van toneel naar film Milos Forman: „Een mens kan van hoop leven" ichtinj )orlog, naai 1 villen Syrië ei ip de ZATERDAG 13 OKTOBER] AmadeuS Risico waard „Wat mij in de eerste plaats in „Amadeus" boeide", stelt Forman, „was het prachtige verhaal. Het had niet eens over Mozart hoeven te gaan, dan was het nog fantas tisch geweest. Toen ik stuk zag, heb ik onmiddellijk contact opgenomen met Peter Shaffer. Ik wist van Mo zart ook niet meer, dan wat ze je op school vertellen. Dat maakte het nog spannender. Natuurlijk weet je nooit hoe zoiets in de praktijk uit werkt als je je er zo enthousiast in stort. Het is net als met een vrouw, dan weet je ook na een nacht met haar pas of je van haar houdt of niet. Maar het was het risico waard". „Amadeus" draait inmid dels in een aantal Europese landen en Forman reist ze allemaal langs om zijn film te begeleiden: „Ik houd van de film, dus ik vind alles wat ik kan doen om te helpen pri ma". Hij geldt inmiddels als regis seur die moeilijke klussen bepaald niet uit de weg gaat. Hij was het die E. L. Doctorows kaleidoscopische rekenen in Praag. Forman: „Praag zag Mozart toen als zijn componist". Het was Forman die' de filmploeg mee naar Praag nam voor de opna men. „Jawel, maar we hebben ook in Boedapest en in Wenen geke ken. Praag bleek toch het best. Ge lukkig voor mij, want daar ken ik de taal en de mensen en wist ik wie ik wat kon vragen. We zijn fantas tisch ontvangen, voor mij natuur lijk extra aardig omdat ik zo lang een „non-person" voor de Tsjechi sche autoreiten ben geweest. Of „Amadeus" daar ook gaat draaien, ik weet het niet. Tot nog toe heeft de naam van mijn film nog in geen enkele krant gestaan. Maar ieder een wist dat we er waren. Je weet hoe dat gaat in Tsjechoslo wak ije". Forman kon er gebruik maken van Praags prachtige „decors". Straatjes die puur monument zijn, waar nau welijks een lamp hoeft te worden veranderd, van de paleizen (onder meer het aartsbisschoppelijk paleis op de burcht Hradcany) en van het Tylovo Divadlo (Tyl-theater). For man: „Dat is het enige theater dat nog bestaat, waarin Mozart zelf zijn werk gedirigeerd he.eft. Hij diri geerde er onder meer de première van „Don Giovanni". Voor de ac teurs was dat prachtig. Tom Hulce, die Mozart speelt, barstte bijna in tranen uit toen hij op de plek voor het orkest stond waar Mozart eeu wen geleden zelf heeft gestaan. Al les bij elkaar was Praag ideaal". Forman kreeg er van de Nationale Opera medewerking en van de we reldberoemde decorontwerper Jo seph Svoboda, onlangs nog in Ne derland bij onze Operastichting, die de decors voor de verfilming van de „originele" opvoeringen maakte. Mijn veronderstelling overigens dat de roze pruik van Mozart een ver wijzing naar moderne, punk-ach- tige tijden is, ontkent hij. „Als je Mozarts brieven leest over de prui ken die hij kocht, of tekeningen uit die tijd bekijkt, dan zie je daar de merkwaardigste dingen. Pruiken die we niet eens durfden na te ma ken, omdat we dan zeker wisten dat het publiek ons niet zou gelo ven. Zo krankzinnig. Nee, alles is authentiek, of benadert het authen tieke". Bij de foto's: Rechts boven: De zieke W< Amadeus Mozart (Tom zich voortslepend langs sneeuwde straten van Wei dit geval Praag). rat in laS! Links boven: Milos Formltf® muziek is de derde ster in deus' Midden boven: De eigenz Wolfgang Amadeus (Tom trouwt ondanks vader]}' pold met Constanze (Elizabeth Berridge). egt dat trok [et eige bijb( amaria l lofde 1 tf ver mo ham als Mozarts oude aar#"011" Salieri. ril voc ersteur De lijkkist wordt door een stel kerkhofkraaien geledigd in een kuil. Het graf is anoniem. Niemand zal het later terug weten te vinden. Er zijn geen gasten op de begrafenis. De weduwe van de dode ligt ziek te bed. Als ze hersteld is en het graf wil bezoeken kan niemand het haar aanwijzen. De andere belangstellenden hebben onderweg afgehaakt In de theaterversie (hier bij de Haagse Comedie gespeeld met Wil lem Nijholt en Hans Hoes) was de inmiddels vergeten componist Sa lieri hoofdpersoon. Zijn „bekente nis" als oude, niet meer goed wijze man, dat hij „Mozart vermoord had", mag dan als onzin afgedaan kunnen worden, het was een prachtige leidraad voor Shaffer: Salieri als de middelmatigheid, als antagonist in het romantische con cept van het genie dat in zijn eigen tijd piet geëerd, maar tegengewerkt wordt. Waar of niet? De Italiaan Salieri had als lieveling van de Oostenrijkse keizer Jozef de Twee de inderdaad alle touwtjes in han den. Hij zal Mozart best in de weg gezeten hebben. In Mozarts eigen brieven komt zijn naam een aantal malen voor: „U weet hoe het met die Italianen is" schrijft Mozart aan zijn vader Leopold, „van buiten al lemaal even lief en aardig". Het „maar" laat zich veronderstellen. In een eerdere brief is het „over Salieri zal ik u het een en ander mondeling vertellen". Idem dito dus. Misschien is het wel zo dat Mozart een groter paranoïde gevoel ten opzichte van de Italiaan had, dan die tegenover Wolfgang Ama deus. Maar Salieri was koren op de molen van Shaffer. Mozart putte zich in zijn zieke (waaraan hij leed is niet bekend) laatste levensjaar uit in een Requiem voor een onbe kende opdrachtgever. Waarschijn lijk een graaf die zichzelf voor componist wilde laten doorgaan. Bij Shaffer en bij Forman werd het Salieri, die uit Mozarts handen op zijn sterfbed tegelijkertijd én een meesterwerk ontfutselt én zijn doodvonnis laat tekenen. Rijmpjes En Mozart. Dat Mozart niet de ge lijkmatige, evenwichtige, serene fi guur was die je aan de hand v^n zijn muziek zou kunnen voorstel len, was al duidelijk uit zijn brie ven. Mozart was een merkwaardig mens. Een man met een scherpe tong, inderdaad niet iemand die zich zoals vader Leopold graag wilde bij de hoge heren erin wilde flemen. Een man die zich in derdaad verzette tegen de behande ling zoals gebruikelijk tegen over componisten in die tijd als „kamerheer". Die zich losmaakte van die opdrachtgevers, deels uit eigen wil, deels omdat zijn werk niet gewaardeerd werd. De door hem vaak „Papa" genoemde Haydn, was zo'n beetje de enige die Mozarts grote talent herkende. Maar in Mozarts moeilijkste jaren, toen hij moest rondkomen van wat twee leerlingen hem voor het les geven betaalden, zat Haydn helaas in Engeland. De Mozart van die brieven: gekke rijmpjes, poepren- pies-humor, een voorliefde voor woordomdraaiingen. Een voorbeeld uit een van zijn Sinterklaasachtige Knittelrijmen aan zijn moeder van uit Worms, 31 januari 1778: „O moeder mijn de boter is fijn. Alle lof en dank Daarboven. We leven met een pep, niet te gelo- We rennen maar de wereld door al heb ik er het geld niet voor. Dat doet ons niet zo veel verdriet te, jood maand» Klein e lenken Jeine .How t 'iThe W ISRAE romanbeeld van de Verenigde^J1^ ten op film zette in „Ragtime' P film moest weliswaar bekort den. Forman: „Ik maa-k een fi lang als hij moet zijn. De proc wilde hem korter en toen hel Doctorow bij geroepen, in trouwen dat hij mijn kant zen. Maar dat deed hij niet") man verfilmde onder grote fels van iedereen, vele jaren n oorspronkelijke succes de cal „Hair". Forman: „Labels de mensen toch op je plakke „Cuckoo's nest" kreeg ik al aanbiedingen van films over chiatrische inrichtingen. Na waren het allemaal musicals, „Ragtime" een serie kostuum Natuurlijk heb ik dat niet gfe la a! Je kiest geen films op een t e. ®e. Je kiest een film om een goe< haal. Ik geloof voor zover zelf kunt zeggen dat ik in rika niet wezenlijk verandert ,Yee Een mens verandert niet veel,ira. nadat zijn hersens gevormd °,onis Alleen de feiten van je leve gewijzigd. In één ding ben ik voor stapje anders gaan denk hou veel meer dan vroeger v; sterk verhaal. Toen was ik at tevreden als ik op het doek i haalbare momenten uit het en van menselijk gedrag kon zetten. Zonder me veel om he haal dat ik vertelde te beko ren. Nu denk ik veel ke structuren. Dat heeft ove iets te maken met het feit dat in Amerika woon". Amerika. Forman heeft er t jf jaren moeten wachten voort n zijn eerste film ..Taking off" t auwf grond kreeg. En het duurde c joor weer enkele jaren voordat zi®1"^1^' „One flew over the cuckoo's arencl kwam. Forman niettemin: je in Amerika voet aan la... word je niet meer als buiten f eiS? bekeken. Het heeft me nati|!fmrnn wel geholpen dat ik al een naam had met mijn films. druk van het geld in de filn^f^Pf' strie? Dat is alleen maa als je in een land met ccu staat gefinancierde studio, ste Tsjechoslowakije, een film wi °rP ken en je hoort „nee", dan v dat je het kunt vergeten. Al: e. Amerika „nee" hoort, ga j deur verder. En als ze daar"c tegen je zeggen, ga je gende. Zo kun je je hele leve ven hopen. Zelfs al maak ji 1 film. Een mens kan t I ven. Maar het is heel van „nee te evenBgRT JA] lyrië verd gi Jord van honger sterven doen we niet". „Geen gebrek aan winden in de nacht. Ze komen pardon met volle kracht. Gister was hier de koning der sche- wiens winden zoeter dan Mei mo gen heten. Maar z'n stem, helaas, was niet zo konstig en hijzelf was nogal bronstig". „Ik omarm u, kus uw schone han den, in mijn broek ledig ik m'n inge wanden. Uw trouwe kind door gram verblind". Trazom (omkering van Mozart). Puber Het scenario voor de film is ge schreven door Peter Shaffer zelf. Forman: „Shaffer was nogal pijn lijk teleurgesteld over wat er op film met zijn toneelstukken ge beurd is. Toen ze „Equus" gingen verfilmen, heeft hij gezegd: „Ik schrijf zélf het scenario". Maar zelfs tóen was hij teleurgesteld over wat er uiteindelijk van terecht kwam. Wij hebben er enkele maanden aan samengewerkt, sa men opgesloten in één kamer. Kijk, je moet een stuk gaan verfilmen. Dat is geen beslissing van: we doen die en die scène niet in een kamer maar buiten. Of: die monoloog kor ten we in. We zijn helemaal terug gegaan naar het beginpunt. Waar ook Shaffer begonnen is indertijd: bii Mozart en Salieri. In de film is daar een derde ster bijgekomen: de muziek. Niet alleen maar voor de sfeer. Het is de muziek die het ver haal vooruit helpt, het is de muziek die je van de ene scène naar de an dere voert. Dat is allemaal van te voren compleet uitgewerkt. Samen met Neville Marriner (Academy of St. Martin-in-the-fields). Die scène op het sterfbed van Mozart, waarbij hij het Requiem dicteert, noot voor noot, maat voor maat, is zo ont staan. Marriner zocht er de precie ze muziek bij, die is apart opgeno- mén, de bassen, de violen, de hou tinstrumenten en dank zij de mo derne techniek konden we toen het allemaal eenmaal vaststond gemakkelijk filmen. De acteurs hadden ultra-kleine zendertjes in hun oren en daarin klonk de mu ziek. Zo konden ze precies hun tek sten „timen", konden ze meeneu- riën of meehummen zonder vals te zingen". Onafhankelijk Na zijn eerste Amerikaanse film, „Taking off", heeft Forman die zelf een opleiding als scenario schrijver had aan de Praagse Film school nooit meer zelf geschre ven wat hij zou verfilmen. „Een bewuste beslissing" zegt hij. „Ik ben na „Taking off" tot de ontdek king gekomen dat het onmogelijk is als buitenlander zowel scenario schrijver als regisseur te zijn in Amerika. Ik heb besloten alleen maar dingen te verfilmen die ge schreven zijn door mensen die hun jeugd, hun creatief gesproken meest vruchtbare periode, in dat land zelf hebben liggen. Of dat een beslissing voor altijd is, ach wie weet. Misschien kom ik ooit nog eens een onderwerp tegen, waar ik mezelf wel in vertrouw". Formans eerste film „Taking off", had overi gens nauwelijks succes in Amerika. Dat kwam wel in Europa, waar hij door zijn Tsjechische film veel be kender was. Ook al omdat hij in die film nog duidelijk met de ogen van een Europeaan naar de Ameri kaanse samenleving keek. Het gro te succes in Amerika kwam pas na „One flew over the Cuckoo's nest". „Ik had een financieel aandeel in de film" vertelt Forman, „dus die film betekende voor mij financiële onafhankelijkheid. Ik hoefde niet ik-weet-niet-wat voor films aan te nemen, omdat ik geld nodig had. Ik heb sindsdien geen enkele film ge maakt waarvoor ik me hoef te schamen". Praag Het feit dat het een Tsjech werd die „Amadeus" verfilmde is boven dien een kleine daad van recht vaardigheid. zoveel eeuwen na dato, want het was Bohemen waar Mozart zijn succes had. Terwijl We nen lauw bleef of hem links liet liggen, kon Mozart op grote bijval omdat het hondeweer is. Storm en regen. 1791. Het einde van een van de geniaalste componisten die de muziekgeschiedenis gekend heeft, Wolfgang Amadeus Mozart. En het slot van de nieuwste film van de Tsjechische regisseur Milos Forman, „Amadeus". Gebaseerd op het toneelstuk van Engelsman Peter Shaffer, dat bijna overal ter wereld waar theater gespeeld wordt een succes werd. Een uniek stuk omdat het de historische Mozart neerzette in een zeer speciale context, die van het genie dat achtervolgd, gekweld, en de dood in geholpen wordt door de middelmatigheid. In de persoon van hofcomponist Salieri. Vandaar dat Shaffer en met hem Forman Mozart neerzetten als een losbol, een irritante giechelende puber, die enerzijds dwars tegen de rococo-conventies van zijn tijd in leefde, ze anderzijds overdreef. Mo zart, de miskende artiest. In de film krijgt hij een veel grotere rol dan in het stuk. Regisseur Milos For man: „Dat was een beslissing die gedicteerd werd door de aard van het medium film. Toneel is een ho gelijk gestileerd medium, niemand hoeft te denken dat het echt is wat zich er af speelt. Film is realistisch. Op het toneel kon die Mozart bijna een karikatuur zijn. De film wil meer houvast en completere karak ters. Vandaar dat het tussen Mozart en Salieri nu fity-fifty is, in plaats van zoals op het toneel een 70-30 verhouding". Forman praat met een diepe kelige stem, bijna sle pend rustig en met een zwaar Oost- europees accent in zijn Engels. De dynamiek van films als „Hair", „One flew over the Cuckoo's nest" hoor je in elk geval niet aan hem af. Er is geen enkele vraag die hem ook maar even verrast en van elk probleem dat je op zijn weg denkt te ontdekken, zegt hij „Nee, dat zit zo en zo". Hij doceert bijna. Muziek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 16