„Klap op klap": solotoneel piet hulp aan hulpverleners rard Thoolen: „Acteren doe je soms vanuit je lever" Drie regisseurs Top Secret van lachen t hardst acteur van 84 straks in Frenkel Franks „De ijssalon 'paginJLM/KUNST CeidaeGowignt VRIJDAG 5 OKTOBER 1984 PAGINA 9 JtECHT De jury in t jicht noemde hem een iumentale persoonlijk- J en gaf hem het Gou- Kalf als beste acteur het afgelopen jaar. ard Thoolen (tien jaar ktheater en tal van js) relativeert. Zegt: heb vaak momenten ik denk, was ik maar |jer net als mijn vader, is zo concreet. Dan t je wat je elke dag te n staat. Valse roman- natuurlijk, spelen is werk, daar haal ik mijn troost uit. Zoals ^ere mensen het leuk ~jlen een zaak op te iwen". ig aan Gerard Thoolen: die rol van Ben Korsten nd. Naast^e Mannetjesmaker" ook als internj hemzelf een hoogtepunt i om ord»jn carrière als acteur? t, wel een soort keerpunt" hij. „De eerste lange ■■mVfilm die ik gedaan heb, kt Teken van het Beest", helemaal nieuw voor mij. •hoofdpersonage ben je ver- noordelijk voor de film, het begin tot het eind. Met ressante blikken vul je n anderhalf uur. Er moet anders naar buiten komen. Ben Korsten had ik ook t het gevoel dat ik met film ig was. Ik had alle tijd om Uustratie karakter uit te diepen en r word ik dan wel vrolijk Het heeft me zin gegeven ek" daajnee door te gaan", zijn. Weluar' as- is hii te zien in tëtische f IJssalon", de nieuwste van Dimitri Frenkel Gerard Thoolen als „De mannetjesmaker", Ben Korsten, de rol waarvoor hij de prijs als Beste Acteur kreeg. Een andere Thoolen in Orlow Seunke's „De smaak van water". trekpf1 robudurj- r en het) Bang) Frank. „Ik speel daarin Otto Schneeweiss, een joods Ber- lijnse emigrant die voor de oorlog naar Amsterdam kwam en daar een ijssalon heeft. Mijn vriend komt dan in func tie als SS-officier naar Am sterdam en zoekt hem op. Die twee vallen elkaar in de ar men en dan ontwikkelt zich een verhaal. De film gaat ei genlijk over hoe de oorlog vriendschappen uit elkaar drijft, mensen polariseert". Ravijn Dat betekent alweer een com pleet andere rol voor Gerard Thoolen, die de afgelopen ja ren juist bekendheid kreeg door de grote verscheidenheid van zijn uitstekende rollen. „Op een gegeven moment zoek je een ingang voor een rol en ga je houden van de mensen die je speelt" zegt Thoolen. „Dat proces onderga je. Soms moet je spelen vanuit je lever. Je kiest soms een plek waar iets gebeurt in je lichaam dat je denkt: er zit iets in mijn benen. Of: er loopt steeds een hondje naast me dat niet zicht baar is, waardoor het de span ning krijgt die meer is dan het beeld van de rol alleen. Ten minste daar streef ik naar. Per keer is dat anders. Bij Schnee weiss was dat een uitdaging om half Duits te praten, de ba lans te vinden door niet caba retesk te praten zodat het op prins Bernhard gaat lijken en het joodse ook niet te dik er op te leggen. Ik vergelijk het al tijd met een ravijn. Je kunt spelen een meter van die af grond af en zeggen: oh wat is het hier diep. Of je gaat echt helemaal over dat randje en denkt: Jezus, wat is het hier diep. Dan klinkt de medede ling anders. Je moet soms ver zoeken om de toon te vinden die de muziek maakt". De jury heeft hem uitgeroepen tot beste acteur van 1984. Wat betekent zoiets? Thoolen: „Ik ben er heel blij mee. Het is toch alsof zich opeens een he leboel invult zo na lange tijd. Als je in zo grote mate terug krijgt van wat je eigenlijk hebt geinvesteerd... Het is een lek ker gevoel maar het is natuur lijk geen Olympische Spelen. Het is wel een waardering voor je werk". RONALD TOP KOOPM J* !N HAAG „Er .ekeretekt8eenJVe1ro°rIdelin,8 L in tegendeel. We wil- i allen die met kinder- ^^■■Ishandeling te maken „rijgen, uitnodigen daar mver te praten en bekend- eid te geven aan de ge- die nu nog onder HÉÉÜÉItafel worden geveegd, er zijn zo veel van die vallen, waar niemand s over te horen krijgt. iciële cijfers spreken van gevallen van kindermis- ideling met dodelijke afloop - Jaar. maar naar mijn over- scnritteWjng m0et dit cijfer met een dier d%- honderd worden verme- ildigd. Ik kan dat wel uit- n". Aldus Dea Koert, die solotoneelstuk „Klap op van de Duitse schrijfster Reinhard regisseert, dat javond in het Scheveningse slijm, liater aan de Haven in pre- igenhoujre gaat. ?n 'n kfn toneeldocumentaire" j alleen |mt Dea Koert het stuk, - dauw krin Ineke Brinkman de rol an Veronica Meier, een die steun zoekt in de ilechterende relatie tot kind. Het stuk geeft uit- king aan de tegenwer- die een vrouw in een lelijke situatie te overwin- krijgt. Koert: „Om op die dode- ge vallen terug te komen, vrouw kan in haar drift r j°ng kind zo door elkaar vinden.J,meien dat ^et een nek_ a getrotyvei breekt. Pas uren later ?n regelt kind dood. Wat kan de eneden.^ doen, die dit geval moet streren? De vrouw van ird beschuldigen soms? Dat liet goed voor zijn naam, iroedselli" VOOr Zijn Praktiïk- HÜ ffancieert zich er meestal arde die En dan de gevallen die rt 1 hef n'et met de dood van een rteis beu ejndigen. Vrouwen zijn !'uMa Eo handig in. Ze gaan vin dl®r iter naar dokter, van zie- I" 5 jhuis naar ziekenhuis. Zo de Jen al die b*auwe plekken JJhet lichaam van het kind op. Natuurlijk, vrijwel Ineke Brinkman als Veronica Meier in „Klap op klap". schaamt zich achteraf voor, een kind te heb ben afgerost. Want waar gaat het steeds om? Bijna nooit om het kind zelf, maar om dingen die eraan vooraf gingen en niets met het kind te maken hadden; Struktureel Kindermishandeling is een struktureel probleem en mis schien kan ik dat zo uitleggen. Vader en moeder hebben ru zie, er is spanning. Een kind drenst, huilt, wil iets en moe der is daar met haar hoofd niet bij, ze zit midden in de zorgen en daar kan een lastig kind even niet bij. Daar gaat het stuk ook over: een kind krijgt een klapje omdat het plast; het blijft plassen en krijgt opnieuw klappen, steeds weer, steeds harder alsof de moeder het plassen eruit wil slaan. Dit komt voor, al zijn er meer situaties te bedenken die voor af gaan aan kindermishande ling. Zo kan een kind als straf een klap krijgen, waardoor dat kind, zij het misschien tijde lijk, het vertrouwen in de ou ders verliest. Door dit verlies stelt het zich in volgende ge-, vallen weerbaar op waardoor het kind ongewild een volgen de klap uitlokt. De kans erop is in elk geval vergroot. En dan schiet me nog een situatie te binnen: een kind mag bij wijze van beloning in een groot wit bed slapen, ais het niet plast. Nu, dat begrijp je, het kind plast dan juist". Doel Een gezellig avondje uit zal het deze keer niet worden - en de dertig volgende keren waarop het stuk wordt ge speeld evenmin. Maar dat is de bedoeling niet. Het doel van het stuk is mensen te bereiken die op verschillende manieren bij kindermishandeling zijn betrokken. Dat kunnen ouders zijn die zich in de probleem stelling herkennen en onder vinden dat zij niet alleen staan. Het kunnen ook hulp verleners zijn, (vertrouwens)- artsen, leerlingen van oplei dingsinstituten zoals kleuter leidsters; voorts wijkverpleeg sters, mensen van de Raad voor de Kinderbescherming, kortom, allen die met kinde ren in aanraking komen, nu of later. Dea Koert: „Het stuk drukt de machteloosheid uit, waarmee een ouder te maken kan krij gen. Het laat zien, dat houden van een kind en gelijktijdig af keer voelen, heel goed samen kunnen gaan, en dat moeder liefde niet heilig is. Ook maakt het stuk duidelijk, dat ouders vaak het gedragspatroon van hun ouders hebben overgeno men: wie vroeger klappen kreeg, deelt ze later uit. „Klap op klap" laat ook zien, hoe een moeder in een dergelijke situa tie wanhopig probeert steun te zoeken en door de ambtelijke molen moet waarvan alles kan worden verwacht, behalve steun. Het is de bedoeling, dat men sen gevoelig worden voor de noodsignalen die hun buren uitzenden, dat hierover een discussie op gang wordt ge bracht. Na afloop kan over het onderwerp worden gediscus sieerd, onder leiding van een maatschappelijk werkster met ervaring in kindermishande ling; in de zaal zijn voort trokkenert, zoals vertrouwen sartsen. Bovendien kan infor matiemateriaal worden genomen, inclusief het tekst boekje van het stuk. Overigens wordt het stuk zo gespeeld, dat iedereen zich erin kan her kennen, al moet geval voor ge val apart worden bekeken. Bij elke vorm van kindermishan deling blijkt, dat wat onschul dig lijkt, dit vaak niet is". „Klap op klap" heeft een aan tal proefvoorstellingen achter de rug, waaruit blijkt dat het stuk voldoet in de dringende behoefte het onderwerp uit de taboe-sfeer te halen. In het Scheveningse Theater aan de Haven wordt het stuk voor solo-toneel tot eind december gespeeld; daarna blijft het nog twee jaar op het repertoire om theaters in Nederland en Bel gië in staat te stellen het stuk uit te laten voeren. FRITS BROMBERG AMSTERDAM - Welke Nederlander weet wie het Trio ZAZ vormen? Ik denk niet één. Maar zelfs als het raadsel opgelost wordt, blijven de vraagtekens. ZAZ zijn Zucker, Abrahams en Zucker. Jim Abrahams en David en Jerry Zucker. Hun films zijn bekender. Want zij zijn de makers van de grote kassuccessen „Kentucky Fried Movie" en „Flying High". Films die een en al grap waren. Hun nieuwste film „Top Secret!" is dat ook. Zelfs in dwaasheid kan een systeem zitten, zei ooit iemand en in het werk van Zucker, Abrahams en Zucker is dan ook een opbouw te herkennen. „Kentucky Fried Movie" was nog een aaneenschakeling van korte sketches, met de humor als rode draad. „Flying High" (in Amerika als „Air plane" uitgebracht), is een parodie op het vliegtuigramp- genre. „Top Secret!" gaat verder en pakt twee genres tege lijk aan: de spionagefilm en de Elvis Presley/popsterren- films. Het trio ZAZ, aanwezig in Amsterdam, is ook in de om gang voortdurend grappig. De heren zitten gedrieën op een bank en als ik vraag of ze in het werk inwisselbaar zijn, de regie onmiddellijk van elkaar overnemen, zeggen zij „Ja, natuurlijk" als de drie neefjes Kwik, Kwek en Kwak uit Donald Duck en gaan even in een andere volgorde op de bank zitten. Hun opmerkingen zijn niet gespeend van eni ge ironie, maar als ze een grap debiteren lachen ze er zelf het hardst om. Injectie Tegen het roken van sigaretten blijken ze bezwaar te heb ben. „Als het nu echt moet, ja, dan mag het wel, maar wel hangend aan het balkon. Het is zowat het enige waar wij tegen zijn. Waarom neem je niet gauw een injectie? Nee, verder is het ons om het even, heroine, moord en ver krachting, het mag hoor...", zulke grappen. Over Top Secret willen ze liefst zo min mogelijk vertellen. Toch komt het er wel uit, professioneel als zij uiteraard zijn. „Wij werken net als anderen aan een tafel, maar wel met videoapparatuur en een 16 mm projector erbij. Toen wij eenmaal gekozen hadden om een parodie op het spio- nagegenre te maken, zijn we zoveel mogelijk van die films gaan zien. In „Top Secret!" leek het ons aardig om nu eens niet een dwaze detective als hoofdpersoon te nemen, maar iemand als het publiek, een onschuldige dus. Dat werd een popster, die in de film wordt gespeeld door Val Kilmer. Dat gaf een extra element aan de film en wij konden daar weer grappen over maken. Het gaf ook wat meer fleur aan de film, want zelfs het spionagegenre is zo afgeleefd dat je er eigenlijk niets leuks over kan bedenken. We hebben daarom een oorlog in het-heden gesitueerd met uiteraard het Franse verzet, want dat zit altijd in een film over de oorlog". „Top Secret!" heeft in Amerika zijn geld al opgebracht en de regisseurs beramen zich al op een volgende komedie. „Wij kijken wel graag naar humoristische films als die van de Marx Brothers of naar het werk van Woody Allen. Maar om een nieuw scenario te bedenken, moeten wij het toch hebben van een Echt Melodrama. Het kan niet serieus genoeg zijn." Hoe bedenken jullie journalisten trouwens al die vragen PETER SNEL CHARLTON Op z'n 61ste en na 56 films wil de stoere, oude Charlton Hes ton er de brui nog altijd niet aan geven. Hij kan rollen van Edele Oermensen nog steeds niet weerstaan, en vandaar dat hij aan z'n 57ste film bezig is. Het is „The Overlord", spe lend in het bronzen tijdperk dat zo goed kleurt bij de borst kas van Charlton. Er is nog een reden voor zijn optreden trouwens. De film wordt gere gisseerd en is geschreven door zoon Fraser Heston. De film is Alle stunts worden verricht door Joe Canutt, de zoon van de legendarische stuntkoning van het Hollywood van wel eer, Yakima Canutt Vader Canutt, half Indiaans, werd van stuntman regisseur van Westerns en second unit-direc tor in de tijd van de sprekende film. Hij was het die de be roemde strijdwagenrace van Charlton Heston in „Ben Hur" voor Cecil B. DeMille filmde. En in die scène speelde zijn zoon Joe al voor stand-in voor Heston. Hollywood is toch een familezaak denk je dan. Want Fraser Hestons eerste filmrol was die van de baby Moses in het rieten mandje in DeMille's „De tien geboden". FILM 83/84 „Film 83/84" is uit. Een nieuw overzicht van de Nederlandsse film, dat nu bij de Staatsuitge verij verschijnt naast het elk jaar in het Engels verschijnen de Dutch Film". Aangezien het, in een neergaand bios coopklimaat, met de Neder landse film verhoudingsgewijs erg goed gaat, moet er wel een markt zijn voor deze samen vatting van eep jaarproduktie van speelfilms op 35 mm. 16 mm, korte films, animatie films en experimentele films. Samenstelster is Joyce Rood nat. „Film 83/84" geeft behal ve een inleidinkje geen com mentaar, maar wel een bruik baar en gedetaillerd Jaarver slag"(Prijs14,-). SCHORPIOEN De filmboeken vliegen je trou wens om de oren. Elke Neder landse film, ook als het om een origineel filmverhaal gaat, krijgt volgens een oude Ame rikaanse traditie z'n boekuit gave. „Schatjes" en „De Lift" werden naverteld door Ger- ben Hellinga, nu is „De schor pioen aan de beurt. Navertel- ler is dit keer Lucien Duzee. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n boek koopt wanneer je de film goed gevonden hebt, laat staan wanneer je hem slecht gevonden hebt. maar a la. Sijthoff is de uitgever, 14,90 is de prijs. „De schorpioen": boek STEVEN Steven Spielberg heeft het in middels hoog in z'n bol. De topregisseur heeft zich aange meld voor de Amerikaanse NASA-burgertraining en hoopt zo ooit passagier te wor den op de eerste veerdienst naar de maan. Benieuwd naar een Close Encounter van eigen deeg zeker. „Het enige dat voor me pleit is een enorm en thousiasme en een naief ge voel van verbazing" zei Spiel berg zelf. Als NASA hem aan neemt, zal Spielberg zich voor vijf maanden aan een zware training moeten onderwerpen. Dat betekent dan even geen films en een dervig aan in- komstem. En dat terwijl de kosten voor het programma 80.000 dollar bedragen. Maar nog het een noch het ander zal voor Spielberg een bezwaar zijn. Die ziet financieel zo goed dat voor zijn part iedereen 6 ^^BERT JANSMA Spielberg: naar de maan Ned. Kamerorkest in Congresgebouw AMSTERDAM Het Ne- derlands Kamerorkest treedt op 12 oktober in Rotterdam op (De Doelen), op 13 oktober in Amsterdam (Concertge bouw) en op 15 oktober in Den Haag (Congresgebouw) met composities van Mozart, Haydn en Shostakovich. Een solo-optreden van de sopraan Roberta Alexander staat eveneens op het programma. Het concert wordt op 14 ok tober in Nijmegen herhaald. Dit ter gelegenheid van de heropening van de concert zaal „De Vereeniging" in die plaats. ïapirra niet terug Is chefdirigent OFO jWSCHEDE Elaykum Shapirra, de i non-actief gestelde chefdirigent van 0 Forum, keert niet als eerste man ug bij Nederlands grootste muziek- operagezelschap. Het bestuur van 10 Forum vindt, dat de spanningen Issen Shapirra en de orkestleden larvoor te hoog zijn opgelopen. De iefdirigent wordt te weinig tact in de «gang met musici verweten, 'aardering bestaat er wel voor zijn ar- stieke kwaliteiten. OFO Forum wil 1 daarom wel als gastdirigent laten ingeren, maar voordat het zo ver is 1 het instituut het contract met Sha- als chefdirigent voortijdig moe- i beëindigen* Geen rechtszaak tegen manager Dolly Dots AMSTERDAM De voor gistermid dag aangekondigde rechtszaak tegen manager D.K. uit Amstelveen van de Dolly Dots en directeur van Lady Bird Music bv is niet doorgegaan. De raads man van K., mr I. de Vos, heeft een be zwaarschrift ingediend tegen de tenlas telegging. K. wordt er van beschuldigd in 1981 en 1982 diverse geldbedragen van in totaal 120.000 gulden van Lady Bird Music in eigen zak te hebben ge stoken. Volgens mr. Vos stonden er zo veel onjuistheden in de tenlastelegging dat hij besloten heeft een bezwaar schrift in te dienen. Zo iets doe je als al bij voorbaat vast staat dat een cliënt toch wordt vrijgesproken, zo voegde De Vos e 196 werken van Picasso en Dali gestolen MARBELLA In Spanje zijn van een jacht 196 schilderijen en tekeningen van Pablo Picasso en Salvador Dali gestolen. De waar de wordt geschat op ruim 2 mil joen gulden. De kunstwerken be vonden zich op een in de haven Puerto Banus, vlak bij Marbella, voor anker liggend jacht, waarop een kunsthandelaar uit Madrid een tentoonstelling had georgani seerd. Het jacht werd dag en nacht bewaakt door een particu liere veiligheidsdienst, maar toch.... Marnix Gijsen in Antwerpen begraven BRUSSEL Op het erepark Schoonselhof in Antwerpen is gistermiddag de Vlaamse schrij ver Marnix Gijsen (auteursnaam van Jan Al- bert baron Goris) begraven. Hieraan ging een plechtigheid vooraf in het crematorium van Antwerpen (Gijsen werd overigens niet gecre meerd). De herdenkingsrede tijdens die plech tigheid werd uitgesproken door de minister van het Vlaamse gewest Mare Galle. De plechtig heid werd bijgewoond door een groot aantal vrienden en collegae-schrijvers van Marnix Gijsen. Zo waren Gerard Walschap, Hubert Lampo, Jos Vandeloo, Ward Ruyslinck, Jef Ge- raerts, Bert de Corte, Julien Weverbergh, Karei van Isacker en vele anderen aanwezig. Ook de Nederlandse ambassadeur in Brussel, dr. Chris van der Klaauw, woonde de plechtigheid bij. Stuk versieren AMSTERDAM ..Hoe versier ik een stuk", een kluch tproduk tie van het in juni zelf standig geworden ge zelschap Theater van de Lach, is vanaf 11 oktober tot en met 4 november weer te zien in het Amsterdamse Nieuwe de la Mar Theater. In deze door Jan Butlin geregisseer de voorstelling spelen John Lanting mee, Jo- han Sirag, Ellen Röhr- man, Coby Timp, Inge Ipenburg, Mare Klein Èssink en Ellen Veger.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9