Henk Luijmes wint Haarlems
improvisatieconcours
Recordprijs
voor Turner
Minister Winsemius vol
lof over boekje nicht
U
Sprookjes
planeet vol
speciale
effecten
Oorlogsfoto's Van Maarseveen
in Rijksmuseum Amsterdam
Manifestatie van
kunstenaars Stopera
wegens verwachte
rellen afgelast
BEROEPEN
dagpuzzel
FILM/KUNST
CeidocSomcmt
VRIJDAG 6 JULI 1984 PAGINA"
Minister Brinkman op de bres
voor 'jonge' monumenten
HILVERSUM Minister Brinkman van WVC heeft donder
dagmiddag in Hilversum de gemeente beloofd een deel van de
200.000 gulden te subsidiëren, die nodig is voor het restauratie-
-onderzoek van het raadhuis van Hilversum. Dat gebouw valt
onder de 'jonge' monumenten en is aan een opknapbeurt toe.
De minister deed die toezegging bij de opening van de zoge
noemde Dudok-kamer in het raadhuis, een eerbetoon aan de ar
chitect van het gebouw, die 100 jaar geleden werd geboren. De
kamer is het voormalige werkterrein van Dudok, die na 13 jaar
directie van publieke werken, vanaf 1928 gedurende 20 jaar
stadsarchitect van Hilversum was. Hij ontwikkelde een geheel
eigen bouwstijl, waarvan het Hilversumse raadhuis het bekend
ste voorbeeld is.
Volgens Brinkman is het raadhuis het eerste echte jongeren-mo
nument dat voor restauratie in aanmerking komt. „Gezien het
beleid jongere architectuur in stand te houden moeten we er aan
wennen dat we er ook geld voor over moeten hebben".
Gelderland wil drie ton subsidie voor Introdans
ARNHEM Gedeputeer
de Staten van Gelderland
zullen Provinciale Staten
in oktober voorstellen om
het Oost-Nederlandse
dansgezelschap Introdans
tot en met 1988 met bijna
drie ton per jaar te subsi
diëren.
Door een forse verhoging van
de provinciale subsidie sinds
1982 is volgens GS bij Intro
dans een artistieke ontwikke
ling op gang gekomen, waar
door het gezelschap inmiddels
tot de beste kleine dansgroe
pen van Nederland behoort.
Het is volgens het college no
dig die ontwikking verder te
steunen.
In 1981 besloten Provinciale
Staten van Gelderland Intro
dans met 182.000 gulden per
jaar te steunen bij het verzor
gen van theatervoorstellingen
en educatieve voorstellingen
op scholen in Gelderland en
Overijssel. In de afgelopen
drie jaar werd daarnaast jaar
lijks nog 30.000 gulden extra
subsidie voor het dansgezel
schap uitgetrokken. Gedepu
teerde Staten willen de jaar
lijkse subsidie voor Introdans
nu verhogen tot 286.000 gul
den.
Volgens het college heeft ook
de rijksoverheid het belang
van de oostelijke dansvoorzie
ning inmiddels onderstreept
door de subsidie aan Introdans
aanzienlijk te verhogen. Door
de verbeterde artistieke kwali
teit van het gezelschap gaan
schouwburgen er volgens GS
in toenemende mate toe over
voorstellingen van Introdans
te programmeren.
Ook de schoolvoorstellingen
van het gezelschap zijn vol
gens het college een doorslag
gevend succes. De raad voor
de Kunst spreekt voor wat dat
betreft volgens GS van Gel
derland zelfs over een landelij
ke voorbeeldfunctie.
Expositie over markten in
Amsterdams Historisch Museum
AMSTERDAM In het Amsterdams Historisch Museum is gis
teren de expositie „Uw gulden een daalder" geopend. Deze ten
toonstelling werd mede naar aanleiding van het 50-jarig bestaan
van de Centrale Groothandelsmarkt in Amsterdam georgani
seerd.
„Uw gulden een daalder" is een expositie opgebouwd rond vier
thema's. Er wordt getoond welke soorten markten er zijn, wie
daar staan, hoe markten ontstaat en hoe ze worden georgani
seerd. Naast schilderijen, tekeningen, prenten en foto's wordt op
de tentoonstelling ook echt materiaal gebruikt als venterskar-
ren, tonnen en kratten om een beeld van de markt op te roepen.
Dat wordt ook gedaan in „Achter de kraam", een film die het
museum samenstelde over het werk van Amsterdamse kooplie
den. Tegelijkertijd met de opening van de expositie werd een
boek met de titel „Amsterdam marktstad", een uitgave van de
Dienst van het Marktwezen, ten doop gehouden. De tentoonstel
ling in het Amsterdams Historisch Museum duurt tot en met 4
november.
Het 34ste orgel-improvisa
tieconcours is gisteravond
in de Grote of St. Bavo-
kerk in Haarlem gewon
nen door de 27-jarige
Henk Luijmes. Deze in De
Lier in Zuid-Holland ge
boren organist heeft aan
vankelijk gestudeerd aan
het Twents Conservatori
um in Enschede, maar
rondde zijn opleiding in
1980 af bij de bekende pe
dagoog Bert Matter aan
het Conservatorium te
Arnhem. Bij Matter heeft
Luijmes daarna nog een
extra jaar improvisatieles
genomen.
Ook vorig jaar behoorde Luij
mes al tot de deelnemers in
Haarlem. De toenmalige jury
vond de 33-jarige Harald Fel
ler uit München beter en ken
de aan die dus de wisselprijs
toe. De laatste tijd, nu de deel
nemers door het bestuur wor
den uitgenodigd op basis van
een door hen ingestuurd band
je, komt het niet zo vaak meer
voor dat een deelnemer, die
geen succes heeft gehad, het
volgend jaar al weer van de
partij is. Blijkbaar werd het
nieuwe bandje van Luijmes,
dat door het bestuur anoniem
wordt beluisterd, toch weer zo
goed gevonden, dat hij op
nieuw een uitnodiging ont
ving. Het resultaat was dus dat
Luijmes nu de wisselprijs van
Feller overneemt en er zeker
van kan zijn dat hij deze wis
selprijs. het volgend jaar zal
moeten verdedigen en dan dus
voor de derde keer in succes
sie op het Müller-orgel zal
moeten aantreden.
Het welslagen van zo'n impro
visatiewedstrijd is begrijpelij
kerwijs in hoge mate afhanke
lijk van het thema of de the
ma's die de vier deelnemers
ongeveer een uur tevoren krij
gen voorgelegd en die hun
fantasie gaande moeten ma
ken. Het is onvermijdelijk dat
die gegevens niet elk jaar even
gelukkig uitvallen en dat ze
ook niet elk jaar elke deelne
mer even sterk aanspreken.
Mij kwam het voor, dat Wim
de Ruiter, de Haarlemse orga
nist-componist, die dit keer op
uitnodiging de twee thema's
leverde, daarbij een heel ge
lukkige hand heeft gehad. Hij
gaf een goed koraalthema voor
een reeks variaties en een the
ma voor een aansluitende
fuga, gegevens die in hun
symmetrische weerspiegeling
mogelijkheden boden. Hoewel
deze gegevens helemaal niet
bijzonder modern konden he
ten, prikkelden zij kennelijk
tot allesbehalve alledaagse
fantasieën, getuige de presta
ties van de eerste twee spelers,
die het voor iedereen wel ge
wonnen zullen hebben van de
laatste twee. De laatste twee
namelijk hadden veel minder
vat op het verloop van hun
fantasie en wisten een veel
minder grote eenheid te berei
ken. In de variaties was dit tot
op zekere hoogte gemakkelij
ker te excuseren dan in de
strenge vorm van de fuga.
Toen dr. Ewald Kooiman na
vrij lang beraad de beslissing
van de jury bekendmaakte,
bleken de eerste twee spelers
respectievelijk Feller en Luij
mes te zijn geweest. Ik vond
dat hun prestaties elkaar niet
zo heel veel ontliepen: in beide
gevallen waren er poëtische,
soms verstilde, soms zelfs im
pressionistische episoden te
genover episoden van een felle
heftige bewogenheid. De
laatstgenoemde episoden wa
ren natuurlijk een voorberei
ding op de monumentale apo
theoses in de fuga's. Als de
jury, bestaande uit de Neder
lander Piet Kee, de Duitser
Werner Jacob en de Libanees
Louis Robillard, tenslotte aan
Luijmes de hoogste eer toe
kende, kan ik daar gemakke
lijk vrede mee hebben, al vond
ik de nederlaag van Feller
heel eervol. Wat de beide an
dere deelnemers betreft: de
Duitser Karl Mai (29) en de
Engelsman Nigel Allcoat (34)
speelden respectievelijk als
derde en vierde. Zoals gezegd
bleven hun prestaties, hoe ver
dienstelijk in sommige opzich
ten ook, bij die van de eerste
twee ten achter.
JOHN KASANDER
Het kleurige stelletje (o.a. een
cycloop, dieven en een tove
naar) dat de hoofdfiguur te
hulp komt in „Krull".
LUXOR1: Krull (a.l.) met
Ken Marshall en Freddie
Jones. Regie: Peter Yates.
De Britse regisseur Peter
Yates maakte vooral naam
door zijn actie-stunts zoals
de wilde achtervolging
door de straten van San
Francisco van Steve
McQueen in de film „Bul
litt" en het vliegwerk van
Peter O'Toole of stand-
in in „Murphy's war".
Vertrouw hem een scien
cefictionfilm toe, zich af
spelend op een andere
planeet en je weet wat je
te wachten staat.
„Krull" moet het dan ook he
lemaal hebben van de speciale
effecten, de fantastische decors
en de lokaties in Italië en Lan-
zarota, waar dat ook mag zijn.
Dat Ken Marshall dan nog een
onvervaarde held speelt, die
doet denken aan Errol Flynn
zo'n kleine vijftig jaar geleden,
is meegenomen, maar met Ly-
sette Anthony als de prinses
blijkt dat spelregre beslist niet
Yates' sterkste punt is.
Op de planeet Krull beslu'ten
twee elkaar bestrijdende ko
ningen vrede te sluiten en de
zoon van de een, prins Col-
wyn, ter laten trouwen met de
dochter van de ander, prinses
Lissa. Maar de huwelijksplech
tigheid wordt wreed verstoord
door de robots van Het Beest,
die een ware slachtpartij aan
richten en de prinses ontvoe
ren naar het zich steeds ver
plaatsende Zwarte Fort, van
waar uit het beest dubbelgan
gers en drijfzand vervaardigt.
Dank zij de hulp van een oude
wijze man kan Colwyn licht
gewond de achtervolging
inzetten. Hij krijgt assistentie
van een onhandige tovenaar,
die zichzelf in dieren kan ver
anderen, een groepje ontsnapte
misdadigers en tenslotte een
vriendelijk knipogende cy
cloop.
Maar nog is de koek voor de
makers niet op en zij voeren
ook' nog een blinde ziener en
een oude vrouw in een spinne-
web ten tonele, plus een aantal
paarden, die zich letterlijk het
vuur uit de schenen lopen.
Het is allemaal wel gek, maar
soms te gek, al moet men be
wondering hebben voor de
technische staf en de make-
up-afdeling.
Kortom de liefde overwint en
het beest wordt vernietigd.
Een aardig sprookje, al gaan
vele dure decors aan diggelen
Dieuwke Winsemius (I) overhandigt haar neef, minister Piet Winsemlus, het boekje „Help olie op
mijn verenpak".
DEN HAAG „Een uit
stekend boekje dat de
jeugd zeker nog meer mi
lieubewustheid zal bij
brengen". Zo luidde in
grote trekken het oordeel
van minister dr. Pieter
Winsemius van Volkhuis
vesting Ruimtelijke Orde
ning en Milieubeheer
(VROM) over het zojuist
verschenen nieuwe boek
„Help, olie op mijn veren-
pak" van de uit Beilen af
komstige Drentse schrijf
ster Dieuweke Winsemius,
een nicht van de minister.
Maar familiebanden of niet, de
uiterst sportieve bewindsman
die niet terugdeinst voor een
marathon en onlangs met het
grootste gemak een toch be-
fiaald niet gemakkelijk Wad-
ooptocht voltooide en dus van
die Wadden heel wat afweet,
blijft kritisch.
Dus nam hij de nieuwe creatie
van Dieuwke ernstig door al
vorens zich (na het uit ha^r
handen in ontvangst te hebben
genomen) ten overstaan van
heel wat genodigden in de
filmzaal van zijn ministerie in
lovende bewoordingen uit te
drukken. Er wordt een grote
oplage verwacht van het boek
je dat mede dankzij de inzet
van het Friese echtpaar, de
heer en mevr. Miedema, de
beheerder van de „Fügelhel-
ling" in Ureterp tot stand
kwam. Het echtpaar dat uiter
aard deelde in de hulde voor
Dieuwke Winsemius, ver
schafte de schrijfster veel in
formatie over de vogels en het
„olieleed" dat de gevleugelde
vrienden wordt aangedaan.
Het inspireerde de schrijfster
tot een nieuw boek over mi
lieuzaken, dat als ze er de tijd
voor kan vinden om het snel
te schrijven volgend jaar zou
moeten uitkomen.
De minister en zijn ambtena
ren van milieubeheer kijken
er met spanning naar uit.
Want de schrijftster heeft na
tuurlijk een spontanere kijk op
dat soort zaken dan de zich
aan departementale termen
gebonden wetende minister en
diens staf.
ALEX SNELLEMAN
LONDEN Voor de
tweede maal in een week
is op een Londense kunst
veiling een record gebro
ken. Een zeegezicht van
de 19e eeuwse Britse land
schapsschilder William
Turner werd gisteren bij
Sotheby's geveild voor 6,7
miljoen pond (28,6 miljoen
gulden), het hoogste be
drag dat ooit, waar ook ter
wereld, voor een schilderij
is neergeteld.
Het doek, „Zeegezicht: Folk-
stone" behoorde tot de collec
tie van wijlen lord Clark van
Saltwood, een kunsthistoricus.
Het bod werd uitgebracht door
de Londense kunsthandel
Leggatt in opdracht van een
onbekende Engelse opdracht
gever. In een volgepakte zaal
zette de veilingmeester van
Sotheby het doek in op één
miljoen pond (bijna 4,3 miljoen
gulden). Binnen drie minuten
was de recordprijs bereikt.
Men had gedacht dat het doek
tegen de drie miljoen pond
(12,8 miljoen gulden) zou op
brengen. Het vorige .record
stond ook al op naam van een
schilderij van Turner, „Juliet
en haar verzorgster", dat in
1980 in New York 6,4 miljoen
dollar opbracht. Met de com
missie erbij is met de verkoop
in Londen een bedrag gemoeid
van 7,37 miljoen pond (31,5
miljoen gulden).
Het „Zeegezicht: Folkstone" behorende tot de collectie van wij
len lord Clark van Saltwood, dat gisteren 28,6 miljoen gulden op
bracht.
Afgelopen dinsdag werden bij
Christie's 71 tekeningen uit
het bezit van de hertog van
Devonshire geveild voor 21
miljoen pond (bijna 90 miljoen
gulden). Dat was het hoogste
bedrag dat ooit op een dag op
een veiling werd geveild. De
belangrijkste koper was het
Getty Museum uit Californië
dat een budget heeft van we
kelijks 1,3 miljoen dollar.
De hoogste prijs die ooit voor
een kunstwerk is betaald be
trof een 12e eeuws bijbels ma
nuscript waarvoor een West
duits concern 8,14 miljoen
pond (34,6 miljoen gulden) op
een Londense veiling in de
cember over had.
Platina voor Joel
NEW YORK De Ameri
kaanse zanger/componist Billy
Joel kreeg gisteren in de Ma
dison Square Garden een pla
tina toegangskaartje. De on
derscheiding, die werd uitge
reikt door David. A. Werblin,
voorzitter van The Garden, is
bestemd voor artiesten die in
het evenementenpaleis voor
meer dan 250.000 fans hebben
gespeeld.
Voor het goede doel
KANSAS CITY Aan de
vooravond van de Jacksons-
tournee, die langs twaalf Ame
rikaanse steden zal voeren en
gezien wordt als het schowge-
beuren van het jaar, gaven de
vijf broers een persconferen
tie. Tijdens het gesprek met de
pers liet Michael weten hij het
geld, dat hij met de tournee
verdient, zal schenken aan een
goed doel.
Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 e
19.00 uur. zaterdags tussen 14.00 en 15.0
uur. ieleloonnr.071-122248 en uw kran
wordt nog dezellde avond nabezorgd.
AMSTERDAM De af
deling Nederlandse Ge
schiedenis van het Rijks
museum in Amsterdam
besteedt van 15 juli tot 1
februari 1985 met een ten
toonstelling aandacht aan
de foto's die Dick van
Maarseveen maakte tij
dens zijn krijgsgevangen
schap in het kamp Mühl-
berg an der Elbe. Titel
van de expositie is „Foto
graaf in krijgsgevangen
schap - Duitsland
1943-1945".
Geprobeerd wordt een beeld te
geven van het dagelijks reilen
en zeilen in het kamp. Volgens
het Rijksmuseum is een onvol
ledig beeld ontstaan omdat
veel niet mocht en kon wor
den gefotografeerd
Dick van Maarseveen vernam
op 29 april 1943 uit de krant
dat hij zich als voormalig Ne
derlands militair moest mel
den voor krijgsgevangenschap.
Hoewel Van Maarseveen een
poging deed om onder te dui
ken, belandde hij toch in
Duitsland. Na in kamp Mühl-
berg an der Elbe eerst in de
keuken te hebben gewerkt,
kreeg de Haagse fotograaf la
ter een baantje bij de foto-af
deling van het kamp. Doordat
alles wat werd gefotografeerd
de goedkeuring moest hebben
van de Duitsers waren het
vooral officiële gebeurtenissen
zoals begrafenissen, sporteve
nementen en toneelavonden
die Dick op de gevoelige plaat
vastlegde. Het lukte hem ech
ter ook klandestien wat foto's
te maken.
Over het krijgsgevangenkamp
is, behalve wat er op de foto's
van is te zien, weinig bekend.
Het was een Durchgangersla-
ger, waardoor de meeste groe
pen er maar kort verbleven.
De vaste bevolking bestond uit
militairen, die volgens de Con
ventie van Genève niet hoef
den te werken en militairen,
die wel mochten werken en
die nodig waren het kamp
draaiende te houden. Het was
geen slecht kamp, alhoewel
eten en kleding waren bere
kend op aanvulling van het
Rode Kruis. Het kamp werd
op 23 april 1945 door de Rus
sen bevrijd. Het is nu Oost
duits grondgebied.
In de periode tussen de bevrij
ding en de rommelige reis
naar Nederland heeft de
Haagse fotograaf Van Maarse
veen ook veel op de gevoelige
plaat weten vast te leggen.
Van Maarseveen en twee
vrienden namen zo'n 140 glas
negatieven en talloze afdruk
ken mee naar huis.
AMSTERDAM De ma
nifestatie van circa 200
kunstenaars die morgen
zou worden gehouden op
het bouwterrein van het
toekomstige stadhuis /mu
ziektheater in Amsterdam
is op het laatste moment
„wegens te verwachten
ordeverstoringen" afge
last. De organisatoren van
de bijeenkomst, waar
1.000 toeschouwers wer
den verwacht, hebben dit
gisteren bekend gemaakt.
De organisatie berustte bij de
Stichting Incidentele en Mo
numentale Muziek- en Thea-
terprodukties (Stimmt). De
stichting wilde protesteren te
gen het feit dat na de opening
in 1986 in de Stopera slechts
„gevestigde kunst" mogelijk is.
Gemeente en aannemers had
den Stimmt al toestemming
gegeven voor de manifestatie.
Voorwaarde was dat het pu
bliek en het gebouw afdoende
beschermd zouden worden.
Aan die voorwaarde dacht
Stimmt te kunnen voldoen.
De stichting denkt er nu an
ders over. De afgelopen weken
zijn bij de Stichting, de politie
en langs andere kanalen signa
len binnengekomen dat „er
rellen zijn te verwachten".
(Oude) Tegenstanders van de
Stopera hebben daartoe onder
andere in pamfletten opgeroe
pen, aldus Stimmt.
Twee jaar geleden bij de start
van de bouw van de Stopera
kwam het ook tot forse botsin
gen tussen Mobiele Eenheid en
actievoerders. Dat willen wij
ditmaal - mede gezien de ge
varen die aan een bouwterrein
zijn verbonden - beslist voor
komen, aldus Stimmt.
De Stichting lijdt financiële
schade door de late afgelas
ting. Er waren al enige tien
duizenden guldens gestoken in
de voorbereiding van de mani
festatie.
Hoogste kunstwerk Nederland
ALMERE Almere bezit
sinds gisteren het hoogste
kunstwerk van Nederland.
Het gaat om een 55 meter hoge
„energienaald" van de kunste
naar Jan van Munster, die op
het Leeuwarderplein is ge
plaatst.
De naald is gemaakt van cor-
tenstaöl, een staalsoort die al
leen aan de oppervlakte roest.
In de top zit een tien meter
lange spleet, waaruit 's avonds
wit neonlicht schijnt. De ener
gienaald symboliseert volgens
de Rotterdamse kunstenaar
het hoogste en laagste punt
van Almere.
De kunstenaar, die de op
dracht had gekregen van de
Rijksdienst voor de IJssel-
meerpolders, heeft ongeveer
twee jaar aan het object ge
werkt. De naald bestaat uit
segmenten van dertien meter,
die in Almere-stad aan elkaar
zijn gelast. TNO en de Rönt-
gentechnologische Dienst, die
de lasnaden voortdurend heb
ben doorgemeten, keurden
eerder de verbindingscon
structies af. Pas woensdag
werd goedkeuring voor het
omhoogzetten van de naald
verleend.
Kritiek schiet
NOS in het u
verkeerde keelgat
(Vervolg van de
voorpagina) J
HILVERSUM De kritj
van Mart Smeets op het bel
van NOS-sport is de progrj
maleiding van NOS-tv in F
verkeerde keelgat gesehotei
Naar uit goede bron verluir
zou met name zijn bezwaar |n
gen het te dure verblijf in ho
tels, 400 gulden per nacht, h^r
ernstig kwalijk zijn genome
Terwijl minister BrinkmL
van WVC krachtige druk vr
oefent op bezuinigingen bij L
NOS, sprak Smeets in het g
wraakte interview over
„holle, bolle NOS, die tenslof!:
de beschikking heeft over eP
groter budget dan welke kra)s
ook en dat graag kenbaar vl°
maken". io
gr
Met Mart Smeets is de i
spraak gemaakt, dat in overlL
met hem gezocht zal wordt
naar een functioneren eldë
binnen of buiten de NOS. Er
druk op hem uitgeoefend, cf{
hij zelf ontslag zal nemen.
dit stadium toonde M^i
Smeets zich niet bereid
deze maatregel commentaar P"
leveren. in
Heinze Bakker gaat met injL
nag van volgende week Mal
Smeets vervangen in de Tol"
de France.
RUTGER
Rutger Hauer heeft er net ir
hoofdrol opzitten in het mi\r
deleeuwse epos Flesh ai-
Blood" (Paul VerhoeveL
„Floris voor volwassenenr
Maar de Nederlandse acteK
had in „Ladyhawke" ook !1<
een middeleeuwse rol ge
speeld. Tegenspelers: de frêc
Michelle Pfeiffer (het gada
stervriendinnetje uit „Scar&
ce") en Matthew Broderick (#n
jonge computerfanaat uit „Soe]
Wars"). „Rutger wordt ovtr
het algemeen niet zo toeg
juichd op de set" meldt iemaitn
van de filmploeg aan het Eaj
gelse blad Photoplay. „Dat Hqc
aan z'n persoonlijkheid". RtjZi
ger leeft - volgens het corjn
mentaar van het blad zelf - é,r
een kluizenaar tijdens de ot
names. Niet in een hotel. iiHfe.
in een eigen „trailer", een spL
ciaal voor hem gebouwde wr 1
te caravan op zes wielen, mer
twee Amerikaanse vlaggen frj1
ven de bumpers geschilde^®',
Hoe opvallend die trailer o<?r
is, z'n bewoner houdt eich
„Ladyhawke" werd vooriru
melijk door regisseur Richae
Donner in het Romeinese „6t
necitta" opgenomen, maar f^ei
wijl acteurs en technici in he
tels en apparementen in en oi>0
Rome zaten, parkeerde Hau[tg
zijn caravan op een parkee<>n
plaats bij Frascati. Z'n tel
foontjes werden aangenonH
door een hotel in de buurt.
bent nooit eenzaam genoej
onthult Hauer tegen het blat
Rutger Hauer: eenzaam.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK
THEATER, RECREATIE.EXPOSIT1ES
EN EEN COMPLETE AGENDA
GEREFORMEERDE Glk
MEENTEN er
beroepen te Krimpen aan cis
IJssel: R.Boogaard te Leidenin
Iri
MAGISCH FIGUUR ,uv
In elk vakje dient een letter te wordd i
ingevuld, waardoor zowel horizontdge
als verticaal woorden van navolgen!^
betekenis verkregen kunnen wordeL
1 publieke actie;
2 indrukwekkend:
3 voor grasteelt geschikte grond; C
4 met tegenzin. jini
OPLOSSING
aujeeSuo
:pue|sej6 e quesodu» z leuöeduieoj