beiden schiet met grootschalige ankopen kunstenaars te hulp ALLERLEI(DS) la J)e brandstichter'' tracht 'Jan derLubbe te rehabiliteren CcidócSowuvnt mEUWBOEK OVER LEIDSE ACTIVIST Openluchttheater Leidse Hout drukbezocht MAANDAG 25 JUNI 1984 PAGINA 3 ^~lse vrouw aangehouden in mishandelingszaak Na een zeer intensief onderzoek J Leidse recherche is afgelopen donder- 20-jarige Leidse vrouw aangehouden, n wordt verdacht meegewerkt te heb- de zeer ernstige mishandeling van een vrouw uit de Joseph Haydnlaan. De e vrouw, die tijdelijk in een Leids ho- eef, wordt vandaag voorgeleid aan de ran justitie in Den Haag. De Leidse po- kt nog meer arrestaties te zullen ver- n deze zaak. in (jandeling van de vrouw vond vorige gjerdag plaats. Om het onderzoek niet te haarden heeft de politie eerst nu pas één en Int^kend gemaakt. iserrjar'Se wat zwakbegaafde vrouw werd echt^eek zaterdag aangebeld. De vrouw i m£n en voor de deur stond de 20-jarige zettPeze vr°eg of zij even mocht telefone- hanle vrouw liet haar binnen. Direct daar achter aan kwam er ook een man binnen. In de kamer gekomen gooide de man de bewoonster op de grond. Zij werd vele malen met een hard voorwerp geslagen. Het schreeuwen werd de vrouw onmogelijk gemaakt omdat men haar de mond snoerde. Na de slagenregen is de vrouw vermoedelijk enige tijd bewusteloos geraakt. Toen zij weer bijkwam ontdekte ze dat ver schillende geldkistjes met een paar duizend gul den erin waren verdwenen. Pas de volgende morgen zag de vrouw kans naar het politiebu reau te komen. Vanuit het politiebureau is de vrouw direct naar het Academisch Ziekenhuis gebracht. Haar verwondingen bleken zeer ern stig te zijn. Zij had drie botbreuken aan het hoofd, drie diepe wonden aan het hoofd, drie gebroken ribben en vele kneuzingen en blauwe plekken over het hele lichaam. De vrouw is in middels aan het hoofd geopereerd en verblijft nog in het ziekenhuis. Verpleger houdt dief staande LEIDEN Een verpleger van het Academisch ziekenhuis in Leiden heeft gisteravond een 23-ja- rige heroineverslaafde, die er met een aantal tas jes vandoor wilde gaan, staande gehouden en aan de politie overgeleverd. De heroineverslaafde is een bekende van de Leidse politie. De jongen heeft inmiddels bekend ook de dader te zijn van een aantal insluipingen in het Diaconessenziekenhuis. De verpleger zag de jongen door de gang van het AZL lopen met de tasjes en volgde de jongen. Bij de uitgang hield hij hem staande. De verslaafde greep daar op een mes en bedreigde de verpleger ermee. De verpleger liet zich echter niet uit het veld slaan, pakte het mes af en hield de jongen vast totdat de politie arriveerde. Groepje jongeren deelt klappen uit LEIDEN Een groepje van vijf jonge ren in de leeftijd van 15 en 16 jaar, heeft in de nacht van zaterdag op zon dag een aantal mensen mishandeld. Eerst kreeg omstreeks 2 uur 's nachts een 21-jarige nabij V&D een paar klap pen in het gezicht. Later werden twee jongens van 21 jaar mishandeld op de hoek Nieuwe Rijn en Hartesteeg. Zon der aanleiding kregen zij stompen in het gezicht, waarbij hun brillen sneu velden. Eén van de twee liep tevens een hoofdwond op. Ook vorige week maakte een groepje jongeren de stad onveilig door aan onschuldige voorbij gangers klappen uit te delen. ,n' O N Donderdag 14 c*üssen de Europese sgangers op weg Ituiget stadhuis bevin- ■rPeh personen met lij- YJkketten onder de j^tiet de aanvoer van prjurtjes voor de ntiiireauleden; nee, in ketten bevindt zich ?edi i g( je^iich kunstenaar voelde, >lhoof als zodaniê geregis- hiront*' moc^lt d*e don" e2eveigen werk naar het brengen teneinde mee cein naar aankoop door oor,eente. Het maximale j t|dat door de locale be- jlj-Men per werk uitge- umrou worden- bedroeg t ilden. Met een totaal- "jran 32.000 een be- l de Kunstuitleen Lei- ui: jgens een begrotingso- "J(ca. 7000), het Fonds Je Doeleinden (f 4000), jer£geling (J 13.000) en de 'satie-regeling met de aljg'0 (f 8000) tezamen I opgebracht zouden l iistenaars blij gemaakt 7 worden. Dat was al- tee gedachte die aan de toe! grondslag tag- zo licht 1 fd van de directie soci- t "tjreel Werk, de heer H. Ijgïtee toe. Daarbij kwam aantal scholen, die vol- g™ 1%-regeling 13.000 te besteden hadden, hoopte met de actie meer kunst binnen te halen dan wanneer ze het geld direkt via een opdracht be steed zouden hebben. Dat dit laatste motief weieens geïnter preteerd zou kunnen worden als profiteren van andermans financiële noden, namelijk die van de kunstenaars, is een verwijt dat door de organise rende autoriteiten straf van de hand wordt gewezen. Dubbel motief Thom Geraedts, beeldend kunstenaar en uitgenodigd voor het selektie-forum van de Kunstuitleen voor deze actie, geeft toe dat er op zijn minst sprake is van een dubbel mo tief. Weliswaar komt de beslis sing om het maximaal uit te keren bedrag per kunstwerk op ƒ700 te stellen meer kuns tenaars ten goede dan wan neer twee kunstwerken a rai- son van 16.000 aangeschaft zouden zijn; de keerzijde schuilt in het feit dat kunste naars zich gedwongen kunnen voelen om werk dat eigenlijk een veel hogere marktwaarde heeft tegen 700 in te leveren. Immers, de nieuwe BKR-rege- ling schrijft voor dat een kuns tenaar dit jaar zelf 6000 en komend jaar ƒ8000 moet ver dienen, wil hij voor aankoop van zijn werk door de over heid in aanmerking blijven komen. Beeldhouwers vormen in dit kader de meest gedu peerde categorie. De beeldjes moeten wel erg miniem zijn, willen de materiaalkosten de ƒ700 niet te boven gaan. De Leidse beeldhouwer Rob van 't Zelfde spreekt bovendien zijn ongenoegen uit over het feit, dat iedereen werk in kon leveren. De spoeling wordt zo wel erg dun, constateert hij. „Ze hadden alleen kunstenaars uit de BKR-regeling moeten vragen, dat was eerlijker ge weest". Vernederend Dat een overheidsregeling die steeds hogere eisen stelt toch, op veel kunstenaars nog ge noeg aantrekkingskracht uit oefent, mag opmerkelijk he ten. Weliswaar is de „eigen verdienste-eis" door fictieve aankopen te ontduiken wie controleert ten slotte of er werkelijk een werk bij oom Diederik aan de muur hangt met een belastingaanslag over het „verdiende geld" is moeilijker om te gaan evenals de veronderstelling van de so ciale dienst dat de kunstenaar met het verkregen honora rium weer even „vooruit" kan en derhalve het bedrag op zijn uitkering kort. Neem daarbij de vaak vernederende gang naar de selectie-commissie en sociale dienst en het moge dui delijk zijn, dat het water de kunstenaars wel haast tot aan de lippen moet staan. Daarbij komt dat drempel om tot de regeling te worden toe gelaten erg hoog is. Hoge kwa liteitsnormen die nog steeds worden verscherpt en voor buitenlandse kunstenaars een „aantoonbare integratie" in de Nederlandse samenleving, lui den de eisen. Dat een dergelij ke integratie nergens omschre ven staat, is iets dat de Ameri kaanse kunstenaar, Jonathan Bragdon, al sinds jaren woon achtig in Leiden en gehuwd met een Nederlandse vrouw, aan de lijve ondervond. Zijn aanvraag om tot de regeling toegelaten te worden, werd tot drie maal toe op grond van „gebrek aan integratie" gewei gerd, hoewel men van de kwa liteit van zijn werk overtuigd was. Op voorspraak van een museumdirecteur, die de kwa liteit van Bragdon's werk voor de maatschappij wilde waar borgen, kon de Amerikaan uiteindelijk toch van de rege ling gebruik gaan maken. Heet hangijzer En hiermee is meteen een heet hangijzer aangereikt. Werkt een beschermende rol van de overheid stimulerend voor de kunst of komt „echte kunst" top-kunst zoals staatssecre taris L. de Graaf en minister L.C. Brinkman het uitdrukken zonder steun toch wel bo vendrijven. Ja, wordt kunst ei genlijk niet juist uit armoede geboren? Een onderzoek, dat in op dracht van het ministerie van Sociale Zaken door de Katho liek Hogeschool te Tilburg werd verricht, kwam tot de conclusie dat het in meeste ge vallen voor een kunstenaar onmogelijk is in zijn onder houd te voorzien. Kunstenaars behoren tot een maatschappe lijk zwakke groep, die be schermd dient te worden, al dus het rapport van de onder zoekscommissie. De BKR is een onmisbare regeling. Staatssecretaris De Graaf, in wiens opdracht het onderzoek plaats had, meent echter „om democratische redenen" dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen een lood gieter en een kunstenaar en. heeft het rapport op voorhand terzijde geschoven. Van de 3600 kunstenaars die thans ge bruik maken van de regeling mogen er maar 1000 overblij ven, zo is het plan. Om deze selektie geleidelijk uit te voe ren, is de idee van de „eigen verdienste" ingevoerd. Dat be tekent dat in 1986 tenminste 2600 Nederlandse kunstenaars in de bijstand zullen vervallen. Karei Appel schilderijen, vermoedt dat hij één van de kunstenaars is, die volgend jaar tot de bijstand zal vervallen: „Gelukkig ben ik nogal optimistisch van natuur. Ik leef bij de dag en natuurlijk ga ik ook dan door. Ik zou niet anders kunnen". Collega-schil der Peter de Ru etaleert een zelfde berustende houding: „Als ik elke keer als er weer een beperkende maatregel is genomen twee maanden van slag zou zijn, dan kan ik het helemaal wel vergeten, dan kom je gewoon aan werken niet meer toe". Beide kunste naars hebben vorige week hun werk naar het Stadhuis ge bracht. Als je 6000 binnen moet halen in een jaar, dan grijp je elke kans aan, is het begrijpelijk standpunt. Of kunst door de overheid ge steund dient te worden, het blijft een omstreden zaak. Wellicht ligt hier een taak voor het bedrijfsleven. Zeker is dat er gesteund moet wor den. Bewijzen dat kunst ook in armoede floreert, betekent het risico nemen dat er nauwelijks kunst overblijft. Wie thans vol afschuw het hoofd afwendt bij de opstelling van BKR-wer- ken in de Lakenhal, moet be denken dat een kunstenaar als Karei Appel ooit door diezelf de regeling een kans heeft ge kregen en dat zijn kunst, ooit verguisd, thans als „top-kunst" wordt gekwalificeerd. FLORA STIEMER Chinees drukwerk „Oplage 1 miljoen, drukwerk in China"is de titel van de tentoonstelling die momenteel in de Openbare Bi bliotheek aan de Nieuwstraat 4 wordt gehouden. Het hedendaagse Chinese drukwerk geeft een goed beeld van de snelle ontwikkeling van dit land. Er is van al les te zien: kinder- en stripboeken, tijdschriften, film-, campagne-, en decoratieposters, verpakkingsmateria len, grammofoonplaathoezen en wenskaarten. In de tijd van de Culturele Revolutie, van 1966 tot 1976, stond de ontwikkeling van cultuur en consumptiepa troon stil. Deze verloren tijd willen de Chinezen nu in halen en dat uit zich in een veelheid van materiaal. Deze reizende tentoonstelling is samengesteld door het museum voor Land- en Volkenkunde te Rotterdam in samenwerking met de Vriendenkring Nederland Chi na. Openingstijden: maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van tien tot vijf uur. Op maandag en woensdag ook van zeven tot negen uur 's avonds. Op donderdag is de bibliotheek van tien tot negen uur geopend en op zaterdag van tien tot één uur. Cursussen Vormingscentrum Troef (Stationsweg 32) start in septem ber met een groot aantal cursussen. Volwassenen van 17 tot 30 jaar oud met maximaal mavo/lbo/mbo kunnen kie zen uit: typen en taal, fotografie, klussencursus voor vrou wen, weven/poppen maken, zeefdrukken, oudercursus (opvoeden kinderen) en begeleiding van WVM-peuterleid- sters en werkloze jongeren. Voor volwassenen boven de 30 jaar is er Open School en voor buitenlanders is het volgen de pakket samengesteld: intensieve taalcursussen, techni sche oriëntatiecursus, Nederlands in groepsverband, admi nistratie voor vrouwen en naaicursus voor gevorderden. Voor jongeren werkzaam via de Sociale Werkplaats ten slotte zijn er thema 's en projecten, taal en rekenen en crea tieve bezigheden. De cursusen worden zowel overdag als 's avonds gegeven. Inlichtingen worden verstrekt door Troef, telefoon 130494. Filmhuis LVC „Aichais de titel van de Marokkaanse film die mor genavond in Filmhuis LVC (Breestraat 66) wordt ver toond in het kader van de maandelijkse vrouwenfilm. Regisseur Jillali Ferhati wil laten zien hoe Marok kaanse vrouwen gevangen zitten in het systeem van tradities. De cyclus Zwitserse films wordt op woens dag 27 juni voortgezet met „La Provinciale" van Clau de Goretta. Een jonge vrouw van het platteland vindt als tekenares werk in Parijs en belandt in het wereld je van rijke projectontwikkelaars. Donderdag 28 juni staat „Dans la ville blanche" van Alain Tanner op het programma. De film gaat over een zeeman die Lissa bon gaat verkennen en een relatie opbouwt met Rosa. De voorstellingen beginnen om acht uur en om kwart over tien. Radio Decibel uit de lucht SASSENHEIM Radio Deci- was zondag aan het peilen en bel, een illegale radiozender in kwam de zender op het spoor. Sassenheim, is zondag voor de derde maal in zijn bestaan uit Het adres was bekend en dus de lucht gehaald. De Radio werd er onmiddelijjk ingegre- Controle Dienst van de PTT Pen- i'EN Op de avond van bruari 1933 staat in Ber de Duitse Rijksdag in ij. In het gebouw wordt Jeidenaar Marinus van U.ubbe op heterdaad be- De brand wordt door de 2i aangegrepen voor een Jacht op de tegenstanders riet regiem. Kort daarop Jfcrft Hitier de politieke jt in Duitsland. de nazi's als de commu- l zouden Van der Lubbe beschuldigen provoca- iJn dienst van de tegen- te zijn. Zelf hield hij tot moment van zijn te- utelling vol de brand te dn aangestoken om de arbeiders tot verzet te- jflitler op te roepen. De ,aard van Van der Lub- iprandstichting is tot op JJ een omstreden en nog 1« besproken aangelegen- {Begin dit jaar droeg het rfntebestuur van Leiden ■steentje aan de rehabili- jyan de Leidse activist bij lide onthulling van het „jus van der Lubbe-Hof. igs bracht de Utrechtse ,n/erij 'De Spreeuw' het i jj 'De brandstichter, het er van Marinus van der op de markt. Een ver deling over het leven van Ier Lubbe waarin de fei- Dnd de Rijksdagbrand op ijtje worden gezet. „Het iche van Marinus van kubbe is dat hij de politie- iluatie verkeerd heeft in- lat. Hierdoor heeft hij de wéke ontwikkelingen ver- p maar te blijven steken tze conclusie doet geen 3 aan de revolutionair flus van der Lubbe", al- Marinus van der Lubbe. dus het redactiecollectief. Het fascinerende van 'De brandstichter' is de tragiek: de strijd van een activist tegen politieke machten die van zijn verzet gebruik maken om de macht te grijpen. Van der Lubbe werd ongewild een pion in het politieke spel dat zich in die jaren in Duitsland voltrok. 'De brandstichter' geschreven door de Duitse schrijver Horst Karasek schept het portret van een man die bewust zijn eigen weg koos, een rebel met een eerlijk en onzelfzuchtig ka rakter. Het beschrijft Van der Lubbe's opstandige leven rondom de Leidse Uiterste gracht. Het noemt de poging van Van der Lubbe om het kanaal over te zwemmen om zo geld in te zamelen om een kolonie voor werklozen te stichten. Het publiceert dag boeken van zijn Europese rei zen en brieven die hij vanuit zijn cel schreef: zijn laatste brief aan zijn vrienden waar in hij de hoop om naar Leiden terug te keren definitief heeft opgegeven en zijn schaarse nalatenschap regelt. Het boek is tot stand gekomen uit een schat van historische gegevens en na gesprekken met vrienden en bekenden. Het heeft niet de pretentie een nieuw licht op de zaak te werpen maar wil. door het rangschikken van de feiten slechts de integriteit van Van der Lubbe aantonen. In het boek zijn ook het zoge naamde 'bruinboek' en het 'roodboek' opgenomen. Het eerste geschreven door com munisten waarin Van der Lubbe als een nazi-pion wordt neergezet, het tweede door zijn vrienden geschreven werk dat „de leugens van het bruinboek moest ontkrach ten". Tenslotte wordt uitge breid verslag gedaan van de rechtszitting waarbij vooral de psychiaters die Van der Lubbe onder hen hoede had den, uitgebreid worden geci teerd. Zij portretteerden Van der Lubbe op de volgende wijze: „Hij was een ongewoon mens... Hij was goedhartig en niet haatdragend maar ver zette zich tegen iedere autori teit. Deze fundamenteel op standige neiging was wel zijn meest bedenkelijke eigen schap. Het was met name deze eigenschap die hem de noodlottige weg wees die hij is gegaan". GERT VISSER 'De brandstichter, het leven van Marinus van der Lubbe' is verschenen in een oplage van 1200 exemplaren en van af heden voor 19,75 in de Leidse boekwinkels verkrijg- Ondanks het matige weer werd het openluchttheater in de Leidse Hout gisteren drukbezocht. Traditiegetrouw werd in dit theater van gras, struiken en bomen weer een gezellige middag gehouden door de Vereniging Raadsherenbuurt. Van af half drie trad het Roemeense orkest „Mioritza" op. Daarna kwam poppentheater „Wellus Nietus" en als afsluiting van de middag zorgde een gezelschap van doedelzakspelers voor vermaak. Door de hoge bomen rond het theater zaten de toeschouwers nagenoeg uit de wind en als het zonnetje maar even zijn ge zicht liet zien, was het er bijzonder aangenaam. Dat het weer nog zo zou worden had de organiserende Vereniging Raads herenbuurt niet gedacht na een nacht vol regen en storm. Maar om twaalf uur gistermiddag werd toch besloten de ma nifestatie door te laten gaan. De Vereniging Raadsheren- buurt, die deze middagen in het openluchttheater in de Leid se Hout nu al zo'n zes jaar organiseert, vindt het erg spijtig dat het theater zo weinig wordt gebruikt en wil het komende seizoen scholen gaan benaderen om te zien of deze eens in dit openluchttheater willen optreden. 11 Overleden: G. Aanhaan- 22-6-1889 man; E. C. van fn. geb. 31-5-1909 man; A. C. Bergh, geb. 15-11-1904 man; fodam. geb 4-5-1961 man; A. Ki. geb. 13-3-1910 man; E. A. ten. geb. 23-10-1905 vrouw 2» P. van den Berg; S. Nieboer, 1(6-1911 vrouw echtg. v. N. de j\. G. J. Eising, geb. 24-9-1937 f. A Hoogeveen. geb. 14-4- 1929 vrouw echtg. v. H. J. van Noort; L. E. Kruijt, geb. 26-12-1897 vrouw geh. gew met W. Verloop; J. Maas kant. geb. 15-11-1897 man; P. J. L. Strijbos. geb. 14-8-1964 zoon; W. van der Bent, geb. 16-12-1931 vrouw echtg. v. A Vooijs; G. H. Blikman, geb. 7-11-1921 man; C. H. M. Bakx, geb. 12-9-1904 vrouw geh. gew. met G. de Monyé; L. van Halem, geb. 30- 3-1919 man; H. G. van Lit, geb. 17-2- 1915 man; C. C. de Haas, geb. 7-8- 1904 vrouw geh. gew. met L. van Werkhoven; L. J. Oosterveer, geb. 5- 11-1915 man; C. van der Baars, geb. 25-3-1893 vrouw geh. gew. m. C. Ze venbergen; W. P. Brooshooft, geb. 26- 6-1952 vrouw echtg. v. C. van Marle; P. J. J. de Bruijn, geb. 2-3-1922 man; w 19-3-1908 C. J. H. Bovenland) Gehuwd: P. B. Mulder en T. van der Weijden; R. R. P. de Vries en A. Ter- mijtelen; S. N. Wouters en M. Mizee; C. G. van Tongeren en N. Schuilen- berg; W. H Hermsen en L. M. Op 't Roodt; W. Hofman en M. J. Ens; A. C. H. Verhoogt en M. J. Tomson; E. A. Heijnis en R. C. Schuite; M. Keij- zer en P. M. de Roo; S. A. W. Janse en J. E. van der Wereld; T. C. Spoor makers en Y. A. H. Hoekstra; G. J. Ernest en A. E. Kruize; P J. Lamboo en E. W. Lemaire; J. de Jong en D. Valk; M. la Lau en J. H. Groenen dijk; A. H. J. Slierings en J. Kanis. D. Slingerland en J. H. M. van de Va thorst; C. G. M. Bax en I. Fuchs; L. B. J. van Schagen en J J. H. Kluivers; L. Vrijenhoek en M. Zant. W F. Beerman en M. M. Klijn; A. van Soest e Ernst Geboren: Olivier Alexander zv. E. P. A. Brouwer en G. Smit; Rosa Marisha Alicia dv A. Vije en M. K. C. Knetsch; Thierry Stephan zv. L. F. Castel en M. E. Saris; Lianne Eliza beth Anna dv, H. G. L. Hoogervorst en E. G. E. van Schie; Naciye dv. A. Ol^er en S. Ciddi; Emel dv. I. Aydin en M. Kanbur; Johanna Jannette dv. H. Heemskerk en F. van Egmond; Khadija dv. B. A. Laamairi en H. Ou- ahbi; Helena Maria dv. N. de Bes en J. M. M. Beekman; Kirsten dv. P. Heijboer en M. Langeveld; Nanette dv W Huisman en C L. Schoenma kers; Pieter Ferdinand zv G. C. Lan- trok en M. C. Kuik; Jacqueline dv. T. J. Emans en C. F. Seheffer; Roderick Tjaakes Willfried zv. M. D Ferrari en J. Muns; Korstiaan zv J. L. A. M. Zandvliet en J. Stam; Dries zv D Hoeven en D van Eijk; Marijke He lena Jerona dv. J. A. P. Heemskerk en J. P. J. Weijers; Noura dv. M. Amghar en M. Rahaui; Berkant zv H. Dural en G. Dural; Maarten Adri- aan zv. P de Mol en A. van Duijn; Marie Louise dv. P de Mol en C. de Vreugd; Ellen Cornelia dv. H. T. ten Have en A. M. A. van Keulen; Be rend Jan zv. H. T. ten Have en A. M. A. van Keulen; Wesley Brian Chris topher zv. W. van Dam en E. C. Cra mer; Monique dv. V. van der Zwart en M. C. de Koning; Kavita Ratnade- vi dv. B. Sewnath en R. U. Bidesi, Mariska dv. J. H C. Jansen en M. J Kaak; Rick zv. M L. M. van Eeden en S. M. C. Bakker, Tareshma Ku- mari dv. R. S. Rana en L. C. Siwper- sad; Stefan zv. H. Stouten en E. Schlagwein; Walter Arthur zv B H Nijssen en F. J. Bot; Johannes Leo nard zv. L. Neuteboom en L. Koppe; Fardau Charlotte Liane dv. G. T. Bosma en A. M. de Boer, Richard Ja cob Johannes zv. D. H. Durieux en L. C. van der Niet; Ineke Marianne dv. P. van der Meij en A. B. de Vries; Arnold Johannes zv. J. van der Pan ne en A. H. Heemskerk; Marry Lam- mechien dv. C. A. Langeveld en J. Springer; Sébastien Jacobus Godelie- ve zv. H. P. J. Wajer en K. B. I. C. Schuerman; Willem-Pieter zv A. B. Herbert en M. Barnhoorn, Yvonne dv. A K C. Jonker en I M. de Vreugd; Marcella dv. P. Brandt en J G. Oudshoorn; Johannes Wilhelmus Mathijs zv J. M Kroon en J M. P. Duindam; Robert Hugo zv M. D. H. van Luijk en T. M. M. Trossel; Jef frey Jacobus zv. S Verberg en M. C Haamke VooffkBeine klusjei. Dit handige miniatuur bankschroef je krijgt u toegestuurd als dank voor het opgeven van een nieuwe abonnee van de Leidse Courant als meuwe abonnee Adres Postcode/Plaats_ Betaald wordt per maand (met automatische afschrijving) per kwartaal Bank/gironummer: Stuur een miniatuur bankschroefje naar: Naam Adres Plaats/Postcode.. Telefoon Stuur deze bon in open envelop - geen postzegel plakken -1 naar Leidse Courant, Antwoordnummer 998, |^2500 VD Den Haag. Ind*" venoek Zj ^CcidocSouoant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 3