Noodtelefoon voor benarde kijkers
Deniece Williams:
„Ik ga met een cassette
recorder naar bed"
&DIQ/TELEVISIE
SaidóaOowumt
VRIJDAG 1 JUNI 1984 PAGINA 21'
}erard Baars
rolgt Wibo op
Hilversum De direc-
|je van de tros heeft Ge-
^rd Baars (31), nu nog
van de con-
|imen ten rubriek „Kies
keurig", met onmiddellijke
ïjgang benoemd tot hoofd
;an de afdeling informa-
rieve programma's televi
se. Baars volgt in deze
functie Wibo van de Linde
>ip, die begin mei zijn ge-
lichtmakende entree
Raakte bij de avro als
radio en televi-
Belgen wonnen
Fame-prijzen
HILVERSUM De meeste
prijzen in de VARA-Fame
danswedstrijd zijn door Belgi
sche deelnemers mee naar
huis genomen. In de categorie
solisten 6-13 jaar door Chantal
Tinke uit Gent. In de categorie
paren 6-13 jaar: Audrey Leu
ven en Chantal Werkhoven
uit Bovenkarpsel. Bij de solis
ten 14-25 jaar: Ronald de Witte
uit Brasschaat (België). In de
categorie paren 14-25 jaar: Me-
rik Spitteler en Yvette Berlier
uit Bovenkarpsel. Bij de groe
pen: Groep Anneloes Weiter
uit Vianen en Groep Kristel
Decat uit Puurs (België).
Erik de Zwart volgt
Hugo van Gelderen op
HILVERSUM Erik de Zwart
krijgt deze zomer bij de TROS
een eigen radio-programma. Van
af heden zal hij de presentatie
gaan verzorgen van het program
ma „Erik de Zwart" op TROS
Hilversum 3, wekelijks op don
derdag van negen tot elf uur 's-
ochtends. Dit programma komt
in de plaats van de Hugo van
Gelderen Show. De Zwart is af
komstig van Veronica, waar hij
het popprogramma Countdown
presenteerde. De komende win
ter gaat hij voor de TROS samen
werken met het Duitse poppro
gramma „Formule eins".
VLAMINGEN KIJKEN
EEN KWART NEDERLANDS
HILVERSUM In het vierde kwartaal van 1983
besteedden de Vlamingen een kwart van de tijd,
die ze reserveren voor het kijken naar tv-pro-
gramma's, voor de beide Nederlandse zenders. De
eigen zender BRT 1 bleef met 52 pet. duidelijk fa
voriet. De belangstelling voor Ned. I was in Vlaar-
deren het grootst op zaterdag (met een kijkvolu-
meaandeel van 23 pet) en voor Ned. II op zondag
(20 pet.). Het Nederlandse programa, dat in het
vierde kwartaal van 1983 de meeste Vlaamse kij
kers wist te trekken, was een uitzending van „De
Banana-split Show", waarnaar op 19 november
ruim 1 miljoen Vlamingen van 12 jaar en ouder
keken (kijkdichtheid 29 Het programma,
waarvoor in Vlaanderen de belangstelling in ver
houding tot Nederland relatief het grootst was,
bleek een aflevering van „Fame" te zijn: 23 pet.
van het totale publiek van deze uitzending be
stond uit Vlamingen.
Deniece Williams heeft voor een andere
muzikale richting gekozen. Haar songs zijn
nu meer up-tempo.
CORRELATIE:
fTRECHT - Vrijwel we-
plijks duikt het telefoon-
ummer van de Stichting
torrelatie in Utrecht op
nj de media. Na schok-
ftnde radio- en televisie-
Jjpgramma's over borst-
vrouwenmis-
i^ndeling, demente be-
rouwverwerking,
S%bies van verslaafde ou-
ouders van homose-
•$ele kinderen, abortus
lijt noem maar op. Ook in
ttfanten en tijdschriften
to gevoelig liggende on
derwerpen behandelen
het telefoonnum
mer van dit landelijke
jsjilpverleningsinstituut
iioor psycho-sociale pro-
kêmen afgedrukt.
Jms verschijnt het
scherm na een Teleac-
tzending of zoals dezer da-
tn na de Radio Volksuniver-
teit-uitzendingen over de
potionele gevolgen van abor-
|s in het wel of niet kiezen
bor kinderen.
e Stichting Korrelatie vangt
f mensen telefonisch op,
beft inlichtingen en advies of
rengt contacten in de ruimste
n van het woord tot stand,
jorrelatie betekent: verbin
dingen leggen. Verbindingen
■isgen de hulpvrager en de
ieest geschikte instantie, in-
elling, organisatie, aktie- of
ilfhulpgroep. Het is een stich-
die haar bestaansrecht be-
heeft, omdat steeds
mensen van dit middel
nbt contact gebruik maken.
Aldus wordt het nut van Kor
relatie toegelicht door coördi
nator Gerda Rieken en hulp
verlenend medewerkster Ma
rian van der Grinten.
De Stichting Korrelatie werd
in 1965 opgericht door Kamer
lid Dolf Coppens naar aanlei
ding van een televisiepro
gramma over eenzaamheid. Er
bestonden in die tijd nog geen
telefonische hulpdiensten. De
overstelpende hoeveelheid re-
akties op dit programma gaf
aanleiding tot een langdurige
telefonische opvang. De uit
zendende omroep bleek niet te
kunnen voorzien in die be
hoefte aan antwoorden op vra
gen en in menig geval ook aan
vertroosting.
„Het was toen nog weinig pro
fessioneel". zegt hulpverleen
ster Marian van der Grinten.
„Het deed denken aan vrijwil-
lilgerswerk".
Door een geleidelijke groei en
een direktere koppeling aan
de media kent Korrelatie nu
een jaar of tien haar huidige
vorm: een bedrijf met zeven
professionele hulpverleners,
een jurist, een journalist en
een documentalist. De stich
ting werkt nauw samen met
externe deskundigen en is via
zeven lijnen toegankelijk voor
iedereen, die daar behoefte
aan heeft.
Huilebalkfunctie
„Wij hebben een soort huile-
balkfunktie", legt Gerda Rie
ken uit. „De mensen kunnen
hier met vragen en problemen
terecht. Vaak schakelt de re-
daktie van een omroep ons al
ver van tevoren in als ze een
bepaald programma gaan ma-
Het bieden van troost vergt veel van de vertrooster
ken, waarbij ze een storm
vloed van reakties verwach
ten". Soms ook wordt Korrela
tie pas op het laatste moment
ingeschakeld. „In dat geval
kunnen wij niet altijd een op
timale opvang garanderen,
terwijl het ook mogelijk is dat
ons team bezet is", aldus de
coördinator, „maar in alle ge
vallen proberen wij toch te
helpen".
Omdat het dikwijls voorkomt
dat de hulp van Korrelatie
wordt ingeroepen naar aanlei
ding van programma's, waar
bij de stichting niet officieel
betrokken is, gaan de mede
werkers naar zoveel mogelijk
voorvertoningen of persvoor
stellingen. „Dan kunnen we
ons in elk geval een beetje op
de betreffende problematiek
voorbereiden", zegt Gerda.
„Over het algemeen kunnen
we redelijk voorspellen waar
op veel en waarop weinig re
akties komen. Door de jaren
heen zijn we naast onze basis
deskundigheid behoorlijk des
kundig geworden in de telefo
nische opvang. Hoewel we
soms ook voor een brief-op-
vang kiezen".
Een praktijkvoorbeeld: de se
rie over fobieën van Teleac.
Meer dan duizend telefoontjes
werden, meteen nadat het
nummer op het scherm was
afgebeeld, op de zeven mensen
aan de lijn afgevuurd. „Net als
na dat programma over de
mente bejaarden stonden alle
lijnen roodgloeiend", herin
nert Marian zich nog goed.
„Dat komt omdat de herken-
ningsfaktor groot is en er toen
nog relatief weinig van be
kend was. Dan zitten we hier
tot diep in de nacht, maar ook
de volgende dagen hard te
werken. Soms loopt het zelfs
weken door".
Elke telefoongesprek wordt
geregistreerd, al blijft de beller
anoniem. Door al die telefoon
tjes komt er een stoot van in
formatie in huis. Verslagen en
evaluaties van uitgevoerde op-
vangprojekten, maar ook arti
kelen, krantenknipsels en rap
porten monden vaak uit in
brochures die de stichting
weer terug probeert te bren
gen naar het publiek. Vaak
maken programmamakers
weer gebruik van het docu
mentatiesysteem van Korrela-
Deskundigheid
Korrelatie kan in elke fase
van het „produktieproces" ad
viezen geven, die te maken
hebben met de behandelde
problematiek. Zal opvang bij
de uitzending of bij de pulika-
tie nodig zijn of niet. Zo ja. in
welke vorm kan die dan het
beste gegeven worden. Soms
schuift de stichting andere
mensen naar voren, die vanuit
hun persoonlijke ervaring of
deskundigheid geschikt en be
reid zijn in het projekt te wor
den betrokken.
Bij elk probleem wordt een
soort „sociale kaart van Ne
derland" samengesteld: een
landelijk overzicht van alle
verwijsmogelijkheden. Want
het streven blijft om iemand
die hulp zoekt in contact te
brengen met hulpaanbod in
zijn of haar eigen omgeving.
Soms fungeert de stichting
zelfs uitsluitend als achter-
wacht voor een specifieker op-
vangteam.
Marian van der Grinten: „De
meest extreme reaktie, die we
iedere keer toch krijgen, is de
vraag: waarom moesten we u
eigenlijk bellen? Dan hebben
mensen alleen het nummer
zien staan en niet begrepen
waarom het gaat".
De medewerkers van de
Utrechtse Stichting Korrelatie
vinden dat de onderwerpen in
de loop der jaren zwaarder zijn
geworden. Postnatale depres
sie, zelfmoord, euthanasie,
rouwverwerking, verkrachters
aan het woord; het zijn dingen
die je niet in je kouwe kleren
gaan zitten.
Marian: „Bij zo'n rouwverwer
kingsprogramma hangt hier
ook wekenlang een rouwstem-
ming. Dan moet je echt bij el
kaar dingen kwijt en kun je
niet te lang achter elkaar die
telefoon bemannen. Soms heb
je bescherming nodig. Na dat
programma van Ria Bremer
over kinderen en kanker bij
voorbeeld is zelfs overwogen
of er nog iemand van het kin
derziekenhuis met ons moest
komen praten. Toch scheelt
het enorm als je het program
ma vooraf gezien hebt, dan
weet je wat je te wachten
staat".
Ook zegt zij: „Vooral 's winters
als er veel meer televisie geke
ken wordt dan 's zomers, kan
het nodig zijn dat wij een be
roep moeten doen op externe
medewerkers. Vaak hebben
we de zomer ook nodig om ons
te beraden of bij te scholen.
Vorige zomer was het hier
vaak een gekkenhuis".
CORRY VIS
AMSTERDAM „Nee, ik studeer niet om mijn stem op peil
te houden. Toen ik rond 1971 als achtergrondzangeres bij
Stevie Wonder ging werken, heb ik wel een tijdje les geno
men, maar ik ben snel gestopt. De gediplomeerde zangpeda
gogen die mij hoorden zingen, wilden me, vanwege m'n gro
te bereik, overhalen om klassiek zangeres te worden, maar
daar voelde ik niets voor. Het is een van de redenen waarom
ik me nooit aan zangstudie heb gewaagd. Bovendien mis ik
de discipline", zegt de getalenteerde Deniece Williams aan de
vooravond van haar optreden op het Rode Kruis Gala (van
avond Ned. II om 20.15 uur).
Met haar single „Let's hear it for the boys" boort de Amerikaan
se zangeres, die in de afgelopen jaren prachtige ballads zoals
„Too much, too little, too late" en „It's gonna take a miracle"
naar de hoogste regionen van de hitparades zong, een nieuw pu
bliek aan: mensen die van up-tempo-nummers houden. Ze zegt:
„Op mijn nieuwe elpee, die dezelfde titel draagt als de single,
heb ik bewust meer snelle nummers gezet dan in het verleden
het geval is geweest. Het zag ernaar uit dat ik tijdens mijn live
show een'uur lang alleen maar ballads zou moeten zingen. Al
mijn hits in de afgelopen acht jaar zijn langzame songs geweest.
Het werd tijd om daar verandering in aan te brengen".
Terwijl ze in de studio met toetsenman/producer George Duke
aan deze voor haar nieuwe muzikale richting werkte, kreeg ze
een telefoontje van Dean Pitchford. „Hij had net de soundtrack
voor de film „Let's hear it for the boys" gecomponeerd en zocht
artiesten die de nummers zouden kunnen uitvoeren. Dean ver
telde onder de indruk te zijn van mijn stem en vroeg of ik be
langstelling had het titelnummer in te zingen. George (Duke) en
ik zijn gaan luisteren. We vonden het allebei een geweldig num
mer, dus hebben we het opgenomen".
Niecy (voor vrienden), houdt zich al van kinds af aan bezig met
muziek Als driejarige zong ze haar eerste gospel in het kerk
koor. „Gospelsongs zijn heel belangrijk voor mij omdat ze min of
meer mijn muzikale carrière hebben ingeluid".
Elke elpee van Deniece bevat daarom een gospel. De zangeres
schrijft ze zelf. maar is niet de enige die ze uitvoert. Ook in veel
Amerikaanse kerken weerklinken ze elke zondag. Voor de nieu
we elpee gebruikte ze echter een „klassieke" gospel. „Het is een
nummer dat ik al vanaf mijn zevende jaar regelmatig zing. Hij is
op de elpee terecht gekomen omdat het de favoriete gospel van
mijn grootmoeder was. Hij is ook aan haar opgedragen".
Deniece Williams is behalve zangeres, producer, componist en
tekstdichteres ook huisvrouw. Ze heeft een gezin met twee kin
deren van elf en twaalf jaar. Veel vrije tijd heeft ze niet en hoe
wel haar twee zonen er al meerdere malen op hebben aange
drongen om per jaar wat meer vakantie te nemen, weet ze niet
van ophouden. Naast haar muziek-uitgeverij en haar eigen ma
nagement is Niecy momenteel bezig haar eigen produktie-maat-
schappij op poten te zetten. „Hopelijk draait het bedrijf volgend
jaar rond deze tijd op volle toeren. Ik heb de laatste maanden
naar veel nieuwe groepen geluisterd. Er zijn er drie waarin ik
geïnteresseerd ben. Waar het mij vooral om gaat is nieuw talent
te introduceren. Zoals ikzelf ooit door Maurice White van Earth,
Wind Fire in de platenindustrie naar voren ben geschoven.
Omdat ik een gevestigde naam ben, weten ze dat als ik een ar
tiest of groep produceer het een bepaalde kwaliteit moet hebben.
Er zal dan ook eerder naar worden geluisterd dan naar een
groep, die zonder hulp een plaats probeert te veroveren".
Tussen al haar andere werkzaamheden door, weet ze ook nog
tijd te vinden om haar eigen nummers te schrijven. Ze zegt:
„Om wat er in mijn hoofd opkomt aan muzikale en tekstuele
ideeën te onthouden, gebruik ik een cassette-recorder. Daar zou
ik niet buiten kunnen. Ik slaap er zelf mee, want er is niets zo
frustrerend als 's morgens wakker worden en vergeten zijn wat
er die nacht bij je is opgekomen. En het gebeurt juist heel vaak
dat mij 's nachts om twee uur iets te binnenschiet wat ik zou
kunnen gebruiken. Eerlijk gezegd ontstaat het merendeel van
mijn beste songs in de eerste uren van een nieuwe dag. Zonder
cassette-recorder zou mijn carrière al lang geleden zijn geëin-
di8d"-
HANS PIÉT
Elf
Vandaag
nfffO in...Naaldwijk
ioien avondvullend zomerpro-
ieramma met amusement, ac
tualiteiten en andere informa
nt uit en over het West land.
o.m. de „Play Back
Qfïów" van Henny Huisman
etyaarin de Zangeres Zonder
)Z*aam en Jerney Kaagman),
zWpts" van Frank Kramer en
brandpunt. De presentatie is
fYhanden van Hans van Willi-
dil-
truck - mijn
Weede huis
d£
<.oet leven van vrachtwagen
chauffeurs is bepaald niet zo
als destijds in de
ïofrie „Transport" werd ge
suggereerd. Het is een zwaar
ia Wpep, gekenmerkt door
Ma/f lange wachttijden, grote
■antwoordelijkheid voor
tbare ladingen en veel
huis zijn.
lerzijds bestaat er een bij-
fere band tussen de
luffeurs onderling, getuige
conversaties via de radio
in de chauffeurscafe's.
documentaire van Ge-
ird Trebert.
£45 uur Nederland 2.
Je brug bij Remagen
Bp-vijfde en laatste aflevering
I de serie „Oorlog en avon-
\ur" is een dramatische
nerikaanse oorlogsfilm uit
69 van John Guillermin.
=t o.m. George Segal, Ro-
aa W Vaughn, Ben Gazarra,
Marshall, Peter van
éé^ea-
ec het vroege voorjaar van
}45, februari, maart, rukken
geallieerden op door
ankrijk en zullen spoedig
va it Duitse rijk binnentrekken.
ingjaatste brug over de Rijn
ïriJ(nog intact is, de Luden-
or\tff-brug bij Remagen moet
leit last van Hitier worden op
blazen. De Duitse generaal
>n Broek krijgt daarvoor
dracht, maar hij probeert
II te voorkomen, omdat de
'endorff-brug de enige
ltsnappingsmogelijkheid
èdt voor de Duitse legers,
ten westen van de Rijn
de Amerikanen vech-
opnamen werden ge-
akt in Tsjechoslowakije,
'ar nog een brug was, die
)die van Remagen leek.
1 uur Nederland 2.
Nederland
Scène uit de speelfilm
brug bij Remagen". Ned. II om
23.20 uur.
NEDERLAND 1
AVRO
16.00 Minibios, kinderpro
gramma.
16.25 Ondersteboven, liedjes,
sketches met muziek door
de Rijks Scholen Gemeen
schap in Amersfoort.
16.50 Het Toppop-Hitarchief,
hits van vroeger. O.a. Leo
Sayer, Iggy Pop en David
Bowie.
18.45 PP: Extra zendtijd n.a.v.
de verkiezingen voor het
Europees Parlement. Van
avond t.b.v. God met Ons.
KRO
18.55 Candy, Candy, kinderse
rie. Afl.: Lieve oude boom in
de lente.
19.15 Tom en Jerry, tekenfilm.
19.20 Vluchtelingeneiland (8),
tv-serie. Nu is het de beurt
aan de McLeod-kinderen
om de Frans-Canadezen te
helpen. Mr. Pike en kapitein
Cbrkle blijven uiteraard ook
aktief.
NOS
20.00 Journaal.
20.28 PP: De Europese Groe
nen. N.a.v. de verkiezingen
voor het Europees Parle
ment.
KRO
20.38 KRO... in Naaldwijk, zo-
merprogramma met amuse
ment, nieuws en informatie.
NOS
23.30 Journaal.
23.35 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NEDERLAND 2
FEDUCO-RVU
17.45 Feduco-RVU: Zicht op
werk (3), Administratie
(herh.).
NOS
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.30 Sesamstraat.
18.45 Jeugdjournaal.
19.00 Journaal.
TROS
19.12 De Eerste de Beste, bij
zondere records en
vreemdsoortige prestaties.
19.50 Kieskeurig, consumen
tenrubriek.
20.15 Rode Kruis Gala, vanuit
het Philips Ontspannings
centrum te Eindhoven pre
senteert het Rode Kruis een
galaprogramma ter onder
steuning van de collectewe
ken. Presentatie: Willy Dob-
be. M.m.v. Anneliese Ro-
thenberger, Marco Bakker,
The Tramps, The Starsis
ters e.v.a. (Zie elders op
deze pagina).
21.45 De Truck - mijn tweede
huis, een programma over
het beroep van vrachtwa
genchauffeur.
22.10 Gesprek met de minis
ter-president.
NOS
22.30 Journaal.
HUM.VERBOND
22.45 Is God rechts? (2). In
ternationaal gesprek over
de opbloei van het funda
mentalisme in geloof en po
litiek. Afl.: Het dogma tot
aan het aanrecht.
TROS
23.20 The Bridge at Remagen,
Amerikaanse oorlogsfilm uit
1969.
Duitsland
DUITSLAND 1
17.50 Tageaschau.
18.00 Hier und Heute.
18.25 Rummelplatzgeschichten.
19.00 WWF-Club.
20.00 Tageaschau. Aansl.: Parteien
zur Europawahl.
20.15 Kapt'n Good Bye, Gala-avond
ter ere van het afscheid van bond
spresident Prof. Dr. Karl Carstens.
M.m.v. Udo Jurgens, Herman Prey,
Gundula Janowitz, e.a.
22.00 Gott und die Welt: Kirche zwi-
schen Anpassung und Widérstand. 50
Jahre Barmer Bekenntnis. Reportage
over de Bekennende Kirche, die ont
staan is uit een conferentie in 1934
waarbij vele evangelisten zich positief
uitlieten over het nationaal-socialisme
van Hitler.
22.30 Tagesthemen met verslag uit
23.00* Heul' abend..., DE ARD-Talk-
show van Joachim Fuchsberger.
Gast: Peter Weck.
23.45 Das susse linke Leben (3),
tv-film naar „The History Man" van
Malcolm Bradbury. Barbara Kirk
heeft eindelijk haar doel bereikt: ze
neemt Felicity als babysitter in dienst
en verdwijnt zelf naar een vriend in
London. Howard maakt van de gele
genheid gebruik om zich meer met
Annie te bemoeien.
00.45 Tageaschau.
DUITSLAND 2
18.00 Brigitte und ihr Koch.
18.20 Pat und Patachon. Afl.: Unruhi-
ges Theaterblut (3).
18.57 Programma-overzicht.
19.00 Heute.
19.30 Auslandjournal. Reportages.
20.15 Der Alte, misdaadserie. Afl.: De
helderziende. Met: Siegfried Lowitz,
Michael Ande, Jan Hendriks. Regie:
Theodor Gradler. draaiboek: Volker
Vogeler. Hubert Gust, kassier bij een
bank krijgt van iemand, die hem be
kend voorkomt, een dreigend tele
foontje met de boodschap om DM
200.000 uit de brandkast te halen en
dat geld op een bepaalde plaats af te
21.15 Der Sport-Spiegel. „Sind so
kleine Hande". waarom is de uiterma
te begaafde Yvonne Haug met turnen
opgehouden?
21.45 heute-Journal.
22.05 A8pekte, cultureel magazine.
22.45 Sport am Freitag.
23.15 The Benny Goodman Story.
Amerikaanse speelfilm uit 1955 onder
regie van Valentine Davies.
01.05 Heute.
DUITSLAND 3
18.00 Tv-cursu8 biologie.
18.30 Hallo Spencer.
19.00 Aktuelle Stunde
20.00 Tageaschau.
20.15 Tier-Report.
21.00 Transrapid 06 - Schnellbahn
ohne Schienen und Rader, reporta
ge.
21.45 Landesspiegel. Jahresringe:
Schmuggler und Zollner, reportage
over wat er zich zoal afspeelt bij een
grensovergang.
22.15 Der Doktor und das liebe
Vieh, Engelse tv-serie.
23.00 Rockpalast. Varyjaag live van
uit de Philipshal in Düsseldorf.
00.10 Laatste nieuws.
18.00 De Bubblies, kleuterserie.
18.05 Klein, klein kleutertje.
18.20 Boone (9), jeugdserie.
19.10 De sprookjesmantel, Oostduit-
se tekenfilm.
19.30 Goal? Miniserie over de spelre
gels en taktiek van het voetbal.
19.40 Mededelingen en programma-
-overzicht.
19.45 Journaal.
20.10 Weerbericht.
20.15 Mini Micro Macro.
20.20 Politieke Tribune. De Christe
lijke Volkspartij (CVP).
20.25 Beelden uit het leven. Ameri
kaanse speelfilm uit 1959 van Dou
glas Sirk. De actrice Lora Meredith
(Lana Turner), die alles voor haar car
rière opzij zet, neemt een negerin.
Annie Johnson, met haar dochtertje
jSarah in huis om het huishouden te
doen- en tegelijk de opvoeding van
haar eigen dochter Susie aan Annie
toe te vertrouwen. Sarah wordt ech
ter geobsedeerd door het verlangen
om ook het leven van een blanke te
leiden.
22.25 Premiere-Extra. Jo Röpke pre
senteert filmnieuws, onder meer en
kele fragmenten uit „Footloose" en
een interview met de hoofdrolspeler
Kevin Bacon. Van „Against all odds"
een reportage, interviews met regis
seur Taylor Hackford en de acteurs
Jeff Bridges, James Wood, Jane
Greer. Rachel Ward en Richard Wid-
23.25 Journaal en Coda: „Maniëris
tisch" van Freddy de Vree (1939).
19.00 Vergeten stranden. Documen
taire van John Philips over de voor
bereidingen op de landing in Nor-
mandië (1944).
19.40 Mededelingen en programma-
-overzicht.
19.45 Journaal.
20.10 Weerbericht.
20.15 Gezondheid, magazine.
20.55 De steek-er-wat-van-op-show
(8). Met: Crematie, Goal, Reisbij-
standsverzekeringen, Zwaarlijvigheid.
21.55 Encyclopedie (3).
22.25 Midzomerconcert. In open
lucht door het Filharmonisch Orkest
van Oslo. Werken v. Sinding, Grieg.
Svendsen, Hvoslef, Tveitt en Halver-
RTBF 1
19.05 Ce eoir, regionaal magazine.
19.24 Consumenteninformatie.
19.30 Journaal.
20.00 Tribune: Europese Verkiezin-
20.10 A suivre.
21.10 Rose Marie. Amerikaanse
speelfilm uit 1936. Met: Jeanette
MacDonald, Nelson Eddy en Reginald
22.50 Journaal.
TV 5
19.00 Programmes pour la jeunesse.
19.20 Changements du coeur. Tv-
thriller.
20.10 Rue de l'opérette. De opera
„Ciboulette" van Reynaldo Hahn.
21.15 Amours amours. Afl: Aujourd-
'hui demain. Korte film over een on
gelukje met een bus.
21.30 La passion des échecs.
Engeland
17.20 Classic fairy tales, kinderserie.
17.30 Record breakers, kinderserie.
17.55 So you want to be top, kinder-
18.10 Children of the Firemountain,
18.40 Journaal.
18.55 Regionale magazines.
19.40 The Pink Panther, tekenfilm.
20.00 Fame, Amerikaanse serie.
20.50 Odd one out, spelprogramma.
21.20 Time of your life.
22.00 Journaal.
22.25 Starsky en Hutch, politieserie.
23.15 Pinkerton's progress.
23.46 Nieuwsoverzicht.
23.50 The Groundstar Conspiracy,
Amerikaanse speelfilm uit 1972 van
Lamont Johnson.
BBC 2
17.15 Springconcours te Hickstead.
18.05 Open Universtity.
18.35 Nieuwsoverzicht met onderti
teling.
18.40 Tekenfilm.
18.50 Marshal of Mesa-city, speel
film.
19.50 8 Days a Week, tv-serie over
rock en pop gebeurtenissen.
20.20 America, documentaire serie
van Alistair Cooke.
21.10 My Music 84.
21.35 Gardeners' World, tuinrubriek.
22 00 Empire.
22.25 All our working lives.
23.25 Onbekend.
23.45 Newsnight.
00.30 The Greece have a word for it.
16.30 Sons and daughters.
17.00 Rainbow.
17.20 Aubrey.
17.25 The wind in the willows.
17.50 Freetime.
18.15 University challenge.
18.45 Nieuws.
19.00 About Anglia.
20.00 Gambit.
20.30 Simon Simon. Serie.
21.30 That's my boy. Komische serie
met Molly Sugden.
22.00 Shine on Harvey Moon.
23.00 News at ten.
23.30 Cross question.
00.05 The knack. Britse film (1965).
Regie Richard Lester. Verhaal over
een rokkenjager.
SKY CHANNEL
19.30 The new Dick van Dyke Show.
Komische serie.
19.55 Charlie's Angels. Serie. Afl:
Pom Pom Angels.
20.40 Vegas. Serie.
21.30 The Davis Cup.
22.30 Benny Goodman jazz. Beelden
van een optreden van Benny Good
man op het Pori Jazz Festival in Fin-
23.00 Sky Channel Music Box. Pop
muziek met om 24.00 uur Hoogtepun
ten van het Prince Charles Trust
Rock Gala, dat in 1982 werd gehou
den in het Dominion theater in Lon
den. Gasten zijn o.a. Kate Bush, Phil
Collins en Pete Townsend.
TV-morgen
NEDERLAND 1
NOS: 09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden. 10.30 Teleac: Tur
ken, Marokkanen, Nederlanders (11).
KRO: 11.00 Eucharistieviering in de
St. Jansbasiliek te Den Bosch. Mgr.
J. Bluyssen neemt afscheid als bis
schop van Den Bosch.
DUITSLAND 1
10.00 Heute. 10.23 Sport vom Frei
tag. 10.55 Umschau. 11.05 The Ben
ny Goodman Story.
DUITSLAND 2
RTBF 1
10.35 Interwallonië: Paravosotros.
11.05 Informatix (11). 11.35 Fitness
Dance, herh. 12.00 Plat du jour: Zon
nige keuken.
BBC 1
07.20 Tv-cursussen. 09.45 Saturday
Picture Show. 11.37 Weerbericht.
11.40 Grandstand, sportmagazine
met nieuwsoverzicht.
BBC 2
07.25 Tv-cursussen.
07.25 Tv-am. magazine. 10.30 Sesa
me straat. 11.30 No. 73. Kinderpro
gramma. 12.00 The world of sport.
Cup-finale.
Steve Allen speelt de rol van
klarinetist Benny Goodman.
Duitsland 1 om 11.05 uur.
Bart van Leeuwen is een van
de presentatoren van „Radio
zonder flauwekul". Hilversum 3
om 19.02 uur.
HILVERSUM 1 leder heel uur nieuws.
KRO: 17.03 Het betere werk. NOS:
17.53 Marktber. i.s.m. KNBTB. 17.55
Meded. KRO: 18 06 Echo-magazine.
(18.35 Kruispunt-Interview). 19.02 Le
venslief en levensleed. 19.30 Man en
paard. 20.03 Country time. 21.02
Nine O'clock Jazz. 22.02 Goal. NOS:
23.02 Met het oog op morgen. EO:
00.02 True light. 00.02 EO's courv
try-uur. 01.02 Stuff tot nadenken.
02.02 Voor wie niet slapen kan. 04.02
Zingen in de nacht. 05.02 Snarenspel.
HILVERSUM 2 NOS: 16.30, 17.30 en
18 00 Nws. 17.35 Dingen van de dag.)
PP: 18.20 Uitz. van het Groen Pro
gressief Akkoord. Overh.voorl.: 18.30
Onder anderen. VARA: 18.40 Het Cir
cuit. (20.00 Nws.) RVU: 21.40 Met Eu
ropa als inzet. Feduco-NOS: 22.00
Medelanders, Nederlanders. Sociale
wetgeving (3). 22.30 Nws. NOS: 22.40
Oost-West. VARA: 23.00 Het zout in
de pap. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3 leder heel uur nieuws.
VOO: (16.30 Popjournaal. 17.30 Con
certagenda.) NOS: 18.04 De Avond-
spits. VOO: 19.02 Radio zonder flau
wekul. 22.02 Countdown Cafe.
HILVERSUM 4 VPRO: 16.00 Willem
de Ridders Radiola Improvisatie Sa
lon. NOS: 20.00 Holland Festival
toen. Opnamen tijdens het Holland
festival 1967. Radio Kamerork. en het
Radio Koor. met solisten. Moderne
en hedendaagse muz. 21.45 Horizon.
22.30 NOS-Jazz.
RADIO RIJNMOND 16.30 Middagma
gazine met Henk van Hoorn.
Morgen
HILVERSUM 1 leder heel uur nieuws.
VARA: 7.03 Hallo hier Hilversum!
(8.06 Dingen van de dag. 8.50 Gebo
ren en getogen. 9.03 Het Socialistisch
Strijdlied) 10.03 De stand van zaken.
11.03 Wie in 't Nederlands wil zingen.
HILVERSUM 2 TROS: 7.00 Nws. 7.11
TROS Nws.show(7.35. 8 35 en 9.35
Aktua, 7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). NOS:
9.05 NOS-Sportief. 9.24 Waterst.
9.30 Nws. TROS. 9.33 TROS
Nws.show (10.00, 10.35, en 11.00 Ak
tua. 10.30 en 11.30 Nws). Feduco:
11.56 Medelanders Nederlanders. So-
NCRV: 7.03 Vroegop. 7.30 Rabarba-
ra. 8.03 Pop non stop. 9.03 Gospel-
-rock. 10.03 Popsjop. (ca. 11.30
Weerman Hans de Jong).
HILVERSUM 4 AVRO: 7 00 Nws. 7.02
Dag Nacht, dag Dagl 8.00 Nws. 9.00
In de kaart gespeeld. 10.15 Concerto
Mattinale. 11.30 Oude- en klassieke
kamermuz.
RADIO RIJNMOND 10.00 De weeka
genda door Rianne van der Giessen.
10.30 Weekondprwerp.