andtekeningenactie voor ehoud„Van alles wat99 3olland Festival bijna geheel in Amsterdam -UNST Ceid&zQowuvnt DONDERDAG 26 APRIL 1984 PAGINA 7 ÏRDE WEDSTRIJD (ANSE CHANSON de derde maal anse chanson wedstrijd voor lateurs. Iedereen die in de Fran- taal zingt kan meedingen door t sturen van een cassettebandje >t drie of vier liedjes en de tek- n daarvan, naar het secretariaat i de Alliance (Wilhelminastraat is). Op de avond van de finale, 20 mei in Odeon in de hoofd- d, krijgt iedere finalist(e) de ge- «enheid drie liedjes te zingen. In jury zitten Albert van Amstel, irt Gevers, Liesbeth List, Henk |n der Molen, Henriëtte Tukkers Hans van Willigenburg. Boon-herdenking in Brakke Grond AMSTERDAM Het Vlaams Cultureel Centrum, de Brakke Grond in Amster dam, gaat op 10 mei met een cantate en een rede Louis Paul Boon herdenken. Op die dag precies vijf jaar geleden overleed deze Vlaamse schrijver. Op het plein voor het centrum begint om 19.00 uur de cantate „Jan de Lich te" op tekst van Hugo Claus en met muziek van Rudy de Sutter. G.J. van Bork, docent aan de Universiteit van Am sterdam en onder-voorzitter van het Louis Paul Boon-Ge nootschap houdt een herden kingsrede. Roland Penrose overleden LONDEN De schilder van surrealistische collages Roland Penrose, de oprichter van het Instituut van Moderne Kunst in Londen, is op 83-jarige leeftijd in de Britse hoofdstad overleden. Penrose, de apologeet van de surrealistische schilders, vestigde zich na zijn studie in Cambridge in 1922 in Frankrijk, waar hij gedurende een twaalftal jaren woonde en schilderde. In 1936 introduceerde hij met een ten toonstelling het surrealisme in Groot-Brittannië. In 1947 richtte hij het instituut van contempo raine kunst op. dat hij een twin tigtal jaren leidde. Lochem popfestival voor laatste keer LOCHEM Het popfestival dat zeventien jaar geleden het kleine Lochem in de Achterhoek uit de anonimiteit haalde en internationale bekendheid gaf, houdt op te bestaan. Nog één keer op Hemelvaartsdag en dan is het voorbij. Met een optreden van vertegenwoordigers van allerlei muziekstromingen uit de rijke pophistorie behoort het Lochem festival na 31 mei voorgoed tot het verleden. Op het programma staan de namen van oerrocker Bo Diddley, The Jack Bruce Band, Clint Eastwood General Saint, CCC Inc., Waanzin en „top of the bill" Mink De Ville. Mink De Ville behoeft nauwelijks nog enige introductie, want deze formatie met zanger Wille de Ville is langzamerhand uitgegroeid tot een regelmatig terugkerende festival-act. Bo Diddley is een vijftig-plusser die met zijn specifieke gitaarstijl al dertig jaar heeft meegewerkt aan het leggen van de solide fundering van rock roll. Jack Bruce, bekend als oprichter van de super formatie The Cream, heeft speciaal voor Lochem nog één keer zijn oude speel makkers van zijn eigen band opgetrommeld. Clint Eastwood General Saint hebben na „Stop That Train" niet te klagen over belangstelling in ons land. CCC Inc. is nog eenmaal te zien en te horen in de originele bezetting van zo'n vijftien jaar terug met de Doe Maar-leden Ernst Jansz en Joost Belinfante. Waanzin ten slotte bestaat uit ex-leden van Normaal, Toontje Lager en Long Tall Ernie. Kaarten kosten 25 gulden. De VARA neemt het festival in zijn geheel op om het op latere datum via de radio uit te zenden. Expositie over kamp Westerbork HOOGHALEN In het Herinnerings Centrum Kamp Westerbork is gisteren de expositie „Getekend in Westerbork" geo pend. Het gaat om tekeningen van twee Joodse tekenaars, Werner Löwenhardt (1919) en Leo Kok (1923 - 1945), die tijdens hun verblijf in het kamp Westerbork in drukken van het dagelijkse leven daar in beeld brachten. De tekeningen worden aangevuld met teksten uit het dagboek van de Joodse journalist Philip Mechani cus. De expositie is in bruikleen afgestaan door het Joods Historisch Museum in Am sterdam. Volgens de voorzitter van de be herende stichting vormen de emotionele dimensies van de geëxposeerde tekeningen een onmisbare aanvulling op de perma nente tentoonstelling in het LIEVER DIT KINDERTHEATER DAN LATER DE PSYCHIATER" ItN HAAG „Soms vraag me af of de mensen van de leling kunstzaken van het neentehuis precies weten hebben. En het inzicht van wethouder lleen trek ik nu in twijfel, jnt wat is dat nou. Enkele fen geleden is me nog gezegd I ik méér subsidie kon krii- dan het bedrag waar ik I vroeg; dat was in 1978. Ik |i|eg dat ook en nu opeens Irdt gesteld dat ik geen pro- pioneel kindertheater be en dus helemaal geen heb op subsidie. Terwijl a al elf jaar precies het- fde werk doe". Len van der oprichtster van de Ihting kindertheater „Van wat" (V.A.W.) die de haar hoogst ongelukkige jdedeling twee weken gele- L in de brievenbus kreeg, [rijpt de gang van zaken t helemaal, maar is verder genoeg om onmiddellijk te komen. „Ik heb for- n gemaakt waarop ou- bekenden van de bij AW. aangesloten kinderen handtekening kunnen ;en, voor behoud van het 'idertheater. Binnen een I Hek had ik er bijna driehon- i|d binnen, ik verwacht wet- luder Halleen uiteindelijk |lzend te kunnen aanbieden. Jt moet gebeuren op woens- gmiddag 23 mei". de ouders van de hon dtwintig kinderen, die da- ijks het kindertheater op- ken, wel precies weten wat theater doet, blijkt uit ker- Onderdeel van V.A.W. Len van der Maaten en Leonie Bakker als de clowns Pee Pee en Poo Poo. Scène uit de NOS-productie „Over en sluiten", gespeeld door „Van alles wat", dat 29 februari van dit jaar werd uitgezonden. Links Hans Hamstra in de rol van onderwijzer; achtergrond Len van der Maaten. maar dat had niet gehoe- i later naar de psychiater", theater Meespelen Stichting kindertheater „Van alles wat" aan het Westeinde 18 is een .rmeespeel-theater", waarin de 120 kinderen in groepjes aan het werk kunnen. ^en: „Onder professioneel Liever dit kindertheater kindertheater wordt verstaan aarin volwassen ac- stuk opvoeren voor kinderen. Ik werk anders. Ik geef de kinderen groepsgewijs les in toneel, tapdans, jazz/be weging, cabaret, volksdans, showdans, decorbouw en schminkexperiment. Bij elk onderdeel hoort ook zang. Nu; de kinderen zijn daarmee be zig, ze doen ontdekkingen en schrijven die op, soms op mijn verzoek. Op die manier kom ik aan hëel wat materiaal dat de kinderen zelf bijeen hebben gebracht, ik breng er lijn in en zo ontstaat een spel. Daar wor- „En zo is het maar net. Ik t er toch alles van, omdat it theater juist ben begon- op grond van mijn eigen aringen tijdens mijn jeugd. id, ik stond bekend als een ig kind, maar ik vond ook ik lastig werd gemaakt. Ik moeilijk stilzitten, wilde I te veel. Laat ik het zo gen: als ik dit theater zelf kunnen bezoeken, zou ik zo'n moeilijk kind zijn ge- rden. Ik ben een laatbloei- den uitvoeringen van gegeven, door de kinderen zelf en met mijn medewerking, de eerst volgende keer 25 november in de toneelzaal van het Congres gebouw". Dit meespeel-kindertheater ontstond elf jaar geleden, na dat Len van der Maaten stage had gelopen bij de Haagse Co- medie. Ze had een jaar toneel school in Amsterdam achter de rug, een voltooide opleiding Academie voor Podiumvor ming in Den Haag, een vol tooide Havo-opleiding en ze was volledig bevoegd onder wijzeres. Maar aan het toneel, althans bij de Haagse Comedie kwam ze niet. „Ik kreeg geen enkele kans en daarom ben ik in 1973 maar voor mezelf begonnen. Ik kon de eerste tijd voor niets een kerkruimte gebruiken en daar begon ik met zeven kinderen - en mezelf daarbij, als het acht ste .en grootste kind. Er kwa men steeds meer kinderen bij, uit heel Den Haag en randge meenten, tot zelfs uit Zoeter- meer. Aanvankelijk kon ik al les zelf bekostigen, maar toen ik huur moest betalen en de kosten hoger werden, heb ik subsidie gevraagd. Dat kreeg ik in 1978, toen Van Lier nog wethouder was. Die was wel degelijk van mening dat Van Alles Wat een nieuwe en unie ke vorm van kindertheater was. Het was zelfs zo, dat ik veel meer subsidie kon krij gen, als ik van m'n theater een stichting maakte. Natuurlijk heb ik dat gedaan, met bestuur en al en statuten en zo en alles ging goed. Onderhand werd in 1980 de Begeleidingscommissie Jeugd theater omgezet in een Ad viescommissie Haags Jeugd theater en dat adviseerde ne gatief, omdat theater voor en door kinderen nooit professio neel kon zijn. Wat weten ze ervan; ze zijn nooit komen kij ken. Maar Van Lier begreep het beter, die legde het advies naast zich neer en zette de subsidiëring voort". Klap Een niets vermoedende Len van der Maaten kreeg de klap van het jaar, toen zij de mede deling van wethouder Halleen kreeg, dat met ingang van 1 augustus de subsidiëring zou worden stopgezet. Len: „Die adviescommissie had opnieuw negatief geadviseerd, maar een toelichting op dit advies heb ik nooit kunnen krijgen. Er zou geen geld meer zijn, het be schikbare bedrag voor dit soort theater zou anders zijn verdeeld, een andere Haagse groep krijgt meer subsidie en V.A.W. moet verdwijnen. Het is zelfs zo, dat wethouder Halleen hier niet verder op in wil gaan, hij wil geen discus sie, ik krijg hem niet te spre ken. Maar het bestuur van V.A.W. heeft de zaak nu in handen gelegd van mr. J.W.R. Sanders in Den Haag, om een AROB-procedure voor te be reiden. Los daarvan zullen kinderen op 23 mei en beken den van het theater een de monstratie houden en handte keningen aanbieden aan de wethouder, die overigens al heeft laten weten daarbij niet aanwezig te zullen zijn. Jam mer, want op elk formulier met handtekening staat heel precies de reden vermeld, V.A.W. moet blijven". Bezorgd Len van der Maaten is bezorgd en verdrietig, „maar niet voor mezelf; ik vind wel weer wat anders om te doen. Maar voor de kinderen die elke week zo trouw en uit zichzelf komen. Er valt iets onvervangbaars voor ze weg, waarin ze zich gericht kunnen uitleven. En juist in deze maatschappij is dit werk zo belangrijk. We heb ben becijferd wat de kinderen zouden moeten inbrengen, als we zonder subsidie verder zou den gaan. Ze betalen nu een tientje per maand en dat zou dan zestig gulden moeten wor den. Misschien dat sommige ouders dit bedrag ervoor over hebben. Maar ik denk dat de kinderen die dit theater het hardst nodig hebben, als eer sten moeten afhaken. Dat zou onrechtvaardig zijn, evengoed als ik het stopzetten van de subsidie onrechtvaardig vind. Maar misschien helpen die handtekeningen alsnog. En er zullen vragen in de raad wor den gesteld, die misschien iets zullen uitrichten. Het is waar, ik was als kind al lastig. En ik ben het nu wéér. Maar als dat resultaat heeft, dan hebben honderdtwintig kinderen daar filezier van. En dan hoeven ze ater ook niet naar de psychia ter". FRITS BROMBERG [STERDAM Omdat het land Festival de laatste ja- ook financieel, zo ver bui zijn oevers is getreden, t nu worden ingedamd op manier die buiten Amster- weinig bevrediging zal eken. Den Haag, waar het tival 37 jaar geleden zijn ;te try out beleefde, haakte, le uit onbevredigdheid, af; hengel; medaanse godsdienst; lage conjunctuur; Rotterdam, ook ontevreden, doet volgend jaar waarschijn lijk hetzelfde. Wat er buiten de hoofdstad nu nog in het fes tival gebeurt, is podiumkunst van onze eigen landelijke in stituten, die hun creaties altijd al op een dergelijke manier spreiden. Utrecht heeft het voordeel dat het zijn aparte festival van oude muziek, dat veel succes heeft en eind au gustus plaats zal hebben, kan behouden. In elk geval krijgt Amsterdam tussen 1 en 28 juni nu een overzichtelijker en beter ge proportioneerd festival. Bij het muziektheater valt op de semi- scenische opvoering van „Za terdag", onderdeel van Stock- hausens zeven-avonden-du rende „Licht"-opera. Ons ei gen Muziekdramatisch Insti tuut brengt Mozarts „Cosi fan tutte" en „The Beggar's Ope ra" in de versie van Britten. Gastcomponist Dick Raaijma- kers presenteert onder de titel „De Soundman" vijf muziek theaterstukken, geïnspireerd op een film van Laurel en Hardy uit 1930. Als het de or ganisatie lukt, zal het Schön- berg Ensemble de originele versie presenteren van „Pier rot Lunaire" met de zingende actrice Barbara Sukowa, voor afgegaan door Stravinsky's „L'Histoire du Soldat" met Kraaykamp-senior. Quaterni Behalve dat Harnoncourt nu eens geen barokmuziek maar walsen van Johann Strauss gaat dirigeren, is het opmerke lijk dat in het Concertgebouw de eerste uitvoering gaat van de complete, avondvullende „Quaterni" van Van Vlijmen. Voorts zal men in het concert programma proberen een tra ditie te maken van een „gala van nieuwe Nederlandse mu ziek". Voor het eerst zullen op dit gala nieuwe werken wor den uitgevoerd van Louis An- driessen, Ton de Leeuw, Peter Schat, Tristan Keuris en een curieus collectief werk „Guil lotine" van De Bondt Rispens en De Vriend. Het Caecilia Consort brengt Nederlands werk voor kleinere bezettin gen. Verder is er dan de zeer omvangrijke Canadese slag werkgroep Nexus die zich zal inzetten voor muziek van Cage en Steve Reich. Een bij zonder groot project wordt ge- wijdt aan Henry Brant, een Amerikaans buitenbeentje on der de progressieve componis ten, ook al is hij dan al 70 jaar. De Canadese componist Mur ray Schafer krijgt eveneens veel aandacht. En verder is er dan nog de New Yorkse avant-gardist Meredith Monk. Dans Op het gebied van de dans zul len velen ongetwijfeld uitkij ken naar de komst van het Ballet van de XXste eeuw van Béjart met diens zeer recente creatie „Messe pour le temps Futur" en een herhaling van zijn sensationele „Sacre du Printemps". Het Danstheater geeft Ravels „L'Enfant et les Sortilèges" van Kylian, het Nationale Ballet, komt voorts met nieuw werk van Van Ma nen en Van Schayk. De Fran se groep van Emile Dubois vindt een tegenhanger in de New Yorkse groep van Trisha Brown. Tenslotte is er nog een solo-optreden van de Ameri kaanse danseres Carolyn Carl- jaar rekenen op enkele grote produkties van vier Poolse ge zelschappen, produkties die zich niet zo sterk op het woord richten dat de buitenpolen niet te volgen zouden zijn. De film regisseur Wajda zal men als theaterregisseur leren kennen in werk van Dostojewski en Camus; in andere stukken van andere ensembles zal men kunnen vaststellen dat de to neelvernieuwers als Kantor en Grotowski hun invloed op de jongere generatie niet hebben gemist. Globe en het Brabants Orkest hebben een theater- projekt gemaakt van Melville's roman „Moby Dick". „De Val" van Camus speelt in een kroeg op de Amsterdamse Zeedijk, wordt door het ensemble Ska- mander gesitueerd in het thea ter Bellevue. De Belg Jan Fa- bre komt met zijn nieuwe cre atie „De macht der theaterlij- ke dwaasheden". Dan is er nog een produktie van liefst drie Engelse theaters die de toe schouwers in drie grote dozen op luchtkussens een avontuur lijke tocht zullen laten maken in het verlaten complex van de auto-importeur Leonard Lang. Himalaya, waaronder de Lha- mo Opera. Tenslotte is er dan nog een „concert voor film en orkest, zonder dialogen en zonder verhalende struktuur". De film „Koyaanisqatsi" is van Godfrey Reggio, de muziek van Philip Glass, de in ons land zo populaire componist van minimal-music. JOHN KASANDER Orgelweek Onze opsomming kan niet vol ledig zijn. Het Claxon Geluids festival dat vroeger exclusief in Utrecht plaatshad begint nu in Amsterdam. In de Nieuwe Kerk aldaar wordt ook nog een complete orgelweek gege ven. De buiten-Europese mu ziek zal men met wijze zelfbe perking bepalen tot 7 avonden Toneelliefhebbers kunnen dit muziektheater en dans uit de (ADVERTENTIE) 27 ta 28 CIRCUSTHEATER plaatsen v a heden a 0 kassa van 10-16 uu ASSAi 11 i6 u <558800 Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I en EUROCINEMA (Van Boetzelaerstraat 6. ook 13 45. zo. ma. 13.45, 16.15. 18.45. 21.15. EUROCI NEMA IV Sophie's Choice (16); (beh. di.) 20.15. NACHTVOORSTELLING EUROCINEMA I Nikomos, eiland der ronde (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Ciske de rst (16); za. 24.00. EUROCINEMA III: Thunder (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Tracy, KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA IV: Heidi (al); LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Risky Busi- (12); 4.30. 19.00. 21.15. 1.15, 16.30. 19.00. 21.15. LIDO I (Steenstrdat 39. tel 124130): Terms of endearment (al); 14.30. 19.00. 21.15. zo. ook 16 45. LIDO II: Ciske de Rat (al); 14.30. 19.00. 21.15. zo. ook 16 45. LIDO III: Carmen (16); 14.30, 1900. 21.15. zo. ook 16.45. LIDO IV Schatjes (12); 19.00, 21.15 ma. di. ook 14.30. •STUDIO (071-133210): Ciske de Ral (al); 14.30. 19.00. 21.15. zo. ook 16.45. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): De wraak van de ninja (12); 14.30. 19.00, 21.15. zo. ma. 14.15. 16.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Hey, baby, hey (16); 4.30. zo ook 16.45. 01717-4354): Starwars en impire strikes back (12); WASSENAAR* ASTRA (Lang- 20.00. Vertigo (Hichcock) (12); DEN HAAG* ASTA (Spul 27. tel. 463500): Scarface (16); 14.00. 20.00. BYOU (Spui 27. tel. 46.11.77): Cheech Chong still smokin (16); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.45. 16.15. 19.15. 21.45. CALYPSO (Spui 27. tel. 463502): Ciske de rat (al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Terms ol endearment (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 2: Silkwood (al); 14.00. 18 45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 3: The dresser (al); 19.00, 21.30. ma. dl. 14.00. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637): National Lampoon's vacation (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Christine (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Sa hara (12); 18.45, 21.30. EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The raiders of the lost ark (12); 14.00, 20.00. za. wo. 20.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Class (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Yentl (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 3: „E la nave va" (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. ma. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Fanny A Alexander (16); 20.15. ME TROPOLE 5: Sophie's choice (16); 14.00. 20.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tei. 462400): Ciske de rat (al); do. t/m ma. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. di. wo. 13.45. 18.45. 21.30. ODE ON 2: Schatjesl (12); do. t/m ma. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. di. wo. 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 3: Terms of endear ment (al); do. t/m ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. dl. wo. 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 4: Hotel New Hampshire (al); do. t/m ma. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. dl. wo. 13.45, 18.45. 21.30. LE PARIS 1 (Ketting straat 12b. tel. 656402): Verre reisjes met wilde meisjes (18); 12.00. 13.30. 15.00. 16.30. 18.00. 19.30. 21.00. vr. za. 22.30. zo. v a. 13.30. LE PARIS 2: Twö sisters (18); 12.15. 14.00. 15.45. 17.30. 19.15. 21.00. vr. za. 22.45. zo. v.a. 14 00. LE PA RIS 3: Bad girls (18); 12.30. 1400. 15.30. 17.00. 18.30. 20.00, 21.30. vr. za. 23.00. zo. v.a. 14.00. PASSAGE (Passa ge 63. tel. 460977): De wraak van de Ninja (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Oom Wanja (16); do. zo. 20.00. ma. 22.00. vr. 24.00. De eerste leraar (16); do. zo. 22.00. ma. 20.00. za. 24 00. Siberiade (16); vr. za. wo. 20.00 Danton (16); di. 20.00. Nostalghia (16); vr. za. 24.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: National Lam poon's vacation (16); za. 00.15. CINEAC 2: A clockwork Orange (16); za 00 15 CINE- AC 3: Diner (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Touch me in the morning (18); vr. za. 00.02. LE PARIS: Zie hoofdprogram- KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Robin Hood; do. vr za wo 4 00. zo. 13.30. 16 00. CINEAC 3 Alice in wonder land; 14 00 zo ma. 13 15. 16.00. EUROCINEMA: 4 00. 1.00. ME TROPOLE 4: De schele koning en de kraai. 14 00 zo ma. 13.15, 16.00. •HAAGSFILM HUIS: The kid (v.a. 8 j.) zo. 14.30. Nostalghia (16); zo. 14.30.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 7