is TAFEL Diepe ellende gaat schuil achter rust in Ban Yinai k Zuid-Korea is belangrijkste doel van elf daagse reis paus naar Verre Oosten HTTïïTl S kerk wereld brieven lezers ACHTERGROND EeidócGou/itmt MAANDAG 30 APRIL 1984 PAGINA BOEDDHISTISCHE BEZWAREN TEGEN KOMST NAAR THAILAND Een groep boeddhisten in Thailand heeft gisteren paus Johannes Paulus II gevraagd zijn bezoek aan dat land uit te stellen. Thailand is het laatste land dat de paus bezoekt tij dens zijn reis naar het Verre Oosten die woensdag begint. Hij wordt op 10 mei in de Thaise hoofdstad Bangkok verwacht. Op die dag vieren de boeddhisten in Thailand een belangrijk religieus feest. Volgens algemeen secretaris Vilad Teewong van de „Vrij willigers voor de instandhou ding van het boeddhisme" moet de paus er rekening mee houden, dat hij bij zijn aan komst op protestbetogingen zal stuiten. Hij deelde mee, dat zijn organisatie niet aan zulke demonstraties zal mee doen. Vilad Teewong verweet de paus een gebrek aan tact door juist naar Thailand te komen op een feestdag van de boeddhisten, die in Thailand 95 procent van de'bevolking uitmaken. Overigens is Zuid-Korea het belangrijkste doel van de paus tijdens diens eenentwintigste buitenlandse reis, die tot en met 12 mei zal duren en ook een bezoek aan Papua Nieuw- -Guinea en de Salomons Ei landen inhoudt. Het is de der de keer dat de paus in Azië zal zijn. Eerder bezocht hij in november 1979 Turkije en in februari 1981 Pakistan, de Fi lippijnen en Japan. De Zuidkoreaanse r.-k. kerk, die dit jaar haar tweede eeuw feest viert, is een snel groei ende kerk. Waren er in 1953 nog maar 166.000 rooms-ka- tholieken, nu zijn er naar schatting 1,6 miljoen. De prie steropleidingen in Zuid-Korea zijn niet in staat om allen die priester willen worden, op te vangen. Toch blijft de r.-k. kerk in Zuid-Korea onder de Op het station van Kwangju in. Zuid-Korea is een groot begroe tingsbord geplaatst voor de paus, die daar vrijdag een heilige mis zal opdragen. Overigens worden in Zuid-Korea uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen, vanwege bedreigingen door het internationaal terrorisme tegen het leven van de paus. ongeveer veertig miljoen Ko- reanen een betrekkelijk klei ne kerk. Het boeddhisme heeft er ruim twaalf miljoen aanhangers, het protestantis me ruim zeven miljoen en het confucianisme ruim vijf mil joen. Maar de invloed van de r.-k. kerk is tamelijk groot, omdat zij een relatief grote aanhang heeft onder de intel lectuelen, de leden van het het parlement en hogere mili taire kringen. De katholieke kerk in Korea heeft de afgelopen eeuwen di verse keren aan vervolging blootgestaan. Na een eerste golf in 1801 waren er vervol gingen in 1839, 1846 en 1866. De paus zal tijdens een eucha ristieviering in de Zuidkore aanse hoofdstad Seoel het lot van vele rooms-katholieken in de afgelopen eeuwen hér- denken met de heiligverkla- De paus zal echter niet alleen aandacht besteden aan bin nenkerkelijke zaken. Onge twijfeld zal hij ingaan op de gespannen relatie tussen Noord- en Zuid-Korea, de problemen als gevolg van de snelle industrialisatie van het land, de gespletenheid van ge zinnen ten gevolge van de Koreaanse oorlog en de men senrechten. Waarnemers ver wachten, dat de paus in Zuid- -Korea een groet van vrede zal richten aan het volk van Noord-Korea, waar de katho lieke kerk alleen ondergronds kan werken. Het repressieve binnenlandse beleid van de Zuidkoreaanse regering stuit al jaren op veel verzet. In dit verzet spelen de christenen, onder wie rooms- -katholieken, een belangrijke rol. In de jaren zeventig tra den vele jongeren, arbeiders en studenten, tot de r.-k. kerk toe, omdat deze kerk in hun ogen één van de weinige bronnen van verzet tegen het dictatoriale regeringsbeleid Het was tekenend, dat de pro testantse theologiestudenten die in 1981 het Amerikaanse cultureel instituut in Pusan in brand staken, zich in een open brief tot de aartsbiss- schop van Seoel, kardinaal Stephen Kim, wendden, om dat zij bij hun eigen kerklei ding geen begrip voor hun daad verwachtten. De Koreaanse bisschoppen keerden zich nog in 1982 in een herderlijk schrijven tegen de schending van de mensen rechten en het martelen van politieke gevangenen. Niet alle bisschoppen echter staan kritisch ten opzichte van de regering; er zijn er ook die zich achter de regering opstel len en hun priesters verbie den bijzondere diensten te houden voor politieke gevan genen. Op maandag 7 mei vertrekt de paus uit Zuid-Korea en be geeft hij zich naar Papua Nieuw-Guinea, waar hij on der meer een ontmoeting heeft met de vier bisschoppen van deze jonge staat. Van de 3,1 miljoen inwoners van het land zijn er 890.000 rooms-ka- tholiek. Verder zijn er veel lutheranen, anglicanen, me thodisten en presbyterianen. In Papua Nieuw-Guinea heeft de katholieke kerk, zoals in vele ontwikkelingslanden, te maken met allerlei sekten, waarvan de belangrijkste uit de Verenigde Staten stam men. Het land gaat in rooms- -katholieke kringen door voor een der moeilijkste missielan den. Voorts brengt de paus een be zoek aan de Salomons Eilan den die 1600 kilometer van Papua Nieuw-Guinea zijn verwijderd. De katholieken maken ongeveer eenvijfde deel uit van de bevolking van deze eilandengroep, die in 1978 onafhankelijk werd van Engeland. De paus zal daar onder meer spreken met ge vangenen en een mis opdra gen in het Pidgin-Engels, dat hij speciaal voor zijn bezoek aan Papua Nieuw-Guinea en de Salomons Eilanden heeft geleerd. Donderdag 10 mei reist de paus zoals gezegd naar Thai land. Daar zal hij op vrijdag 11 mei een bezoek brengen aan het vluchtelingenkamp Phanat Nikhom, een der tal rijke kampen voor vluchtelin gen uit Kampuchea in Thai land. De afgelopen weken al leen al zijn 70.000 Kampuche- anen uit vrees voor bombar dementen van Vietnam naar Thailand gevlucht en de vluchtelingenstroom blijft voortduren. Verreweg de land (95 procent) zijn boed dhist. De paus zal in de Thai- landse hoofdstad Bangkok een ontmoeting hebben met de patriarch van de Thaise boeddhisten. Op de heenreis naar Zuid-Ko rea maakt het vliegtuig met de paus een tussenlanding in Alaska. De paus zal dan een ontmoeting hebben met presi dent Reagan die terugkeert van zijn bezoek aan de Chine se volksrepubliek. Het zal de tweede ontmoeting tussen Reagan en de paus zijn. De eerste ontmoeting was in 1982 in Rome. Volgens waarne mers zal de situatie in Midde- n-Amerika een van de be langrijkste gesprekspunten in Alaska zijn. ICTO vraagt CDA-fractie te stemmen voor plaatsen van kruisraketten open brief heeft het pen zich niet aan uitvoering In landelijk bestuur van het In terkerkelijk Comité Tweezij dige Ontwapening (ICTO) de leden van de Tweede Kamer fractie van het CDA opgeroe- het NAVO-dubbelbesluit te onttrekken. Volgens het bestuur van het ICTO, de te genhanger van het IKV, zal afwijzing van het NAVO-dub- belbesluit met als gevolg geen plaatsing van kruisraketten de invloed van Nederland in de NAVO verminderen. Voorts zal de nu nog verbor gen neiging bij veel Amerika nen tot isolationisme worden aangewakkerd. Het ICTO meent, dat een interne ver zwakking van de NAVO, het deze organisatie onmogelijk zal maken de haar opgedra gen taak, die zij reeds 35 jaar „met succes" vervult, naar be horen te verrichten. Dat zal grote gevolgen hebben voor de stabiliteit en de vrede in de gehele wereld, aldus het TCTO. Religieuze oversten roepen leden op tot ontwapening „Gerechtigheid en vrede" van de internatio nale vereniging van oversten van orden en congregaties in de rooms-katholieke kerk, heeft „alle mensen van goede wil" opgeroepen druk op hun respectieve regeringen uit te oefenen om de wapenwed loop te beëindigen. De ver klaring is in Rome gepubli ceerd door de vertegenwoor digers van 1.250.000 ordele den uit ruim honderd landen. Zij zijn de overtuiging toege daan, dat het mogelijk is vre de te scheppen door een rechtvaardige verdeling van de rijkdommen der wereld. Pater Michael Campbell Johnston sj legde de nadruk op de noodzaak, dat alle or deleden ervan overtuigd ra ken, dat het tot hun roeping behoort zich in te zetten voor vrede en gerechtigheid. Hij hoopt, dat ook in andere Oosteuropese landen het voorbeeld zal worden ge volgd, dat in Polen is te zien wat betreft invloed van gees telijken op de bevolking. De leden van de in totaal 2.225 betrokken congregaties worden in de verklaring op geroepen, samen met alle an dere mensen tot de erken ning te komen, dat oorlog en geweld hun oorsprong in het mensenhart vinden. Strijd om gerechtigheid en vrede dient gepaard te gaan met vasten en gebed. Slechts een tot de kern gaande bemoeie nis en gebed van alle mensen van goede wil kunnen be werken, dat de spanningen en het wantrouwen in onze wereld af gaan nemen, zegt de verklaring. Macaroni met ontbijtspek en gehakt, komkommersla kwarkvla met puddingsaus Voor twee personen hebt u nodig: 250 g macaroni, zout, 1 lepel olie, ui, knof look, 15 g boter, 75 g ont bijtspek in dunne plakjes, 100 g gehakt, 1 dunne prei, selderij, tomatenketchup, aroma, worcestersaus; 1 kleine komkommer, zout, peper, bieslook, azijn, wat radijsjes; 3 dl melk, 15 g custard, 18 g suiker, 200 g kwark, half flesje vruchtenpud- dingsaus. Kook de macaroni gaar vol gens de gebruiksaanwijzing of, als die ontbreekt, in ruim water met zout en olie in on geveer een kwartier. Fruit kleingesneden ui met geper ste knoflook goudgeel in de boter, voeg het wat kleiner gesneden spek, het gehakt en de kleingesneden prei toe en bak het mengsel al omschep pende ruim vijf minuten op een niet te grote pit. Giet intussen de pan met gare macaroni leeg in een vergiet dat in de gootsteen staat en schud daar het water zoveel mogelijk uit. Schep de macaroni met fijngeknipte selderij door het gehakt mengsel en breng de massa pp smaak met tomatenket chup, aroma en worcester saus. Borstel de komkommeb ste vig af met water of schil haar. Rasp de komkommer grof of in plakjes en meng er zout, peper, fijngeknipte bieslook en azijn door. Gar neer met plakjes radijs. Maak de komkommer zo kort mo gelijk voor de maaltijd klaar en gebruik ook het sap, dan heeft u het meest aan deze frisse groente. Meng in de pan custard, sui ker en een weinig koude melk tot een glad papje, ver dun dat met de rest van de melk en breng het mengsel al roerende aan de kook. Laat de vla koud worden, meng er de kwark door en bedek haar in de schaal met een laagje puddingsaus. JEANNE 'Dl Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor mgezon- Toon uw moed Onder de vele goede artikelen, die ik steeds in deze krant aantref, las ik met grote aan dacht het vraaggesprek van Bert Jansma onder de kop „Politiek van afschrikking werkt" (21-4-'84) met de Fran se auteur Jean Francois Revel over diens boek „Hoe de de mocratieën ten onder gaan". Revel meent, dat het niet plaatsen van Amerikaanse kruisraketten in West-Europa in feite een zwichten voor de militaire macht van de Sovjets betekent, het gevaar van fin- landisering van West-Europa inhoudt en het einde van de westerse democratie en vrij heid. Deze woorden boeiden mij, daar ze in wezen overeen stemmen met eigen opvattin gen, zoals neergeschreven in mijn in eigen beheer uitgege ven brochure „Wees nuchter en waakzaam" (1983): mili tair machtsevenwicht is tussen Oost en West noodzakelijk, want op westerse regeringen rust de zware zedelijke plicht hun landen in vrijheid te be waren. De vraag of een kern oorlog tussen twee supermach ten zal uitbreken, is in het ge val van machtsevenwicht zeer onwaarschijnlijk. De Sovjets willen een ongeschonden en geen vernietigd West-Europa in hun bezit hebben met men sen, die als slaven voor hen moeten werken. Dat doel is bereikbaar door (militaire) in timidatie en door angst. De westerse vredesbewegingen werken dit alles in de hand (blz. 10). Plaatsen of niet plaat sen van kernraketten is een kwestie van voortbestaan in vrijheid of van ondergang in slavernij. De VVD eist van het kabinet- Lubbers in deze een spoedig en moedig besluit. Het Kabinet aarzelt, omdat het CDA wan kelmoedig is en verdeeld. Bui tenparlementaire acties ver groten deze innerlijke ver deeldheid. Oorzaak van een Jan-Saliegeest onder de men sen is het feit, dat heel bijzon der in noordelijk West-Europa een van jong tot oud vermate- rialiseerde en vergrijsde mens zich in de huidige tijd van de lichaamscultus de Somatiek onder de dekmantel van Gods Woord ongestoord wil De eerste week van mei is dit jaar uitgeroepen tot Vluchte- lingenweek. De Stichting Vluchteling (gironummer 999) stelt zich deze week ten doel acht miljoen gulden in te zame len voor werk onder de vluchtelingen in het buitenland. Die hulp betreft vluchtelingen in Soedan en Somalië, in Costa Rica, Honduras en Mexico en 100.000 vluchtelingen uit Af ghanistan die in Pakistan zijn opgevangen. Een kwart van het beoogde bedrag wil de Stichting Vluch teling besteden aan consolidatie van de hulp aan Vietnamese bootvluchtelingen en Cambodjaanse vluchtelingen in Thai land en aan uitbreiding van de hulp aan vluchtelingen uit Laos, van wie velen al bijna tien jaar in het Thaise kamp Ban Vinai verblijven. In onderstaand verhaal wordt het le ven van Laotiaanse vluchtelingen in het kamp Ban Vinai in Thailand beschreven. BAN VINAI Het vluchte lingenkamp Ban Vinai in het noorden van Thailand aan de grens met Laos oogt vriende lijk. Het ligt op een golvend terrein, omringd door heu vels. De bamboe huisjes staan schots en scheef aan wegen, die niet langs een strakke li niaal op de tekentafel getrok ken lijken te zijn. Tientallen open werkplaatsjes die tevens als verkooppunt dienst doen van door vrouwen geweven wandkleden, tafelkleden en kleedjes. Winkeltjes waar zelfs radio-cassetterecorders te koop zijn. Ban Vinai lijkt een gewoon dorp, zij het met slagbomen aan de toegangs wegen. De schone schijn van Ban Vinai. Kinderen spelen opgewekt. Ouderen gaan zwijgend hun gang. Gelaten. Ban Vinai, woonoord voor 40.000 vluchtelingen uit Laos, voor het merendeel Hmongs, een Laotiaanse bergstam. De Hmongs, een zelfbewust nomadenvolk, hebben gestre den tegen de Pathet Lao; de communisten die vanaf het, begin van de jaren zestig pro beerden in Laos de macht te veroveren. In december 1975 moesten de Hmongs, onder aanvoering van generaal Van Pao en ondanks de steun van de Amerikaanse CIA, erken nen dat zij verloren hadden. De Pathet Lao riep de Demo cratische Volksrepubliek Laos uit. Zo'n vijftienduizend Hmongs, de meesten beho rend tot de clan van Vang Pao, vluchtten naar Ban Vi nai in Thailand. Tot het eind van 1978 bleef het aantal vluchtelingen in Ban Vinai schommelen tus sen de 10.000 en 15.000. Er kwamen kleine groepjes bij. Sommigen gingen naar ande re landen, vooral Frankrijk en de Verenigde Staten. Gedurende de eerste maan den van 1979 veranderde de toestand in Ban Vinai echter dramatisch. Het aantal vluchtelingen verdubbelde, terwijl de huisvestingsmoge lijkheden eerder af- dan toe namen. Ban Vinai had een chronisch tekort aan water. De organisatie van het kamp was niet voorbereid op zo veel vluchtelingen. Uitroeien verzet Verantwoordelijk voor die omwenteling waren de Pa thet Lao en het Vietnamese leger die met zwaar geschut, Sovjet-tanks, MIG-straalja- gers, napalmbommen, gifgas en, naar men zegt, met het dioxine-houdende ontblade- ringsmiddel gele regen, be gonnen waren met het uit roeien van de hardnekkigste verzetshaarden van de Hmongs. Veertigduizend Hmongs ver lieten hals over kop hun dor pen. Naar schatting de helft van hen liet tijdens de vlucht het leven. Ban Vinai kon niet alle vluchtelingen verwerken. Enkele duizenden kwamen in andere kampjes terecht, die ondertussen zijn opgehe ven en zijn opgegaan in Ban Vinai. Sinds Ban Vinai in 1975 in gebruik werd geno men zijn meer dan 30.000 Laotiaanse vluchtelingen naar overige landen geëmi greerd. Voor de meesten werden de Verenigde Staten vaderland. Dat de hand. Jarenlang waren Hmongs en Amerikanen in Laos bonge noten tegen de Pathet Lao geweest. Een woordvoerder van de Verenigde Naties in Thai land: „Wat hun politieke ach tergrond betreft voldoen de Hmongs royaal aan de Ame rikaanse eisen voor toelating Ban Vinai is een kamp zonder opwinding. Alleen waar kinderen spelen Is enig rumoer. van vluchtelingen. Ze heb ben tegen de communisten gevochten en ze hebben sa mengespannen met de CIA. Een beter „getuigschrift" is niet mogelijk. Maar toch zul len velen nooit naar de Vere nigde Staten kunnen gaan. De Hmongs hebben door gaans meerdere vrouwen. En dat is in de VS niet toege staan. Wie zijn tweede vrouw wil meenemen, wordt niet toegelaten. Een ander nadeel voor de Hmongs is dat zij opi um gebruiken. Willen ze in Ban Vinai niet afkicken, dan blijft de grens van de Vere nigde Staten voor hen geslo ten". Handel achter slagbo men Ban Vinai, anderhalve vier kante kilometer voor 40.000 vluchtelingen. Het kamp lijkt een gewoon dorp met een zwierig leven, waarin hard wordt gewerkt en veel wordt verhandeld. De handel is mo gelijk omdat Ban Vinai on danks de slagbomen niet echt van de buitenwereld is afge sloten. De Hmongs spreken een dialect dat voor de men sen in dat deel van Thailand goed verstaanbaar is. Dat legt gemakkelijk contacten. For meel mogen de vluchtelingen weliswaar het kamp niet uit. Maar bewakers zijn gemak kelijk omkoopbaar. En een deel van de vluchtelingen heeft zelfs toestemming om buiten het kamp te werken. De Hmongs die buiten het kamp werken, verwerven een inkomen. Wie gedoemd is binnen het kamp te blij ven, verdient niets, tenzij men er toevallig in slaagt een baantje te bemachtigen bij een van de particuliere hulp organisaties. Dat levert weliswaar een slechts bescheiden loontje op, maar het is altijd nog meer dan degenen verdienen die de dag voornamelijk in ledig heid moeten doorbrengen. Er komt méér geld binnen in Ban Vinai. Velen hebben fa milieleden in westerse lan den. En die blijken niet karig in het geven van financiële steun. Een woordvoerder van Ban Vinai, vluchtelingenkamp tussen de heuvels- in het noorden van Thailand dicht bij de grens met Laos. de kamporganisatie: „Er zijn maanden dat hier op het postkantoor meer dan 100.000 gulden binnenkomt". Standsverschillen Het is geld dat standsver schillen mogelijk maakt en handhaaft. Geld dat Ban Vi nai maakt tot een gemeen schap die een afspiegeling is van de maatschappij buiten het kamp. Een gemeenschap van rijken en armen. Stands verschillen lopen dwars door het volk van de Hmongs heen, dat uit zeventien clans bestaat. De clans zijn strak georganiseerd, met regels die al eeuwen gelden. In de orga nisatie bestaat een samen hang tussen de clans. Van daar dat de Hmongs een overkoepelend bestuur heb ben, waarvan de voorzitter in Ban Vinai de betekenis heeft van een burgemeester. In het ziekenhuisje van Ban Vinai werken ook een Ne derlandse arts en vier Neder landse verpleegkundigen, uitgezonden door de Stich ting Zuid Oost Azië, een in stelling van de reformatori sche kerken. Het team heeft in Ban Vinai vooral te ma ken met bronchitis, longont steking, darmstoornissen en met de gevolgen van vrou wenmishandeling. Het werk wordt bemoeiljkt door de op vatting van de Hmongs dat inentingen en het nemen van bloedproeven uit den Boze zijn. Een verpleegkundige: „Vorig jaar hadden we een difte- rie-epidemie. Pas toen er drie aan gestorven waren, wilden de mensen zich laten inen ten". Een andere verpleeg ster: „Het was voor ons een schok toen we ontdekten dat veel baby's aan ondervoeding leden. De moeders hadden vitaminegebrek door het eten van rijst van te slechte kwa liteit. Ze pellen de rijst en ha len daardoor de meeste vita minen weg. Zo gauw we nt van een vrouw weten dat z« in verwachting is, geven we haar vitaminepillen. Daar gaan we mee door tot een half jaar na de bevalling". Tussenstation De dertigjarige Vang Kaying werkt op de administratie van het ziekenhuis. Voor hem is Ban Vinai een tussen station op de weg die toch weer naar Laos moet voeren. Hij heeft broers en zusters in de Verenigde Staten. Hij zou zich t>ij hen kunnen voegen. Maar hij blijft in Ban Vihai. „Ik ben de oudste zoon van het gezin en ik vind dat ik bij mijn ouders moet blijven". „Veel mensen", zegt hij, „zijn depressief. Vooral ouderen. Ze missen hun vertrouwde omgeving. Hun familie en vrienden die achtergebleven zijn. Ze zien geen toekomst. Velen slikken valium. Velen zoeken vergetelheid in het gebruik van alcohol. En dan is er natuurlijk vanouds de opiumpijp. We hebben hier tamelijk veel zelfmoorden. Vooral onder jonge vrouwen. Vaak de tweede vrouw, die ontdekt dat er voor haar geen mogelijkheden zijn als haar man met zijn gezin naar de Verenigde Staten wil". Ban Vinai, een kamp zonder opwinding. Met rumoer slechts daar waar de kinde ren spelen. En achter de schermen, waar, zo wordt hardnekkig beweerd, toch nieuwe plannen voor verzet gesmeed. Daar waar onder dak wordt verleend aan de tientallen die in het droge seizoen de Mekhong overste ken en zich als illegale vluchteling in Ban Vinai ves tigen. WIM KLAASSEN nar uitleven in sex, brood len. Steenkamps CDA van overspannen denken weerspiegelt i Tweede-Kamerfractie de gee| van verdeeldheid, die grond van belijden en maatschappijbeschouwing der leden en kiezers aanw is. De media houden bij h4|oc CDA de vinger aan de pols «IOO brengen de krantenlezer dagp lijks verslag uit over de totQ~ stand van deze politieke parflcul met woorden van achter van vooruitgang. Een me die van links en van rechf moet horen, dat hij er sleclf uitziet, gaat zich over zijn zondheidstoestand zorgen i ken; een politieke partij, dij almaar van verschillende kaïw ten moet horen, innerlijk 1 deeld te zijn, raakt in de ze wen en loopt achteruit. In ei n gen kring worden voortdu XT rend artikelen en rapporte| geschreven over de stand val zaken. Het meest recent is hd rapport van drs. M. Smits, se cretaris van het CDA, waarij verontrusting wordt uitgesprp ken over het ledenverlies, schrijver wijt dit aan de onpo' pulaire maatregelen van de re rr gering-Lubbers; aan afnemen r* de koopkracht en aan het öri voldoende uitdragen van idea vei len. Er moet een ledenwer toe vingsactie op touw worden gé chi zet. Er moet propaganda woi wc den gemaakt. Uit enquêtq blijkt overigens dat regerin© partij VVD geen ledenverl-uj kn kent als gevolg van genoemdi ch< onpopulaire regeringsmaatre tij( gelen of afname van koop d0 kracht en minister-presiderj ö:f R. F. M. Lubbers is volgeij s opiniepeilingen een zeer gezit ne figuur. De oorzaak van hp nil ledenverlies bij het CDA mot he derhalve elders worden ge Ve zocht. w( Het ledenbestand van he - CDA bestaat voor een grotj gedeelte uit belijdende oude ren en 65+: niet uit jongerer, ch De VVD trekt de belangstel ste ling van de jeugd door de poli fej tieke beginselen van persoon fn lijke vrijheid en godsdienstig ongebondenheid (Wees nuqh f* ter en waakzaam, blz. 19). n° Het ledenverlies bij het CD4 K( berust, deels op levensbe jus schouwelijke overwegingen ja; deels op sterfgevallen ondej «,1 ouderen en deels op het volkp J men falen van de godsdienst! n^( ge opvoeding van jongeren (d- ni: Nederlandse bisschoppen bt mi pleiten thans een grondig herziening van het godsdiensl Kc onderwijs op de katholiek ge) scholen). De toekomst van h^ zej CDA is afhankelijk van eei ge herleven van christelijke gp bei loofsbeginselen en moet zicj pe; bijgevolg richten tegen het dt kl< delijk gevaar van een val] de pastorale aardsgerichtheil ko daar deze de weg baant vol ziji een communistische samenll Hc ving van ongeloof en onvri Jjfj heid (Wees nuchter en waal- zaam, blz. 24). 1 da Er is hoop voor het CDA, ir dien het kabinet-Lubber™*™" thans moed toont. Een opinio peiling in opdracht van de At lantische commissie door h^ LE NIPO uitgevoerd over het me dan niet plaatsen in Nederlanl me van kruisraketten heeft ondé me. leden van het CDA en van d ten VVD een gunstig resultaat op wei geleverd. Van de CDA-ondei luw vraagden was 19 procent tegel len (VVD: 10 procent); 26 procen zatt vóór (VVD: 41 procent) en 3 pui procent (VVD: 49 procerij mo. vond plaatsing aanvaardbaar, te Toon uw moed, heren minié me. ters. in 1 Dr. W. J. A. Visset Enkele buien DE BILT Aan de lange p< riode met zonnig weer kom nu een eind. De luchtdruk bo ven West-Europa is de laatst dagen steeds verder gedaal1 en storingen uit Midden-Euro pa dringen nu tot ons lan door. Morgen wordt een wisse lende bewolking verwach waaruit enkele buien km vallen, mogelijk met on'»' De temperatuur wordt daarb ongeveer 16 graden, aan d kust iets lager. De kans or nachtvorst is maar heel kleii s 'nachts wordt het rond 7 den. De wind wordt zuidooste lijk, in het algemeen matig rest van de week blijft de 1 op buien bestaan, hoewel h tegen het weekeinde weer iel kleiner wordt. De middagtem peratuur blijft ongeveer graden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2