jllETEEN SALARISREKENING VAN DENUTSSPAARBANK j KUNT U 24 UUR PER DAG AAN UWGELD KOMEN. >E DICHT BU HUISBANK IS NU EEN NOOIT-MEER-DICHTBANK. "7verdrijving de ,fun Nan The NaturaT yIs actrice moet je 1 bewustzijn van B maatschappij' Kamer eist rechtsbescherming voor uitvoerend kunstenaar leidse spaarbank CeidócOotuont VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1984 PAGINA 9 -(ÏGISSEUR BARRY LEVINSON: 16561 14.o{S De „mooiste 2®'Jpn Hollywood", Ro- 2i.3pedford steelt in 201»tural'' als vanouds ia. <jW- Sinds jaar en dag t« evenwel praktisch a(1^ikbaar voor de tenhkls hij niet acteert j' Hij zich terug in zijn cin de bergen van ot'flfl De oprichter van cpundance Institute", i4.oijoemd naar een van Jem! bekendste films i: l«o Cassidy and the JI JJice Kid" houdt zich eiaa^onder meer bezig s^anje ontwikkeling van j^o^tieve energiebron- le 3 I4.0fcken bij Redford is re- 16.00 Barry Levinson een ^^ling. Hij heeft nog wel 2i.3dover de film te praten. 2l!3l)met een van Redfords Bpetyeelsters in „The Natu- voormalige Bond-girl Kim Basinger, verbleef de jon ge regisseur de afgelopen week in Parijs voor de promo tie van wat een fantasierijke Franse journalist al heeft om schreven als een moderne my the, ofwel „Excalibur met honkbalknuppels". Realisme „The Natural" is geen film voor aanhangers van het rea lisme. De sprookjesfiguur Roy Hobbs lijkt eerder weggelopen uit een stripverhaal. Met zijn machtige swing slaat hij een bal aan flarden, de lichtmasten van het stadion uit of zendt hij het leer regelrecht de hemel in. Dat alles in een decor van volle stadions, schilderachtige personages en bombastische muziek van Randy Newman. Volgens Barry Levinson is die overdrijving juist de „fun" van deze film. „Nergens kun je zoveel gla mour kwijt als in een retros pectief", zegt de in Baltimore geboren cineast terwijl hij met een sierlijke boog thee in schenkt. „De hele film is zo opgezet alsof het verhaal wordt verteld door iemand die Hobbs veertig jaar geleden heeft zien spelen en dat nu aan zijn kinderen vertelt. Het navertellen van de werkelijk heid en het steeds fantasti scher worden van de verhalen, daar gaat het om". Baseball-fan Het idee de film te maken kwam van Robert Redford. „Nadat hij „Diner" had gezien kwam hij met me praten", al dus Levinson. „Robert had de roman van Bernard Malamud gelezen. Hij is net als ik een baseball-fan. We hebben wat aan een scenario gewerkt en een paar maanden later beslo ten we het er op te wagen". Toch was dit een film met risi co's. De financiers stonden niet te dringen. Sportfilms lo pen nu eenmaal niet in Ameri ka en baseball-films nog min der. „The Natural" mag je zien als het gevecht van de mens iets van het leven te maken. Wat ik ook wil laten zien is dat een man zijn lot in eigen hand heeft. Na vijftien jaar staat Hobbs op uit een zwart gat. Ik heb een optimistische natuur en de film draagt die uit. Het publiek begrjjpt de be doeling van het verhaal". Ac trice Kim Basinger vult aan: „Entertainment helpt de men sen meer dan een recept van de dokter. „The Natural" geeft in zeker opzicht hoop. Ik denk trouwens dat het medium film het ziekenhuis van de toe komst is". Korter De Europese versie van de film is beduidend korter dan de Amerikaanse. Volgens ken ners heeft Levinson „getrimd" omdat hij bang was dat de vooral in voetbal geïnteres seerde Europeanen zouden worden afgeschrikt door het vele honkbal. Levinson: „Dat is niet helemaal waar. Ik heb wat scènes over een andere speler weggesneden omdat ik het gevoel had dat die de vaart uit het verhaal haalden. Zo is er een kwartier uit geknipt. De Europese versie vind ik kernachtiger dan de Ameri kaanse". Kim Basinger is dui delijk een andere mening toe gedaan en zegt dat de Europe anen zich bekocht mogen voe len omdat met name haar rol onder het knippen heeft gele den. „De relatie tussen Memo Paris en Roy Hobbs is er niet duidelijker op geworden. Ie dereen denkt nu dat ik hem heb vergiftigd, maar dat is niet zo. Memo is verliefd op Roy. Ze gaat hem ook in het zie kenhuis opzoeken. Barry heeft dat er uitgehaald, net als de liefdesscène op het strand". In de film is Kim Basinger duide lijk de „slechte" vrouw, wat er toe leidde dat ze in Amerika bij enkele voorstellingen zelfs werd uitgefloten. „Mensen re ageerden buitengewoon heftig. Een moment was ik bang dat iemand me zou neerschieten. Op straat hielden ze me aan om me te zeggen „You were terrible". Dank u wel, zei ik dan, en ik liep gauw verder", zegt de knappe Californische, Voormalig Bond-girl Kim Basinger speelt naast Robert Redford een belangrijke rol in Levinson's geesteskind. die ooit als schoonspringster uitkwam tijdens Amerikaanse jeugdzwemkampioenschappen. Over de bijdrage van de ster Robert Redford praten zowel de regisseur als de actrice in superlatieven. Barry Levinson, die met Redford als hoofdrol speler in feite een regisseur moest regisseren, noemt, hem erg professioneel. „Hij maakte geen problemen en liet zich gemakkelijk regisseren". „Werken met Redford is een droom", zegt Kim Basinger. „De man is zo begaafd dat hij iedereen op de set tot het ui terste weet te stimuleren. Hij heeft een ongelooflijk gevoel voor humor, dat helaas weini gen kennen. Redford is zich goed bewust van zijn verant woordelijkheid, hij weet dat hij de film draagt. Wat ik be wonder is dat hij nooit vergeet waar hij vandaan komt. Hij heeft geen waanideeën zoals veel jonge acteurs tegenwoor dig hebben, die vinden dat ze geniaal zijn en daarom meteen een gage van vijf miljoen dol lar per film eisen. Redford is echt. Hij zal de eerste zijn om je te vertellen dat hij ooit als jong artiest is mislukt in Pa- BOB VAN HUET GEL A WINKLER: 16.0C - I9.3C !3'j|;RDAM Angela assir die in Leon de Win- III dDe grens" de vrouw l8-4yie de journalist Johan L. y chanteert om over de ikomen, heeft de film ijnnen zien op de ope- 0. bond van de Filmdagen 'l-3l»cht. „Is het een goede j^worden vraagt zij, !0.o(het over wat ik uit heb ranen te drukken Zij !2.0(et prettig om met Leon Titer aan een film te j. „Hij was zo vriende- "l rustig, hij speelde het ■^dig voor, hij zorgde dat krg op mijn gemak voel- dat heeft mijn spel erg "^ice die met belangrijke ïn „Die verlorene Ehre ILatharina Blum", „Die tommei" en bijvoor- ixA.Die Freundin" bekend herkent in de vrouw die :„De grens" speelt iets iar eigen verleden. Niet j zelf ooit zo'n situatie maakt had, maar de in zet die nodig was, deed haar denken aan haar jeugd, toen zij in weerwil van haar ouders actrice wilde worden, ten kos te van alles. Elizabeth Taylor in Tennessee Williams' „Sud denly Last Summer" was de aanleiding. „Die prachtige mo noloog aan het einde zette mij in vuur. En via een theater school en een tijdje bij Peter Stein in Berlijn ben ik via het theater bij de film gekomen". Haar liefde voor het theater is eigenlijk nooit overgegaan, maar vanwege drie kinderen prefereert zij nu film. „Dan kan ik in een korte hevige tijd werken zonder te lang van mijn kinderen weg te zijn". „Ik speel het liefst heel veel zijdige rollen, daarom is Vol- ker Schlöndorffs Die Blech- trommel mijn tot nu toe favo riete rol. Ik wil mij niet als type profileren, elke rol wil ik me eigen kunnen maken. Het is voor mij onmogelijk om mijn spel en mijn engagement te scheiden. Mijn werk als ac- Angela Winkler. trice is ook politiek werk en dat vind je terug in bijna alle films waar ik in speel. Je moet je als actrice van de maat schappij bewust zijn. Ik weiger veel rollen, omdat die niet te gemoet komen aan mijn eisen, dat kan ik mij gelukkig per mitteren. Ik wil wel wat kun nen zeggen met de films waar ik in speel. Daarom vind ik ook „De grens" belangrijk. Daarbij komt de keuze die die trouw moet maken aan het einde van de film. Zij wacht met de grens in zicht tot het donker wordt. Dan moet zij kiezen tussen het overschrij den van de grens, zo dat moge lijk is, en de dood. Teruggaan naar het dorp waar zij gevan gen is, wil zij niet meer. Zij voelt vertwijfeling. Dan ont staat in haar binnenste berus ting. Dat probeer ik uit te drukken in die rol. Komt het over? Ja? Dat is het mooie van de film". PETER SNEL Ontwerp uitbreiding National Gallery verworpen LONDEN De National Liai- lery in Londen mag geen mo dernistische uitbreiding onder gaan na een lawine van pu blieke bezwaren tegen het ont werp dat de prijs had gewon nen. De regering verwierp het ontwerp voor een grote glazen afdeling dat het won van 78 andere inzendingen bij een wedstrijd die het bestuur had uitgeschreven. De regering achtte het ontwerp niet ge schikt. Kroonprins Charles noemde de voorgestelde uitbreiding in mei een „monsterachtig kar bonkel op het gezicht van een door velen beminde vriend". De voorgestelde afdeling zou een toren krijgen waarop alu minium vlaggestokken zouden worden geplaatst. Er zouden 17 nieuwe zalen aan het oor spronkelijke gebouw van 1838 worden toegevoegd. Volgens de kroonprins leek het een enorme gemeentelijke brand weerkazerne met het soort to ren dat de sirene zou moeten bevatten. DEN HAAG Evenals in 1981 staat een meerder heid van de Tweede Ka mer op het standpunt dat de rechten van uitvoeren de kunstenaars bij wet moeten worden be schermd. De PvdA'er Kosto gaf minister Korthals Altes van Justitie gis teren de dringende boodschap mee spoedig met wetsvoorstel len te komen, in samenhang met een wetsvoorstel tot goed keuring door Nederland van de Conventie van Rome van 1961, die onder meer handelt over de rechten van uitvoe rende kunstenaars. De kamer nam hierover drie jaar geleden een motie aan. Kosto deed dit tijdens het de bat over de goedkeuring van de aanpassing van de Neder landse Auteurswet aan de Akte van Parijs van de Berner Conventie, die voorziet in een internationaal auteursrechte lijk systeem. Dit verdrag is in 1955 in werking getreden. Op 1 januari 1980 waren 73 landen partij. Minister Korthals Altes wees Kosto er op dat hij de wens van een kamermeerderheid - ook de VVD'er Korthals meent dat de Romeinse Con ventie met spoed dient te wor den geratificeerd - duidelijk heeft begrepen. Omdat echter ook minister Brinkman van Welzijn, Cultuur en Volksge zondheid, hierbij een vinger in de pap heeft vroeg Korthals Altes de kamer even geduld te oefenen totdat van regerings zijde een nader standpunt zal zijn bepaald. Het gaat immers om de omvang van de kosten die uit de ratificatie kunnen voortvloeien. Met name zal vast moeten staan in hoeverre het omroepbudget hierdoor zal worden aangetast. De kamer gaf de minister de tijd tot de behandeling van de justitiebe groting, later dit najaar. Illegaal Korthals Altes beloofde ook met voortvarendheid te zullen werken aan wettelijke maatre gelen tegen het illegaal repro duceren van films, muziekcas- settes, video, computerpro gramma's en dergelijke. De minister wacht daartoe op het eindrapport van de Interde partementale werkgroep Pira terij, die zich met deze materie bezig houdt. Dat zal voor het eind van dit kalenderjaar wor den uitgebracht. Snelheid is geboden, aldus de minister, want „de techniek dreigt de rechtsbescherming in te ha len." De kamer roerde verder zaken aan als het leenrecht, het ver tonen van foto's op de televisie en het doorgeven van radio- en televisieprogramma's via de kabel. De VVD'er Korthals drong er op aan het gebruik van foto's op de beeldbuis on der de rechtsbescherming te brengen. „Fotografen lopen jaarlijks miljoenen guldens mis. Gemiddeld worden per dag 95 stilstaande beelden op de buis gebracht." De minister voerde hier tegen aan dat op televisie gebruikte foto's wel degelijk auteurs rechtelijk beschermd zijn. Of daarvoor moet worden betaald is aan de fotografen. Brave muziekavond in Dui ven voorde Gijsbrecht van Aemslelkwartel speelt in Kasteel Duivenvoorde Bach, Schubert, Debussy, Tschai- kovsky en Doppler; donderdag- Regen of geen regen, de Ma rotzaal van Kasteel Duiven voorde was gisteravond geheel gevuld met publiek dat was gekomen om een concert van het Gijsbrecht van Aemstel- kwartet bij te wonen. Dit Am sterdamse ensemble dat in 1978 werd opgericht, heeft in de afgelopen jaren een goede naam opgebouwd en manifes teert zich op zeer uiteenlopen de terreinen. Behalve de har piste Ernestine Stoop spelen de overige musici, fluitiste Eleo- nore Paneyer, violist Jan Erik - en cellist Eduard van Regte- ren Altena ook nog een twee de of zelfs derde instrument, waardoor zij in staat zijn een gevarieerd repertoire op te bouwen. Dat repertoire reikt van barok- tot hedendaagse muziek, met daarbij een groei end aantal speciaal voor dit ensemble gecomponeerde stukken. Voor dit kasteelopt reden kozen de musici vijf klassieke stukken uit die in deze omgeving naar hun me ning het beste pasten. Wat mij betreft hadden zij echter best een wat meer gedurfd pro gramma mogen samenstellen, want de muziek van Bach, Schubert, Debussy, Tschaikov- sky en Doppler die zij nu ten gehore brachten, was niet on aardig maar tegelijk ook erg braaf en zoet. Aan die indruk draagt ook bij het feit dat de timbres van fluit, harp, viool en cello niet zo gemakkelijk mengen. Dat ging mij een beetje te ver bij Bach's trioso nate uit „Das Musikalisches Opfer" waar het continuospel van cello en harp bizar klonk, nog afgezien van de te domi nante cello in de totaalklank. Schuberts kwartet voor deze combinatie had in het midden deel wel enige aardige mo menten, maar was verder, vooral erg lang. Dat de harp door de warmte snel ontstem de, hetgeen vooral in zijn be geleidingsakkoorden zeer hoorbaar werd, kan de harpis te niet worden aangewreven, maar was wel knap vervelend. Gelukkig voor de spelers wist het publiek het optreden van het ensemble duidelijk te waarderen en daar gaat het tenslotte voornamelijk om. BESIER PAUL Beals, dat mooie dat bekend werd door e®.| „Flashdance", al leen- yaar de dans benen van der voor, gaat de titelrol idd, 'n de verfilming van i£jeJjBride". Andere kost. en Wanneer u weef dat Shelley vrouw van de f Perce Bysse Shelley). Frankensteinschreef, n Jf'jpt u om welke bruid je at. Het vrouwelijke ge- Jp dat Baron van Fran- _\ln creëert voor zijn be tert Monster. De Baron 'at gespeeld worden door t .de zanger van de pop- Jennifer: bruid van Franken- ^The Police".stein. Paul Newman heeft iets met de levensmiddelenbranch. Hij had al succes met Newmans Own Olive and Vinegar Dres sing, een slasaus die je inder daad in de meeste winkels in Amerika ziet staan, en New mans' Own Industrial Strength Venetian Spaghetti Sauce (wat een naam voor een saus trouwens). Race-liefheb ber Newman heeft nu gekozen voor iets eetbaars dat - in Amerika, maar in Nederland ook steeds meer - met film te maken heeft: popcorn. Het wordt Newnfans Own Oldstyle Picture Show Popcorn. New man bekende zelf jarenlang i de bio scoop binnengesmokkeld te hebben. Het is voor hem te ho pen dat dat inmiddels allemaal te lastig is geworden voor de jeugd van vandaag en dat die Newman uit het zakje zal conmsumeren. Bij de presenta tie van de gepofte maïs die zijn naam draagt, liet Newman een ondeugend gedichtje horen. Ik vertaal het vrij: Wanneer ik 's avonds laat in bed mijn popcorn bij uw vent zie dan heb ik voor hem heug lijk nieuws: 't is goed voor zijn poten tie. Paul Newman: popcorn. BARRYMORE Acteren schijnt toch iets van een besmettelijke ziekte te zijn. In de nieuwste Stephen King verfiming „Firestarter" speelt een meisje de hoofdrol - dat al even in „E.T." te zien was - met de naam Drew Bar ry more. Zij is de laatste uit een befaamd toneelgeslacht: Een aantal generaties terug be hoorden John Barrymore („the pro file" was zijn bij naam), Ethel Barrymore en Lionel Barrymore tot de top van Amerika's film- en toneel talent. Drew is een klein na zaatje dat door alleen maar -met haar ogen te draaien men sen en dingen in brand kan zetten. (De première van de film vond in Bangor, Maine plaats, daar vlak in de buurt woont Janwillem van de We tering, en vandaar dat van diens hand opeens in het Ne derlandse blad Avant Garde een interview met King te vinden was). SACHI/TAHNEE Inmiddels zijn nog twee direc te nazaten van Hollywood- sterren in de voetsporen van - dit keer - de moeder getreden. Sachi Parker, dochter van Shirley MacLaine en Steve Parker speelt een rol als min- derjarig barmeisje in Burt Reynolds' „Stick" en mag ver liefd op Burt worden. Sachi, die eerder stewardess was bij de Australische maatschappij Qantas, „Ik heb meer dan een jaar geleden besloten bij Ma in Malibu te gaan wonen. We hebben daar een beetje toneel- gespeeld en geïmproiviseerd en toen ben ik gek van acteren geworden". Tahnee Welch, is de dochter van Raquel Welch, en zij heeft al een rolletje ach ter de rug in het Italiaanse „Amarsi Un Po" (Een beetje liefhebben). Ze noemt het zelf: „een sentimentele Italiaanse B-filmHaar Amerikaanse debuut gaat ze maken in Ron Howards komedie „Cocoon BERT JANSMA Iedereen wil wel dag en nacht over zijn salaris kunnen beschikken. Nooit meer platzak voor een dichte deur staan. Dat kan met een salarisrekening bij de Nutsspaarbank. De eerste Nederlandse bank met 24-uurs service. Via een geldautomaat hebt u 24 uur per dag toegang tot het geld dat op uw rekening staat. Dus ook in het weekend. Behalve dat u profiteert van de 24-uurs service die al op 8 kantoren beschikbaar is, levert een salarisrekening bij de Nutsspaarbank u nog meer voordelen op: De Nutsspaarbank heeft in de regio Den Haag/Leiden/Zoetermeer 87 kantoren. Er is er dus altijd wel één dicht bij huis. Al die kantoren zijn dagelijks Stuur mij meer informatie: geopend tot 5 uur. Naam: Een aantal ook op zaterdag. Adres In kombinatie met een salarisrekening i y res krijgt u bovendien extra hoge rente op een gewone spaarrekening. Woonplaats: Deze bon in een ongefrankeerde envelop opsturen naar: Nutsspaarbank Den Haag, Antwoordnummer 1980. 2500 VD Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9