VPRO en EO varen wel bij demasqué van Nederland ik ben de Jezus - - - Spiraaltje: niet ideaal, maar tamelijk veilig ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1984 lo verre van tere schade als zeer vrij naar de dichter We- (umeus Buning) de breedst fewortelde zuilen in de Gooi- e omroepjungle vrezen van Ie zure regen, waarmee con- lurrentie en commercie het iestel vervuilen, zo frank en jiverveerd botten de VPRO de EO uit. Per 1 oktober btstijgen ze het kreupelbos kn de C-status en verheffen (ch hun kruinen in de bla- Jende biosfeer van de B-wor- ■ïng. Maar alle beeldspraak to een stokje: hoe valt die te- tondraadse groei van twee ei- enzinnige dreumesen te ver- Uaren Welk mechanisme [erschuilt zich achter de mag- eetwerking van het doordom ende duo, dat in zijn bena- Jering van het kijk- en luis- Irvolk meer van elkaar ver- fhilt dan de dikke van de het komt", denkt drs. L. de Vries, j$mdat zowel de VPRO als de EO derland ten voeten uit zijn. Ui- rst herkenbaar gedragen ze zich larin, allebei. De andere omroe- Jln kun je onderling verwisselen op het stuk van principes, van iïogramma's en van medewerkers. Jat laatste gebeurt zelfs vaak met- jrdaad. Willem Ruys van de KRO fear de VARA. Ted de Braak van NCRV naar de KRO. Mies wip- j van de VARA via de AVRO i de TROS terug naar de AVRO. a zo maar door. Of zet Dallas, Dy- ksty, de Doornvogels, Falcon est en de Parel naast elkaar, ar welke omroep kijk je De ftizzen. Welke omroep Bij de PRO en de EO hoef je jezelf dat •oit af te vragen". De Vries is van huis uit psy- jjoloog. Werkend voor de VARA TROS deed hij omroeperva- hg op. Nu leidt hij het Instituut or Sociale Communicatie en ïrktonderzoek te Amsterdam. |)ommunicatievraagstukken vor- arbeidsterrein. Wij kijken a dingen op anderen overkomen, jjiderzoeken voortdurend hoe van- de maatschappij allerlei zaken de mensen worden overge- facht en uitgelegd". Voorts heeft te Vries op grond van zijn deskun- feheid zitting in menig forum of fnel dat zijn licht laat schijnen fer ontwikkelingen bij de media, j weet waarover hij praat als hij PRO en EO Nederland ten voe- i uit noemt. Maar er zullen meer Irklaringen komen voor de eigen- Jijze groei van het tweetal. Diepe- I. Uiteindelijk zal De Vries belan- fen bij wat hij kenschetst als „het pmasqué van Nederland". De gro- ontmaskering die zijn (voorlopi- te climax heeft bereikt met de Haires van de RSV en het Alge- leen Burgerlijk Pensioenfonds, paardoor hebben de mensen weer hoef te gekregen aan zuiverheid, i houvast. En die vinden ze bij VPRO of de EO". Volkskarakter het echter nog niet. Eerst acted1 oer"Hollandse. „Ze zijn vooral v-facJ Nederlands", parafraseert De Ties, „omdat ze samen ons hele ilkskarakter vertegenwoordigen, ik het theologische kantje ervan k m je zeggen, want ze staan voor Teniet} twee t"tersten binnen het pro- k hisfantisme: ^et behoudende, -v d rechtlijnigheid in onze volksziel .J de VPRO het vrije onderzoek, zijn I r het I Fau| film. I bezig l con^ /an h« !riaal,| acteu een fl ïel v| net z'l films) hreven - is eei niet mtagel I het p m oes tl ra wat ■hterdè i zij dé n nog 'isterei dat ee tra-pl. iets v heeft, icy Jo g dan eperdi t van in de, i gooie ■a zicH ooit vo hebbel i daar kan I onze tolerantie wortelt. We zijn een volk van tegenstellingen en dat willen we door zowel een EO als een VPRO mogelijk te ma ken weten. Ach, P. C. Hooft heeft al geschreven dat alle wezen lijke dingen uit twee tegengestelde stromen bestaan die op elkaar in vloeien". Onderbreking. Een assistent komt bloemen op tafel zetten en het theewater kookt. Het wordt nog knus. Hollands. Dan nestelt De Vries zich diep in de dikke kussens en spint verder aan zijn betoog. „Ook belangrijk is, dat ze geen van beide last hebben van hun gewe ten. De EO niet vanwege de rots vaste overtuiging het rechte pad te bewandelen en de VPRO niet om dat daar het geweten verhard is. Dus kunnen ze zeer eigenzinnig hun gang gaan. Niet gehinderd door de smaak van de massa. Heel bijzonder. De EO verantwoordt zich alleen tegenover God en niet tegenover de mensen zoekt zijn verantwoording niet bij de kijkcij fers, maar bij de Heer. En de VPRO verantwoordt zich louter te genover een kleine incrowd van intellectuelen, probeert door dik en dun nieuwe dingen. Dat versta ik onder de verharding van het gewe ten daar. De VPRO wil ontdekkin gen doen, grensverleggend bezig zijn. Die laat zich dus niet door zijn geweten hinderen, want een gewe ten is een beperkende zaak". Principieel Het grote verschil tussen VPRO en EO en de andere omroepen (De Vries sluit daarbij de NOS niet uit: „Die is ook een omroep geworden") ligt in het feit, dat zij als enige wei geren hun verantwoording bij de massa te zoeken. „En ik denk dat de manier waarop de VPRO en de EO zich verantwoorden, samen hangt met interne criteria, innerlij ke normen. Het betekent dat ze al lebei een principieel gedrag verto nen. En zoiets vindt altijd waarde ring, zelfs als het principiële gedrag slecht zou zijn. Dat is een vast gege ven in de psychologie. Ze zijn geen van beide hypocriet. De andere omroepen buigen voortdurend hun knieën voor de tijdgeest. Je zou kunnen zeggen: waar de EO ons verleden en de VPRO onze toe komst belichamen, daar komt de rest niet verder dan tijdloos en kleurloos vermaak". Hinken o ip drie po Geldt dat ook voor de VARA De blik gaat op treurig. „De VARA is net zo dolend als heel het socialis me. Een groot compromis. De soci alistische voortrekkers zijn rijk ge worden, die houden zich in hun tweede woning bezig met naden ken over compromissen. Bij de VARA heerst ook de grootste per- soneelsspanning en dat is begrijpe lijk. Ze hinken daar op drie poten: de zuiverheid van het oorspronke lijke socialisme, de onzuiverheid van het eigen materialisme en het verlangen naar de gunst van de massa. Toch willen ze pedagogisch- didactisch zijn. Nou, daar heeft het publiek geen zin in". De VPRO belichaamt de toekomst, heeft De Vries gesteld. „Het is de omroep van de toekomst", vult hij nu aan, „vooral de toekomst van het werken met het medium. En dat geldt ook voor de EO. Ze heb ben een andere benadering van het medium dan de andere omroepen. Het is een vrij puur medium-ge bruik. Ze willen de mensen iets la ten zien. Nou, daar heb je een ca- Drs. De Vries: „De andere omroepen zoeken het allemaal in verstrooiing; verslingeren zich aan kijkcijfers". mera en een verbinding voor no dig. Verder niets. En zo doen ze het ook. De andere omroepen proberen narcistisch aan alles een andere kleur te geven. Neem dë uitzending van een kerkdienst. Zo'n glijdende camera over die ernstig gebrilde vrouwengezichten. Andere omroe pen zouden het niet kunnen laten snel een commentator het woord te geven over de belangrijkheid van het koor dat daar staat te zingen. Als ze een minister interviewen, gaat het om de interviewer. Dit narcisme geeft verschrikkelijk veel overbodigs. EO en VPRO ontsnap pen daaraan". Wel verstaan ze uitnemend de kunst van het ergernis zaaien. De tussenwerping dezerzijds maakt de psycholoog in De Vries klaar wak ker. „Jawel, maar vergeet niet dat ergernis een belangrijk onderdeel vormt van het intellectuele genie ten. Het geeft een soort meerwaar de. En je kunt de VPRO en de EO alles vergeven, omdat je weet dat ze principieel zijn. De VPRO is de gekke neef, die een verjaardag in de war schopt, maar op wie je on mogelijk boos kunt blijven. En de EO, dat is de degelijke oom uit Kampen, die je waardeert om zijn rechtzinnige houding en zijn fraaie gewoonten, zijn eeuwige wandel stok en zijn gang naar de kerk, pre cies om vijf voor half tien de voor deur uit. Ergernis? In wezen zien ze kans om je te confronteren met je eigen slechtheid. Wie bijvoor beeld kritiek heeft op de houding van de EO jegens homofielen, ziet over het hoofd* dat discrimineren eigenlijk vrij normaal gedrag is. Kinderachtigheid Hoe je er ook naar streeft jezelf niet aan discriminatie schuldig te maken, je voelt je onbewust aange naam gekieteld als je een ander ziet discrimineren. Discriminatie is zeer ergerlijk, maar het zou voor een psycholoog onjuist zijn te loo chenen, dat het waarnemen ervan niet iets toevoegt aan jezelf, zo van: zie je wel hoe goed ikzelf ben". Bij de VPRO een verwant ver schijnsel. „Ik denk dat de VPRO je confronteert met je eigen kinde rachtigheid. Zo'n Sjef van Oekel. Dat vlegelachtige. Het appelleert aan de Pietje Bel in ons. En het is in wezen ook nog een beetje een vorm van herkenning. Je ziet: kin derachtigheid en vlegelachtigheid komen ook elders voor. Jij bent niet de enige. Ik denk dus dat de groei van de EO en de VPRO niet aan hun wervingscampagnes te danken is. Het graan was rijp en dan moet er geoogst worden. Hun campagnes hebben geoogst op rijpe velden. Natuurlijk hebben ze alle bei een duidelijke eigen achterban. Maar zoals politieke partijen het moeten hebben van randkiezers, zo geldt dat voor hen ook. Ik ken zeer rechtse mensen een Haagse jon ker met het meest versteende ambt dat je je voor kunt stellen die zich vol geestdrift uitlaat over de VPRO". De EO en de VPRO raken de Ne derlander dieper dan de andere omroepen, die alleen maar ver strooiing willen bieden. De Vries durft zelfs de stelling aan: „Als er een volksreferendum zou komen over wat we in de ether wel en niet kunnen missen, dan zouden ze alle bei met de A-status uit de bus ko men. Aan beide kun je je hechten, terwijl je bij de andere omroepen een abonnement hebt op een blad. En je kunt in Nederland je ver draagzaamheid symboliseren door te zeggen, dat je zowel de EO als de VPRO goed vindt. Het siert de mens. Samenvattend vind ik het dus een goede zaak dat ze nu alle bei'de B-status krijgen. Persoonlijk heden hebben recht op ruimte. Maar misschien zijn ze op een kwa de dag zo groot geworden dat het fout gaat. Aan groei kun je jezelf verslingeren. Dat gebeurt in Hil versum. De verslingering aan kijk cijfers. Wanneer de VPRO en de EO daaraan niet weten te ontsnap pen, krijg je concessies, compromis sen. De bekende series die je zon der risico evengoed in Turkije als in Zuid-Afrika kunt vertonen. Dan zijn ze weg". „De Nederlander heeft niet alleen behoefte aan oppervlakkig ver maak, maar ook aan principiële stellingname", rondt De Vries af. „Het houdt, volgens mij verband met het feit dat we weer op zoek zijn naar waarden. We hebben de laatste tijd erg veel onechtheid zien passeren, mensen door de mand zien vallen. Twintig jaar geleden kwam het nog voor dat mensen ge- wetensgeld aan de belastingen be taalden. Nu wordt de zaak van hoog tot laag gefles* We beleven het demasqué van Nederland. Zo'n Slavenburg-affaire, de RSV, het ABP, dat hadden we toch niet voor mogelijk gehouden. De politicus van vandaag is de zakenman van morgen en de oplichter van over morgen. Ordinaire vormen van flessetrekkerij blijken opeens schering en inslag te zijn in de hoogste kringen, die vroeger model stonden. Omkopen doen ze in Zuid- Amerika en zakkenrollen in Italië, dachten we. En plotseling zijn we tot de ontdekking gekomen dat heel ons eigen land zindert van de criminaliteit. Dat heeft elke grond onder onze voeten weggeslagen. Dus groeit er een behoefte aan nieuw houvast en manifesteert zich een hang naar terug, naar oprecht heid, naar zuiverheid, principes. Ach, het is net als hij het Oude Volk. Dat gleed ook regelmatig af en dan kwam er weer een profeet, die het terugvoerde naar het rechte spoor en dan ging het weer een tijdje goed. Zo zou je kunnen zeg gen dat de EO en de VPRO funge ren als de stemmen van profeten. De oude en de nieuwe profeet". PIET SNOEREN „Er is weer behoefte aan e ga, houvast 'e "Vmrechtheio ^«zuiverheid, '\:i principes - s#'' -s T K -V 1 VT f- 1955: Pincus vindt de pil uit. Het zou me niet verbazen als dat jaar tal in de geschiedenisboeken net zo'n plaats krijgt als pakweg 1492: Columbus ontdekt Amerika. Pin cus maakte het met zijn pil moge lijk dat grote groepen vrouwen zelf konden beslissen of ze kinde ren wilden en zo ja, hoeveel. Een w T revolutie. Pas in de jaren zeven- tig werd duidelijk dat „Liefde I zonder vrees" een prijs heeft. De pil kwam in opspraak. Vrouwen I. Po werden pilmoe. Er volgde prompt een sterilisatie-golf die nu aan het wegeb ben is. Ook sterilisatie bleek niet altijd ideaal, net zo min als het steeds populairdere spiraaltje. Het spiraaltje is een tamelijk oud voorbehoedmiddel. Men be weert zelfs, dat kameeldrijvers het principe ervan toepasten bij hun kamelen. Als spiraal diende een forse kei. Hoe dan ook, het eerste moderne spiraaltje da teert van 1909. Toch zou het tot diep in de jaren zeventig duren voordat vrouw en dokter het als voorbehoedmiddel accepteer den. In 1975 werd bij 92.000 vrouwen een spiraal ingebracht. In 1981 was dat aantal vervier voudigd tot 352.0Q0. Met zoveel ervaring zou je kun nen denken dat men precies weet hoe het werkt. Dat is niet het geval. Jawel, men heeft ver moedens, maar zeker weten doet men niet. Men neemt aan dat het spiraaltje de baarmoe derwand licht irriteert zodat de bevruchte eicel er zich niet in kan nestelen. Koperhoudende spiraaltjes en bijna alle spira len bevatten tegenwoordig ko per versterken die werking nog, maar hoe dat precies zit is ook al niet duidelijk. Nog vreemder is, dat men nog steeds ijiet nauwkeurig weet hoe betrouwbaar het spiraaltje is en hoe veilig. In Nederland was er zelfs tot voor kort geen onderzoek over bekend. Om dat gemis goed te maken volgde de arts D. Dukkers van Embden van het Amsterdamse Aletta Jacobshuis meer dan 500 vrou wen een jaar lang. Dat gebeurde tussen 1979 en 1980. Het is een beetje vreemd dat ze er, samen met de sociaal geneeskundige prof. P. van der Maas, nu pas over publiceert. Vreemd lichaam Hoe pak je zo'n onderzoek aan Je kunt in- oude medische dos siers gaan snuffelen hoe het vrouwen met een spiraaltje is vergaan. Je kunt ook een pros pectief, ofwel vooruitziend on derzoek doen. Je plaatst dan bij een aantal vrouwen een spiraal tje en dan kijk je na een jaar hoe het met die vrouwen gaat. Zo gebeulde het in Amsterdam. Hoe liep dat met die 523 vrou wen af Meestal heel goed en soms niet zo best. Na een jaar was bij 22 procent het spiraaltje weer ver wijderd, in 18 procent om medi sche redenen. Dat is te begrij pen. Het spiraaltje is een corpus alienum, een vreemd lichaam, dat niet altijd goed door de baarmoeder wordt verdragen. Hevige pijn in onderbuik en toegenomen bloedverlies zijn vooral in de eerste weken niet zeldzaam. In 8 procent van de gevallen moest vanwege deze klachten het spiraaltje verwij derd worden. Geen ongewoon hoog percentage. Overigens blijft de helft van de vrouwen last houden van toegenomen bloedverlies bij het dragen van een spiraaltje. Dan de bijwerking zwanger schap. In de vakliteratuur schat men, ondanks het spiraaltje, de zwangerschapskans op 1 tot 3 procent. Amsterdam scoorde met 0,6 procent niet slecht, maar toch. Een spiraaltje is minder betrouwbaar dan pil of sterilisatie. Infectie Afgezien van die kleine, maar toch tamelijk sportieve kans op zwangerschap is er nog een vrij vervelende bijwerking: een op stijgende infectie naar het klei ne bekken. Ook dat is te begrij pen. Een spiraaltje is een vreemd lichaam en volgens de medische wetten bespoedigt een vreemd lichaam een ontsteking. Vroeger dacht men dat bacte- rieën via de touwtjes de baar moeder in konden klimmen, maar over dat „bacterie-trapje" hoor je niet meer. Waarschijn lijk worden bacteriëen bij het inbrengen met het spiraaltje de baarmoeder ingeschoven. >Pat kan kloppen, want een ontste king van het kleine bekken komt vooral de eerste weken voor. Trouwens, bijna alle ellen de met het spiraaltje komt voor al in de eerste weken voor. De Amsterdamse onderzoekers waren erg geïnteresseerd hoe vaak zo'n ontsteking voorkomt en bij wie. En met reden. Als ook de eileiders mee ontsteken, is de kans op onvruchtbaarheid niet ondenkbeeldig. Buitenland se onderzoekers houden het er op, dat ongeveer 2 procent van de spiraaldraagsters een ontste king van het kleine bekken (koorts, buikpijn, afscheiding en uitblijvende menstruatie) krij gen. In Amsterdam kwam men tot ongeveer hetzelfde percenta ge, maar alleen als de diagnose op zekerheid werd gesteld. Han teerde men ruimere normen dan kwam men op een veel ho ger (7,7) percentage uit Niet niks. Tot nu toe dacht men dat dat vooral jonge vrouwen onder de 25 overkomt die nooit eerder zwanger zijn geweest Daar blijkt niets van uit het Amster dams onderzoek. Het overkomt juist vrouwen met sterk wisse lende seksuele contacten. Tamelijk veilig „Het spiraaltje kan geen ideaal voorbehoedmiddel genoemd worden", aldus de onderzoe kers. Bedoelen ze dat het spi raaltje verboden zou moeten worden Welnee. Geen enkel voorbehoedmiddel is zonder na delen, de pil niet, sterilisatie niet, condoom niet en spiraaltje ook niet. Het nadeel van het spiraaltje is, dat het bij één op de zes vrouwen niet aanslaat. Zijn de eerste acht weken zon der al te nare bijverschijnselen verstreken, dan kunnen vijf op de zes vrouwen rekenen op een tamelijk veilig en gemakkelijk voorbehoedmiddel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 19