TAFEL Bevrijdingstheoloog Leonardo Boff door velen gesteund fïTïïTÏ Met kunstgebit naar de psychiater kerk wereld Feministische theologie vervreemdt man en vrouw" £eidóe Ontwikkelingshulp en eigen belang ACHTERGROND £eidóC@otncuvt DINSDAG 21 AUGUSTUS 1984PAGI! Osservatore Romano mag Polen niet binnen Mgr. Gijsen: abortus altijd verboden De Poolse autoriteiten hebben een invoervergunning gewei gerd voor een nummer van de Poolse editie van de „Osserva tore Romano". Dit meldt Keston College, het Engelse insti tuut dat de godsdienst in Oost-Europa bestudeert. Een Pool- stalige uitgave van het officiële dagblad van het Vaticaan mag sinds een daartoe strekkende overeenkomst uit 1980 tus sen de Poolse regering en het Vaticaan in het land worden verspreid. De nu geboycotte editie bevat ondermeer een ver slag van de reis die Johannes Paulus II naar Zuid-Korea heeft gemaakt. De paus sprak hier over „de van buitenaf op gelegde tragische scheiding van het land dat ooit in vrijheid heeft geleefd". Aangenomen wordt dat ondermeer deze passa ge tot het verspreidingsverbod heeft geleid. Het is de onveranderlijke leer van de rooms-katholieke kerk dat iedere ingreep, die de naam „abortus" verdient, in zich verkeerd is en in geen enkele situatie goed is of kan worden gerechtvaardigd. Dat schrijven de bisschop van Roermond, dr. J. Gijsen, en zijn hulpbisschop A. Castermans in een ver klaring aan ziekenhuizen en klinieken die een vergunning overwegen aan te vragen voor zwangerschapsafbreking, zoals vereist bij wet van 1 mei 1981. „Dit geldt ook wanneer abor tus van een vrucht in de moederschoot zou worden doorge voerd om het leven van de moeder te redden, abortus op grond van de zogeheten „vitale indicatie", schrijven de bis schoppen. Zij zijn van mening, dat katholieke ziekenhuizen en klinieken de vergunning niet dienen aan te vragen. Het heelal is alleen maar één eindeloos groot symbool van het goddelijke. Nadat eerder al de West- duitse Franciscanen hun solidariteit hadden be tuigd, hebben nu ook de Oostenrijkse Francisca nen zich geschaard achter hun ordegenoot Leonardo Boff uit Brazilië. Deze be vrijdingstheoloog moet zich wegens zijn theologi sche opvattingen op 7 september verantwoor den voor de Vaticaanse congregatie voor de ge loofsleer. De Oostenrijkse provinciaal- overste van de Franciscanen, pater Ulrich Zankella, noemt Leonoardo Boff vertegen woordiger van een zeer gema tigde richting in de bevrij dingstheologie. Verder is hij een zeer vrome man, aldus pater Zankella, die er verder op wijst dat Boff's denken wordt bepaald door de situatie van de kerk in Brazilië. Het is volgens de Oostenrijkse over ste op vele plaatsen cateche tisch en heeft de Braziliaanse clerus dichter bij het volk ge bracht. Ook de Braziliaanse bisschop penconferentie' heeft inmid dels laten weten dat zij de be vrijdingstheoloog moreel steunt. Volgens de in Brazilië verschijnende krant Folha de Sao Paulo treft een groep Eu ropese bisschoppen voorberei dingen voor een document waarin zij zich solidair ver klaren met de Braziliaanse kerk en haar theologen. Het document zal voor 7 septem ber worden overhandigd aan de voorzitter van de Vati caanse congregatie voor de geloofsleer, kardinaal Joseph Ratzinger. Een van de leden van de congregatie, de Belgi sche kardinaal Godfried Dan- neels, heeft vorige week een ontmoeting gehad met Boff, welke volgens de Braziliaanse theoloog zeer positief is verlo pen. Kardinaal Danneels zei dat men pas over het werk van de kerk in Latijns Ameri ka kan praten als men die persoonlijk kent. Op het se cretariaat van de Braziliaanse bisschoppenconferentie sluit men desondanks de mogelijk heid niet uit dat het Vaticaan de theoloog een verbod zal opleggen om les te geven of te schrijven. Een woordvoerder van het episcopaat verzekerde evenwel dat dit geen veran dering zal betekenen in de uitnemende relatie die men met Boff onderhoudt. Ook zal zijn eventuele veroor deling niet worden opgevat als een veroordeling van de bisschoppenconferentie. „Als een speler van het team het veld wordt uitgestuurd, wil dat nog niet zeggen dat wij Bevrijdingstheoloog Leonardo Boff: als een speler het veld wordt uitgestuurd, betekent dit nog niet dat de wedstrijd is verloren. daarmee de wedstrijd hebben verloren", aldus de woord voerder. In december 1979 was Boff ook al bij het Vaticaan op het matje geroepen, samen met de Zwitserse pater Hans Ktlng en de Nederlander Edward Schillebeeckx. Boff hoefde toen op het laatste moment toch niet te verschijnen. Kiing weigerde naar Rome te reizen en kreeg vervolgens een ver bod opgelegd om als theoloog te doceren aan katholieke on derwijsinstellingen. Schillebeeckx verscheen in 1980 wel voor de congregatie. Na langdurig verhoor is hij uiteindelijk vrijuit gegaan. Vredesconferentie van wereldreligies Het staatshoofd van Ke nya, Daniel Arap Moir, zal overmorgen de vierde algemene vergadering openen van de „Wereld conferentie der religies voor de vrede" (WCRP). De conferentie duurt tot de 31ste. In deze in alle werelddelen werkzame interreligieuze groepering die onder leiding staat van de rooms-katholieke aartsbisschop van New Delhi, Angelo Fernandes, spannen de tien wereldgodsdiensten zich eenparig in om de vrede te bevorderen. Het thema van de conferentie is ditmaal „Religies voor men selijke waardigheid en we reldvrede". De conferentiedo cumenten tonen aan, dat het zwaartepunt thans wordt ge legd in Afrika, waar racisme, de vluchtelingenstromen, de grondrechten van de mens en de inbreuken daarop, de be scherming van de inheemse cultuur en dat soort onder werpen de aandacht zullen vragen. De beweging is in 1970 in de Japanse stad Kyoto opgericht als een samenwerkingsver band tussen Buddhisten, Hin du's, joden, volgelingen van Confucius, moslims, shintoïs- ten, sikhs en volgelingen van Zoroaster. n „De feministische theologie heeft zowel God van de vrouw vervreemd als man en vrouw van elkaar", aldus de strekking van een betoog dat Elisabeth Motschmann, de woordvoerster van de Vereni ging van belijdende evangeli sche vrouwen in de Duitse Bondsrepubliek, onlangs heeft gehouden voor radio Saar land. Toorn en woede strijden volgens mevrouw Motsc hmann om de voorrang bij deze tien jaar geleden in de Verenigde Staten ontstane stroming in de theologie. Naar zij stelt heeft deze stro ming een sfeer teweeg ge bracht van strijd, scheiding en vijandschap tussen vrouwen en mannen in de Kerk. Motschmann kan geen verbe tering van de situatie waarin vrouwen zich bevinden ont waren in de vervrouwelijking van begrippen als God, Zoon en Heilige Geest in God de Moeder, de Dochter en de Heilige Geest. Elisabeth Motschmann keerde zich tegen onder anderen de Duitse feministische theologe. Elisabeth Moltmann-Wendel uit Tubingen, die de rol van de vrouw als moeder afdoet als „een dagelijks terugkeren de schermutseling". Met grote geringschatting spreekt deze theologe over de „alles opof ferende moeder" en eist als tegenwicht een „strategie van de zelfhandhaving". Elisabeth Motschmann verklaarde het maar een treurige wereld te vinden, als ieder slechts uit zou zijn op het eigen-ik en niemand meer tot enig offer bereid is. Gehakt, kool met paprika en ui, aardappelen yoghurt met banaan Voor twee: 1 sneetje brood, 150 g gehakt, 1 lepel losge klopt ei, zout, uitje, kerrie, 30 g boter, mespunt bloem; 1 flinke ui, 1 lepel olie, 300 g spits- of bloemkool, 1 paprika, zout, selderij; 0,5 1 kg aardappelen; 0,5 liter yoghurt, 1 banaan, vruchtenpuddingsaus of li monadesiroop naar smaak. Week het brood in weinig warm water, druk er zoveel mogelijk water uit en maakt het sneetje fijn. Meng brood, gehakt, ei, zout, fijngesneden ui en kerrie en vorm van het mengsel, met natgemaakte handen, twee gladde ballen. Leg de gehaktballen tenmin ste een uur koel weg en bak ze vervolgens in de boter bruin en gaar in 20 minuten. Maak de jus af, als het vlees uit de pan is, door eerst de bloem bruin te bakken en dan weinig water en kerrie toe te voegen. Fruit grofgesneden ui licht bruin in de olie. Bak al om scheppende een paar minu ten de in reepjes gesneden spitskool of de in roosjes ver deelde bloemkool mee. Voeg vervolgens twee lepels water toe en sluit de pan. Snijd de paprika in gelijke stukjes en smoor die mee met ui en kool. Laat de groenten in to taal 10 a 15 minuten opstaan en breng ze op smaak met zout en fijngeknipte selderij. Snijd de banaan in plakjes, meng er puddingsaus of li monadesiroop door. Schep de yoghurt luchtig door dit mengsel. Een receptje voor zelfge maakte, houdbare puddings aus: kook schoongemaakte vruchten in weinig water gaar, zeef ze desgewenst, weeg ze en kook ze nog even op met anderhalf maal zo veel suiker. Doe de hete saus in potten, die schoongemaakt zijn met heet sodawater en heet water. Sluit die potten meteen. JEANNE Vooral ouderen zien het als begin van aftakeling STADSKANAAL De psychische problemen waarmee mensen te kampen hebben die een volledig kunstgebit krij gen aangemeten, worden dikwijls onderschat. Als tandarts en tandtechni- cus zich op dit punt wat meer in patiënt en cliënt zouden verdiepen, dan zouden heel wat klach ten voorkomen kunnen worden. Die conclusie valt te trekken uit het onderzoek van de tand- technicus Coos Imminga uit Stadskanaal. Hij ver richtte zijn studie ter af sluiting van een driejari ge opleiding in Amers foort. De problemen onder de dra gers van kunstgebitten zijn niet gering. Naar schatting hebben tussen drie a vier miljoen Nederlanders een prothese. Uit het onderzoek dat de Consumentenbond het vorig jaar instelde, bleek dat maar liefst 750.000 mensen klachten over dit hulpmiddel hebben. Veel van die klach ten, zo valt uit de scriptie van Immiga af te leiden, hebben geen technische oorzaken, maar psychische. Die psychische problemen hebben voor een niet onbe langrijk deel te maken met de betekenis van het gebit. Immiga geeft aan, dat het ge bit eigenlijk drie hoofdfunc ties heeft. Bij dieren is het belangrijk als wapen. Bij mensen geldt dat alleen nog in noodsituaties of als liefdes- beet. Daarnaast is het een werktuig dat in staat stelt om te kauwen en te spreken. Dat laatste vormt een sociaal con tactmiddel bij uitstek. Ten slotte is er nog de esthetische waarde. Een slecht en lelijk gebit kan de waardering van iemands persoonlijkheid be ïnvloeden. In oer-culturen wordt het ge bit gezien als symbool voor kracht en schoonheid. Tan den in de vorm van amulet ten en talismannen worden gebruikt als afweermiddelen tegen ziekten en pijn. Ook in de taal zijn veel uitdrukkin gen te vinden die met tanden te maken hebben en dikwijls iets zeggen over het karakter van iemand. Tenslotte con stateert Imminga nog „de 15«<i Een kunstgebit op de bank van een psychiater, oftewel: hoe leer ik leven met een prothese. erotische verleidingskracht, die ondermeer in de reclame sterk wordt uitgebuit: de tandpastaglimlach als schoonheidsideaal". Het verlies van tanden en kiezen wordt volgens Immin ga dan ook vaak gezien als een fysieke teruggang. Voor al ouderen ervaren dat als een begin van een aftake lingsproces. Dat gevoel is bij vrouwen vaker aanwezig dan bij mannen. Opvallend is dat over het algemeen jongeren die aan een kunstgebit toe zijn, daar minder problemen mee hebben. Imminga geeft als mogelijkheid aan, dat hun psychische veerkracht groter is. Meestal komt daar ook nog een sociale factor bij. Veel mensen die al op be trekkelijk jonge leeftijd een kunstgebit moeten nemen, komen uit de milieus, die niet zo zwaar tillen aan het hebben van een goed gebit. In zijn scriptie geeft Imminga aan, dat het krijgen van een gebit-prothese dikwijls tot een zekere mate van stress leidt. Hij noemt als voorbeeld een plaat-prothese in de bo venkaak. De bedekking van het gehemelte met een laag die heel anders aanvoelt dan het slijmvlies wordt dikwijls als hinderlijk evraren. De dikte van die laag geeft het gevoel dat het monddak enorm wordt verlaagd en de tong in de weg zit. Terwijl de tong het tast-orgaan bij uitne mendheid is en de tast-in- drukken als het ware ver sterkt naar het bewustzijn doorgeeft. Bij een compleet kunstgebit zullen die ervaringen alleen maar heviger zijn. Er ont staat een soort alarmreactie, die in de beginfase kan lei den tot braakneigingen en verhoogde speekselafschei ding. De betrokkene kan het gevoel krijgen van: „Waar ben ik aan begonnen? En: Dit houd ik nooit vol!". Dan is er nog de aanpassing bij het kauwen. Met name een on dergebit kan in veel gevallen niet redelijk stevig bevestigd worden. Wel kan een zekere stabiliteit worden bereikt, die inhoudt dat de onder-prothe se bij kauwbewegingen niet verschuift of gaat kantelen. De drager moet nieuwe kauwbewegingen leren ma ken en bewust spieren in schakelen, terwijl het kau wen voor die tijd eigenlijk als in een automatische reflex gebeurde. Ieder mens zal op die erva ringen anders reageren. De een heeft meer doorzettings vermogen dan de ander. Daarom noemt Imminga het ook van belang, dat voor het aanbrengen van een prothese de motivatie van de betrok kene en de verwachtingen rond de prothese gepeild worden. Opvallend is ook hoe mensen met een gebit-prothese kun nen reageren op hun omge ving. Imminga: „Soms zijn mensen zelf heel tevreden over hun prothese, maar dan worden er in hun omgeving wat opmerkingen gemaakt, waarna blijkt dat ze daar erg vatbaar voor zijn. Vanaf zo'n moment komen er dan ook allerlei andere klachten over het gebit, waarvoor dikwijls geen technische oorzaken aan te geven zijn". Volgens Imminga kan een goede begeleiding en een goede nazorg veel problemen voorkomen. Dat is dikwijls een kwestie van aandacht en tijd. Daarnaast is er een ont wikkeling gaande, die om de kosten van een prothese laag te houden, gericht is op een optimale produktie. Immin ga: „Je loopt dan het risico van een puur zakelijke en fa brieksmatige aanpak". „Je zou veel meer naar een individuele aanpak toe moe ten. Kijken welke wensen men heeft. Esthetisch kun je ontzettend veel doen en ie mand die zo'n prothese mooi vindt, zal niet veel techni sche klachten hebben. Die stapt veel gemakkelijker over het ongerief van de eer ste tijd heen. De aanpassing komt sneller op gang, al zul len er altijd wel problemen blijven. Als je nieuwe schoe nen koopt, dan knellen die in het begin ook een beetje. Uit eindelijk voelt de prothese altijd anders aan, want hoe je het ook bekijkt, het blijft een hulpmiddel".. Bij de formatie van het kabinet-Lubbers werd de l ming van Eegje Schoo als eerste VVD-minister van °nf||*-|f kelingssamenwerking met de nodige scepsis ontvangen*^£^ der een VVD-minister zou van het ontwikkelingsbelei als Nederland dat sinds het begin van de jaren zeventig N de, door bezuinigingen weinig meer overblijven. Bovel^ gen zou Ontwikkelingssamenwerking, zo was de angst, o^t van duur weinig meer worden dan een onderdeel van de e>, sprak bevordering. Twee jaar later blijkt die vrees voor eerekdelen ongegrond te zijn geweest. De begroting van minister Wille, is tot nu toe als enige vrijwel ongeschonden door de beP stuc gingsoperaties gerold. Bovendien heeft zij gekozen voo^ ^joete meer realistische benadering van de Nederlandse ontken. I lingssamenwerking, nu een groot aantal idealen uit den dat 1 zestig en zeventig onhaalbaar zijn gebleken. Iden g jt derh iren dc UE gisteren door minister Schoo gepresenteerde nota crbekei wikkelingssamenwerking en Werkgelegenheid" is de vdent I en voorlopig laatste nota, waarin de minister dë de touren aangeeft van haar „nieuwe beleid". Het is omstreden beleidsstuk, omdat voor het eerst uitvoerig ingegaan op een onderwerp dat jarenlang taboe is geii^en v, de rol die het Nederlandse bedrijfsleven kan spelen liden. I ontwikkelingshulp. Voor alle duidelijkheid: het gaat dk. Van< met name om de bilaterale hulp, de hulp van land tot gulden waaraan ongeveer de helft van de jaarlijkse vier en miljard gulden ontwikkelingshulp wordt besteed. Uit re^ge'}lou onderzoeken is gebleken, dat van de bilaterale hulpg|nt0nre uiteindelijk ruim vijftig procent weer terugstroomt narst nog Nederlandse economie. verdii inex bt j identer IN haar nota schijft minister Schoo, dat het Nederlan<fcn na drijfsleven een grotere aandeel moet krijgen bij het verlt de ve van ontwikkelingshulp, die gericht is op het schepperferonth werkgelegenheid in de Derde Wereld. Daar kan op zic£^- niets tegen zijn. Het beter benutten van de kennis en ^maai ring die ons land in huis heeft, is evenmin verwerpelijk 0p wj als de Nederlandse economie daar dan een graantje van^nd en pikt, is dat mooi meegenomen. Een absolute voorwaarturinge een dergelijk beleid is echter, dat allereerst rekening vrschi-i1" gehouden met de werkelijke behoeften in Derde-Werel'0 den en dat niet de belangen van van onze bedrijven v£ jout komen te staan. Ontwikkelingssamenwerking is geen delde exportbevordering. |k tent; BEHALVE de vermenging van export- en ontwikkeling on leid, hangt de ontwikkelingssamenwerking nog een ar bekt gevaar boven het hoofd. Het Nederlandse beleid heeft itroffei twee „sporen" gekend: de verzelfstandiging van Derde word reldlanden én aandacht voor de allerarmsten. De hulj!inerva die laatste groep dreigt nu steeds meer in de verdrukki^ V°J komen. Het gaat hierbij om mensen die op de eerste fechten behoefte hebben aan directe (nood)hulp en kleinschalig^oodza jecten. Pas op langere termijn hebben zij baat bij indusfcnd m satie. estuur: in te i iudent« DE Tweede Kamer moet daarom bij de behandeling ve stad. nota's van minister Schoo de twee „sporen" opnieuw dudent lijk afbakenen. Zij moet er voor waken dat het aandeel" altiï het Nederlands bedrijfsleven in de ontwikkelingshulp groot wordt. De dominee mag geen koopman worden. ^oet uto Moskou iet vel doeide nestuur m. j frullen. Tip voor de Amsterdam g^ter die in Moskou gaan lob,even voor de Olympische Sj£e]den van 1992: vraag, opdat eeds weldige inspanningen m^erbaa< tijd niet zinloos blijken tepn zej geweest, meteen even of ëprobi sterdam in 1992 nog besta^n^hefj naar d liet ve W.v.d. \en v DEN Hiuur 1 l\og warm Ook morgen wordt het nog een warme dag, met middag- temperaturen rond 28 graden, maar het wordt waarschijnlijk minder zonnig dan vandaag. Een hogedrukgebied boven Midden-Europa neemt lang zaam in betekenis af, en daar door krijgen onweersstoringen die in Frankrijk kunnen ont staan de kans door te dringen tot onze omgeving. Vooral morgenochtend is er nog veel zon, maar in de loop van de dag kan de bewolking toene men. In de middag of avond is hier en daar onweer mogelijk, het eerst in het zuiden van het land. Vooruitzichten voor de vakantielanden Zuid-Scandinavië: Perioden met zon. Donderdag van het zuiden uit bewolking en enkele buien. Middagtemp. van 19 gr vlak aan zee tot 24 gr in het binnenland. Britse Eilanden: Perioden met zon en vooral in het zuiden enkele regen- of onweersbuien. Middagtemp. van 17 gr in Schotland tot 24 gr in het zuiden van Engeland. Belgie, Luxemburg, Duits land, Alpenlanden: Perioden met zon en kans op een regen- of onweersbui. Middagtemp. 23 tot 27 gr. Frankrijk: Perioden met zon en enkele regen- of onweersbuien. Mid dagtemp. van 22 gr in Bretag- ne tot 27 gr aan de Rivièra. Portugal: Perioden met zon. Vooral in het noorden enkele regen- of chrijv luden lechte onweersbuien. Middagtf" ar van 20 gr in hetnoorden t 7e gr in het zuiden. ereni •oor d ling ugges Spanje: d Zonnig. Vooral in het noofend kans op een regen- of ilaar weersbui. Middagtemp. 2jo. U in het noorden tot 32 gr iiiw au zuiden. pder lie d, Italië en de Joegoslavië,,,^ kust: j,ga j Zonnig, maar donderdagj,ner het noorden kans op eenou n weersbui. Middagtemp. oieren veer 28 gr. Hi. u ijk ni )e kc Weerrapporten van vanmorgen 07.006 ^a' Weer Max Min ling tamp tamp tetiti Amsterdam onbew. 26 16 t Hu De Bilt onbew. 29 15 |at i Doelen onbew. 27 15 I Eelde mist 24 13 Qr°°r Eindhoven onbew. 28 14 laald Den Helder onbew. 23 17 L^Uft Lh. R'dam onbew. 28 16 l. 1 Twente onbew. 25 14 lie ei Vlisslngen onbew. 27 17 L nj Tiburg onbew. 27 O I Barcelona onbew. 28 Bordeaux Frankfort onbew. 30 16 Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen onbew. 27 12 onbew. 26 20 I onbew. 25 12 A Stockholm mist

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2