Lou Reed sluit zeer geïnspireerd succesvol Belgisch dubbelfestival af /H OOSTDUITSE SCHRIJVER FRANZ FUHMANN GESTORVEN „Rebus"-tentoonstelling op Beursplein in Amsterdam CcidócOotvumt Jacksons-tournee van start Openbare bibliotheek kan brug functie vervullen Koo Stark gaat trouwen SIMPLE MINDS KRIJGT PUBLIEKSPRIJS SINDS IK DE KRANT BEZORG MAG IK KLEREN KOPEN DIE IK ZELF LEUK VIND. KUNST MAANDAG 9 JULI 1984 PA0 Britse Actrice Dame Flora Robson overleden BRIGHTON De bekende Britse ac trice Dame Flora Robson is zaterdag op 82-jarige leeftijd overleden in de kustplaats Brigthon. Zij werd een week geleden in het ziekenhuis opgeno men. Flora Robson heeft geacteerd in meer dan honderd toneelstukken en ongeveer zestig films. Zij maakte naam met films als „55 days in Pe king" en „Fire over England", waarin zij de rol van koningin Elizabeth I speelde. Een van haar belangrijke to neelrollen was die van Miss Prism in „The importance of being Earnest". Ge durende de vijftig jaar van haar carriè re werkte zij samen met sterren als Laurence OLivier, Michael Redgrave en Richard Burton. Wayne in brons BEVERLY HILLS Beeldhouwer Harry Jackson vervaardig de dit meer dan zes meter hoog stand beeld van filmheld John Wayne dat uit brons werd gego ten. Het beeld dat zes ton weegt en uit Italië verscheept moest worden, komt te staan voor een bankgebouw in Beverly Hills. KANSAS CITY Hoewel de concert- kaartjes voor veel fans te duur waren, is de Victory-tournee van The Jacksons vrij dag toch van start gegaan. Het eerste con cert in het Amerikaanse Kansas City werd bijgewoond door 43.000 mensen. Zij zagen een show die muzikaal geen hoog standje was, maar er visueel prachtig uit zag. The Jacksons zongen ondersteund door een laser-show en vuurwerk een se rie van hun grootste hits. Het podium dat opgebouwd is uit vijf etages geeft de broertjes alle ruimte om te bewegen. Het publiek was achteraf niet zo te spreken over de zang van Michael. Zijn danspasjes zorgden echter voor wilde taferelen. Tij dens de tournee worden elf steden aange- The Jacksons met v.l.n.r. Tito, Michael en Jermalne. De drummer daan. is een sessie-muzikant. Griezelfilm studio uitgebra BERKS Een brand in i film-studio in Berks hee aantal broemde griezelfi verwoest. Het vuur be|? een ruimte waar de deco beroemde Dracula en Fri stein-films waren opgei Het gebouw is volledigi brand. Twee andere studil pen ook schade op. v brandweerlieden waren om het vuur te bestrijds politie, die de brand ondeL sluit niet uit dat het is aaJ ken. Het is de twee keer twee weken dat er bran breekt in een filmstudio, week gingen de mes Bond-films i studio in Bucks i DEN HAAG De open bare bibliotheek kan een brugfunctie vervullen tus sen enerzijds het aanbod van informatie en ander zijds het kennis- en leer niveau van de gebruiker. Op die manier kan er sprake zijn van ondersteu nende dienstverlening aan groepen, instellingen en organisaties in de samen leving. Dit schrijft de Bibliotheekraad aan minister Brinkman van WVC, die in deze materie om een advies van de raad had ge vraagd. Deze problematiek kwam eerder aan de orde in zowel de Bibliotheek- als de Onderwijsraad. Die koppeling met onderwijs komt ook in het advies weer naar voren. De openbare bibliotheek kan bijvoorbeeld aan schoolmedia theken en -documentatiedien sten het eigen informatie-aan bod beschikbaar stellen. Ver der kunnen de bibliotheken toegang bieden tot een lande lijk netwerk van informatie voorzieningen en helpen bij het opzetten van eigen infor matievoorzieningen, zo staat in het advies. De ondersteunings functie kan groepsgerichte hulp bij het informatiegebruik omvatten, waarbij het accent ligt op onderwijs, vorming en beroepsuitoefening. De regeling en bekostiging van deze nieuwe functie dient volgens de raad een plaats te krijgen binnen de geldende re gelgeving en financiering die voor de openbare bibliotheken gelden. LONDEN Koo Stark, de voormalige vriendin van de Britse prins Andrew gaat bin nenkort trouwen. Volgens het Engelse zondagblad Sunday People treedt de 28-jarige Amerikaanse Koo in het hu welijk met de 22-jarige Timot hy Jeffries. Timothy is, sinds hij van zijn grootvader erfde, een gefortuneerd man. Het dubbelfestival Tor- hout/Werchter, dat dit weekeinde werd gehou den in een zonovergoten België, heeft de geruchten als zou het hoog tijd wor den dat Lou Reed met pensioen gaat, voorgoed de grond ingeboord. De muzikant, die wel „de peetvader van de punk" wordt genoemd, gaf zater dag op Torhout (hij was hekkesluiter op beide da gen) een geïnspireerd concert. Simple Minds, die was geprolongeerd, kreeg die dag echter de publiek sprijs. De Schotse musici waren de enigen, die het vijftigduizend man tellend publiek (Werchter ont ving 60.000 man) echt in de ban hield. Voor een groot deel van de be zoekers was het na het concert van Simple Minds ook tijd om huiswaarts te keren. Ze had den hun laatste krachten gege ven om het smaakvolle, maar risicoloze programma van het vijftal te ondersteunen met ge klap en zang. Het was een ui terst vermoeiende dag ge weest. Velen hebben Lou Reed waarschijnlijk nog horen spe len terwijl ze in de auto zaten. De overlast van auto's in Tor hout was zo groot dat lange wachttijden op parkeerterrei nen en het rijden in lange files het gevolg waren. Het muzikale peil lag hoog bij Lou Reed. Hij was beter in vorm dan tijdens de laatste concerten die hij in Europa gaf. Reed klonk opgewekt, zijn zang was helder en zijn gitaar spel bruisend. Strak begeleid door een geweldig klinkende groep, groeide het concert, on danks wat technische proble men, al snel uit tot een van de hoogtepunten van de dag. Lou Reed greep, om het publiek voor zich te winnen, niet zoals de Simple Minds di rect terug naar het bekende werk, al bracht hij nummers zoals „Sweet Jane", „Waiting Lou Reed was za terdag in Torhout in vorm. Hij klonk op gewekt, zijn zang was helder en zijn gitaarspel bruisend. for my man" en „Walk on the wild side". Deze „oudjes" had den echter wel een verjon gingskuur ondergaan. Vooral „Walk on the wild side" was in een up-tempo:jasje gestoken en had een verfrissende syn thesizersolo. Het grootste deel van Reeds programma bestond uit nummers van zijn nieuwe elpee „New sensations". Daar mee liet hij horen nog lang niet te hebben afgedaan. Het dubbelfestival Torhout- Werchter was 's morgens om elf uur begonnen met The Alarm. Deze groep uit Wales had nog wat goed te maken in België. De concerten, die ze eerder dit jaar gaven, werden toen namelijk niet zo goed ont vangen. Met een semi-akoesti- sche set probeerden de muzi kanten de nog halfvolle wei voor zich te winnen. Ze werk ten hard en vonden een be reidwillig publiek tegenover zich. Chris Rea ook. Deze su blieme gitarist, die liever de hele dag tennis speelt dan songs schrijft, zette een stevig set neer. Samen met zijn hech te groep speelde hij een men geling van oud en nieuw werk, waarbij de laatste elpee „Wired to the Moon" centraal Jim Kerr van Simple Minds dirigeerde het publiek, dat massaal op zijn aanwijziglngen in ging. stond. Zijn schuurpapieren stem reikte ver en klonk over tuigend evenals zijn (slide)gi- taarspel. Toen hij als laatste nummer „Winning" inzette, zat het publiek al vijfenvijftig minuten naar een winnaar te luisteren. v was dat pilsje dan wel terugge- zijn achterbak met Spa-flessen Stampvol De zon had tijdens het concert van Chris Rea zijn hoogste punt bereikt. Bovendien zat de weide inmiddels stampvol met bezoekers die uit alle delen van Europa kwamen. Meezin gen met en klappen voor de optredende artiesten is als de zon zo heet is als zaterdag een dorstverwekkende bezigheid. Heel veel bezoekers snakten dat ook naar een verkoeling in de vorm van een biertje of wat frisdrank en daar ging de or ganisatie de mist in. Op het hele terrein stonden slechts vier stands waar iets te drin ken kon worden gehaald. Met vijftigduizend bezoekers ble ven de gevolgen niet uit. Er was een hoop gedrang en het duurde soms een uur voordat de uitgedroogde mond ge spoeld kon worden met een biertje. Door al het dringen bracht tot een half bekertje en dus niet genoeg voor het be zwete lichaam. Genieten Een groot deel van het publiek op de weide had toen al beslo ten zich even niet al te druk te maken. Ze genoten van de zon terwijl Nona Hendryx, David Johansen en John Hiatt, laatstgenoemde viel in voor de ingestorte Paul Young, hun concerten speelden. Indruk wekkende gebeurtenissen werden het niet. Alleen de trouwe fans reageerden en thousiast. Ook Billy Bragg, die een veel geziene gast op Euro pese popfestivals lijkt te gaan worden, overtuigde niet als eenmansgroep met gitaarrock. Het publiek liet het veelal ge laten over zich heen komen. Een groot aantal greep zijn kans om voordat Joe Jackson het podium zou betreden el ders een verkoeling te halen. De middenstand in Torhout bloeide hierdoor op als nooit tevoren. Daarbij boekte een aantal verkopers grote wins ten, zoals een frisdrankhande laar die binnen vijf minuten uitverkocht. Een fles kostte maar liefst vier gulden. EHBO De EHBO had ook heel wat te doen. Zij moesten zich regel matig door de mensenmassa dringen, die op het eind van de middag buiten normale proporties was gegroeid waar door het niet echt gezellig meer was op de weide. Daar kregen ze vooral te maken met door de hitte flauwgeval len popliefhebbers en te erg verbrande mensen. In de pauzes tussen de groepen waren er de mededelingen over mensen die elkaar kwijt waren en verloren tassen en portemonnees. Het werd met veel humor gebracht. De pre sentator kon het niet laten om ook even over de Nederlan ders (waarvan er zo'n veertig duizend naar Torhout en Werchter afreisden) een grap te maken. „Met die discrimi natie moet het maar eens afge lopen zijn", zo vertelde hij. „De ambassadeur van Neder land vindt dat ook. Hij heeft laten weten dat Hollanders he lemaal niet gierig zijn. Hij staat momenteel voor het hek en vraagt of hij er gratis in mag". Joe Jackson was de eerste die door het publiek werd terug geroepen. Hij gaf een, muzi kaal, goed concert. Zijn stem bleek (opnieuw) de zwakke schakel. Het moet een van de redenen zijn waarom hij op Torhout aankondigde te stop pen met het geven van concer ten. Tenslotte kun je in de stu dio de vocalen inzingen op de dag dat je goed bij stem bent. Hoewel Jackson zich helemaal kon concentreren op de zang (hij zat maar even achter de piano) leek hij echt te moeten persen om de klanken de mi crofoon in te sturen. Zijn groep leverde ondertussen in drukwekkend spel af. „Is she really going out with him" kreeg een muzikaal jasje van piccolo, accordeon en viool, „Be my number two", klonk heel gevoelig en „Breaking us in two" gaf prachtig trompet spel van Michael Moreale. Ook bij Jackson waren er wat tech nische problemen, maar echt storend was het niet. Jackson zong niet alleen, hij speelde ook veelvuldig saxofoon en trad op als dirigent van zijn zeer uitgebreide groep. Dat deed Jim Kerr van Simple Minds ook. Hij dirigeerde ech ter niet zijn groep, maar het publiek. Hij was ook de enige die het publiek zo ver kreeg massaal mee te klappen en te zingen. Met hun „voer voor het volk" wonnen ze het pu bliek voor zich. Muzikaal lie pen de songs als een trein, ter wijl Kerr op de voor hem be kende wijze zijn zang onder steunde met sprongen en wie gende op de muziek afgestem de bewegingen. Composities zoals „Glittering prizes", „Upon the catwalk", „Water front" en „Speed your love to me" waren opzwepend en meeslepend. De groep bracht ze met een enthousiasme alsof het de eerste keer was. Vol gens zanger Jim Kerr is Tor- hout/Werchter het beste festi val van Europa. Dit jaar kwam het er heel dicht bij. HANS PIËT OOST-BERLIJN Na een langdurige ziekte is gisteren in Oost-Berlijn de schrijver Franz Fühmann gestorven. De man, die 62 jaar is geworden, was één van de meest uitgespro ken auteurs in de DDR. Fühmann, die al jaren te ruggetrokken woonde, trad voor het laatst naar buiten in 1982. Toen ver scheen, ook in de Bonds republiek, „De val van de engel" (Der Sturz des En gels), een groot essay over de lyricus Georg Trakl. Dit boek bevat een men geling van autobigrafische gegevens en opvattingen over poëzie. Belangrijke thema's in Füh- manns literaire werk waren zijn ervaringen met nationaal- -socialisme en oorlog. Ook de Akademie der Künste in Oost- -Berlijn wees op deze thema tiek, aldus een bericht van het officiële Oostduitse persbureau ADN. Terwijl hij zich principieel tot het socialisme en de DDR be keerde, stond Fühmann al ja ren kritisch tegenover de Oostduitse samenleving. Toen hij eind 1982 in het Westduitse München een literaire prijs in ontvangst nam, wees Füh mann er met nadruk op dat „ik het met de leiding van mijn land vaak niet eens ben, niet in de laatste plaats als het gaat om het probleem van de waarachtigheid als een ondeel bare grootheid en iets dat niet naar believen kan worden geïnterpreteerd". Maar toch was en bleef hij in woner van de DDR „uit vrije wil, op basis van een vrije be slissing, op grond van mijn na denken over Auschwitz". Mede op grond van dit laatste heeft Fühmann zich tot het laatst toe een uitgesproken so cialist genoemd. Fühmann behoorde in 1976 tot de eerste ondertekenaars van een open brief, waarin voor aanstaande Oostduitse schrij vers protesteerden tegen de gedwongen emigratie naar de Bondsrepubliek van cabare tier/chansonnier Wolf Bier- mann. Deze maatregel van Oost-Berlijn leidde tot langdu rige, felle discussies tussen kri tische kunstenaars en de Oost duitse staat. Verder speelde Fühmann een belangrijke rol als promotor van jonge, (nog) niet aangepaste schrijvers, wat hem vaak in conflict bracht met de politieke leiding van de DDR. De op 15 januari 1922 in Ro- kytnice in het Reuzengebergte geboren Fühmann, die op 20-jarige leeftijd zijn eerste ge dichten publiceerde, trad bij het begin van de oorlog vrij willig in Reichsarbeitsdienst. Vervolgens liet hij zich inlij ven bij de Deutsche Wehr- macht, in dat uniform was hij onder andere aan het Oostelijk front actief. Na het eind van de oorlog verbleef hij tussen 1945 en 1949 in Russische krijgsgevangenschap, in welke periode hij zich tot een over tuigd marxist ontwikkelde. Aan poëzie heeft Fühmann ge produceerd: Gefühle der Kla- ge, Trauer, Ratlosigkeit (1942), Die Nelke Nikos (1953), Die Fahrt nach Stalingrad (1953), Aber die Schöpfung soil dauern (1957), Die Richtung der Mörchen (1962). Aan proza: Kameraden (1955), Stürzende Schatten (1959), Fronten (1960), Spuk (1961), Kabelkran und blauer Peter (1961), Böhmen am Meer (1962), König Odipus (1966), Die Elite - ErzShlungen (1970), Der Jongleur im Kino oder Die Insel der Tröume. Studiën zur bürgerlichen Gesellschaft (1971), 22 Tage oder die Hëlfte des Lebens (1973), Erfahrun- gen und Widersprüche - Ver- suche über Literatur (1976), Bagatelle, rundum positiv (1978). AMSTERDAM Op het Beursplein in Amsterdam komt van 14 tot en met 17 juli de „Rebus" te staan. Deze rondreizende ten toonstelling heeft als the ma „Jeugd en historische gebouwen in Europa". Het project, dat is gemaakt door en voor jongeren uit heel Europa, heeft inmid dels de eerste Europese Jeugdprijs gekregen. De „Rebus" bestaat uit twee elementen. Het ene deel is een levensgrote maquette van ka rakteristieke elementen van de Europese bouwkunst, het andere deel bestaat uit een metalen vorm die het symbool vormt voor de dynamiek van de jeugd. Het geheel is bedoeld als puzzel waarin bekende en onbekende gebouwen zijn te ontdekken. Zo zijn er afbeel dingen te zien van een Grieks openlucht theater, Amster damse huizen uit de zeven tiende en achttiende eeuw, het Russische Kremlin en het Ier se Clara Castle. In de maquette is een presen tatie te zien van een aantal ac tiviteiten van jongeren op het gebied van de bouwkunst. De twaalf makers, die uit tien West- en Oosteuropese landen afkomstig zijn reizen met hun ontwerp de Europese hoofdste den af. Ze zijn op 23 juni in Brussel begonnen en hebben als ze straks op 12 oktober in Lissabon eindigen 10.640 kilo meter afgelegd. In elke hoofd stad hopen de makers jonge ren uit het gastland bij hun ac tiviteiten te betrekken. In Amsterdam worden op en rond het Beursplein een aantal activiteiten georganiseerd zo als stadswandelingen. Er zal ook een informatiemarkt over monumentenzorg en Europese samenwerking worden gehou den. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetze straat 6, tel. 01720-20800, Marginal (12); 18.30, 21.00. ook 13.30. «EUROCINEMA fr pikken en wegwezen II 18.45, 21.00. wo. ook 1] •EUROCINEMA III: Hallowei (16); (beh. dl.) 18.45, 21.15. M ROCINEMA IV: Dolle pret Ir Tlroler bed (16); 18.45, 21.1 KINDERVOORSTELLING lf EUROCINEMA IV: Sjori1 Sjimmie en' de toverring;! 14.00. LEIDEN LUXOR (Statlonfl 19. tel. 071-121239): Krulh 14.30, 19.00, 21.15. LID (Steenstraat 39, tel. 124130)p rug naar de hel (16); l|i 19.00, 21.15. LIDO III: T41 ol endearment (al); 14.30, 1|p 21.15. LIDO IV: Bastille 19.00, 21.15. ma. dl. ook 1Ü STUDIO (071-133210): V (al); 14.15, 18.45, 21.15. T, NON (Breestraat 31. e 123875): Deense snoepjes Iq: rol (16); 14.30, 19.00, 21 REX (Haarlemmerstraat KINDERVOORSTELLING LIDO IV: Donald Duck in wilde weaten; wo. 14.30. n lc DEN HAAG* BABYLON 1 (r£ Centraal Station, tel. 4716e Krull (al); 14.00, 19.00, 21 BABYLON 2: Against all q. (12); 14.00, 19.15, 21.45. 5 BYLON 3: Terms ot endearir1 (al); 14.00, 18.45, 21.30. Cf AC 1 (Buitenhof 20. tel. 6300 De versierders van St. Trcu (16); 14.00, 18.45, 21.30. NEAC 2: Breakdance (al); 14 18.45, 21.30. CINEAC 3: N* diamanten Jubileumfestj ma. t/m wo. 13.45. 20.00. Space Odyssey (12); ma.„ Zhivago (12); dl. Ben Hur^ wo. EUROCINEMA (Ley® 910, tel. 667066): Apocaiyt now (16); 14.00, 20.00. 20.00. METROPOLE 1 (Cak( glelaan, tel. 456756): Monty;, thon festival: 14.00, 16 21.30. Live at the Holly# bowl (al); ma. Privates on p[o de (12); Buiterij op do Mo(u)l wo. METROPOLE 2: De 1 'mCTROPOL^0^: Heif'mb en de witte roos (16); 1^ 18.45, 21.30. METROPLffl Ysntl (al); 14.00, 18.45, 2# METROPOLE 5: Filmzori festival '84: 14.00, 18.45, 2É Pixote; ma. Fellinl 8V»; di.f femme D'A Cotó; wo. ODE 1 (Herengracht 13, tel. 4624 Maakie borst(en) maar nat (K 13.45, 18.45, 21.30. ODEOI De vier vuisten van de du( (al); 13.45, 18.45, 21.30. O,, ON 3: Ciske do Rat (al); 13' 18.45. CUJO; 21.30. ODE* 4: Le Marginal (12); 13f< 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (k, tingstraat 12b, tel. 656402)-; the pnk (18); 12.00, 13*1 15.00, 16.30, 18.00, 19f 21.00. LE PARIS 2: Male met beroepsgeheimen (T 12.15, 14.00, 15.45, 177' 19.15, 21.00. LE PARIS 3: f> deugende schoolmeisjes 12.30, 14.00, 15.30, 17n 18.30, 20.00, 21.30. PASSA (Passage 63, tel. 460977): DC quidator (16); 14.00, 18i 21.30. HAAGS FILMH; (Denneweg 56, tel. 459900): L she bake a cherry pie?; 20l 22.00. Kozintsev; ma. 19.» S.V.D.; ma. 19.30. De jeugd 1 Maxim; di. 20.00. Maxim im borg; di. 22.00. De mantel L wiel van de duivel; wo. 20.01 KINDERVOORSTELLINGEN EURO CINEMA: Hammq; wo. 14.00. OEDEON 3: Cil de rat 13.45, 18.45. Horizontaal: 1 knaagdier; 4 vrej taal; 8 bontgekleurde papegaa aanwijzend vnw.; 11 bewaard voor kleren in een schouwburf eerstkomende (afk.); 15 schuw, 16 van geringe dichtheid; 17 ha: bovenlaag; 19 zekere tijdsduu raadgeving; 22 geweldige figuur) 25 bevroren water; 27 Japanse t 28 muzieknoot; 29 dlctatorscha| biersoort; 33 loopgraaf v.e. md alleenzang; 35 vreemde munt. J Verticaal: 1 vorm van neersré rijstbrandewijn; 3 bloelwljze; 5 vi terd Esperanto; 6 niet veraf; 7 stok met dwarsklamp; 9 plomp. 12 mannelijk beroep; 13 overs 17 huisdier; 18 metaal; 21 gen persoon; 23 sportploeg; 24 mU term; 26 graanpakhuls; 28 deel de hand; 30 klein vertrek; 31 Zwf kanton. OPLOSSING I Mn ie oe i 82 :0||S 93 :eyoi pz liueej e23 -li" 12 :uii 8L 'IB>I Li Uubjsoj eti -ojp zi üeaq 6 Uiajs l :(iqeu 9. S UBB e :>1BJB 3 :ie6ei4 L MBoaf •euiip ge :o|os *8 'W 8( 28 ünniejoip 62 :op 83 :uas iz ÏUBJII 33 !d!» 02 '-6bp 61 ÜSJOM j 91 :eaj gi H :eqojepje6 ll 0L !Bje 8 :suy p :seeq 1 qeejuo»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8