pavHJoensgracht s-Gravenhage Spraakmakende gebouwen van nieuwe generatie architecten Slechts enkele kantoren bieden optimale nüinn zelden zijn zoveel versch: 'aliteiten verenigd in één kantoor. ZATERDAG 3 NOVEMBER 1984 Berlages oproep tot modernisme in de ar- chitektuur, in het begin van deze eeuw, werd tot voor kort hoofdzakelijk vertaald in vormeloze kantoorgebouwen, die in elk willekeurig industriegebied uit de grond werden gestampt. De tijden lijken echter veranderd. Het nieuwe hoofdkantoor van de Rabo-bank in Utrecht maakt in zijn ui terste vorm duidelijk dat er wel degelijk architecten zijn met een opmerkelijke vi sie én dat er opdrachtgevers bestaan die meer willen dan een gebouw van alleen vier muren en een dak. Ir. A.J. Fichtinger, architect van het spraakma kende Rabo-kantoor, zegt dat de hedendaagse ge neratie ontwerpers begint in te zien, dat het reali seren van projecten vooral ook een politiek spel is met de opdrachtgever. „Een heleboel architec ten verzanden in het overleg en gaan akkoord met oplossingen die ze eigenlijk niet willen. Daardoor krijg je middelmatige dingen. Het kan daarom best zo zijn, dat ik niet zo ontzettend be gaafd ben, maar wel dingen kan realiseren door de manier waarop ik werk". Meneer Fichtinger, een architect die zo'n op dracht krijgt als van de Rabo-bank, moet zich toch wel in de handen wrijven? Eindelijk de kans om je helemaal uit te leven. Ja, natuurlijk, maar je bent niet continu bezig je eigen ego te strelen. Én het is ook niet zo, dat die bank heeft gezegd: het geeft niet wat het kost, je gaat je gang maar. Net als alle bedrijven wilde ook deze bank voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Het gaat er alleen om hoe je daarop in speelt. Je moet niet proberen tegen de wil van de opdrachtgever dingen te realiseren". Architektuur is toch een vorm van kunst en iede re kunstenaar moet zich creatief kunnen uiten. Beperkingen zijn funest voor iedere kunstenaar. „Je moet dan toch beseffen dat architectuur een vorm van toegepaste kunst is. En het is wel zo, dat je bij zo'n ontwerpproces een leger van advi seurs om je heen hebt, die allemaal hun discipline vertegenwoordigen en die ook waargemaakt wil len en moeten hebben. Als architect neb je wel de voortrekkersfunctie; je bent verantwoordelijk voor het totaal. Je wordt overstroomd met al die problemen, met het gevaar dat het zodanig ge beurt, dat je niet meer in de gaten hebt dat je met een kunstwerk bezig bent. Ik denk dat dit aspect de architectuur de laatste jaren enorm heeft beïn vloed. Dat mensen denken dat als ze iedereen maar tevreden hebben gesteld, ze ook geslaagd zijn. Je moet het proces echter continu in de ga ten houden". „Een héél unieke opdracht en ik denk dat we de komende jaren heel weinig van zulke opdrachten zullen hebben. En het is in elk geval een gebouw geworden dat niemand kan negeren. Ik denk wel, dat we er een zekere doorbraak mee hebben gekregen. Niet omdat het van mii is... Het is heel gek, je bent zeven jaar met zoiets bezig, met name in zo'n laatste jaar en op het moment dat het is afgeleverd ben je het een beetje kwijt. Ik ben er wel heel erg blij mee; 90 tot 95 procent van de ideeën ten aanzien van de vormgeving hebben we kunnen bouwen. Als zodanig is het erg com promisloos. Maar denk nu niet, dat grote gebou wen voor een architect leuker zijn dan kleine. Je haalt er alleen meer publiciteit mee". Het nieuwe hoofdkantoor van de Rabo-bank in Utrecht; 17.000 vierkante meter reflecterend glas. bedrijf, Articon in Amersfoort, dat zich veel dienstbaarder opstelt naar de opdrachtgever toe dan een heleboel architectenbureau's waarbij de naam van één architect het gezicht van het bu reau bepaalt. Wij hebben als bureau veel minder een eigen gezicht, omdat we een aantal architec ten hebben die elkaar natuurlijk wel beïnvloe den, maar er zit geen hiërarchie in. Wij hebben toch veel meer dat kameleon-achtige. Dat is iets heel anders dan een architect die op een voetstuk gaat staan en zegt: wat ik wil gaan we bouwen en als je dat niet wilt, neem je maar een ander". Het Rabo-gebouw is dus helemaal niet hét ge bouw van Fichtinger? Het is tot stand gekomen met meerdere ontwer pers, waarbij zeker omgevingskunstenaar Bas aters genoemd moet worden. Hij is mede-verant woordelijk voor de verschijningsvorm. „Ik heb het voorgesteld. Als de bank toen had ge zegd: over ons lijk, dan had ik gezegd: ja meneer, ik zal iets anders verzinnen. Dus dan was het waarschijnlijk een heel ander gebouw geworden". Hoezo? „Wat is mijn sterkte in dit proces geweest? Ik doe er een bepaalde tijd over voordat ik een beeld heb van wat het eigenlijk zou moeten worden en vervolgens ga ik overleggen met de betrokkenen om dat beeld duidelijk te maken. Zo duidelijk, dat ze allemaal zeggen: ja, dat moeten we hebben! Het moet als het ware hun beslissing worden. Dat is een vorm van overleg, een heel politiek spel. Ik heb in de gaten hoe dat moet; dat kan ik. Ook ben ik in staat een zeker enthousiasme over te brengen, een soort wij-gevoel te creëren. Mis schien leert de huidige generatie architecten langzaam maar zeker hoe dat proces in elkaar zit. Maar dat is interpreteren achteraf". „Ik probeer dingen te maken waarin ik geloof. En of dat nou onsterfelijk isIk werk bij een „Dat betekent het. Aldo van Eyk, de beste archi- tekt die we in Nederland hebben, bouwt niets omdat hij zo moeilijk iets van zichzelf kan inleve ren. Maar zo zijn er meer mensen met uitgespro ken kwaliteiten, die ontzettend falen in het over leg. Het is blijkbaar niet zoveel mensen gegeven. Het is ook moeilijk, iedere adviseur betekent in principe een beperking voor de architect. Je moet je die beperkingen wel realiseren, maar toch zo te werk gaan dat je die muren tussen de mensen kunt weghouden. Ja, dan wordt het zo langza merhand sociologisch". Als een opdrachtgever een betonnen kolom wil en verder geen poespas, dan maakt u het ook? „Niet snel, niet snel. Ik zou er wel bij zeggen op welke plek het eventueel zou kunnen. Als ie mand zoiets langs een Amsterdamse gracht wil, dan bedank ik voor de eer". Gebouwen als, bijvoorbeeld, het Rabo-hoofdkan- toor en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, die zijn toch niet alleen te danken aan de op drachtgever, maar toch vooral omdat er einde lijk architecten zijn die iets te zeggen hebben? „Misschien is het een maatschappelijke tendens, maar hedendaagse architecten hebben zonder meer de drang om uitgesproken te zijn. Ze mani festeren zich in duidelijk herkenbare vormen". „Je kunt glas, en zeker reflecterend glas, heel goed gebruiken om een gebouw abstracter te ma ken. Of je dat wilt doen, is afhankelijk van in de meeste gevallen de stedebouwkundige situatie. Heb je er behoefte aan om een gebouw op een be paalde plek abstracter te maken? Niet overal, het is ook vaak nodig om een gebouw juist heel voel baar te maken. Ja, hoe moet ik dat nou zeggen? Het is geen gril die weer over gaat. Waarom staat dit gebouw op deze plek in Utrecht? Het staat in Hoog Catharijne, temidden van veel an dere betonachtige gebouwen. Wil je daar een ge bouw neerzetten dat opvalt, dan moet het een ge bouw worden met een heel duidelijke hoofdvQrm De volgende stap is dan: hoe kun je die hoofd vorm zo goed mogelijk benadrukken. Reflecte rend glas is dan erg goed, omdat je het onder scheid tussen ramen, borstwering enzovoort als het ware kwijtraakt. Je gaat steeds meer nadruk leggen op die hoofdvorm, het wordt meer één ge heel. Je moet alleen wel oppassen, want het bete kent tegelijkertijd dat de schaal veel groter wordt. De relatie tussen menselijke maat en het gebouw wordt buiten proporties. Je gaat je een beetje unheimisch voelen als je alleen maar tus sen kubussen doorloop^. Je moet dus allerlei din gen terugvinden waarin je een menselijke maat herkent. Mijn stelling is dat die menselijke maat belangrijk is waar je hem als voetganger ervaart. Vandaar dat ik dit bankgebouw in een zekere ge laagdheid heb opgebouwd. De onderste twee la gen zijn uit baksteen opgetrokken, omdat dat de directe belevingswereld is van degene die er langs loopt. In die wereld hebben we geprobeerd dingen herkenbaar te maken als deuren en klei ne eenheden; kortom maten die meer afgestemd zijn op menselijke maten. Doordat we dat hebben gedaan, was het mogelijk er een grootschalig ele ment op te zetten. En dat speelt in feite in op de grote schaal van de omgeving: Hoog Catharijne, het Centraal Station". Waardoor het ook heel duur is geworden „Valt mee, ongeveer 200 miljoen gulden. Dat is een gulden per kilo. Een auto kost zeker dertig gulden per kilo. Je moet oppassen dit gebouw niet alleen te beoordelen op de representatieve waar de. Er zitten veel meer kanten aan. De bank heeft nu eenmaal kei- en keihard een goed be drijfsgebouw gevraagd. Nadat ik mijn basisstudie had aangeboden, is er een programma van eisen opgesteld. Daarin stonden puur technische wen sen, vooral gericht op wie er werkt en waar iets voor nodig is. Daarnaast heeft de directie zich heel goed gerealiseerd dat het gebouw in Utrecht kwam en niet in Amsterdam, waar alle andere banken hun hoofdkantoor hebben. Iedereen moet dus heel goed weten dat het in Utrecht staat en daar kun je als architect natuurlijk lekker mee uit de voeten. Je ziet het mooi op de televisie: als er een discussie is waar de Rabo-bank bij ter sprake komt, dan zie je meteen een shot van dat hoofdkantoor. Omdat het zo opvalt". Bedrijven willen zich tegenwoordig meer weer- in hun gebouwen? A.J. Fichtinger: „Heden daagse architecten hebben zonder meer de drang om uitgesproken te zijn. Ze manifesteren zich in duide lijk herkenbare vormen". Ir. Fichtinger: realiseren van projecten ook politiek spel met opdrachtgever den mogelijk was. En dat kun je als architect ook in de zeg maar kleine opdrachten laten zien". Waarin verschilt deze generatie architecten met voorgaande generaties? „Ik denk dat je momenteel als architect minder de constructie moet laten zien en veel meer de to- taalvorm. Vooral omdat er tegenwoordig veel ei sen worden gesteld op het gebied van de energie, van isolatie. Als je over grote gebouwen praat, moet je volgens mij dan altijd een hele gladde buitenlaag hebben. De meest ideale opbouw is een draagstructuur die de massa aan het gebouw geeft, vervolgens de isolatie die je daar omheen doet en ten slotte een lichte, zo glad mogelijke en ademende buitenlaag. Net het menselijk lichaam: bottenvetlaagjeademende huid. Bij de Ko ninklijke Bibliotheek in Den Haag zie je precies hetzelfde als bij het Rabo-gebouw, alleen is daar de buitenlaag van aluminium. Maar het is princi pieel gelijk. Kijk dan naar het nieuwe gebouw van het ministerie van buitenlandse zaken, dat er bijna tegenaan ligt. Daar zie je dat er een heel in gewikkelde huid is verzonnen om de constructie in te pakken, waardoor de nadruk ook op de con structie ligt en niet op de vorm. Daar is een vor mentaal gebruikt die eigenlijk niet meer past bij de energie-eisen die op dit moment aan dergelijke gebouwen worden gesteld. Het ministerie is daar om een generatie ouder dan de bibliotheek en het Rabo-gebouw. Ik wil de architect, Apon, niet aan vallen, maar ik vind dat zo'n gebouw op dit mo ment eigenlijk niet meer kan". DICK HOFLAND „Het is niet zo, dat nu ineens alle beurzen worden opengetrokken, maar de architect krijgt wel de kans om veel meer te maken dan tien jaar gele- De optimale lokatie Aan de Paviljoensgracht, d.w.z. 10 minuten lopen vanaf het Centraal Station en 5 autominuten vanaf het rijkswegennet. En vlakbij de tramhaltes. Kortom prima bereikbaar en de vrijwel onbeperkte faciliteiten van 's-Gravenhage direkt bij de hand. De optimale kantoorruimten Het kantoor Paviljoensgracht is totaal 6.455 m2 netto groot, als volgt verdeeld: begane grond 1.365 m2 eerste verdieping 1.381 m2 tweede verdieping 1.390 m2 derde verdieping 1.324 m2 vierde verdieping 594 m2 vijfde verdieping 401 m2 Ruimten waar men net zo goed een landschapskantoor kan in richten als het zogenaamde cellenkanttjor. Het stramien van 360 cm is de basis van uit stekende indelingsmogelijkheden. De optimale uitvoering Energiebesparende lucht- afzuiging via de lichtarmaturen. Hoog rendements warmte- technische en klimaatsinstallaties met energiebesparend optimali seringssysteem. Voorzieningen voor de bouw van pantry's. Toiletblokken op alle verdiepingen inklusief 2 invaliden toiletten. Zonwering. Brand preventie. De optimale verkeersvoorzieningen Voor het binnenkomende verkeer is er onder het gebouw een parkeerkelder voor 53 auto's evenals een rijwielstalling. Fietsers en automobilisten hebben aparte in- en uitgangen. Intern verkeer kan gebruik maken van het hoofdtrappehuis, 2 noodtrappehuizen en van 2 liften. De liften zijn ook ingericht op rolstoelgebruikers. Funktioneel en mede dank zij de hoge kwaliteit zeer representatief. Buitengevels met hardhouten en stalen kozijnen. Een entree met automatisch openende hard- glazen deuren. Met plavuizen betegelde royale hal met receptie en luxueuze zithoek voor bezoekers. Hoe representatief de interieurs van de eigenlijke kantoorruimten zijn bepaalt u vanzelfsprekend zelf. Zadelhof! Den Haag MaIcaUats taxateur* o.q. Specialisten in bodn)f»ob|Octen 070-643955 De optimale informatie Daarvoor moet u echt de informatieve brochure van het kantoorpand Paviljoensgracht aanvragen. Deze 16 pagina's omvangrijke brochure geeft u werkelijk alle informatie van het kantoor, zowel in talrijke tekeningen en in plattegronden als schriftelijk. Neem even kontakt op om die informatieve brochure aan te vragen! NIEBOER VAN KUIJEN SPECIALISTEN IN BEDRIJFSHUISVESTING Badhuisweg 95, 2587 CE 's-Gravenhage. Tel.: 070-514141.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 30