Met balpen, schaar en envelop krijgt u de, gunstigste hypotheek; Huston en Wenders op eenzame hoogte Verrassende uitslag Leids Cabaretfestival r—-™i i Amro Bank. De bank waar je wat aan hebt. IÜ Jubilerend Praetorius aanvaardbaar in populair programmat Onduidelijk experiment met Japanse eenacters I I i I KUNST CcidócSoiiiaiit MAANDAG 21 MEI 1984 PAGIN1 LEIDEN Er ging een golf van verbazing door de Leidse Schouwburg, toen Fred Florisse, zater dagavond even voor mid dernacht. namens de jury van het Leids Cabaretfes tival meedeelde dat geen van de drie finalisten in aanmerking kwam voor de juryprijs. Een aantal bezoekers liet duidelijk hun ongenoegen blijken over deze uitslag, maar gezien de kwaliteit van het gebodene tijdens deze finale diende dit besluit van de jury verstandig ge noemd te worden. De groepen die tot de finale waren doorgedrongen, Meester M BV, Viola Kaaps met pianist Stef Vink en 4/4 Maat, wisten geen van drieën te overtuigen. Opvallend was het gebrek aan engagement: van een critische betrokkenheid bij maatschap pelijke of politieke zaken viel, bij geen van de drie groepen, iets te bespeuren, temeer op vallend omdat juist dat aspect als een van de belangrijkste doelstellingen van dit festival aangemerkt wordt. Meester M BV beet de spits van de avond af. Hoewel het muzikale peil van deze groep redelijk was, gingen de teksten nogal mank aan inhoud en waren een aantal sketches (een moeilijke jeugd, Winnen) aan de zwakke kant. Viola Kaaps beschikt over een mooi, jazzy stemgeluid, maar haar programma mist vaart, de sketches waren soms onvol doende uitgewerkt, en haar teksten waren nogal abstract. Wat betreft de inhoud van de teksten wist de laatste groep, 4/4 Mat, nog het meest te boei en: fraai waren nummers zoals Balkenbrij (over een geschei den man die de kookkunst van zijn ex-vrouw mist), het ver haal over China en de grappi ge woordspelingen in de sketch Om Haar, een spraak verwarring tussen een kapper en een gescheiden klant. On danks de aardige teksten miste het programma van 4/4 Maat de nodige dynamiek. Naast het noemen van een aantal pluspunten, was de jury bepaald niet spaarzaam te noe men met haar kritiek. De be slissing om geen winnaars aan te wijzen stoelde onder andere op het gemis aan persoonlijke, kritische betrokkenheid bij de teksten van de groepen en het gebrek aan podiumervaring. Ook het wat oppervlakkige karakter van de teksten van Meester M BV en 4/4 Maat (bij Viole Kaaps vond men de tek sten juist te associatief) bleek bij de jury niet in goede aarde te vallen. Het publiek had minder moei te met het maken van een keuze: de traditionele publiek sprijs ging naar de groep Mees ter M BV. „Cabaret heeft erg Viola Kaaps in actie. veel te maken met taal en en- deze laatste uitspraak raakte Geen van de groepen die za- gagement", zo besloot Florusse hij de kern van de zaak: een terdagavond op het podium zijn betoog. „Wij willen bij de aantal winnaars van vorige van de Leidse Schouwburg groepen geen valse verwach- edities van het cabaretfestival stonden zijn daar op dit mo tingen wekken door een jury- wist door te stoten naar het ment aan toe. prijs uit te reiken". Juist met „professionele" theatercircuit. FRITS BRUINS FILMFESTIVAL CANNES NADERT ONTKNOPING LEIDEN Praetorius, het blokfluitensemble van de Streekmuziekschool Leiden, bestaat 20 jaar, een feit dat gisteren fees telijk herdacht werd met een concert in de Orange- rie van de Hortus. Praetorius had daarmee voor haar overigens bescheiden ge houden jubileumfeest een sfeervolle omgeving gekozen, die nog sfeervoller werd door de onverwacht kleine ruimte in de Orangerie, dit in ver band met een verbouwing en de toeloop van groot aantal sympathiserende familieleden, die bij gebrek aan zitplaatsen zich voor de open tuindeuren verdrongen of in de bomen daarvoor hingen te luisteren naar de verrichtingen, die de 20 spelers o.l.v. Piet Kunst le verden. Sympathie voor Praetorius is zeker op zijn plaats. Het en semble heeft in het verleden herhaaldelijk overtuigende prestaties geleverd, sloeg op diverse concours een goed fi guur en heeft zelfs een l.p. uit gebracht, waarop met muz uit de 16e eeuw, Handel Bononcini uit de 17e tot L en Bartok in de 20e eeuw gevarieërd repertoire te ho is, waarmee Praetorius I veelzijdig kunnen bewijst. Gisteren in de Hortus kv men vooral populaire zelfs jazzy werken, veelal in bew king, aan bod: de Radets mars van Johann Strai 'Moonlight Serenade' Glenn Miller, 'Alexander R time Band' en ander gou\ ouwe nummers, waarn Praetorius haar publiek duii lijk voor zich innam. Zij spe de met 'Schwung', durfde h< tempi aan en wist de uitv ring tevens tot op aanvaard re hoogte af te werken. De s ken, die zij liet vallen, betr fen détails en stoorden de taalklank i.h.a. slechts ziji lings. Overigens viel me op in Mozarts 'Eine kleine Nac musik' en Fauré's 'Pava Praetorius evident betere re laten behaalde, iets, wat moedelijk samenhing met betere kwaliteit, die deze derdelen als compositie bes ten. DIRK VOOR] CANNES Wim Wen ders en John Huston zijn de voornaamste kandida ten voor de Gouden Palm van het 37e filmfestival van Cannes. Beide cineas ten hebben de concurren tie naar de achtergrond verwezen met films van werkelijk verbluffende schoonheid. Het moet woensdag wel heel raar lopen wil de prijs in ande re handen terechtkomen. En afgaande op het lang durige applaus en de ont roerde gezichten van de internationale pers na af loop van „Paris, Texas" bezit Wim Wenders erg goeie papieren. „Paris, Texas" is inderdaad een fabelachtig mooie film over een doodgewaande man, die na enkel jaren op zoek gaat naar zijn vrouw en zoon. Het kind treft hij aan bij zijn broer in Los Angeles. Daar hoort hij dat zijn vrouw in Houston woont. Samen met zijn zoon rijdt hij naar Texas. Ze vinden haar en langzaam wordt dui delijk wat er zich in het verle den afgespeeld heeft en waar-- om de man jaren niets van zich heeft laten horen. „Paris, Texas" is een emotio neel uiterst geladen drama, met een geraffineerde en in trigerende opbouw, uiterlijk in de stijl van Wenders' desolate, eerdere road-movies. Dat bete kent dus veel auto's, land schappen en steden, oogver blindend fraai vastgelegd door cameraman Robby Muller en sfeervol ondersteund door de eenzame tonen van Ry Coo- ders gitaar. Regisseur John Huston en de actrice Jacqueline Bisset na de presentatie van „Under the Vulcano", vermoedelijk goed voor een Gouden Palm. Beperkingen De nieuwe film van Wenders verdient zonder meer een Gouden Palm, het probleem is alleen dat John Huston er ei genlijk ook een zou moeten krijgen voor „Under the Vol cano". Deze film laat duidelijk zien hoeveel beperkingen een regisseur zich moet opleggen bij de benadering van een ge compliceerd boek. Huston brengt de verschillende ni- veau's in het boek terug tot een en ontdoet het verhaal van de meeste literaire details. Maar tegelijkertijd slaagt de 77-jarige Holly wood-veteraan er wel in de sombere magie van de roman van Malcolm Lowry in het hart te raken. „Under the Volcano" speelt zich af in Mexico, op Allerzie len 1938. Een Britse ex-consul drinkt zich al maanden wan hopig, maar met veel allure, over het vertrek van zijn vrouw heen. Dan, op de och tend van Allerzielen, keert ze terug. De man kan haar komst geestelijk niet verwerken en gaat al drinkend z'n onder gang tegemoet. De Britse ac teur Albert Finney geeft de ex-consul gestalte en hij doet dat adembenemend goed. In mijn ogen komt. hij tot een van de grootste acteerprestaties in de filmgeschiedenis en deze rol moet ruimschoots voldoen de zijn voor een Oscar volgend jaar. Als Huston de Gouden Palm krijgt, heeft hij dat dan ook voor een niet onaanzielijk deel te danken aan Finney. Een andere overweging van de jury kan de staat van dienst van Huston zijn, een lijst waarop minstens tien klassie kers prijken. Moeilijk Het is ook zeer goed mogelijk dat de jury woensdag besluit om twee Gouden Palmen uit te reiken, dus een aan Huston en een aan Wenders. In het verleden is het wel vaker voorgekomen dat meer films bekroond werden. Dat lijkt ook dit keer alleszins gerecht vaardigd. In Cannes draaien ook de nieuwe films van Woody Al len en Sergio Leone. „Broad way Danny Rose", zoals de nieuwe van Allen heet, is op nieuw in zwart-wit ppgeno- men en handelt over een im- pressario, die derderangs ar tiesten probeert te slijten aan nachtclubs. Met deze film brengt de Amerikaanse cineast een kostelijke ode aan de tijd dat hij zelf nog als komiek de kost verdiende. Sergio Leone's „Once upon a time in America" duurt bijna vier uur en schetst het op groeien van een gangst er in de woelige dertiger jaren van New York. Aan elk beeld valt af te lezen dat Leone, de gees telijke vader van „Once upon a time in the west", kosten noch moeite gespaard heeft, maar de film maakt geen emo ties los en het blijft bij plaatjes kijken. Zelfs Robert de Niro, die voor de gangster doorgaat, komt geen moment in z'n ge wone doen en kan geen diepte in zijn spel leggen, zoals je dat van hem mag verwachten. De Grens Gistermiddag beleefde „De Grens" van Leon de Winter zijn wereldpremière, de enige Nederlandse film die een van de bijprogramma's gehaald heeft. De Vlaamse acteur Jo- han Leysen speelt daarin een journalist, die in een Zuideuro pees land een interview wil maken met een terroristenlei der. Samen met zijn vrouw (Linda van Dyck) belandt in een dorp, waar het twe< met veel wantrouwen gend wordt. Wanneer de jo nalist eindelijk contact h< met de terroristenleider wo hij prompt misbruikt bij actie. „De Grens" komt over als weinig geloofwaardige thril waarin De Winter veel v grof Peckinpah-achtig gew inbouwt, dat meestal gezo en tendentieus aandoet. 1 onbevredigende film, waar; ook internationale steri meewerken als Angela Wr kier en André Dussolier en geheel in Portugal gedraaid JOS KESSE LEIDEN Op het grote speelvlak van het LAK-thea- ter staat alleen een tafeltje met vier stoelen eromheen. Vier spelers nemen plaats en een van hen leest regie-aanwijzin gen aan het begin van „Hanjo" (De verruilde waaiers), een van de eenacters van de Ja panse toneelschrijver Mishima die op het programma staan. Even later begint een ander met het tweede stuk, „Lady Aoi„. De teksten worden ge zegd zonder veel emotie, de spelers reageren nauwelijks op elkaar. Tot het einde toe wor den de beide stukken door el kaar gespeeld, in de afstande lijkheid van de speelstijl die we kennen van mensen uit de hoek van het Onafhankelijk Toneel en met name van de Maatschappij Discordia. Marijke Beversluis, Judith Hees, Thorn Hoffman en Inger de Vreede werden bij hun be werking van twee moderne Nó-spelen van Yukio Mishima begeleid door Die van Duin en Matthias de Koning. Nó is de naam van het klassieke Japan se drama. Mishima elimineer de voor zijn moderne versies de rol van pantomime, dans en koor daaruit, maar handhaaf de de thema's van de poëtische taal. „Lady Aoi" is het verhaal van een zieke vrouw, die 's nachts wordt bezocht door de geest van een vroegere liefde van haar man. In „Hanjo" wacht een meisje al zo lang op de man die haar waaier met de zijne heeft verruild, dat ze waanzinnig is geworden. Als hij dan eindelijk komt, her kent ze hem niet. In de korte stukken, die een simpele ver haallijn hebben, wordt een in- trigrerend spel gespeeld met schijn en werkelijkheid. Weinig blijft over van die spanning tussen wat is en wat schijnt en slechts af en toe brengt de manier waarop de tekst wordt behandeld iets van spanning teweeg. De lijn is niet of nauwelijks te volgen voor wie de stukken niet voor af heeft gelezen en eerst thuis' lezen is een eis die je toch niet zomaar aan het publiek kunt stellen. Soms komt het ad-hoc- gezelschap tot een mooi stukje theater, de ontmoeting van Yoshio en de krankzinnig ge worden Hanako is daarvan een voorbeeld. Maar ondanks die momenten leverde de aan pak van de groep te weinig in teressants op om de afbraak van Mishima's stukken te rechtvaardigen. DICK VAN TEYLINGEN SUSKE EN WISKE DE LIEVE LILLEHAM /Voirm (i jt nut ml mij t Uishtliunt io mooi tn ik ytMmjtlkhtiitctóji 1 motton dennen. Oe 10 u metmii m ttn^YUie iidater IpmhM kMtti hunnen! war it dit vonen. Hit slot vsn A knlul myn vroejere meester. mman/vrouw Naam: Adres: I Telefoon: Postcode: Woonplaats: Tijdens kantooruren: Geboortedatum: Beroep: Burgerlijke staat: Woont u momenteel in een koophuis/huurhuis?' Hoeveel bedragen de maandelijkse woonlasten? f Hoeveel wilt u gaan verwonen? f per maand. Wilt u een hypotheek op een bestaande woning/nieuwbouwwoning/ premiewoning A of B?' Wat is de koopsom? f kosten koper/vrij op naam' Beschikt u over eigen geld? ja/nee', contant/uit verkoop eigen woning*. Datum: Doorhalen wat niet van toepassing is. Afgeven bij'n Amro Bank of in'n envelop zonder postzegel opsturen naar AmroWoninghypotheken, Antwoordnummer 441,1000 PA Amsterdam. Als u de hypotheek zoekt die voor u 't gunstigst uitpakt, bieden wij u die graag aan. Wilt u de laagste rente? Er is al 'n Amro hypotheek met slechts 7,3% rente. Wilt u soepele voorwaarden? Wij hebben hypo theken die u zonder kosten kunt aflossen, of kunt meenemen als u ooit weer gaat verhuizen. Wilt u de rente langere tijd vastzetten? Ook dat kan met een Amro hypotheek. Wilt u met een eventuele rijkspremie uw maand lasten verlagen Daar hebben wij een speciale, voordelige mogelijkheid voor. Laat ons u daarom een gunstige hypotheek aanbieden, die volledig is aangepast aan uw wensen en mogelijkheden. J Een goed begin is de bon invullen, uitknippen en bij een Amro Bank afgeven. Of opsturen naar Amro Woninghypotheken, Antwoordnummer 441, 1000 PA Amsterdam. Aan de hand van die gegevens kunnen wij ons alvast op een gesprek voorbereiden. Daarna nemen wij contact met u op om een afspraak te maken voor nadere informatie en om al uw wensen te vernemen. U hebt dan snel de hypotheek aanbieding in huis die voor u 't gunstigst is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8