jkius Oster: geen bevlogen dromer
maar een realist in theaterland
Intuïtief samenspel bij Jaap van den Ende
Circus i. -
bioscoopbond wil
esprek over
eruglopend bezoek
MISfiGhNIET!
bioscopen
UNST
£cidtaQowiant
DINSDAG 24 APRIL 1964 PAGINA 11
jnevisie verdwijnt
^VERSUM Het NOS-
mprogramma Cinevisie
rdwijnt met ingang van
winterseizoen. Volgens
i NOS-woordvoerder vin-
i de omroepen Cinevisie
fbodig, omdat de diverse
iroepverenigingen vol-
ende eigen filmprogram-
i's hebben. De NOS begint
>t ingang van oktober met
ji nieuw kunst-en cultuur-
ogramma, waarin nog wel
nodige aandacht aan het
mgebeuren zal worden ge-
honken. Het programma
>mt in de plaats van de
idige kunstrubriek Omni-
5, met Hans Keiler als
idredacteur.
Nederlandse schilderkunst in Tokio
TOKIO Prinses Mikaza, schoonzuster van de Ja
panse keizer, heeft gistermiddag in Tokio de ten
toonstelling „Mauritshuis, Nederlandse schilder
kunst uit de Gouden Eeuw" geopend. Zij was in ge
zelschap van haar echtgenoot, prins Mikaza, die ere
voorzitter is van de vereniging Japan-Nederland.
Minister L.C. Brinkman van WVC hield bij de door
meer dan 800 genodigden bezochte opening een toe
spraak, waarin hij de tentoonstelling een van de be
langrijkste gebeurtenissen van het Holland-Japan-
-jaar 1984 noemde. „We willen", aldus Brinkman,
„binnen een jaar een doorsnee geven van onze sa
menleving, zowel op economisch als op cultureel ge
bied". De minister zei dat het voor het eerst in de
geschiedenis is, dat Nederland zich zo wijd gescha
keerd in het buitenland vertoont. Behalve deze ten
toonstelling komen er verschillende muziekgezel
schappen naar Japan, is er een filmfestival in het
najaar en presenteert het Nederlandse bedrijfsleven
zich op tal van manieren gedurende 1984.
Minister Brinkman van WVC, midden, in gezelschap van prins en
prinses Mikaza; rechts de directeur van het Mauritshuis, Hans
Roetink.
Jazz-zangeres Mabel
Mercer gestorven
PITTSFIELD, MASSACHU-
SETTS De jazz-zangeres
Mabel Mercer is op 84-jarige
leeftijd overleden. Deze in
Groot-Brittannië geboren
zangeres maakte in de jaren
twintig naam in Parijs en
werd later een beroemde
nachtclubster in New York.
Mercer, die op een boerderij
woonde in de buurt van
Pittsfield, Massachusetts,
stierf na een kortstondige
ziekte. Haar stijl zou zangers
hebben geïnspireerd als
Frank Sinatra, Peggy Lee,
Lena Home, Nat King Cole
en Billie Holiday.
Dada-stichter Marcel
Janco overleden
TEL AVIVI In Israel is zaterdag
de schilder Marcel Janco. een van de
stichters van de Dada-beweging, op
89-jarige leeftijd overleden. De in
Roemenië geboren Janco stichtte
Dada in 1916 in Ztirich samen met
Tristan Tzara, Hugo Ball, Hans Arp
en Richard Hülsenbeck en de Neder
lander Otto van Rees om te proteste
ren tegen de heersende artistieke con
venties en af te rekenen met de be
schaving die had geleid tot de Eerste
wereldoorlog. De beweging werd snel
groter en er werden soortgelijke groe
pen gevormd in Berlijn. Parijs en
New York. Picasso was een van de
aanhangers.
X-DIRECTEUR NEDERLANDSE COMEDIE EN CARRÉ OVERLEDEN
Koninklijk S3 Naieiiar.dsch
WKK-iMSTa. iKStSRMM.
ELKEIi AVOND
HSTERDAM - Het
euws van Guus Osters
engaan en zijn begrafe-
dinsdag in alle stilte
ram voor de buitenwe-
d toch nog onverwacht,
donderdag j.l. op 68-ja-
leeftijd overleden
?aterman leed de laatste
I aan een slopende ziek-
die hij overigens zoveel
igelijk voor de buiten-
reld verborgen hield.
werk als directeur
n theater Carré sloot hij
rig jaar september af,
iarbij burgemeester Van
lijn hem de zilveren
nning van de stad Am-
rdam uitreikte.
ter was jarenlang een zeer
angrijk man in theaterland.
Dnnen als acteur en nog ja-
dienst doend als een wat
rjarige .jeune premier"
ek hij al snel zakelijke en
[anisatorische talenten te
iben die hem vanaf de op-
ihting van de Nederlandse
ledie tot de grote man van
schouwburg aan het Leid-
ilein maakten. De actie To-
it van 1969 werd voor hem,
als voor vele van zijn colle-
l's, een breuk in zijn carrière,
y wist zich er over heen te
rken en een „nieuw leven"
jeginnen in Carré. Het was
nitri Frenkel Frank die
n dan ook de „enige realist
in een irrëele wereld" noem-
Jonge held
nieuwste schilderijen
tn Jaap van den Ende
944) vragen door hun
mplexiteit tamelijk veel
ncentratie van de kij-
fr. In de serene bene
nzaal van galerij Orez
)biel hangen slechts vijf
lilderijen - de zesde
ngt in een andere zaal -
e in deze ruimte volle-
g tot hun recht komen.
vormen geen serie, zoals bij
el werk van Van den Ende
geval is, maar zijn zelfstan-
je schilderijen met een eigen
intiteit. Elk schilderij is een
Guus Oster begon zijn loop
baan in 1934 bij de gezelschap
pen van Van der Lugt Melsert
en Dirk Verbeek, het Hofstad
Toneel en het Residentieto
neel. In 1942 richtte hij een ei
gen groep op met Ank van der
Moer, die zijn vrouw zou wor
den en bij wie hij een dochter
Annemarie Oster zou hebben,
na de oorlog stond hij aan de
wieg van Comoedia (met Cor
Hermus en Joan Remmelts) en
in 1950 kwam hij met Johan
de Meester en Han Bentz van
den Berg in de leiding van de
nieuwe Nederlandse Comedie.
Daar werd hij de grote baas.
Hij hield de zakelijke proble
men ver van zijn collega's die
hij artistiek niet wilde belas
ten. Hij zelf combineerde zijn
zakelijk leidersschap met vele
rollen als de jonge held in
vooral licht Frans repertoire
en in o.a. de komedies van
André Roussin en een succes
stuk als „Het ei" van Felicien
Marceau.
Tomaten
Oster was geen groot acteur en
zocht elders ruimte voor kwa
liteiten. Aan zijn toneelleiders
schap kwam een abrupt eind
toen maatschappelijke druk
rond '68 veranderingen bin
nen zijn gezelschap op gang
brachten en in '69 plotseling
de tomaten vanuit de zaal een
Een van de rollen van Guus
Oster: misdadiger Mackie
Messer in Brechts „Driestui-
versopera
definitief eind maakten aan de
groep die jarenlang met groten
als Bentz van den Berg. Ank
van der Moer, Ton Lutz, Ko
van Dijk, een onneembaar bol
werk in theaterland leek. Os
ter terugkijkend in een inter
view uit 1971: „Natuurlijk heb
ik me dat erg aangetrokken.
Ik ben er mijn haar door kwijt
geraakt. Het groeit nu weer,
maar het zal je gebeuren dat je
's morgens wakker wordt,
over je hoofd wrijft en dan een
bos haar in je handen houdt."
Bentz van den Bergh ging er
aan onderdoor, Ank van der
Moers carrière zou er een defi
nitieve knak van krijgen.
maar Oster ging stil verder.
„Ik moest tot bezinning kon-
men. De dingen op een rij zet
ten. Mijn wrok en spijt over
alles wat er gebeurd is zien te
verwerken. Ik ben er nu over
heen" zei hij twee jaar na de
Actie Tomaat.
Gladde zakenman
Het leek toen even of Guus
Oster uitgespeeld was. In de
kritiek werd voornamelijk ne
gatief over hem geschreven:
Oster, de gladde zakenman, de
handelaar in goed verkoop
baar toneel, de ex-directeur
van een goed geolied amuse
mentsbedrijf. Hij bleek harder
dan zijn collega's, in discussies
kreeg je hem niet om ver, en
hij hield altijd dat ironisch,
monkelende, of hij de wereld
in de maling nam. Hij startte
zijn toneelmotor weer op met
de regies van vrije produkties,
kreeg via een achterdeur weer
toegang' tot dat toneel toen De-
fourny, directeur van het Ne
derlands Theater Centrum
overleed, en hij hem kon op
volgen. Guus Oster „in brui
loften en partijen" heette het
toen, maar Oster deed meer.
De televisie ging een grote rol
in zijn leven spelen, met - toen
nieuwkomer - Sonja Barend
begon hij „Ster allures" en in
'73 werd hij directeur van het
Amsterdamse theater Carré.
Er deden onmiddellijk berich
ten de ronde als zou Oster zich
zo weer tot Nederlandse „to
neelpaus" opwerken, maar een
feit is dat Oster van dat oude
Carré weer een bloeiende zaak
maakte, met een sterk geva
rieerde programmering. To
neel, cabaret, show van hoog
niveau gaven Carré dezelfde
allure als de Stadsschouwburg
ooit onder hem had gehad.
Tegen toneelbestel
Oster had een zeer uitgespro
ken mening over ons toneelbe
stel. Hij was sterk tegen to
neelspreiding, en die mening
stak hij niet onder stoelen of
banken. Hij geloofde dat de
spreiding via vele gezelschap
pen en de invloed van het vor
mingstoneel in de zeventiger
jaren sterk kwaliteitsvermin-
derend werkten: „Concentra
tie, fusie, de enige mogelijk
heid om een produkt van ho
gere kwaliteit te krijgen" zei
hij, en over het mes van de
verandering die op de keel
van het toneel werd gezet: „Ik
denk wel eens, als je het toneel
aansprakelijk stelt voor het
feit dat er nog maar zo weinig
interesse bij het publiek be
staat, moet je ook de bioscoop
aansprakelijk stellen, want
daar loopt het bezoek ook te
rug. Maar ik herinner me niet
dat er in een bioscoop ooit ie
mand met een tomaat heeft
gegooid"
Oster bleef meedoen aan po
pulaire tv-spelletjes als „Wie
van de drie" en draaide stil,
maar zeker door in Carré. Zijn
kwaliteiten werden door Am
sterdam erkend, toen men het
officiële adviseursschap gaf bij
de uitwerking van dé plannen
Guus Oster voor een oud affiche voor theater Carré, dat hij tus
sen 1973 en 1983 tot grote bloei bracht.
Eerder krijg hij de onderschei
ding als Officier in de orde
van Oranje Nassau, in '56
werd hem de zilveren Bouw
meesterpenning toegekend.
Oster was ondanks vele rollen
in stukken als „U spreekt met
uw moordenaar", Mackie Mes
ser in de „Driestuiversopera",
„Leessen in laster", films als
„Hollands Glorie", „Kleren
maken de man" en veel later
„Kort Amerikaans" niet een
man die als onvergetelijk ac
teur de historieboeken in zal
gaan. Wel een man die de pro
blemen van het toneel als geen
ander kende, die wist toen
„zijn" Nederlandse Comedie
de nek uitstak met „Dantons
dood" in een supermontage
met Fons Rademakers en Ko
van Dijk „dan heb je tien keer
de zaal vol en dan loopt het
niet af, nee, dan is het afgelo
pen". en die het vol krijgen
van de zaal als voorname taak
ten opzichte van publiek en
subsidiegever zag. Geen man
met een grote, bevlogen
droom, maar een theaterrea
list.
BERT JANSMA
keten van diverse doeken
(segmenten) met eigen vorm
en beschildering. Zij zijn vol
gens een bepaald systeem ge
ordend en kunnen zowel los
van elkaar tegen de wand
hangen als tegen elkaar aan.
waardoor ze in een enkel ge
val een gesloten vorm zijn. In
het zesde schilderij zijn de af
zonderlijke segmenten ver
dwenen en bestaat het schilde
rij uit één doek met een grilli
ge omtrek.
De beschildering van de diver
se segmenten is eveneens com
plex. Met losse, felle penseel
streken in heldere kleuren
geeft Van den Ende een emo
tionele lading aan de logische
struktuur die de grondslag van
zijn werk vormt. Het segment
is als zelfstandig beeldelement
ook de drager van de beschil
dering. En dit leidt zo nu en
dan tot een conflict. In enkele
van de werken heeft de pen
seelvoering haar eigen ritme
en lijkt zich los te maken van
het ritme van het segment.
Maar in de meeste gevallen
ïrbonden mt
t gaan in elkaar op.
Samenspel
■RECHT De Dienstenbond en de Voedingsbond FNV wil-
op korte termijn een „openhartig" gesprek met het hoofdbe-
ur van de Nederlandse Bioscoopbond (NBB) hebben over de
üblemen van de bioscoopbedrijven, vooral over het sterk ge
ilde bezoek aan Nederlandse, bioscopen. Volgens de bonden is
t gevaar groot dat „onnodig arbeidsplaatsen verloren zullen
in doordat fundamentele fouten niet worden opgelost". Dit
irijven de landelijke bedrijfsgroepen bioscopen van beide bon-
in een open brief aan de NBB.
bonden signaleren grote onrust onder het bioscooppersoneel,
ontstaan is door de negatieve publiciteit over het bioscoopbe-
ijf. Behalve de sterke daling van het aantal bezoekers (in ja-
ari en februari van dit jaar 35 procent minder dan in de eer-
twee maanden van 1983) heeft ook het vervroegd aftreden
i» het NBB-hoofdbestuur veel aandacht getrokken,
bonden zeggen verbaasd te zijn dat zij „op geen enkele wijze"
l benaderd om oplossingen te zoeken voor de problemen van
bedrijfstak. De NBB gaat daardoor volledig voorbij aan de be-
'gen van de werknemers, aldus de bonden. In de „onduidelij-
aanpak" van de NBB missen de vakbonden zaken als een
"Lsleid en verbetering van de kwaliteit van service en pro-
De bonden zien mogelijkheden om plannen te ontwikke-
.waardoor de bioscoop als cultuurdrager alsmede de werkge-
Inheid in de bioscopen kan worden behouden en wellicht
versterkt". Binnen tien dagen willen de Dienstenbond en
Voedingsbond FNV hierover met de NBB van gedachten wis-
Itèven Scheffer dood aangetroffen
N HAAG De 34-jarige Eindhovense kunstschilder Steven
ttffer is dood aangetroffen op het strand van Ibiza. Of Schef-
p-die in binnen- en buitenland bekendheid genoot, een na-
ïlijke of een gewelddadige dood is gestorven, is niet bekend.
niet wanneer hii is gevonden, aldus het ministerie van bui-
zaken in Den Haag.
Van den Ende: „De segmenten
die op anonieme wijze zijn ont
staan bezitten geen emotionele
waarde. Ze hebben een ver
borgen karakter en op intuï
tieve wijze probeer ik dit op te
sporen en vast te leggen met
het penseel." Zo bepaalt de
vorm de beschildering en ont
staat er een samenspel tussen
verstand en emotie.
Tussen de schilderijen onder
ling bestaat er ook een samen
spel. Zij voeren een dialoog
met elkaar; reageren op elkaar
en hebben met elkaar te ma
ken. Een cirkel-struktuur van
grillige lijnen, waarbij de be
schildering uit elkaar getrok
ken is leidt in een ander schil
derij tot een struktuur van
grote vlakken met een zware
penseelvoering. De lijn is ver
vangen door het vlak.
Door de expressieve beschilde
ring van de segmenten lijkt dit
nieuwe werk vooral een emo
tionele en spontane basis te
hebben, maar evenals in zijn
vroegere werk blijft wetmatig
heid en strukturele ordening
het uitgangspunt. Van den
Ende: „Wat in de natuur chao-
Jaap van den Ende, z.t. 1983
tisch lijkt te zijn heeft regels
en wetten. Ik onderzoek de
wetmatigheden van vorm- en
kleursystemen en deze metho
dische basis is bij goed obser
veren uit het werk te halen.
Misschien niet onmiddellijk,
hoewel de logica voelbaar is,
Jaap van den Ende. z.t. 1983
maar bij langer kijken maak je
een ontdekkingstocht binnen
het werk."
De eisen die het werk aan de
kijker stelt volgt uit de be
heerste en afgewogen werk
wijze van Van den Ende. Hij
brengt orde in de chaos, maar
ruimt een steeds grotere plaats
in voor intuitie en emotie.
Sjardijn
In de Kringkrant van de
Haagse Kunstkring stond al
uitgebreid aangekondigd de
kunstenaarsvereniging wil de
afdeling beeldende kunst een
nieuw gezicht geven door ak-
tuele kunst binnen hun bas
tion te halen. De vernieuwing
zal niet van binnen uit gebeu
ren, maar van buiten af moe
ten komen. Zij nodigt een aan
tal jonge kunstenaars, die geen
lid van de Kunstkring zijn, uit
om een keer te exposeren.
Kunstenaars van o.a. het
Haags Centrum voor Aktuele
Kunst en Up to Date Gallery
werden benaderd om per keer
met z'n tweeën of drieeën in
de Albert Vogelzaal tentoon te
stellen De bedoeling is om
„kwalitatief goed werk uit het
vrije circuit binnen de Kunst
kring te tonen". Initiatiefne
mers Phil van der Klundert,
Pim Piët en Martin Sjardijn
hopen met hun reeks tentoon
stellingen niet alleen het pu
bliek en de kunstkritiek bin
nen te halen maar ook hun ei
gen leden een injectie te ge
ven. Het is maar zeer de vraag
of dit de manier is om een fris
se wind door de Kunstkring te
laten waaien en bovendien
blijkt de eerste expositie zo
weinig inspirerend te zijn dat
de injectie ook achterwege zal
blijven. Pim Piët, Martin Sjar
dijn en Ineke van der Velden
bijten de spits af. Het werk
van Sjardijn gaat over „de stil
le strijd tussen een vader en
zoon met als inzet de verstoor
de communicatie en de erosie
van het gezinsleven." Om het
publiek niets te onthouden liet
Sjardijn de ruimte aan zijn va
der, die twintig tekeningen en
zes gouaches exposeert. Sjar
dijn leverde zelf drie gouaches
in. Het zijn simulaties van Ba
con en Hopper en in een vlak
ke penseelvoering probeert hij
iets van deze schilders over te
dragen. Of juist niet, want het
gaat om de ironie in het werk
van Sjardijn en die is van een
soort, alleen al door zijn cryp
tische begeleidende teksten,
die mij volstrekt niet boeit.
Hij probeert met zijn simula
ties en het werk van zijn va
der de gevestigde kunstwe
reld, populaire kunststromin
gen en de vraag over kwaliteit
aan de kaak te stellen, maar
mist zijn doel. Daar is de ten
toonstelling die Sjardijn bij
Gallery Up to Date heeft een
voorbeeld van. De vijf acryl-
schilderijen met de titel „Ex
pressionistisch simulacrum"
nemen het neo-expressionisme
als doelwit; het zijn vervelen
de schilderijen zonder werke
lijk iets over deze populaire
kunststroming te zeggen.
INGRID VAN SANTEN
Galerij Orez Mobiel, Pavil
joensgracht 68/70, „Jaap van
den Ende, schilderijen. Jan
van Munster, objekten en te
keningen. Frans van der
Steen, schilderijen", tot eind
mei. Alleen toegankelijk na
afspraak.
Haagse Kunstkring, Denne-
weg 64, Aktuele kunst Ine
ke van der Velden, Martin
Sjardijn en Piet Piët tot 5
mei, maandag 14-17 uur,
dinsdag t/m zaterdag 11-17
Gallery Up to Date, Zee
straat 40a, „Martin Sjar
dijn", tot 28 april, dinsdag
t/m zaterdag 12-17 uur.
(ADVERTENTIE)
„GENIETEN VAN DOCTOR NERO" (Telegraaf)
Bel 502200
„Elegante en evenwichtige muziek" (NRC)
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN OEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Cis
ke de Rat (al): 13.30, 18.30,
21.00. EUROCINEMA II: Ciske
de Rat (al); 13.30, 18.30. 21.00.
EUROCINEMA III: Thunder
(al); 13.45, 18.45, 21.15. EU
ROCINEMA IV: Sophie's choice
(16); 20.15.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV HekS (al);
14.00
LEIOEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Risky busi
ness (12); 14.30. 19.00. 21.15.
LIDO I (Steenslraat 39. ie».
124130): Terms o» endearment
(al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO
II: Ciske de Rat (al); 14.30.
19.00. 21.15. LIDO III; Carmen
(16); 14.30. 19.00. 21.15. LIDO
IV: Schalies! (12); 19.00. 21.15.
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
133210): Ciske de Rat (al);
14.30, 19.00, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): De
wraak van de ninja (12); 14.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52. tel. 071-125414):
Meisjes met beroepsgeheim
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELUNG
LIDO IV: Robin Hood (ai);
14.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69. tel.
01717-4354); Trading Places
(al); 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Oik Trom en het circus; 14.00.
WASSENAAR* ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269): Ne
ver say never again (12); 20.00.
OEN HAAG* ASTA (Spui 27. tel
463500): Scarface (16); 14.00,
20.00. BYOU (Spui 27. tel.
46.11.77): The dresser (al);
14.00. 19.00, 21.30. CALYPSO
(Spui 27, tel. 463502): Ciske de
rat (al); 14.00, 19.00. 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656); Terms of
endearment (al); 14.00, 18.45,
21.30. BABYLON 2: Silkwood
(al); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 3: Le bal (al); 19.00.
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof
20, tel. 630637): Vacation (al);
t4.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Christine (12); 14.00. 18.45,
21.30. CINEAC 3: Gorky park
(16); 18.45, 21.30. EUROCINE
MA (Leyweg 910, tel. 667066):
The raiders of the lost ark (12);
14.00. 20.00. wo. 20.00. ME-
TROPOLE 1 (Camegielaan, tel.
456756); Sahara (12); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2*
Yentl (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: „E la nave
va" (16); 14.00. 18.45. 21.30.
METROPOLE 4: Fanny
Alexander (16); 20.15. ME
TROPOLE 5: Sophie's choice
(16); 14.00, 20.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400);
Ciske de rat (al); 13.45. 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 2: Scha-
tjes! (12); 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 3: Terms ol
endearment (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Hotel
New Hampshire (al); 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. LE PARIS
1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Bad girls (18); 12.00,
13.30, 15.00. 16.30. 18.00.
19.30, 21.00 LE PARIS 2: Ur
ban cowgirls (18); 12.15, 13.45.
15.15, 16.45. 18.15. 19.45. 21.15.
LE PARIS 3; China love (18);
12.30, 14.00. 15.30. 17.00.
18.30. 20.00. 21.30. PASSAGE
(Passage 63. tel. 460977); De
wraak van de Ninja (16); 14.00.
18.45. 21.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56. tel.
459900); Rocco en zijn broers
(16). 20.00 This property is
condemned (16); wo. 20.00 The
rose tattoo (16); di. 20.00. Sum
mer and smoke (16); di. 22.00.
The glass menagerie (16): wo
22 00
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Robin Hood;
14.00. CINEAC 2: Alice in
wonderland; 14.00. EUROCI-
NEMA: Heidi; wo. 14.00. di.
11.00. METROPOLE 2: De
schele koning en de kraai;
14.00.
Horizontaal: 1 leer der voortplanting
v.h. geluid; 8 roem; 9 schuw dier; 10
persoonlijk vnw.; 11 modegek. 13
nummer (alk.y. 14 hoofddeksel; 16
bijbelse naam; 18 lofdicht; 20 blada
der; 21 Europeaan; 22 open strook in
een bos als afscheiding; 24 middel
om melk te stremmen; 25 buidelbeer
tje; 28 sportevenement (alk 30
bladgroente; 31 karaat (alk.); 32 elek
trisch geladen atoom; 34 afgemat; 35
scherts benaming voor water
Verticaal: 1 toelage voor levenson
derhoud; 2 mannelijk beroep: 3 voeg
woord. 4 vertrek bij een hardloop
wedstrijd. 5 titel (alk.); 6 telwoord. 7
vogel; 11 muzieknoot; 12 voorzetsel.
14 grote houten loods; 15 stad in
Rusland; 17 afgelegen; 19 rivier in En
geland; 23 stopplaats; 26 rund: 27
muzieknoot; 29 gesloten. 31 vrouwe
lijk rund; 33 de onbekende (alk. La
tijn); 34 muzieknoot.
OPLOSSING
iw - N'N ee -®ok ie
:eoj 62 :ei LZ :so gg ^iiey C2 6i
U8A a :eieoi gi :>|ejeq n :aj zi :ej
U :jet!!quesj3>i i :uaa g j| g :jjbis
t :»o e 'W z :aiietueui!|B i riseoqjsA
jaiqepoae ge :aouj vg uoi ge
"Ik IG :bis og -11 82 -Bieo* gg qei
PZ ;BJI 22 :uaaa 12 02 :apo gi
:ba3 9i 'tajeq n ju ci 'lei u oi
:eaj 6 4ch 9 :*eusao*e t qaajuoz^sM