KEITH MACMILLIAN: gj,Mijn grootste vijand is het cliché Spionageserie kluistert Russen aan televisie te Carsons ^ADIO/TELEVISIE CeidoeSoivumt MAANDAG 6 AUGUSTUS 1984 PAGINA 7 b?mai>NDEN Videoclip-pro- ma'arnrna s z'Jn een n'et meer te denken fenomeen ge- /potHi.prden op de Nederlandse te- Meïïisie. Ui. recente k.jkc.jfers n Wojj^1 "at ze een Êrote kijk- zij Jihtheid hebben. Het Engelse ruinfelliet-station Sky Channel door°^eert c'e ..honger" van de iropese kijker te stillen met ögramma's zoals „Music ixen „Ski-Fi Music". Maar k Veronica met haar elip- )\v op maandagmiddag en AVRO met het „Toppop hi- hief" op vrijdagmiddag 1 op de behoefte van vooral jonge kijkers, ft de samenstellers van de •gramma's zich geen zorgen te maken over de toe- n videoclips blijkt uit cijfers. Alleen in Engeland verschijnen van de onge- ?r vijfduizend singles die irlijks worden uitgebracht er Hzend op video. Het Britse inkrijk is daarmee de tste leverancier. Het land it vierenveertig procent het markt-aandeel voor rekening. Amerika volgt de tweede plaats met een- veertig procent. Op de der plaats volgt België, die drie icent van de videoclips afle- Het feit dat het maken zo'n video gemiddeld pDOO Engelse ponden kost, Eakt duidelijk dat het een gi- tische industrie is. Een van regisseurs die in deze tak rkzaam is, is Keith MacMii- Hij was onder meer ver- Itwoordelijk voor de „Ebony Jd Ivory"-clip van Paul CCartney, vervaardigde de i van Jncert-video for UB40 en is man achter de live-registra- „A Kiss Across The Ocean" n Culture Club. Het project iar hij op dit ogenblik mid- tnin zit, is de verfilming van t laatste concert van Status 'elangrijke bijdragen de Noordzee de laatste vier jaar kregen te verwerken, zijn inmiddels weer omgezet in flinke winsten. De Engelse in dustrie investeert dan ook gro te bedragen in de video-clip. Hoewel het kijken naar de clips een aangename bezigheid kan zijn, treedt ook heel vaak nadat de promotie-video een aantal keren op het scherm is geweest de verveling in. Keith MacMillian zegt: „Ik denk dat mijn grootste vijand het cliché is. Als regisseur moet je bij het maken van clips technieken toepassen die ook bij de stom me film werden gebruikt. Je gaat in principe dus terug naar de basis. De „boodschap" moet duidelijk zijn zonder het ge bruik van woorden. Uit onder zoeken is gebleken dat de kij ker nauwelijks naar de tekst van een nummer luistert als hij naar een videoclip kijkt. Je moet wat de groep of artiest in zijn song wil vertellen dus heel visueel weergeven met gebaren, de manier van kijken en stemmingen. Daarbij ko men de clichés al snel om de hoek kijken. Als we een Russi sche diplomaat neerzetten past deze al gauw in het beeld dat de kijker heeft van zo'n diplo maat. Het lijkt bijna niet mo gelijk geen clichés te gebrui ken. Volgens mij wordt het nog eens de ondergang van de promotie-video hoewel... Er wordt wel gezocht naar mid delen om clichés te vermijden. Japanse, maar ook Engelse fil mers proberen .nieuwe tech nieken uit waarbij bijvoor beeld de beelden als een soort schilderij worden ingekleurd, maar of dat de oplossing is?". Volwassen status Keith MacMillian gelooft dat de videoclip-industrie zijn vol wassen status heeft bereikt. „In het verleden kwam het nog wel eens voor dat arties ten het maken van een promo tie-video niet belangrijk von den. Ze kwamen wel opdagen op de filmset, maar sloofden zich voor de camera nauwe lijks uit. Nu gebleken is dat de videoclip voor een internatio nale carrière van groot belang is, is daar verandering in ge komen. De komst van MTV (Music Television) in Amerika heeft daar ook zijn steentje toe bijgedragen. Als je het in de V.S. wil maken, dan moet je zorgen dat je op MTV te zien bent. Platenmaatschappijen vragen mij heel vaak twee vi deo-clips te maken: een voor MTV en een voor de Europese markt. De MTV-versie is vaak meer gewelddadig en daar ben ik niet zo blij mee, want ik vind dat geweld niet in een promotie-clip thuishoort". Onderscheiding Keith MacMillian was de eer ste videoclip-regisseur, die tij dens de Engelse Rock Pop Award, een onderscheiding in ontvangst nam voor de beste videoclip. Zijn bekroonde werkstuk was Paul McCart neys „Pipes of Peace". Keith denkt nog met veel plezier te rug aan het maken van dit produkt. De promotie-clip zal waarschijnlijk in de herinne ring voortleven door één op merkelijke scène: het moment waarop Paul McCartney zich zelf de hand schudt. „Die vi deo werd opgenomen op een 35mm film. Hierdoor konden we nauwelijks gebruik maken van trucages. Het enige bruik bare middel waren glass-shots. Zo lijkt het alsof Paul in een loopgraaf staat. We hebben ze echter nooit gegraven. In wer kelijkheid hebben we die loop graven op grote glazenplaten geschilderd en die tussen Paul, de figuranten en de camera gezet. Iedereen dacht dat we loopgraven hadden gegraven. Er zijn zelfs protestbrieven binnengekomen van mensen die het schandelijk vonden dat we zo'n mooi stuk land zo had den omgeploegd. Dat is echter nooit gebeurd. Ook de lucht hebben we op die glazen pla ten geschilderd, want het was die dag mooi weer en dat paste niet bij de video". Nooit ontmoet Met film kun je veel suggere ren. Dat bewees Keith met de video van de Paul McCartney en Stevie Wonder single „Ebo ny Ivory". „Paul en Stevie hebben elkaar tijdens het ma ken van die video nooit ont moet. Toch zitten ze naast el kaar aan dezelfde piano. Zulke zaken houden voor mij het de promotie-video's een langrijke bijdragen leveren 1 de verkoop van platen, is •oral in Engeland en Ameri- i gebleken. De „Second Bri- wapenh Invasion", zoals Engelse le afsoepen hun recente successen Spanje Amerika aanduiden, heeft •or een deel met de videoclip maken. De Britse platen-in- t jstrie boert ondertussen de Knec*' "^e ver^ezen ^ie P^a" jibazen aan de overkant van Boy George van Culture Club. Het concert van zijn groep werd met elf camera's, waarvan het grootste deel op afstand werden bediend, vastgelegd. Het eindresultaat laat verrassende beelden zien. maken van video-clips interes sant. In eerste instantie leek het een routine-klus te wor den, maar al snel bleek dat beide artiesten niet op dezelf de dag of zelfs dezelfde week in de studio aanwezig konden zijn. In het script stond echter dat ze naast elkaar aan dezelf de piano zouden zitten. Ik heb eerst Paul McCartney op film vastgelegd. Daarbij liet ik ruimten open op plaatsen waar Stevie zou moeten komen. Daarna ben ik naar Amerika gevlogen en heb Stevie in die open plaatsen ingevuld. Het probleem daarbij was dat de video eruit moest zien alsof ik niet zo te werk was gegaan. Ik maakte gebruik van chroma- key en zette Stevie Wonder dus aan een blauwe piano deze kleur wordt door de film camera niet opgenomen maar er moest wel een reflec tie van zijn hoofd zichtbaar zijn in de piano. Bovendien moest er oog-contact zijn tus sen beide artiesten om het echt te laten lijken. Het heeft mij heel wat zweetdruppels gekost, maar het is gelukt". maakt, moet de werken overkomen als een ongeorganiseerd zooitje. We hebben vaak twee of drie da gen nodig voor een song van Keith gelooft dat de promotie video-industrie een goede leer school is voor jonge regisseurs en producers. „Je leert snel te werken, want een paar uur over tijd betekent een finan ciële strop. Je moet de discipli ne onder de knie krijgen om voor avontuurlijke en creatie ve beelden te zorgen tegen een lage prijs, terwijl je de mensen achter de camera en de men sen van het licht de ruimte geeft om te experimenteren. Vooral dat laatste is belang rijk. Het zorgt ervoor dat nieu we ideeën ontwikkeld kunnen worden. Hierdoor kan je je concurrent een slag voor blij- Competitie De beroemde scène uit „Pipes Of Peace". Paul McCartney schudt zichzelf de hand. Goede leerschool Volgens Keith MacMillian worden voor het maken van een promotie-clip dezelfde technieken gebruikt als bij het vervaardigen van een film of een reclame-filmpje. „Er wor den ook scripts geschreven en het verhaal wordt eveneens in gedeelten opgenomen. Voor ie mand die nog nooit heeft ge zien hoe een film wordt ge- Die competitie houdt volgens Keith de business levendig. Hij heeft er geen enkele behoefte aan om over te stappen naar de film. „Wat het vervaardi gen van videoclips zo leuk maakt, is dat je zelf het script schrijft, de produktie doet en tegelijkertijd op de stoel van de regisseur zit. In de film-in- dustrie word je door je con tract vaak eigendom van de producer. Als je echt van het filmvak houdt en je wil daar dag in dag uit mee bezig zijn, dan is de promotie-video-in- dustrie de plaats waar je moet zijn HANS PIËT MOSKOU Bij het horen van de klanken van elektrische gita ren en electronische muziek haasten de Russen zich deze dagen naar hun televisietoestel voor de volgende aflevering van een nieuwe spannende televisieserie gebaseerd op het werk van de Russische veiligheidsdienst KGB in het buitenland. Topacteurs spelen „heroïsche" KGB-agenten die in actie komen tegen de „duistere krachten" van de Amerikaanse inlichtingen dienst CIA. Deze wil de pro-Sovjetregering van een Afrikaans ontwikkelingsland omver werpen. Een situatie die volgens de schrijver van de serie de realiteit van Nicaragua en Grenada weergeeft. De tien afleveringen van één uur hebben vooraf veel publiciteit gehad in de Sovjetpers. Ze worden dagelijks tijdens de piekuren op het scherm gebracht. De uitzendingen worden de volgende ochtend herhaald. De reeks is gebaseerd op een roman van de beroemde schrijver van spionageverhalen Joelian Semjonov en heet „TASS is ge machtigd te verklaren...". De titel klinkt in westerse oren mis schien weinig opwindend, maar heeft voor de Sovjetburger een dramatisch effect. Lezers van de Sovjetpers herkennen hierin de sleutelwoorden van een bericht van het officiële Sovjetpersbu reau TASS. Zij weten dat er iets belangrijks volgt dat direct uit het Kremlin afkomstig is. In de Sovjetpers vormt de aanhef „verklaring van TASS" vaak de inleiding van een uitwijzing van een buitenlandse diplomaat of een belangrijke politieke ver klaring van het Kremlin. Geïnspireerd Semjonov zei tijdens een voorbeschouwing van de serie op de Moskouse televisie dat hij was geïnspireerd door een kort be richt in de regeringskrant Izvestija in 1978 over spionage van Amerikaanse agenten die zich in Moskou als diplomaten voorde den. De gebeurtenissen in Nagonija, de fictieve Afrikaanse staat waar het verhaal zich afspeelt, zijn verbonden met spionage-acties vanuit de Amerikaanse ambassade in Moskou. De intriges begin nen op het moment dat de Sovjet-ambassade in Nagonija een anonieme, aan de KGB gerichte, brief ontvangt van een in het Afrikaanse land werkende Russische emigrant. In een van de eerste afleveringen wordt de bewuste emigrant op het vliegveld van Nagonija onderschept door KGB-agenten, die meer bijzon derheden willen weten. Wie de tegenstanders zijn in het verhaal wordt al gauw duidelijk. De ongelukkige informant wordt door CIA-agenten voor zijn raam neergeschoten. „De film valt in het genre van het politieke detectiveverhaal, maar wij willen de kijker ook aan het denken zetten over de belangrijke zaken waar het lot van de wereld van afhangt, aldus Semjonov. „De gebeurtenissen rondom de Afrikaanse staat lij ken verrassend veel op de misdaden van het Amerikaanse im perialisme tegen jonge onafhankelijke staten, zoals de agressie tegen het kleine Grenada", zo zei de auteur. Goed ontwikkelde man De Russische hoofdrolspeler Vjatsjeslav Tichonov, bekend van televisie en film, vertolkt de rol van KGB-generaal Konstanti- nov. Volgens Tichonov is Konstantinov een wijze en goed ont wikkelde man. In zijn werk ondersteunt hij onze politiek en onze aanpak van de huidige internationale vraagstukken. Hoewel de serie zich concentreert op het „kwaad" van de Ame rikaanse spionnen, laat zij ook zien hoe KGB-agenten (in de film gladgeschoren jonge kerels in witte hemden met open boorden) een paar noodzakelijke trucs uithalen. Wanneer de Russische veiligheidsdienst bijvoorbeeld de bron van de tip onderzoekt, raadpleegt zij een filmarchief dat blijkbaar materiaal bevat over alle Sovjet-emigranten die in het buitenland werkzaam zijn. En tijdens een ontmoeting met de Russische emigrant proberen de^ agenten hem te overreden naar zijn vaderland terug te keren door hem een foto van familieleden in de Sovjet-Unie te tonen. De werkelijke KGB, die de filmmakers toestemming gaf opna men te maken bij het grauwe hoofdkwartier in Moskou, is er zo op gebrand het aanzien in eigen land te verbeteren dat zij on langs een prijs heeft uitgeloofd voor het beste boek of de beste film over de activiteit van de KGB. i/andaag Heen, de vroegere huis- oudster van Jennifer, is ten jide raad bij de Carsons yfcn komen kloppen. Zonder %nnifer en haar gezin heeft haar zin in het leven verlo- in en ze komt opnieuw haar \ensten aanbieden. Ze \prdt enthousiast binnenge- $ald.Sarah moet echter 9ar kamer afstaan en ze beft het toch al niet naar iar zin in dat .afschuwelijk eeh 'eine huisje" van haar ootvaderEen bezoek aan 'ootvader Carson maakt 1 varW onvrede alleen nog }°n^aar groter, in de tussentijd Gerard Kent niets ontziend 'ïn het werk om Tommy '"''arson een politieke carrière Kwa( pezorgen TiOp3 UUr Nederland idaald. oersstiW en nu mse d in nat?n speciale aflevering van e Eurdier en nu" is gewijd aan de ;ede k)stand in Warschau tegen leid it Duitsers veertig jaar gele- ?n. Op 1 augustus 1944 be- on een strijd van 400.000 oolse verzetsmensen tegen nazi's. De opstand zag er in van kei ijk zeer hoopvol uit, aar de Duitse overmacht eek te groot en Russische eun bleef uit. Een kwart iljoen Polen werden ge- ~W-)od en driehonderdduizend LIjLensen werden naar concen- atiekampen gevoerd. De oolse hoofdstad moest op svel van Hitier worden plat- °brand. 15 uur Nederland 1. ,g ged' opend 12,5 a/// street Blues nden i 11 prorace Gardner heeft tenslot- i toch het huwelijksaanzoek in Phil Esterhaus afgewe nt ?se<ïn' Ray Cal,etano meent ild inr' een beetJe °P te moeten Timing'P,'iken en nodigt hem uit stel tofor een lun°h met een es- n ter?rt-9'rl Ult Colombia zonder at meik Phil daar iets van afweet. i de rP speurtocht naar de ver- \iste gouverneurshond de in/ iedereen op de zenuwen werken. Mede daardoor 'ft Renko het behoorlijk zijn heupen. Hij denkt, dat 4 >e Coffrey zijn ex-vriendin ische"Fresa tra°ht in te pikken. risico fbslotte haalt iedereen op- presplucht adem, als de hond e poliPn de gouverneur weer te- nerika'°ht is. Helaas is Hunter zo at Refpverstandig een raam open kiezinj? zetten. de toer-30 uur Nederland 1. Nederland Daniel J. Travanti als hoofdin specteur Frank Furillo In „Hill street blues". Ned. I om 22.30 NEDERLAND 1 VOO 16.00 Club Veronica Clips. 18.15 Nieuws voor doven. NCRV 18.55 De Roze Panter. 19.00 Whiz Kids, avonturense- rie. Richie moet het opne men tegen een meester-in- breker, die via zijn eigen computer kan inbreken bij de centrale politiecomputer. NOS 20.00 Journaal. NCRV 20.28 De Carsons, tv-serie. Sarah moet haar kamer af staan aan de vroegere huis houdster Eileen, die weer terug is gekomen. 21.15 Hier en Nu. 22.00 Kerkepad '84. Route 8: De Hondsrug - „Van oorlog en vrede". 22.25 Dertien stemmen over Prediker, serie meditaties. Vandaag: Ds. D.Th. Stras- ser, Eindhoven. 22.30 Hill Street Blues, Ameri kaanse serie. De hond van de gouverneur Is boven wa ter, totdat Hunter een raam openzet. NOS 23.20 Journaal. 23.25 Nieuws voor doven. NEDERLAND 2 NOS 18.40 Sesamstraat. 19.00 Journaal. 19.12 OLYMPISCHE SPELEN: 19.15 Samenvatting van de afgelopen avond-nacht; 20.30 Atletiek series, kano series, synchroonzwemmen duet en boksen. 22.30 Journaal. 22.45-05.30 OLYMPISCHE SPELEN: o.a. synchroon zwemmen duet, gewichthef fen zwaargewicht, boksen, handbal en waterpolo fina leronde. Om 01.00 Recht streeks verslag van atletiek finales en schoonspringen finales plank dames. DUITSLAND 1 atletiek: hoogspringen kwalificatie; 200m heren series. Kano: series 500m heren en dames 20.00 Tagesschau. 20.15 Dabei in Los Angeles. Met o.a. atletiek: 3000m dames series; 200m heren tussenronde. Zaalhandbal he ren: W.-Duitsland - Korea. Boksen voorronde. Kano herkansing 500m. DUITSLAND 2 18.57 Programma-overzicht. 19.00 Heute. 19.30 Bleehlawine, reportage ivelle van Alexander Poesjkin. meest adellijke heren, te verbergen. Desondanks leert ze ritmeester Mln- sky kennen, met wie ze naar Peters burg reist. Hij belooft met haar te trouwen. Pas veel later krijgt de post meester te horen, dat zijn dochter he lemaal niet getrouwd is. Hij besluit 21.45 Heute-journal. 22.35 Sommerfestival in ZDF - Theater im Fernsehen: Die See, to neelstuk van Edward Bond. Het Baye- rischen Staatsschauspiels München voert het toneelstuk op. Het stuk speelt In het jaar 1907 in een kleine provinciestad aan de Engelse oost kust en schetst de ondergang van DUITSLAND 3 20.15 Die Verwüstung von Amazo- Amerikaanse strategische t 30 km film ge schoten was, ging het kluis in, omdat de' militairen de beel den van Hiroshima en Nagasaki te wreed vonden. Na dertig jaar spoor den Japanners de films op en in deze BBC-documentaire zijn ze te zien, 22.15 Das Sommerkonzert. BRT 1 18.00 Doctor Snuggles, kleuterserie. 18.05 Triangel Club: De stropers. 18.20 In de schaduw van de lawines, documentaire over prairiehonden, rmotten en roofvogels In de Rocky 19.00 Programma ">ord. .40 Programi .45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Parfum (slot), Amerikaanse tv-fllm van Walter Grauman. Zowel Matt Philips als Melody Youngblood, de vroegere minnares van Matt, vech ten voor de lancering van een nieuw parfum. Maar Tyger kiest Matt als ontwerper, ofschoon haar relatie met hem op niets Is uitgelopen. Wanneer het nieuwe parfum eindelijk klaar is, weet Barbara Fischer, die Tyger en Chase moet bespioneren, een mon ster te bemachtigen, dat ze door speelt naar Billy Youngblood, wil het als haar merk lanceren. 21.45 Afrika (7), serie over Afrika v Basil Davidson. Afl.: De opkomst v het nationalisme. 22.40 Journaal en Coda. 18.25-05.45 OLYMPISCHE SPELEN. Kano: series heren en dames; atle- kwallficatie polsstokspringen. 200m 3000m series dames. 20.00 Studio L.A, Overzicht van de voorbije nacht en atletiek: 3000m series dames en 200m kwartfinales heren. 23.30 Sa menvatting van de andere gebeurte nissen. 01,00 Atletiek halve finales 110m horden. 01.10 Hamerslingeren finale 01.25 400m horden halve fina les dames. 01.55 400m halve finales heren. 02.20 400m finale dames. 02.35 800m finale dames. 02.40 Ver springen finale heren. 02.50 800m fi- 03.30 3000m steeple. 04.45 10.000m jeug< 18.5C 18.50 RTBF: Bonjour la fata, met Guy Lemaire. 19.05 Ce aoir, regionaal magazine. 19.24 Quiz: Ik luister naar de RTBF - Ik kijk naar de RTBF. kaanse politiefilm van Sidney (1971). Met: Sean Connery, Dyan Cannon en Martin Balsam. Aansl.: Debat n.a.v. do film. 22.55 Journaal. TV 5 Chalette komt terug van vakantie. Zijn tweede vrouw Charlotte heeft hem verlaten, waardoor hij plotseling komt te staan voor de opvoeding van 21.17 Carnets de L'aventure. Avon- Engeland BBC 1 18.40 J 18.55 South-east at six. 19.15 Olympic Grandstand. 20.10 Star Trek, SF-serie. 21.00 Only fools and horsea, tv-serie. 21.30 The Harding trail. 22.00 Journaal. 22.25 A town like Alice, tv-serie. 23.10-05.00 Olympic Grandstand (om 0.30 nieuwsoverzicht). 18.55 Helicopter Spies, spionagefilm in de UNCLE-serie. 20.25 Imagines Worlds. 21.00 Harty at the Olympics. 21.30 Tenko, tv-serie. 22.25 Dear ladies, tv-serie 22 55 Oscar Wilde. The Canterville ghost (2). 23.10 Helen, korte film. 20.35 Coronation Street. 21.00 Brass. 21.30 Jonathan Dimbleboy in search SKY CHANNEL 19.05 Mr Ed. 19.30 Green acres. 19.55 Charlie's Angela. Afl.: Angels 20.45 Vegas. Afl.: Seek and dlstroy. 21.35 Roving report. 22.00 American Sports Cavalcade. Dragraces in Florida. 22.55-01.00 Music Box. Videoclips. Jaclyn Smith komt als Kelly in actie op Sky Channel om 19.55 TV-morgen NEDERLAND 1 NOS 09.30 Nieuws voor doven. 13.00 Nieuws voor doven. 15.30 RVU: De telefoonshow. Over doorbreking rolpatronen. 7.05 Met hondje Rexie, Poolse t NEDERLAND 2 NOS 07.00 OLYMPISCHE SPELEN: o.a. boksen, gewichtheffen zwaargewich ten. waterpolo, basketbal, hockey he ren Duitsland - India en dames Duits land - Nieuw Zeeland, volleybal en zeilen. 07.30 Overschakeling naar de NOS-studio in Los Angeles. DUITSLAND 1 10.00 Tagesschau und Tagesthe- (1938). Met: Heinz Ruhmann (herh.). 11.55 Harald Juhnke in „Leute Du und ich" (herh.). 13.15 Teletekstoverzicht. 15.00 Die schóne Wassilissa. 15.30 Dor Spatz vom Wallrafplatz. 16.55 (ZW)Klamottenkiste. 17.10 Da schau herl 17.40 Kleine Geschichten aus dem Zoo. Het hangbuikzwijn. 17.50 Tagesschau. DUITSLAND 2 00.55 Olympia live. Met atletiek: 800m heren, 110m horden. 10.000m heren, kogelslingeren, verspringen 100 kg; boksen v 16.30 Mosaik. 17.00 Heute. 17.05 Olympia am Nachmittag, DUITSLAND 3 18.00 So8amstra6e. Jim Hutton speelt de hoofdrol in de Amerikaanse tv-film ,,EI- lery Queen". ITV om 11.00 uur. 17.55 Journaal. 07.30-10.00 Ontbijtteleviaie. 07.00-09.35 OLYMPISCHE SPELEN: atletiek (met o.a. Journaal, Gym San- te, persoverzicht, nieuwsoverzicht 12.00 Teletekst. 16.55 Vacatures ONEM. 17.10 Lollipop, jeugdprogramma. 17.50 Cine-vacances. BBC 1 10.00 Olympic Grandstand. 13.30 Journaal. 13.55 Weerbericht. 13.57 Nieuwsoverzicht voor doven en slechthorenden. 14.00 Olympic Report. 4.45 Bagpuss, kinderserie. 16.25 Spirits from the past. 17.20 Play school. 17.45 Battle of the planets, SF-t BBC 2 07.05-09.10 Tv-cursussen. 10.25 The littlest hobo, kinder 10.50 Jackanory, kinderserie. 5 TV-Am. Schooltelevisie. Orm and Cheep. Rainbow. Gardens for all. 3 News at One. 3 Anglia news. SKY CHANNEL HILVERSUM 2 (NOS) 18.00 Nieuws. 18.30 Zevende Dags dio. 20.33 Trend. Teleac: 21.30 Tur ken. Marokkanen. Nederlanders, een cursus voor dienstverleners (5). 22.00 Latijn, taal en cultuur van de Romei nen, herh. les 13. VOO: 22.30 Nws. 22.40 Veronica nwsradio. 23.00 Het gat. 23.55 Nws. Jazzfestival 1984. HILVERSUM 4 VARA: 20.00 Italiaan se blokfluitsonates. 22.30 Radio Fil harmonische Orkest m.m.v. Frank Peter Zimmermann, viool. 22.00 Jazz- HILVERSUM 5 (Vla AM-zender Hilver sum 1) NOS: 19.02 Nws. voor buiten landers. 19.02 Bulletin in het Marok kaans-Arabisch. 19.10 Bulletin In het Berbers. 19.20 Bulletin in het Turks. 19.30 Bulletin In het Spaans. RADIO RIJNMOND leder uur Rljn- mond-nws In aansluiting op het ANP-nws. 16.30 Middagmagazine Morgen 1.30 Soundtrack. 12.03 Ne derlandse Artiestenparade. 13.06 AVRO's radiojourn. 13.20 De AVRO Diligence. 13.57 Per saldo. 14.03 Tri aloog. 16.03 '34-'84. 16.30 Vakantie op Stillne: 7.21 Echo (7.30. 8.00 en 8.30 Nws). i. KRO: 9.33 Op zoek naar de heil staat. 10.00 Zomersproeten (10.30 Nws). 11.00 Ouder 12.03 Paviljoen 3. 14.03 Peter Hol- 16.03 De verrukkelijke vijftien. Broekhuizen (8.00 Nws). 9 00 Continu klassiek. 11.00 TROS Concertzaal. 15.15 Berc ken van Mozart. 16.00 In de schaduw van de (Russische) meesters: Taney- ev. 16.45 Woord in de middag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 7