Filmplannen stapelen zich op
Count Basie, 's werelds
meest economische pianist
NEDERLANDSE FILMCULTUUR GROEIENDE
NIEMAND HEEFT HET OOIT GEWAAGD
HEM TE IMITEREN"
>dagpuzzèl
Hoge prijs voor
manuscript van Einstein
Bolkestein wil advies
over vaste boekenprijs
Financiële steun voor
Amsterdamse kunstenaars
ILM
SaidMOowumt
VRIJDAG 27 APRIL 1984 PAGINA 9
ans Weisz schrijft scenario
lar roman van Louis Coupe-
DEN HAAG - Al draait er
dan straks in het hoofd
programma van het film
festival van Cannes géén
Nederlandse speelfilm,
niemand zal kunnen ont
kennen dat er leven in de
filmbrouwerij van eigen
bodem zit. Het aanbod
groeit in de breedte, in
variëteit, terwijl er artis
tiek steeds meer blijkt te
kunnen.
Met „De lift" als symbool voor
de „in de lift" zittende Neder
landse film is inmiddels zo
vaak gewerkt, dat het ver
keerdelijk op de film gaat te
rugslaan. Eerst was het het
een hoera-de-Lift-naar-Ame-
rika-stemming, nu sijpelen be
richten over flops in o.m. En
geland en Scandinavië door.
Dat krijg je ervan als je succes
sen uit hun proprties gaat
trekken. „De lift" is en blijft
een „genre-film" en in dat
genre, prima, pet-af. Maar een
wereldwonder is het natuur
lijk niet. Hetzelfde geldt voor
„Schatjes" die binnenkort ook
via Warner Bros internatio
naal uitgebracht gaat worden.
Diepte
Zoals de papieren plannen nu
liggen voor weer een hele se
rie films van eigen bodem kan
je zeggen dat er meer in de
diepte gedurfd wordt. Even al
les op een rijtje. Binnenkort
«L
Rudolf
van
komt „Bastille" uit van cineast
Rudolf van den Berg, die faam
verwierf met zijn documentai
res „De plaats van de vreem
deling" en „Sal Santen, rebel".
„Bastille" - naar een verhaal
van Leon de Winter - is een
volwassen, tot in de kleinste
rollen goed gespeelde film
over een 40-jarige joodse Ne
derlander die op zoek gaat
naar zijn in de oorlog verdwe
nen tweelingbroer en daarmee
naar zichzelf. Dan volgt Dimi-
tri Frenkel Franks „De ijssa-
lon" over de mini-oorlog van
twee ijs ver kopers tegen NSB-
ers in de eerste jaren van we
reldoorlog II, het wachten is
op Ben Verbongs „De schorpi
oen" die werd uitgesteld tot
het najaar omdat die film en
„Ciske de rat" elkaar anders
in de bioscoop in de weg zou
den zitten.
De plannen groeien inmiddels
tot een imposante stapel: Vivi
an Piters gaat haar eerste
den Berg aan
het werk tij
dens opnames
in een synago
ge voor zijn
komende film
„Bastille".
speelfilm maken, „De prooi",
naar de thriller „Henrietta
who?" van Catherine Laird,
Frans Weisz werkt aan het
scenario voor zijn verfilming
van Couperus' „Langs lijnen
van geleidelijkheid", Lili Ra
demakers diende bij het Pro-
duktiefonds haar script in
voor „Dagboek van een oude
dwaas" van de Japanse auteur
Junichiro Tanisake. Producent
Henk („Moord in extase") Bos
wil een gangsterfilm gaan ma
ken naar het boek „Wild
schut" van Felix Thijssen, Ate
de Jong werkt voor producent
Jan Vrijman aan een scenario
over de figuur Frydryk Wein-
reb, waaraan men mogelijk op
basis van een internationale
co-produktie in '85 hoopt te
beginnen. Annette Apon blijft
Rome trouw. Na haar „Gio
vanni" - waarvoor de Romein
se decors werden nagebouwd
in Amsterdam - wil ze nu écht
naar de Italiaanse hoofdstad
voor een film waarvoor nie
mand minder dan Vanessa
Redgrave al haar principiële
ja-woord zou hebben gegeven.
En zo kunnen we met in het
verschiet nog de van Meege
ren-film van Roy Logger en
Joost Taverne (met Willem
Nijholt in de hoofdrol), Fons
Rademakers' plannen voor
„De aanslag", Paul Verhoeven
die in Spanje bezig is aan
„Flesh and blood" en Rudolf
van den Berg die alweer aan
de voorbereidingewn van zijn
tweede speelfilm denkt - naar
het leven van de in Palestina
vermoorde Nederlandse homo-
sexuele literator Jacob Israel
de Haan - toch niet mopperen.
Rijp en groen, werk voor mas
sa en kassa en diepgravender
projecten, het is er allemaal.
Dat moet toch haast wel een
teken zijn dat die eigen film
cultuur er echt van komt.
BERT JANSMA
DEN HAAG Trompettist
Joe Newman heeft uiteinde
lijk geen gelijk gekregen.
„Als Count Basie sterft, zal
dat wel onderweg zijn", zei
hij een paar jaar geleden.
Count Basie (79) is overleden,
gistermorgen. Niet voor zijn
Big Band, niet achter zijn
vleugel, met voor een over
volle en enthousiaste zaal en
zelfs niet eens op weg van
het ene concert naar het an
dere. Count Basie overleed in
een kamertje van een zieken
huis waar hij vier weken
heeft gelegen. Zo'n eind past
eigenlijk niet bij de man die
zichzelf weliswaar altijd als
een gewone sterveling heeft
beschouwd, maar voor de
jazz en het jazzpubliek toch
meer was. Véél meer.
Basie trouwde in 1942 met
t Catherine Morgan. Zij kre
gen één dochter. De bijnaam
Count (graaf) werd destijds
niet voor niets gekozen voor
William Basie, die op 21 au
gustus 1904 in Red Bank bij
New Yersey werd geboren.
Want zeker na de dood van
zijn goede vriend Duke El
lington, op een maand na
tien jaar geleden, gold Basie
als de enige orkestleider die
tot de ware jazz-adel behoor
de. Het geluid van zijn Big
Band stond kaarsrecht over
eind, altijd moeiteloos her
kenbaar, en sloeg een brug
tussen de echte jazz-liefheb-
ber en de luisteraar die de
jazz uit de keldertjes en de
nieuwe, avant-gardistisch ge
tinte jazz maar niets vond.
Basie nam notie van elke
nieuwe stroming, maar deed
er bijna nooit iets mee. En als
het eens gebeurde, werd die
steeds aangepast aan de har
de wetten van zijn piano.
Een piano waarop hij de laat
ste jaren steeds minder is
gaan spelen. Niet alleen om
dat zijn gezondheid hem in
de steek begon te laten (har
taanvallen, suikerziekte,
maagzweer; op het laatst zat
hij in een rolstoel achter de
piano), maar omdat hij het
muzikaal zo wilde. Alles wat
overbodig was, wat vanzelf
sprak, moest niet worden ge
speeld. Count Basie creëerde
daarmee veel muziek met
weinig noten en kreeg er
weer een andere bijnaam
door: de notenvrek. Zelf
noemde hij zich ,,'s werelds
meest economische pianist".
Bewondering
Bijnamen had hij trouwens
genoeg: The Kid from Red
Bank, The Atomic mr. Basie,
allemaal waren het vormen
van bewondering voor een
musicus, die de wereld niet
met onvergetelijke composi
ties verraste zoals de door
hem bewonderde „hertog"
Duke Ellington en ook niet
probeerde met allerlei
„trucs" a la Lionel Hampton
zijn publiek in de juiste stem
ming te krijgen. Maar Count
Basie, de zuinigste van alle
jazz-musici, werd toch al bij
leven een legende door de
Count Basie, zoals iedere jazz-liefhebber hem zich zal
herinneren.
Big Band die hij -vanaf 1935
met een kleine onderbre
king in de jaren vijftig
aan de gang wist te houden.
Aanvankelijk als virtuoos
pianist bij het orkest van
Benny Moten, na een „carriè
re" bij varieté-orkesten, in
nachtclubs, bij vaudeville-
•sho.ws en als begeleider van
stomme films. Na de dood
van Moten in 1935 begon Ba
sie, door zijn moeder altijd
Bill genoemd, een eigen or
kest waarin voornamelijk ex-
Moten muzikanten zaten.
Alle musici uit Basie's band
waren belangrijke solisten:
de trompettisten Buck Clay
ton en Harry Edison, trombo
nist Dickie Weels en tenorist
Herschel Evans. De muziek
werd gekenmerkt door riff-
jes, kleine repeterende mo
tiefjes die vaak spontaan
door het orkest werden ont
wikkeld op blues-thema's. De
invloedrijke producent John
Hammond hoorde Basie een
keer 's nachts op de autora
dio en hij was dermate en
thousiast, dat hij de band
naar New York bracht.
Raspaardjes
Sindsdien was die niet meer
weg te denken uit de jazz-
wereld. Na de jaren vijftig
formeerde Basie een nieuwe
Big Band, maar de musisci
uit die tijd zaten de laatste ja
ren niet meer in het orkest.
In plaats daarvan kwam Ba
sie met een stel nieuwe ras
paardjes: de saxofonisten
Frank Foster en Frank Wess
en de trompettisten Joe New
man en Thad Jones. Deze Big
Band, altijd Basie's „tweede
orkest" genoemd, onder
scheidde zich van het eerste
orkest door het accent te leg
gen op massieve ensemble
partijen, waarmee Basie op
de piano nog sterker dan
voorheen kon contrasteren.
Over zijn specifieke eigen ge
luid zei de uiterst zwijgzame
Basie zelf eens: „Stamp maar
mee met je voet, dan weet je
het. Zonder aanstekelijk rit
me is jazz onmogelijk. Wan
neer je de swing uit de jazz
haalt, houdt de jazz op jazz te
zijn". Niet voor niets gold
zijn ritmesectie als de meest
swingende aller tijden.
Count Basie moest dat tot zijn
schande nog eens zelf ont
dekken toen hij, waarschijn
lijk door geldnood gedreven,
platen maakte met daarop ar
rangementen van thema s uit
James Bond-films en Beatles
successen. Dergelijke missers
bleven echter uitzonderin
gen. Platen met solisten als
Ella Fitzgerald en zeker ook
Sarah Vaughan („No count
Sarah") waren aanzienlijk
beter geslaagd. Maar Basie
bleef in zijn diepste wezen
toch de pianist en de bandlei
der. Zo neeft het jazz-publiek
hem ook gekend en zal het
hem blijven kennen, waar
ook ter wereld en zeker in
Nederland, waar het North-
sea Jazzfestivel in het Haagse
Congresgebouw niet écht ge
slaagd was als Count Basie er
niet bij was.
Imiteren
„Niemand heeft zich ooit ge
waagd Count Basie te imite
ren en daaruit blijkt hoe
groot hij is geweest", zegt
Paul Acket, de organisator
die hem drie keer naar Ne
Het KRO-radioprogramma „Nine
o'clock jazz" zendt vanavond tus
sen 21.00 en 22.00 uur op Hilver
sum 1 een programma uit, dat ge
heel gewijd is aan Count Basie.
derland haalde; het laatst in
1980. „En hoewel hij nooit
heeft gezegd dat het orkest
na zijn dood niet mag blijven
bestaan onder een andere lei
ding, hoop ik dat het daar
niet van komt. Het orkest
van Duke Ellington bestaat
nog, onder leiding van diens
zoon, maar het doet afbreuk
aan de grootheid van Duke.
Stan Kenton heeft niet voor
niets verboden dat zijn Big
Band onder zijn naam door
ging".
Paul Acket herinnert zich
Count Basie als een aardige,
gemoedelijke oudere heer,
die altijd glimlachte en niet
veel zei. „En dat was ook aan
de muziek te horen. Wel dis
cipline, maar veel minder
dan bij Buddy Rich. Dat is
een keiharde man en dat
merk je meteen aan de mu
ziek". Veel woorden heeft
Acket niet met Count Basie
gewisseld. Wel herinnert hij
zich een gebeurtenis kort
voor een concert in het Rot
terdamse sportpaleis AhoyV
„Tien a vijftien jaar geleden
gaven de Rolling Stones daar
drie concerten voordat Count
Basie er zou optreden. Basie
wilde een kijkje nemen in
het gebouw. Het gegil, het la
waai, de limousines en de
enorme soupers die klaar
stonden; hij vond het vrese
lijk. Hij zei niets, maar hij
was verbijsterd. Dat deed hij
trouwens nooit; muziek noch
musici heeft hij ooit afge
kraakt".
Count Basie zal de geschiede
nis ingaan als de man die de
oude, onvervangbare essentie
van de blues en de laatste uit
het zuidwesten van de Vere
nigde Staten afkomstige ver
nieuwingen in de jazz heeft
samengesmolten tot wat de
eerste authentieke moderne
jazz genoemd mag worden.
Met zijn band heeft hij de
jazzwereld in vuur en vlam
gezet. Naar geldende begrip
pen in het slopende bestaan
van topmusici heeft hij dat
zelfs erg lang kunnen doen,
tot zijn 79e levensjaar.
Basie nam driemaal deel aan
het North Sea Jazz Festival
in Den Haag, maar zou daar
dit jaar niet optreden. Hij
nam deel aan het eerste festi
val in 1976 en trad er voor
het laatst op in 1981. „Als hij
dood gaat, is het gebeurd met
het orkest", voorspelde Paul
Acket vier jaar geleden. Mis
schien krijgt hij gelijk. Count
Basie zelf heeft in elk geval
nooit de pretentie gehad te
leven of muziek te maken
voor de eeuwigheid. Maar
niemand moet vreemd opkij
ken als hij daar ondanks
zichzelf waarschijnlijk toch
in is geslaagd.
DICK HOFLAND
Mijnenjager
„Scheveningen"
krijgt
Schevenings
embleem
DEN HAAG De nieuwe
mijnenjager „Scheveningen"
zal het familiewapen van het
geslacht De Huybert als em
bleem voeren. Minister De
Ruiter van Defensie heeft
hiertoe besloten nadat onder
de bevolking van het vissers
dorp onvrede was ontstaan
over het aanvankelijk vastge
stelde embleem, dat afweek
van het wapen dat in Scheve
ningen algemeen in gebruik is.
De zaak leidde zelfs tot schrif
telijke vragen van het
VVD-Tweede Kamerlid Van
Heemskerck Pillis-Duvekot.
De minister kon destijds niet
zonder meer beloven dat het
familiewapen De Huybert
mocht worden gebruikt. Hij
moest zich daarvoor eerst
wenden tot de Hoge Raad van
Adel. Deze heeft instemmend
gereageerd op het gebruik van
dit wapen.
Eén en ander betekent echter
niet dat hiermee een officieel
wapen voor het dorp Scheve
ningen is vastgesteld. Formele
vaststelling als zodanig door de
Kroon is niet mogelijk, omdat
de wet niet voorziet in de vast
stelling van wapens voor niet-
aan de Tweede Kamer.
INFORMATIE OVER FILMS. MUZIEK
THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
In elk vakje dient een letter te worden
ingevuld, waardoor zowel horizontaal
als verticaal woorden van navolgende
betekenis verkregen kunnen worden:
1 fluweelzwarte granaatsoort;
2 bijbelverklaarder;
3 openbaar register;
4 kortstondige rijzing v.h. zeewater
tijdens eb;
5 draaikolk;
6 Europeaan;
7 etage (alk.).
OPLOSSING
NEW YORK Een manu
script voor Albert Einsteins la
tere boek „Unified Field The
ory" heeft op een veiling in
New York van zeldzame we
tenschappelijke boeken en ma
nuscripten 38.500 dollar opge
bracht. Het gesigneerde manu
script van zes bladzijden uit
1929 - een van vijf belangrijke
verhandelingen over de theo
rie - is gekocht door een han
delaar in Massachusetts die
per telefoon deelnam aan de
belangrijkste veiling van haar
soort in minstens zeven jaar.
De verkoop bracht 407.660 dol
lar op.
Het met de hand geschreven
werk van Einstein was een
van de 450 te koop aangebo
den zeldzame werken uit het
privébezit van John Stanitz,
een raadgevend ingenieur in
Cleveland, Ohio.
Een eerste editie van Sir Isaac
Newtons „The mathematical
Principles of Natural Philo
sophy", werd door een onbe
kende particulier gekocht voor
22.000 dollar. Er zijn, voorzo
ver bekend, maar 10 exempla
ren van de eerste editie.
Stanitz had het werk uit de ze
ventiende eeuw in 1964 ge
kocht in Londen. Er staat een
waardevolle drukfout in die
maar in twee andere exempla
ren gevonden wordt.
Een derde hoogtepunt van de
verkoop was een eerste editie
van Euclides' „Elementa Geo-
metria", naar alle waarschijn
lijkheid het oudste wiskundige
leerboek ter wereld, in 1482
gedrukt in Venetië. Een ano
nieme bieder had er 11.000
dollar voor over.
Gevraagd waarom hij zijn ver
zameling wegdeed, antwoord
de Stanitz: „De collectie had
een punt van verzadiging be
reikt. Zij is niet volledig. Zij
zou dat nooit kunnen zijn.
Maar ik was bevredigd en
wanneer men dat is, is de op
winding van de jacht verdwe
nen".
DEN HAAG Staatssecretaris Bolkestein van Economische Za
ken heeft de Commissie Economische Mededinging om een ad
vies gevraagd inzake de wenselijkheid en mogelijkheid van een
wettelijke regeling over een vaste boekenprijs. Ook de Raad
voor de Kunst is hierover om advies gevraagd en wel wat be
treft het verband tussen zo'n vaste prijs en de culturele functie
van het boek.
De vaste boekenprijs is in ons land al jaren geregeld in een (pri
vaatrechtelijke) overeenkomst tussen uitgevers, importeurs,
grossiers en verkopers. Die overeenkomst regelt de collectieve
verplichting van deze zogenoemde verticale prijsbinding. Hoe
wel volgens de wet verboden, is in 1967 ontheffing verleend
voor de uitvoering van de overeenkomst.
Er hebben zich de laatste tijd echter veel ontwikkelingen voor
gedaan. Zo verbood het Hof van Justitie van de EG in januari
zo'n overeenkomst waar het de verkoop betreft van Nederlands
talige Belgische boeken in ons land en Nederlandse boeken in
België. Dit was voor „het boekenvak" aanleiding aan te dringen
op een wettelijke regeling, aldus het ministerie.
De zaak bevat behalve op het gebied van de economische mede
dinging (bij wet geregeld) en juridische aspecten ook cultuurpo
litieke factoren. De adviesaanvragen zijn dan ook doorgespro
ken met het ministerie van WVC.
AMSTERDAM B en W
van Amsterdam hebben
besloten voor dit jaar
340.000 gulden beschik
baar te stellen voor kuns
tenaars die niet meer voor
de Beeldende Kunste
naars Regeling (BKR) in
aanmerking komen omdat
ze minder dan driedui
zend gulden per jaar aan
inkomsten hebben uit
verkoop van hun werk.
B en W geven hiermee uitvoe
ring aan een besluit dat de ge
meenteraad tijdens de begro
tingsbehandeling heeft geno
men. De Amsterdamse kunste
naars krijgen dit jaar bijstand
zonder de plicht van inschrij
ving bij het arbeidsbureau,
zonder sollicitatieplicht en
zonder verrekening van de be-
roepsonkosten met de uitke
ring. Zij komen daarentegen
in aanmerking voor een uitke
ring ten behoeve van de kos-
tei» van materiaal en. atelier.
Amsterdam zal zich niet gaan
richten op aankoop van werk
van ex-BKR-kunstenaars, om
dat daarvoor de komende ja
ren niet genoeg geld is, zo stel
len B en W. De eis van drie
duizend gulden inkomsten uit
eigen werk gaat omhoog tot
achtduizend in 1986. Wel wil
len B en W vóór de zomer nog
voor twee ton kunst aankopen.
Hoewel de verdeling nog niet
bekend is wordt daarvoor het
geld gebruikt dat Amsterdam
krijgt van de twintig miljoen
gulden die de minister van
welzijn, volksgezondheid en
cultuur dit jaar ter beschik
king heeft voor zijn kunstbe
leid.
De gemeenteraad had ook nog
een ton beschikbaar gesteld
voor bijzondere projecten van
beeldende kunst. Het college
wil daarvan tenminste 40.000
gulden gebruiken om werk
aan te kopen van kunstenaars
die jonger zijn dan 27 jaar, om
dat vooral de jongeren grote
„startproblemen" hebben.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I en EUROCINEMA
II (Van Boetzelaerstraat 6. tel.
01720-20800): Ciske de Rat (al);
18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30.
ZO. ma. 13.30, 16.00. 18.30,
21.00. EUROCINEMA III:
Thunder (al); 18.45, 21.15. za.
wo. ook 13.45. zo. ma. 13.45.
16.15, 18 45. 21.15. EUROCI
NEMA IV: Sophie's Choice (16);
(beh. dl.) 20.15.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Nikomos,
eiland der zonde (18); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Ciske de rat
(16); za. 24.00. EUROCINEMA
III: Thunder (16); za. 24.00.
ÊUROCINEMA IV: Tracy,
ouw van uw dromen (16); za.
24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Heldi (al);
za. wo. 14.00. zo. ma. 14.00,
16.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Risky Busi
ness (12); 14.30. 19.00, 21.15.
14.15, 16.30, 19.00, 21.15.
LIDO I (Steenstraat 39, tel.
124130): Terms of endearment
(al); 14.30, 19.00. 21.15. zo. ook
16.45. LIDO II: Ciske de Rat
4.30, 19.00, 21.15. zo. ook
16.45. LIDO III: Carmen (16);
14.30. 19.00, 21.15. zo. ook
16.45. LIDO IV: Schatjes (12);
19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30.
•STUDIO (071-133210): Ciske
de Rat (al); 14.30, 19.00. 21.15.
zo. ook 16.45. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): De
wraak van de ninja (12); 14.30.
19.00, 21.15. zo. ma. 14.15,
16.30. 19.00. 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Hey, baby. hey (16);
14.30, 19.00, 21.15. zo. ma.
14.15, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV Robin Hood (al); do.
l/m zo wo. 14.30. zo ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Opwindende dromen
(18): vr. za. 23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69. tel.
01717-4354): Starwars en The
impire strikes back (12); do.
t/m zo. 14.00. 19.30. The day af
ter (12); ma. di. wo. 20 00. dl.
ook 14.0.
KINDERVOORSTELLING:
Dik Trom en het circus; 30 april
en 2 mei. 14.30.
WASSENAAR. ASTRA (Lang
straat 32, tel. 01751-13269):
Trading places (al); do. t/m zo.
20.00. Vertigo (Hichcock) (12);
ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING:
Heidi; za. zo. 14.00.
DEN HAAG. ASTA (Spui 27. tel.
463500): Scarface (16); 14.00,
20.00. BYOU (Spui 27. tel.
46.11 77): Cheech Chong still
smokin (16); 14.00, 19.00, 21.30.
zo. 13.45, 16.15, 19.15, 21.45.
CALYPSO (Spui 27, tel.
463502): Ciske de rat (al); 14.00,
19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00,
19.00, 21.30 BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): Terms of endearment
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
BABYLON 2: Silkwood (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13 15,
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON
3 The dresser (al); 19 00, 21.30.
ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): National
Lampoon's vacation (al); 14.00,
18.45. 21 30. zo ma. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. CINEAC
2 Christine (12); 14 00, 18 45.
21.30. zo ma. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. CINEAC 3 Sa
hara (12); 18.45, 21 30 EURO
CINEMA (Leyweg 910, tel
667066): The raiders of the lost
ark (12); 14.00. 20.00. za
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Class (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. ma.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Yentl (al);
14.00, 18.45. 21.30. zo ma.
13.15. 16.00. 18.45. 21.30.
METROPOLE 3: „E la nave
va" (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
ma. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 4: Fanny
Alexander (16); 20 15. ME
TROPOLE 5: Sophie's choice
(16); 14.00, 20.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
Ciske de rat (al); do. t/m ma.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. di.
wo. 13.45, 18 45, 21.30. ODE
ON 2: Schatjes! (12); do. t/m
ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
di. wo. 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Terms of endear
ment (al); do. t/m ma. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. di wo.
13.45, 18.45, 21 30. ODEON 4:
Hotel New Hampshire (al); do.
t/m ma. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. di. wo. 13.45, 18.45,
21,30. LE PARIS 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Verre
reisjes met wilde meisjes (18);
12.00, 13.30, 15.00, 16.30.
18.00, 19.30, 21.00. vr. za. 22.30.
zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2:
Two sisters (18); 12.15, 14.00,
15.45, 17.30. 19.15, 21.00. vr. za.
22.45. zo. v.a. 14 00. LE PA
RIS 3: Bad girls (18); 12.30,
14.00, 15.30, 1700. 18.30,
20.00, 21.30 vr za 23.00. zo
v.a. 14.00. PASSAGE (Passa
ge 63. tel. 460977): De wraak
van de Ninja (16); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56. tel. 459900):
Oom Wanja (16); do. zo. 20 00
ma. 22.00 vr. 24.00. De eerste
leraar (16); do zo. 22.00. i
20.00. za. 24 00 Siberiade (16);
vr. za. wo. 20 00 Danton (16); di.
20.00. Nostalghia (16); vr.
24.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: National Lam
poon's vacation (16); za. 00 15.
CINEAC 2: A clockwork
Orange (16); za. 00.15. CINE
AC 3 Diner (16); za. 00.15.
EUROCINEMA Touch me in
the morning (18); vr za. 00.02.
LE PARIS: Zie hoofdprogram
ma.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Robin Hood; do.
vr. za. wo 4 00 zo. 13.30. 16.00.
CINEAC 3: Alice in wonder
land; 14.00. zo. ma. 13.15, 16.00.
EUROCINEMA: Heidi, za.
14.00. do. vr. ma. 11.00. ME
TROPOLE 4: De schele koning
en de kraai; 14.00. zo. ma.
13.15, 16.00. .HAAGSFILM-
HUIS: The kid (v.a. 8 j.)
14.30. Nostalghia (16); zo. 14 30.