Nederlandse componisten in gala nieuwe muziek centraal Met Beethoven een uitverkocht huis Geen reclame tussen tv-films in Italië 3 3 rH Minister Brinkman: Geen apart budget voor fotografie Concentratie opleidingen dans in de randstad Nieuwe opera in Parijs als prestige- object Mitterrand Zondag- i concerten; in Circus-! theater KUNST £etdóc Courant ZATERDAG 2IUNI1984 PAGINA ROME Het onderbreken van televisiefilms door reclamespo tjes schaadt volgens een civiele rechtbank in Rome de artistieke eer van de regisseur en is daarom niet toelaatbaar. In een eergis teren in Rome bekend geworden vonnis verklaart het hof dat ingevoegde reclameuitzendingen de film verlagen tot een vehi kel voor publiciteit en de eer en roep van de regisseur aantasten. Het oordeel het eerste van deze aard in Italië heeft ten zuiden van de Alpen veel opzien gebaard, aangezien vele parti culiere zenders in Italië filmvertoningen regelmatig onderbre ken voor reclamespots. Het vonnis van de rechtbank was uitge lokt door de Italiaanse filmregisseur Pietro Germi. Een van de grootste privézenders in Italië, Italia Uno, heeft in januari Ger- mi's film "Serafino" acht keer onderbroken. Daardoor zouden het ritme van de vertelling en haar kunstzinnige identiteit radi caal zijn veranderd. Hoe kijkt een kind tegen de dingen op? Om het kind in de mens eens goed wakker te schudden heb ben Parijzenaars een kleine ten toonstelling ge bouwd, rond dingen op twee keer de ware grootte voor vol wassenen, die door kinderen als „reusachtig" worden ervaren. De tentoonstel ling is te vinden bij het Metro station Auber. Omroepraad voor ingeperkte Hilversum 5 HILVERSUM - De omroepraad wijst het NOS-voorstel af om de kleinere zendgemachtigden onder te brengen op Hilversum 5. Tot de kleine zendge machtigden worden o.m. gerekend kerkgenootschappen en politieke par tijen. Die hebben volgens de omroep raad een publieke functie en horen daarom ook thuis op Hilversum 1 en 2. Hilversum 5 zal volgens de omroep raad uitsluitend bestemd moeten blij ven voor specifieke doelgroepen, etni sche minderheden(buitenlanders) en educatieve uitzendingen. Om de meer-zendtijd voor VPRO en EO mo gelijk te. maken, zou Hilversum 4 met 28 uur uitgebreid kunnen worden, al dus de omroepraad. AMSTERDAM De ab solute muziek in het Hol land Festival is dit jaar een goeddeels Nederland se aangelegenheid. Niet alleen zijn het op één na allemaal Nederlandse or kesten en ensembles die de muziek uitvoeren, ook de composities zijn voor het merendeel geschreven door Nederlandse compo nisten. Centraal in de reeks van ze ven muziekevenementen staat woensdag 6 juni het Gala van de Nieuwe Nederlandse Mu ziek, dat een aantal hoogte punten uit de nieuwe composi torische oogst van de laatste drie jaar belooft. Het program ma vermeldt werk van Louis Andriessen, Tristan Keuris, Peter Schat, Ton de Leeuw, Dick Raaijmakers, Cornelis de Bondt, Jan Rispens en Huub Vriend. In een tijdsbestek van tweeëneenhalf uur zal vanaf drie podia in de grote zaal van het Concertgebouw in Amster dam de „nieuwe oogst" door de gehoorgangen van de lief hebber trekken, vertolkt door onder meer het Nederlands Blazers Ensemble, het Orlando Kwartet, het Caecilia Consort, het Omroep Kamerkoor en een instrumentaal ensemble van het Koninklijk Conserva torium in Den Haag. Het ligt in het voornemen van de festi valleiding, een dergelijke pre sentatie van recente Neder landse muziek tot een vast te rugkerend programma-onder deel te maken. De liefhebber kan zich een gang naar het Concertgebouw desgewenst besparen: de VPRO-televisie zendt het gala integraal uit. Van Vlijmen Naast de centrale festivalcom ponist Dick Raaijmakers - hij komt vooral aan bod met zes muziektheaterprodukties in de serie Bijzondere Projecten - krijgt het werk van de Neder landse componist Jan van Vlij men bijzondere aandacht. Het Concertgebouworkest voert onder leiding van dirigent Lu cas Vis zijn Quaterni I, II, III en IV uit, waarvan de laatste een wereldpremière betreft. Solisten daarbij zijn Theo Bruins (piano), Theo Olof (viool), Vicente Zarzo (hoorn), Jane Manning (sopraan), als mede een formatie uit het Groot Omroepkoor. Vijf jaar geleden al legde Van Vlijmen met Quaterni I de basis voor een avondvullend vierluik, dat hier een eerste integrale uit voering beleeft. Uitgangspunt voor de cyclus - de titel Qua terni slaat op het getal 4, dat een belangrijke rol speelt - is het symfonie-orkest, dat in het eerste deel als zelfstandige eenheid wordt behandeld. In het tweede deel treedt het symfonie-orkest enigszins te rug ten gunste van drie solo- instrumenten (viool, hoorn en piano). De delen III en IV ko men onder een sterk vocale invloed te staan, wanneer een sopraan- en een koorpartij worden toegevoegd. De tekst voor dit deel ontleende Van Vlijmen aan een van de Can to's van de Amerikaanse dich ter Ezra Pound. Een derde Ne derlandse componist die een prominenter plaats in de con- cejtreeks opeist is de winnaar van de Matthijs Vermeulen- prijs 1982, Ton de Leeuw. Het bekroonde werk, Car nos vig- Dick Raaijmakers. Jan van Vlijmen. nes sont en fleur, krijgt een vertolking mee van David Porcelijn en Robin Gritton, met solistische medewerking van Jane Manning (sopraan). Peter Schat Een wereldpremière is de uit voering van de Serenade voor Strijkers van Peter Schat door het Caecilia Corsort, dat deze avond tevens de wereldpre mière van Leo Samama's Mo- numentum pro Caecilia ver zorgt, naast de Symfonie voor losse snaren van Louis An driessen en een Concert voor strijkorkest van Willem Fre- derik Bon. Plaats van hande ling: het Concertgebouw. Niet eigentijds maar wel inte ressant zijn uitvoeringen door het Concertgebouworkest in de RAI onder leiding van Ni- kolaus Harnoncourt. De ope rettemuziek van Johann Strauss jr. mag in de interpre tatie van deze dirigent op een onverwachte invalshoek reke nen, Mozarts Der Schauspiel- direktor KV 486, dat ook op het programma staat. De beroemde pianist Radu Lupu is te beluisteren in twee bekende kwintetten, respectie velijk van Mozart (Kwintet voor piano en blazers KV 452) en van Beethoven (Kwintet voor piano en blazers opus 16). Peter Schat. De blazers in beide pianok wintetten zijn Han de Vries, hobo, George Pieterson, klari net, Vicente Zarzo, hoorn en Joep Terwey, fagot. Uit Canada komt de Slag- werkgroep Nexus, die werken uitvoert van Steve Reich en John Cage. Enkele leden van Nexus speelden jaren lang in de muziekgroep van Steve Reich, zodat van de minimalis tische werken van de compo nist authentieke vertolkingen tegemoet kunnen worden ge zien. In hoeverre dat het geval zal zijn met de mystiek-filoso fische uitgangspunten van John Cage, blijft voorlopig een vraag. Nexus ziet zich onder meer voor de opgave gesteld het geluid van cactussen ver sterkt weer te geven. De slag- werkgroep Nexus heeft zich in een periode van tien jaar opge werkt tot een van de opmer kelijkste ter wereld, niet in de laatste plaats door het indruk wekkende instrumentarium waarover ze beschikt. GODERT VAN COLMJON Tweede concert in de Beethoven- cyclus door het Rotterdams Philhar- monisch Orkest o.l.v. James Conlon. Solist Malcolm Frager in het vijlde pianoconcert. De Doelen, Rotter dam. Malcolm Frager, een veelzijdig en charmant man en boven dien een talenwonder, is in de eerste plaats een uitzonderlijk begaafd pianist. Hij won meer dere belangrijke piano-compe tities o.m. het Internationale Concours Reine Elisabeth te Brussel en is „all over the world" een graag gezien en ge hoord solist. Gisteravond trad hij op in het tweede concert van de Beethovencyclus door het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest met het z.g. Kei- zersconcert, het vijfde en laat ste pianoconcert. Een dank baar werk voor een solist van zijn klasse, maar het is toch al tijd weer een opdracht de in terpretatie te doen uitgroeien boven de doorsnee-vertolking. Frager is echter zo'n muzikale persoonlijkheid die vanaf de eerste noot tot en met het slo takkoord een eigen taal spreekt. Boeiend, onderhou dend, dikwijls verrassend, tin telend en vooral technisch hoog-begaafd. Het publiek in de uitverkochte Doelenzaal - wie meende dat een Beetho vencyclus uit de tijd is?- was tevens getuige van een hecht sluitende samenwerking met het orkest, in deze cyclus voor de eerste maal onder James Conlon. Een orkaan van een applaus was de welverdiende beloning voor alle uitvoeren den. niet alleen het vijfde piano concert in Es maar ook de der de symfonie, het werk dat in lengte der dagen het verhaal van de lofzang op Bonaparte zal meedragen. In ieder geval heeft' Beethoven de symfonie de naam „Sinfonia eroica" ge geven, „gecomponeerd om de herinnering aan een groot man levendig te houden". Aan het einde van het seizoen is het goed vast te stellen dat James Conlon in zijn eerste periode voortreffelijke resulta ten heeft bereikt. Tal van con certen waren van een uitzon derlijk hoog niveau en aan muzikaal enthousiasme heeft 't nimmer ontbroken. Het slot- concert van a.s. woensdag met o.m. de negende symfonie met Jard van Nes en Robert Holl is dan ook een belofte op zich. ADR. HAGER Frank Leenderlse. Angelique Marja van der Linden, Jeanette Lockhii Michel van der Loo, Sandra van kia Mulder. Karin Muller, Anja l> zen, Jacqueline Nunnlnk, Raymond i i Pelgrim. Wilfred Picavé, I Ciska Post. Ellen de e Roelofs, Natasja Schipper, J scnrier, Margret Seijsener, Wilco Sli. Paul Spijker, Sylvia Sijtsma, Ruud Terpsi Petra Turkenburg. Ria Varkenvisser. IL Veldhuijzen van Zanten. Margriet van o Veen. Erna Verkerk. Rudy Vink. Paul u der Vliet. Arjan de Wagt, Betty Walrat Michel Warmerdam. Geri Jan van ven. Maarten van der Wolf. Marcel vi ten, Germa Zielm 56) RIJNLANDS LYCEUM OEGSTGEEST Hevo - Wieke Barends, Oamaris Beems. An- nemarie de Bloois. Natasja van den Broeke. 'Ellen de a Hondebrink. Nicole v der Hulst, Christien de Kanter. Annemie Keijzer, Han Willem Kotterman, Carlien La gelaan. Lydia v aod.ei._AflfL~._~- de Monyé. Olga Muller. Paula Muller. Maarten Paddenburg. Jan Maarten de Raad Elise Raat. Natascha Rakic, Roel Rietveld. Susan Schenke. Maai ke Schrama. Thomas Smit. Mare Thannhau- ser. Caroline van Tongeren. Robert Tuinen- burg, Ingrid Veenhof. Eduard Veldhuyzen. Esther Veldkamp. Karin Venema, Carolien van Venetiën. Hester Verduin. Monique Vink. Bibi Voskuil. Christien de Vries. Rob de Wagt, Jacqueline Westphaal. Hanneke Wiessing. Lilian van der Zanden. Jolanda van Zuiden. Frank Zweerus. VWO - Maarten Allnk. Inge Belksma, Erik Borgmann, Gabriella Bos, Ruurd Bruijn. Quirijn Dalhuisen. Michiel Deerenberg, Pie- ter Bas Douwes Dekker, Patric Engelenberg, Marleen Gaillard, Ingebord Galama, Winnie Gebhardt, Jacqueline van Gent. Daniel Gieskens Miriam Goedbloed. Esther Groe- hendijk, Paulien de Groot. Philip Habing, Edwin Hartog, Carin van der Heijden, Roen Huizer. Carla Hus. Mirjam Jesse, Jong, Hanneke Kamsteeg. Rene van Keste- ren. Sander Kluiters. Marieke Kok. Karen Konijn. Rens Kromhout. Denise Krul. John van der Kwaak. Aleid de Leeuw. Karin Le- lour. Ronald Lekanne Deprez. Hans van Loenen, Jessica Loudon, Gerhard Lugten- burg, Jean-Marc Maas, Caroline Matules- sya, Frank Matulessya, Carien Os, Peter Ouwerling, Carolien Pauptit. Dorette Pauptit, Bart Pedersen. Martin Peerdeman. Mariene Pel. Otto Philip- se, Dick van der Plas. Jacqueline van der Plas. Rosa van der Plas. Henrietta Plomp. Willem Jan Pott Hofstede. Ronald Praam- stra. Lian Priemus, Janine van Ree, Maja Rejger, Aletta Roghair. Etienne Romsom, Marjon Roodzant. Marco San Giorgl, Tho mas Sanderson. Ravi Sankaranarayanan. Joop Sassen. Wim Schouten. Job Sicking. Bas Soetenhorst. Robert Steenhoff. Tomas Steenmetser. Rob Stroethoff. Job Surie, Ella Taal. Jan Eduard Thompson. Debora Timmerman, Ellen Topman, Marc van der Veen, Maarten Veenendaal, Alexander Ver beek. Odette Verdoes, Robert Versteeg. Charles Vink. Colette Vink. Ole Warnaar. Martin Wertwijn. Jasper Wesseling, Pieter de Wijs. Dirk-Jan van der Zanden. 69) CHR. SCHOOL VOOR MAVO NOORD- WIJK Bakker Monique. Barnhoorn Marty, v Beek Alco, v. Beelen Annemieke. v. Beveren Els, v Bohemen Corine. de Bruin Ed. v d Deijl Jan, Duijndam Jeanette, Duijndar berg Esther. Houweling Michel. Ike Lia, Koe- lewijn Annet, Korbee Martin. Kranenburg Llesbeth, Makkes Jacoline. v.d. Meeberg Inge. de Meij Mike, Meijer Mlscha, Prlnk Emmy, v. Reisen Leon, v. Reisen Monique, de Ruljter Willem Jan. Schaap Tanja. Slet- sema Hilda. Sittrop Esther, v. Slooten Edzo. Smit Arend. v.d. Spree Daniël. Tinga Anne mieke, Walraven Mirjam. Noordwijkerhout: Beukema Marjolein, Bou- 86) ORANJE NASSAU MAVO HILLEGOM Leolien Bakker. Leo Beerthuizen, Arthur Croonenberg, Richard van Deutsen, Connie Dobbe, Nicolette Doest, Erik van Duyn, Ri- 7) DE VLIETSCHANS, LEIDEN. ,c VWO: Aart Beekman. Ronald BerkhulSi Peter Bethe, Renè Bink, Annemarieke fpi tha, Irona Timmer, Martin Bosch. F Brons, Kees van der Burg, Natasja CajU Evert Combé, Annemarie Dek, Robert raim. Erik Faas. Gabrielle Geleijns, HansT Giezen, Jacobine Glasbergen. Peter Gif! Keuken, Paul Kleijweg. Hans Kruys, Pieter Kuyt, Gerard Langezaal, van der Meer. Renè van der Meeren, Gaj£ Mellema. Yvonne Middelkoop, Ester f, Denise de Mooy, Matthleu van Noort, DoÓ Oudhot, Jeroen Perquin, Jaco van der R Peter-Niek Plooy, Bert-Jan de Ridder. M| ke Romeijn. Nico Ros, Saskia Rozema, N co Rijnsburger, Els van Santvoord. Eo Schnezler, Remco Schoonderwaldt, Ji Sinteur, Derk Stegeman. Caroline Thed» Guus Theelen. Gerrit Verrips. Joke Venjr Nicole Vroom, Bouk de Water. Ingrid. Zeeuw. Arie de Zwart. 6 HAVO: Fred Azier, Tjeerd Barthen. Sajj Batstra. Berdine van Bemmel. Math Bronsema, Anneke Bruijn, Margreet 1 Dam, Renèe Dassen. Monique Degen»^ Lorna van Dorp, Renate Downer. Man Dijkshoorn. Auke Dijkstra, Jan Willem fl kei, Annemarie van Gemund. Hans Grijp}] Conny Heuvelink, Helga van der Hoer Gerda Huijsman, Peter Innemee. Clal Jut. Hielke Kapaan. Bas de Kleer, G^ Koole. Mirjam Koolhoven. Edwin Krot Michael Krul. Jacco Kuijt. Jef Lammers. V rion Langezaal. Zizi Lievers, Casperie Reijden. Ellen Roosjen, George Taytelbai* Regina van Veen, Onno Veldhuizen. Cl Vis. Henriette van Vliet. Robert Voskuil. B bertus van Vreedendaal, Marjolijne Vrijt*, Wietske van der Waal. Marcella van V beek. Marcel Wassens. Ad van Weeren.l' chel van der Zeeuw. j] MAVO: Mieke Barmentloo. Harry Bavel' Marc van den Berg. Linda de Blaer. Saifl de Boer. Andrè Bol, Gunilla Brouwer. Jc Brugman. Frank van Driel. Ellen van C Marry de Groot. Walter Gijsman. Marjol Gunst, Danielle Haas, Marie-Anne Hat ken, Marcel Hagen, Ellen Hermans. Moni van der Hoogt. Monique Hoogvliet, Maf] de Jong. Wendy Jonk. Fred Paul Kalbi Marijke Kerkhof, Arthur van Kleeff. Bert Knobbout, Marian Kool, Martin Kuiven ven. Giacomo Landino. Carla Lardee. nette van Leeuwen. Nathalie Urn. Rob van der Linden. Janneke Mantel. Manf* Meneghini. Erik Moerkerk, Oliver Nuyt. Jg nette Oom, Renè Oostveen, Jaqueline Oi devest, Walter Pasma, Ingrid van der Plif Erwin van Polanen. Mark van Praag. Fta Regeer, Edgar Roeleven. Bastiaan Rorr Margriet van Rooyen, Angela SchooiP berg, Michel Sleeker. Annemieke von j Maurice van Veen, Erwin van der Vf Andy Vermaes. Rob Videler, Petra Vine* Wilma Volders. Angela Warmond. Caro/, ter Wee, Deo de Wit. Geertjan de Wit., 2) REMBRANDT SCHOLENGEMEL SCHAP, LEIDEN Mavo - Walter v.d. Biggelaar. Pieter Bol.iC win Bos, Robert Broers. Ingrid Burgemc, ter. Francis Hakkaart, Richard Heruer. f' bert Houps. Miranda Kaltner. Albert Ffans Linden. Michel uijzen. Isabelle Rapatone. Ri Henny Rietkerk, z Surie, Ron Turk. Karin Vermeer, f a Wesselius. Susan van Wezel. Barendse. Rob Breuren, Lucien Brigitte van Es. Jan-Paul Filippo, ke. Angelique Frölich, Arnout Jan Kromhout, Christiaan k_ schell. Manon Meijer. Karin Missaar, Sh Neijman. Maria Neuteboom, f ket. Renè van F nald Rosdorff. Stokhuijzen. Marion Tegelaar. Caroline ver. Martin Weijmans. Willeke Willems,1 nald v.d. Zalm. Atheneum - Monique uit Beijerse. Ki Biesbrouck. Lydia Brewster. Mariska Cl mans. Nico Gijsman. Ingrid Heemsw Marleen Janssen. Paul Laagwater. E<j Lasschuijt. Heiko Locher, Hjalmar OpJ Janwillem van der Poll, Michel Raaymalf Caroline Riethoven. Truus Stadt. Inj Vlasveld. j| Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. AMSTERDAM Minister Brinkman (WVC) is niet bereid op zijn kunstbegroting een aparte plaats in te ruimen voor (creatie ve) fotografie. „Ik vind het veel belangrijker", aldus de be windsman, „dat de fotografie in het kader van de bestaande mo gelijkheden die erkenning krijgt, die ze verdient". Minister Brinkman verklaarde dit gistermiddag in de Nieuwe Kerk in de hoofdstad bij de opening van de tentoonstelling „Amsterdam Foto '84". Creatieve fotografie valt op het ministerie van WVC onder de verzamelnaam Beeldende Kunsten. Brinkman herhaalde een uitspraak eerder deze week dat hij in 1985 op de beeldende kunsten „geen cent" zal bezuinigen. De minister wil spoedig besluiten nemen met betrekking tot een fotografie-museum en een nationaal foto-archief. „Ik kan hier over echter nog geen uitspraken doen", aldus Brinkman. „Ik verkeer wat dit betreft nog in het stadium dat ik plannen, voor stellen en adviezen op mij af laat komen". „Amsterdam Foto '84" is deze maand te zien op 30 plaatsen in de stad. De Nieuwe Kerk is de belangrijkste lokatie. Het bedrijfsleven kwam financieel behoorlijk over de brug, wat Brinkman tot tevredenheid stemt: „Ik mag geen namen noemen maar ik wil de bedrijven die deze manifestatie hebben gesteund wel zeggen dat ik erg blij ben dat zij in deze onderneming parti ciperen; dat getuigt van een houding en een manier van denken die ik van toenemend maatschappelijk belang acht". Minister Brinkman (WVC) bewondert in aanwezigheid van Lorenzo Merlo een van de foto's van de manifestatie „Amsterdam Foto '84". AMSTERDAM Het Di- rektie Overleg Dansgezel schappen DOD kan zich verenigen met de opvat ting van minister Deet- man (Onderwijs) om, van wege bezuingingen, de vakopleidingen voor (bal letdansers te concentre ren in Amsterdam, Rot terdam en Den Haag. Dit betekent sluiting van de opleidingen in Arnhem, Tilburg en Enschede. Het DOD schrijft dit in een re actie op een ministeriële notitie van drie weken ge leden over deze kwestie. Alleen het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag heeft volgens het DOD nu al de mo gelijkheid leerlingen uit de re gio op te nemen. Amsterdam en Rotterdam hebben die mo gelijkheid niet. Daar moet de accomodatie eerst worden uit gebreid, menen de directeuren van de dansgezelschappen. Intussen kunnen de te beëin digen opleidingen in de pro vincie wel al vast onder ver antwoordelijkheid worden ge bracht van de opleidingen in de randstad, aldus het DOD. In dit overleg zijn negen gezel schappen vertegenwoordigd, onder welke het Nationale Ballet, het Nederlands Dans theater, Scapino, het Interna tionaal Folkloristisch Dansthe ater en Introdans. Inmiddels wordt hard gewerkt aan de „groeiende samenwer king" tussen de balletopleidin gen en de gezelschappen om de „kloof" tussen opleiding en beroepspraktijk te overbrug gen. De balletgezelschappen in ons land deden de afgelopen vaak een beroep op buiten landse dansers omdat de kwa liteit van de jonge afgestudeer de Nederlanders onvoldoende zou zijn. Het Nederlands danstheater heeft een samenwerking op touw gezet met het conserva torium in Den Haag. Het Na tionale ballet doet sinds begin dit jaar iets dergelijks met de Theaterschool/Nel Roosakade- mie in Amsterdam, zo meld den gisteren de betrokkenen. Een van de afspraken is dat de gezelschappen directieleden mogen benoemen (althans voordrachten doen) voor de dansopleidingen. De opleidin gen op hun beurt worden ge hoord bij aanstelling van een nieuwe artistiek leider van het gezelschap, waarmee wordt sa mengewerkt. Er is verder sprake van uitwisseling van gegevens. De leerlingen blij ven vrij te bepalen bij welk gezelschap zij zich willen aan sluiten. PARIJS Over twee maanden wordt in Parijs een begin ge maakt met de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe opera moet worden geopend. Daartoe zal het al jaren als ten toonstellingshal in gebruik zijnde Gare de la Bastille tegen de vlakte gaan, wat later zal worden gevolgd door de sloop van een honderdtal appartementen in het populaire elfde arondlssement van de Franse hoofdstad. De nieuwe opera moet over vijf jaar in gebruik worden genomen als Frankrijk op grootse wijze de re volutie van 1789 herdenkt. Afgaande op de ontwerpen van de Canadese architect Carlos A. Ott belooft Parijs' nieuwe opera een soort muzikale tegenhanger te worden van het prestige-object Centre Beaubourg, waar de beeldende kunsten zijn ondergebracht. De nieuwe muziektem pel, waarvan de kosten worden geschat op 1 miljard gulden, wordt wel eens afgeschilderd als persoonlijk statussymbool van de huidige Franse president, Francois Mitterrand. Zoals Georges Pompidou zijn Centre Beaubourg mocht hebben, zoals Valery Giscard d'Estaing zijn prestige-object Museum voor 19e eeuwse Kunsten zal krijgen (over twee jaar is het klaar. 1 miljard duurder dan was begroot) en zoals de burgemeester van Parijs, Jacques Chirac, die ooit nog eens president hoopt te wor den alvast een Palais Omnisport heeft laten neerzetten, zo ligt er voor de huidige president dus een Nouvel Opera de Paris in het verschiet. Wie dat in Frankrijk normale streven naar onsterfelijkheid even vergeet, moet toegeven dat de nieuwe opera een imposante constructie belooft te worden. De ronde glazen facade van het gebouw zal voor toekomstige Parijs-bezoekers een verplicht nummer worden. Maar ook de binnenkant is interessant. Het complex gaat twee concertzalen bevatten, die - indien nodig - met elkaar in verbinding kunnen worden gebracht. De grote zaal is in hoofdzaak bedoeld voor de uitvoering van opera's en andere composities van massaal werk. Zes verplaatsbare toneel vloeren moeten het mogelijk maken snel van decor te verwisse len. De zaal heeft een minimale capaciteit van 2700 plaatsen en een maximum van 3000. De tweede zaal biedt onderdak aan lichtere muziek. De zaalbe zetting hier kan worden gevarieerd van 600 tot 1500 plaatsen. Wat betreft de akoestiek moet deze ruimte perfect zijn. Achter deze zaal bevinden zich de repetitieruimten. Maar dat is nog niet alles. De nieuwe opera zal een waar muzikaal trefcentrum wor den met een gigantische muziekbiblitheek, discotheek, video theek, bioscoop (waar non-stop operafilms zullen worden ver toond), expositieruimten en permanent operamuseum. Wat er met de oude opera gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. In een notitie van het Franse ministerie van Cultuur werd dan nog met respect over de historische waarde van het voormalige Palais Garnier gesproken maar van het functione ren van het gebouw als muziekhuis bleek weinig te deugen. Vandaar ook de noodzaak, zo vonden de ambtenaren, een nieu we opera te bouwen, geschikt voor een toonaangevend cultuur centrum als Parijs. BOB VAN HUET i DEN HAAG In het Schei ningse Circustheater worti van 17 juni t/m 26 augud „Zondagconcerten" gegeT die alle om 12.15 uur beginn en zo'n drie kwartier due Zoals ook voorgaande jal het geval was, presenteert E Jacobs alle uitvoeringen, i De spits wordt afgebeten d het Metropole Orkest on< leiding van Rogier van Otl loo, met medewerking i Greetje Kauffeld en Hump Campbell op 17 juni. AVI radio maakt opnamen die w den uitgezonden 19 juni Muzikaal onthaal om K uur. Overige medewerkenden onder anderen, later in het zoen: Promenade Orkest, L beth List, Ramses Sha Louis van Dijk, (24 juni); 1 Skymasters, Conny Vand bos, Sandor Vidak, Mini Maxi (1 juli); Louis van I en Pim Jacobs, Emmy Vert Dixieland Pipers, Pia Be Thérese Steinmetz, Rita R» Trio Pim Jacobs, Dutch Sw College Band en orkest K van der Sluis. De serie wc besloten op 26 augustus i een operette concert. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BI] UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIE] THEATER, RECREATIE,EXPOSITIE EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 10