Dikke tranen domineren afscheid
Uitslag Gaudeamus vertolkersconcours wekt beroering
uits koor te gast
|ij Exultate Deo
Bachkoor toont conservatieve
kijk op Johannes Passion
Sleutelgaten gaan het serieuzer proberen
dagpuzzel
NST
I CeidaeOomo/nt
MAANDAG 16 APRIL 1984 PAGINA 9 -
ooskerkse munten-
dst naar veiling
TERDAM Op 2 mei worden in
msterdamse Carlton Hotel de zil-
munten geveild die in 1979 in het
wse Serooskerke werden gevon-
I Deze Serooskerkse muntenvondst
bnd uit 853 exemplaren. Van dit to-
j worden 168 munten niet geveild,
gemeente Veere behoudt er 122 van
bestemd zijn voor het Museum en de
Iers. Daarnaast zijn 22 exemplaren
gekocht door het Koninklijk Pen-
m Kabinet in Den Haag. Het grootste
Ivan de vondst bestaat uit schellin-
Ivan zes stuivers. De schattingsprij-
zijn. volgens numismaat Jacques
gilman, honderd gulden voor een en-
^munt tot 300 gulden voor meerdere
jiplaren.
Verfrestanten
als kunst
„Dit is kunst". Dat zegt Otto
Schart, een Westduitse te
kenaar en kunstverzame
laar, te vinden in Berlijn,
waar zaterdag een grote
tentoonstelling van moderne
kunst is geopend. Schart
had een geweldige partij
oude troep meegenomen en
uitgestald als „Vloer voor
werpen", waarmee hij zich
nogal wat verbazing op de
hals haalde. Zijn inbreng be
stond geheel uit schildersat
tributen en schoonmaak
spullen, die als vuilnis door
de gebruikers zijn achterge
laten. Schart zag er echter
heel wat mooiers in.
Antiekbeurs van Breda geopend
BREDA Zonder officieel vertoon is afgelopen week
einde de 18de Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs in
het Turfschip van Breda geopend. Achtendertig anti
quairs en kunsthandelaren uit Nederland en België la
ten daar hun beste stukken zien. Met name de Breda-
naar Pieter van Aalst is met indrukwekkende meube
len uit de 17e eeuw vertegenwoordigd. Het ene is een
prachtig gesneden Noord-Nederlandse beeldenkast uit
1640 met het stadswapen van Enkhuizen (vraagprijs
drie ton). Het andere is een fenomenaal mooi gemak-
quetteerd kruisvoetkabinet uit 1690 dat toegeschreven
wordt aan de beroemde» Amsterdamse ebbenist Jacob
van Mekeren: vraagprijs 225.000 gulden. De antiek
beurs in Breda laat zien dat de deelnemers er veel aan
is gelegen te bewijzen dat „Breda" inderdaad na Delft
de tweede kunstbeurs is van Nederland alle pogingen
die aangaande van Amsterdam (Nieuwe Kerk) en
Valkburg ten spijt. Behalve topstukken zijn in Breda
ook objecten te koop voor 100 gulden en minder. De
Bredase antiekbeurs loopt tot en met 23 april.
Omzet STER gestegen
tot 260 miljoen gulden
HILVERSUM - Het bedrijfsleven heeft vorig
jaar tien procent meer aan reclamebood
schappen op radio en televisie besteed. In
1983 bracht de STER-reclame 260,3 miljoen
gulden op, tegen 236,9 miljoen in 1982. De
stijging is vooral te danken aan de terugkeer
van de reclameblokken rond het NOS-jour-
naal van 19.00 uur, zo meldt de Stichting
Etherreclame (STER) in haar jaarverslag
over 1983. Het aantal bedrijven dat reclame
zendtijd kocht bij de STER is met 876 onge
veer gelijk gebleven. Het aantal verschillen
de tv-adverteerders daalde iets: van 431 tot
418. Op de radio was daarentegen een lichte
stijging waarneembaar, van 450 tot 458 be
drijven. Het gemiddelde bedrag dat een
tv-adverteerder uitgaf steeg in 1983 van
536.000 tot 613.000 gulden.
rankelend
lieert van
leerlijkheid"
|/)GMADE Harmo-
l| „De Heerlijkheid
igmade" schotelde de
jiekers van de bomvol-
P "Schuur zaterdagavond
prachtig concert voor,
jrbij de verschillende
pingen van de vereni
gen aan bod kwamen.
I
orkest musiceerde, dat het
jlieve lust was en gaf an-
jïaal blijk van haar hoog
au. Dirigent Bakema diri-
pe alles met vaardige
p. Zo vaardig zelfs, dat hij
^tokje na een salto opving
onverdroten verder diri-
ne. De drumband onder
(ng van Jan van Hoven
j met bloemen afscheid
Marie van Leeuwen, die
j moederschap niet kan
bineren met het moeder-
jp. Marie schonk de drum-
P als dank voor vele fijne
i een muziekmars, die
dochter Suzanne is ge-
pid.
nuziek staat bij een jaar-
[ert van een harmonie na-
ttijk voorop. Vooral in het
[mer „Theme varié" kwam
ömenklank van het orkest
ïdig tot zijn recht. Het in
[uw-zijnde majorettekorps
de de groeiende lijn en het
éden was zonder meer
lederend. Ook de leerlin-
onder leiding van Peter
vers gaven blijk van hun
Seringen.
OMZIEN ZONDER WROK VOOR DOE MAAR
DEN BOSCH Om de tientallen flauwgevallen meis
jes snel te kunnen afvoeren, was tussen podium en pu
bliek een speciale gang gebouwd. Een legertje veilig
heidsmensen was enkel en alleen belast met het „ont
zetten" van klemgedrukte of flauwgevallen Doe Maar-
fans. Deze uitzinnige taferelen behoren, na de af
scheidsconcerten die deze razendpopulaire groep zater
dag gaf, voorgoed tot het verleden. Terwijl bij de Maas
poort in Den Bosch nog menig traantje werd geplengd,
haalden Henny Vrienten, Ernst Jansz, Jan Hendriks
en Jan Pijnenburg opgelucht adem.
inzinedieven
^ngehouden
:lofarendsveen
:ns een surveillance heeft
ditie twee benzinedieven
terdaad betrapt. De da-
allebei Leidenaars van
[veer 20 jaar oud, waren
l bij het industrieterrein
Lasso benzine uit andere
|s over te hevelen. De da-
KARKT LEIDEN (16-4)
slachtvee 1139. stieren 125.
tschapen en lammeren 429. to-
I693. Prijzen: extra kwaliteit dik-
I 9,60-13.75. stieren (resp. 1e er
w.) 8,45-9,40 7,75-8,40. vaarzen
L 1e en 2e kw.) 7,75-8,85
(7,70. koeien (resp. 1e, 2e en 3e
7,45-8,75 6,50-7,40 6,05-6,45.
I Ikoeien 5,50-6,55. schapen
240, per kg 5.25-7,00. lammeren
Ü00. per kg 10,00-12,00. Stem-
(resp. handel en prijzen): slacht-
k vlot - gelijk, stieren matig - iets
schapen en lammeren redelijk -
Iix Heymansshow in
Ineentemuseum
(j I HAAG In het kader
de mode-evenementen in
laags Gemeentemuseum
de couturier Max Hey-
zondag 29 april om vijf
ijn nieuwe kreaties onder
;el „L'art et la mode". De
intaties worden afgewis-
door het danspaar Alexa-
ladius en Han Ebbelaar.
„Dan valt er verder niet veel
te zeggen", zei zanger/bassist
Vrienten aan het eind van het
concert. „Het was voor ons een
te gekke tijd en een te gek
groepje". Met Doe Maar is in
derdaad niet meer dan een te
gek groepje verloren gegaan,
dat langzaam maar zeker alle
greep verloor op de taferelen
die zich rond de concerten af
speelden. Ook zaterdag moes
ten de over hun toeren ge
raakte fans weer bij bosjes
naar de EHBO-post worden
gedragen. De meeste anderen
die zich direct voor het podi
um waagden, snakten naar
adem in de zwetende mensen
massa.
Met muziek heeft dat natuur
lijk al lang niets meer te ma
ken. Deze gebeurtenissen bij
optredens van Doe Maar zijn
een volkomen eigen leven
gaan leiden. Ongeroerd gaf
Henny Vrienten in Den Bosch
te kennen dat hij blij was dat
het de laatste keer was. De
8500 fans die de gedenkwaar
dige concerten zaterdag bij
woonden, dachten daar na
tuurlijk heel anders over. Het
waren dan ook beslist geen
vreugdetranen die er volop
waren te zien toen het neon
licht weer aanknipperde nadat
de vier razendpopulaire Bra
banders voor het laatst van het
podium stapten.
Brabantse Beatles
Achterin de zaal en in andere
delen van het sportcomplex
probeerden de handelaren in
Doe Maar-attributen nog één
keer goed hun slag te slaan.
Iedereen met genoeg geld kon
in de Maaspoort de nieuwste
T-shirts, sjaals, polsbandjes,
kortom een complete zome
ruitrusting in de bekende felle
Doe Maar-kleuren aanschaf
fen. „Hoe bestel je zo'n prach
tig Doe Maar-badlaken",
schreeuwden de gele kaartjes
die als confetti op de grond
buiten de hal lagen. Ook de
„Stichting Media Communica
tie" was bij de ingang actief
om de fans uit te leggen hoe zij
De meest populaire en bejubelde zanger van Doe Maar Henny Vrienten verlaat, toegejuicht
door zijn fans, geëmotioneerd het podium.
in het bezit kunnen komen In afwachting van de Brabant- weer fantastische Doe Maar-
van zo'n fabelachtige kleuren- se Beatles was een filmploeg speelfilm. In de nadagen van
poster van hun idolen. Onder- aan het begin van de avond al de populairste groep die Ne-
getekende schafte zich voor volop bezig met het maken derland ooit heeft gekend, lijkt
deze gelegenheid een fantasti- van opnamen die uiteindelijk werkelijk iedereen alles in het
sche Doe Maar-balpen aan. moeten resulteren in een al- werk te stellen om nog snel
Verrassingen
De groep speelde 's avonds tot
ieders verrassing een totaal
andere set dan tijdens het
rechtstreeks via de televisie
uitgezonden middagconcert.
Zo ontbraken Herman Brood,
Jean Blaute en het zingende
duo van het Goede Doel, die
's middags voor de verrassin
gen zorgden. In plaats daarvan
trad Doe Maar 's avonds weer
even in de allereerste samen
stelling op. Aan alles was te
merken dat dit concert mis
schien nog wel de grootste be
levenis was voor de mensen óp
het podium. De fans die de
teksten van alle nummers van
kop tot staart meebrulden, za
gen hun groep die avond gein-
spireerder dan ooit op het po
dium staan. In „Nachtzuster"
en „Is Dit Alles" beleefden
Ernst, Henny en de twee Jan
nen de beste momenten. Nadat
de laatste spreekkoren ver
stomden, kon de hereniging
tussen de wachtende ouders en
hun verdrietige kroost op gang
komen. Ergens bij de uitgang
van de hal bleef een papiertje
met één strip plakband aan de
muur hangen. Daarop stond
een gedicht dat Ernst Jansz
speciaal voor z'n fans schreef:
„Alles achter me laten. Ik kan
niet anders. Je hoeft het niet
te snappen. Denk nog es aan
me".
NICO MOKVELD
De stad Rotterdam heeft zater
dag twee evenementen van in
ternationale alure gekend, na
melijk een marathon en een
muziekconcours. Het zijn eve
nementen die tot op grote
hoogte met elkaar zijn te ver
gelijken. Een concours is als
een marathon en omgekeerd.
Beide verlangen veelal profes
sionele voorbereiding, omdat
er zulke extreme prestaties
worden verwacht en zijn dus
lichamelijk zowel als geestelijk
onvoorstelbaar uitputtend. Is
er geen marathon gelijk, con
coursen komen al evenmin
overeen - zelfs niet die van de
zelfde soort. Het kardinale
verschil schuilt wellicht in het
feit dat de koers van een con
cours veelal door een jury
wordt bepaald. Na afloop is er
voor het publiek natuurlijk ge
spreksstof te over, waaruit
vaak blijkt dat men vaak ver
geet rekening te houden met
allerlei objectieve maatstaven,
zoals de techniek, de logica
van de voordracht en, zelfs, de
keuze van het programma.
Maar een discussie als zater
dagavond in en om de Kleine
Zaal van de Rotterdamse Doe
len, na afloop van het Interna
tionaal Gaudeamus Vertol
kersconcours, komt betrekke
lijk zelden voor.
Hoewel interpretaties van he
dendaagse muziek, waar het in
dit concours ieder jaar om
gaat, heel moeilijk zijn in te
schatten, had de jury het naar
vrijwel ieders mening de
Amerikaanse 33-jarige Ameri
kaanse pianiste Kathleen Su-
pové in deze finale nooit de
2de, maar „ten hoogste" de 5de
en laagste prijs moeten geven.
Nu kreeg de 27-jarige Neder
landse fluitist Jos Zwaanen
burg maar de 4de, terwijl hij
een plaats hoger had moeten
eindigen. Een 2de had hem
trouwens ook niet misstaan,
want zijn „Nidi,, voor piccolo
van Franco Donati was een
van de fijnste belevenissen
van de avond. Sfeerrijk en
veerkrachtig klonk zeker ook
het werk van eigen hand, na
melijk „Solo for prepared flu
te". Het slachtoffer van deze
gang van zaken was echter de
34-jarige Australiër John An
derson, die zich in „Chimaera"
met geluidsband weliswaar ta-
Slotconcert van het Internationaal
Gaudeamus Vertolkers Concours en
het Internationaal Arnold Schön-
berg Piano Concours in de Kleine
zael van De Doelen, Rotterdam.
melijk onzeker voelde, maar
van „Texte" van de Duitser
Hans Otte een indrukwekkend
theater voor stem en basklari
net maakte. De positie van
The Würzburger Percussion
Quartett scheen van aanvang
af niet geheel duidelijk. Ver
nuft bezit het meer dan vol
doende, getuige een technisch
nagenoeg perfecte uitvoering
van het ritmisch complexe
„She is asleep" van John Cage.
Onder druk van de wedstrijd
liet de verbeeldingskracht
echter te wensen over.
Overduidelijk was in elk geval
de 1ste prijs voor de 23-jarige
Duitse fluitiste, zo beheerst en
zelfverzekerd was haar pre
sentatie. Dit alles neemt na
tuurlijk niet weg dat Kathleen
Supové een voortreffelijke
musicienne is, die ditmaal
haar avond blijkbaar niet had.
Maar bij die 2de ook nog de
BUMA-prijs voor het best uit
gevoerde Nederlandse werk,
daarmee heeft zij toch echt te
veel gekregen. Dat kan geluk
kig beslist niet gezegd van de
30-jarige Duitser Josef Anton
Scherrer en de Nederlandse
pianistes Monique Visser en
Arielle Vernède, die resp. de
lste, 2de em 3de prijs van het
gelijktijdig en al eveneens bij
Gaudeamus gehouden Interna
tionale Arnold Schönberg Pia
noconcours in de wacht heb
ben gesleept. Zij ontliepen el
kaar niet veel.
LUC. KNöDLER
JEN Het Lente-concert, zaterdagavond in de Stadsge-
[zaal, vormde het hoogtepunt van een vierdaags bezoek
de "Gesangverein Liederkranz" uit Sandhausen (Duits-
ij aan de C.O.V. Exultate Deo (Voorschoten). Dit door
e koren gegeven concert was bijzonder gevarieerd.
_jrepertoire van de twee koren loopt namelijk nogal uiteen,
jen de VoorschoJenaren zich voornamelijk toe op oratoria
perken van een dergelijk karakter, de Liederkranz is meer
Ecialiseerd in het "lichtere" genre. In het kader van de uit-
inpling echter hadden beide koren werken in beide genres in-
yjldeerd.
üBt algemeen kan het als een pluspunt gelden voor prof. dr.
Pi Rectanus, de Duitse dirigent, dat hij muzikaal gezien meer
Idfijn stemmenmateriaal weet te halen dan Sander van Ma-
Dit bleek vooral in die werken, waarin het Duitse koor het
it thuis was. In een aantal Duitse volksliederen bijvoorbeeld
luidelijk te horen, dat veel aandacht besteed was aan dyna-
en tekstuitbeelding. Behalve deze volksliederen bracht de
rkranz Sandhausen o.a. nog een koraal van Bach en liede-
jvan Brahms en Mendelssohn ten gehore. In contrast met
kwalitatief hoogstaande werken stonden de "Herbsttage"
Helmut Sadler, nogal banale en vlakke muziek. Een punt
kritiek wordt wel gevormd door de geringe aandacht die
Ie stemvorming besteed lijkt; met name bij de sopranen was
'nderlijk (keelgeluid).
ate Deo klonk met ongeveer evenveel koorleden over het
een een stuk massaler en minder genuanceerd. Dit bleek
•rbeeld bij de vertolking van een aantal Engelse liederen
'in de nuances in de massaliteit helaas ten onder gingen,
.verrassend in het programma waren de delen uit de musi-
*The sound of Music", die ten dele behoorlijk geïnspireerd
ien gezongen.
Massaliteit en nuancering elkaar niet hoeven uit te sluiten
ezen beide koren in het gezamenlijk o.l.v. Hans Rectanus ge
zien "Am Brunnen vor dem Tore" van Schubert.
MARCEL VAN BAARLE
Geen
afwijkend
gedrag in
Russisch
theater
MOSKOU Anatoli
Efros, de nieuwe artistieke
leider van het Taganka-
-theater in Moskou, heeft
zijn acteurs gewaarschuwd
geen afwijkend gedrag te
zullen toestaan en gezegd
een einde te willen maken
aan interne 'meningsver
schillen. Aldus de regis
seur in het weekblad „Li-
teratoernaja Gazeta".
In de verklaring, de eerste
geschreven vermelding
dat Efros de leiding van
het theater heeft overge
nomen, wordt Ljoebimov
niet een keer genoemd.
Deze richtte 20 jaar gele
den het Taganka-theater
op en maakte het tot het
populairste en meest be
sproken theater van de
Sovjet-Unie. Hij voerde
gedurende zijn carrière
een eindeloze strijd tegen
ambtenaren van het mi
nisterie van cultuur om
zijn eigenzinnige produk-
ties op de planken te kun
nen brengen. Ljoebimov
verblijft sinds vorig jaar in
het Westen.
Na zijn benoeming tot
hoofd van het Taganka-
-theater deed het gerucht
al snel de ronde dat Efros
Ljoebimov zou hebben
verraden. Iemand stelde
zelfs voor „de reputatie
van het theater te begra
ven" en een andere noem
de Efros een „Judas".
LEIDEN Voor een vrijwel
uitverkochte Pieterskerk gaf
het Bachkoor Holland o.l.v.
Charles de Wolff afgelopen za
terdag in de uitvoering van
Bachs Johannes Passion talrij
ke staaltjes van zijn verbluf
fend technisch en muzikaal
kunnen ten beste. De samen
zang is nagenoeg perfect: in
zetten en afrondingen zijn van
een haarscherpe precisie en
het verloop van de uitvoering
daartussen, ongeacht het ka
rakter van het notenbeeld, is
in alle opzichten al even gron
dig afgewerkt. Toch is de ma
nier van zingen van het Bach
koor niet krampachtig of af
standelijk door een overmatige
aandacht voor de techniek.
Het koor staat ver boven de
materie en geeft er een prach
tige interpretatie van. De sub
tiele eenvoud, die zo vaak in
de 'Johannes' doorklinkt en
haar zo aantrekkelijk maakt,
wordt ook daadwerkelijk als
eenvoud gebracht, hetgeen
pleit voor de muzikale een
heid, die dit koor van zo'n 80
leden heeft bereikt.
Verbazingwekkend haast was
de lichtvoetigheid, die het in
snelle passages als de 'turbae'
bereikte en verder klonken
dramatische passages als die
gewijd zijn aan de dood van
Jezus met een beklemmende
droefheid. Een veel voorko
mend verschijnsel bij koren
van deze omvang, om in het
forte de kelen ver open te
sperren en eens flink uit te ha
len, wordt bij het Bachkoor
niet aangetroffen. De klank
blijft er verfijnd, vol betekenis
en door een muzikale schitte
ring omgeven.
Met de zes solisten had het
koor musici in huis van een
onbetwistbaar gehalte, die
voornamelijk beoordeeld dien
den te worden op hun vermo
gen in het enorme midden
schip van de Pieterskerk dui
delijk over te komen. Het
sterkst op dit punt was de te
nor Hein Meens, die aan zijn
op zich weinig spectaculaire
partij van reciterend evange
list een maximum aan warmte,
diepte en natuurlijkheid mee
gaf, i.t.t. de tenor Howard
Crook, die duidelijkheid eer
der bereikte door een gefor
ceerde en zelfs wat schreeuwe
rige trant van zingen. De bas
Max van Egmond kon muzi
kaal na Meens als een goede
tweede worden gekwalifi
ceerd, op zijn beurt gevolgd
door de bas Hermann Polster,
die met zijn ingehouden en
wat stijve voordracht verhou
dingsgewijs het minst effect
sorteerde. Van de twee vrou
welijke solisten maakte de hel
dere en zuivere sopraan van
Marianne Koopman meer in
druk dan de meer timide klin
kende alt van Rosemarie
Lang.
Onvrede bleef bij mij, ondanks
alle kwaliteit bestaan over de
uiterst conservatieve kijk, die
het Bachkoor op de Johannes
Passion had en die de luiste
raar, die in toenemende mate
gewend raakt aan de lichte,
authentieke uitvoeringen van
tegenwoordig, toch wel zwaar
moest vallen. De Wolff nam
de tempi zoals dat 20, 30 jaar
geleden gebeurde, extreem
laag en legde het er, vergele
ken met zijn collega Harnon-
court, muzikaal duimendik bo
venop, hoe mooi dat hij dat
overigens aanpakte. Tegen die
achtergrond was het gebruik
van een summiere instrumen
tale begeleiding inconsequent
te noemen en in de totaal
klank vaak onvoldoende.
Verder moet, alle jubelverha
len over de akoestiek van de
Pieterskerk ten spijt, elke keer
weer worden geconstateerd
dat détails veel minder duide
lijk floreren dan de brede
klanklijnen. De statische kora
len b.v. komen er optimaal tot
hun recht, maar met meer
stemmige passages b.v. is dat
veel problematischer. De tri
bune die is opgericht om het
koor hoger te laten staan en
duidelijker te laten klinken,
blijkt weinig effect te hebben
gehad. De weergave is globaal,
voor een kerk van deze afme
tingen goed, maar suggereert
veel en laat de sfeer in het
werk mijns inziens te sterk de
boventoon voeren.
DIRK VOOREN
LEIDEN Met de nieuwe
single „Bezoekt u toch Euro
pa" lijken cfe Leidse Sleutelga
ten hun dubbelzinnig hitverle
den enigszins achter zich te la
ten. Deze single komt deze
week uit en staat ook op hun
onlangs landelijk uitgebrachte
L.P. „De Leidse Sleutelgaten".
De dubbelzinnige toespelingen
in liedjes als „Joke stop toch
met koken, want ik wil neu-
...tronenbomstickers met je
filakken" of de tekst in het
iedje „Allemaal deuken", lij
ken een beetje tot het piraten-
verleden van de Leidse band
te horen.
Op de nieuwe L.P. zijn behal
ve deze „krakers" een flink
aantal „andere" geluiden te
horen. Vooral het nummer
„Intercity" van de sinds kort
bij de band spelende bassist
Toon Walschots stijgt boven
het tot nu toe gemiddelde ni
veau van de groep uit. De
oude bassist moest de band
verlaten vanwege een ongeluk
waarbij hij zijn vingers dusda
nig beschadigde dat spelen
niet meer kan.
Eén van de redenen om meer
het serieuze pad op te gaan is
volgens zanger/gitarist Ron
van Tol het feit, dat de groep
in Hilversum geboycot wordt.
Ron van Tol: „In België zijn
we heel erg populair, treden
we vaak op en hebben met
beide singels de derde plaats in
de top tien gehaald. In Neder
land worden we geboycot. De
single „Allemaal deuken" is
misschien één keer gedraaid,
terwijl toch het merendeel van
de carnavalskrakers dit jaar
dubbelzinnig waren. Frits
Spits noemt ons al de Leidse
Spuigaten. Nu gaan we het
wat serieuzer proberen, wat
minder hoempapa."
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Cis-
ke de Rat (al); za. t/m wo. 13.30,
18.30. 21.00. EUROCINEMA II:
Ciske de Rat (al); za. t/m wo.
13.30, 18.30, 21.00. EUROCI
NEMA III: Schatjes (12); za. t/m
wo. 13.45. 18.45, 21.15. EU
ROCINEMA IV: Sophie's Choice
(16); 20.15.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Annie (al);
za. t/m wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, lel. 071-121239): Christine
(12); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO
I (Steenstraat 39, tel. 124130):
Terms of endearment (al);
14.30, 19.00, 21.15. LIDO II:
Ciske de Rat (al); 14.30, 19.00,
21.15. LIDO III: Carmen (16);
14.30, 19.00, 21.15. LIDO IV:
Schatjes (12); 19.00, 21.15.
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
133210): Ciske de Rat (al);
14.30, 19.00, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875):
Querelle (12); 14.30, 19.00.
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Blue jeans
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Robin Hood (al); za.
t/m wo. 14.30.
GREENWAY THEATER
(Schoolstraat 23-b, tel. 01717-
4354): Trading Places (al); ma
t/m wo. 20.00. Octopussy (12);
za. t/m wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING:
Lucky Luke (ned. gespr.). za
t/m wo. 14.00.
WASSENAAR* ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269): The
day after (12); do. t/m wo. 20.00.
DEN HAAG* ASTA (Spui 27, tel.
463500): Scarf ace (16); 14.00,
20.00. BYOU (Spui 27. tel.
46.11.77): The big chill (al);
14.00, 19.15, 21.45. CALYPSO
(Spui 27. tel. 463502): Ciske de
rat (al); 14.00, 19.00. 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656): Terms of
endearment (al); 14.00, 18.45.
21.30. BABYLON 2: Silkwood
(al); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 3: The dresser (al);
19.00, 21.30. ma. dl. ook 14.00.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. teL
630637): Christine (12); 14.00,
18.45. 21.30. CINEAC 2: Dia
monds are forever (12); za. t/m
wo. 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Gorky park (16); 14.00. 18.45,
21.30. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066): The raiders of
the lost ark (12); 14.00, 20.00,
wo. 20.00. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756):
Yentl (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2. Fanny
Alexander (16); 20.15. De sche
le koning en de kraai (al); 14.00.
METROPOLE 3: „E la nave
va" (16); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Le bal (al);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 5: Sophie's choice (16);
14.00. 20.30. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): Ciske
de rat (al); 13.45. 18.45, 21.30.
ODEON 2: Schatjes! (12);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Hotel New Hampshire (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Terms of endearment (al);
13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS
1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Gekooide begeerte
(18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.30,
18.00, 19.30, 21.00. LE PARIS
2: China love (18); 12.15, 13.45,
15.15, 16.45, 18.15, 19.45, 21.15.
LE PARIS 3: Het weense
hoertje op haar hoogtepunt
(18); 12.30, 14.00, 15.30. 17.00,
18.30, 20.00, 21.30. PASSAGE
(Passage 63. tel. 460977): De
wraak van de Ninja (16); 14.00,
18.45, 21.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56. tel.
459900): The roman spring of
mrs. Stone (16); ma. 22.00. di.
20.00. Bloodkin/last of the mo
bile hot-shots (16); di. 22.00.
wo. 20.00. Suddenly last sum
mer (16); wo. 22.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Robin Hood;
wo. 14.00. CINEAC 2: Alice in
wonderland; za. t/m wo. 14.00.
EURO CINEMA: Sjors en
Sjimmie en de toverring; wo.
14.00. METROPOLE 2: De
schele koning en de kraai;
14.00.
1
J'
3
4 S
I
6
7
-
8
9 1
11
12
r
14
M
15
16
Li"
18
19
20
-
21
I
22
I I
l
I I
Horizontaal: 1 uiteindelijk; 4 het
scherp v.e. snijdend voorwerp; 8 Rus
sisch gebergte; 9 springstof; 11 niet-
deskundige; 13 wiskundig getal; 14
muzieknoot; 15 meubelstuk; 17 tover
kol. 19 bewijs van een couponblad;
21 larve der langpootmug; 22 lekker-
Verticaal: 1 olifantssnuit; 2 snaren-
speeltuig der Ouden; 3 leer v.h. hel
dendicht; 4 solozangeres; 5 buiten
dijks land; 6 vallei; 7 vormend be
standdeel; 10 familielid; 12 boom; 15
zinnebeeld v.e. behaalde overwinning-
16 gedwee, mak; 17 niet massief; 19
reptiel; 20 zonder Inhoud.
OPLOSSING
•6ee| 02 :6ue|S gt
!|og /i :ujbi 91 :suej>t si :>ua zi 'edo
01 Uuauueia i !|ep 9 :seu g ^eisnos
p loeide e Dan Z :dwo.q 1 :|ü8oi)jöa
'6eej6|nujs
ZZ 'Jiauje iz :uoiei 61 fsjjeij zi fjsen
SI -!iu n :|d ei :>(9ei u :s|od 6 'lejao
e '.epeus p leuojsuej 1 qeeiuozuoH