Kans op twee finales voor Marion Post TENNIS CIRCUIT AZC trekt Hongaarse coach aan Franse actie voor Europese bioscoop I Rameau als dansmeester tovenaar Joseph Losey filmde macht en corruptie in menselijke verhoudingen K.M.B.O. Maasdijk vecht voor selectie Brouwer Offset b.v. Delft Schleweg 93,2627 AT Delft offset-rotatiedrukkers ZATERDAG 23JUNI1984 PAQ. r KUNST/SPORT QzidócOowiant INTEGER EN BAROK FILMMAKER OP 75-JARIGE LEEFTIJD OVERLEDEN „Ik heb nooit een film ge maakt waarvoor ik me schaam. Maar ik heb wel een paar films gemaakt die ik liever niet gemaakt zou hebben". Een tekst van Joseph Losey uit 1972. Een tekst die tekenend is voor de gisteren op 75-ja- rige leeftijd aan een hart stilstand in zijn Londense huis overleden cineast. En een tekst waarop heel wat Amerikaanse regisseurs jaloers zouden kunnen zijn. Want regisseur Joseph Losey heeft nooit de makkelijke weg naar het succes gekozen. Zelfs als hij de grootste sterren van dat moment onder handen had (Taylor en Burton in „Boom" bijvoorbeeld, of Taylor, Mit- chum en Mia Farrow in „Se cret Ceremony" - gedeeltelijk in Noordwijk opgenomen) hoefde hij als regisseur geen centimeter van zijn artistieke bedoelingen bij de commercie in te leveren. Al is zijn leven als cineast wat dat betreft wel een gevecht geweest. Holly wood had hem uitgespuwd in de tijd senator McCarthy om zijn veronderstelde „anti- Amerikaanse" ideeën. Losey was korte tijd lid van de com munistische partij, maar stelde dat zijn films het publiek al leen een ander beeld van de maatschappij voorschotelde dan het gewend was. „Holly wood" stelde Losey in 71 „mag wat mii betreft instorten. Hoe eerder hoe beter. Hollywood is vandaag niet meer dan een lege huls waaruit „moneyma kers" toch nog een paar snelle miljoenen weten weg te sle pen". Integer Zijn carrière én zijn faam als integer en bijzonder filmma ker bouwde Losey dan ook in Europa op. Nadat hij door de McCarthy-volgende filmmaat schappijen op de beruchte ..blacklist" was geplaatst, maakte hij nog een aantal films onder pseudoniemen als Andrea Forzano, Victor Han- bury en Joseph Walton (o.a. „The sleeping tiger" en The intimate stranger") en vertrok naar Europa. Maar ook daar reikte de hand van Holly wood. Toen hij al met films als „The servant' (met Dirk Bo- garde, een van zijn lievelings acteurs) en „Accident" naam had gemaakt, zag financier MGM niets in „The go-bet- ween". „Ze vonden het een waardeloze film" vertelde Lo sey., Hijzelf trok toen achter de schermen aan zovele touw tjes dat MGM de film maar aan concurrent Columbia ver kocht. Op het festival in Can nes van dat jaar kreeg Losey Regisseur Joseph Losey. er de Gouden Palm voor. MGM had Losey al eerder dwars gezeten, want na zijn diensttijd kreeg hij vlak na de oorlog een contract bij de stu dio. Losey: „Twee jaar lang deed ik niets anders dan een test van zeven dagen met Lio nel Barrymore, een test van drie dagen met Elisabeth Tay lor en een korte film voor de „Crime doesn't pay"-serie. Voor de rest moest ik mezelf bezig houden". Barok Losey's zeer eigen stijl en montage werden vooral gen- kenmerkt met woorden als „barok, gemaniëreerd, of ma niëristisch". Maar een lelijke film zou hij nooit maken. Zelfs als zijn films mislukten bleven ze interessant. Dat geldt voor „The assasination of Trotzky" (met Burton als Leon Trotsky), dat geldt voor „Boom" geba seerd op een mislukt toneel stuk van Tennessee Williams. Wat Losey als thema interes seerde waren menselijke ver houdingen, het spel van de macht, de corruptie in die ver houdingen. Bovendien had hij een sterke binding met het theater en het theatrale. In zijn films herken je een voort durende strijd om het melo dramatische te bedwingen. Vaak niet succesvol. Losey kwam dan ook „uit het thea ter", had in Harvard kunst ge studeerd, was free lance jour nalist voor thater en film en regisseerde toneel op Broad way. Een van zijn befaamdste produkties daar werd Brechts „Galileo Galilei" met Charles Laughton in de titelrol. Het theater zou later steeds weer in zijn films opoduiken. In zijn filmversie van Mozarts opera „Don Giovanni" van 1979, in zijn zeer succesvolle samen werking met toneelschrijver Harold Pinter („The servant", „The go-between" en Acci dent"), in zijn verfilming van Ibsens „Poppenhuis" gemaakt uit bewondering voor de toen politiek actieve en door het Amerikaanse theater geboy cotte Jane Fonda („Een veel grotere Amerikaanse patriot dan meneer Nixon" zei Losey toen) die de rol van Nora speelde, en in zijn grote waar dering voor acteurs (Losey: „Ik sta vaak met een open mond van bewondering"). Losey, op 14 januari 1909 gebo ren in La Crosse, Wisconsin, uit een van oorsprong Neder landse familie, was vier maal getrouwd en had twee kinde ren. Een maand geleden be ëindigde hij de werkzaamhe den voor zijn nieuwste film, waarin o.a. de onlangs overle den Britse actrice Diana Dors meewerkte. Zelf zei hij over filmen: „Het enige dat films kunnen doen, geloof ik, is het menselijk bestaan verlichten door er een visie op te geven, het publiek op te schrikken, uit te putten en te zorgen dat men over zichzelf en zijn pro blemen gaat nadenken. Maar niet door het geven van ant woorden". BERT JANSMA ALPHEN AAN DE RIJN Een toekomstbeeld: de toernooispeler meldt zich op het tennispark door zijn naam in de computer in te typen. Hij betaalt aan de betaalautomaat en zodra de tegenstander zich op dezelfde wijze heeft ge meld, levert de ballenau- tomaat drie ballen. Zodra er een baan vrij is geko men, geeft een electro- nisch scorebord in het clubhuis aan welke spe lers zich naar die baan kunnen begeven. Na af loop van de partij typt de winnaar de uitslag in en verschijnt op het beeld scherm de aag en de tijd van de volgende wed strijd. Zover geautomatiseerd als bo ven beschreven is een tennis toernooi nog niet, al probeert men bij TEAN in Alpnen met behulp van sponsor IMDATA zoveel mogelijk van de zege ningen van de computer te profiteren. De wedstrijdleiding profiteert voornamelijk, omdat een aantal administratieve handelingen vergemakelijkt zijn. Door een druk op de knop verschijnen op het beeld scherm welke tijden een partij gespeeld kan worden en de te lefoonnummers van de deel nemers. De wedstrijdleider be paalt uiteindelijk zelf de meest geschikte speeltijd. Het computerprogramma is ontwikkeld door de Breukelse firma IMDATA. Tinus Pabst, woordvoerder van het compu terbedrijf: „Door het organise ren met behulp van een com puter wordt het aantal fouten verkleind. Je kan de automati- sering ook weer niet te ver doorvoeren, want er moet tij dens een toernooi een bepaal de sfeer opgebouwd worden. Ons bedrijf is hier in eerste in stantie mee begonnen om wat naamsbekendheid te krijgen. We doen wel meer aan sport sponsoring; zo steunen we de Open Nederlandse Golf Kam- Cioenschappen. Als het ge mikte programma in een vol wassen stadium is, kunnen we het misschien commerciëel gaan gebruiken". De Munnik Het door regen gereduceerde programma heeft in het he renenkelspel C toch de halve finalisten opgeleverd. Harold van Offeren plaatste zich bij de laatste vier dankzij een overwinning op Meerburg- speler Marcel Lolling; Martijn Krans deed hetzelfde door Maurist Bruggink te kloppen: 6-2, 6-4. Marco Visser had aan merkelijk meer moeite met Bas van Amstel dan dat de 6-2, 6-2 uitslag doet vermoeden. Michiel Steens won nog wel de eerste set van Ronald Blom- mendaal, maar kon het in de hal toch niet redden; 3-6, 6-4, 6-4; Marion Post is kanshebster in zowel de B- als de C-klasse. In de hoogste categorie rekende zij af met de als tweede geno teerde Bernadette Veling (Naarden): 6-3, 6-3. In de halve finale moet zij beslist van Ka rin Rueb kunnen winnen. Ook in C ligt een finaleplaats in het verschiet voor de Leiderdorp- se. Ook Jacqueline Paauw be machtigde een halve finale plaats door Tiny van Velzen te kloppen: 6-4, 6-1. In het C-enkelspel bereikte Karin Berg de laatste vier. Zij deed dat door Nelleke Weijer- mans met 6-4, 6-3 terug te wij zen. Ook Annemarie Van Ge- mund kwam zover door een zege op P. Snaterse: 6-1, 6-4. Bij de dames in D kwam Lau ra Paling na een lange strijd tegen E. Schenkers in de halve eindstrijd: 6-2, 5-7, 6-2. In haar gezelschap voegde zich Hanny Verwoert, die met Annette Te- barts afrekende: 6-2, 6-4. In de veteranenklasse liet Joost Ro denburg een overwinning op Cees Biesheuvel noteren: 6-0. foidóeSou/icmt 6-1. Hans van Swieten bereik te eveneens de laatste vier door van Henk Huigen te win nen: 6-3, 6-1. TEAN Henny Fehling had niet veel tijd nodig om zich te kwalifi ceren voor een duel met Tine Langeveld (mits die van Bri gitte van der Maarel wint). De Sassenheimse wees Marleen Boven met 6-0, 6-1 terug. Ivar de Jong had in de tennis- hal wat meer problemen met Kees Heemskerk, hij moest zelfs de eerste set afstaan, maar herstelde zich op tijd: 4- 6, 6-3, 6-2. In C kwam Mare Nagelkerken bij de laatste vier. De Alphenaar wees Nieuwkoper Karl van Uden terug: 6-3, 6-4. In D overtuigde Ernest Ver duin met een overwinning op Willem Batelaan: 6-0, 6-0. Har ry Breed had heel wat meer moeite zich voor de voorlaat ste ronde te plaatsen. Tegen Jelle Raap ontspon zich in ten- niscentrum Nieuwe Sloot een lange strijd: 3-6, 6-2, 6-4. Bij de veteranen liet Gerard de Smit weer een overwinning note ren. Met 6-0, 6-2 was hij Eli Chaudron de baas. Niesink kwam een ronde verder via winst op Koster: 6-3, 6-4. Salvo In Rijpwetering zijn de halve finalisten van het herenenk- spel op het D 30+ toernooi van Salvo bekend. Jan Klein van Leimuiden rekende af met de als tweede geplaatste plaatse lijke favoriet Gerard Otto: 6-2, 6-2. Henk Zonderop, eveneens van Salvo, bereikte de laatste vier door van Henk Verduin te winnen: 7-5, 6-3. H. Broeren was De Munnik-speler Vae- renbergh de baas: 7-5, 6-4. In het herendubbelspel was Vaerenbergh met Van der Klauw wel succesvol. Zij scha kelden het koppel Paauw- /Schouten uit 6-3, 7-5. Schaap man en Uljé bleven het duo Bakker/Fortanier de baas: 6-3, 7-5. Verduin en Van Veen wa ren nipt sterker dan Bitter en Van Dorp: 6-3, 0-6, 7-6. In het damesdubbelspel zijn drie koppels bekend, die zich voor de halve eindstrijd heb ben geplaatst: Jongerius/De Rooy, Akerboom/Beelen en Bayen/Bontan. In de mixed kwalificeerden Maria van Beelen en Jack van der Voorn zich voor de halve eindstrijd. Het echtpaar Klein leverde dezelfde prestatie. Uitslagen Lisse HEB: Marcel van Rijn - Bonno Med- dens 6-1, 6-1. DEB: Marijke Guyt - Juliêtte Grim bergen 6-1, 6-4; Carla Quak - Anne marie Jünger 6-7, 6-1, 6-3; HEC1: Ruud Warmerdam - René Vonk 6-4, 6-0. DEC1: Jeanine Jünger - Margot van der Haak 6-1, 6-1. HEC2: Leon van der Geest - Eitel Endema 6-1, 6-2; Marco van Trigt - Dirk van Dijk 6-2, 6-0; ALPHEN AAN DEN RIJN AZC/Microlife heeft een nieu we trainer. De Alphense landskampioen strikte de Hon gaar Istwan Gohr voor een pe riode van twee jaar. De 57-ja- rige waterpolocoach komt als vervanger van George Geurt- sen, die aangesteld is als bondstrainer. AZC denkt geen problemen te krijgen met het verwerven van een werkver gunning voor Gohr. Dit omdat men van mening is dat er in Nederland niemand met zijn kwaliteiten rondloopt. „De beste van Nederland hadden we in huis en wordt nu coach van het nationaal team, dus we moesten wel in het buiten land gaan kijken", aldus ma nager Piet van der Neut. Het bestuur van de Alphense zwem- en poloclub had aan vankelijk drie kandidaten op het oog, allen Hongaren; Deszö Germati, de huidige bonds coach Denes Pocsik en de eer der genoemde Gohr. Later meldde zich ook de trainer van het Westduitse Spandau Berlijn, maar die viel bij voor baat af. Pocksik, kandidaat nummer één voor het oudere deel van de poloploeg, bleek enkele tientallen duizenden guldens te duur. „De keuze viel uiteindelijk op Gohr, om dat hij", aldus Van der Neut, die in Hongarije met het drie tal kandidaten sprak, „het bes te binnen de vereniging past". De komst van de oud-interna tional en voormalig trainer van Vasas Boedapest en Tata- banja, brengt verdere profes sionalisering van AZC met zich mee. De Alphenaren gaan nu drie keer in de week trai nen en richten hun ogen op nieuw op internationale suc cessen. Ondanks het feit dat niet de door hun gewenste Pocsik is aangesteld, zullen spelers als Ton Buunk, Eric Noordegraaf, Ed van Es en Ruud Misdorp ook komend seizoen bij AZC actief zijn. Kampioenschappen van Play fair LEIMUIDEN De Leimui- dense tafeltennisvereniging Play Fair houdt dit weekeinde de clubkampioenschappen. Vanmiddag strijden vanaf twee uur de jeugdigen in het Spant om de eer. Zondagmid dag van één tot vijf uur ko men alle categorieën tegen el kaar uit en zullen de ware kampioenen bekend worden. „Het Groene Hart" Gouda Turfsingel 67 2802 BD Gouda K.M.B.O. voor volledig dagonderwijs start met ingang van 01-08-1984 in Gouda, Leiden en Woerden. In Leiderdorp komt een afdeling detailhandel. Informatie en Inschrijving bij: Rijnlands Instituut voor Ondernemersonderwijs: 071-899342 Kantoor K.M.B.O. „Het Groene Hart", Gouda: 01820-28771 Toelaatbaar zijn jongens en meisjes die 10 jaar volledig dagonderwijs hebben gevolgd. De opleiding duurt 2 jaar. Opgeleid wordt o.a. in het primair leerlingwe zen. Inschrijving vanaf heden mogelijk. LEIDEN Edward Maasdijk moet zich dit weekeinde tij dens selectiewedstrijden in Amersfoort zien te plaatsen voor de Olympische Spelen. De Leidenaar komt uit op de 100 meter vlinderslag en de 100 meter vrije slag. Zwemt Maasdijk niet onder de gestel de limieten, dan resteert hem de mogelijkheid om zich te kwalificeren voor de wissel slag of de vrije slag estafette. De eveneens bij de Ziil/LGB actieve René Correljé dient in Amersfoort deelname aan de Europese Jeugdkampioen schappen af te dwingen. De 15-jarige scholier, die wegens ziekte tijdens de Winterkampi oenschappen buiten de voor speciale kwalificatie-rainingen gekozen ploeg viel, zal zich moeten bewijzen op 100 en 200 meter schoolslag en op de 100 meter vlinderslag. Slaagt Cor reljé niet in zijn opzet dan maakt hij net als Maasdijk kans op opname in een estafet teploeg. Katwijkse Jeanette den Duik is ook in Amers foort. Zij hoopt zich via een goede 100 meter rugslag te plaatsen voor de EJK. Wij zoeken kandidaten die in het bezit zijn van het diploma Grafisch Technicus druktechniek of het diploma Offset-rotatiedrukker Belangstel lenden - met een ander erkend grafisch diploma - die willen worden omgeschoold, kunnen ook in aanmerking komen voor deze funktie. Ervaring als (offset-rotatie)drukker is een voordeel. Een drukker is mede-verantwoordelijk voor de kwaliteit en de kwantiteit van de produktie, het funktioneren van de machines en de goede samen werking op de afdeling De funktie wordt beloond overeenkomstig de CAO-richtlijnen. Brouwer Otfset met vestigingen in Dellt. Utrecht en Rijswijk is een drukkerijgroep met in totaal 300 personeelsleden In rotatie- en vellenotlset worden periodieken. handels- en reclamedrukwerk vervaardigd. PARIJS De Franse mi nister van cultuur, Jack Lang, gaat vandaag naar Luxemburg voor bespre kingen over de Westeuro- pese filmindustrie. Hij heeft een onverwachte boodschap bij zich: doe Amerika na. Lang, die twee jaar geleden protesten opwekte toen hij pleitte voor een „kruistocht" tegen het Amerikaanse cultu rele imperialisme, zegt nu dat Europa alleen maar zichzelf de schuld kan geven voor een toevloed van transatlantische import die zijn bioscoop be dreigt. „Ik zou willen zeggen dat de Europeanen zelf in eerste in stantie verantwoordelijk zijn voor de crisis in de cinema in Europa door een gemakkelijke oplossing te kiezen, door te im porteren in plaats van te pro duceren", zei hij in een vraag gesprek met een correspon dent van het Britse persbureau Reuters. „Ik zeg daarentegen: laten wij de ondernemings geest van Amerika, zijn geest van avontuur en het verove ren van nieuwe intellectuele grenzen nabootsen". Lang gaat, gewapend met een reeks voorstellen naar Luxem burg die hij aan Frankrijks partners tijdens de eerste offi ciële ontmoeting van de Euro pese ministers van cultuur van de Gemeenschap wil voorleg gen. Lang noemt zijn reis een mis sie om besef te wekken, ge richt op het wakker maken van de Europeanen voor de gevolgen van het verwaarlo zen van de gezondheid van hun filmindustrie. Het is een vicieuze cirkel: tele visie-uitzendingen en video cassettes van nieuwe films hebben een scherpe daling van het bioscoopbezoek teweegge bracht en de vermindering van de recettes heeft op haar beurt de filmproduktie in en kele landen bijna tot stilstand gebracht. Lang zei: „In Italië, dat 's we relds op een na grootste film producent was, is de toestand zeer slecht - zowel produktie als bezoek daalde in twee jaar tijd met de helft en veel Ita liaanse filmmakers zijn ertoe veroordeeld naar het buiten land te gaan om daar te wer ken of uit te zien naar geld. In Groot-Brittannë is het nog slechter gesteld met het bio scoopbezoek. Daar nam het aantal bezoekers per jaar met 95 procent af van 1,2 miljard in de jaren vijftig tot 60 mil joen nu, aldus statistieken van de Gemeenschap. In Italië, Groot-Brittannië, West-Duitsland en Nederland is meer dan de helft van de films die door kijkers gekozen worden, Amerikaans. De Franse cinema, die een duw kreeg door grote financiële in jecties van de regering, doet het beter. Maar Europa als ge heel had zich overgegeven aan de brutale concurrentie van de ten nieuwe media, terwijl?^ metelijke markt in dLn, nigde Staten in staat |jsc schok te verwerken. .tj( De bijeenkomst in Lux is georganiseerd dooL kijk, dat het eerste L, van 1984 als voorzitteiL^ EG optreedt. Lj Minister Lang zei dat||a, voorstellen behoort: Jp - vorming van een E ontwikkelingsfonds voj en televisie, waaronder dukties van twee den, - gezamenlijke strijd tegen privé-vid^j tes, - Europese overeenstkg, ter voorkoming van t^ -uitzendingen van films. Deze zouden vastgestelde periode na*k toning van deze filmj» bioscopen mogen worll gezonden. De minister ontkende (E! initiatief was gerichtfse oprichten van protean sche barrières tegen lai kaanse filmimporten. L Hij zei: „ik pleit niet «z perkingen maar voor tn keling. Dat heb ik ookn, in Mexico opgemerkt ld< zei: mobiliseer uw cfcg» krachten". Hij verwtfn" zijn toespraak op de len conferentie over cultutif litiek van de Verenigd» in juli 1982. De thans CIJ minister ontketende tr' internationale twist \rj vroeg of het cultureleYi de wereld de vazal P onmetelijke rijk van F1 ken van winst" moest Terugblikkend zei hij,, boodschap nog geldt. 1SC toon daarvan is nu anif"1 kan een eleganter wijzjJJ. om het te zeggen maaigi fers spreken voor zichigi Verenigde Staten hebhe. dominerende econorfu waarom moeten zij 2iLj voor schamen?" e landen moet w^dtn dat zij niet actief genotjci Maar Lang, die scherpt- oefende op het popula»en rikaanse televisie „Dallas" dat hij anti^ tueel noemde, zei datfer) roep op Europa de VNi Staten te imiteren, nd 1 kent dat men hun pjD moet kopiëren. „In^ - moeten de Europeans zelf blijven", zei hij. 5S Lang zei dat hij ook was in Luxemburg deKl van de transmissie m grenzen van televisie teil iet ter sprake te P „Dit is een technologist wikkeling zonder pr Als wij de identiteit vjj landen willen behoudte nen wij niet passief bli Hij zei het mogelijk te^ dat Europa overstroom^, met middelmatige t© programma's die weii ten. Hij eiste dat de L nen als antwoord daa^J „evenwicht voor het tq_ ren" vormden door hel tief voor eigen satell gramma's te nemen t een „invasie" te voorkl Ko Het Europese Festival voor Oude Muziek, Theater en DH dit jaar beoogt de leemte van het subsidiair afgestoten I' Festival in Den Haag op te vullen, is bescheiden maar danks met veel scènische afwisseling gestart. Het Franse! ble „Ris et Danceries", dat nu 4 jaar bestaat, werkte helff mechanische muziek, hetgeen de straalkracht van RameA genoot van Bach en niet ten onrechte de „Newton van p ziek" genoemd, verzwakte. Vergeleken bij o.a. „La Gran(< rie et la Chambre du Roy", was gisteren in de goed beze< ninklijke Schouwburg o,i. te veel van het besef van he dansritme verloren gegaan met als gevolg hoorbaar teil houvast voor de ritmische accentuering en articulatie. Dl kwam de schone schijn van het divertissement op de bewi scène te zwak over, hoe variabel ook de choreografie en t kleding met vaak incidenteel decoratief succes hadden gi er een enigszins begrijpelijk podiumverhaal van te make» wij moeten niet vergeten, dat de dansgeschiedenis eeuw haar weg heeft moeten gaan op de lichtste voeten ter t Deze laten geen sporen na, waardoor de danskunst - and> bijvoorbeeld muziek en toneel - haar prentenboek met v(< tasie en durf moet bijkleuren. Dit Franse gezelschap onda tieke leiding van Michèle Castellengo liet duidelijk va voor het exotische element blijken. Wij geloven echter ne de zwevende gratiën tijdens de gouden eeuwen van del dansante hegemonie zoveel been hebben laten zien als dl voetige danseressen van „Ris et Danceries". Rond 1730 krit befaamde Camargo tenslotte niet meer dan drie duim vi dansrok af en de daardoor mogelijk geworden enkelvri! vond lang niet overal navolging. Belichting, kostumeringl verachtige" attributen verlevendigden evenwel het visu< trekkelijke beeld, ook al resulteerde dit - om bovengei muzikale redenen - nog wel eens in te snel en te springei FRANK DELBOY

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8