LPMG swingt
met K&G
AVONDJE UIT? f
KIJK IN DEKRAN1
CeidócSowuvnt
Dans-première Serein
Theater aan de Haven
Timdelerclub verrast met
verfrissende musical
r
Meer bezoek Het Loo
en Kröller-Möller
bioscopen
Herfst
Prins
heeft er
tabak van
KUNST
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1984 PAGIN/
SP<
LEIDEN Twee Leidse mu-
ziekkorpsen traden gister-
avond gezamenlijk op. Het
Leidsch Politie Muziek Gezel-
schap en de Show and Mar-
chingband K&G vonden el-
kaar op het podium van een
volle Stadsgehoorzaal. Een ta-
melijk uniek gebeuren waar
voor het idee is geboren tij-
I dens de kerstnachtdienst in de
Hooglandse kerk in 1983. Hier-
aan leverden beide korpsen
hun bijdrage. De respectieve-
lijke dirigenten kwamen toen
op het idee om een gezamen-
lijk concert te geven voor een
goed doel. En dat werd de
J Stichting Club '58, waarvan de
muziekgroep "De Sleutels" fi-
I nanciële steun hard nodig
heeft.
I K G vormt een reusachtige
band, waarop het podium van
de Stadsgehoorzaal nauwelijks
berekend is. Ook de enorme
geluidssterkte geeft wel aan,
dat het in wezen om een open
lucht-gezelschap gaat. Onder
leiding van Nico de Jeu gaven
ze onder meer een selectie uit
de Amerikaanse swing-perio
de. Met een aantal fragmenten
van bekende nummers van
Glenn Miller, zoals "In the
mood", bracht men een hom
mage aan deze musicus. Een
gezamenlijk optreden van de
tamboergroepen uit de beide
brassbands onder leiding van
Rinus Fuik vormde de over
gang naar het optreden van
het L.P.M.G.
Deze band, gedirigeerd door
Cees Brugman, is een stuk
kleiner dan K G. De muziek
die ze brengt, is melodieuzer
van karakter. Een uitvoering
van de bekende "song" "Mu
sic" (J. Miles) ontlokte een da
verend applaus: welverdiend
door het korps en de solo-zan
ger, een der leden van het
L.P.M.G. Opmerkelijk was de
bewerking door Ray Farr van
de "Toccata in d" van J.S.
Bach. Het zou de moeite waard
zijn, als het L.P.M.G. aan de
afwerking hiervan nog wat
aandacht zou geven. Bijzonder
swingend en met vaart wer
den enkele walsen van Suppé
en Joh. Strauss tot klinken ge
bracht. Bij "Thunder and
Lightning" klapte het publiek
als bij de traditionele Weense
Nieuwjaarsconcerten met het
orkest mee. Na de pauze werd
het. optreden door leden van
beide bands verzorgd.
MARCEL VAN BAARLE
AL
VERANDERT
DEMODE
NOG ZO
SNEL.
DE KRANT,
DIE
ACHTERHAALT
HAAR
WEL.
'Gouden Boek'
voor Peter Roorda
AMSTERDAM Het eerste „Gouden Boek"
van uitgeverij Het Spectrum is toegekend aan
de schrijver Peter Roorda, omdat van diens
boek „Je bent Vader" meer dan 100.000 exem
plaren zijn verkocht. De prijs wordt 29 novem
ber in Amsterdam aan de auteur uitgereikt. De
prijs geld als introduktie van een nieuwe prijs
voor het boekenvak, de Spectrumprijs, toe te
kennen aan auteurs van boeken waarvan de
uitgever meer dan 100.000 exemplaren heeft
verkocht. Een onafhankelijke stichting zal de
prijs toekennen. De reglementering rond de
prijs is volgens Het Spectrum nog onderwerp
van nader onderzoek. Zeker is dat de prijs een
„Gouden Boek" zal zijn.
kwartaal dit jaar was dat andersom.
Toen bezochten ruim 71.000 mensen
het paleis en de tuinen. Dat waren
dan vorig
DEN HAAG De bezoekersaantal
len van het paleis Het Loo in Apel
doorn en van het Kröller-Möllermu-
seum in Otterlo zijn ten opzichte van er ongeveer 16.000
vorig jaar gestegen. Het meest in het jaar.
oog springend zijn de bezoekersaan- Het rijksmuseum Kröller-Möller in
tallen van Het Loo, dat nog maar Otterlo noteerde in het eerste kwar
kort geleden werd geopend.
Gaf paleis Het Loo het eerste kwar
taal van dit jaar een lager bezoekers
taal van dit jaar bijna 23.000 bezoe
kers en in het tweede kwartaal
119.500. Vorig jaar bedroegen deze
aantal te zien dan vorig jaar (10.300 aantallen respectievelijk 26.000 en
11.800), in het tweede 108.800.
DEN HAAG In het
Theater aan de Haven -
met het enige podium
waarop nieuwe initiatie
ven in Den Haag nog een
kans kunnen krijgen -
wordt november besloten
met een bijzonder evene
ment, de première van het
nieuwste programma van
de kleine Haagse dans
groep Serein. Gedanst
wordt op 29 en 30 novem
ber en op 1 december,
steeds om 20.30 uur.
„Serein" betekent, aldus de
groep: „Een zachte regenbui
die na zonsondergang uit een
wolkenloze hemel valt". De
groep werd in 1982 opgericht
door Corinna Chute, ter gele
genheid van het Latijns-Ame
rikaans Festival in Londen.
De groep bestaat uit dansers
en musici met uiteenlopende
opleidingen als mime, klasiek
ballet, moderne dans en volks
dans.
Dansgroep Serein gebruikt
dans als expressie- en commu
nicatiemiddel om anderen met
hun maatschappijvisies te con
fronteren. „Kunst geeft ons de
mogelijkheid publiek te berei
ken over cultuur- en taalbar
rières heen; bovendien zijn we
van mening dat je een combi
natie van verschillende kunst
vormen kunt gebruiken om
dat wat je te zeggen hebt dui
delijk te maken," aldus de
groep.
Het nieuwste programma van
Serein bestaat uit drie gedeel
ten. Het eerste deel omvat de
stukken The Game, Crossed
Wires, The Way Out, Arrows
en Where People Meet. Op
muziek van onder anderen
George Gershwin, Leo Brou
wer, Allan Holdsworth en
King Crimson. De choreogra
fieën zijn van Corinna Chute
en Maudy Apon.
Stuifzand
Het tweede gedeelte draagt de
titel „Stuifzand" en bestaat uit
de stukken After the Rain en
High Tide. De muziek is van
Astore Piazolla, de choreogra
fie van Corinna Chute.
Het derde en laatste deel „Es-
piritu indomito" is gebaseerd
op een aantal Latijns-Ameri
kaanse liederen over het dage
lijks leven in Zuid-Amerika.
De thema's verdriet en hoop,
zijn beide altijd aanwezig,
waar gestreden wordt tegen
onderdrukking. De dansers
zijn in dit deel Corinna Chute,
Leila Kester, Maudy Apon,
Riet van Eijnsberegen en
Charley Dumerniet.
LEIDEN Het is niet netjes
dat De Timdelerclub de gister
avond geëtaleerde vocale kwa
liteiten zolang voor het pu
bliek verborgen heeft gehou
den. Met de musical 'De kunst
wordt duur betaald' is het ge
zelschap verfrissend afgewe
ken van het spelen van blij
spelen die vaak best éérdig
zijn, maar allemaal op elkaar
lijken.
Het ging gisteravond niet om
de dolle verwikkelingen of om
een ingewikkelde ontknoping.
De voorstelling ontleende zijn
sfeer en levendigheid aan een
dynamische presentatie met
veel liedjes, die verrassend
goed gebracht werden. De bei
de regisseuzes Gérard van
Kamp (toneel) en Annemiek
Verheij (zang) hebben dus
goed werk geleverd.
In het programma wordt de
musical een romantische ver
telling genoemd, en dat is niet
overdreven: twee schilders uit
Parijs (Ernst-Jan van Heijnin-
gen en Rob Verheij) de
jongste is zo minziek dat hij
aan de ontplooiing van zijn ta
lent nauwelijks meer toe
dreigt te komen, zijn wijze
leermeester verstokt vrijgezel
vinden in het stuk beiden
een bruid en een van hen ook
zijn vader. Duo's met contras
terende karakters zorgden
voor veel vrolijke noten, zoals
de dominante moeder Jeanne
den Hoed-Buijs en haar dom
me zoon Taco de Roode bij
voorbeeld in een komisch
duet. Magda de Frel en Anne
miek Verheij, die veel succes
oogstte met haar liedjes maar
soms in het hoog niet helemaal
trefzeker was, speelden de
moeder en dochter waar de
schilders uiteindelijk aan vast
bleven zitten.
De voorstelling kreeg na af
loop een extra feestelijk tintje
toen de voorzitter en eeuwige
agent van De Timdelerclub
Nico van Leeuwen in het zon
netje werd gezet. Hij ontving
als 25-jarige jubilaris een insig
ne van een vertegenwoordig
ster van het Zuidhollands cen
trum voor het amateurtoneel
en schitterde in de voorstelling
als veldwachter. Hij kon zich
moeilijk een mooiere viering
wensen: het laatste refrein
werd door het publiek staande
meegeklapt.
DICK VAN TEYLINGEN
De Zijl verliest
„twee minuten" duel
LEIDEN De waterpoloërs
van De Zijl/LGB hebben het
duel tegen VZC/Ritmeester
met 12-9 verloren. Het duel
werd op 13 oktober onder
groot tumult gestaakt. Nadat al
enige Leidse spelers het water
uit waren gestuurd en de
Leidse ploeg zich benadeeld
voelde door de arbitrage, stap
te Stan van Belkum uit het
water en bedreigde de scheids
rechter. Die maakte daarop
een einde aan het duel. De
strafcommissie van de zwem-
bond heeft De Zijl inmiddels
ook al twee punten in minde
ring gebracht. In het Veenen-
daalse Valleibad moest de
Leidse ploeg met twee man
minder in twee minuten pro
beren om een 9-8 achterstand
weg te werken. Dat lukte van
zelfsprekend niet, omdat de
Veenendaalse ploeg ook nog
met balbezit aan de slotfase
mocht beginnen.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen raadplege men ,,U!T",
de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCI
NEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, lel.
01720-20800): Vrijdag de 13e IV
(16); 18.45. 21.15. (di alleen 21.15).
•EUROCINEMA II: Splash (al); 18.30,
21.00. (di alleen 18.30). za. zo. wo.
ook 13.30. «EUROCINEMA III: Up
the Creek (16); 18.45. 21.15. za. zo.
wo. ook 13.45. «EUROCINEMA IV:
Vrolijke Tiroler sexkliniek (16);
19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Die Madehen
von Pïgalle (18); za. 24.00. EURO
CINEMA II: Nummertje op de
schoolbank (18); za. 24.00. EURO
CINEMA III: Up the Creek (16); za.
24.00. EUROCINEMA IV: Vrolijke
Tiroler sexkliniek (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Pinkeltje (al); za.
zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Tightrope (12);
14.30. 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00, 21.15. LIDO I (Steenstraat
39. tel. 124130): Amadeus (al);
20.00. zo. ook 14.30. LIDO II: The
woman in red (al); 14.30, 19.00.
21.15. zo. ook 16.45. LIDO III: Top
secret (al); 14.30, 19.00. 21.15. zo.
ook 16.45. LIDO IV: Once upon a
time in America (16); 19.30. STU
DIO (071-133210): Paris, Texas (16);
20.15. zo. ook 14.30. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): Blame it
on Rio (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo.
14.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414): Wellustig en onverzadigd
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Alice in Wonderland (al);
za. zo. wo. 14.30. zo. ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Confessions of Seka (16);
vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDOTHEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Indiana Jones an the Tem
ple of Doom (al); zo. ma. di. 20.15).
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Angel
(16); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00,
21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY
THEATER II: Lassiter (al); tijden zie
City I. CITY THEATER III: An Ame
rican Werewolf in London (16); tij
den zie City I. CITY THEATER IV:
Stripes (al); do. vr. za. 21.15. ma. di.
wo. 19.00. Zelig (al); zo. 20.15. ma.
di. wo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV: De schele ko
ning en de kraai (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69, tel.
01717-4354): Diamonds are forever
(12); za. wo. zo. 15.45. do. 20.00ji}£.A
19.00. De schorpioen (12),t
21.15. ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Vol gas met Herbie; za. i
14.00.
WASSENAAR ASTRA (Langstn
32, tel. 01751-13269): Police Aca
my (al); do. t/m zo. 20.00. The
ser (al); ma. t/m wo. 20.00.
HAAG* BIJOU (Spui
463500): Under the vulcano (li
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.1
19.00, 21.30. BABYLON 1 (nal
Centraal Station, tel. 471656):
deus (al); 14.00, 20.00. BABYLL
2: (12). Police academy (al); 14.A
19.15. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.|
21.30. BABYLON 3: Indiana J
and the Temple of Doom (fi
14.00, 18.45, 21,15. zo. 13.15, 15.J
18.45, 21.15. CINEAC 1 (Buitei
20, tel. 630637): The woman ii
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13',
16.00, 18.45, 21.30. CINEAO
Tightrope (12); 14.00, 18.45, 21.1
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
NEAC 3 Firestarter (16); 1
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4'
21.30. EURO CINEMA (Ley\
910, tel. 667066): Gebroken spj
gels (12); 14.00, 20.00. za. wo. 20.1
METROPOLE 1 (Carnegielaan, I
456756): Under fire (16); 14.1
18.45, 21.30. zo. 13.15,16.00, i8.#ene
21.30. METROPOLE 2: Once upijen 2
a time in Ameririca(12); 13.f u
19.30. METROPOLE 3: PaiM ne
Texas (16); 14.00, 20.30 METRbinne
VAS!
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.1
21.30. METROPOLE
rain (al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEi
1 (Herengracht 13, tel. 462*
„1984" (12); 13.45, 18.45, 21.30.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEl
2: Alone in the dark (16); 13.4
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30 ODEON 3: The karate
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.
al
;no€
/at h
jk a
etec
aan
.0,0 «O «.w ,w
V&bo'" 78.45," 2M.30.' ODEON Swift
The brother from another plaikt-pstf
(16); 13.45, 18.45, 21.30. za. zo. vf,
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE
RIS 1 (Kettingstraat 12b, let e
656402): Babylon blue (18); 121.,.
tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARona€
2: Prille poesjes die verleiden (1yeek
12.15 tot 22.45. vr. za. 22.45. zo. ^nr.r
13.45. LE PARIS 3: Wilde
jesfantasieën (18); 12.30 tot 23.{ëfell
vr. za. 23.00. PASSAGE (PassiwPrv
63, tel. 460977): Startrek III (1
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.t"ielS
18.45, 21.30. HAAGS FILMHUI
Voor onbepaalde lijd gesloten. Guyt
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The woman in n
(16); za. 00.15. CINEAC 2: Tight»
pe (16); za. 00.15. CINEAC
Cheech Chong: up in smoke (1
za. 00.15. EUROCINEMA. Josef»
Mutzenbacher: zoals ze werkel
was (18); vr. za. 12.02. LE PAB
3: Wilde meisjesfantasieën (18); i
za. 23.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA: Billie Turf
Kwel; za. wo. 14.00. CINEAC
Walt Disney's festival; za. wo. 14.1
zo. 13.15, 16.00.
Ze kwam elke dag om half vier
precies langs de boekhandel, waar
Mesman werkte. Een kleine
vrouw met blond haar, dat achter
op haar hoofd in een wrong te
hoop was gelopen. Voor het eerst
had hij haar opgemerkt, toen ze
vpór de hoekétalage stond te kij
ken naar een serie pocketboeken,
die hij in een kunstige piramide
probeerde op te stapelen. Hij zag
haar ogen het eerst, daarna pas de
vlok geel haar, die over haar
voorhoofd lag. Ze had smalle lip
pen, die onder het aandachtig ob
serveren langzaam vaneen weken
tot een onmiskenbare glimlach.
Mesman slikte en voelde zijn
maagwand samentrekken, alsof
hij voor een zwaar examen stond.
Er had een vrouw naar hem gela
chen, realiseerde hij zich verplet
terd. Met uitzondering van zijn
moeder was er nooit iemand ge
weest, die hem op een afstand van
nauwelijks twee meter zo vrien
delijk had bejegend. Opeens had
hij daarom het verlangen om
dwars door zijn eigen piramide en
de spiegelruit naar haar toe te
gaan en te zeggen
Ze was al weer doorgelopen op
van die hoge filmbenen, waarop
de rest van haar lichaam schijn
baar autonoom losjes wiebelde. Zo
lang mogelijk keek hij haar na en
daarna trok hij zich terug in het
herentoilet om zijn gezicht te be
kijken. Hij betastte de roze ze
nuwvlekken op zijn wangen en
maakte met de punt van zijn tong
zijn droge lippen vochtig. Er zat
genoeg weer in die spiegel, maar
toch niet genoeg om zijn grove
neus en zijn zeiloren mildere con
touren te geven.
Had die vrouw eigenlijk wel naar
hem gelachen? Misschien stond er
op dat moment een ander achter
hem. Smulders bijvoorbeeld. Dat
zou in elk geval logischer zijn,
want Smulders was een mooie
jongen, die niet eens hoefde te
fluiten om er vijf aan elke hand te
krijgen.
Aarzelend liep Mesman terug
naar de hoekétalage. Er stond nie
mand vóór het glas. Er was ver
der ook niet de geringste aanwij
zing naar het avontuur van zoé
ven.
Toch stond hij de volgende dag
weer op dezelfde plaats. Hij had
met een achteloze handbeweging
de piramide omgegooid en bouw
de hem nu weer langzaam op. On
dertussen keek hij telkens naar
het einde van de straat, want daar
moest het wonder immers van
daan komen.
Ze kwam om half vier precies. Hij
zag haar aan de overkant lopen
en daarna bij Lampe oversteken.
Bij de étalage hield ze de pas in,
maar ditmaal stond ze niet stil. Ze
keek alleen vluchtig opzij, zag
hem en glimlachte. Een glimlach.
Dat kon niet missen. Hij had het
zelf gezien.
Terwijl hij haar nakeek vroeg hij
zich af van welke bloemen ze
hield. Tulpen leken hem te goed
koop. Rozen waren beter. Rode
rozen met hier en daar een takje
groen ertussen. Als hij wat min
der rookte zou hij aan het einde
van de week geld over hebben om
een mooi boeket te kopen.
Voortaan stond hij elke dag rond
om half vier op dezelfde plaats.
Soms stofte hij de vitrine at soms
verschikte hij een showkaart, ter
wijl hij zich afvroeg, wat ze deze
keer zou dragen.
Als hij aan dat soort dingen dacht,
kwam ze meestal aanlopen. Altijd
eerst aan de overkant. Dan stak
ze over, hield de pas in bij de éta
lage, keek naar rechts en glim
lachte. Terwijl hij op zo'n moment
toch klaarwakker was en beslist
niet droomde.
Na veertien dagen waagde hij het
er op en zwaaide hij. En zijn groet
werd beantwoord. Die avond bet
te hij in zijn pensionkamer de
puistjes op zijn kin met alcohol.
Daarna schoor hij zich zorgvuldi
ger dan ooit. Het leven is waard
geleefd te worden, dacht hij nog
juist voordat hij glimlachend ins
liep.
De volgende dag kocht hij 25 rode
rozen, die hij in doorschijnend
plastic liet verpakken. Deze keer
stond hij al om kwart over drie in
de étalage op de uitkijk, want hij
wilde haar voor geen goud ter
wereld mislopen.
Hoe zou hij beginnen? „Hier zijn
bloemen voor u?". Was dat wat?
Maar als ze nou zei: „Ik heb hele
maal geen bloemen besteld", zat
hij mooi in het schip.
Hij kon beter open kaart spelen.
Gewoon zeggen: „Mevrouw,Ik
werk in de boekwinkel daarginds.
Juist ja, ik ben de man naar wie u
elke dag lacht". Maar als ze nou
een juffrouw was, voelde ze zich
misschien beledigd.
Om even vóór half vier kwam er
een klant. Hij was alleen in de
winkel en moest zijn stelling in de
vitrine dus wel prijsgeven. De
man vroeg om een goede roman
voor zijn vader. Waarop hij er
met een onbeheerst gebaar twaalf
uit het rek pakte en die op de
toonbank gooide.
Op dat moment zag hij haar nog
net de hoek omslaan en in de
Kerkstraat verdwijnen. Hij rende
naar de garderobe, pakte de bloe
men en schreewde tegen de klant:
„Ik ben zo terug".
Op het kruispunt kon hij geen
spoor meer van haar ontdekken.
Er passeerde net een muziek
korps, waarvan de achterste helft
door het rode licht marcheerde.
Tussen een trombonist en-de man
met de grote trom zag hij haar
opeens aan de overkant staan. Hij
probeere over te steken, maar
moest daarvoor dwars door het
fanfarekorps heen. Een agent
wenkte hem, maar hij deed net of
hij het niet zag en rende de ande
re kant op. „Ik lijk waarachtig
wel een gevangenisklant, die ut-
H
ga;
gebroken is", dacht hij nog. q
Bij de winkel van Daalderop har
hij haar pas ingehaald. Hijgenl
tikte hij op haar schouder. Op
moment, dat ze zich omdraaidi
drukte hij de rozen in haar hanj^
Toen zag hij pas, dat het een an'VOri
dar wafW1
Overjarige
herfstbladeren
van inquisiteur
Fons Jansen
Na 624 voorstellingen van zijn ca
baretprogramma „Zullen wij
handhaven", waarmee Fons Jan
sen tussen 1980 en 1984 constant
volle zalen trok, heeft hij de daar
voor gebruikte teksten van zijn
conferences en liedjes als overjari
ge herfstbladeren in een boekje
bijeengeveegd, dat door uitgeverij
Villa in Weesp voor19,50 wordt
aangeboden. Voor dat bedrag,
ruim toereikend om een krat hop-
pige pils aan te schaffen, voelt de
lezer, eenmaal aangekomen op
pagina 86, zich toch licht bekocht.
Want zonder de betovering van
het theater, die de woordspelige
inquisiteur Jansen enige toege
voegde dimensies geeft, tonen zijn
spitsvondigheden op het bleke pa
pier lang niet zo overtuigend als
in het licht van schijnwerpers.
Het blijkt nu, dat vele teksten van
zijn hand, eenmaal met stomheid
geslagen, dwars door het dunne ijs
van de kritiek zakken en de lezer
aan de overzijde nimmer berei
ken. Zonde dus van alle bomen,
die zijn omgehakt om het druk
ken van deze overbodige spiek-
brief mogelijk te maken. Nee,, eens niet had gehandhaafd.
Jansen had er beslist beter aan Fons Jansen: op het bleke papier
gedaan als hij dit voornemen nou niet zo overtuigend.
Loont het voor een prins wel de
moeite het hele eind van Soestdijk
naar Amsterdam te rijden voor
een pijpje tabak? Dat hangt er van
af. Als hij die middag toevallig
toch niks anders om handen heeft
(geen linten doorknippen en geen
safari naar donker Afrika), dan is
het in de wetenschap dat speciaal
voor jou de vlag wordt uitgehan
gen toch een mooie opsteker.
Achteraf dus toch niet zo verwon
derlijk, dat Bernhard von Lippe
Biesterfeld deze week weer eens
de hofauto pakte en zich gezwind
naar het hoofdstedelijke Rokin
spoedde, waar inmiddels bij de
roemruchte, sinds 1826 opereren
de firma P. G. C. Hajenius enige
toegewijde toebacklurkers te hoop
waren gelopen op het gerucht, dat
vier gloednieuwe melanges gratis
verstrekt zouden worden. Evenals
de prins voornoemd, hadden bij
voorbeeld de schrijvers Harry
Mulisch en Maarten Biesheuvel
daar danig oren naar. En ook zij
hadden niets anders te doen, om
dat hun najaarsaanbiedingen im
mers de boekhandel al bereikt
hebben.
Rijst nog wel even de vraag, of je
het een prins kunt aandoen dwars
door felle slagregens naar Am
sterdam te rijden voor vier onge-
Prins Bernhard is weer een nieuw soort pijptabak rijker en Hajenius-directeur Ebbinge kan tevreden lacher
lukkige blikjes tabak. Op die
vraag past een volmondig ja.
Prinsen zijn daar namelijk voor.
Zij staan in de schaduw van de
troon voortdurend op scherp om
af te reizen naar bruggen, die geo
pend dienen te worden en naar
fabrieken, waar het eerste exem
plaar van een nieuw type was-
Deze keer is Bernhard von Lippe
Biesterfeld de gelukkige. Een
voortreffelijke keus, want hij
heeft er jaren de damp in en ver
richt dan ook rolvast de handelin
gen, waarvoor hij is aangetrokken
tegen betaling van een som geld
voor het Wereldnatuurfonds.
Even dreigt er nog iets mis te
Elaar van een nieuw type was- fcve11 uieiyi ei nug ieu> ims
nijper hun wordt toegestopt. De 6aan. ajs hij handenwrijvend
aleisintendant houdt daartoe
lijst bij en kan in
zien, wie van koninklijke bloede
vrij is voor zo'n klus.
„zo zo" mompelend bij de ta
fel met melanges arriveert en
daar geacht wordt ook als eerste
zijn slag te slaan. „Dat is nou ja
ook wat", horen omstanders he
zeggen. „Nou heb ik geen pijp
me". Op dat moment snelt zijn
uniformeerde adjudant als re
dende engel toe met een vetled a
ren tas, die dochter Beatrix inde P
tijd nog heeft gedragen tijde i
haar schoolgang naar Kees Boek
Zorgvuldig diept de prins daan ,j n
een kort gedrongen pijpje op. d
hij glimlachend begint te stoppe
Daarmee opnieuw bewijzend d
hij van zijn activiteiten tab
heeft.
elpu