I
Dahls griezelkabinet
niet griezelig, wel bizar
Het sacrament van het pak voor de broek
„Geluid vredesbeweging komt in Sovjet-Unie niet door""
<^ASPA
M
SB
kunstagenda
te
'hi
verkoopmanager (M/V)
gasinstallatiecontroleur (m/v)
"Ti Energiebedrijf Rijnland
BOEKEN
CcidAcSomant
ZATERDAG 3 NOVEMBER 1984 PAGINA 12
Roald Dahl maakte 25 jaar ge
leden een selectie van de vol
gens hem beste korte griezel
verhalen die er ooit geschre
ven waren. Hij deed dat in op
dracht van een Amerikaanse
televisiemaatschappij, die met
deze verhalen hoopte een
goedbekeken serie te maken.
De serie is er nooit gekomen,
omdat het verhaal dat als „pi-
lot" werd gekozen, de eerste
aflevering die bedoeld is om
advertenties te trekken, te
controversieel was om de
goedkeuring van de adverteer
ders te dragen. De selectie van
Dahl, gemaakt uit precies 749
verhalen, bleef daarna een
kwart eeuw op de plank lig
gen, tot de schrijver meende
dat een dergelijke selectie het
beste gebundeld kon worden.
Het werd „Het griezelkabinet
van Roald Dahl", een wat mis
leidende titel voor een bundel
griezelverhalen van meren
deels Engelstalige schrijvers.
Misleidend in die zin, dat de
argeloze koper ongetwijfeld te
maken denkt te hebben met
de pennevruchten van Dahl,
zelf een begenadigd verhalen
schrijver. Behalve een uitge
breide inleiding is er van Dahl
echter niets in de bundel te
vinden. Volgens die inleiding
is het hém namelijk nooit ge
lukt een goed griezelverhaal te
maken. „Hoewel ik al 45 jaar
verhalen schrijf en altijd graag
één enkel fatsoenlijk spook
verhaal heb willen schrijven,
ben ik er nooit in geslaagd
daarmee voor de dag te ko
men. Ik heb domweg het ge
heim niet door", aldus Dahl.
Kan hij het zelf niet, zijn ver-
haalkeuze vergoedt dat in rui
me mate. Het zijn letterlijk
ghost-stories, spookverhalen.
Met geestverschijningen in
alle vormen, soms duidelijk
zichtbaar en voelbaar, soms
een vage bedreiging op de ach
tergrond en soms zelfs als
vriend van de eenzamen. In
een aantal van die verhalen
spelen ook kinderen een grote
rol, misschien juist omdat zij,
zo onschuldig, zo kwetsbaar
zijn voor wat er van de andere
zijde komt. Het tekent aan de
andere kant Dahl zelf, die zo
als bekend ook een grote faam
als kinderboekenschrijver
heeft, dat hij bij zijn selectie
juist die verhalen koos.
De verhalen zijn niet telkens
even griezelig te noemen,
maar altijd bizar. Geen verha
len die je langdurig laten wak
ker liggen, de dekens over het
hoofd getrokken, maar die
soms wel in je slaap terugke
ren. Schrijvers die dat met
hun verhalen kunnen, horen
tot de absolute top. Het maakt
je natuurlijk wel nieuwsgierig
r die andere 735 spookver-
KOOS VAN WEES
halen.
Diverse schrijvers: Het Grie
zelkabinet van Roald Dahl.
Veertien korte griezelverha
len. Uitgeverij Meulenhoff
Amsterdam. Prijs 25,-.
„DE STILLE VRIEND" - EEN NIEUW VERHAAL VAN GERARD REVE
.•hrij'
Amsterdf
verblijft
kasteel
De hoofdpersoon van het nieu
we verhaal van Gerard Reve,
„De stille vriend", dat deze
week verschijnt, is - heel op
merkelijk - geen ik, zoals we
sinds jaar en dag in Reve's
werk zien, maar een hij, een
schrijver met de naam George
Speerman, die overigens heel
veel weg heeft van de voor
malige „ik" uit Reve's werk.
En die „ik" had weer heel veel
met Reve zelf te maken.
Speerman is dus een homofie
le schrijver, die vroeger in
woonde, maar nu
„zijn afgelegen
het buitenland".
Een aantal herinneringen en
fantasieën v/aarin erotische
ontmoetingen met jongens
centraal staan, houden hem in
dit verhaal bezig, tot hij aan
het slot in een bladzijden lange
melodramatische monoloog
(gebed?) tegenover een Maria
beeld zijn schuld, zoals hij die
zelf ervaart, opbiecht. „De stil
le vriend" is een wonderlijke
mengeling van sex, religieuze
gevoelens, fantasie, symboliek,
ironie, zoals we van Reve kun
nen verwachten, maar zoals
dat tot dusver nog nooit in
zo'n ongelooflijke vorm door
hem is uitgewerkt. Een hoop
rare onzin bij elkaar, maar dan
wel op een erg persoonlijke
manier, die eigenlijk heel
uniek is. Het grootste deel van
het verhaal wordt ingenomen
door een lange flashback.
Speerman is voor korte tijd in
Amsterdam terug en herkent
in de tram iemand van vroe
ger. De herinneringen aan een
ontmoeting van 9 a 10 jaar ge
leden komen naar boven:
Speerman ziet op weg naar
huis, na een kroegentocht, in
Amsterdamse steeg een
derlijke mo
overwint zijn
drukt de jongen zijn adres in
de hand. De jongen zoekt hem
de volgende dag op en na een
sexueel kontakt praten zij. De
zwijgzame jongen (de stille
vriend) vertelt' nauwelijks iets,
alleen dat hij in een viswinkel
werkt. Hij komt daarna nog
eenmaal op bezoek, waarbij hij
gloeiend hete vis meebrengt,
gestolen uit de winkel, die hij
op zijn borst heeft verborgen,
onder zijn overhemd. De hete
vis laat een grote, pijnlijke
rode plek achter, in de vorm
van een hart. Tot wanhoop
van Speerman verdwijnt de
jongen (Marcel) dan uit zijn le-
Latere episodes spelen zich af
rond het „buitenlandse kas
teel". Daar tuurt Speerman
naar soldaten, die in de buurt
op oefening zijn. Een andere
herinnering, aan een soldaat
die hem, toen hij een klein
jongetje was, meenam naar de
bioscoop, om hem daar te
knuffelen, komt naar boven.
Dan een verhaal over een lief
de voor een soldaat, toen
Speerman in Indië als luite
nant vocht, in de naoorlogse
jaren. Het verhaal blijkt later
door Speerman verzonnen,
maar hij kan zijn gevoel van
onmacht en radeloosheid om
de gemiste kansen in zijn lief
deservaringen door deze fan
tasie onder woorden brengen
en zo zijn gevoeld van schuld
verwoorden in de lange slot
monoloog, gericht tot de
Maagd, „Maria, Middelares der
Genade", aan wie het boek
dan ook is opgedragen.
Speerman heeft het daar over
vier zonden, de grootste daar
van noemt hij die van de nala
tigheid. Had hij zijn hartstoch
ten en impulsen maar gevolgd
en de jonge soldaat maar zijn
zin gegeven. Die knaap vroeg
hem, als een onderdeel van
hun sexuele spel, om een pak
slaag, wat Speerman be
schouwt als „het sacrament
van het pakje voor de broek".
Het komt daar niet van en die
nalatigheid is onvermijdelijk
verbonden met het feit dat de
jongen kort daarop zou omko
men door de gevechtshande
lingen. Speerman zelf is de
stille vriend, die zich heeft be
zondigd aan de nalatigheid, die
zijn minnaars in de stek heeft
gelaten. Dit wonderlijke, voor
velen waarschijnlijk totaal on
aanvaardbaar verhaal over sex
en religie, schuld en fanta- de rode afdruk van een hart
sieën, is vervuld van duistere, Marcels borst nalaat, als te-
alomtegenwoordige symboliek, ken van de liefde: De wel zeer
die voor een groot deel op de eigen versie van Christus
christelijke, kahtolieke liturgi- dood, zoals Speermans die
sche traditie berust. De
Gerard Reve.
terpreteert: hij stelt zich
dat God naast hem staat, als
hij sexueel opgewonden raakt
door het kijken naar een van
de soldaten, „hij heeft gedacht:
„dit is zondig'hield Speer-
man zich voor. Hij heeft ge
dacht: „In Mij is zondige lust,
en zonde. Ik moet mens wor
den, en sterven". Dat zal velen
als godslasterlijk in de oren
klinken, het is naar mijn over
tuiging echter een heel per
soonlijke poging om een Gods
beeld, zoals Reve dat ervaart,
duidelijk te maken.
verhaal boeiend te vinden.
Reve is zo eigenzinnig, hij gaat
zover in zijn zelfonderzoek en
in het bevestigen van wat ik
vermoed dat zijn twijfels zijn,
dat je nauwelijks met hem
mee kunt gaan, al voel je door
lopend, dat tussen de regels
van dit verhaal een gevecht
plaatsvind op leven en dood.
„De stille vriend" is eigenlijk
een verschrikkelijk hard "boek,
omdat het de uiting is van een
onstellende onmacht over de
dingen die de schrijver van
belang vindt, maar die hem te
sterk zijn. Zo'n gevecht is bij-
voorbaat verloren en leidt
vanzelf tot een machteloos sta
melend slot van het verhaal.
JAN VERSTAPPEN
Gerard Reve: „De stille
vriend". Uitgeverij Manteau.
Prijs ƒ19,50.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straal 6. tel. 01720-20800): Co
dename: Wild Geeae (16); 18.30,
21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
•EUROCINEMA II: Yellow bird
(16); 18.30, 21.00. •EUROCINE
MA III: Class (16); 18.45, 21.15.
za. zo. wo. ook 13.45. •EUROCI-
NEMA IV: Police academy (al);
(beh. di.) 18.30, 21.15. za. zo.
wo. ook 13.45.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Codename:
Wild Geese (16); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Yellow bird
(16); za. 24.00. EUROCINEMA
Gravin Begeert (18);
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA II: Walt Dis
ney's tekenfilmparade (al); za.
(al); 14.30, 19.00, 21.15.
124130): Bolero (16);
19.00. 21.15. zo. ook 16.45.
LIDO II: The woman in red
(al); 14.30. 19.00. 21.15.
9.00, 21.15. zo. 19.00, 21.15.
zo. ook 16.45. STUDIO (071-
133210): Once upon a time in
America (12); 19.30. TRIA
NON (Breestraat 31. tel.
123875): In love (16); 14.30,
merstraat 52, tel. 071-125414):
Sextheater (16); 14.30. 19.00.
NACHTVOORSTELLING
REX: De meisjes van Pigalle
(16); vr. za. 23.30.
LIDOTHEATER
56. tel.
Ö1719-12800): Jaws III (12); vr.
14.45, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV: Dik Trom
en zijn dorpsgenoten (al); za.
01717-4354): Raiders of the lost
Bienvenuta (16); zo.
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Ciske de rat; za. zo. 14.00. wo.
14.30.
WASSENAAR ASTRA (Lang-
(16); 14.00. 19.00, 21.30.
13.30, 16.00, 19.0"
(12); Police academy (al); 14.00,
13.15, 15.45, 18.45, 21.1
4.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Firestarter (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: Dragon for
ce (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
EURO CINEMA (Leyweg 910,
tel. 667066): Dr. Zjivago (12); do.
13.45, 19.45. For your eyes only
(12); vr. 13.45, 19.00, 21.30. You
only live twice (12); za. 19.00,
21.30. Ben Hur (12); zo. 13.45,
19.45. Gejaagd door de wind
(12); ma. 13.45, 19.45. 2001: A
apace odyssey (12); di. 13.45,
19.45. West Side story (al); wo.
19.45. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Once upon
a time in America (12); 13.30,
19.30. METROPOLE 2: Purple
rain (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Top secret
(al); 14.00. 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Gebroken
spiegels (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: Splash
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Bolero (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 2: Grey-
stroke (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3: The karate kid (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Maria's lovers (16); 13.45, 18.45,
21.30. za. zo. wo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402):
Girl's best friend (18); 12.00 tot
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 2: Verboden tiener spelle
tjes (18); 12.15 tot 22.45. vr. za.
22.45. zo. v.a. 13.45. LE PA
RIS 3: Jonge meisjes zonder ta
boe (18); 12.30 tot 23.00. vr. za.
23.00. PASSAGE (Passage 63.
tel. 460977): Codename: Wild
geese (16); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
HAAGS FILMHUIS: Voor on
bepaalde lijd gesloten.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The woman in red
(16); za. 00.15. CINEAC 2:
Tightrope (16); za. 00.15. CI
NEAC 3: Cheech Chong still
smokin' in Amsterdam (16); za.
00.15. EUROCINEMA. De ver-
sierster (18); vr. za. 12.02. LE
PARIS 3: Jonge meisjes zonder
taboe (18); vr. za. 23.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA: Sjors en Sjim-
mie en de rebellen; za. wo.
14.00. ODEON 4: 101 Dalma-
tiërs; za. wo. 13.45. zo. 13.15,
16.00.
oe i
jen
>rsh
eet
lee
5-/2
zijn
Ui
\78
üde,
BS)
Emmy van Leersum overleden
AMERSFOORT De kunste
nares Emmy van Leersum is
gisteren na een langdurig ziek
bed in haar woning te Amers
foort op 54-jarige leeftijd over
leden. Ze genoot internationa
le faam als vormgeefster van
sieraden. Emmy van Leersum sieraden. Ze vervolmaakte
studeerde van 1958 tot 1962 haar studie aan de Konstfack
aan het Instituut van Kunst- Skolan in Stockholm. In 1965
nijverheidsonderwijs, de hui- trouwde zij met Gijs Bakker,
dige Rietveld Academie, aan met wie zij in Utrecht een ate-
dige
de afdeling vormgeving
lier operde.
SLAVIST HANS BAX IN BOEK OVER PROPAGANDA IN USSR:
„In de haven van Amsterdam
liggen bijna altijd reusachtige,
sneeuwwitte passagierssche
pen die een cruise maken.
Vlakbij echter liggen in de
grachten kleine woonbootjes
die als behuizing moeten die
nen. Hierop leven en sterven
de mensen voor wie geen
plekje op het land beschikbaar
is". Deze karakteristiek van
Amsterdam stond onlangs be
schreven in een Russisch blad.
Het is een voorbeeld van de
wijze waarop de Sovjet-bevol
king wordt voorgelicht over
het verdorven kapitalistische
westen waar de kloof tussen
rijken en armen onoverbrug
baar groot is. De conclusie die
de argeloze lezer hieruit moet
trekken is: in de Sovjet-Unie
komen dit soort wantoestan
den gelukkig niet voor, dus
leve het Sovjet-systeem!
Op deze en nog duizenden an
dere manieren worden de bur
gers in de USSR van jongs af
aan als een computer „gepro
grammeerd". Informatie die je
„software" en het is dan ook
daarom dat de slavist drs.
Hans Bax zijn gisteren ver
schenen boek over de propa
ganda in de Sovjet-Unie „Sov
jet Software" heeft genoemd.
Bax studeerde Russische taai
en letterkunde aan de univer
siteit van Amsterdam en aan
de Leonov-staatsuniversiteit in
Moskou. Hij is de auteur van
de Teleac-televisiecursus Rus
sisch en schreef tal van artike
len over het denken van jon
geren en volwassenen in de
SoVjet-Unie. Tevens is hij
werkzaam als beëdigd verta
ler. Hij kent de Russische
denk- en leefwereld dus als
zijn broekzak.
Het beeld van de Russische
propagandamachine, dat Bax
de lezers van zijn boek voor
schotelt levert weinig opwek
kende lectuur op. Al van zeer
jong af aan wordt de Sovjet
burgers ingehamerd hoe goed
het eigen systeem is en hoe
slecht dat van de rest van de
wereld. Met talrijke voorbeel
den, waaronder vele citaten
uit schoolboekjes, toont Bax dit
Mir
Centraal
het boek „Sovjet
Software" staat het denken
van de Sovjet-bevolking over
zaken als vrede, veiligheid, be
wapening en ontwapening. In
de USSR, aldus Bax, heeft het
woord „vrede" (mir) een zeer
beperkte betekenis. „Mir" be
tekent eigenlijk uitsluitend
„vrede naar Sovjet-model".
Van echte vrede kan dus al
leen sprake zijn als in andere
landen het Sovjet-systeem
wordt overgenomen. In Af
ghanistan bijvoorbeeld heerst,
volgens de Russische media,
de mir tegenwoordig volop. De
bevolking wordt voorgehou
den dat het daar allemaal pais
en vree is en dat er alleen
maar een paar contingenten
Sovjet-militairen aanwezig zijn
om „bandieten" te lijf te gaan
die de „mir" schade toebren
gen.
De acties van westerse vredes
bewegingen tegen kruisraket
ten en wat dies meer zij wor
den in de 'Sovjet-media gepre
senteerd als demonstraties
vóór het Russische systeem.
Volgens Bax geloven veel vre
desbewegingen dat hun bedoe
lingen wel doordringen tot de
Sovjet-bevolking. Bax ont
neemt ze die illusie. „Het komt
niet door", zegt hij. Wat moet
er dan gebeuren om die propa-
ganda-muur te doorbreken?
„Uitgebreide informatie-uit
wisseling", zegt Bax, „zowel
mondeling als schriftelijk". En
hij vervolgt, aan het eind van
zijn slothoofdstuk: „Wij in het
westen zullen onze inspannin
gen op dat gebied sterk moe
ten vergroten, zodat onze be
doelingen doordringen naar
het oosten. We zullen erheen
moeten gaan, maar niet zonder
kennis van zaken. We zullen
daar hardop dingen moeten
zeggen en uitdragen, die niet
als muziek in de officiële oren
zullen klinken. We zullen er
ook voor moeten zorgen dat
die klanken niet slechts blij- lp
ven hangen in een enkele par-
tijsalon of aan een welvoorzien
staatsbanket. Ze zullen luid en N
duidelijk uitgedragen moeten 1.3
worden, net als bij de demon- s
straties in het westen, al is dat, H
ik geef het toe, verre van ge- P-O
makkelijk". c
DICK VAN RIETSCHOTEN d
1.50
Hans Bax: „Sovjet Softwa- tag
re". Uitgeverij Ad Donker, NO
Rotterdam. Prijs ƒ29,90. 00
ASPA is een toonaangevende naam op het gebied van
kantoorautomatisering en kantoorinrichting.
ASPA-KENTIE BV (65 medewerkers) is een van de
grootste van de negen regionale verkoopvestigingen
met als marktgebied Groot-Den Haag.
Hiervoor is een speciaal verkoopteam ingezet,
bestaande uit enkele accountmanagers, projekt-
managers en produktspecialisten.
Wij zoeken een
die dit team aan het verkoopfront dirigeert en
ondersteunt.
Hij/zij zorgt voor een slagvaardig verkoopplan als basis
voor de akties en is verantwoordelijk voor omzet en
resultaat.
Deze frontverantwoordelijkheid vraagt:
een degelijke eigen verkoopervaring;
een kordate managementaanpak, helder en
konsekwent;
onderhandelingsvaardigheid en ondernemerszin;
inzicht in de problematiek van de kantoororganisatie;
kommercieel-ekonomische vaardigheid, ondersteund
door ter zake doende opleiding, bij voorkeur op
H.B.O.-niveau;
leeftijd tot 35 jaar.
Wij bieden:
zelfstandige funktie in een prettig verkoopteam;
aantrekkelijke toekomstmogelijkheden;
goede primaire en sekundaire arbeidsvoorwaarden;
bedrijfsauto of autokostenvergoeding.
Uw sollicitatie, vergezeld van curriculum vitae, kunt u
richten aan de heer S. van der Ven, vestigingsdirekteur,
bij wie u ook telefonisch informatie kunt inwinnen.
Telefoonnummer (079)413541 of privé (02523)6945.
MCC IS EEN JONG DYNAMISCH
BEDRIJF, DAT WORLD-WIDE
EXPORTEERT EN GESPECIALISEERD
IS IN DE FABRIKAGE VAN
COMPONENTEN VOOR INTERN
TRANSPORTINSTALLATIES
Wij zoeken voor onze massa-fabrikage-afdeling een
PRODUKTIECHEF/BEDRIJFSLEIDER
die de dagelijkse leiding gaat geven aan deze afdeling en de daarbij behorende on
derhoudsdienst.
Tot zijn taak zal behoren:
- het efficiënt leiden van de produktie,
- het zorgdragen voor optimale werkmethoden, leidende tot maximale
bezettingsgraden van personeel en apparatuur,
- het zorgdragen voor produkten van hoge kwaliteit. Tevens is hij verantwoordelijk
voor de produktievoorbereiding en -planning.
Functie-eisen:
- HTS-opleiding werktuigbouw.
9 ervaring in het leidinggeven aan een massafabrikage-afdeling,
teamverband,
- kennis van moderne massa-produktiemachines.
- kennis van metalen en moderne stanstechnieken,
- leeftijd 35-40 jaar.
nederland b v.
wattstraat 3
postbus 112
2690 ac 's-gravenzande
telefoon 01748-4041
Voor de afdeling Inspectie Gas zoeken wij op korte termijn een l|
Functie-informatie:
De afdeling Inspectie Gas houdt zich o.,a. bezig met het adviseren
over en het controleren van gasinstallaties, het installeren en
verwisselen van gasmeters, alsmede het verhelpen van storingen in de
gasaansluitingen.
Takenpakket:
controleren van huishoudelijke en industriële installaties en adviseren
over huishoudelijke installaties;
voeren van eenvoudige correspondentie met installateurs;
plaatsen van gasmeters;
tegen vergoeding mee-rouleren in de wachtdienstregeling.
Functie-eisen:
diploma Gasinstallatiecontroleur 84 kw);
ruime ervaring in de gastechniek;
goede contactuele eigenschappen;
goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid;
rijbewijs B/E.
Het salaris is afhankelijk van leeftijd en ervaring en bedraagt maximaal
f 2.974, - bruto per maand (exclusief de bij de overheid geldende
salarisinhoudingen).
In verband met de bereikbaarheid bij eventuele storingen, woröt
verwacht dat u bereid bent zich in Leiden of naaste omgeving te
vestigen. Hiervoor kennen wij een verhuiskosten-regeling.
Een psychologisch onderzoek kan deel uitmaken van de sollicitatie
procedure.
De gebruikelijke rechtspositieregelingen bij de overheid zijn van
toepassing.
Sollicitaties binnen 10 dagen na verschijning van deze advertentie te
richten aan de Afdeling Personeel Organisatie van het Energiebedrijf
Rijnland, Langegracht 70, 2312 NV LEIDEN, onder vermelding van
vacaturenummer ER/84025/02.
1? Het Energiebedrijf Rijnland te Leiden verzorgt de distributie van
aas en elektriciteit in 22 Zuidhollandse gemeentendit gebied
It ca. 100.000 gecombineerde aansluitingen Daarnaast is het
bedrijf belast met de produktie van elektriciteit in een eigen
centrale, van waaruit tevens warmte wordt geleverd aan een
aantal grote afnemers. De produktie-eenheid in de
elektriciteitscentrale wordt vernieuwd en zal eind 1986 in
bedrijf komen. Inmiddels is gestart met de uitbreiding van het
stadsverwarmingsnet in Leiden.