LEER Jeemt u even plaats HET VERSCHIL! aarlijks verhuizen miljoen Nederlanders verijujsbjad in mode en meubels DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1984 meeste mensen die met de gedachte ge- üd hebben eens een iekinstrument te ko- zijn vaak afgeschrikt r de hoge prijs. Dat k nu niet meer, want teen kan met behulp een bouwpakket zijn instrument maken, hoeft echt geen twee Iterhanden te hebben een instrument in el- r te zetten. Alle pro- ien die nodig zijn zit- ier in. Vaak voor de t van de prijs maak je fleleeuwse muziekin- tnenten, zoals spinet klavecimbels, violen doedelzakken. Rob iper, aangesloten bij Early Musicshop, nt in Zwolle en ver at de bouwpakketten (ïsief voor Nederland jelgië. per: „Zo'n anderhalf jaar |en ben ik met de verkoop Bouwpakketten begonnen. een cursus pianostem- kwam ik in aanraking (een klavecimbel. Op een nd instrument speelde ik 1 twee keer per week. Al kwam ik er achter dat pianostemmen niets te enen viel. Ik ontdekte }fï Engeland bouwpakket- verden verkocht van kla- nbels en spinetten. Die ik op een gegeven mo- gaan verkopen op beur en dergelijke. Maar er |n steeds meer vraag naar re instrumenten, boven- I raakte de volks- en re- lancemuziek weer in de k Ach, eigenlijk is die helemaal weg geweest, [het bedrijf in Engeland, farly Musicshop, heb ik i zeventig bouwpakketten I overkomen", tijn huiskamer staat een klavecimbel. Op de eer- verdieping heeft hij alle ebouwde instrumenten •staid in een (te) klein ka- (je. Binnenkort hoopt hij grotere showroom te krij- tusiast neemt hij een in- zijn handen. „In louwpakket zit alles wat (aar nodig hebt. De com- delen, zoals het gebogen voor deze luit en bepaal- oeilijke constructies, zijn imaakt. Verder zit er een [breide handleiding bij meestal een foto-instruc- ielfs lijm, schuurpapier er lommige gevallen hout- imen ontbreken niet. De menten worden naar het ientieke, originele model akt. Alles wat van hout ■aakt. i T zii.n'. ^opieéi ^^■nodell opieén van de authentie- ,odellen zijn met behulp i röntgenstralen gemaakt. Lmeeste instrumenten ko- 3J| trouwens uit het Oosten Zijn in de tijd van de kruis- hten naar ons land geko- 0. „Een goed met de hand buwd instrument is beter eentje uit de fabriek", ftper trots. EEN M UIT HET BOUWPAKKET Met zijn bouwpakketten staat Rob Lamper op beurzen en folkfestivals. „Tijdens die folk- festivals komen mensen naar me toe die zelf middeleeuwse instrumenten- bespelen. Voor bladmuziek verwijs ik ze naar de muziekhandel, maar voor de instrumenten kunnen ze bij mij terecht. Helaas bespeel ik zelf geen middeleeuwse instru menten, behalve een beetje klavecimbel, maar dat mag nog geen naam hebben Spijtig kijkt hij naar de uitge stalde modellen. De prijzen variëren van 120,- voor een klassieke gitaar, 735,- voor een luit tot f 16.580,- voor een Vlaams klavecimbel twee-manuaal. Iets bijzonders zijn de met de hand gebouwde barokfluiten, gamba's, violen en gitaren van Brian Cohen uit Londen. Deze beroemde instrumentenbou wer vervaardigt sinds kort speciaal voor de Early Music shop bouwpakketten. Enkele andere bouwpakketten zijn: de standaard kromhoorn, het eerste en meest gebruikte instrument onder de windkap- instrumenten; de Ranket, het meest ontwikkelde, meervou dig geboorde rietinstrument; de Glastonbury pipe, een oud volksinstrument, afgebeeld op vroeg-middeleeuwse ikonen; een achtsnarige luit, waarvan men de beroemdste bouwers in Italië aantrof, en de viool. Een typisch Amerikaans volksinstrument is de Dulci mer. Deze wordt gewoonlijk bespeeld met een plectrum en op de schoot gelegd. De drie hoek heeft drie, de gitaarvorm ijf snaren. Eén van de meest populaire bouwpakketten belooft de doe delzak te worden. Alle onder delen worden ook hier bijgele verd, zoals een goed kalfsleren vel, op natuurlijke wijze ge looid en de speciale materia len, zoals hennep, was en kurk. De rieten zijn vervaar digd door een vooraanstaande Schotse rietenmaker. Natuur lijk ontbreekt de viool niet. Het is een model naar Stradi varius, verkrijgbaar in begin ners- en studiekwaliteit, maar ook in concertkwaliteit. Het bouwen geeft veel voldoe ning, zegt Lamper. „Als het instrument in elkaar is gezet, moet het nog worden geverfd. Dit kun je op je eigen manier doen. Sommige mensen ma ken er werkelijk hele kunst werken van. Anderen houden het eenvoudig. Hierdoor leg je er een stukje van jezelf in. Het is opvallend dat mensen hun zelfgemaakte instrumenten veel voorzichtiger behande len", aldus Lamper. Mensen die ook op de instru menten willen leren spelen, kunnen zich bijvoorbeeld aan sluiten bij een vereniging voor huismuziek Informatie is te krijgen bij Rob Lamper. Moch ten bepaalde onderdelen van het gemaakte instrument ka pot gaan, dan zijn deze los te verkrijgen. Lampers showroom is elke dag geopend van 9 tot 18 uur. Voor een bezoek in het weekend moet u eerst even telefonisch een afspraak maken. Met be hulp van een catalogus kunt u de instrumenten bestellen. Al les is uit voorraad leverbaar, behalve de spinetten en klave cimbels. Desgewenst wordt het bouwpakket onder rembours opgestuurd. Het adres: Geleen 8 in Zwolle, tel. 038-542767. n de krant zou staan dat de hele bevolking van Amster- de huisraad aan het inladen was om te verkassen, zou ^zer eerst even naar de datum kijken, om te zien of het 11 april was. Toch is er elk jaar een aantal mensen, aan- [ijk meer dan het Amsterdamse inwonertal, dat inpakt ertrekt. Naar een ander huis. Meer dan 400.000 huishou- wisselen jaarlijks van woning. Dat zijn meer dan een !»en mensen. groot deel van deze „verhuizers" krijgt de komende fiden het Verhuisblad in handen, een tijdschrift dat veel tmatie bevat over het kopen of huren van een ander verhuizen, en natuurlijk het inrichten van de nieuwe fng- Na het grote succes van de eerste editie van het Verhuisblad, heeft de uitgever nu een tweede druk op de markt gebracht. De nieuwe editie onderscheidt zich nadrukkelijk van de eer ste. Een enorme stroom reacties heeft duidelijk gemaakt dat er grote behoefte bestaat aan een dergelijk blad, zeker als daar zaken in staan als het uitzoeken van een goede hypo theek en het betaalbaar inrichten van het nieuwe huis. Het blad bevat een berg aan (prijs)informatie. Want wie nog niet besloten heeft of zelf verhuisd gaat worden, of dat een verhuisbedrijf voor het karwei moet worden ingeschakeld, leest in het Verhuisblad alles over de kosten. Het blad is ver krijgbaar bij de NVM-makelaars en bij de erkende verhuis bedrijven. In de tijdschriftenzaak kost het 2,95. Zitbank „Kubic", gemaakt van hetzelfde leer en in dezelfde kleur als het broekpak. Carla V (V.d.Vorst) uit Voorburg, die tijdens het modefestijn „Amsterdam Modestad" al zo van zich heeft doen spreken, is nu be zig met een experiment dat haar naam mogelijk nog be kender zal maken. Na circa een jaar samenwerken met de meubelontwerper Gerard van den Berg, zijn ze samen op het idee gekomen in de leerwereld, waar Carla met haar zijdezachte, met de hand gemaakte pakken een Europese faam heeft ver worven, meubels en kleding te gaan ontwerpen, die in kleur en dessin op elkaar zijn afgestemd. In november komt er bij Metz Co in Amsterdam een tentoonstel ling van. Daarna gaat het tweetal met een door ont werper/fotograaf Claude Vanheye ingerichte, reizen de expositie „Dutch Fashion, Dutch Furniture" zijn geluk beproeven in Duitsland, Amerika en Japan. „Het is een experiment", vertelt Carla in haar winkel/atelier, „maar ik verwacht er veel van. Ik ga de lappen leer, die voor de banken en stoe len van Gerard gebruikt worden op dezelfde manier bestikken, zodat kleding en meubels bij elkaar passen. We gebruiken dan ook de zelfde kleuren. Kijk, aan met spijkers en zilverwerk bestikte broeken en hessen heb ik geen behoefte meer". Gerard van den Berg, een van Nederlands meest suc cesvolle jonge meubelont werpers, heeft al internatio nale faam geboekt, zodat de interessante meubelmode- tóepassing mogelijk een goe de toekomst tegemoet zal gaan. Beide designers voe gen een dimensie toe aan hun creativiteit. Nog even laat Carla de allernieuwste „overhemden" zien van glij- zacht nappa in mille-fleur dessin, waarvan ze veel ver wacht. Mooier nog vindt ze zelf de overhemden (tot ver over de heupen) in cashmere print. Maar of ze deze leer soort en print voor meubels gaat gebruiken, weet ze nog ONDERHOUD Echt leer is duur, maar ook duurzaam. De lederen (be)- kleding kan een leven lang meegaan mits er goed onder houd wordt gepleegd. Als overwogen wordt zitmeubels van leer aan te schaffen, moet de aanstaande koper zich goed realiseren dat het de bedoeling is dat hij er heel lang plezier van heeft. Niet alleen uit kwalitatief oogpunt, maar ook wat be treft de vormgeving, de kleur én de prijs. Buitenissige, super-moderne vondsten in vormgeving en kleurgebruik, gaan mis schien snel vervelen. Het beste kan de man of vrouw dus kiezen voor een tijdloze vormgeving en een optimaal zitcomfort. Kies een kleur die u altijd mooi hebt gevon den, dan is de kans groot dat u die over een jaar of tien nóg mooi vindt. Misschien zelfs nog móóier, want leer wordt met de jaren fraaier van uiterlijk, dieper en war mer van tint. Niet alleen vormgeving en kleur zijn van belang voor meubels die lang (moeten) meegaan, ook aan de kwali teit van het binnenwerk mo gen hoge eisen worden ge steld. Informeer daarom goed wat er onder de „huid" van het meubel schuilgaat. Laat u niet verleiden tot een snelle, niet goed overwogen aankoop van een leuk uit ziende „prijsknaller". Want voor een paar dubbeltjes per dag meer, beleeft u een lan ger en comfortabeler zitple- zier. Misschien dat u op den duur zelfs goedkoper uit bent. Het leerinstituut TNO raadt bij het onderhoud het ge bruik af van chemische mid delen, spuitbussen, en „leer- vettings en -voedingsmidde len". Deze middelen kunnen op den duur scheurtjes ver oorzaken in de deklaag van het leer. De eigenschappen van meu belleer en het onderhoud daarvan worden in hoofd zaak bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van een beschermlaag. Is die er niet, dan moet het onderhoud be perkt blijven tot het een a twee maal per jaar inwrijven met een zachte, met water bevochtigde doek. Te veel vocht geeft kringen. Leer met een beschermlaag kan een tot tweemaal per jaar afgenomen worden met een schone(!) spons en zeem, die speciaal worden gereser veerd voor het onderhoud van de leren zitmeubels. Daarnaast mag leer met een beschermlaag een tot twee maal per jaar worden „ge voed" met enkele druppels wonderolie op een vochtige doek. Inwrijven met draai ende bewegingen. Ook hier geldt weer: overdaad schaadt. Vijf druppels won derolie zijn al voldoende voor zitting en rugleuning van één leren fauteuil. Tuigleder zonder bescherm laag mag gevoed worden met een „zuinige" hoeveel heid bijenwas of hoogwaar dige witte was. Wel goed uit wrijven. Geschuurd leer als nubuk en suède regelmatig voorzichtig borstelen of stofzuigen met een schone borstel. Eventue le glimplekken voorzichtig opschuren met de fijnste(!) kwaliteit schuurpapier. Meer informatie over het onderhoud van meubels staat in een naslagwerkje dat verkrijgbaar is bij een groot aantal meubelzaken. Het heet „Zo behandelt u meu bels". Herkenning van het materiaal, onderhoud en vlr.-kbehandeling krijgen daarin uitvoerig aandacht. Het boekje is een uitgave van de Centrale Bond van Meubelfabrikanten en is sa mengesteld met medewer king van het Houtinstituut TNO. Ir mens heeft zo zijn in manier van zitten, een zit graag lekker eruit gezakt op een k, de ander juist liever ïg rechtop in een fau- 1. Persoonlijke advie- voor een „persoonlij ke" zit zijn dan ook moei lijk te geven. Voor zitwen- sen is de woninginrichter het juiste adviesbureau. Maar ook voor een juiste zit bestaan er enkele grondregels. Voor een goede zit is het be langrijk dat de nekwervels en de wervelkolom voldoen de ondersteund worden. Een korte rugleuning kan bij een „lange zit" kramp in de nek spieren veroorzaken. Een rug met hoofdsteun kan het zelfde doen als de steun te ver naar voren of naar ach teren helt, of voor de lengte van de zitter niet op de ge schikte plaats is aangebracht. Geen mens is immers het zelfde gebouwd, en daarom is het soms even zoeken naar het juiste zitmeubel. Voorts is het van belang dat de zitdiepte en de zithoogte overeenstemmen met de zit- maten. Is de zitting te hoog, dan bestaat het risico dat de bloedvaten in dijbenen en knieholten worden afge- kneld, met als vervelend ge volg slapende benen en op den duur zelfs spataderen. Een te lage zit geeft een ver moeid gevoel in de benen, omdat de zitting dan niet voldoende steun geeft aan de bovenbenen. Ook de stand van de zitting en de rugleu ning is van belang voor een comfortabele zit. Staat de rug te schuin, dan ontstaat na enige tijd zitten het gevoel onderuit te glijden. Hetzelfde geldt voor een te vlakke zit ting. Een juiste zithoogte is die waarbij de voeten naast el kaar op de grond kunnen worden gezet, terwijl de on derkant van de benen prettig gesteund wordt, zonder dat daarbij enige druk optreedt. De zithoogte van bank of fauteuil ligt tussen de 38 en 43 cm. De rughoogte van de meeste zitmeubels varieert van 72 tot 90 cm. Een bank moet per zitplaats minimaal 45 cm ruimte bieden. Betreft het een zitmeubel met onder vering in zitting, rug- en armleuning, dan dient daar op een vulling te zijn aange bracht van 8 cm (zitting), 7 cm (rug) en 4 cm (armleg- gers). Heeft het zitmeubel geen ondervering, dan is voor comfortabel zitten een polyetherlaag wenselijk van 22 cm voor de zitting, 11 cm voor de rug en 7 cm voor de armleggers. Bij het kopen van fauteuils moet goed gelet worden op de plaats van de poten. Staan deze te ver naar binnen, dan is het mogelijk dat de gebrui- LINKS: Zitting en rug zijn bij deze fauteuil onafhankelijk van elkaar in drie standen te verstellen. Een beensteun is los te koop. RECHTS: een stoel met ideale pas vorm. Leverbaar in diverse uitvoeringen. ker bij het gaan zitten of ver zitten. met stoel en al achter over wipt. Bij een hoge fau teuil mogen de achterpoten niet meer dan 20 cm naar binnen staan. Aan de voorzij de bedraagt deze afstand vanuit de voorzijde van de zitting gemeten 16 cm. Zitmeubelen worden door gaans ontworpen voor de „doorsnee" man of vrouw. Daarom is het wel eens moeilijk als aanstaande ge- bruiker(ster) die wat korter of langer, dikker of dunner is, het juiste zitmeubel te vin den. Overigens zijn er zit meubelen verkrijgbaar waar van de diverse onderdelen in verschillende standaardma- ten geleverd kunnen wor-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 13