Lijdensverhaal van vrouwen zowel als van mannen99 Gebroken spiegelsondanks overdrijving een knappe film Leone's epos van joodse misdaad CeidócSouomit MARLEEN GORRIS OVER „GEBROKEN SPIEGELS 30 T 1 Drie Aziatische finalisten in Kondrashin-concours Het Vrije FILM/KUNST VPTIDAH 7.8 SEPTEMBER 1984 PAGINA „Niets te danken", zegt de man, „ik zou voor een hond hetzelfde hebben gedaan". Bij hem in de auto zitten twee prosti tuees. Hij is hen behulp zaam geweest een met een mes bewerkte collega naar het ziekenhuis te brengen. De vrouwen zijn hem dankbaar, maar uit gerekend op dat emotio neel geladen moment worden ze door diezelfde man gedegradeerd tot een hond. Dat ene zinnetje is het cruciale moment in en de sleutel tot „Gebroken Spiegels", de tweede speelfilm van Marleen Gorris. Haar eerste film „De stilte van Christine M." liet al vanuit een sterk feministisch stand punt de positie van de vrouw in een mannenmaatschappij zien en riep daardoor evenveel weerstanden als toejuichingen op. „Gebroken spiegels", waar mee woensdagavond de Ne derlandse Filmdagen afgeslo ten werden, speelt in een mi lieu waar de man-vrouw ver houding verbijzonderd is, dat van de prostitutie. Marleen Gorris lijkt met de verhoudin gen in haar sexclub „Happy house" een veel algemener maatschappijbeeld te willen geven. „Ik krijg altijd het verwijt van eenzijdigheid, ik trek me dat niet aan" zegt Marleen Gorris over haar film tijdens een van de vertoningen voor de heren (inderdaad) van de pers. „Chargeren bevordert de dui delijkheid. Ik spreek ook niet namens de prostituees, maar ik spreek namens mijzelf. En wie de film afwijst zal dat doen om niet te onderkennen dat de situatie vreselijk erg is. Steeds meer vrouwen zonder inkomen geven zich over aan de prostitutie. De porno springt de pan uit, sadomaso chisme, kinderporno. Echt griezelig. Iets van de laatste tien jaar". Je eerste emotionele opwelling als man is inder daad Marleen Gorris die over drijving kwalijk te nemen en haar een ongenuanceerd femi nisme te verwijten. Alsof ze in „Gebroken Spiegels" haar haat tegen de man en de mannen maatschappij heeft laten gaan. Je voelt je wat ongemakkelijk en ongelukkig. Er is toch nog wel een fatsoenlijke vent te vinden op deze wereld, waar- Marleen Gorris: Gewend aan onbegrip mee het filmverhaal relative- render en geloofwaardiger had kunnen worden? Maar als de afstand vergroot is bedenk je dat chargeren in een ideeën- film bepaald niet ongebruike lijk is. Oorlogsfilms kunnen er bijvoorbeeld wat van. Dan is het voor een - vrouwelijke zich feministisch noemende - regisseur ook volstrekt legi tiem zich af te zetten tegen de helft van de mensen die sa men een maatschappij vormen om haar ideeën filmisch ge stalte te geven. Kiezend voor een zwart-wit opstelling met de bedoeling „duidelijk" te zijn. Eigen feminisme Hoe zit het eigenlijk met Mar leen Gorris en de feministi sche beweging? Op de vraag in het blad Film en TV-maker of de wortels van haar filmbe- staan in de vrouwenbeweging liggen, antwoordde ze: „Nee, die liggen in mijn eigen femi nisme. En dat heeft betrekke lijk weinig te maken met de Nederlandse vrouwenbewe ging, want daar ben ik nooit zo bij betrokken geweest. Die be gon in '68 en pas in '78 merkte ik dat er wat aan de hand was. Ik maak films omdat ik ont dekt heb dat het 't leukste is dat ik ken en de manier waar op ik het beste mijn denkbeel den tót uitdrukking kan bren gen". Die ideeën zijn in elk ge val goed voor gespreksstof, felle voors en tegens. Marleen Gorris: „Er is een grote weer stand tegen die filmns van mij omdat men er vaak iets in zi'et wat men helemaal niet wil zien. Bij „De stilte van Christi ne M." was ik een tijdlang ver bijsterd over het onbegrip, maar ik heb het op een gege ven moment geaccepteerd als een feit. Iedereen bekijkt na tuurlijk heel erg een film met zijn of haar leven achter zich en dat kleurt de film. Ik denk dat het ook niet mogelijk is een volstrekt eenduidig werk te maken." Afweerhouding De manlijke journalisten zitten na afloop van „Gebroken spie gels" dan ook enigszins be duusd voor zich uit te kijken. Het lijkt of Marleen Gorris net een oorverdovend kanonsschot naast hen heeft afgevuurd. „Een film als een mokerslag" probeert een van de collega's het gesprek te openen. Mar leen Gorris reageert beleefd, maar enigszins afstandelijk en neemt een onmiskenbare af weerhouding aan. Ze zal steun krijgen van hoofdrolspeelster Edda Barends - ook al aanwe zig in „De stilte van Christine M.". Marleen Gorris: „Iemand opperde het idee om een docu mentaire te maken over pros titutie. Ik vond dat zoiets door een vrouw gedaan moest wor den, maar documentaires lig gen mij niet zo. Het onderwerp is echter bij me blijven han gen. Omdat het fenomeen prostitutie iets zegt over de hele maatschappij, vanwege de parallellen met de machtsver houdingen in de maatschap pij". Hoofdrolspeelster Edda Barends: „Wat Marleen ia de film de hoeren laat zeggen dat zullen ze zelf nooit zeggen in een documentaire. Het gaat niet om vrouwen die „een vak" uitoefenen. Het gaat veel verder dan een vak. Het gaat om elementaire zaken, het verkwanselen van je lichaam en dat vreet toch aan je. Voor de buitenwereld is er een ab solute minachting voor de prostituee. Het is niet verwon derlijk dat ze zich zelf vaak ook op die manier gaan zien. Als prostitutie een beroep was, zou er ook een status aan vast moeten zitten. Het enige be roepsmatigs aan prostitutie is dat er belasting betaald moet worden, maar voordelen zitten daar niet aan vast. Geen ziek teverzekering, opzegtermijn, pensioen". Macht De vrouwen in het bordeel in de film zijn met liefde gete kend. De mannen zijn schof ten, je geneert je dood voor ze. Is dat de enige werkelijkheid? Marleen Gorris: „Alleen al in Amsterdam zijn 250 bordelen. Per dag komen er in Neder land ruim 40.000 mannen in zulke huizen. Zo uitzonderlijk is prostitutie dus niet". Edda Barends: „De film gaat niet over die andere mannen". Marleen Gorris: „Er wordt een duidelijke analyse gegeven van de mannen die er komen, niet van anderen. De film stelt de vraag of mannen recht heb ben op het vrouwelijk li chaam. Tot het inzicht dat dat niet zo is, komen twee van de vrouwen aan het eind van de film. „Gebroken spiegels" lijkt misschien te gaan over het driftleven, maar - en ik hoop dat ik dat een beetje duidelijk heb gemaakt - in werkelijk heid gaat het over macht. Wat mij interesseert is de machts verhouding tussen mannen en vrouwen. Daarom heb ik dit thema gekozen". Elders zei ze over de thema's van haar beide films: „De strekking van beide is denk ik dat vrouwen bewustworden, inzicht verwerven in de posi tie die ze hebben en daardoor in de mogelijkheid om be staande situaties te verande ren. Laatst zei Anja Meulen- belt in een interview: „Inzicht hebben maakt niet per se ge lukkig". Maar het maakt wel sterker, zeg ik er dan achter aan. Aan inzicht is nog nooit iemand doodgegaan". „Gebroken spiegels" eindigt met een (schitterend uitge voerd) Stabat Mater. Gorris: „Omdat dat het verhaal onder steunt, omdat het een soort lij densverhaal is. Van mannen zowel als van vrouwen". LIDO 1: „Gebroken apiegels" (16) met Lineke Rijxman en Edda Ba rends. Regie: Marleen Gorris. „Gebroken spiegels" is het verhaal van enkele vrouwen, om welke reden dan ook zich prostituerend, die voortdurend vernederd worden door de mannelijke bezoekers. Vrou wen die onder liggen in de maatschappij. Regisseuse Mar leen Gorris situeert haar film in de sexclub „Happy house" en voert daar naast dames en klanten ook een ogenschijnlijk degelijke burgerman ten tone le, die naast zijn keurig dag- lichtbestaan nog een gruwelijk duister bestaan leidt: dat van vrouwenkidnapper en -mis handelaar. Hij ontvoert wille keurige huisvrouwen, sluit ze op in een kelder en martelt ze dood. In de film wordt een ,van die vrouwen „gevolgd": Bea, gekluisterd aan een bed, liggend in haar eigen drek, sporen van mishandeling, langzaam uitgehongerd, ten slotte dood - vermoord; een prachtige rol van Edda Ba rends. Accepteer je de overdrijving van Marleen Gorris als haar persoonlijke visie op de man vrouw verhouding, dan blijkt „Gebroken Spiegels" een knappe film te zijn die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Een film ook vol mooie symbolische vondsten. De prostituees van het „Kappy house": Slachtoffers. Een merkwaardige „lijn" in „Gebroken spiegels" is die van een wat gekke man in een houten kot levend en behept met een godsdiensttic. Hoewel hij een houvast is in het leven van een van de prostituees, lijkt hij er met de haren bijge sleept. Maar Marleen Gorris laat doorschemeren, dat ze zou willen dat godsdienst op deze wijze beleefd zou worden, in tegenstelling tot de schijnhei ligheid van andere bezoekers. Zo wordt zijn optreden een na- denkertje die hem plots in de film-met-visie laat passen. Wanneer de geketende en ver nederde prostituee Bea besluit te zwijgen tegen de psychopaat die haar martelt, is zij psycho logisch winnaar omdat hij zich vernedeid voelt. Het lost haar probleem wel niet op maar ze kan met opgeheven hoofd haar dood tegemoet. Wanneer een van de gasten in het bordeel de vrouwen na een steekpartij behulpzaam is geweest en hen dan met een hond vergelijkt die hij in nood óók geholpen zou hebben, jaagt een van hen, Diane (de tweede mooie rol, door Liene- ke Rijxman) hem met een pistool zelfverzekerd de sex club uit. Een morele overwin ning, die ze ondersteunt door de spiegels in de sexclub kapot te schieten. Ze besluit dan met haar collega Dora (Henriette Tol) uit „het leven" te stappen, al is dat uitzichtloos - volgens de film - omdat ze een onzeker leven tegemoet gaan, zonder verdiensten. Ook in de relatie van die twee stopt Gorris nog een ideetje: de suggestie (meer ook niet) van een groeiende liefde, dus een relatie zonder mannen om zich te hand haven. Naar mijn smaak iets teveel van het goede. Of je de ideeën kunt delen of niet, de filmische voorstelling daarvan gechargeerd vindt of niet, over de technische aspec ten van de film zal het gros het wel eens zijn. Knap ge maakt, goed scenario ondanks de abrupte overgangen van het ene naar het andere ver haal, mooie fotografie, invoel bare acteerprestaties, met name van „de meisjes" en - het klinkt gek - spannend bo vendien. ALPHONS B.TER BRAKE (ADVERTENTIE) Twee oud geworden misdaad-maatjes van weleer: Robert de Niro als „Noodles" en James Woods als „Maxie". Sergio Leone's „Once upon a time in America" zou je een tegen hanger van „The Godfather" van Mario Puzo en Francis Coppo la kunnen noemen. Daar was het de Italiaanse Mafia, bij Leone is het de joodse. De film volgt Robert de Niro - heen en weer springend door de tijd - en zijn maatjes uit de Lower East Side in New York van straatschendertjes tot moordenaars en mis daadbazen. Maar de film is meer. Hij heeft weliswaar de opzet van een epos, in z'n beeldrijke verheerlijking van het oude Amerika waarin de „nostalgisch" gekleurde misdaad van de droogleggingtijd over moet gaan naar de witte-boorden-misdaad, met De Niro's vroegere maatje als „secretary of state", minister dus. Maar de .film is ook het verhaal van die twee jongens die in de misdaad mannen worden. De een (James Woods als Max) getruct, met altijd wel een dubbele bodem achter de hand. De ander (De Niro als „Noodles") zijn vriend bewonderend en met een zekere rechtvaardigheid in zijn - .misdadige - relaties. De film blijkt dan het verhaal van een machtsstrijd, waarbij kapitaal, leven en lief de de inzet zijn en waarbij wie enig gevoel heeft de verliezer zal zijn. Leone, die zijn film baseerde op wat voor bij kenners als een van de beste misdaadboeken geldt, Harry Gray's „The hoods", zet dat knap neer in een soort puzzle-vorm: De oude De Niro krijgt een raadselachtige uitnodiging voor een receptie bij een minister en dat brengt hem er toe terug te blikken in zijn leven van toen. De Niro is prachtig en intrigerend. Grijs, gehuld in een net niet armoedige raglan-jas, met in zijn ogen voortdurend het verdriet om wat er niet meer is en om wat hij nooit begre pen heeft. Hij kijkt terug naar zijn jeugdliefde, Deborah, die haar genegenheid opzij zette omdat ze een ster moest worden. Naar Maxie, die zijn maatje „Noodles" die zijn spel met hem speelde, hem zou dumpen zonder dat hij het zelf wist, en hem een niet terecht schuldgevoel voor een heel leven bezorgde. Er valt aan „Once upon a time in America" veel te genieten. Ook al neigt Leone af en toe naar de al te makkelijke kitsch: te zoetelijke beelden, het panfluitje van een van het misdadigers- kwartet (het wel erg geoefende geluid van Georghe Zamfir). Terwijl Leone de gruwelijke kanten van vele andere misdaad films vermijdt, legt hij de nadruk op de relatie tussen misdaad en sexueel geweld. Het machtsconflict tussen „Noodles" en Maxie is achteraf steeds een sexueel machtsconflict. Dat soort psychologie kan er dan nog mee door, de manier waarop Leone het feitelijk - een aantal verkrachtingen, een scène waarin de vier gangsters de broek laten zakken en een dame het mooiste onder-deel laten kiezen - laat zien is nogal plat. De film draaide in Amerika in een zwaar bekorte versie. Het origineel duurt meer dan vier uur en de Nederlandse bioscoop krijgt daar drie uur en drie kwartier van toebedeeld. Alleen aan de aftiteling merk je dat er hier en daar rolletjes verdonkere maand zijn. „Once upon a time in America" - de titel verwijst naar Leone's succesfilm „Once upon a time in the west" - had best wat kortere gekund, al dankt de film veel aan juist de keus voor dat rustig-aandachtige tempo. Het is daardoor geen gang sterfilm-zonder-meer die van de ene geweldtop naar de andere springt. Leone neemt de tijd, durft milieus (prachtig) neer te zet ten. Rijke totaalbeelden van de joods-New Yorkse wijk, van het nachtleven tijdens de drooglegging. Daar doorheen mengt hij in een overvloed van lange close-ups het persoonlijke verhaal. Dat eindigt met de minister die zichzelf vernietigt. De Italiaan Leone laat dan cynisch het „God bless America" klinken. Mis schien dat daarom de reacties in de Verenigde Staten zo pijnlijk afwijzend waren? BERT JANSMA Robert de Niro en zijn jeugdliefde, Elisabeth McGovern, die een carrière boven hem zal verkiezen. CINEMIEN orsp Cinemien bestaat tien jaar. H{ begon indertijd via een aant[ feministes uit het Amsterdamss vrouwenhuis met wat finaL^e\ ciën uit het potje voor het ,,/iLr ui ternationale Jaar van <|ng vrouw". De bedoeling wive p films te brengen die een „ro^rteii doorbrekend" karakter drol gen. Films die eerst alleéL,us dienst deden als discussiematlar i€ riaal voor vrouwengroepen $erle in het onderwijs. Maar in <fynen tien jaar bestaan is Cinemiek uitgegroeid tot een comple4 en professioneel distributieaf, Q0S[ paraat met een tweehondetbhe 1 filmtitels op het programn$et y, en vijfenzeventig video-prt aan grammes. WVC heeft /n/nifrhilt dels structurele subsidie geg& eei ven, dus Cinemien is een bl\ vertje. Cinemien wil niet leen films vertonen, maar I schrijven over films in een i ministisch perspectief stimuli ren en het aandeel van vroF wen aan de filmcultuur vei- groten. Cinemien organiseer4 in '81 de eerste feministisch film- en videoconferentie Amsterdam, twee jaar daai voor kwam van de Verenig4 Naties het verzoek een filr^ festival in Kopenhagen te ganiseren en in '85 mag Cr'n|i mien dat in Nairobi doen. nemien is nu op zoek naar eet eigen theater in Amsterdam.n GARBO Wat je ook van de scheidiif tussen een vrouwelijke en eet - mannelijke filmcultuur mayg denken, een feit is dat 4en vrouw tot voor kort - en e.^. genlijk nog - een te verwaarfjV®1 zen rol in filmland speeldl 5. Hollywood kent nauwelijlf w< vrouwelijke regisseurs, pas kr laatste jaren zie je films vrouwen in de onafhankelijk resp. alternatieve sector. J, P Nederland idem dito. als Nouchka van Brakel, OlgiG Madsen, Marleen Gorris, VLwi viën Pieters zijn er pas sinfoer enkele jaren. Het aanbod er aan films is, van vroeger nu, wordt inmiddels door C, nemien onder meer via filitfA huizen aan de man gebracDN, voor een groter publiek. Ni$enl schrikken, Cinemien bren^ absoluut niet alleen leerstellig films, maar zoekt in heden e. verleden naar verwaarloojva werk dat om Cinemien-red( nen de moeite waard is. In hl, nabije verleden kwamen zo <T films van Dorothy Artzn%_ (nog eens) hier Katheritt Hepburn in Christoph Strong") en die van G. W. v<? Pabst (met Asta Nielsen Greta Garbo). Gewoon g-oeerj' interessante films die rgee vrouw en haar leven een trJ, zetten. d ")N 1 g4 Greta Garbo: ook Cinemien jms De Italiaanse Lina Wertmülleur. HAAGSFILMHUIS Cinemien is inmiddels aan h<VR vieren geslagen en de filmhuiQQ zen profiteren daarvan. He Haagsfilmhuis brengt eet a week lang Cinemien- filmsam Daarbij in de Cinematheek oW C dere films. Onder meer va/fmf. Lina Wertmüller („Swepidi away" en „Seven beauties''fr t het mooie „Hester Street" vatdsi Joan Micklin Silver (ook dooBlg de tv vertoond), van Nelly Ka'RC plan (ooit medewerkster van Abel Gance en maakster vamtU een documentaire over henhph het leuke, hier bijna niet ged draaide „La fiancée du Piratebm (met Bernadette La font etnht Barbara's voor de film karakrrn teristieke liedje „Moi, je m 'et At balance" - vrij vertaald: heen kan me geen donder schelen)ies In het hoofdprogramm twetn I films van de Duitse Uli2S Stöckl: „Der Schlaf der ver nun ft" (De slaap der rede), hel verhaal van een vrouwenarts die in haar werk tegenovefof haar man komt te staan die bij een farmaceutisch bed rijke werkt, en „Ein ganz perfekteje Ehepaar" waarin dat perfect«or huwelijk een onhoudbare fierru tie blijkt. fxt BERT JANSMA 1no \vji (ADVERTENTIE) VELSEN Twee Japanners en één Chinees zullen van avond, morgenmiddag en zon dag ieder een concert van het Radio Philharmonisch Orkest in het Amsterdamse Concert gebouw dirigeren. Daarmee strijden zij in de finale van het Kondrashin-concours om de hoogste eer. Alle andere 114 deelnemers, die zich niet al leen hadden aangemeld maar ook inderdaad waren versche nen, zijn bij,de voorselectie en in de eerste en de tweede ron de afgevallen. Dat de finale hiermee een zuiver Aziatische aangelegenheid is geworden, vond jury-voorzitter Bernard Haitink niet erg. „In de jaren vijftig en zestig overstroomden Europese musici Japan", zei hij. „Is het dan een wonder dat er nu een boemerangeffect ontstaat?" De meeste Aziati sche deelnemers kwamen ove rigens niet rechtstreeks uit hun vaderlanden, maar werk ten of studeerden al geruime tijd in Duitsland, Oostenrijk of in de Verenigde Staten. Haitink legde er de nadruk op dat het beslist niet zo is dat er onder de afvallers geen talent zou schuilen. Voor de toeken ning van de heel speciale prijs .noest de jury er echter reke ning mee houden dat de win naar zich moreeel verplichtte 14 gastdirecties bij bekende or kesten aan te nemen, 5 bij Ne derlandse orkesten en verder bij orkesten in Berlijn, Ham burg, München, Rome, Göte- borg, Budapest, Monte Carlo, Montreal en San Francisco (ADVERTENTIE) >ebeeelteVv^Paar,szkr spannend."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 18