Nederlandse vormgeving slaat aan in buitenland t BEROEMDE STOEL li in miniatuur DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1984 Vrijwel alle dingen om ons heen zijn het pro dukt van mensenhanden. Alleen in de natuur werken andere krachten die echter ook zo veel mogelijk door mensen in goede of min der goede banen worden geleid. De mens doet zijn uiterste best greep op die natuurlijke za ken te krijgen. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de vorm van landschapsarchitectuur en het ka naliseren van beken en slingerende riviertjes. Waar de natuur plaats maakt voor de be woonde omgeving is de bemoeizucht van de mens meteen duidelijk. Woonwijken worden ontworpen door stedebouwkundigen. Elk ge bouw is een ontwerp van een architect, of be hoort dat te zijn. Binnen, in huis, fabriek of od kantoor, zijn we omgeven door dingen waarop ontwerpers hun stempel gedrukt hebben. Be hang, vloerbedekking, lampen, keukenmachi nes, stoelen en tafels, zelfs de pen waarmee u een boodschappenlijstje schrijft; het zijn alle maal produkten die een mens bedacht en ont worpen heeft. Al die dingen samen bepalen onze omgeving. Maken uit of een interieur mooi of lelijk is, vrolijk of naargeestig, mo dern of ouderwets. De ontwerpers achter de dagelijkse dingen hebben dus grote invloed op onze omgeving. Toch weten maar weinig mensen van het bestaan van deze vaderlandse vormgevers, van wie sommigen tot ver over onze landsgrenzen hoog worden aangeslagen. der dat we daar elke bij stilstaan wordt omgeving steeds r bepaald door men- die we niet kennen, wie we nog nooit ge- d hebben en die op beurt helemaal niet ^n wie wij zijn: de in- Jriële vormgevers. ™sen die de dingen om heen vorm geven. Be- n hoe het strijkijzer er iet, waarmee de was dt gestreken. Die was, taande uit overhemden undere kleren, die ook Ir ontworpen zijn door ïsen. En de stof waar die overhemden ge- ikt zijn, is weer be lt door anderen. alleen onze kleren zijn brodukt van de industriële ngeving, maar ook onze jt geliefde stoel waarin we (ontworpen) favoriete t lezen onder onze eigen worpen) leeslamp. Vrijwel produkten die in onze itschappij gebruikt worden, Len van een vormgever, f het om zaken gaat die orfgebracht worden door de tstrie noemen we dat het industriële vormge- lACHTSMAN pger, in de jaren dat de {en om ons heen nog ge fret werden door de echte iachtsman, bestelde ie- een kast op maat bij een *jnwêrker. Die bekeek de pte waar de kast geplaatst ^jst worden en de omgeving pin de kast zou komen te n. Hij maakte dan één kast wirecies geschikt was voor pngeving en voor het doel rvoor hij gebruikt moest pen. [oen de industriële revolu- gon, bij de uitvinding de stoommachine en an- moderne ontwikkelingen, het maatwerk vervan- docr industrieprodukten nog weer later, in series |duiienden van de lopende rolden. |het moment dat de am- iteljke schrijnwerker ver- jen werd door de mensen ie kastenfabriek die hon- len kasten van dezelfde per week maakten, be- het werk van de indus- /ormgever. Hij nam zich iak een ontwerp te maken een kast, die op zoveel :lijk plekken bruikbaar en toch zo goedkoop met lines gemaakt kon wor- dat zoveel mogelijk men- lie kast konden aanschaf- rigevers hebben vanuit die n stevige binding over- »den met architecten: en die al jaren daarvoor uidelijk stempel op onze nleving drukten door de ér waarop zij de omge- van die maatschappij eerden. Daarnaast had van het begin af aan tenaars een grote invloed e vormgeving van pro- BELAND Engeland, waar de •trialisatie in de vorige sneller vorderde dan in land, begonnen de eerste ïgevers ook sneller aan taak dan in Nederland. wereldtentoonstelling it Exhibition) van 1851 in leroemde Chrystal Palace onden gaf al een overzicht de mogelijkheden om se- Jatig geproduceerde din- Htoch een goed en eigen- uilerlijk te geven. Een ^al kunstenaars in Enge liet zien dat de moderne Klieken gebruikt konden pen voor het maken van Goed voorbeeld van uitstekende Nederlandse vormgeving; lamp van Aldo van den Nieuwelaar. betere dingen dan pure imita ties van produkten, die am bachtelijk en stuk voor stuk gemaakt werden voordat de nieuwe „zegeningen" van de moderne industrie hun intrede deden. De denkbeelden van die En gelse groep vonden weerklank bij een aantal kunstenaars die verenigd waren rond de be- drijvèn 't Binnenhuis en De Woning en die hun werk be gonnen rond 1900. Die Amsterdamse groep had slechts één ideaal dat ook nu nog telt voor de goede indus triële vormgever: het ontwer pen van voor iedereen betaal bare, goed ontworpen en ma chinaal te vervaardigen pro dukten. Een van de meest invloedrijke leden van die groep was de ar chitect H. P. Berlage. Tussen 1923 en 1934 ontwierp hij on der meer verschillende glas- produkten voor de nog steeds bestaande glasfabriek Leer dam. In diezelfde tijd was de ontwerper Andries Copier werkzaam voor het bedrijf. Copier ontwierp verschillende glasserviezen op basis van meetkundige figuren. Een van die serviezen: het Gilde-glas servies werd ontworpen in 1930 en wordt nog steeds ge maakt. Een bewijs dat goede indus triële vormgeving van een tijdloos karakter is. STIJLGROEP Een nieuwe impuls voor de in dustriële vormgeving kwam van de leden van de Stijlgroep. Een groep kunstenaars en ont werpers, die op het ogenblik weer in het middelpunt van de belangstelling staat. Bij die groep hoorden onder anderen de schilders Theo van Does burg en Piet Mondriaan en de architecten J. J. P. Oud en Gerrit Rietveld Zij beschouwden de techniek als een van de meest wezenlij ke verschijnselen van de nieu we tijd: door die techniek kon vrijwel iedereen de beschik king krijgen over goed ge vormde produkten die in het gebruik niet alleen functioneel maar ook nog prettig voor het oog waren. Helaas is hun uitgangspunt in de praktijk niet altijd even waar gebleken. Werk van ge lijk met hen en na hen leven de industriële vormgevers wordt nog steeds voor prijzen verkocht die de „gewone man" zich niet kan veroorlo ven. De bekende door Gerrit Rietveld ontworpen rood-blau- we leunstoel bijvoorbeeld (zie elders op deze pagina). Ook stoelen van grote vormge vers als de Amerikaan Charles Aemes of de Fransman Pierre Paulin worden niet te koop aangeboden beneden de prijs van enkele duizenden guldens. Grote bedrijven als Philips hebben, door de aard van het bedrijf en de markt waarop zo'n bedrijf zich richtte, in niet geringe mate bijgedragen aan de ontwikkeling van indus triële vormgeving in ons land. Naarmate die bedrijven groter werden en meer aan hun afzet moesten denken, werden de geproduceerde artikelen min der vooruitstrevend. CONSUMPTIEPIONIERS vooral afgenomen worden door zogenaamde „consump tiepioniers" die niet meer dan twee procent van de totale klanten uitmaken. Die pio niers kopen nieuwe artikelen zo'n klein jaar voordat de gro te massa daaraan toe is. Een bedrijf dat ingericht is op het maken van grote series kan daarom niet alleen goederen maken voor die consumptie pioniers. Daarop kunnen de machines niet op volle toeren blijven draaien Andere bedrijven die zich met kleinere produktie-eenheden kunnen richten op meer voor uitstrevende gebruikers kun nen wel nieuwe en „gewaag de" produkten brengen. Die worden dan vaak na enkele maanden in grote series nage maakt door de grotere bedrij- Industriële vormgeving kan een manier zijn (of een werk wijze) om een bedrijf of indus trietak nieuwe impulsen te ge ven. Het begrip innovatie is helemaal op de huid van een industrieel vormgever ge schreven. Door een praktische vorm, een goede keus van materialen en de beste manier van fabricage kunnen grote aantallen van een bepaald produkt toeganke lijk worden gemaakt voor een groot publiek. Dat betekent werkgelegenheid voor veel mensen, plezier van het pro dukt voor veel consumenten en betere cijfers voor het be drijf dat het produkt maakt. Nederland is een land dat de laatste jaren duidelijk heeft gemaakt dat innovatie een van dé pijlers is waarop onze in dustrie kan overleven. Toch wordt aan industriële vormge ving erg weinig aandacht be steed in ons land. In de jaren zestig nadden we ons Centrum voor Industriële Vormgeving waar allerlei acti viteiten over vormgeving wer den gebundeld. Nieuwe ont werpen van vormgevers wer den daardoor doorgespeeld naar de industrie, buitenlandse markten werden afgeschuimd met het oog op afzet van ty pisch in ons land vorm gege ven produkten. Wij hebben, om te beginnen met Copier, Rietveld en Oud een goede achtergrond. Nieu we Nederlandse ontwerpers hebben in kleine kring al we reldfaam. GEEN SUBSIDIE Toch werd het Centrum voor Industriële Vormgeving opge heven wegens gebrek aan sub sidie door het ministerie van economische zaken. Jaren de den de vormgevers het zonder officiële spreekbuis. Nu komt Het beroemdste meubelont werp van de twintigste eeuw is zonder twijfel de rood blauwe leunstoel van de twintig jaar geleden overle den Nederlandse ontwerper Gerrit Rietveld. Liefhebbers van die stoel, die opgenomen is in de verzame ling van vrijwel alle musea van moderne kunst in de hele wereld, kunnen nu een miniatuur van de stoel bou wen. Er is een bouwpakket in de handel gekomen met alle onderdelen voor de stoel plus vier miniatuurblikjes verf met de juiste kleuren om het model te lakken. De schaal van het model is 1 op 6. De rood-blauwe leunstoel van Rietveld is ontworpen in 1918 en was er in de eerste jaren dat hij geproduceerd werd alleen in bruin of zwart gebeitste uitvoering. Rond 1923 begon Rietveld de be kende primaire kleuren te gebruiken die bepalend wer den voor de naam van dit be roemde ontwerp. Tot op dat moment was het schilderen van meubels nog zeer onge bruikelijk. Rietveld begon kleuren toe te passen in de tijd dat hij deel uitmaakte van de vooruit strevende kunstenaarsbewe ging De Stijl. Leden van de groep experimenteerden on der meer met het aanbren gen van kleuren op de wan den van interieurs. Van de groep zijn Mondriaan en Theo van Doesburg met Riet- veld het meest bekend ge worden. Rietveld heeft zijn eigen ide ale kleurenharmonie tussen binnen- en buitenzijde van een woning het best kunnen verwezenlijken in het even als de stoel wereldberoemd geworden Rietveld-Schöder- huis in Utrecht dat ook in 1923 ontworpen werd. In de Rietveld-rage die op het ogenblik leeft past ook een bouwplaat van dat huis. Die bouwplaat bevat alle beno digde onderdelen om van pa pier en kunststof het Riet- veld-Schöderhuis te bouwen op schaal 1 op 50! De meubels die Rietveld in de periode tussen 1917 en 1924 ontwierp zijn zoveel mo gelijk teruggebracht tot sim pele vlakken en lijnen. Wat overblijft is een gebruiks voorwerp in de meest een voudige vorm. Rietveld pro beerde met deze heldere en open constructie van de meu belen de ruimte als het ware te ontsluiten, in plaats van deze af te sluiten zoals bij tra ditionele massieve meubelen het geval was. En nog vaak is. Replica's (nauwkeurige nabootsingen) van de rood blauwe leunstoel en andere meubelen van Rietveld zijn op het ogenblik in produktie bij de Italiaanse meubelfabri kant Cassina die ze aan lief hebbers vanuit de hele we reld verkoopt voor forse prij- De miniatuuruitvoering van de rood-blauwe leunstoel kost iets meer dan veertig gulden, de bouwplaat van het Rietveld-Schöderhuis is te koop voor ongeveer vijfen twintig gulden. Dat de belangstelling voor het ontwerpen van meubelen en gebouwen in het recente verleden groeit is ook merk baar uit het werk van een groepje Rotterdammers die samen Uitgeverij 010 drijven. Die uitgever heeft nu al de vijfde aflevering van de serie Architectuurmodellen uitge geven. Het gaat daarbij om een bouwplaat van de Lc.iin Tribune zoals die tussen 1920 en 1924 ontworpen is door El Lissitzky. Lissitzky's ontwerp is nooit in het echt gebouwd maar het moest een sprekers- podium worden waarop ie mand vanuit redelijk grote hoogte eem mensenmassa moest kunnen overzien en toespreken. Door op een van de laatste schetsontwerpen van de tribune een foto van Lenin te plakken introdu ceerde Lissitzky de fotocolla ge in de architectuur. De andere architectuurmo dellen van Uitgeverij 010 zijn gewijd aan Nederlandse ar chitecten. Het zijn modellen van de directiekeet Oud-Ma- thenesse van J. J. P. Oud, het goederenkantoor Feyenoord NS van S. van Ravesteyn, villa Gestel van J. H. van den Broek en villa Henny van R. van 't Hoff. (Uitgeverij 010, Honingerdijk 245, 3063 NA, Rotterdam, tel. 010-333.509). daarin misschien verandering. Het COSA (oorspronkelijk het Centraal Orgaan Scheppend Ambacht) wacht op een uit spraak van het rijk waarin vastgesteld moet worden of het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur de oude subsidie van EZ wil overnemen. Het COSA is een stichting die industriële vormgevers en am bachtelijke werkers wil sa menbrengen zodat er een Ne- •derlandse vuist gemaakt kan worden tegenover de vormge vers en de bedrijven in het buitenland die wel actief zijn op dit gebied Een goed voorbeeld daarvoor is Engeland, waar al sinds jaar en dag The Design Council be zig is goed vormgegeven pro dukten van Britse makelij in binnen- en buitenland op de voorgrond te stellen The Council is wat het Neder landse Centrum ooit nage streefd heeft. In ons land is het niet verder gekomen dan opheffing van het centrum, zodat alle vormgevers weer op eigen houtje hun strijd tegen de smakeloosheid van de op hoge omzetcijfers gerichte in dustrie moesten voortzetten. Nederland kent een fors aan tal goede ontwerpers die in de geest van de eerste vormge vers in ons land bezig zijn. POSTZEGELS Enkele namen: Gijs Bakker met meubelontwerpen voor Castelijn, Aldo van den Nieu welaar die onder meer voor Pastoe de bekende kastenserie Amsterdam ontwierp en voor Artimeta een aantal fraaie verlichtingsornamenten maak te. Bijna iedereen gebruikt dage lijks het werk van Bruno Ni- naber van Eyben; hij is de ont werper van onze muntstuk ken, van de postzegel met het portret van koningin Beatrix en van een halshorloge dat op genomen is in de collecties van verschillende musea voor mo derne kunst. Frans de la Haye is de ontwer per vkn het bed Auronde van de firma Auping. Voor Union ontwierp dezelfde vormgever een racefiets die niet meer weegt dan 900 gram. Opvallend werk wordt de laat ste tijd gemaakt door Mart van Schijndel die de produkten op kleine schaal fabriceert in zijn eigen bedrijf Martech. Verschillende Nederlandse vormgevers zijn aangesloten bij het COSA, anderen werken samen in Dutch Design Collec tion (DDC). Dat is een ver kooporganisatie die verleden jaar begon met de verkoop van produkten van Nederlandse vormgevers in binnen- en bui tenland. Voor dat bedrijf werken onder anderen Mart van Schijndel, Dirk Romeijn, Janette Tim mermans, Pieter Spruyt en Paul Brandts. Belangrijke on derdelen van het totale pakket zijn vooral lampen, meubelen en keramiek. De ervaring van de DDC, op gedaan in de korte tijd van het bestaan, zijn gunstig: het Ne derlandse ontwerp verschilt op belangrijke punten van de vormgeving in bijvoorbeeld Italië en West-Duitsland. Vol gens DDC spreekt het Neder landse ontwerp ook in het bui tenland steeds meer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9