten wie zij
7 2 E)sprakelijk moeten stel-
19 oUI voor °*e ontstane scha-
19 omen hoe dergelijke pro-
,5 S SJures gevoerd dienen te
- -"rden, dit ondanks het
t dat deze informatie is
lOr lenomen in de bewo-
fsbrief die de gemeente
dergelijke werkzaam-
jlen in de buurt ver-
eid. De Technisch Be-
ners Adviseurs (TBA's)
ïben daarom met me-'
verking van het Insti-
Cubaanjt Burgerraadslieden
'aalTwt .boekje uitgebracht
teruggrnn' wordt uitgelegd
id-AfriK bewoners (onenigheid
oegelatcr) schade aan hun huis
Zuidafninen voorkomen,
i buiteifolder is opgesteld naar
aanleiding van een aantal pro-
jekten. De bekendste daarvan
is de walkantvernieuwing aan
de Groenhazengracht als ge
volg waarvan een aantal hui
zen ernstig is verzakt en ge
scheurd.
De TBA's constateren een be
langentegenstelling tussen be
woners en aannemers/op
drachtgevers. De laatsten heb
ben belang bij zo laag mogelij
ke kosten en schrikken door
gaans terug voor een goed on
derzoek van de woningen
voordat met het werk begon
nen wordt. Ook de mogelijke
consequenties van een derge
lijk onderzoek (maatregelen
als het plaatsen van stutten)
staan hen tegen. Zij geven het
probleem bij voorkeur in han
den van een verzekerins-
gmaatschappij die echter pas
achteraf, als de schade al is
ontstaan, aktief wordt, consta
teren de TBA's.
Ook komt het voor dat de aan
nemer in geval van schade de
schuld op de bewoner schuift.
Dit gebeurde bijvoorbeeld bij
het project Groenhazengracht.
Bewoners werd verweten dat
de schade was ontstaan als
volg van slecht onderhoud a
de woning. Bewoners voeren
daartegen meestal aan dat de
woning nog jarenlang in takt
zou zijn gebleven wanneer er
geen werkzaamheden waren
uitgevoerd.
In de 'heifolder' wordt uitge
legd hoe bewoners bezwaar
kunnen maken tegen bouw
vergunningen. Hen wordt aan
geraden de opdrachtgever en
de uitvoerder in een vroegtij
dig stadium aansprakelijk te
stellen en hen te verzoeken
vooraf een onderzoek te doen
om schade te voorkomen. In
de folder zijn voorbeelden op
genomen hoe een aansprake
lijkheidsverklaring er uit kan
zien.
De heifolder wordt verspreid
onder bewonersgroepen die
met deze problemen te maken
krijgen. Hij is bovendien ver
krijgbaar bij de Stichting Wel
zijn (Breestraat 117), het Insti
tuut Burgerraadslieden en di
verse buurthuizen. Informatie
kan worden verkregen bij de
TBA's, buurthuis De Pancrat,
Middelstegraacht 40, tel.
132585.
de na|
>anen
schiede|
i over
in Narr
impai
jstie 1
ie aanw.
a. Del
in prinJ
Cubaanf
otha
an two*
aan
iiddela$
na zei 1
igola
heeft f
»ens 1
land
handel4
a zou 1
ise teri4
'illen
in stt|
1 van i
n, indil
nd, wa|
ng
J aantal woningen aan de Groenhazengracht werd begin dit (aar beschadigd door heiwerkzaam-
Prijzenregen in Haarlemmerstraat
Vice-voorzitter Jilleba van de Haarlemmerstraat-winkeliers reikte zaterdagmiddag met de bekende
presentator Henny Huisman de prijzen uit van de actie, die de afgelopen anderhalve week is ge
houden onder het motto „Bekend in de Haarlemmerstraat". De hoofdprijswinnaars gaan een keer
tje uit eten met Henny Huisman. Het zijn de dames W. de Leeuw (foto), G. van Dijk en Van Leeu
wen, allen uit Leiden. De feestelijke prijsuitreiking, waarvoor veel publieke belangstelling bestond,
werd opgeluisterd door Sint Nicolaas. Behalve de hoofdprijzen, werden er diverse waardebonnen
te besteden bij winkels in de Haarlemmerstraat, uitgereikt.
LEIDEN Toneelvereni
ging Litteris Sacrum koos
dit seizoen voor Marcel
Aymé's 'De Maxibulen'.
Regisseur Hein Snijders
zegt daarover in het pro
gramma: „Welhaast alle
soorten liefde zijn -op
vaak geraffineerde wijze-
in de handeling van dit
stuk vervlochten".
Na de introductie van ver
schillende leden van de
grootindustriële familie Do-
nadieu gaat het over de lief
de tussen jongste dochter
Florence en ingenieur Ludo-
vic. Die liefde is al spoedig zo
groot dat ze belangrijke uit
nodigingen voorbij laten
gaan en zelfs vinden dat ze
zonder eikaars aanwezigheid
moeten kunnen: Ludovic
vertrekt naar het buitenland.
De andere dochter, Yolande,
reist hem met haar onmoge
lijke liefde Celestin, die
werkt in Donadieu's maxibu-
lenfabriek, achterna. Na veel
omzwevingen eindigt het
stuk als Florence, die lijdt
aan de haar opgedrongen
Platonische liefde voor de
trein gaat liggen, maar van
de rails wordt afgehaald door
haar teerbeminde, die opeens
weer genezen is van het
meisje waar hij in zijn dro
men verliefd op was.
Aymé heeft deze gegevens in
het absurde getrokken, wat
het stuk nog wel redelijk
verteerbaar maakt. Vele
vondsten, die vaak het toneel
zelf op de korrel nemen, fris
sen de handeling op: de toe
vallige voorbijganger op een
repetitie Bordeur wordt tot
verteller gebombardeerd en
'zet het stuk naar zijn hand',
vier grijze figuren op de ach
tergrond illustreren de han
deling en treden op als ver
schillende vrouwen en man
nen, enzovoort. Snijders
heeft daar nog weer eens zijn
stempel op gedrukt. Dat alles
levert een vaak aardige,
maar niet echt boeiende
voorstelling op.
Litteris acteerde 'in de
breedte' goed, echte uitschie
ters waren er niet, al speel
den Joop Segaar en Ton Bas-
tein hun rollen sterk en con
sequent. Robert Jan de Graaf
maakte daarentegen wat al
te vaak de misplaatste in
druk van een wat slunge
lachtige Adriaan van Dis.
Op het gebied van licht, ge
luid en decor was de voor
stelling zeer verzorgd. Het
lag helaas aan het stuk dat
de voorstelling een gemeng
de indruk achterlaat.
Voor zijn verdiensten vanaf
de oorlog kreeg Bob Hage-
man na de voorstelling de
versierselen opgespeld die
behoren bij het erelidmaat
schap.
DICK VAN TEYLINGEN
LEIDEN Het Groningse muziektheatergezelschap „Werk In
Uitvoering" (WIU) maakt al elf jaar producties voor jongeren;
producties die zich kenmerken door een combinatie van theater
en popmuziek, waarbij de inhoud steevast een bepaalde maat
schappelijke relevantie heeft. Het verhaal draait dan ook meest
al om jongeren die door de maatschappij zijn uitgekotst of die
zichzelf bewust buiten de samenleving plaatsen. Een categorie
die gebukt gaat onder het cliché kansarme- of randgroepjonge
ren.
WIU gaat er vanuit en dat klopt ook wel dat deze jonge
ren, voor wie zij willen spelen en die zij een perspectief willen
bieden, niet te vinden zijn in schouburg of theater, maar in de
jongerencentra. Vandaar dat zij afgelopen zaterdagavond met
hun nieuwste productie, getiteld Vocoder, op het podium van
het Leids Vrijetijds Centrum te vinden waren.
In Vocoder draait het om Wanda: zij is van huis weggelopen en
komt terecht in een wereld vol waanzinnige gebeurtenissen. Met
dit laatste is de inhoud van het stuk eigenlijk al weergegeven; rij
ontmoet op haar zwerftocht een sekte, voert gespreluien met
haar zuster en haar moeder over de situatie thuis en houdt lange
monologen. Tussen dit alles valt nauwelijks enig verband te ont
dekken; geen logische verhaalontwikkeling, maar losse flarden,
vaak zeer stilistisch en afstandelijk gebracht.
De voorstelling wordt nog enigszins in belans gehouden door
een mooi uitgevoerd decor, op zich redelijke acteerprestaties en
muziek die het beluisteren waard is. Echter, de vraag kan ge
steld worden of WIU met deze aanpak langzamerhand niet op
een dood spoor terecht gekomen is.
Een discussie over het begrip kansarme jongeren, gekoppeld aan
de vraag of er bij deze groep behoefte zou bestaan aan geënga
geerd muziektheater, zou hier te ver voeren. In het LVC zyn,
naar mijn idee, nauwelijks kansarme jongeren te vinden en als
ze er al kwamen dan zouden ze hoogstwaarschijnlijk de flipper-
bak verkiezen boven muziektheater met een boodschap. Als the
atergroep heeft WIU voldoende kwaliteiten in huis, maar het
door hen al elf jaar gehanteerde concept past niet meer in deze
tijd. Wellicht zouden zij zich in het theatercircuit wel waar kun
nen maken.
FRITS BRUINS
Eensceneutt
de
voorstelling
van „Werk in
Uitvoering".