Geweld in mijn films heeft altijd een functie Romantiek met het einde van een thriller AGAINST ALL ODDS": Italiaans Lesko NHC wil met spoed nieuw ïockeyveldeneomplex Breakdance: matige toonkamer van straatdansen f 'L 1 £eidócGou/uj/rit VRIJDAG 1 JUNI 1984 PAGINA 19 laylor Hackford's Against all odds" is zo'n film waar je alle anten mee uitkunt, omdat de makers ook niet precies wisten of nu een Caratbische romance dan wel een zwoele thriller wil- en maken. eff Bridges is de football-vedette, die door de sponsors ontsla- en wordt omdat hij te veel blessures heeft voor zo'n dure facht. Uit geldnood neemt hij van een vriend de opdracht aan iens weggelopen vriendin te zoeken en laat die vriendin nu net B opstandige dochter van zijn sponsors zijn. Uiteindelijk vindt ij haar op een Caraïbisch eiland en het uur dat daarop volgt jkt op een tropische romance uit te lopen. Maar het tweetal fordt ontdekt, er valt een dode en het meisje slaat op de vlucht- .naar haar vroegere vriend. Bridges er achter aan en dan blijkt idereen aan het thuisfront even corrupt te zijn als in een Ray- ïond Chandler-thriller, zodat voor het einde van de film nog wee doden vallen. eff Bridges is overtuigend als de teleurgestelde sportheld, Ra- hel Ward is even aantrekkelijk als ze mysterieus is en de vete- anen Jane Greer en Richard Widmark spelen de moeder en de tiefvader, sponsors van het football-team. ane Greer morgen een interview in Finale doet dat op en manier, die aan Jane Wyman in de tv-serie Falcon crest" oet denken. We hebben de nu zestigjarige de laatste twintig jar weinig op het scherm gezien, maar uiteindelijk maakte zij aar doorbraak al in 1949 met Robert Mitchum in Don Siegel's •he big steal" als de eerste vrouw, die van de held Mitchum ,e opdracht kreeg de grote boosdoener even" onder schot te louden. MILO LEIDEN De leden vah tiet Lesko hadden zich woensdagavond gekleed n de kleuren van de Ita- iiaanse vlag om de luiste raars in het LAK een pro gramma voor te zetten net uitsluitend 20ste ieuwse Italiaanse muziek. Toch was het een bijzon- Ier gevarieerd concert tnerzijds door het karak- er van de verschillende verken, anderzijds door Ie steeds wisselende be zetting van het orkest. Jlen opende met "Antiche janze ed arie: suite I" (1924) jan Respighi (1879 1936). Zo- is de naam al zegt staat dit trerk in nauw verband met jude, 16e en 17e eeuwse dans- jormen. Respighi interpreteert leze op de manier van zijn jjd, d.w.z. romantisch. Het iesko, o.l.v. Jac van Steen, tilde in opvatting en speel- fchniek deze bedoeling van e componist volgen, en is iaarin goed geslaagd. Een ro mantische klankkleur en taaie strijktechniek droegen jaartoe bij, enkele technische problemen, die m.n. de gelijk heid in pizzicat-passages e.d. betroffen, daargelaten. De "Ritual March. The Fune ral of Achilles" voor 4 slag werkers is door Giacinto Scelsi gecomponeerd in 1979. Het met veel zorg en precisie uitge voerde werk bleef toch iets koel-klinisch behouden. De "Cinque frammenti di Saf- fo" uit de "Liriche Greche" van Luigi Dallapiccola (1904 - 1975), voor sopraan en ensem ble, vormen veel meer bewo gen muziek. Toepassing van de dodekafonie gaat hier sa men met een fraaie cantabili- teit. De sopraan Ruth Rainero zong de liederen bijzonder kleurrijk en expressief. Na de pauze volgde "Ritorno degli Snovidenia" ("de terug keer van de dromen") voor cello en orkest van Luciano Berio (1925). Klankkleuring is in dit werk belangrijker dan melodische of harmonische lij nen. De pianopartij, vertolkt door Tsong Ho Chen, had hierin een bijzonder aandeel. De cello, die a.h.w. voortdu rend een dialoog voerde met het orkest, werd zeer knap be speeld door Wouter Mijnders. ANNETTE JASPERSE jOORDWIJK Gebruikma- «nd van het spreekrecht £eft voorzitter Verhoeff in de :£rgadering van de gemeente rad de noden uitgestald van p Noordwijkse Hockeyclub. <e vereniging wil snelle reali sing van een nieuw hockey- pldencomplex. Anders zullen voor de club op de lange Jiur geen overlevingskansen In, betoogde de heer Ver- Jeff- Je Noordwijkse Hockey Club pstaat in oktober aanstaande {ventien jaar en telt op dit loment circa 450 leden, deel- I de voorzitter mee. De club jet haar 35 elftallen barst als .et ware uit haar voegen. De jii^ige speelveldlocatie was ilgens de NHC-voorzitter ab- {luut onvoldoende. Als gevolg fcri de zware bezetting wor den de velden extra-belast. Verhoeff vreesde toeneming van de problemen als de NHC volgend jaar in de eerste klas se gaat spelen. In schrille kleu ren tekende hij de deplorabele toestand van het clubgebouw. Als er niet gauw een definitie ve oplossing komt, zal de NHC genoodzaakt zijn om het spaar geld aan een nieuw gebouw te besteden aan het oude, voor een deel reeds vergaan pand. De voorzitter deed een drin gend beroep op de gemeente raad op korte termijn een be slissing te nemen over een nieuw complex voor zijn vere niging. Op een vraag van Ru- bingh (VVD) deelde burge meester mr. Bonnike mede, dat in de juni-vergadering van de commissie welzijn de gehe le problematiek van de sport accommodatie aan de orde zal komen. JACQUES DERAY, REGISSEUR „LE MARGINAL' PARIJS „Ik denk dat ik een film heb gemaakt die blijvende waarde heeft, ondanks het succes van dit moment en on danks de enorme impact van Belmondo. Over een paar jaar zal men ,,Le Marginal" met andere ogen bekijken. Dan is het niet alleen een avontuur van Jean Paul, maar een testament van deze tijd. Ik houd van films, die reali teit met zekere afstand behandelen". Met „Le Marginal" - binnen kort in Nederland - heeft de Franse regisseur Jacques De- ray een grote slag geslagen. De film werd onlangs uitgeroepen tot best bezochte Franse pro- duktie van 1983, wat tot uiting kwam in een (voorlopige) re cette van 20 miljoen gulden. Binnen drie weken had een miljoen Parijzenaars de film gezien. Deray (55) debuteerde in 1960 met de sentimentele klucht „Le Gigolo", brak acht jaar later door met de thriller „La Piscine" (met o.a. Romy Schneider) en specialiseerde zich daarna in het in Frank rijk nog steeds geliefde genre van de gangster- en politie films. Achtereenvolgens maakte hij „Borsalino", „Un homme est mort", „Borsalino and Co", „Flic Story" en „Trois hommes a abattre". De eerste film in deze geweldda dige reeks trok in 1969 ruim 860.000 bezoekers, wat toen een record was. Iedereen ken de het gangsterduo Alain De- Ion en Jean Paul Belmondo, dat op spectaculaire wijze huishield in Marseille. Delon bleef trouwens in zeven films de held van Deray. Onderuitgezakt In het stijlvol ingerichte hoofdkwartier van de Franse productiemaatschappij Ariane Films zit Jacques Deray wat onderuitgezakt aan een lange tafel. Een forse man, bekertje koffie in de ene hand, nimmer dovende Gitane in de andere. Het raam staat op een kier, ge noeg om de kamer hinderlijk te vullen met het vermoeiende stadslawaai dat de Champs Elysées 24 uur per dag af scheidt. Deray stoort zich niet aan de zenuwachtige claxon- nades. Hij zegt stadsmens te zijn, vanaf zijn twaalfde woont hij in Parijs. „Het platteland is niets voor mij. Ik weet niet wat ik met die stilte aan moet". De „policier" of misdaadfilm bestaat al in Frankrijk sinds het begin van deze eeuw. Per jaar worden er enkele tiental len gemaakt. Kunt u die popu lariteit van het genre verkla ren? „Het onderwerp van de mees te films staat dicht bij de men sen. In de kranten en op de te levisie wordt veel aandacht geschonken aan bankoverval len, moorden en dergelijke. De Fransen zijn altijd erg nieuws gierig naar de achtergronden van zulke misdaden. Zelfs de mening van de buurvrouw van een bankrover is hier be langrijk en wordt door sommi ge kranten breed uitgemeten. Dp film is natuurlijk een heel bijzonder medium omdat je een misdaad kunt reconstrue ren, laten zien wat er voor en na een bankoverval gebeurde. In dë jaren vijftig was Melville de grote man. Hij toonde een breed scala van realistische fi guren, die aan de rand van de samenleving stonden. Anderen hebben die lijn doorgetrokken. De „policier" is altijd actueel gebleven en dus herkenbaar voor het publiek. Hitchcock Men heeft u ooit met Hitch cock vergeleken. „Dat was na „La Piscine". Ik was toen net als regisseur be gonnen en beschouwde dat na tuurlijk als een groot compli ment. Nu ben ik wat huiveri ger geworden voor dat soort vergelijkingen. Ik word niet graag in een vakje gestopt. Zó is het eigenlijk ook met de po licier. Ik houd van het genre, maar word liever niet als dè specialist afgeschilderd. Ik wil ook andere films maken, een liefdesfilm, om maar eens wat te noemen". In uw films zit nogal wat ge weld. „Dat is inherent aan de film noir. Maar daar wil ik bijzeg gen dat het geweld in mijn films altijd een functie heeft. Het ontstaat uit een situatie. Ik verafschuw films waarin zo af en toe een paar doden moeten vallen om de aandacht van het publiek vast te houden". Ondanks het succes heeft de pers een hoop kritiek gehad op uw laatste film. „Ik probeer altijd eerlijk met mezelf te zijn en met het on derwerp dat ik behandel. Daarom was ik wat teleurge steld in degenen, die „Le Mar ginal" zo'n slechte ontvangst hebben gegeven. Een deel van de Franse pers leeft al jaren in onmin met Jean Paul Belmon do, omdat hij doet wat hij wil en er geen geheim van maakt dat hij de pers niet nodig heeft. Zijn films lopen toch wel goed. Dat heeft er toe ge leid dat sommige journalisten elke nieuwe Belmondo op voorhand een slechte film vin den. Jean Paul voert zijn oude kunstje weer eens op, lees je dan en dan volgt er meestal iets over die grijns die men op zijn gezicht heeft gezien. In het geval van „Le Marginal" vind ik dergelijke kritieken niet terecht. Ik heb een echte film noir willen maken. Met Belmondo in de hoofdrol valt dat niet mee, want hij zit vast aan dat image van stuntman grappenmaker. In deze film valt echter weinig te lachen, het is een triest verhaal. Ik vind het moedig dat Jean Paul „Le Marginal" heeft aange durfd en mij de vrijheid heeft gegeven om zo te werken als ik graag wilde. De film is niet gebaseerd op een strak scena rio. Het mechaniek van een- ingewikkelde intrige ont breekt. „Le Marginal" is daar om een typische regisseurs- film. Het lijkt wel een oefe ning in mise-en-scène. De film speelt zich af in Parijs. Dat is belangrijk omdat de stad min of meer bepaalt wat er ge beurt. Jordan, het belangrijk ste personnage, is de rode draad in het geheel. Hij wordt geleefd door de stad. Dan drijft hij naar links, dan zit hij weer rechts van het spoor dat hij volgt". Hoe bent u aan die bijzondere lokaties gekomen? „Het zijn bestaande plaatsen in de stad. De man die het Chine se gokhuis leidt bestaat echt. Ik heb willen laten zien dat het nachtelijk leven van Parijs zich niet beperkt tot Pigalle. De illegale speelzalen, de zoge naamde „leren-bars", de kra kersgemeenschappen, de drugsholen, dat is de realiteit van 1984. „Le Marginal" is een afspiegeling van deze samenle ving". Moet men uw film zien als een aanklacht tegen die samenle ving? „Nee, ik voel me meer een toeschouwer. Ik wil graag la ten zien wat ik observeer. Het zijn gevaarlijke plaatsen die in Le Marginal te zien zijn, daar ben ik van overtuigd. Maar het is niet aan mij te moralise ren. In zekere zin vind ik die marginale milieus zelfs erg fascinerend. Ze trekken me aan, juist omdat ik zelf een heel ander leven leid". BOB VAN HÜET LIDO 1 en EUROCINEMA 1: Breakdance (a.l) met Adolfo „Shabba-Doo" Qui- nonea, Michael „Schrimp" Chambers en Lucinda Dickey. Regie: Allen DeBe- voise en David Zito. De nieuwste Amerikaanse dansrage na de disco heet streetdan- ce. Deze bewegingsvorm, die in de ghetto's van de grote steden werd geboren, wordt vooral beoefend door het zwarte deel van de bevolking. Er blijken vier vormen te zijn, die allemaal in de speelfilm „Breakdance" zijn te zien. Nederland maakte met „breaking", „popping"„locking" en „wacking" kennis dankzij de videoclip. Werden composities zoals Streetdance van Breakma chine geen hits dankzij de clip waarin deze acrobatische toeren waren te zien? De uitingsvorm is in Amerika inmiddels zo aangeslagen dat een film over dit „fenomeen" niet kon uitblijven. Of Nederland er warm voor zal lopen, valt te betwijfelen. Wij zijn nu eenmaal wat stijver in de ledematen, dan de vele gekleurde personages, die deze rolprent opfleuren met hun bewegingen. Hoofdrolspelers zijn de 29-jarige Ozone (Adolfo „Shabba-Doo" Quinones), de 16-jarige Turbo (Michael „Schrimp" Chambers) en de fraai ogende Kelly (Lucinda Dickey). Deze blanke danseres steekt wat haar bewegingen betreft schril af tegen het dynami sche duo. Ze is een redelijk jazz-danseres, maar daar blijft het bij. Bovendien is haar acteerprestatie matig. Haar verschijning maakt echter een hoop goed. Wat de film vooral laat zien, is het gevecht om erkenning voor deze vorm van dansen. En dat is, zo blijkt, niet eenvoudig. Wat voor de filmers problemen opleverden, was het vastleggen van de straatdansers. Omdat hun dansen voor het grootste deel uit improvisaties bestaan, zijn er geen choreografieën voor te be denken. De makers (Allen DeBevoise en David Zito) slaan dan ook regelmatig de plank goed mis, waardoor de bezoeker be- wonderingswaardig elastisch danswerk half te zien krijgt of moet missen. HANS PIET Scène uit „Breakdance" met Orzone (I), Kelly (m) en Turbo (r). 43) IMMANUELSCHOOL Magreet v.d. Akker; fv Gert-Jan Baerveldt; Michel Bergshoetf; Rob Bijlsma: Son)a Bijster bosch. Bert Blaazer; Ingrtd Boekhout: Cathy Boer; Astrid v.d. Bosch; Linda Bouma; Lies- belh Bulk; Irma van Dam; Magriet van Dam; Nel Davelaan Miranda Demoet; Anja Dom burg: Ellie van Ettikhoven; Irma van Frank- foort; Guy Fransen; Corine van Geen; René van der Graaft; John van Haastert; Christi- aan Hakstege; Marjan den Hertog; Margriet Hesseling; Trea van der Holst; Ada Hoogen- doorn; Petra Houtman; Regina Huisman; Janny van Iperen; Eduard Jas; Ellen van Klaveren; Rosalinda Kestlng; Dikkie Koele- wijn; Peter Lammers; Jose van Leeuwen; Truus Leideman; Carolien v.d. Leij; Bouw Lemkes; Sandra Litaay; René van der Louw; Sander Meyer; Anita Morgenrood; Mirjam Netten; Guusta Noordam; Jolanda Olie mans; Karen den Ouden; Angelique Ouds hoorn; Desire Peeneman; Ingrid Peters; Erik Pons; Martin Quaak; Anita Renzenbrink; Cees Rietveld; Crista Rijneveld; Marianne Schalkers; Tonny Schouls; Sandra Schuilen- burg; Caroline Schutte: Sandra Siegers; Paula Slingerland: Manon Spierenburg; Ani ta van Spijkeren; Thea Steenwijk; Wilco v.d. Stouwe; Elena Tassini; Sjanet van Tol; San dra van Triest; Frank Twaalfhoven; Jacco Uylenhoet; Marcel Valk; Anion Verdoes; Klaas Vergeer; Gerbrand Verhorst; Anne- marie Vermeulen; Sandra Vernes; Willem Verschuur; Angelique Versluis; Erïka Ver vers; Freek van Vliet; Hans van Vliet; llona Volgering; Kirstin Voogd, Eliette de Vrij; Ma rian v.d. Wel; Peter v.d. Werf; Wilma Wiele- maker, Sylvia v.d. Wijngaard; Cora Wort- man; Richard Zoetemelk; Bert van der Zwaag; Marian v.d. Zwan. Lisse Eugène Kaak - Michèle Kaak - Ni- colet Lubbe - Astrid Meijer - Paul Rewijk - Pieter v d. Zon - Maureen van Noort - Rei- Buitenkaag Dorette Baars. Noordwijkerhout F krjan Regeer - Edwin van Seg- 32) JOHANNES XXIII ROELOFARENDSVEEN MAVO Conny L'Ami, Sonja van Amster dam. Liesbeth Bartels Rijnsaterwoude), Frank van Beek. Marc van der Berg. Mark Beuk (Leimuiden), Marco Brand (Leimuiden), Annemieke Dam, Jos Dobbe, Jeroen van der Geest. Miranda van der Geest (Rijpwe- tering), Erwin Goed (Burgerveen), Peter van Hameren. Angelique Hogenboom. Danielle Hogenboom, Monique Hogenboom, Carta Hoogenboom, Marco Hoogenboom, Maaikel van der Jagt, Berno de Jong, Sylvia van Klink, Michel Koedam, Yolanda Krijger, Kees Kuiper. Claudia Lange (Leimuiden), Mirjam van Leeuwen (Weleringbrug). Tama ra Lems. Caroline Leune. Sandra Loos. In grid Lldlage, Frank van der Meer, Hans van der Meer. John van der Meer, Luciënne van der Meer. Mariëlle van der Meer. Monique van der Meer, Raymond van der Meer, Su- sanne van der Meer. Dick van der Meer, Anita Mollers (Leimuiden), Patrick Möllers (Leimuiden). Willeke Mooren, Frans Olie rook, Sandra Oosterhoff, Monique van der Put, Leon de Ridder, Patrick Rietbroek, Jef frey Rodewijk. Maarten Rulgrok, Brigitte van Ruiten, Ted van Rijn. Walter Schouten (Lei muiden). Paola Schrama. Harold Straathof. Marian Straathof (Rijpwetering), Joost Tijs- sen, Jacqueline Uljee, Eric van Veen. Marco van Veen. Manon Veilbrief (Rijpwetering), Gerard Verhey. Miriam Verkley (Woubrug- ge), Anne Marie Visser (Leimuiden). Ed van der Voet. Michel van der Voet. Jaap Vree ken. Mark van Weegen. Wendy van de We reld, Yvonne van de Wereld, José van de Werff, Marco Wesselman, Derk Westra (Lei muiden), Angela van Wijk (Ri|nsaterwoude), Pieter van Wijk, Sandra van der Zalm, Fer dinand Zandbergen (Rijpwetering). Cursus Autogeen lassen gevorderden C. Vermooy. Bennebroek; G. Lommerse, C. Stroombergen, Chay Vu Van, allen uit Hille- gom; B. Vreeburg, Leiden; J. Maarschalk, W. Slootbeek. uit Lisse; P. v.d. Zwet. Sas- senheim; F. Zethof, De Zilk. Cursus booglassen gevorderden G. Mandjes. Bennebroek; W. Christiaanse, Haarlem; P. van Delft. Heemstede; M v. An- del, H. de Joode. H. v. Lierop, R Pouw, D. Rovers. F Wessels, allen uil Hillegom; P. Beelen, P van Rijn. J. Salman. R. Schreu- der, J. van Vulpen. J. van Wetten, allen uit Lisse; J. van Bloois. Lisserbroek, T, Haze- noot, H. Janssen, uit Noordwijk; P. Lager- weij, W. Lagerweij, H. Lammers. uit Noord wijkerhout; B. Tuil, Oegslgeest; J. Robben, P. Schoort, uit Santpoort; A. van Dongen, W. v.d. Wal. uit Sassenheim; H. van Dam uit Voorhout; J Greeve, Warmond; J. van Op- zeeland. Zandvoort. MAVO Tom van Angeren, Claudia Balleri- ni, Nancy Batenburg. Bart van Beesten. Mi chelle Beglinger. Ingrid Bekkering. Sylvia Botenga, Yvonne van Breukelen, René Brouwer, Trudy Brunsveld, Harald Bugge, Björn Canter Visscher, Bart van Dongen. Marcel Dijkstal. Annette Ellas, Bart Engles. Tom van Eijsden, Feyona v.d. Feltz, Lisette Groeneveld, Carole Hacker. Hans Hilders, Harald van Hilten, Sabine van Hilten, Vivian- ne Holman. Norbert Jongeneel. Marion Jo- rissen. Agith Jan Juddu, Saskia v.d. Kamp. Anne Marie Kars. Eelco van Kesteren, Bob Knijf. Perry Knljnenburg. Conny Koeleman. Renate v.d. Kraats, Leo Kraay. Taco Lentz, Milko van der Maas. Charles Marres. Mark Naessens. Jan Paardekooper, Anita Parle- vliet, Yvonne Pesch, Susanne de Raay, An- nelies de Romijn, Laura van Rossum. Debby Schuchhard. Martin Slootweg, Helena v.d. Spek, Eric Splinter, Niels van Steen. Gert Jan Steur, Harold Tjepkema, Jaap van Tol, Sonja Topp, Florlëtte Toussaint, Dlck Twigt, Guus van Veen. Sandra van Veent Caroline v.d. Veen. Monique Veldman, letje v.d. Ven, Richard Vermeulen. Annemiek de Vreugd. Bart Westgeest, Unda Westgeest, Alexan dra Zaal. Hendriksen, Annette Hennekens, Ed\ Hollander. Theo Holleman. Eduard Holman, Matthijs Holtkamp, Marianne van Horssen. Bart Liong le. Nienke de Jong. Rudi de Jong, Pieter Jongbloed. Berdinald Juddu. Michiel Kareis. Jan Paul Kerkhof. Marco van Koert. Ottomar Kruseman, Philip Kuypers. Reinoud Lampe, Dirk van Ledden. Welmoed Magre, Miranda Maring, Frans van Meurs, Schröder, Guus Smit, Christiaan Soetman, Iris Spee. Jane Stemmerik, Claire Stevens, Floris Taets van Amerongen, Mariska van der Togl, Gijs van Tol. Christophe Veen. Im- melie Vegter. Simone Vergroesen, Pieter Verheul. Erik Vingerhoed. Monique Vinke. Hans Visser. Charles Vogelzang. Dick Vonck, Erwin Vos. Karin van Weezenbeek, Remco de Wit, Caroline Zaal. Annemieke Zijl. VWO Jeroen Antonides. Marjolein Arnold Bik. Suzanne Benist. Isabelle de Blècourt. Wendy Bron. Björn Bugge. Erik Cox. Mar- greet van Duivendijk, Pascals van Engelsho ven, Annemieke Groen, Sophie van Gijn, Alexandra Herman de Groot, John Hulscher. Sonja Kann. Marli Kruysmulder. Petra v Tichler. Esther van Uffelen. Anouchka Veen, Nicole Vogelenzang. Jaap de Vries. B Elvira Batenburg, Jerry Berserik. Jan Bos. Pieter Brama. Vincent Brongers. Saar- tje Drijver, Jan Willem Elion. Derk Jaap En gelen. Rafael Fernadez Niemann, Michiel Fokkema, Robert Havik. Jeroen Helb. Petra Herkstroter, Carina Hilders. Angelique H<je- kema. Jan Paul Holla. Frits Holleman, Ger- ben de Jong. Marinke van Katwijk, Patricia Kooyman. Emille Krijger. Anke Lambooy, Doesjka van Lennep, Hugo van der Unde. Caroline de Lint, Maarten de Mol van Otter- loo. Sacha Molthuysen. Pieter. Moll, Rijkje Movig, Alexander Mul. Jorrit Mulder. Arnold Oepkes. Otto Oudshoorn, Freek Pino, Leon- 1 de Vos van Steenwijk. Reinout Rik van Waasberger k Pe- Jeroen Zuurmond. Gymnasium A Ellen Bish, Margareth Bur ger. Enrica Flores d'Arcais, Anoushka Jans- sens. Kees Pilaar. Annelies Roovers, Corne- lieke Smit, Rick Westgeest. Juliette de B: Babette Fanoy. Wouter Gelderloos. Mir iam den Haas. Wilko Hisch. Jan Huizinga. Ronald IJsselstein, Adine Kallf, Jan Kieviet de Jong, Ingrid van Loo, Eva Pajkrt. Andre- CHER Met de filmcarrière .yan £hert (vroeger van Sonny Cher) gaat het puik. Ze liet al eens een erg knappe rol zieri in Ro-r- bert Altmans „Come back to the five and dime, Jimmy Dean. Jimmy Dean", kreeg een Oscar-nominatie voor haar bijrol naast Meryl Streep in Silkwooden nu gaat ze de hoofdrol spelen in een film van Peter Bogdanovich, „Mask". Over een vrouwelijke wielrenster en een zoon met een aangeboren afwijking. Moed en humor zijn de tref woorden van de film. Inmid dels heeft Cher in Amerika de naam gekregen „een hele wil de" te zijn. En van dat image klopt niets, zegt ze: „Ik rook niet, ik drink niet en ik ge bruik geen drugs. Goed, ik was tweemaal getrouwd, de eerste keer elf jaar, de tweede keer drie jaar. Maar ik ga nooit met meer dan één man uit Weet je hoe ik aan die naam kom? Omdat ik van die gekke kleren draag. Daar be grijpen de mensen niets van. Dan móet er iets mis met je zijn. Nou, ik verander 't mooi niet". Groot gelijk Cher. Kle ren maken de man wel, maar de vrouw niet. Coppola COPPOLA/LUCAS Filmgroten George Lucas en Francis Coppola hebben de handen ineen geslagen. Zeker voor Coppola een goede zaak, want hij heeft dan wel met Outsiderseen redelijk com mercieel succes geoogst, maar de gigantische schulden van zijn Zoetrope studio zijn nog steeds niet weggewerkt. Cop pola en Lucas produceren in Japan nu de film „Mishima". Hoofdrol heeft Ken Ogata, ster van de film „Narayama", die in '83 de Grote Prijs in Cannes weghaalde. Ogata speelt Yukio Mishima, èèn van Japans be kendste schrijvers, die in 1970 seppuka(rituele zelfmoord) pleegde en het land schokte. Het scenario is van de broers Leonard en Paul Schrader. De muziek van Philip Glass. De film zal scènes uit het leven van Mishima mengen met scè nes uit zijn romans. We zijn benieuwd. MURPHY/STALLONE 75) DON BOSCO MAVO MAVO-4 Sassenheim Marjolein Adema - Paul Berg - HarTy Beljk - Monique de Bruin - Irmgard Dahlkamp - Jakoline van Egmond - René Kion - Ben Lestraden - Fred Nulkes - Hans Pouwels - Edwin van Reisen - René Roozen - Robbert van der Slot - Helge Verheljen - René Vink - Marian Bevelander - Peter Bijman - Irene van Daal - Shulita Dhsl- ganjanslng - Iris Dobben - Monique Eist- geest - Brlglt Heemskerk - Pascale Krikhaar - Jacqueline van Leur - Marco Moerkens - Marian Mosseveld - Marlèlle Overdevest - Nico Schavemaker -Sandra van Tol - Ingrid Vonk - Erik Waasdorp - Ingrid de Bruin - Hans de Bruijn - Petra van der Burg - San dra van Dam - Qulrinus Flanen - Arnold Grosman - John van Kampen - Heidl Roe- landse - René Roos - Monique Smit - Ro bert Soeterbroek - Ingrid Zwetsloot. Voorhout Marten Bax - Stan Uljee - Har- rle van der Geer - Bart Kraakman - Irene van den Berg - Vincent Beuling - Marjolein van Haasteren - Gert-Jan v.d. Lans - Melis- sa Meijssen - Ellen Onderwater - Pascal Roffelsen - Gerard Veenhof - Inge Warmen- SlD LUCAS COLLEGE 91) HET RIJNLANDS LYCEUM WASSENAAR que Ouijndam, Jet Fischer. Robert var HAVO Erwin v.d. Assem. Karin Berkhui zen, Mirjam Beurze. Marcel v.d. Bijl. Slmone- Bronmei|er. Walter Deeleman. Annemarie Dees. Viviënne var. Deventer, Hendrik Jan v.d Does. Ronald Gerrits. Inger Hermsen. Marjan v d Hoeven. Loek van Houten. Mo nique Huntelerslag. Ronald Innemee. Jeroen Jansen. André Janson. Marijke Klein. Renè de Koning, Leo Korenneef. Jan Willem v. Kuilenburg, Marco Kuiters. Peter Lagrand. Esther van Leeuwen, Connie Lindeman. Rik Luit. Rutger v.d. Meer, Marlëlie Möhlmann, Marco Olivier. Jaap van Opstal, Hetty v.d. Peet. Yvonne Raap. Karin Rijgersberg. Je roen Schenkman. Karin Schuts. Johanna Schwarz. Erik Siebel. Stef Verplancke. Llan- na van Vliet. Petra Vogelaar. Anne Marie Vreeburg. Remco v.d. Wall. Colinda de Wekker. Henk Jan Wesseler. Albert v.d. MAVO Chrtsta van Benten. Roberto Boertje. Lindy v.d. Broek. Natascha van Bruggen, Desirèe Brussee, Janny Buur meester, Richard Buve, Slmonette Cornelis- se, Relnier Danckaarts, Fred Deeleman, Nathalie Delfos, Sandra van-Deursen, Ed ward Dickman, Debbie den Duik, Guido Fe- ber. André van Galen. Ricky Gerrits, Ellen de Graaff. Madeion Gütlich. Frank Hillenaar. Sonja Humphreys, Sigrid Inja. Patricia Keehnen. Mark van Keulen. Nancy Knijnen- burg, Rudie v d. Krogt, Monique Kuyvenho- ven. Judith van Leeuwen, Elles Lindeman. Claudia Mannee. Angró v.d Marei. Antolnet Mechelse, Jaap Jan Möhlmann. Hans flëordman, Annemieke Reidlng, Louise Schipper, Gerdjan Schneiders. Patricia Schrijvers, Luuk v.d. Steen, Tom Szilagyl, Maarten Taal, Eddy Terlouw. Esmeralda van Walvaart. Walter Walvaart. Monica Zeeuw v.d. Laan. Brigitte Zwaard. Stallone Eddie Murphy en Sylvester Stalone zijn uit elkaar. De „vrijage" van de zwarte en de witte superster is kort geweest. De 50-50 projecten zijn uiteen gevallen in een Murphy-solo in „King for a day" - de titel doet aan „Trading places" denken Stallone speelt in z'n uppie een'„Beverly Hill Cop". Van hem hebben we trouwens nog Rhinestonete goed, sa men met Dolly Parton. Daar lukte de balans ook al niet zo best, want Dolly zingt tien songs, Stallone maar twee. Als hij de stem van zijn broertje Frank heeft is dat jammer. Eddie Murphy studeert intus sen gitaar voor zijn vertolking van de biografie van Jimi Hendrix. THIJS Filmer Thijs Ockersen, die tot nu toe vooral in de publiciteit kwam met zijn documentaires over bekende filmers als Do nald Siegel en Samuel Fuller („The big red one"), is zeer se rieus bezig met plannen voor een eerste grote speelfilm. Hij werkt nu samen met de snel populair wordende thriller schrijver Tomas Ross (pseudo niem voor Willem Hogen- doorn) aan een oorspronkelijk script dat voorlopig „Doublé Dutch Death heet De treat ment(een allereerste versie van het scenario) is onderweg naar het Produktiefonds. Dui men voor Tomas en Thijs dus. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 19