X
Het trieste einde van
komiek John Belushi
^bioscopen
dagpuzz
WIE
M0G
WILGM
KANH
IND
KRAM
crZr,EI
Sn
CsdttitbcAvovUUii^eJi.
I Vrolijk gebloemd over
slagmodel, diverse des-
Msioo%oolveS,e7
- vefscftillendp malen.
Ruimvallend. fris
model van 100% 1
Pp'/ester in meerdere
_slrepen.36-dfi
Mouwloos tweedelia
model. Poplin sneep
in diverse kleuren
Pol, /kaloen. 36-46 I
Vlot model mei ceintuur
i en kraag. Cliamdre, m j
/achte kleuren. PolA
(Jongen sportief, mei
ISk!eurene,2ak'm
-°°% katoen 38.45
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
slraat 6, tel. 01720-20800): Le
Marginal (12); 18.30. 21.00. wo.
ook 13.30. «EUROCINEMA II: In
pikken en wegwezen II (al);
18.45, 21.00. wo. ook 13.30.
•EUROCINEMA III: Halloween III
(16); (beh. di.) 18.45, 21.15. *EU-
ROCINEMA IV: Dolle pret In een
Tiroler bed (16); 18.45, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Sjora en
Sjimmie en de toverring; wo.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Krull (al);
14.30, 19.00. 21.15. LIDO I
(Steenstraat 39. tel. 124130): Te
rug naar de hel (16); 14.30,
19.00, 21.15. e LIDO II: Don Ca-
millo slaat door (al); 14 30,
19.00, 21.15. LIDO III: Terms
of endearment (al); 14.30, 19.00,
21.15. LIDO IV: Bastille (al);
19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30.
STUDIO (071-133210): Yentl
(al); 14.15, 18.45, 21.15. TRIA
NON (Breestraat 31, tel.
123875): Deense snoepjes in Ti
rol (16); 14.30, 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414): Enkele reis ze
vende hemel (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Donald Duck in het
wilde westen; wo. 14.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69, tel.
01717-4354): Gejaagd door de
wind (12); ma. di. wo. 19.30.
KINDERVOORSTELLING
Kuifje en het haaiemeer (Ned.
gespr.); wo. 14.30.
WASSENAAR* ASTRA (Lang
straat 32, tel. 01751-13269):
Star eigthy (16); ma. t/m wo.
20.00.
DEN HAAG* BABYLON 1 (na
Centraal Station, tel. 4716!
Krull (al); 14.00, 19.00. 21.
BABYLON 2: Against all o<
(12); 14.00, 19.15. 21.45. I
BYLON 3: Terms of endearm
(al); 14.00, 18.45, 21.30. Cll
AC 1 (Buitenhof 20, tel. 6306!
De versierders van St. Troi
(16); 14.00, 18.45, 21.30.
NEAC 2: Breakdance (al); 14.
18.45. 21.30. CINEAC 3: Ml
diamanten jubileumfesth
ma. t/m wo. 13.45, 20.00. 2C
Space Odyssey (12); ma.
Zhivago (12); di. Ben Hur
wo. EUROCINEMA (Leyv
910, tel. 667066): Apocalyi
now (16); 14.00. 20.00.
20.00. METROPOLE 1 (Can
gielaan, tel. 456756): Monty I
thon festival: 14.00, 18.
21.30. Live at the Hollywc
bowl (al); ma. Privates on pa
de (12); Buiterij op de Mo(u)n
wo. METROPOLE 2: De il
sionist (12); 14.00, 18 45. 21.
METROPOLE 3: Het mei
en de witte roos (16); 14.i
18.45, 21.30. METROPLE
Yentl (al); 14.00, 18.45, 21.:
METROPOLE 5: Filmzomi
festival '84: 14.00, 18.45, 21.:
Pixote; ma. Fellini 8%; dl.
femme D'A Coté; wo. ODE(
1 (Herengracht 13, tel. 46240
Maakje borst(en) maar nat (1
13.45, 18.45. 21.30. ODEON
De vier vuisten van de duh
(al); 13.45, 18.45, 21.30. OD
ON 3: Ciske de Rat (al); 13.'
18.45. CUJO; 21.30. ODE(
4: Le Marginal (12); 13.'
18.45,21.30.* LE PARIS 1 (Ki
tingstraat 12b, tel. 656402):
the pnk (18); 12.00, 13.1
15.00, 16.30, 18.00, 19.:
21.00. LE PARIS 2: Meisj
met beroepsgeheimen (1
12.15, 14.00, 15.45, 17.2
19.15, 21.00. LE PARIS 3: O
deugende schoolmeisjes (1
12.30, 14.00, 15.30. 17.C
18.30,20.00,21.30.* PASSAC
(Passage 63, tel. 460977): De
quidator (16); 14.00, 18.4
21.30. HAAGS FILMHU
(Denneweg 56, tel. 459900): Ct
she bake a cherry pie?; 20.0
22.00. Kozintsev; ma. 19.3
S.V.D.; ma. 19.30. De jeugd vt
Maxim; di. 20.00. Maxim in
borg; dl. 22.00. De mantel H
wiel van de duivel; wo. 20.00,
KINDERVOORSTELLINGEN
EURO CINEMA: Hammotj
wo. 14.00. OEDEON 3: Cisl
de rat 13.45. 18.45.
MARLENE
DE Duitse acteur Maximilian
Schell heeft een film over
Mariene Dietrich gemaakt. In
één week tijd heeft hij in haar
Parijse apparrement een vijf
tien uur durend interview op
genomen. Maar Marlène komt
zelf niet in beeld. „Ik ben
doodgefotografeerd" had ze al
eerder gezegd. Schell heeft
echter een macht aan clips uit
haar films ter beschikking.
Zijn film gaat compleet 95 mi
nuten duren. Mariene zal het
zelf niet bekijken. Ze ging en
gaat nooit naar haar eigen
films.
BERT JANSMA
KUNST CeidocSotiMMit
DINSDAG 10 JULI 1984 PAC
Weduwe valt boek van Watergate-journalist Woodward aan.
handvol talkshows op de Ame
rikaanse tv. Bovendien publi
ceerde zijn eigen krant, The
Washington Post, een achtdeli-
ge feuilleton-versie van het
boek, en hijzelf verkocht een
gecondenseerde versie aan het
blad Playboy. Woodwards be
moeienissen met Belushi's le
ven begonnen na een emotio
nele drie dagen praten met
Judy Jacklin, weduwe van de
in '47 uit Albaanse emigrante-
nouders geboren acteur. Ze las
uit haar dagboek voor, praatte
over haar man. Woodward
raakte geïntrigeerd - boven
dien bleek hij uit hetzelde
stadje te komen en op dezelfde
school geweest te zijn als Be
lushi - huurde een assistent
van de krant in en begon een
speurtocht van vijftien maan
den naar de waarheid rond
Belushi. Hij had er 267 inter
views voor en het kostte hem
honderdduizend dollars van de
zeshonderdduizend die hij van
zijn uitgever als voorschot
kreeg. „Op een zeker moment
hadden we alles, met de na
druk op de laatste zestig dagen
van zijn leven, exact op een
rij. We konden, door die vele
bronnen, moment voor mo
ment vertellen wat er gebeurd
is", aldus Woodward.
Enorme misser
Woodwards eigen carrière
mag je dan voor Nederlandse
begrippen financieel uitermate
geslaagd noemen, er zat toch
een stevige breuk in. Na zijn
Watergate-succes werd voor
speld dat hij de grote man bij
de Washington Post zou wor
den. Maar een enorme misser
torpedeerde dat. Ene Janet
Cooke - een protégé van hem -
schreef een sensationeel ver
haal over een achtjarige heroï-
neverslaafde en kreeg er de
Edwin Alkemade. Wilberl Antes. Marcel Ba
nen. Hellen Bank, Marjolein Bokma, Andró
Borst, John Borst, Carla v.d. Bosch, Nico v.
Bostelen, Petra v.d. Burg, Cokkie Colljn, Kit
ty Deegenaars. Ruud DibbeU, Martian van
Dlest, Chrlsta Domburg, Just Donker,
Franklin Douwes, Marcel van Drlel. Irene
van Egmond, Mlchöl van Emmerik, Shui
Wah Fu, René v.d. Geest. Martin v. Gelde
ren, Paul Gerritsen, Sandra van Goozen,
Peter Gordijn, Malco de Graaft, Marcia de
Groot, Robert Groot, Karen den Haan. Rob
Hauwert, Ellen van Heerlngen, Marlon Hel-
vesteyn, Petra Heshusius, Jan Willem Heijl,
Robert v. Honschoten, Petra Jansen, Mauri
ce Janson, Martin de Jong, Willem Joosten,
Rob van Kasterop, Carina Keizer. Marcel
Kerkhoven. Jules de Keunlng, Ben Kloos,
Martin v.d. Klugt, Kees van Koert, Ramon
Kok, Erik Kray, Ben Lampe, Eric La Lau,
Leo van Leeuwen. Monique v. Katwijk, Jea-
nette Louwrier. Walter Luiten. Eddle Marlijn,
Diantha v.d. Meer. Marcel Nievaart, Henk
Otgaar. Hetty Ouwerkerk, Richard Pont,
Sonja Prins, Caroline Ramaker, Paul te Rle-
le. Jacco Roest. Jan Rutten. Marcel de Ruy-
ter, Arnold van Rijn, Hélóne Schenk. Guus v.
Seeters, Danny Smit, Krijn van Spijk, Inez
Terpstra. Reno Tol. Dlno Treur. Herman
Tulnhot de Moed. Desirée van Veen. Irma
schuur. Ronald v.d. Vlugt. Bou' Westerbeek.
Marijke Wlllemsen, Claudia Wubben, Ron
Wijling. Dik v.d. Wijngaard.
HOLLYWOOD/DEN HAAG
De Amerikaanse televisie
stond er even bol van. En geen
enkel zichzelf respecterend
blad kon er om heen. De Ame
rikaanse journalist Bob Wood
ward, precies, die samen met
Carl Bernstein het Watergate-
schandaal uit de doeken deed,
had een boek geschreven over
acteur John Belushi: „Wired,
the short life and fast times of
John Belushi". Komiek Belus
hi stierf op 5 maart 1982 in zijn
appartement in het Chateau
Marmont hotel, aan de „strip",
het befaamde uitgaans-, eet-
en drinkgedeelte van Sunset
Boulevard in Hollywood. Oor
zaak: een overdosis cocaïne en
heroïne. Woodward, miljonair
van zijn boeken over Waterga
te en andere politieke zaken,
werd opgebeld door een
schoonzusje van Belushi, drie
maanden na diens dood: Of hij
met diens weduwe wilde pra
ten. Diezelfde weduwe valt in
middels Woodward hevig aan:
Het boek dat zij zo graag over
haar man wilde zien, is niet
wat zij ervan verwachtte. „Het
boek is het Verhaal van een
Verslaafde. Misschien is het
een goed portret van de waan
zin van de drugs, maar het is
geen menselijk portret. Alle
afschuwelijke momenten van
mijn leven staan er in. Minus
alle dingen die het waard
maakten met John samen te
zijn". Ze is beig met een scha
declaim om foto-materiaal dat
Woodward tegen haar wens
gebruikt heeft.
Woodwards boek kreeg een
enorme publiciteit. Ten eerste
is hij zelf nog altijd ster ge
noeg, want welke journalist
kan zeggen dat hij door Robert
Redford op de film „gespeeld"
werd („All the Presidents
men"). Dus Woodward was
goed voor een babbeltje in een
KRUISWOORDRAADSi
i
Horizontaal: 1 soort straf; 4 w
leidster; 8 heilig boek; 9 slag(
ment; 11 dierenverblijf; 13 t
woord; 14 bijwoord; 15 bewerk
onedele metalen; 17 veel wetel
vertrouwelijk; 21 takel van twefj
ken; 22 zekere stoot bi) het bil]
Verticaal: 1 zwaarlijvig; 2 plomj
3 hemels wezen; 4 vergiftige pi
gewrichtsholte; 6 Ingezet stuk;
spriet v.e. Insekt; 10 belemr
(fig.); 12 bontgekleurde papegfj
laddertrede; 16 projectieplaatj
straatsteen; 18 verfplankje; 20 j
gerei.
G. H. J. Allnk, J. A. M. Bader. P. Baelde, J.
L. van den Berg. G. H. A. van den Berg, M.
W. J. van den Berg. Anne-Marie Bergh. Ar-
noud Boersma. René Brlnkhuijsen, Roland
Brons, R. T. de Bruijn. J. M. van Buuren,
M. T. Caspers. F. M. Dijkshoorn, J. K. Dijk
stra, M. A. van Eeden, R. J. M. Egberts. Y.
A. Eveleens, A. H. Evers, J. G. M. van der
Geest. B. G. Grimberg. C. C. Groenveld. W.
A. Haasnoot. W. H. van Hage, A. H. Heres,
R. A. den Hoed. N. F. H. Hogenboom. J. A.
M. Hooymans, M. N. H. Houps, F. J. van
Houten. S. M. H. Jansen. Y. Koolhaas. W. C.
Laarman. A. P. H. M. Langendijk, H. J. Lan-
Links: John
Belushi als
vechtersbaas
in de film
„National
Lampoon's
Animal
Hous".
belangrijke Pulitzerprijs voor.
Het verhaal bleek nep, vals.
De schande daarvan kwam op
Woodwards nek neer. Wood
ward kwam er over heen, kan
zich nog altijd voor zijn krant
volkomen vrij bewegen, kiest
z'n eigen onderwerpen of het
nu Amerika of het Midden-
Oosten is. Maar inmiddels had
de carrière van Bernstein ook
al een klap gehad. Een affaire
met een ambassadeursvrouw,
een tumultueuze scheiding,
dronken achter het stuur gear
resteerd, en ontslag bij ABC-
televisie.
Een zijlijn, maar wel een die
de wankele benen van de
roem demonstreert. En verge
lijkbaar wat er met Belushi ge
beurde. Want wie Woodwards
boek doorleest, ontkomt niet
aan een smerige smaak in de
mond. Belushi's leven, nadat
hij in de televisieshow „Satur
day Night Life" beroemd
werd, is een afgrijselijke hink-
stap-sprong door drugsland ge
worden. Al twee jaar voor zijn
dood, nam zijn manager met
Belushi's uitdrukkelijke toe
stemming een soort oppas in
dienst voor duizend dollar per
week. Een ex-geheime dienst
agent die de drugs bij Belushi
vandaan moest houden. Het
rapport dat een dokter vier
jaar daarvóór over Belushi
schreef, zag er al bar ongezond
uit: rookt drie pakjes per dag,
sociale drinker, gebruikt af en
toe valium, vier tot vijf keer
per week marihuana, snuift
dagelijks cocaïne, gebruikt re
gelmatig mescaline, tien tot
twintig trips met „acid", geen
heroïne, vier soorten amfeta
mine, en is quaalude (barbitu-
raat)-gebruiker.
Destructief
En het ellendige is dat dat ge
dragspatroon van Belushi tot
zover nauwelijks verschilde
van een hoop van de mede-
Mariene Dietrich: doodgefoto
grafeerd.
OPLOSSING
Duitse beeldhouwer
Kricke overleden
DUSSELDORF De Duitse beeld-
houwer Norbert Kricke is op 61-jari-
ge leeftijd in zijn woonplaats Düssel
dorf overleden.
Kricke, op 30 november 1922 gebo
ren, werkte vooral met plastieken jn
edelmetaal waarbij de omringende
ruimte werd betrokken. Hij was tus
sen 1973 en 1981 directeur van de
kunstacademie van Düsseldorf, die
zijn dood gisteren bekendmaakte.
Talrijke musea en particulieren in
de hele wereld hebben draad- of
bouwplastieken van zijn hand.
Voor Düsseldorf zelf maakte Kricke
in 1964 "Water Forrest", bestaande
uit doorzichtige cylinders waarin
voortdurend water opwelt.
NDT-choreograaf
wint eerste prijs
DEN HAAG Nacho Duato, die
sinds 1981 als danser en sinds eirid
vorig jaar ook als choreograaf ver
bonden is aan het Nederlands Dans
Theater uit Den Haag heeft met zijn
eerste ballet „Jardi Tancat" de eerste
prijs gewonnen tijdens de competitie
voor jonge choreografen in Keulen.
Het ballet werd dit weekeinde op "de
internationale zomercursus in Duits
land door de Juniorengroep van het
NDT uitgevoerd. Duato vervaardig
de het ook voor deze groep. Aan de
competitie namen 22 choreografen
deel. Een tweede prijs werd niet toe
gekend, wel een derde en een aan
moedigingsprijs.
dood hoorde. Hij was dezelfde
dag nog bij hem in het Mar-
mont-hotel geweest en tegen
standers van Belushi's drugge
bruik dachten dat Belushi aan
het oefenen was geweest voor
die rol.
Noble rot
Belushi zelf voerde voor zijn
gedrag voortdurend Holly
wood en de studio's als de gro
te boze oorzaak aan. Zijn film
„National Lampoon's Animal
House" was een hit geweest,
maar daarna was het maar zo
zo gegaan met zijn filmcarriè
re. „Blues Brothers" ging,
Spielbergs „1941" flopte,
„Neighbours" ging niet goed,
en ook „Continental Divide"
was niet best. Toch was hij nog
goed voor twee miljoen dollar
per film, maar iedereen zat te
schreeuwen om die echte hit.
Zijn script voor een nieuwe
film („Noble rot", titel refe
reert aan het fermenterings-
proces van wijndruiven. BJ)
werd unaniem verworpen, en
de studio's stelden hem de film
„Joy of sex" voor, waarin hij
bloot in een enorme luier
moest optreden. Terwijl hij
wist dat hij veel te zwaar was,
en hij zich eigenlijk gedegra
deerd voelde moest hij ja zeg
gen. Het werd het begin van
het einde.
Misschien heeft zijn weduwe
gelijk. Misschien was Belushi
een warme persoonlijkheid,
die doorsloeg, en misschien
heeft ze gelijk als ze stelt dat
een hoop van de door Wood
ward ondervraagden zichzelf
beschermd hebben. Je ont
komt inderdaad niet aan de
vraag: Kon dan niemand hem
echt tegenhouden? Maar nog
grotere vraagtekens kan je
stellen bij het Hollywood-ster-
rensysteem dat Belushi z'n
grillen gunde en alsmaar weer
de knip open trok voor nog
meer drugs. Niet om Belushi's
mooie bruine ogen, maar om
dat er straks mischien toch
nog een hoop geld met hem te
verdienen viel. Het geval Be
lushi is tekenend. De Was
hington Post eindigt een arti
kel over Woodwards boek dan
ook terecht met: „Dat jaar was
het Belushi. Volgend jaar is
het een ander".
BERT JANSMA
Rechts: In
„Continental
Divide" uit
1981 vertolk
te John Be
lushi de rol
van een ver
slaggever.
sterren in de publiciteit. Cocaï
ne was in dat wereldje waar
schandalig veel geld de ronde
doet een normale zaak. Belus
hi had op het laatst een film
contract waarop - zij het niet
met zoveel woorden vermeld -
voor zijn drugsgewoontes een
wekelijks bedrag van enkele
duizenden dollars werd uitge
keerd. Belushi met een enor
me energie, en een destructief
grote honger naar alles wat er
maar in het leven te verorbe
ren valt, moest wel verder. En
niemand hield hem tegen. Zijn
partner. Dan Aykroya, waar
schuwde hem, zijn vrouw be
leefde helse tijden, maar aan
de andere kant: een man als
Robert de Niro stijfde Belushi
zelfs in de overtuiging dat hij -
voor een punk-film die hij
wilde maken - inderdaad voor
de camera maar echt heroïne
moest spuiten. De Niro (Me-
thod-acteur van de Actors Stu
dio) vond dat je dingen werke
lijk moet beleven (zelf at hij
zich compleet dicht voor zijn
rol als de verlopen bokser in
„Raging bull"). En die De Niro
was de eerste die in paniek
raakte toen hij over Belushi's