/TAFEL „Here, geef een inkeer in dit land" kerk wereld )weer lezers BiliV Toynbee Hall al honderd jaar een sociaal labaratorium Club- en buurthuiswerk met rug tegen de muur CetdacSotvtotii MAANDAG 19 NOVEMBER 1984 PAGI Heinrich He jk eve ethouc Brieven graag kort duidelijk geschreven redactie behoudt z het recht voor ingez den stukken te bekort Beurs van Amsterd ACHTERGROND Een uit West-Frankrijk af komstig lagedrukgebied trekt over Nederland naar Dene marken. Er zal morgen dan ook nog veel bewolking zijn waarbij hier en daar regen kan vallen. De koude lucht wordt deze week steeds verder naar Oost-Europa terugge drongen. Dat komt doordat de wind boven West-Europa naar het zuidwesten gaat draaien. Morgen zal die nog niet zo sterk zijn, daarna volgt een verdere toename door een gro te aktiviteit van oceaandepres sies. De temperatuur blijft deze week op een min of meer normaal niveau voor dit jaar getij, dat is omstreeks acht gra den in de middag. Inbraak in woning LEIDEN Bij een inbraak in een woning aan Lavendeltuin in de Merenwijk is in de nacht van zaterdag op zondag voor enkele duizenden gulden aan goederen gestolen. De dieven gingen er vandoor met zil veren sieraden, een bandre corder, een videorecorder en een videoband. Men kwam het pand binnen door een deur open te breken. Kamerduel Van een VVD-er en van^"" commissaris der Konjw mag men verwachten, zich als gentlemen uiten opmerkingen van de I Vonhoff waren gespeendkEIE iedere courtoisie. Mevi w< Smit-Kroes heeft zich ope heerste wijze daartegen weerd. De toon van de r. Den Uyl zou men ook®01? verwachten van een illuUn J1 dr. Honoris causa! War^rgl kunnen wij, als novum iteert parlement, een duel metjr retten in plaats van met F/ kenmessen verwachten? Mr. J.D. Hermans-Lebertp Z1, DEN HAAG. oor vee en Onderscheiding voor G.N. Post NOORDWIJKERHOUT De heer Gerardus Nicolaas Post (62), voormalig directeur van de Rabo-bank in Noordwijker- hout kreeg zaterdagmiddag uit handen van burgemeester mr. F. Winkel de ere-medaille in goud, verbonden aan de orde van Oranje Nassau. De onder scheiding werd uitgereikt in congrescentrum Leeuwenhorst in het bijzijn van vele belang stellenden, onder wie zijn vrouw en negen kinderen. De heer Post is 35 jaar dir van de Rabo-bank in I ii* wijkerhout geweest. V' r heeft hij talloze functie >ev vuld; hij was onder me kve van de dekenale werk lisa Bollenstreek, lid van het be bestuur van de St. Victoi bestuurslid van de plaats o VVV eri verder verb U!>e aan diverse instanties o 8* gebied van het maatsck &aa lijk werk in Noordwijkei uw ich De Oosterlingen vereren een gek als profeet; wij echter houden iedere profeet™ voor gek. Tprobl Prof. Halkes: p religie ook K folgd. zingevend voor i sexualiteit De Kerk heeft de belangrijl taak om onze tijd te bevrijdi uit het zinloze consumerL vanuit een banaal atheisrf Juist de religie is zingeve] voor heel het menselijk l| staan, ook voor het sexuele] Dit zei tie feministisch theol ge prof. dr. Catharina Hallf zaterdag in Rotterdam op j halfjaarlijkse ontmoetingsdj van de Open-Kerk-Bewegil__.„ regio West-Nederland, ii~ ging in haar betoog uit van j De bestaande spanningen in p vij: katholieke kerk tussen sexia.kai liteit en sacraliteit. Het vjL Q plichte celibaat voor de prij-j ter en het verbod op het anr voor de vrouw, duiden op efen" onverenigbaarheid van l|t da sexuele en het sacrale. Hisjgem risch echter blijkt volgdjng prof. Halkes een geheel an<ktuui re verhouding mogelijk P zijn. In de oudste matriarclfu.w, le culturen, waar de mens I ricP geheime krachten van de ot and ringende natuur religieus Ijdens leeft, is de vrouw juist dra»j 3 c ster van de „heilige" kraa ten. Haar rol als brengsf van nieuw leven plaatst ha aar buiten de sfeer van het all daagse: zij is sacraal, ma] geladen. Het monotheistisch godsl van het oude Israel b: met zich mee dat de heidt vruchtbaarheidsgodinnen veld moesten ruimen, vrouw verloor daarbij sacraliteit en werd juist rein". Het christendom deze joodse visie op de vr over en voegde er aan to Griekse voorkeur voor verstandelijke boven (sexueel) extatische. Opdrj van het christendom in tijd is, aldus mevrouw H is heel de mens ma vrouw tot vrijheid te komen. Zowel in zijn versl delijke, analytische geri< heid als in zijn zijn extatiscl emotionele dimensie. Knakworstjes met rode koolsalade en gestoofde aardappelen rijstebrij Voor twee personen hebt nodig: circa 200 g knak worst vers of blik); 750 g ongesneden rode kool (is voor 2 dagen), zout, 2 lepels azijn, peper, suiker, 2 lepels yoghurt, 1 lepel olie, 1 appel; 0,5 tot 1 kg aardappelen, stukjes ontbijtspek van circa 75 g, 10 g margarine, 1 ui, 10 g bloem, 1 dl water, 1 dl azijn, peper, 10 g sui ker; 0.5 liter melk, 75 g rijst, bruine basterdsuiker, bo ter. Warm de knakworstjes vol gens de gebruiksaanwijzing op. Of leg de worst in ko kend water en houd dat tien mnuten tegen de kook aan. Gebruik morgen eenderde deel van de rode kool. de rest is voor overmorgen. Was het afgesneden stuk en snijd het met een scherp mes in dunne snippers. Strooi weinig zout over de kool en kneed de groente een paar minuten om haar zachter te maken. Meng azijn, peper, suiker, yoghurt en olie tot een sausje en schep daar eerst geraspte appel door en dan de kool. Laat de salade een half uur tje staan, daar wordt zij nog wat zachter van. Kook de ongeschilde aardap pelen gaar, laat ze afkoelen, pel ze en snijd ze in blokjes. Bak stukjes spek in de boter lichtbruin en schep ze uit de pan. Fruit de kleingesneden ui een paar minuten in het bakvet, roer er de bloem door en voeg water en azijn toe. Laat de saus even koken, doe er peper, suiker, aardap pelen en spek bij en laat het mengsel op een kleine pit (sudderplaatje ertussen) warm worden. Garneer de aardappelen met de knak worstjes. Strooi de gewassen rijst in de kokende melk, roer tot de melk weer kookt en laat de rijstebrij een half uur op een kleine pit doorkoken. Geet er apart bruine basterdsuiker bij en eveneens iets boter. JEANNE Minder koud Signalen van licht in de islam Het is mogelijk goede elementen in de islam aan te wijzen. Te gemakkelijk wordt de islam vereenzelvigd met figuren als Khomeiny. Maar God is de schepper en onderhouder van alle mensen. Misschien mogen we daarom ook signalen van licht opmerken in de islam, die hun oorsprong vinden in het licht van Jezus Christus. Dat zei ds A. Noordegraaf zaterdag tijdens de najaarsconferentie van de Stichting Evangelie en Moslims. Ds. Noordegraaf wees erop dat God bemoeienis heeft met ieder mens nog voordat hij door christenen wordt bereikt met het evangelie. Het oordeel over allen die het evangelie niet werke lijk hebben gehoord of begrepen moeten we overlaten aan God, aldus ds. Noordegraaf. Kerktelefoon kiest verenigingsvorm Tijdens een zaterdag gehouden bijeenkomst in Leusden heeft de Landelijke Organisatie Kerktelefoon (LOK) haar definitie ve vorm gekregen, namelijk die van een landelijke vereniging. De LOK is opgericht omdat men het van belang vindt dat de plaatselijke Kerken als machtiginghouders de krachten bunde len in een landelijke organisatie, zodat het begrip kerktelefoon op de juiste wijze door de overheid wordt geïnterpreteerd en de LOK zo de belangen van een grote groep luisteraars kan be hartigen. De kerktelefoon zal een eigen functie behouden naast de kabel. Bij de LOK zijn aangesloten de Nederlandse Her vormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Christelijke Gereformeerde Kerken. HARTSTOCHTELIJK PLEIDOOI VOOR LEVEN OP EO- BEZINNINGSDAG (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Toen hij nog minister van Oorlog was in de Britse regering Macmillian, zal John D. Profumo wel nooit ge dacht hebben, dat hij twintig jaar later presi dent zou zijn van het be stuur van Toynbee Hall, een bekend centrum voor maatschappelijk werk in Oost-Londen. Profumo, de jonge con servatief, raakte verwik keld in het Christine- Keelerschandaal en moest aftreden. Hij be sloot zijn heil te zoeken in het Londense East End, traditioneel het nooddruftigste deel van de Britse hoofstad, waar hij sociaal werk ging doen. Dat moet zijn le ven weer zinvol gemaakt hebben, want hij schijnt niet meer van plan nog een andere richting in te slaan. Het buurthuis Toynbee Hall geniet internationale faam. Het is de bakermat van een intense maatschappelijke be drijvigheid, die ook in andere landen, waaronder Neder land, navolging kreeg. Het woord Toynbee wera zelfs opgenomen in de Nederland se taal. Wij spreken immers van toynbee-werk, toynbee- clubs, toynbee-huizen, toyn- bee-verenigingen en toyn- bee-scholen. Allemaal vol gens de denkbeelden van de Arnold Toynbee (l852-'83) gesticht voor de algemene ontwikkelingen van volwas senen. Toynbee, sociale hervormer en econoom, hoopte door meer omgang en gezelligheid tussen de verschillende stan den de tegenstellingen in de maatschappij te verzachten. Met dat doel hielp hij ver schillende verenigingen op richten, maar hij was niet de stichter van Toynbee Hall in Londen. Dat buurthuis dankt zijn bestaan aan een dynami sche dominee, Samuel Bar- nett, predikant van de Saint Jude-kerk in de Oostlonden- se wijk Whitechapel en dom heer van Westminster Ab bey. Vaticaan: transplantatie dierehart mag De inplanting van een dierehart in de mens is volgens de ka tholieke kerk geoorloofd mits een dergelijke operatie aan een reeks voorwaarden voldoet. Een daarvan is dat de operatie een grote kans van slagen heeft. Dit heeft het Vaticaan gisteren meegedeeld bij monde van de gezaghebbende theoloog Gino Conceti. De theoloog wees erop dat bij de dierehart-transplan- tatie die onlangs is uitgevoerd op de Amerikaanse baby Fae de kans op succes te gering was. In dit geval was de ingreep mo reel daarom niet verantwoord, aldus Gini Concetti. Omkleed met garanties van zorgvuldigheid is volgens hem een diere- hart-transplantatie in beginsel echter wel aanvaarbaar. ,,Here, geef een inkeer in dit land", zo werd er za terdag in het Congresge bouw in Den Haag gebe den door de 600 deelne mers aan een EO-bezin- ningsdag, waarvan de opnamen morgen op de televisie te zien zijn. ,,Here, geef dat mensen in gebed Uw aangezicht zullen zoeken. Op de knieën gaan en schuld belijden. Here, ook als volk en als overheid be landen we steeds meer in de afgrond. Alleen U kunt ons daaruit halen". Dat we ons in een afgrond bevinden, werd toegelicht door een reeks specialisten uit uiteenlopende vakgebie den. Hun gemeenschappe lijke diagnose: de mens is bezweken voor de verlei ding van de overmoed. Hij negeert de geboden van zijn Schepper, stelt zelf zijn wetten op en duikelt van het ene godverlaten experi ment in het andere. Zo ont staat een zieke samenleving die zich, onder de perma nente dreiging van ker noorlogen en milieuram pen, overgeeft aan alcoho lisme en pornofilms, daarbij niet gehinderd door de we tenschap dat elders op de wereld honderdduizenden de hongerdood sterven. „Maar ook in Nederland", aldus dokter Van Bruggen van de christelijke organi satie voor hulp in Zuidoost- Azië Z.O.A., „laat men toe dat leven, dat naar de maatstaven van sommige mensen ongewild is, welbe wust wordt gedood. Duizen den verwekte kinderen worden ter dood veroor deeld, soms omdat er bij hen een afwijking is aange toond, soms omdat ze om een andere reden onge wenst zijn. Men vraagt mij wel eens of ik niet wanho pig word van de ellende in de vluchtelingenkampen, waar ik werk. Soms wel, ja. Maar als ik kijk naar het materialistische Nederland word ik evengoed wanho pig. Precies als in de vluch telingenkampen laat men hier volkomen nodeloos mensen sterven". Zachte dood Abortus en euthanasie wa ren op de EO-bezinnings- dag de meest aangesneden thema's. Beide verschij ningsvormen van de „zach te dood" werden verworpen met een radicaliteit, die voor geen enkele nuance ruimte liet. De mogelijk heid van een noodsituatie, waarin de dood meer liefde biedt dan het leven, werd door niemand ter sprake gebracht. Leven is heilig en dient onder alle omstandig heden met eerbied bena derd te worden, aldus de gelovige keuze van de spre kers. Een randkerkelijke heer vroeg zich in de wandel gangen van het Congresge bouw af, of een zo bewon derenswaardig strikte mo raal in micro-vraagstukken wellicht consequenties heeft voor macro-aangele genheden als bijvoorbeeld oorlog en vrede. „Indien het leven van ongeboren kinderen te allen tijde recht heeft op bescherming, kun je toch moeilijk staande houden dat het leven van geboren kinderen in zeg de Sovjetunie, wel bedreigd mag worden, bijvoorbeeld met kruisraketten". Maar de samenkomst in het Con gresgebouw betrof een be- zinnings- en niet een dis cussiedag. De belangstelling voor het gebeuren viel trouwens te gen. Van de duizend deel nemers waarop de organisa toren hadden gerekend, za ten er uiteindelijk niet meer dan 600 in de zaal. „Kies voor leven", luidde het motto van de dag. Een oproep waaraan gelukkig ook wat tederheid werd ge geven door zang van Lea de Boer en Doke van Dijk. Dat compenseerde de tot zwaar gedonder aanzwellende uit halen van een man als prof.dr. W. H. Velema, die zijn toehoorders waar schuwde voor de hoon, die de samenleving zal uitstor ten over die christenen, die opkomen „voor de volle breedte van het evangelie en de diepte van het ge bod". Wat de samenleving nog te wachten staat als zij terug keert op de overmoed dit gebod te negeren, werd toe gelicht door het RPF-Eerste Kamerlid prof.dr.ir. Schuurman: „Omdat het la boratorium de plaats van bevruchting is geworden, ligt de weg niet alleen open voor ongecontroleerde ex perimenten, maar is er ook een begin gemaakt met de LEIDEN In de Pieters kerk te Leiden wordt mor gen een landelijk symposium gehouden ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het club- en buurthuiswerk. Het symposium wordt bijge woond door koningin Beatrix en prins Claus. In 1884 kreeg in Londen het eerste buurt huis gestalte: Toynbee Hall. Het eeuwfeest van deze in stelling is de aanzet tot een internationale viering, waar in Nederland meedoet met het symposium en een groot aantal presentaties in het land van het club- en buurt huiswerk. In alle facetten van de viering staan centraal de plaats en betekenis van het club- en buurthuiswerk in de samenleving. Met „open dagen" geven Ne derlandse club- en buurthui zen met vele activiteiten in zicht in het bijna onbegrens de scala van hun mogelijkhe den. Het symposium bena dert de plaats en betekenis van het werk vanuit een maatschappij-kritische op tiek. Geconstateerd wordt dat het club- en buurthuiswerk manoeuvreert tussen burger en overheid in. Het zoekt sa men met zijn deelnemers naar een manier om mensen zich zo breed mogelijk te la ten ontplooien. Maar zo hel der als het doel is, zo onge structureerd is vaak de weg er naar toe. Waarvoor maar één simpele reden is: je werkt met mensen. Begin ja ren zeventig leek de over heid begrip te krijgen voor dit vaak zo ongrijpbare werk. Welzijn in brede zin werd een speerpunt van het beleid. Nu echter, door de nadruk te leggen op economisch her stel, lijkt de overheid zich af te wenden van de grote maatschappelijke problemen waarmee mensen in deze cri sistijd worden geconfron teerd. Het club- en buurthuiswerk staat met de rug tegen de muur. Het voelt zich in de steek gelaten op een moment dat de maatschappelijke pro blematiek veel groter wordt. Het symposium in Leiden beoogt een heroriëntatie en zoekt nieuwe wegen waar langs het club- en buurthuis werk zich kan blijven ont wikkelen. Dat beleidsmakers geïnteresseerd zijn in deze materie, blijkt uit het uitstel van de behandeling van de WVC-begroting in de Twee de Kamer die aanvankelijk voor morgen stond gepland. weg, waarop men geneti sche manipulatie van het embryo kan verwachten. Voorzover tot nu toe be kend, is nog niet getracht gerichte veranderingen in de genetische informatie van de mens aan te bren gen. Maar de weerstand te gen dergelijke experimen ten zal afnemen. Dat komt doordat, als gevolg van de legalisatie van de abortus, tegen dergelijke experi menten geen goede regels meer zijn vast te stellen. Om dezelfde reden wordt er ook niets gedaan tegen experimenten met geabor teerde foetussen, die met kunst- en vliegwerk in le ven worden gehouden, om zo goed mogelijke onder zoeksresultaten te krijgen". Waanzin Prof.Schuurman, die filoso fie doceert in Delft en Rot terdam, sprak van een ont wikkeling waarbij de nor men die God gegeven heeft, opzij worden gezet en waar bij de mensen het leven met technische vernuftig heden naar eigen normen inrichten. Een heilloze ont wikkeling waarop, aldus de hoogleraar, Deuteronium 28 van toepassing zal blijken te zijn: „De Here zal u slaan met waanzin, verblinding en verstandsverbijstering, zodat gy op de middag rondgaat als een blinde in de duisternis. Gij zult op uw wegen niet voorspoedig zijn, maar bij voortduring slechts bedrukt en beroofd worden, zonder dat iemand u redt". WILLEM SCHEER De mens is bezweken voor de verleiding van de overmoed, zo werd zaterdag in verschillende toonaarden betoogd door de sprekers op de bezinningsdag „Kies voor Leven". Een samenvatting wordt morgen door de E.O. uitgezonden op Ned. II om 21.10 uur. Bisschop dreigt Pinochet met ex-communicatie De rooms-katholieke aartsbis schop van Santiago in Chili, mgr. Juan Francisco Fresno Larrain, heeft gisteren in een herderlijk schrijven dat in alle kerken werd voorgelezen, gegrepen naar het sterkste middel om het verzet van de kerk tegen de binnenlandse politiek te benadrukken: hij dreigde de praktiserende r.-k. president Augusto Pinochet Ugarte met excommunicatie. Mgr. Fresno oefent in het schrijven scherpe kritiek uit op de onderdrukkingsmetho den van de regering, op de nog steeds van kracht zijnde staat van beleg en op de razzi a's en massale arrestaties in de krottenwijken van Santia go. Ook paus Johannes Paulus II heeft gisteren zijn grote be zorgdheid uitgesproken over de situatie in Chili. Hij deed dat aan het eind van het zon dagse Angelusgebed, op het St. Pietersplein. „Op dit moei lijke moment lijd ik mee met de Chilenen en voel me met hen verbonden", aldus de paus. „Hun nobele tradities van democratie en christelijke inzet in gedachte, richt ik een hartstochtelijk gebed tot God opdat de rust, de eendracht en de vrede in dat land hersteld mogen worden". Tussen de Chileense kerk en het militaire regime van ge neraal Pinochet is onderhand van een openlijke oorlog spra ke. Volgens een bericht uit Santiago is nu het hele Chi leense episcopaat (dus ook de conservatieve vleugel die an ders heel wat van het militai re bewind accepteert) hecht aaneengesloten in zijn afkeu ring van de onderdrukking en de terreur. in het East End. De studen ten konden de arme bevol king dan lesgeven. Toynbee Hall, het eerste buurthuis met vaste bewo ners, werd op kerstavond 1884 geopend. De volledige benaming van het huis is nog altijd „The Universities Sett lement", vrij vertaald: het buurthuis van de universitei ten. Het was in feite de eerste volkshogeschool ter wereld. Nog altijd huist er het hoofd kwartier van de Internatio nale Federatie van toynbee- huizen, die eind vorige eeuw ook in Nederland werden ge opend. Toynbee Hall heeft bovendien de internationale jeugdherbergen en de reis- verenigingen voor arbeiders tot stand helpen brengen. Het oorspronkelijke Victori aanse pand, dat tijdens de oorlog door bommen bescha digd werd, bestaat nog steeds. Maar Toynbee Hall is nu veel groter dan vroeger. De diver se afdelingen, waaronder een verzorgings- en ontspan ningscentrum voor bejaarden en een atelier voor artistiek aangelegde Eastenders, zijn ondergebracht in moderne bijgebouwen. Zegt een be stuurslid: „Ondanks de socia le vooruitgang en de grote veranderingen die zich in Oost-Lapden hebben voorge daan, blijft Toynbee Hall even hard nodig als in de tijd van dominee Barnett. Ons buurthuis is een sociaal labo ratorium, dat ernaar streeft het leed en de ontbering te verzachten, die jammer ge noeg in dit deel van de Britse hoofdstad nog lang niet tot het verleden verhoren". Ook de Nederlandse club- en buurhuizen herdenken het feit dat honderd jaar gele den tot sociale werk van de grond kwam. Op „open dagen" wordt inzicht gegeven in het bijna onbegrensde scala van mogelijkheden op sociaal en educatief terrein. Strijdlustig De „Eastenders" leefden in bitter armoede, in tegenstel ling met de bewoners van het rijke Londense West End. Honger, ziekte en kou waren de grootste vijanden van deze mensen. Dominee Barnett, klein van gestalte maar strijdlustig van aard, wilde dat onrecht bestrijden. Hij hechtte namelijk meer be lang aan opvoeding dan aan liefdadigheid, waarmee de rijke Londenaren het leed probeerden te verzachten. Barnett was er van over tuigd, dat deze mensen niet dom waren. Als hun de gele genheid maar werd geboden, konden ze veel leren. Daar om deed hij een beroep op jonge studenten van de uni versiteiten van Oxford en Cambridge, die hij vroeg voor ten minste één jaar naar Londen te komen en te ver blijven op zijn „settlement"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2