Pools toneel centraal in Holland Festival IN EN OM DE KAS „Kleine kwekers zijn goud waard; ze houden 't bloemenvak levendig" Nationale Ballet richt zich op opening muziektheater '86 Champignons brengen meer op TRIBUNEPRAAT BU BLOEMENVEILING: Hydrocultuur vooral in kantoortuinen populair KUNST/ LAND EN TUINBOUW £eidóe(3outtmt MAANDAG 14 MEI 1984 PAGINA 20 ,IN POLEN IS THEATER NET ZO GEWOON ALS EEN ZIEKENHUIS" AMSTERDAM „Je kunt er gerust uren met me over praten. Als docent aan de toneelschool ben ik wel ge wend om beschouwingen te geven". Dit zegt Arthur Sonnen met het aanstekelijke enthousiasme van een deskundige, die het vergaren van gespecialiseerde ken nis eerder als een leuke hobby ervaart, dan dat hij er op een hooghartige manier status aan ontleent. Met hem is geruime tijd over het Poolse theater te praten, al zijn het drukke dagen voor dé organisatoren van het Holland Festival. Klaarblijkelijk even zeer voor Arthur Sonnen, die onder meer de theaterpro grammering van deze jaarlijks terugkerende manifestatie op zich heeft genomen. Theater uit Polen staat dit keer cen traal. Belangrijk Waarom dit jaar de keuze op Polen is gevallen, licht hij al dus toe: „Zeker vanaf het be gin van deze eeuw is de Poolse cultuur heel vaak toonaange vend geweest in de ontwikke ling van de Europese cultuur. Zowel in de schilderkunst, als in de muziek, als in het thea ter hebben zich in Polen ont wikkelingen voorgedaan, die zich pas veel later in West-Eu ropa hebben voortgezet. Ver der hebben in de jaren zestig mensen als Kantor en Gro- towski een belangrijke stempel gedrukt op de ontwikkelingen van het theater. Al een jaar of vijf, zes hebben we tijdens het voorplannen van de manifestatie gedacht om Polen eens in de belang stelling te brengen. Maar dat is niet zo gemakkelijk geweest, omdat de politieke problemen vrij groot waren. Nu nog, maar het is iets milder gewor den. Indertijd is er ook voor acteurs en actrices een vrij in vloedrijke afdeling van Solida riteit opgericht. Toen Solidari teit verboden werd, besloot men tot een soort van boycot door acteurs. Men deed niet mee aan televi sie-werk. Er konden toen al leen maar oude series worden uitgezonden. Aangezien de sa larissen in Polen vrij laag zijn, begon dat langzamerhand zeer nijpend te worden, omdat men die aanvulling op het salaris ging missen. In januri 1983 is de boycot op geheven. Vanaf dat moment was het weer mogelijk in on derhandeling te treden om Pools theater hier te presente ren. Het probleem is altijd, dat je in Polen nooit zomaar recht streeks met de gezelschappen kunt onderhandelen, maar dat het altijd via een soort staats- ïmpressariaat moet gebeuren. En die maken dan'uit, of dat gene wat jij wilt ook kan. Naast praktische redenen zijn er politieke overwegingen, waarom iets wel of niet ge beurt. Over dat laatste laat men zich niet uit". Plan ..We hadden aanvankelijk het plan om van een aantal gezel schappen, zoals Gardzienice en Stary Teatr, kleine produkties te laten zien. Toen kwam via een Berlijns optreden de mo gelijkheid om „De pest" van Camus door Teatr Wspolczes- ny naar ons land te halen. Aangezien het niet mogelijk was om een voorstelling van Kantor te organiseren, omdat dat voor ons niet te betalen is - bovendien werkt hij alleen nog maar in het buitenland - hebben we het Nowy Teatr uit Poznan, de in zijn lijn werkt, uitgenodigd om voordat de groep deel neemt aan het Fes tival Theatre des Nations te Nancy naar Amsterdam te ko- Een produktie, die ook aan het programma is toegevoegd en waar wijzelf het meeste van verwachten, is „De bezete nen", een toneelbewerking door Camus van het verhaal van Dostojewski, uitgvoerd door het Stary Teatr uit Kra kow. Het is een beroemde voorstelling van Andrezej Wajda, die hij een jaar of tien „Gusla", door Teatr Gardzienice. geleden gemaakt heeft en die inmiddels al van het repertoi re af is. Vanwege een Camus- festival in een plaats ten zui den van Parijs wordt de voor stelling opnieuw opgevoerd. Twee keer in Nederland en drie keer in Frankrijk. De samenstelling van het pro gramma is zo, dat je in die tien dagen een heel spectrum te zien krijgt, van wat er in Po len op het gebied van theater te zien is. Van Grotowski tot Kantor en Wajda. Dan heb je. het grote repertoire-toneel, ex perimenteel toneel en beel dend theater. Het geeft ook een goed idee van hoe je poli tiek theater kunt maken, zon der met een vuist op het toneel te gaan slaan. Hoe je om kunt gaan met politieke gegevens, die invloed hebben op het maatschappelijk leven, wat toch altijd de bedoeling van theater is geweest, zonder dat je meteen iedereen met de neus op de feiten hoeft te drukken. In het bijzonder voor sommige Nederlandse theater makers is er dus veel te leren en te genieten". Goed te volgen De voorstellingen zijn zeer goed te volgen. Bij Gardzienice heb je een soort synopsis. De manier waarop gespeeld wordt, is heel beeldend. En zo wel het Nowy Teatr als Gard zienice leggen zich er op toe, om zo weinig mogelijk woor den te gebruiken, om datgene wat ze onder woorden bren gen. zo pregnant mogelijk mede te delen. Aan de hand van een korte inhoudsbeschrij ving kun je het uitstekend vol gen. Hetzelfde geldt voor „De pest" van Camus. Daar is een volle dige vertaling van aanwezig. Het publiek krijgt die in han den en er zijn vijf Nederlandse auteurs, die binnen de voor stelling opgenomen worden en die een soort commentaar in het Nederlands geven. Voor „De bezetenen" hebben we kontakt opgenomen met Per- spekt, die een boventiteling maakt. Ze heeft het al eerder gedaan bij „Arturo Ui" door het Publiektheater. We zijn erg tegen simultaan-vertalin- gen tijdens de voorstellingen, omdat er op dit moment nog geen bevredigend systeem voor is ontwikkeld". Malaise Enkele jaren geleden werd er melding gemaakt van „een malaise van het officiële thea ter" in Polen, te vergelijken met de hier door sommigen gesignaleerde artistieke Luw te, waarin het vaderlandse to neel zich bevindt. Hoe staat het nu daarmee in Polen? „Het is altijd zo ingewikkeld om te praten over malaise in het theater. Er is altijd malaise in theater. Dat is maar goed ook. anders gebeurt er niks. Theater en kunst in het alge meen ontstaan op grond van contestaties, op grond van ver zet. Ik denk dat de situatie in Polen stof biedt om ruim schoots theater daarover te maken. Ik heb daar bijvoorbeeld een voorstelling als „Antigone" ge zien bij het Stary Teatr. Het is een mooie voorstelling, die zich ontzettend goed leent voor allerlei politieke doelein den. Vaak overheerst bij der gelijke stukken dan het poli tieke doel een beetje. Daar naast heb je bijvoorbeeld het Studio Theater in Warschau, dat „Les paravents" van Genet heeft opgevoerd. Het is dezelf de Genet, die Parijs of elders in Europa wordt opgevoerd. De belangrijke Poolse worden sowiesi Gombrowicz, Wyspiansku, Witkiewicz. De theaters zitten altijd vol. Dat wil niet zeggen, dat de kwaliteit altijd buiten gewoon hoog is, maar er is een grote belangstelling voor thea ter. Theater wordt daar vaak gezien als een van de weinige plaatsen waar men met meer mensen bij elkaar kan komen, weliswaar niet vanwege poli tieke bijeenkomsten, en waar men zich met elkaar verbon den voelt en waar toch een ze kere liberale sfeer heerst. In Polen zijn de machthebbers bang voor het theater. Het heeft invloed. Dat is iets, wat jammer genoeg van het thea ter in Nederland niet gezegd kan worden. Zwaarmoedig De vormgeving van het Poolse theater is iets, waar je niet vrolijk van wordt. Het is wel inspirerend, maar er over heerst toch een wat zwaar moedige sfeer, wat heel mooi kan zijn. Een groep als Globe zou in Polen geen poot aan de grond krijgen. Globe heeft een stijl, die niet jn een Poolse tra ditie past en die niet zo ge makkelijk geaccepteerd zou worden. De vernieuwing van het Poolse theater gaat zeer langzaam. Als je zoveel pu bliek hebt, dan hoef je ook niet zo snel te vernieuwen. In Nederland heb je minder toe schouwers, dus heb je je pu bliek sneller bediend en dus moet je ook sneller met nieu we dingen komen. Het lijdelijk en openlijk verzet tegen de aanwezigheid van de Russen is in Polen onmisken baar aanwezig. Ik heb gezien, hoe bij de komst van een nieu we lichting militairen uit Rus land in een garnizoenplaats de Polen hen ostentatief de rug toedraaien. Net zo goed als bij de andere socialistische landen is het nooit een revolutie naar het volk geweest. Men heeft de revolutie ingesteld. Dat men zich daar tegen verzet, lijkt me nogal voor de hand liggend".' MAX SMITH Bataafs Symfonie o.l.v. Alfred Snel DEN HAAG Het Bataafs Symfonie Orkest geeft vrijdag 25 mei een concert in de Doopsgezinde Gemeente aan de Paleisstraat in Den Haag. Aan het concert werkt mee de pianiste Lanny Kho, die soliste is in het Eerste Pianoconcert van Van Beethoven. Voorts wordt uitgevoerd van J. An- driessen diens Movimento Os- tinato, de Symfonie in G van Gossec, de Symfonie im Italie- nischen Stile van Mendelssohn en de aan Van Beethoven toe geschreven Jena-Symfonie. Het Bataafs Symfonie Orkest staat onder leiding van Alfred Snel, die het orkest sinds janu ari 1984 onder zijn hoede heeft; het concert van 25 mei is zijn eerste openbare uitvoe ring met dit orkest. Twee duo's delen Sweelinckprijs AMSTERDAM Twee duo' voor viool en piano, studenten van het Sweelinckconservatori- um in Amsterdam, delen de eerste Sweelinckprijs van 3.000 gulden. De onderscheiding wordt op een concert in septem ber uitgereikt aan violiste Iris Juda en pianiste Yeoh Ean aan de violiste Caroline Strumphler en pianiste Ellen Korver. De prijs is beschikbaar gesteld door Kiwani's Club Am sterdam. Hij werd toegekend op grond van het oordeel van de jury: Herman Krebbers, Carlo van Neste, Mark Lubodzky. Willem Brons en Tom Bolle. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ka mende dagen raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel 071-121239): Barry Lyn don (12); 14.30, 20.00. LIDO I (Steenstraat 39. tel. 124130): Ciske de Rat (al); 14.30. 19.00. 21.15. LIDO II: Terms ot en dearment (al); 14.30. 19.00. 21.15 LIDO III: Gorky Park (16); 14.30. 19.00, 21.15. UDO IV: Hotel New Hampshire (al); 14.30, 19.00, 21.15. STUDIO (071-133210): Silkwood (aJ.); 19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31, let. 123875): Drie Tirolers in Saint Tropez (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Dirty Looks (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING STUDIO Robin Hood (a!); wo. 14.30. 6. tel. 01720-20800): Scandalous (al); (beh. di.) 16.30. 21.00. EUROCINEMA II: Ciske de Rat (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: De (16 Y. 18.45. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Tom A J festival (al); wo. 14.00. AMSTERDAM Hoewel de opening van het Muziekthea ter (onderdeel van de Stope ra) in Amsterdam pas in 1986 is, heeft het Nationale Ballet zijn ogen daar nu al op ge richt. De zojuist gestarte campagne voor abonnemen tenverkoop, die 5 juni sluit, is er al op gericht een solide publieksbasis voor het Mu ziektheater te kweken, aldus blijkt uit mededelingen van het Nationale Ballet. De capaciteit van het Mu ziektheater is namelijk twee keer zo groot als die va Stadsschouwburg in Amster dam, waar de uitvoeringen van het ballet in Amsterdam nu meestal plaats vinden. De opening van het seizoen 1984/1985 van het Nationale 1111 Ballet, een serie van zeven tien voorstellingen van Ro meo en Julia in de piste var het op het punt van capaci teit vergelijkbare Carré, it mede in dat licht opgezet. 1 h-2.-sessfjissiii it!f%?7lïf fff!; Op de veiling brachten de champignons de afgelopen maanden zo'n 35% meer op dan vorig jaar. Er werd boven dien meer aangevoerd waardoor de veilingomzet tot en met april bijna 50% hoger uitkwam dan in 1983 en verge leken met 1982 was het 30% meer. Geen reden tot klagen, althans voor de telers. De industrie kreeg te kampen met hogere grondstofprijzen die resulteerden in hogere eind- prijzen. Toch blijken de fabrikanten de champignoncon- serven in het buitenland te kunnen verkopen gezien de goede vraag op de veiling. Nu het prijsverschil met het in de regel duurdere Franse en Aziatische produkt is afgeno men, zal het voor de industrie echter moeilijker worden de exportstijging van 20% in 1983 dit jaar te evenaren. Meer Griekse asperges op de markt In een paar jaar tijds is de oppervlakte beteeld met asper ges in Griekenland sterk toegenomen. Er moet derhalve rekening gehouden worden met een sterke toename van de produktie en de export. Vorig jaar zou de produktie al rond 4.000 ton groot geweest zijn tegen nog 2.000 ton in 1982. Van begin april tot half juni wordt er vnl. naar West- Duitsland geëxporteerd. In 1983 ging het hierbij om ca. 1.600 ton. Tot 7 mei is de import uit Griekenland echter wel achtergebleven bij vorig jaar. Er werd 570 ton Griekse asperges geïmporteerd tegen ruim 800 ton vorig jaar tot diezelfde datum. Uit Frankrijk werd daarentegen iets meer ingevoerd nl. 3.900 tegen 3.700 ton. De derde vroege leverancier van betekenis is Spanje. Dat land kon z'n ex port naar de Bondsrepubliek tot 7 mei uitbreiden tot 360 ton tegen 120 ton vorig jaar. Kleinere hoeveelheden ko men er op dit moment uit Nederland, Turkije, Italië, Mexico, Hongarije, België en Polen. Poolse diepvriesindustrie In Polen wil men de produktie van diepgevroren groenten en fruit uitbreiden van 156.700 ton in 1982 tot 250.000 ton in 1990. Volgens de deskundigen is het dan wel vereist dat er gemoderniseerd wordt. Het zwaartepunt van de toena me zou komen te liggen op: aardbeien, kersen, -doperwten en peen. De meerproduktie is grotendeels bestemd voor de export met de nadruk op de EEG-landen en dan met name West-Duitsland. Van de in 1982 in de EEG ingevoerde hoeveelheid diepge vroren aardbeien ad 58.150 ton kwam 19.775 ton uit Polen en van de totale import aardbeienpulp van 18.950 ton be trof 12.500 ton Pools produkt. Van het diepvriesprodukt is West-Duitsland veruit het belangrijkste land van bestem ming gevolgd door Frankrijk. Van het pulp-halffabrikaat waren Engeland, België en West-Duitsland vrijwel even belangrijk als importeurs. De veilingtribune is de hek senketel van het bloemen- kwekers- en kopersvak. Hier worden de prijsprognoses ge maakt en de nieuwtjes uit kassen en bloemenauto's bij elkaar geharkt en de mensen doorgezaagd. Toch is het geen gewone alledaagse so ciëteit. Bloemenkwekers die nooit voor de klok zitten en niet nauwlettend de prijsvor ming volgen, kunnen daar van de schade ondervinden. Bloemenhandelaars die nooit met'kwekers praten hebben de kans achter te gaan lopen. Op een veilingtribune praat de koper over de wensen van zijn klanten. Bepaalde soor ten bloemen zien zij graag wat langer van steel, of wat anders gebost. De kweker zegt zijn mening over de be handeling en de afwerking, die sommige bloemensoorten nodig hebben om bij de win kel en de klant in de smaak te vallen. Vakkennis wordt doorgegeven en handelstak- tiek wordt diepgaand bespro ken. Veilingdeskundigen, stek- en plantenleveranciers, veredelaars van bloemsoor ten en vertegenwoordigers, mengen zich in de gesprek ken. „Het vak wordt grimmiger", hoorden we zeggen. „De aar dige bloemenkwekers zijn al lemaal verdwenen.Dat was wel een beetje zwart-wit gedacht natuurlijk, maar de vraag was „Hoe komt dat?" „Och", zei de man „de kwe kers hebben tegenwoordig vrijwillige bedrijfsregistratie, dat is een vorm van „zelfon derzoek". Ze moeten in hun bedrijf dan alles opschrijven over de arbeidsduur, de on kosten, de ontvangsten, de opbrengst per vierkante me ter. Dat gaan ze dan vergelij ken. De één heeft wat meer be reikt dan de ander, dus die ander slaapt dan niet rustig meer! Doet hij het wel goed? vraagt hij zich af." „Neen, het is zakelijk gezien wel aar dig", zei de man „maar de kwekers worden er niet ge zelliger van". „Ik zeg, dat het vak grimmiger wordt!" Chrysanten De veilingen zijn bezig met chrysanten teeltprognoses. Zij proberen via kwekersen quêtes te weten te komen welke soorten de chrysanten kwekers in hun grote kassen gaan kweken. De resultaten moeten de kwekers houvast geven bij hun teeltkeuze. Welke soorten moet ik gaan kweken? vragen de kwekers zich af. Ook daarover was op de tribune wat te horen. Stuurt die enquête die kwe kers niet allemaal dezelfde kant op? was de vraag. En toen kwamen er leuke ver halen. In Rijnsburg zeggen kwekers vanouds, je moet planten, wat vandaag niets waard is. Het volgend seizoen komt daarvan op de veiling heel weinig en dan is de prijs weer goed! Toch is het een goede zaak dat deze chrysan ten enquêtes een overzicht geven, zei een chrysanten kweker. De reacties van de kwekers zijn verschillend, maar de „overstroming" door een be paald soort chrysanten wordt enigszins voorkomen. Nu is het een kwekerswijsheid dat er met een produkt eerst „ge morst" moet worden om het populair te maken. Laten be paalde bloemen maar eens goedkoop zijn. (Als het niet te lang duurt, zegt de kwe ker). Via de prijzengoot -breidt de afzetmarkt zich uit, is de filosofie van de koop man. Goede bloemen die goedkoop op de markt ko men, zorgen voor popularisa- tie. Wanneer méér mensen kunnen kopen, zal later de vraag toenemen! Chrysanten zijn echte Jan Modaal bloemen geworden, zegt een chrysantenkweker en hij wrijft zich in de han den. Ze hebben een eigen breed publiek gekregen, ze zijn altijd te koop en ook nog sterk op de vaas. Hier op Flo ra worden de chrysanten goed betaald en merkwaardig is dat de soorten Lameet en Dark Flamingo juist hier elke dag worden aangevoerd. Dat komt, zegt de koper op de tribune, omdat wij veel boeketten verkopen. De ko pers zoeken ook goede chry santen voor de export. Wit en geel zijn in de mode, zegt nu de stekleverancier. Jij hebt zeker wat in het aanbod, roepen ze nu van alle kanten. Nieuwtjes Weet je wat hier altijd weer Chrysanten zijn echte Jan Modaal bloemen gewor den. opvalt, zegt nu de veiling man. Dat hier altijd nieuw tjes zijn en dat ze goed be taald worden. Nieuwtjes of bloemensoorten die vroeger of later worden aangevoerd dan normaal, die worden goed gehonoreerd! Daar heeft ook de kleine kweker wat aan. Hij is flexibel. Hij heeft geen computer, die hem de wet voorschrijft of hem de les leest! De kleinere kweker kan plotseling iets nieuws brengen! Hij komt dan met iets leuks en hij verdient wat- Kleinere kwekers? Die zijn goud waard, zegt de veiling man, ze houden het vak le vendig. Er wordt de laatste tijd veel gesproken over hy drocultuur. Bij steeds meer verkooppunten van planten is „hydrocul tuur" verkrijgbaar. Wat is nu eigenlijk hydrocul tuur? Het laat zich het best omschrijven als: het laten leven van een plant in een laagje water voorzien van planten- voedsel. Met behulp van een watermeter wordt de waterstand op peil ge houden. Grond komt er niet aan te pas. In plaats van in de grond Een tot twee keer per week water geven is bij hydro- 6taan de planten in van klei cultuur al voldoende. gemaakte korrels. Zij het zeer bescheiden, vraagt een plant ook in hy drocultuur enige aandacht. De vier belangrijkste punten voor een gezonde groei van elke plant zijn temperatuur, water, voeding en licht. Tem peratuur spreekt voor zich. Evenals een plant in pot grond mag eew hydroplant niet te koud en niet te warm staan. Kamertemperatuur is prima, maar zet een (hydro- )plant nooit in de buurt van een kachel. Ook tocht is slecht voor de gezondheid van een plant. Water heeft iedere plant no dig. Bij hydrocultuur is water geven echter veel minder vaak nodig dan bij planten in grond. Per keer krijgt een hydroplant namelijk veel meer water. Van de water meter in de pot of de bak kan gemakkelijk worden afgele zen of de plant nog van vol doende water is voorzien. Eén of twee keer per week - en bij sommige systemen nog minder - water geven is bij hydrocultuur al voldoende. Elke plant heeft naast water ook voeding nodig. In be perkte mate zit deze voeding in potgrond. In hydrokorrels ontbreekt de voeding volle dig, zodat zeker bij hydrocul tuur het toedienen van plan- tenvoedsel onmisbaar is. Tenslotte is ook licht een be langrijke factor. Buiten is de lichtsterkte veel groter dan in de huiskamer of op kan toor. Dicht bij het raam zijn er nauwelijks problemen, maar op iets minder lichte plekjes is het zinvol planten te plaatsen, die niet zoveel licht nodig hebben. Hiernaast kan, net als bij planten in aarde, het plaatsen van een plantenlamp een oplossing zijn. Hoe dan ook, zet kamerplan ten nooit in direct zonlicht. Veel kantoren zogenaam de kantoortuinen beschik ken reeds over plantenbak ken met hydrocultuur. Hy- droplanten vragen minder onderhoud dan planten in grond, zodat hydrocultuur voor kantoren ideaal is. Trouwens, ook in de huiska mer komen hydroplanten goed tot hun recht Hydro cultuur zorgt ervoor dat met een minimale verzorging de planten toch een lang leven is beschoren!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 20