ICannon grijpt de macht in Nederlandse bioscoop Toneel voor de Vierde Wereld Chinese en Oud-Burmaanse inscripties Maya-ruines yUNST CeidoeSomant Expositie „Creativiteit en Willem van Oranje' id HELFT NEDERLANDSE BIOSCOPEN IN BUITENLANDSE HANDEN dagpuzzel DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1984 PAGINA 13 e Isabelle van Keulen ns Iwint Frans concours M [TOURS De 17-jarige Isabelle van berensjKeulen uit De Hoef heeft de eerste eerstelprijs voor viool behaald op het interna- het A-;tionale concours voor viool en piano Leeu-idat dit jaar voor het eerst in Tours rleefd.!(Frankrijk) is gehouden. Zij kreeg de 1 Haag|prijs voor haar „zeer briljante" uitvoe- stduit-rjng van het Concert in D no. 1 van met 6-!Haydn. st 6-2,iDe jury, bestaande uit twaalf musici en k van muziekdeskundigen uit Frankrijk en lstrijd-de Sovjet Unie, was het daar unaniem met over eens. Het meisje studeert aan het tijdige Sweelinck-conservatorium in Amster- de als dam. Zij behaalde in m Huib prijs op het Europese jonge muzikanten. al de eerste Isabelle van Keulen: wéér prijs. DEN HAAG Scripties, tekeningen en ontwerpen voor bankbiljetten, pop pen en hoorspelen over Willem van Oranje zijn onder meer gemaakt door scholieren van het voort gezet onderwijs, voor een wedstrijd die door het mi nisterie van onderwijs en wetenschappen is georga niseerd als onderdeel van de herdenkingsactivitei ten rond de „vader des vaderlands". De werkstukken worden van 6 t/m 31 augustus tentoonge steld in het Overheidsvoor lichtingscentrum aan de Lange Poten 2 in Den Haag. Met een veelheid aan len brachten de scholieren een deel, of het hele leven van Willem van Oranje in beeld. De voorgevel van het Prinsen hof in Delft, waar Willem van Oranje 400 jaar geleden werd vermoord, inspireerde de scholieren van een middelbare school tot een minitieus bouw werk. Op groot formaat werd deze gevel met duizenden luci fers nagebouwd. Complete stripverhalen, diaseries en ont werpen voor bankbiljetten van 400 gulden werden door de scholieren gemaakt. Op de tentoonstelling zijn ook enkele werkstukken te zien van in woners van Rijssen, die hun creativiteit hebben uitgeleefd op het thema van Willem van Oranje. Zo is een maquette het slot de Dillenburg op een oppervlakte 2 1/2 meter in hi gesteld. Voorts zijn er vid opnamen van de tv-serie O' Willem van Oranje en een aklankbeeld. De toegang kosteloos. 3B~yjDEN HAAG/AMSTER- mte po".DAM - Het Nederlandse f. i.9o.bioscoopwezen raakt lang- Kopp. 'zaam aan in buitenlandse er. 1. u-handen. De machtsgreep i sand-van frrma Cannon, die f. ia.6o'eerst de Tuschinski-bio- scopen kocht en vrijdag *20/1; 2;j l- ook nog het City-con- 20. pi', f.cern bij zich inlijfde, 21,30,bracht Nederland in de eter: 1. unieke situatie dat een .19.2: 2-derde van de bioscopen i%o?°»T buitenlands eigendom is. Trio Hoe goed of slecht dat is i Sau-valt voorlopig nog niet te 2. Ros bezien. Een feit is het dat so^pm" Cannon nu aan een aantal 1 io.io! kanten van het filmbe- t Vjvia drijf de touwtjes in Neder- ira pita* land in handen heeft. Met i Fortu- de firma Tuschinski had Cannon al een aantal be- 'j langrijke bioscopen 3-984- waaronder het naamthea- ter in de Amsterdamse Reguliersbreestraat 2. 2. a maar eveneens een be- Kieine langrijk stuk van de film fan!? 6° distributie zelf in handen. l. van Al sinds enige jaren heeft DrbSo? Tuschinski (genoemd naar 11. n.' de oprichter Abraham Tu- Danse schinski) de Nederlandse iiedam)]j vertoningsrechten van U.I.P., d.w.z. de films van de Amerikaanse „major distributors" Paramount, Universal Pictures en M.G.M. Met de aankoop van de City-bioscopen, waaronder het felbegeer de City-complex op het Amsterdamse Leidseplein bezit Cannon nu 47 bio scoopschermen in ons land. Golan Cannon is de maatschappij van de twee Israelières Menahem Golan en Yoram Globus, ne ven van elkaar, afkomstig uit het filmbedrijf en op een gege ven ogenblik zelf in de film- produktie gegaan. Yoram Glo bus begon als hulpje in de bio scopen van z'n vader, kaartjes verkopend en mede-program merend. Menahem Golan (die zijn oorspronkelijk Poolse naam ver-Israëliseerde naar de naam van de hoogvlakte in zijn geboorteland) was de film maker. Af en toe druppelden er films van zijn hand onze bioscopen binnen, soms aardig, meestal in de geest van de „exploitatie-film", trendgevoe lige films die een nieuwe smaak in het filmwezen of een j actuele gebeurtenis („Raid on j Entebbe'razendsnel uitbuit ten. Hij werd de belangrijkste man op de Israëlische markt, maar begon zich ook interna- og bi; allen-, i hal-| jeide- aan- i, waf t er par- naak npeti rd fe moral erlie herer ging rood tionaal te manifesteren met eenzelfde soort films. Over het algemeen geen hoogvliegers, maar meestal slimme, met be perkte budgets gemaakte „ge- bruiksfilms" die het interna tionaal best deden. Afman De laatste tijd viel al te zien dat Cannon „iets met Neder land" had. In de aftiteling van een film als „Sahara" - met Brooke Shields - kwam je bij voorbeeld de naam van Frans Afman tegen als financieel ad viseur. Afman is directeur van Credit Lyonnais, voorheen Slavenburg, en die bank gaf de heren Globus en Golan een wereldkrediet van 35 miljoen dollar. Met dat geld kregen ook hun filmplannen meer al lure. Sterren van naam wer den geèngageerd en grote „properties" gekocht als Sid ney Sheldons „The naked face" (Roger Moore zal de hoofdrol spelen naast acteurs als Elliott Gould en Rod Stei ger), Sylvia Kristel die „Mata Hari" zal vertolken (de opna mes zijn inmiddels klaar) en een all-star Agatha Christie- verfilming. Waarbij één ding zeker is: Van Cannon hoef je geen hoge filmkunst te ver wachten. Wel puur bioscoopa musement. Waarschijnlijk via de bankrelatie belandde Can non in Nederland, waar het Tuschinski-concern - al jaren eerst deels, later compleet in handen van de Engelse firma Rank - op een koper wachtte. Marokko Cannon ging voortvarend van start met de vernieuwing van het Tuschinski-theater in de Reguliersbreestraat in Amster dam. dat een beperkte face-lift onderging - je hebt er inmid dels een soort luxe loges waar in een hostess voor je zorgt en je tijdens de film verfrissingen kan bestellen - en een nieuw, in Marokko geweven, immens tapijt kreeg. Tezelfdertijd speelden hier de moeilijkhe den rond het Meerburg-con cern, een groot aantal biosco pen van diverse pluimage in de loop der tijden aangekocht door Piet Meerburg - ooit ook theaterproducer met „My fair lady" - die met een grote schuld, voornamelijk aan de belastingen, kwam te zitten. Meerburg ging failliet, een faillissement dat via Fred Denker van het City-concern dat de „booking" deed van de Meerburgtheaters (ze dus van films voorzag) uitgesteld werd door de verkoop aan Pacific Ocean, een keten van biosco pen aan de Amerikaanse west kust. Vorige week ging City zelf in andere handen over - waaronder de Haagse Odeon- bioscopen - en werd de „cou pe" van Cannon compleet. Met City kreeg Golan voet aan de Links:Het City theater in Amsterdam. Onder: Menahem Golan en Yoram Globus van Cannon- film. laten wéten plannen te hebben om het voormalige Hirsch-ge- bouw van bioscopen te voor zien - en bovendien had hij er weer een distributeur bij, want City-film vertegenwoordigt o.a. Twentieth Century Fox films en een combinatie van kleinere Nederlandse distribu teurs - Wim Wertwijns Actu eel Film en Max van Praags (VNU) Eurocentra. Stevig Dat alles maakt de greep van Cannon op de Nederlandse markt meer dan stevig. Can non heeft de bioscopen én heeft de films. Merkwaardig is trouwens dat de eigen Can- non-films hier voorlopig in handen zijn van Robbert Wijs muller van het Haagse ver huurkantoor Concorde, die de rechten bezit en ze dus moet „verkopen" aan de makers zelf. Wat die unieke positie van Cannon gaat betekenen voor het Nederlandse bios coopwezen is nog niet duide lijk. Slechter dan het daar ging, kan haast niet, dus dat voordeel hebben Golan en Globus. Vanuit het Tuschins- i zelf wordt gemom peld dat de bedrijf" komen, dus de bio scoop zeker geen slecht hart toe dragen. Bovendien heeft de Cannon-positie van filmdis tributeur en belangrijkste bios coopeigenaar als voordeel dat de overheersende positie van de „Amerikanen" op de Ne derlandse markt - het overgro te deel van de geïmporteerde films is nog altijd afkomstig uit de Verenigde Staten - een ste vige deuk krijgt. Verhuurper- centages van zeventig procent voor een nieuwe film (d.w.z. zeventig procent voor de disti- ubuteur, dertig procent voor de bioscoopeigenaar, de hoog ste in Europa naar verluid) waren al gewoon geworden en Golan stelt daar nu verande ring in te kunnen brengen. Passage weg Cannon heeit Cannon heeit inmiddels een groot aantal maatschappijen over de hele wereld. Aan het Nederlandse onderdeel van het concern zal het bioscoop publiek niet direct iets mer ken. De Cannon-films zelf zouden er toch gekomen zijn, en de mogelijkheid bestaat trouwens dat ze beter worden. Binnen het Tuschinski- en het City-concern zal een heroriën tatie plaats vinden. Eerste re sultaat zal o.a. zijn dat het Haagse Passage-theater (een van de weinige theaters waar de veelvoud van bioscoop schermen niet realiseerbaar bleek) gaat verdwijnen. Een andere zaak is dat Golan stelt geld te willen investeren in de Nederlandse filmproduktie. Producenten als Rob Houwer en Matthijs van Heyningen zijn al druk in onderhande ling. Die ontwikkeling is een goede en begrijpelijke zaak. Nederlandse films blijken in ternationaal „meer te kunnen doen" (De Lift, Schatjes. de Bokmel-film) en bovendien staan ze al enkele jaren steeds weer in de top tien van het filmbezoek in eigen land. Cannon heeft het voorlopig slim gedaan. Een wankel Tu schinski-concern gekocht. De belangrijkste concurrent ge kocht. En inmiddels een eigen reclamebureautje, geleid door publiceitsman Bert Anthonis- se, dat niet alleen filmreclame gaat maken,gesticht en onder handelend over deelname in Nederlandse filmproduktie. Het heeft geen zin nu al te jui chen, omdat niet duidelijk is hoeverre de vertoningspolitiek van de Cannon-theaters, resp. de positie van Cannon als filmverhuurder tegenover de provinciale bioscoopconcerns gaat worden. Maar de afhan gende schouders van het bios coopwezen in de randstad had den wel een lift nodig. En het lijkt er op dat Cannon niet de slechtste body-builder is. BERT JANSMA efen strijc •port *ood DEN HAAG Het ge zelschap „Le théatre de l'oiseau" dat voor het eerst in Nederland op treedt, speelt in Den Haag en Scheveningen het straattheaterstuk „Waarom juist Gideon?" Deze uit acht acteurs be staande groep is gefor meerd op initiatief van de Internationale Bewe ging ATD-Vierde We reld ter gelegenheid van het Jaar van de Jonge ren, 1985. De spelers ko men uit zes landen en geven met hun uitvoe ringen het startschot voor de activiteiten van dat jaar. Vier Nederlandse jongeren zijn aan de groep toegevoegd; de aanvang van het stuk is steeds 20.30 uur, de toegang is vrij. In Den Haag wordt vrijdag 10 augustus aan het Teniersplantsoen in de Schil derswijk gespeeld, zaterdag 11 augustus op het Plein en donderdag 16 augustus voor het Kurhaus aan de zeezijde. Tegelijk met het theaterstuk is een internationale fototen toonstelling te zien, die met Scène uit „Waarom juist Gideon?" het gezelschap voor en na het stuk is te be zichtigen. De in het theater stuk tot leven gebrachte Gi deon is in de fototentoonstel ling te herkennen in de por tretten van de nu in Europa, in armoede levende jongeren. ATD-Vierde Wereld is een solidariteitsbeweging met de armsten uit rijke en arme landen. Het stuk „Gideon" handelt over een zwervende jongen die arm is geboren en wel arm zal blijven, maar zich niettemin verzet tegen geweld, geld en macht. MEXICOSTAD In scripties in het Chinees en Oud-Burmaans die stellig dateren uit het jaar 400 vóór Christus zijn door een Amerikaanse antropo loog aangetroffen in May a-ruïnes in Comalcalco, op ongeveer 850 km ten zuid oosten van de Mexicaanse hoofdstad. Dit stond in „The News", een Engels talige krant die in Mexico verschijnt. De inscripties komen voor op stenen die de wanden vormden van negen pyra- miden die zich op deze ar cheologische plek in de staat Tabasco bevonden, aldus de Amerikaanse an tropoloog Neil Steede, die de ontdekking heeft ge daan. Volgens hem zijn deze 9 pyramiden de eer ste van een totale reeks van 360. Men is met opgravingen be gonnen in 1979, nadat was vastgesteld dat bijna 3 procent van de stenen inscripties of te keningen bevat. mige niet afkomstig zijn de Maya's, aldus de antropo loog. Neil Steede, die in dienst is van het Mexicaanse ministerie van landbouw, zei verder dat de Aziatische oorsprong en de datering van deze inscripties en tekeningen vastgesteld zijn door deskundigen van de „Epigraphic Society" in de Verenigde Staten, aan wie hij enkele exemplaren had opge stuurd De ontdekking te Comalcalco doet feitelijk twijfel ontstaan aan bepaalde archeologische theorieën, die willen dat de beschavingen op het Latijnsa- merikaanse continent opvol gers zijn van Aziatische volks stammen die ettelijke duizen den jaren vóór Christus de Be- ringstraat zouden zijn overge stoken. „De talen waarin deze inscrip ties lijken te zijn gesteld, be stonden toentertijd niet", aldus de antropoloog, die deze theo rieën evenwel niet verwerpt. Hij zegt er van overtuigd te zijn dat later belangrijke volksverhuizingen hebben plaatsgehad in de richting van het Latijnsamerikaanse conti nent. Om deze theorie te onderbou wen wijst Neil Steede er op dat van de nu ontdekte teke ningen enkele olifanten, boten of gezichten met negroïde of oriëntaalse trekken voorstel len. Volgens Steede kan Comalcal co dienst gedaan hebben als taalschool en hebben de stenen die de wanden van de pyrami den vormen, mogelijk gediend als wastafeltjes die gebruikt werden als lesmateriaal voor leerlingen. Mogelijk zijn zij - wat in Klein-Azië heel gebrui kelijk was - uitgewist nadat de leerlingen zich de les eigen hadden gemaakt. Wat de verschillende vondsten in Comalcalco betreft wijst Steede er op dat de Maya-ruï nes daar sporen kunnen zijn van een universiteit waar men geneeskunde, driehoeksmeting en waterbouw doceerde. „Ik denk dat we te doen heb ben met één van de belang rijkste ontdekkingen uit die tijd", aldus Neil Steede. die er op wijst dat men mogelijk nog meer soortgelijke stenen zal opgraven, „waarna men zou kunnen spreken van een bi bliotheek van misschien wel een miljoen tekens". Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. kunstagenda NACHTVOORSTELLING EUROCINEMA I: Police Aca demy (16); za. 24.00. EUROCI NEMA II: Dirty look» (18); KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA IV: Asterix in Rome (al); 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 1.15, 16.30, 19.00, 21.15. temple of Doom (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 1645. LIDO II: Laeaiter (al): 18.45, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO IV: Canonball Run 2 (al); 19 00, 21.15. STUDIO (071- 133210): Maak je borsten maar 123875): My Tutor tel. 071-125414). Se* in Molly- wood (16); 14.30. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO IV. Donald Duck in bet wilde westen (al); 14.30. zo. ook 16.45 NACHTVOORSTELLING REX: Wilde dromen (18): vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDOTHEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Kantje Boord (Le Marginal) (al); do. di. 19.00. vr. lous (al); do. 21.15. vr. za. ma. 19.00. Zweedse meisjes in Tirol (16); za. ma di 21.15. KINDERVOORSTELLING •LIDO: Koningen en kraai (al); za. wo. 14.30. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075); Drie vuisten op de snelweg (al); 1/4.45, 19.00, 21.15. «CITY THEATER II: Ciske de Rat (al); 14.45. 19.00. Raiders ot the lost Ark (al); 21.15. «CITY THEATER III: Christine (al); 14 45. 19.00, 21.15. «CITY THEATER IV: Dolle avonturen van drie apothekers dochters (16); 19.00, 21.15. zo. 14.45. KINDERVOORSTELLING •CITY THEATER IV: Robin Hood; (beh. zo.) 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY THEATER (Schoolstraat 69. tel. 01717-4354) Ciske de rat; do. t/m wo. 14.00, 20.00. WASSENAAR* ASTRA (Lang straat 32. tel. 01751-13269): Ri sky buseniss (al); do. t/m zo. 20.00. Man, woman, child (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Condorman; za. zo. 14.00. DEN HAAG* BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Police academy (al); 14.00, 19.00, 21.15. zo 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Against all odds (12); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.45, 16.15, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Terms of endearment (al): 18 45. 21.15. BYOU (Spul 27. tel. 463500): Ciske de rat (al); 14.00. 19.00. zo. 13.30. 16 00, 19.00. Moonlighting (16): 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Emmanuelle 4 (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 1600, 18.45. 21.30. CINEAC 2: Friday the 13th, laatste deel? (16); 18 45. 21.30. CINEAC 3: MGM DIAMANTEN JUBILEUM FESTIVAL. do. vr. ma. t/m wo. 13.45, 20.00 za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18 45, 21.30 Gejaagd door de wind (12); do West side story (12); vr You only live twice (12); za For your eyes only (12): zo 2001: A Space Odyssey (12); ma. Dr. Zhivago (12); di. Ben Hur (al); wo. EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The sound of music (al): 14.00, 20.00 ME- TROPOLE 1 (Carneglelaan. tel. 456756): Indiana Jones and the temple ot doom (12); 14.00, 18 45, 21 30. zo. 13 15. 16.00, 18.45. 21 30. METROPOLE 2: Footloose (al); 14.00. 18.45, 21.30 zo 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 3 Expo sed (16): 14 00. 18 45. 21.30 zo. 13.15. 1600. 18.45. 21.30. METROPOLE 4 Yentl (al); 14.00. 18 45, 21 30. zo 13.15. 16.00. 18 45. 21.30. METRO- POLE 5: MONTY PYTHON FES TIVAL; 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13,15, 16.00. 18.45, 21.30. The holy grail (12); do Privates on parade(12); vr Life of brian (12); za Live at the Hollywood bowl (al); zo The meaning of life (16); ma. Secret policemen's ball (12); di. Time bandits (12); wo FIGUURPUZZEL (klein formaat r Model 670 Opgave r MAGISCH FIGUUR Horizontaal: 1. glans, schittering; 2 gemeenzaam gesprek; 3. uitkering boven een ander bedrag. Verticaal: 1. voorziening in fabrieker oorwerpen C, 'leuieMOS z 'laxdooi i ieeo(ijaA c :a(iBBJd z >aisini i :|bbiuoz|joi-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 13