Rotterdams Orkest kreeg Ketelbinkie
ie
Nota's: te weinig aandacht fotograf ie in kunstbeleid
GALA OF THE YEAR"MOET FANTASTISCH WORDEN
Lee Towers: Vanavondgaa t Ahoyplat
ra
Bescheiden eerbetoon voorSeifert
Vlot spel Haard-Grotius
in „Alles voor de tuin"
Opnieuw
levenslang
voor
schietpartij
in Delft
MARKTEN
dagpuzzel
ELri
Fijnst
CcidócSouocwt
MAANDAG 15 OKTOBER 1984 PAGINA 9
uno-tempel
ntdekt ten
jiden van Rome
T )ME Bij opgravingen in
v 'gemeente Sezzè ten zuiden
Rome zijn de resten van
tempel gevonden. De
npel is gewijd aan de godin
1 io en is ongeveer 400 jaar
hting jr Christus gebouwd. Ar-
rblijf] (oiogen vonden op een op-
n"L* 1 vlakte van veertig vier-
- 'a nte meter overblijfselen
fami n pilaren, een zuil in de Io-
tettei cj,e bouwstijl, delen van
iatian hels, offergeschenken en
rijke munten.
lie of
>f kaa
vrijge
Joeli
Dp h<
dke
iaK oo
ijvoor
van
ONAFHANKELIJKE
KUNSTSCHILDERS IN MOSKOU
MOSKOU Het Sovjetpubliek kan momenteel in Moskou een
tentoonstelling bezoeken van schilderijen van onafhankelijke
kunstenaars, die zich onder andere hebben laten inspireren door
het surrealisme, de pop-art en de abstracte kunst. Ook mystiek
en religie zijn geliefde thema's. Maar van het officiële socialis
tisch realisme is in de werken geen spoor terug te vinden. De
tentoonstelling wordt gehouden door de „groep van twintig",
een beweging van non-conformistische schilders als Snegoer,
Toemanov en Jelisejev. Ook jongere schilders krijgen de kans
hun werk te laten zien. De beweging werd tien jaar geleden be
kend nadat hun schilderijen, die zij op een open terrein in een
zuidelijke buitenwijk van Moskou ten toon hadden gesteld, op
bevel van de autoriteiten door bulldozers werden vernietigd. De
schilders, van wie de meesten niet uitsluitend van hun werk le
ven, zijn lid van de bond van grafische kunsten in Moskou. Zij
zijn echter geen lid van de officiële bond van kunstschilders, die
ervoor zorgt dat de artiesten hun werk zowel in de Sovjetunie
als in het buitenland kunnen tonen en verkopen.
AMSTERDAM Er is
vrijwel geen aandacht
voor de fotografie in het
kunstbeleid. Het subsidie-
en opdrachtenbeleid van
rijk, provincies en ge
meenten en dat van de
meeste musea, draagt am
per bij aan de ontwikke
ling van de fotografie in
Nederland. Dit staat in
twee nota's die vandaag
minister Brinkman van
WVC zijn aangeboden.
De ene, getiteld „Zwart op
Wit" is van de Federatie van
Kunstenaarsverenigingen in
Amsterdam. De andere, „Foto
grafie Belicht" is het eindrap
port van de Landelijke Initia
tiefgroep Fotografiebeleid.
Beide nota's pleiten voor een
fotografiemuseum, in de visie
van de federatie onderge
bracht in een Instituut voor de
Fotografie. De initatiefgroep
breekt verder een lans voor
meer aandacht voor de foto
grafie in het onderwijs op
kunstacademies en universitei
ten.
De kunstenaarsfederatie wijst
erop dat de sociaal-economi
sche positie van fotografen
veelal slecht is. Er wordt maar
een gering aantal beurzen, sti
pendia en individuele subsi
dies aan hen toegekend. Bo
vendien wordt op de produk-
tie van vrije fotografie vrijwel
altijd verlies geleden. „Door
dat fotografen in principe zijn
uitgesloten van het gebruik
van de Beeldende Kunstenaars
Regeling (BKR) is het beleid
van het ministerie van sociale
zaken strijdig met dat van
WVC, dat fotografie als een
vorm van beeldende kunst op
vat", aldus de federatie.
De kunstenaarsverenigingen
vinden dat er voorlopig een
half miljoen gereserveerd
moet worden voor subsi
die-aanvragen voor fotografie.
Om de aanvragen op hun
kwaliteit te beoordelen moet
er een adviescommissie van
deskundigen worden ingesteld.
Minimaal vijftien procent van
het budget voor kunstaanko
pen van het rijk zal aan de fo
tografie besteed moeten wor-
Verder zouden fotografen ook
de mogelijkheid moeten krij
gen door middel van een soci
ale basisvoorziening door te
kunnen werken bij het tijde
lijk wegvallen van inkomsten
op de vrije markt.
De federatie dringt er bij de
overheid op aan een actief
voorlichtings- en opsporings
beleid te voeren op het gebied
van misbruik van auteursrech
telijk beschermde werken.
Ook wil zij op korte termijn
duidelijkheid over de financie
ring van het Nederlands Fo
to-archief.
ijke
ndclei
ede.
brief
iwt Hc
langrij
verkil
Oost
langt?
van
iet
^ROTTERDAM Zon-
dagmorgen negen uur.
Rotterdam ontwaakt en
jet belooft zeker wat het
weer betreft een prachti-
dag te worden. Op
deze zondagmorgen is
.Lee Towers al vroeg uit
Deklde veren. Hij moet een
dag later (vanavond) in
Ahoy' Rotterdam zijn
,Gala of the Year" ge-
^jven en dan moet alles er
fantastisch uitzien. En let
maar op, de Nederlandse
ee "dag Frank Sinatra - Lee
vindt het een hele eer als
hij in één adem met
„The Voice" genoemd
wordt en krijgt het gelijk
waarschijnlijk aan zijn
kant als hij in alle ernst
zegt: „Morgenavond gaat
fchoy' plat!"
'e^ ftf) *rwiJl bchttechnici in een
.11 tegwerker boven het orkest
de laatste hand leggen aan
het richten van de lampen,
./romen op deze vroege zon
en» dagmorgen de musici binnen.
Het „good morning" is niet
van de lucht als tegen half
tien de tachtig orkestleden
van het London Studio Or-
I chestra met de vocalgroup
van Hans Vermeulen hun
plaats in de enorme orke
struimte hebben ingenomen.
Lee Towers heet iedereen
lersoonlijk welkom, van
Theo Ordeman, die voor de
\VRO deze „Gala of the
ear" regisseert (30 novem-
er op televisie), tot de man
die is belast met het aanve
gen van het immense sport
paleis. In alle rust, maar be-
wust van zijn verantwoorde-
miljoe üjkheid controleert Lee alles,
exPt helpt waar nodig is, draagt
r,i proviand aan voor technici
I j en is ontstemd over het feit
dat hij niet op de hoogte is
gehouden als er iets veran-
Lee Towers met links op de foto Jerry van Rooyen, de dirigent, AVRO-regisseur Theo Ordeman en daar
naast opnameleider Ton Bourgonje laat voor zijn concert van vanavond niets aan het toeval over.
>erj
iat nu
zal wi
elft v
lat n;
uit b
Ie leli
i's en
jjabinet trotseert
er bij
ïanciering
idiumkunsten
gg'iti1
Dat
lageni
Dm da
breng
?n gn
aid i
SA t
de pla pj
:n afzjdi
m te li
ÉÊWj
derd is van wat er met 'hem
is afgesproken.
Ballet
Terwijl arrangeur-orkestlei
der meer nog: een grote
vriend van Lee Towers
Jerry van Rooyen het orkest
uitlegt hoe de repetitie zal
verlopen, komt ook het ballet
van Penney de Jager zijn op
wachting maken om even de
danspasjes voor de ouverture
te oefenen.
Op het moment dat de uit
Amerika overgekomen, door
een computer-gestuurde
lichtshow, die een enorm ef
fect geeft, via halsbrekende
toeren bevestigd wordt, heeft
Lee Towers even tijd om eni
ge woorden te wisselen.
„Deze show kost me bijna ze
ven ton. Daarbij komen de
kosten van de extra camera
mensen die ik er op het laat
ste moment bij heb genomen.
En zie je de belichting? Vier
keer zo sterk als bij het Euro
visie-songfestival. Ook Jaap
Eggermont (succesplaten
Stars on 45) is mij komen as
sisteren, want van dit gala
wordt tevens een elpee ge
maakt, die misschien net als
in 1983 een gouden „Lee To
wers in Concert" oplevert.
Alles wordt op video opgeno
men, van het uitpakken van
de vrachtwagens, een lege
Ahoy', de repetities die reeds
vanaf afgelopen donderdag
in volle gang waren, en ga zo
nog maar even door. Dit
wordt ingemonteerd bij de
tv-uitzending van vrijdag 30
november".
„Lee, vergadering met Jer
ry" wordt er geroepen. En
weg is-ie weer.
Na de koffiepauze gaat de re
petitie om kwart over twaalf
wat meer allure krijgen. Het
geluid is bijna perfect maar
Erik de Bruin, de geluids-
meester, vraagt Jerry van
Rooyen door Lee Towers
„absoluut de beste van het
westelijk halfrond" genoemd
de intro, de ouverture van
deze „Gala of the Year" die
werkelijk schitterend is en
door Jerry zelf van arrange
menten is voorzien, nog een
keer te spelen.
„Het koper moet het slag
werk horen", brult Theo Or
deman naar de technici ach
ter de knoppen en weer an
deren plaatsen extra micro
foons tussen een wirwar van
draden, omdat de mondhar
monica niet uit de verf komt.
Tegen half twee wordt ge
luncht en dat moment is voor
de vocalgroup van Hans Ver
meulen de tijd om het geluid
uit te testen. Ook Laura, de
vrouw van Lee Towers, be
groet haar echtgenoot om de
resterende uren van de mid
dag de repetitie bij te wonen.
Schepje bovenop
Het orkest gooit er 's middags
nog een schepje bovenop. Op
nieuw die ouverture. Maar
ook het nummer „Bad bad
Leroy Brown" swingt de pan
uit.
Tegen middernacht, als Rot
terdam zich klaarmaakt om
van de nachtrust te genieten,
keert Lee Towers na een
enerverende dag weer huis
waarts. Hij heeft veel optre
dens in het land cn daarbui
ten laten schieten om de hele
organisatie zelf onder contro
le te houden. Het resultaat is
vanavond zichtbaar, wanneer
meer dan achtduizend men
sen in een uitverkochte
Ahoy' het „Gala of the Year"
meemaken. Morgenavond is
voor hen die teleurgesteld
moesten worden een extra
concert ingelast, eveneens in
Ahoy'.
HAN NIEUWMANS
HAAG Het kabinet is
bereid de Tweede Kamer
zin te geven bij het opzet-
van een andere financie-
[sstructuur voor de podi-
;unsten (muziek, toneel,
De directe financiering
het rijk vanaf 1 januari
nhouden dat er een bedrag
56 miljoen gulden onttrok-
wordt aan het gemeente-
irovinciefonds. Vrijwel de
Tweede Kamer vindt dat
miljoen gulden gevonden
worden in het gemeente-
Is en 5,3 miljoen gulden in
provinciefonds.
kabinet vindt dat de kor
en op gemeente- en pro-
liefonds daar moeten
ftsvinden waar in de huidi-
itructuur de uitgaven ge
worden. De Tweede Ka-
is het fundamenteel on-
met deze zienswijze. De
ier vindt, zo bleek enige
geleden tijdens een
missievergadering met mi-
Brinkman van WVC,
de kortingen moeten
ivinden in verhouding
de totale grootte van de
fondsen. Overweging bij
imer was dat verschillen-
ivincies altijd veel geld
;n gestoken in de podi-
insten, omdat de gemeen-
die taken een beetje lieten
Voor die extra inspan-
zouden de provincies nu
raft worden door een hoge
0^ ling op het fonds.
4 kter Brinkman kon des-
s aan een plenair kamerde-
flover deze zaak ontkomen
r toe te zeggen dat hij de
t opnieuw in het kabinet
bespreken. Nu het kabinet
1 zijn standpunt vasthoudt
tn de kamerfracties moe-
beoordelen of zij alsnog
'en proberen hun zin door
etten.
Gelukwensen
voor Jaroslav
Siefert (midden)
van de Tsjechi
sche minister
van cultuur, Mi
lan Klusék
(rechts) en prof.
Vlastimil Visek
in de zieken
huiskamer van
de onderschei
den dichter.
PRAAG Het officiële Tsje-
choslowakije heeft een be
scheiden eerbetoon gebracht
aan de nobelprijswinnaar Ja
roslav Seifert. De enige offi
ciële gelukwens kwam van de
schrijversbond, die de direc
teur van een uitgeverij afvaar
digde om de dichter in zijn zie
kenhuisbed te feliciteren.
Radio en televisie brachten
slechts een kort bericht. De
dagbladen meldden het
nieuws in een eensluidend be
richt, waarin werd opgemerkt
dat Seifert „invloed van bete
kenis heeft uitgeoefend op de
Tsjechische literatuur". Zijn
werk „beantwoordt aan de be
hoeften van onze tijd, beklem
toont de grote waarden van
het leven en neemt een duide
lijk positieve houding in ten
aanzien van de strijd van de
mensheid voor sociale gerech
tigheid en vrede".
In een gelukwens van Char-
ta-77, de belangrijkste bewe
ging van Tsjechoslowaakse
dissidenten, wordt Seifert ge
prezen als de auteur van „een
van de hoogtepunten van de
Tsjechische poëzie" en als een
„moedig burger". Seifert was
zelf een van de onderteke
naars van Charta-77. De Char
ta-beweging ziet in de prijs
niet alleen een terechte waar
dering van een groot dichter,
maar ook een „aanmoediging
voor de hele niet-officiele
Tsjechische cultuur".
Oe Haard-Grotius in Ned. Congres-
begouw Den Haag: „Alles voor de
tuin" van Edward Albee. Vertaling:
Ernst van Altena. Regie: Chris Pauw.
Zaterdag 13 oktober. Herhaling 9
maart 1995.
Een jong echtpaar in fi
nanciële moeilijkheden
moet wedijveren met
vrienden in de buurt. Er
ontstaat een sociale con
currentie. Het gras van de
tuin van de buren lijkt
groener, maar iedereen
blijkt achteraf hetzelfde
paadje te bewandelen om
het hoofd hoog te houden.
Een eerlijke vrijgezel
wordt het slachtoffer, om
dat hij niet in de strategie
past.
Toneelgroep De Haard-Grotius
heeft deze stellingoorlog met
wapenstilstandjes en bittere
humor van Edward Albee, op
een ongedwongen en preten
tieloze manier op het toneel
gebracht in de toneelzaal van
het Ned. Congresgebouw. „Al
les voor de tuin", was het mot
to van Jenny, krachtig ge
speeld door Cootje de Wert. De
emotionele uitspattingen en
moedeloze reacties van Frans
v.d. Linden als tegenspeler
Richard, kwamen heel geloof
waardig over. Cóotje en Frans
brachten mede dankzij de
goed uitgebalanceerde regie
een fascinerend spel. De opzet
telijk onnozele antwoorden
van zoon Rob, door John Ra
demaker, gaven een weer
klank van humor. Barend Jan
Donker was de verbindende
factor als vrijgezel en verteller
„Sjaak". Een moeilijke opgave,
want het spreken tot het pu
bliek ging direct over in het
spelen van scènes. Soepel en
met veel gemak volbracht Ba
rend deze wisselende taak. Er
werd dankbaar gebruik ge
maakt van de humoristische
teksten. Alle spelers van De
Haard-Grotius beschikten over
een goed gecoördineerd spel-
tempo, waardoor „Alles voor
de tuin" vlot en zonder stagna
tie verliep.
LEN VAN DER MAATEN
R'dams Philh. Orkest o.l.v. Jamee
Conlon met werken van Mozart, Ja-
nacek en Ravel. Soliate de Engelse
pianiste Imogen Cooper. De Doelen,
zaterdag, Rotterdam.
De stad Rotterdam kent een
Ketelbinkie-prijs. De bronzen
replica van het standbeeld van
Huib Noorlander in 1982
onthuld op het Rotterdamse
Willemsplein wordt jaar
lijks toegekend aan mensen of
groeperingen die zich op wel
ke wijze dan ook hebben inge
zet voor Rotterdam. De prijs
1984 is toegekend aan het Rot
terdams Philharmonisch Or
kest omdat „het orkest via
Promenadeconcerten voor al
len in Rotterdam (en daarbui
ten) bereikbaar is en omdat bij
buitenlandse optredens het or
kest de stad op grandioze wijze
vertegenwoordigt." Na het
Promenadeconcert van zater
dagavond in een stampvolle
Doelenzaal werd de prijs tij
dens een feestprogramma uit
gereikt. Dat Promenadecon
cert was het ideale voorbeeld
van kwaliteit en niveau, de
volgende buitenlandse reis is
in februari 1985 naar Ameri
ka.
Het was een genoegen nog
eens Mozarts ouverture Le
nozze di Figaro onder James
Conlon te beluisteren, een
klinkende uitnodiging om de
gehele opera onder zijn leiding
te gaan beluisteren. Conlon en
de Ned. Opera Stichting moe
ten elkaar op het Mozart-ter-
rein spoedig vinden. Ook de
begeleiding van Mozarts pia
noconcert nr. 25 was één en al
verrukking en de Engelse pia
niste Imogen Cooper paste op
voortreffelijke wijze in die vi
sie. Een klankrijke, vitale en
stralende Mozart, overrompe
lend en feestelijk uitbundig.
Muziek van Janacek gaat mee
naar Amerika, hij is de compo
nist die ook in ons land niet
overmatig aan bod komt. Idyl
le'werd geschreven door een
24-jarige Janacek, een char
mant werk dat zich geïnspi
reerd weet door de melodieuze
kracht van Dvorak. „Het kind
van de dorpsvedelaar" uit 1912
is rijper, vertoont ook meer
een eigen gezicht. Een muzi
kale legende waarmee Eduard
Flipse in 1930 bij het Rotter
damse orkest debuteerde. Za
terdagavond en gistermiddag
werd het concert spannend be
sloten met Ravel's Bolero, nog
altijd een topper.
ADR. HAGER
Enesco kwartet
gaf naamgever
de eer
Kamermuziek door het Enesco
Kwartet met composities van Beet
hoven, Enesco en Schubert. Diligen-
tia, zondagmiddag Den Haag.
Gistermorgen concerteerden
de leden van het Enesco
Kwartet in het Hilversum 4-
programma „Ftlr Elise", gis
termiddag gaven Constant
Bogdanas, Florin Szigeti, Liviu
Stanese en Dorel Fodoreanu
het eerste concert in de Kwar
tetserie van de Kunstkring Di-
ligentia. De vier musici, van
huis uit Roemenen maar sinds
1981 Franse staatsburgers,
hebben hun ensemble ge
noemd naar hun landgenoot
de Roemeense violist, compo
nist en dirigent Georges Enes
co (1881-1955).
De componist en de concertge
vers hebben gemeen dat zij
Parijs tot hun domicilie kozen
en vandaar uit de wereld be
reizen. Enesco was een ver
maard vioolvirtuoos, hij was
ook de geestelijke vader van
Yehudi Menuhin. Als compo
nist is hij bekend gebleven
door zijn eerste Roemeense
Rhapsodie, zijn opera Oedipus
en zijn overige composities
waaronder viool- en cellosona
tes klinken zelden. Adeldom
verplicht en zo speelde het
Enesco Kwartet zijn tweede
kwartet waarin met weinig
moeite de invloed van het Im
pressionisme in het algemeen
en van Fauré in het bijzonder
valt waar te nemen. De meest
dankbare partijen zijn toebe
deeld aan beide violen, voor
een violist die met zijn der
tiende jaar het Parijse conser
vatorium verliet niet zo ver
wonderlijk. Hij toont zich een
fijnzinnig toondichter die door
het gehele (25 minuten duren
de) werk streeft naar tedere
kleuren en een welluidende
harmoniek. In kwantitatieve
zin door het opus 95 van Beet
hoven, het Quartetto serioso,
en door Schuberts „Der Tod
und das MSdchen". In kwali
tatieve zin door het driftig en
temperamentvol musiceren
door instrumentalisten die ook
de intimiteit wisten te realise
ren. Kortom, een uitmuntend
ensemble dat op boeiende wij
ze concerteerde en als zodanig
een voortreffelijke opmaat van
een op zich veelbelovende ka
mermuziekserie.
ADR. HAGER
Rian de Waal
blinkt uit in
Mendelssohn
Rian de Waal, piano,
Diligentia.
Werken van Schumann, Mendels
sohn en Liszt, zondagochtend.
Jonge pianisten, die op een
van de pianoconcoursen in de
prijzen vallen, vertillen zich
na zo'n topprestatie nogal eens
aan een te veeleisend repertoi
re. In hun ijver zich hiermede
op het podium snel waar te
maken bereiken zij vaak het
tegendeel. Rian de Waal, fina
list van het belangrijke Konin
gin Elisabeth Concours in
1983, blijkt de zaak voorzichti
ger aan te pakken, getuige al
thans zijn programma zondag
ochtend in Diligentia met uit
sluitend werken uit het ro
mantische repertoire. Deze
pianist heeft inmiddels reeds
meermalen laten blijken, dat
dit genre hem goed ligt. Zo
ook tijdens dit recital, waarin
de sonate in fis van Schu
mann, de Fantasie in fis van
Mendelssohn en de 12e Rapso
die van Listz ten gehore wer
den gebracht.
Hoogtepunt vormde de Fanta
sie van Mendelssohn waarin
het prachtige Schotse thema
van het eerste deel met een
voorname rust werd voorge
dragen en het wat zwakke
laatste deel dankzij briljant-pa
relend spel de juiste vaart en
spanning meekreeg.
Minder thuis voelt Rian de
Waal zich vooralsnog in de
heftige gevoelsontladingen
van Schumanns sonate in fis.
Het eerste allegro „einen ein-
zigen Herzenschrei nach Dir",
zoals Schumann het in een
brief aan Clara Wieck uit
drukte, klonk nog te braaf en
had te weinig van de onrustige
zwaarmoedigheid ervan. Veel
beter slaagden het Scherzo
met zijn fel aangezette synco
pen en de lange Schubertiaan-
se finale, waarin de grote ver
scheidenheid van thema's op
een bewonderenswaardige wij
ze tot een eenheid werd ge
smeed.
OTTO BENTINCK
DEN HAAG De 28-jarige
Cevdet Y. is vanochtend in
hoger beroep conform de
eis van de procureur-generaal
opnieuw veroordeeld tot
een levenslange gevangenis
straf voor de moord en dood
slag op zes café-bezoekers in
Delft, op 5 april van het vorig
jaar.
Het gerechtshof in Den Haag
stelde de levensdelicten even
ernstig te hebben opgevat als
de rechtbank begin dit jaar.
Het Hof was het dan ook per
tinent niet eens met het argu
ment van Y's advocaat, mr. M.
Imkamp, dat de rechtbank de
verdachte indertijd ten on
rechte heeft uitgesloten van
TBR. De raadsman stelde dat
de rechters zich bij hun over
wegingen begaven op het ter
rein van de uitvoerende
macht. Gemiddeld zou de
TBR-maatregel slechts vier
jaar duren. Dat vonden de
rechters maatschappelijk on
aanvaardbaar. Het Hof stelde
dat de taak van de rechter bij
de keuze van de straf mede is,
in het oog te houden hoe de
maatschappij dient te worden
beschermd tegen gevaarlijke
verdachten. Cevdet Y. heeft
veertien dagen de tijd om bij
de Hoge Raad in cassatie te
gaan.
Bouwkeet
uitgebrand
LEIDEN Een bouwkeet op
de hoek Ambonstraat en Su-
matrastraat is vannacht om
streeks twaalf uur geheel uit
gebrand. Toen de door omwo
nenden gewaarschuwde
brandweer arriveerde, stond
de keet reeds in lichterlaaien.
De brandweer vermoedt dat
het vuur is aangestoken.
LEIDEN Noteringen groente- en
fruitveiling, 15-10-84: aardappelen
2.25-2.30; andijvie 64-94; pronkbo-
nen 2,25-3,00; stokbonen 3,10-3,45;
snijbonen 5,55-6,80; stambonen 5,20;
kroten 39-41; boerenkool 52-64; Chi
nese kool 44-48; spitskool 1.00; pos
telein 2,20-2,75; spinazie 2.05-2.45;
venkel 2,10-2,.15; spruiten a 1,02 en
85-90; spruiten b 88 en 88-92; sprui
ten c 49-51; spruiten d 35-1,35; uien
14-40; winterpeen 32; witlof 2,70-
4,50; meloenen 85; bloemkool 6 per
bak 1,70-1,95; bloemkool 8 per bak
1,25-1,65; bloemkool 10 per bak 95;
knolselderij 62-70; sla 1,22-1,33;
bleekselderij 16-41; bospeen 69-1,27;
peterselie 52-88; raapstelen 42-46;
radijs 18-19; selderij 62-76.
Beurs n
E
1
i
e
Slot-
bturj 12-10
beun 1540
Aegon
130.00
131,00
97120
352*50
Amr o-bank
182l0O
65.30
65,80
Dordtsche petr
Bsevter-NOU
155.70
155,20
108.80
109,00
Gist Brocades
16sl00
16sls0
Hei nek en Hold.
126^30
126^50
Hoogovens
KLM
64^60
40.10
65.00
40.70
Kon Ole
Nat. Ned.
174,80
238.20
175.70
239,00
Oce v. Gnnten
152.50
154.00
262.00
28.50
152.50
154,60
28,90
Pakh. Hold, cert
Robeco
Roknco
54ll0
67.10
134.90
64,10
54.20
67.70
64.50
Rorento
Unilever
Ver.Bez.VNU
29L00
189,50
292.90
WUH"
lOlloO
101.20
11 12 13 I
|14 i 15
[18 [19
25 :::|26 127
29~ 30 V É3l l
Horizontaal: 1 maand v.h. jaar; 8
hoewel, ofschoon; 9 dier met koud
bloed; 10 muzieknoot; 11 sint (afk);
13 schrijfgerei; 15 voorzetsel; 16 op
Iets; 18 hemellichaam; 20 afgelegen;
21 welde in het hooggebergte; 22
vloeistof; 24 zangstuk; 25 loofboom;
26 stijging van de waterstand; 28
voegwoord; 29 dieregeluid; 31 streep;
33 vorm van mi); 34 keukengerief.
Verticaal: 1 plant; 2 oude lengtemaat;
3 televisie (afk.); 4 officiële naam van
Ierland; 5 motorschip (afk 6 bij
woord; 7 kledingstuk; 12 paardebit
zonder stang; 13 per procuratie (afk.);
14 deel van de dag (afk.); 15 takel
van' twee blokken; 17 zwaardwalvis;
19 bloeiwljze; 23 te weten (afk.); 24
verbrandingsrest; 27 schermbloemige
plant; 30 gereed; 31 muzieknoot; 32
bijbeldeel (afk.); 33 muzieknoot.
OPLOSSING
•iuj ee "i n zz '®i te '1* oe
:sf|ub LZ ;SB *2 m zz :jbb 61 'VO
Li :®!ie» si "W U n d d zi 'sueji
Zi '|9tueuiua6aj :je 9 :sui g :ej|3
fr "A l G Z :eu(HAesuBs 1 :|eeoi|je/\
•lieisBMje vz GG -uftl
IG 62 ;U9 92 :sbm 92 :s® 92
VZ :wu| 22 :uj|B 12 :J9A 02 :ueeui gi
:doje 9i :o» si :ued et "IS tl :®J 01
:s|A 6 ?l® 9 uequjeides 1 :|b«iuozuoh