GORDIJNEN
VLOERBEDEKKING
Experimenteren met
is een belevenis
bepaalt
sfeer
en
ruimte
meer dan mooi alleen
Soft-vinyl met drukopvang door keramische korrels in het schuim.
De keus in soorten vloer
bedekking is ontzagwek
kend groot, maar daar
door ook ondoorzichtig.
De variatie in prijs is ten
minste zo verwarrend.
Het maken van een ver
antwoorde keus, in een
tijd waarin de guldens
schaars zijn, is niet een
voudig. Toch zijn er vast
staande punten die de
voorkeuze zullen verge
makkelijken. Voorkeuze,
want in veel gevallen zal
het toch de vakman zijn
die helpt bij het oplossen
van de laatste toepas
singsproblemen.
De techniek staat niet stil, is
een oud maar nog lang niet
versleten cliché. En de fa
brikanten hebben goed naar
de wensen van hun klanten
geluisterd. Want je kunt nu
wel een fraaie vloerbedek
king vervaardigen; als de
klant er niet aan wil, blijven
de rollen in de voorraadhal
liggen.
Maar er is tegenwoordig ny
lontapijt in de handel, dat
voldoet aan praktisch elke
wens van de consument. Het
is anti-statisch, vuilverber-
gend en het imiteert daarmee
alle eigenschappen die een
wollen tapijt „van huis uit"
heeft meegekregen. Er zijn
ook fraaie vloerbedekkingen
in de handel die bestand zijn
tegen stoelen met zwenkwie-
len. Nu zal niet iederen die
in zijn huiskamer hebben
staan, maar toch Trou
wens, de moderne schoenen
met crêpe- en profielzolen
plegen een even grote aan
slag op de pool van het tapijt
als de zwenk wielen. Tapijten
met het zwenkwielvignet op
het etiket zijn tegen die enor
me belasting bestand. De pool
van die tapijten is extra ste
vig verankerd in het rug
weefsel. De officiële term is
overigens rolstoelvignet,
want ook de wielen van een
rolstoel doen bij het zwenken
een forse aanval op de duur
zaamheid van het tapijt.
Nieuw is ook dat de moderne
schuimrugtapijten bestand
zijn tegen vloerverwarming:
De schuimrug droogt niet uit.
Deze tapijten zijn eveneens
voorzien van een speciaal
symbool.
Over verwarming gesproken:
het tapijt, en speciaal een
wollen tapijt, is een uitste
kende warmte-isolator. Als
de woonkamer boven een
kille kruipruimte of kelder
ligt, of bijvoorbeeld boven
een onverwarmde garage is
gesitueerd, vormt een kamer
breed wollen tapijt de beste
isolatie. De warmte-weer-
stand van een wollen vloer
bedekking ligt acht maal ho
ger dan die van een lino
leum- of vinylvloer. En een
hoogpolig wollen tapijt met
schuimrug levert zelfs een
twaalf- tot veertienvoudig
betere isolatie op.
Het nieuwe pletvrije frisé-ta-
pijt, vervaardigd uit moderne
garens, is ijzersterk, maar
voelt toch zacht en soepel
aan Als de aanstaande koper
effen velourstapijt mooi,
maar net iets „te besmette
lijk" vindt, kan hij kiezen
voor gemêleerd tapijt of tapijt
met een iets gekrulde frisé-
pool. De licht gekrulde tapijt
draden herstellen zich, juist
als gras, na elke voetstap.
Daarmee hebben de fabri
kanten afgerekend met het
„pletten"
De tapijtfabricage sluit tegen
woordig uitstekend aan bij de
behoeften. Aan de ene kant
komen er nieuwe, verbeterde
vloerbedekkingen in de han
del voor drukbelopen ruim
ten en voor de veeleisende
consument, aan de andere
kant series die er leuk uit
zien, die wat .minder sterk
zijn (dus ook lager geprijsd),
maar die het in de huiskamer
toch ook leuk doen. De con
structie is eenvoudig: schuim
rug, simpele bouclé of gladde
velours. De kleuren zijn er
tot in de zachte pastels.
Deze nieuwe loten aan de ta-
pijtstam noden tot experi
menteren. Dat wordt door de
fabrikant gemakkelijk ge
maakt, omdat veel van die
tapijten in een zelfde kleur
stelling en dessin te krijgen
zijn als vinyl vloerbedekking
en /of gordijnstof. Daarmee
kunnen dan bijvoorbeeld
weer kleurovergangen ge
maakt worden voor slaap-,
huis- en badkamer. Overi
gens: tapijt tegen de wand
laat de speakers van de ge
luidsinstallatie heel anders
klinken, het geluid wordt
dan niet door de muur weer
kaatst. Een tapijtwand maakt
een wereld van verschil, ook
voor de buren En het hoe
ven echt geen Perzen te
zijn
Ook in de linoleum- en vi-
nylsoorten is er veel nieuws
op de markt. Vroeger kon
men deze vloerbedekking al
leen op twee meter breed ko
pen; nu is vier meter alweer
heel gewoon. Echt nieuw is
de breedte van drie meter.
Een formaat waar lang op
gewacht is, want er zijn in
Nederland maar weinig keu
kens van twee meter breed.
En dat leverde altijd naden
en „afspijsels" op. Nu, met
die nieuwe breedte, is dat
probleem voordelig opgelost.
Er hoeft minder te worden
weggegooid. En voor kleine
ruimten hoeft het vinyl zo
ook niet meer te worden ge
plakt-
Eigenlijk is dat tijdrovende
plakken niet nodig voor
ruimten van zo'n tien tot
vijftien vierkante meter.
Moet er toch geplakt worden,
gebruik dan een goede dis
persie-kit. De leverancier
weet welke kit bij welke vi-
nylsoort hoort. Wordt er zo
maar een willekeurige kit ge
bruikt, dan is de kans groot
dat er na verloop van tijd sto
rende bruine kringen op het
vinyl verschijnen. Die waar
schuwing geldt trouwens ook
voor plakband. Geef liever
een paar gulden meer uit
voor niet-„verzepende" tape.
De vakman zal gaarne advies
geven.
Nieuw op de vinylmarkt is
een kwaliteit in parket- of te-
geldessi'n, die zeer zacht aan
doet, maar toch heel sterk en
veerkrachtig is. Naaldhak
ken en scherpe stoelpoten la
ten het oppervlak onge
moeid. Dat komt doordat in
de schuimstructuur van de
verende onderlaag een soort
kwartskorrels zijn verwerkt,
die zorgen voor een betere
drukverdeling. Zo kan de
consument langer genieten
van een onberispelijk vloer
oppervlak. Het is weliswaar
een vreemd gevoel, zo'n
veerkrachtige vloer van
„parket" of „tegels", maar
het is dé oplossing als er toch
parket moet liggen, en de
verhuurder van de flat we
gens de gehorigheid geen
parket toelaat.
Dan is er nog iets om attent
op te zijn: er zijn duurdere en
goedkopere soorten vinyl.
Vaak zijn alleen de duurdere
vormvast, doordat er glas
vlies in zit. Als bij aankoop
het vinyl sterk gebogen
wordt, komt er een geluid uit
dat doet denken aan het rit
selen van papier of bladeren.
Dan is het een kwaliteit die
vorm-stabiel is door glasvlies.
De keus in de dessins is
schier eindeloos. Er bestaat
ook een groot verschil in
glans. Vinyl „plavuizen"
moeten een niet te gladde
uitvoering hebben. Hard ge
bakken. keramische „tegels"
vragen om een glimmertje en
„parket" dient zacht te glan-
Wat ook belangrijk is: een
aantal fabrikanten stemt de
kleuren van de gordijnstof
fen af op de kleuren van de
vinyls. En dat niet alleen in
de moderne sfeer, maar ook
in de wat rustiger tinten. Er
zijn ook vinyls met een ietsje
zilverschittering. Dat metal
lic effect geeft de vloer een
levendige aanblik en het is
net alsof ie langer schoon
blijft. Een effect dat in de au-
tofabricage al lang bekend
BEHANG
DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1984
nand heeft er iets op tegen als 's avonds de gordijnen open
"ven. Nou ja, de energiebespaarders dan. Maar het is nu een-
1 gezellig om door de stad te lopen en hier en daar stiekem
binnen te kijken om te zien hoe warmpjes anderen er bij
n. Maar die verlichte woonetalages zijn ook aantrekkelijk
lieden met minder goede bedoelingen. Gordijnen kunnen
stal voorkomen. Ze zijn meer dan mooi alleen, kunnen zeer
itioneel zijn, maar ze worden slecht gebruikt. Ja, om even
on uit de kamer te houden als er overdag tv gekeken moet
den. Maar een goed gebruik van de gordijnen brengt naast
igheid ook voordeel, want in een kamer met dichte gordij-
kan de temperatuur gerust twee graden omlaag zonder dat
er onbehaaglijk wordt.
ndien gaat er minder warmte verloren, want behalve de isolatie door
[ordijn zelf, vormt de luchtkolom tussen vensterglas en gordijn ook
aens een isolerende buffer. Gesloten gordijnen brengen het warmte-
es met twintig procent terug. De beste isolatie wordt verkregen als
[ordijn dicht tegen het raam wordt gehangen, en als de onderzoom
laar millimeter boven de vensterbank komt. Maar dat geeft proble-
want de stof kan onder invloed van wisselingen in temperatuur en
tigheidsgraad even rekken of krimpen. En dan hangt het gordijn niet
is het gordijn net voor de vensterbank langs te laten lopen, tot een
I meter of tien daaronder. De besparing aan energiekosten ligt dan
iteeds gelijk aan isolatie met dubbele beglazing,
ijnen doen veel meer dan 's avonds het zwarte gat op een decoratie-
anier aan het oog onttrekken. Dat zwarte gat kost zonder gordijnen
warmte ook veel extra licht: Een lichte gordijnstof geeft namelijk
licht terug.
leide partners werken, en dus eigenlijk alleen maar 's avonds in de
?r zitten, verdient het aanbeveling minder donkere vloerbedekking
chter getinte gordijnen te nemen. Met wat zwakkere lampen wordt
och een lichte, opgewekte sfeer geschapen. Spelen met gordijnstoffen
t dus grote besparing op in energiekosten en ook de elektriciteitsre-
ng kan lager worden: De diefstalpreventie wordt gratis bijgeleverd,
s overdreven te zeggen dat er tientallen trends in gordijnstoffen zijn
tdekken. Maar toch lijkt of alles kan en mag. Opvallend is wel het
aantal pastels met een stevige kleur, al of niet in combinatie: tapijt,
IC behang en dergelijke. Donkerbruin is echter helemaal „uit".
v 'olledige tegenhanger is daar de nieuwe bijna-wit-op-wit-mode. Een
st geraffineerd spel van heel zwakke kleuren op een nagenoeg witte
rgrond. De daarmee bereikte effecten zijn heel bijzonder,
rukstoffen lijken over het algemeen iets op te leven. Voorzichtig,
merkbaar, en dat niet alleen bij de jonge bewoners. Goed gesloten
weefsels met frêle dessins geven een romantisch tintje aan het nieu-
anbod dat ook nog sterk geflankeerd wordt door streepdessins. Al-
zijn de geweven strepen minder contrastrijk.
ianbod van 140 cm breed groeit nog steeds, hetgeen een duidelijke
i betekent voor het veelzijdig gebruik van gordijnstoffen,
luidelijke kleuraccenten naast het doorlopende grijsblauw, worden
;n zwart-grijs-rood getipt.
Nieuwe mode in gordijnstoffen.
wanden met een dak
Dat is de meest be-
ite beschrijving van
mderkomen, een huis
Dat de wanden het
worden genoemd,
niet alleen op de
Drde van bouwen,
ook op de belang-
eid van deze „onder-
Want bij het be-
n van een vertrek
de binnenkomende
eerst het oog naar het
ind, maar naar de
:n. Want de afwer-
daarvan bepaalt in
mate de sfeer van
irertrek. Maar niet de
i alleen: ook de ruim-
)oor een juiste toepas
van de wandbekle-
kan een kamer hoger
n of lager, breder of
Ier, koeler of war-
zonnig of stemmig,
(evend of opwek-
tijd. Duizenden jaren geleden
al bestond de behoefte de wan
den „aan te kleden". De teke
ningen die onze verre voorva
deren op de muren van hun
holwoningen maakten, zijn er
de primitieve bewijzen van. In
de klassieke oudheid werden
tapijten opgehangen ter ver
siering, maar de eigenlijke
wandbespanning kwam in Eu
ropa pas in de vijftiende eeuw
in zwang. Het beschilderde en
opgespannen lijnwaad uit Ita
lië en het goudleerbehang
(overgenomen van de Moren)
in Spanje verbreidden zich
toen langzaam over Europa. In
de Nederlanden lieten vooral
de rijke kooplieden uit de
Gouden Eeuw hun vertrekken
met dit prachtige en kostbare
materiaal bekleden.
Papieren behangsels, afkom
stig uit China, deden in die ja
ren ook hun intrede.
In de achttiende eeuw bracht
de Parijse behangselfabriek
Reveillon papieren wandbe-
kleding op de markt, met ont
werpen van vooraanstaande
kunstenaars uit die tijd, zoals
Cietti en Huet. Het moeilijke
daarbij was dat men aanvan
kelijk stukken papier van zo'n
vijftig bij vijfenvijftig centime
ter moest bedrukken, en die
dan later op neteldoek plak
ken. In 1760 vond de Frans
man Louis Robert een machi
ne uit waarmee hij eindeloos
lange rollen kon vervaardigen.
Het eerste behang was gebo
ren.
Wie tegenwoordig in een be-
hangzaak de stalenboeken
doorbladert, staat versteld van
de hoeveelheid dessins, in een
schier eindeloze variatie van
kwaliteit en kleur: letterlijk
voor „elck wat wils". De con
sument die niet zo'n waaghals
is, kan beter het zekere voor
het onzekere nemen en de
grote vlakken in het interieur,
dus ook de wanden, neutraal
en licht houden. Een bijna al
tijd goed resultaat levert de
ton-sur-ton-methode op: Het
kleurenschema is daarbij opge
bouwd uit verschillende nuan
ces van één kleur. Het speelse
element zit dan in het combi
neren van verschillende struc
turen en/of dessins. In de sta
lenboeken zijn voorbeelden
van zulke combinaties te vin
den, voor elk interieur, naar
elke smaak.
Is het plafond te laag of te
hoog, de kamer te lang of te
smal, dan kan daar zonder in
gewikkeld breek- en timmer
werk, maar met een simpel
behang verandering in ge
bracht worden. Een te laag
plafond lijkt hoger als het in
een lichte tint is geschilderd.
Of behangen! Die tint hoeft
niet altijd wit te zijn. Met een
kleur die enkele nuances lich
ter is dan de „grondkleur" van
het behang wordt hetzelfde ef
fect bereikt. Omgekeerd geldt
hetzelfde voor een te hoog pla
fond: als dat enkele nuances
donkerder is dan de behang-
kleur „komt het omlaag". Een
effect dat nog sterker wordt
als de plafondkleur in een bre
de strook op de wanden door
loopt. De scheidingslijn tussen
deze rand en de wandbekle-
ding kan vervolgens worden
afgewerkt met een in kleur
gelakte profiellat of met een
bijpassende behangdecoratie-
Een lang, smal vertrek lijkt al
gauw op een pijpenla. Met een
goed gekozen behang is ook
aan zo'n vertrek heel wat te
verbeteren. Als de lange wan
den een zachte, wijkende tint
krijgen (zachtblauw, grijzig,
groenig) en de korte wand een
bijpassende maar veel pittiger
kleur of een behang met een
ig, aangepast aan het interieur.
breedtedessin, dan liggen de
verhoudingen voor het oog
heel anders.
Uitgekeken op badkamer of
toilet? Ook dat kan met be
hang verholpen worden. Is het
tegelwerk neutraal, dan kun
nen de wanden erboven wor
den opgevrolijkt met gedessi
neerd behang. Wel even tegen
de behangverkoper zeggen dat
het voor de badkamer is. Met
een in de kleur van het dessin
gekozen badmat, wc-bril en
andere accessoires krijgen ook
de kleine vertrekken in het
huis een heel ander en eigen
karakter.
Een kamer nieuw behangen
hoeft niet meer te kosten dan
zo'n tweehonderd gulden. Na
tuurlijk wordt dit bedrag ho
ger als wordt gekozen voor
een meer exclusieve wandbe-
kleding als wandtextiel, gras
weefsels of wandbespanning.
Hoe de keus ook mag uitval
len: het gekozen materiaal
moet qua kleur en dessin pas
sen bij de rest van het inte
rieur. In een sportief ingerich
te kamer moet geen bloeme-
tjesbehang op de muur en een
grafisch motief in primaire
kleuren kan heel mooi zijn,
maar het misstaat in een ruim
te die is ingericht met meubels
in klassieke stijl. Bovendien is
het van belang dat de wanden
onderling bij elkaar passen. Te
veel aandacht vragende des
sins in dezelfde ruimte geven
een onrustig en rommelig
beeld. Wel kunnen kleurac
centen worden aangebracht,
bijvoorbeeld een contrasteren
de wand in een zit- of eetge-
deelte, slaapvertrek of hal.
Ook valt een heel rustig dessin
uitstekend te combineren met
een wat drukker dessin, maar
dan wel in dezelfde fondkleur
en consequent toegepast op
alle wanden, waarbij het ene
dessin geplakt wordt tot bij
voorbeeld 1.20 m en het ande
re er boven. De scheiding tus
sen beide dessins kan worden
geaccentueerd door een bijpas
sende behangrand of (ook hier
weer) een in kleur gelakte
sierlat. Maar vermijd dat het
huis gaat lijken op de show
room van een behangspecia-
list.
De grootte van het vertrek is
mede bepalend voor de kleur
stelling. Een kleine kamer kan
minder kleur hebben dan een
grote, en een zonloze kamer
kan best wat „warms" aan de
wanden gebruiken. Een wand
tegenover een groot raam, die
flink wat zon vangt, verdraagt
een donkerder en koeler kleur
dan de andere wanden. Met
echte modekleuren is het op
passen geblazen. Anders moet
er elk jaar een nieuw behang
op de muren
Veel gemakkelijker zijn kleine
kleuraccenten in de kamer,
zoals kussentjes, een planten
bak en siervoorwerpen. Die
zijn gemakkelijker te vervan
gen dan behang.