Appels „Doctor Nero
fraai plaatjestoneel
Toen ik hier
dacht ik: wat een
knoerten die boxen
Zegge
&schrijve.
8" CeitLe Soutmt
Springlevend koor
in prima concert
tTL
"EK
DIRECTRICE VANESSA
Geen wilde
feestjes
voor Britse
auteurs
mmmnm
KUNST
£cid<ic Gouiant
ZATERDAG 14 APRIL 1984 PAG1N1
Tentoonstelling
handschriften
verlengd
UTRECHT In verband
met de grote belangstel
ling is de tentoonstelling
„Handschriften en oude
drukken van de Utrechtse
Universiteitsbibliotheek"
in het Centraal Museum
in Utrecht verlengd tot en
hiet Tweede Paasdag (23
april).
De tentoonstelling heeft
de afgelopen weken al
10.000 bezoekers getrok
ken, aldus de Rijksuni
versiteit Utrecht, die de
expositie mede heeft geor
ganiseerd.
555 sonaten
van Scarlatti
De Stichting Domenico
Scarlatti viert dit jaar de
300e geboortedag van
de Italiaanse componist
Domenico Scarlatti. Alle
555 sonaten die Scar
latti schreef, worden
door een groot aantal
prominente musici in de
week van 26 oktober
(geboortedag) op het
toetsinstrument van hun
voorkeur uitgevoerd.
Ook kan men lezingen,
interpretatielessen en
discussies bijwonen. De
Stichting Domenico
Scarlatti is januari van
dit jaar opgericht.
Achter de schermen
van Concertgebouw
AMSTERDAM Op verzoek
van velen worden deze zomer
dagelijks in het Concertgebouw
rondleidingen gegeven voor de
genen die belangstelling hebben
voor de geschiedenis van het ge
bouw en eens willen weten wat
zich achter de scharemen af
speelt. De rondleidingen worden
gegeven van 1 juni tot 1 septem
ber, dagelijks om 11.00 uur. De
rondleiding, die 3,50 kost, duurt
maximaal een uur. De gidsen
spreken Nederlands en Engels.
Na overleg met het Concertge
bouw n.v. kan de rondleiding ook
in een andere taal worden ver-
Gratis boek voor 53e
bezoeker aan „Sophie"
AMSTERDAM Elke 53e bezoeker
van de film „Sophie's Choice" krijgt
vanaf 19 april het gelijknamige boek
van de Amerikaanse auteur William
Styron cadeau waarop de film is geba
seerd. Filmverhuurmaatschappij Nova
film heeft in samenwerking met uitge
verij Veen tot deze actie besloten om
het feit te vieren dat „Sophie's choice",
met Meryl Streep in de hoofdrol waar
voor zij vorig jaar de Oscar kreeg, zijn
53ste draaiweek in gaat en dus aan een
„tweede jaar" begint. „Sophie's choice"
- over een vrouw met een tragisch ver
leden in een Duits concentratiekamp -
is inmiddels in Nederland door 400.000
mensen gezien. De film draait nog in
vier theaters, te weten Metropole Den
Haag, Tuschinski Amsterdam, Camera
Groningen en The Movies Utrecht.
„Aicha" in première
in Haags Filmhuis
AMSTERDAM De Marok-
kaanse film „Aicha" (1981)
van Jillali Ferhati beleeft op 3
mei, in het Amsterdamse De
smet Theater en het Haagse
Filmhuis, zijn Nederlandse
première. De film geeft een
beeld van de rituelen en cere
monies, die in de traditionele
Marokkaanse maatschappij be
palend zijn voor het leven van
een vrouw. Verder laat hij
zien, aldus het feministisc-
h-filmkollektief Cinemien,
hoe een vrouw een minder
waardige wordt als zij zich
niet neerlegt bij het „bestem
ming".
gg§|
Willick Square Jazz Band.
Archie
In Theater PePijn
treedt zondag
middag om 15.00
uur op het Archie
Shepp Quartet,
samengesteld uit
Archie Shepp te
norsaxofoon.
Kenny Werner
piano, Wilbur
Little bas en King
Mock drums.
Shepp werd 24
mei 1937 geboren
in Fort Lauderd-
sale in Florida,
waar hij tot zijn
zevende jaar
woonde. Daarna
verhuisde hij
naar Philadel
phia, waar hij zijn
eerste muziekles
sen en een klari
net kreeg. Lee
Morgan bracht
hem in contact
met de muziek
van Parker en
Coltrane. Tijdens
een vakantie in
New York ont
moette Shepp in
1957 John Coltra
ne en The Five
Spot, Coltrane
werd Shepps eer
ste grote invloed.
Nadat hij was af
gestudeerd aan
het Goddard Col
lege in Vernont,
waar hij litera
tuur en drama
turgie studeerde,
verhuisde Shepp
naar New York.
Hier vormde hij
in 1961 met Bill
Dixon het Archie
Shepp/Bill Dixon
Quartet en The
New York Con
temporary Five,
met John Tchicai
en Don Cherry.
In 1965 speelde
Shepp regelmatig
met Coltrane en
'werkte hij mee
als docent aan de
universiteiten
van Buffalo en
Massach ussetts.
In zijn muziek
heeft Shepp altijd
oppositie gevoerd
tegen het onrecht
van rassenschei
ding. De laatste
jaren is hij daarin
wat milder ge
worden.
Voorronde
In de Haagse Jazz
Club aan de Pa
pestraat 32 wordt
zondagmiddag de
derde en laatste
voorronde gehou
den voor het
Haagse Jazz Club
Jazzconcours
1984. In deze ron
de treden drie or
kesten op: Sweet-
wood Dixie Stom
pers uit Leiden,
Sweet Papa Jazz
band uit Kudel-
staart, Willick
Square Jazzband
uit Den Haag en
Daddy's Hobby
Jazzband uit
Eindhoven. Het
muzikale treffen
begint als gebrui
kelijk om drie
Benninh
Komende don-
derdag is in het
Kijkhuis aan het
Noordeinde 140
een optreden te
verwachten van
het trio Han Ben-
nink, Luc Hout
kamp en Ernst
Reyseger. Het
concert begint om
22.00 uur. Het
gaat om een
nieuw trio, met
een aantal beken
de Nederlandse
impro visa toren.
Hen Bennink is al
meer dan 25 jaar
een van de meest
vooraanstaande
slagwerkers ter
wereld. Hij richt
te met Mischa
Mengelberg de
Instant Compo
sers Pool op en
speelde behalve
in heel Europa
ook in Amerika
en Japan.
De cellist Reyse
ger werkte in een
groot aantal thea
tergroepen. On
der meer werkte
hij samen in
Amerika met De-
rek Bailey. De
saxofonist Hout
kamp is met Gili-
us van Bergeyk
een centrale fi
guur in muzikaal
Den Haag. Hout
kamp keerde zo
juist terug van
een toernee van
drie weken door
Australië.
men, waaronder
Ascension.
Vier jaar later
ging hij samen
werken met Cal
Massey en was hij
in 1972 in de
Brooklyn Acade
my of Music te
horen in Massey's
musical Lady
Day: a Brooklyn
Tragedy. In de ja
ren zeventig was
Shepp verbonden
Archie Shepp.
Plaatjestoneel, mooie beelden,
aardige scènes en fraaie mu
ziek binnen een bijzonder de
cor, dat is „Doctor Nero". Het
theater van Lodewijk de Boer
en Louis Andriessen heeft al
lerhande referenties aan be
kende verschijnselen in de
kunst van heden en verleden.
Er wordt uit de losse hand ge
citeerd. Dat levert geen "stuk"
op, maar zoals Lodewijk de
Boer in het programmaboekje
treffend schrijft: het gaat over
een uit elkaar gevallen samen
hang.
De aanblik van de zaal is ge
wijzigd. Wat in het verleden
donkerbruin hout was, is nu
bekleed met rood plastic. Het
decor is zo omvattend, dat het
merendeel van de stoelen uit
de arena is gesloopt. Toeschou
wers moeten op kussens zitten.
Links achter de bezoekers
doemen zuilen op, volgens een
bordje het Acropolis. Rechts
achter staat een pyramide. Het
benedentoneel heeft een or
kestbak en een discovloer. Dat
toneel draagt crèmepanelen,
die verschoven kunnen wor
den en dan een jacuzzi prijsge
ven. Het boventoneel is een
moderne kamer met grijsleren
bankstelelementen. Daar staat
een groepje "kunstenaars".
Deze personen, onder wie de
plastisch chirurg Nero, een
schrijver, een dichter, een
mode-ontwerpster, een specu
lant en nog wat van die „beau
tiful people" bespreken kunst.
Maar daar gaat het niet om.
Telkens als er een lijn in de
gebeurtenissen op het toneel
ontstaat, wordt die afgebro
ken. Soms door een overstapje
naar die andere decadente tijd,
toen de schrijver Petronius
aan het hof van de Romeinse
koning Nero zijn roman Saty-
ricon schreef. Iedereen veinst
iets, alle personages trachten
hun hedonisme uit te leven,
maar deinsen op het laatste
moment daarvoor terug. Een
driehoeksverhouding vol
homo-liefde tussen de figuren
Ascyltos, Encolpius en Giton
ontwikkelt zich nog het meest.
Na de pauze richt de belang
stelling zich op de schrijver
Encolpius die Giton tracht te
veroveren. Encolpius is impo
tent. Nero zegt over hem, dat
hij een monument is geworden
ter ere van de man die liefde
bij man en vrouw dacht te
vinden, maar niet vond en een
boek dacht te schrijven dat al
geschreven was, een kunstma
tig mens, een man zonder
voortplanting, verdoemd, een
alchemist.
Voor de trouwe Appelgangers
zal Doctor Nero een grote om
wenteling zijn. Je kijkt ernaar,
je kan er niet echt om lachen,
het stuk heeft geen verhaal
lijn. Plaatjes die mooi en intri
gerend zijn, komen vaak in de
voorstelling voor. De muziek
van Louis Andriessen door het
Gamba Consort is kennelijk de
basis geweest voor het stuk.
De acteurs bevriezen soms in
hun bewegingen als de muziek
inzet. Toch overheerst deze
muziek niet. En als erbij wordt
gezongen, klinkt dat indruk
wekkend.
De Appel heeft met dit ambi
tieuze stuk geprobeerd een an
dere weg in te slaan. Dat is in
teressant en het wordt nog
goed gedaan ook. Toch boeide
Doctor Nero mij niet voortdu
rend. Dat komt, denk ik, om
dat de constructie te duidelijk
zichtbaar was. Het is iets te
veel een zoekplaatje naar de
geciteerde waar geworden.
PETER SNEL
99
DELFT Ze zit er par
mantig en onoverwinne
lijk bij, Conny Zuiver, de
32-jarige directrice van
Vanessa Sound Systems
B.V. in Delft, of Vanessa,
de Voorburgse zangeres, 't
Is dezelfde. Maar nu in
een voor haar fans totaal
andere rol: niet in zwart
leer en uitdagend, maar
sinds 1 januari keurig ge
kapt en gestrikt tot direc
trice van een bedrijf dat
wat meer vaart kan ge
bruiken. Vanessa levert
dat in haar directrices
functie, niet opvallend ge
remd door enige kennis
van zaken. „Maar moet ik
dan kennis van luidspre
kerboxen hebben? Zodra
ik daar tijd voor heb, zal
ik me er zeker meer in
gaan verdiepen, maar nu
vraag ik alles wat ik niet
weet, aan onze verkoop
leider, want die weet al
les".
Drie maanden is de zangeres
directrice van Vanessa Sound
Systems B.V., een nieuwe on
derneming die het importeur
schap voor Nederland en Bel
gië heeft van de Engelse luid
sprekerboxen van het merk
Tannoy. Vanessa: „Of het met
het bedrijf sinds mijn komst
beter gaat, zullen we over een
jaar weten. En wat mij per
soonlijk betreft: voorlopig in
vesteer ik alleen, ik verdien er
geen cent aan. In tegendeel.
Kijk. Zolang ik boven in de
Top Veertig te vinden ben, zo
lang het goed gaat met het zin
gen, ga ik er mee door. Op
donderdag- vrijdag- en zater
dagavond treed ik op. Maar 's
morgens ben ik hier te vinden.
Ik kan dat nu nog heel goed
combineren, ook met mijn ge
zinsleven dat vóór alles gaat.
Maar als ik veertig ben, dan is
dat zingen wel afgelopen en
heb ik dit voor later, iets
goeds, iets blijvends".
Knoerten
Een gesprek met huisvriend
Wim Zegwaard leverde uitein
delijk dit directriceschap op.
Vanessa: „Wim zei, dat het
veel verstandiger was, als ik
voor mezelf zou beginnen. Al
kon ik nog zo veel tv-recla-
mespotjes maken. We besloten
als compagnons die boxen,'te
„Toen ik hier voor het eerst kwam, dacht ik: wat een
knoerten..."
importeren en ik zou er mijn
naam aan geven. Maar toen ik
hier voor het eerst kwam,
dacht ik alleen maar: wat een
knoerten, die boxen".
Maar wel goeie knoerten. Va
nessa: „Ik wist er toen hele
maal nog niks van; pas later
kwam ik erachter, dat ze twee
aan twee gelijk waren, dat was
al heel wat voor me. Maar ze
zijn echt heel goed, dat wist ik
ook al. Anders was ik er niet
aan begonnen, ik wist precies
wat ik deed; dom blondje hè?
Vergeet het maar. Ik heb za
kelijke ouders en een broer die
in zaken zit. Ik had misschien
ook wel iets met kleding wil
len doen, maar dat zag ik toch
niet zo zitten. Het is niet leuk
als ze ruiten komen indruk
ken, dat gevaar zit erin. Dan
zit ik liever gewoon rustig op
kantoor. En dat is natuurlijk
ook wel leuk, er zijn genoeg
vrouwen van mijn leeftijd die
op kantoor zitten en dromen
van een bestaan als zangeres.
Nu heb ik dat omgedraaid",,
Wit
„Al weet ik dan niet hoe die
boxen precies werken, ik kan
wel horen of ze goed zijn en
zien of ze mooi zijn. Persoon
lijk zou ik ze ook in wit willen
hebben en in mat-zwart. De
boxen die ik thuis heb, heb ik
wit laten spuiten. Met een an
der doek over de frontplaat. Ik
wil ook goedkopere modellen,
en kleinere boxen. Zo voor de
leeftijd tien tot twintig jaar.
Ik wil niet alleen een goedlo
pend bedrijf, ik wil ook plan
nen maken. En andere dingen
doen. Ik denk bijvoorbeeld
aan poppen... Voor meisjes van
rond de tien, poppen waar een
grammofoonplaatje in zit. Als
je op de buik drukt, gaat-ie
spelen. De naam heb ik er al
voor, dat ligt voor de hand.
Als een meisje in een winkel
komt, wil ik dat ze vraagt:
mam, mag ik zo'n Vanessa-
pop". Als ze dat zegt, staan de
ogen van de zangeres/directri
ce op dromen.
FRITS BROMBERG
LONDEN Begin van dit
jaar hebben 6.000 Britse schrij
vers per post een chèque van
de regering gekregen als eer
ste tegemoetkoming aan een
oude eis. Het geld is bedoeld
als compensatie voor royalties
die de auteurs derven als le
zers hun boeken lenen van
openbare bibliotheken in
plaats van ze te kopen in de
boekhandel.
De schrijvers hebben dertig
jaar moeten vechten voor wat
zij hun recht achtten, maar
toen de eerste chèques arri
veerden, waren er geen wilde
feestjes of snel vertrek naar
een fiscaal minder streng kli
maat. Het rijk stelde dit jaar
ruim 8 miljoen gulden ter be
schikking, maar er waren
8.000 aanvragen en toen de be
rekeningen op basis van de bi-
bliotheekcijfers waren ge
maakt en de kosten afgetrok
ken, bleef er gemiddeld 1.100
over.
De schrijfster Brigid Brophy
gaf de stemming weer: „Alles
wat men er in een verpauperd
beroep van kan zeggen is, dat
alles beter is dan niets". Brop-
hy's vader John was in 1951
de eerste die uitleenrechten
eiste en zij leidde de strijd er
voor in de jaren zeventig met
het argument dat auteurs de
bibliotheken voor niets nie
mendal een dienst bewezen.
Zij is een van velen die pleiten
voor een onmiddellijke verrui
ming van de subsidie, omdat
het huidige bedrag, vastgesteld
in 1979, door de geldontwaar
ding is ingehaald.
Jeffrey Archer, een ex-politi-
cus die nu de auteur is van een
handvol best-sellers, heeft een
andere klacht. Hij zegt: „Ie
mand die het volle bedrag
krijgt heeft het niet nodig".
Hij stelt voor dat wie aan het
maximum toe is, van subsidie
wordt uitgesloten en zijn aan
deel terugvloeit in de kas.
LEIDEN Geboren: Dirk
Cornelis, zv. D. K. van der
Plas en D. Kuijt; Else Jeanette,
dv. J. de Vos en J. Sloos; Niels
Geoffrey, zv. G. L. J. M. van
Luxemburg en P. J. C. M.
Hendriks, Frans, zv. E. M. van
Oosten en J. C. Siereveld;
Matthias Harmen, zv. H. Groe-
neveld en T. Kampman; Gaby
Desirée dv. B. de Lange en G.
W. E. M. van Kuijeren; Wille-
mijn Louise dv. H. J. M. Dick-
hoff en C. M. E. Pieterse; Bar-
tholomeüs Thomas Arie, zv. H.
J. T. van der Schatte Olivier
en H. C. C. Kalis; Sabrina Na-
tasja, dv. J. Tijssen en M. M.
Wassink; Berend Johan David,
zv. D. W. Diekhuis en J. H.
Vrijenhoek; Jeanine Evaline,
dv. J. Priem en E. M. M. van
der Goes; Samantha, dv. J.
Zwaan en A. van Dijk; Anna
Gerdien, dv. A, J. van Schel
ven en H. M. T. Holtmaat;
Dennis Petrus Johannes, zv. J.
A. P. Bel en M. J. van Zonne
veld; Shirley dv. K. P. van
Rossen en C. van Nieuwkoop;
Cathelijne Fleur, dv. J. H. S.
Timmermann en M. C. A. T.
Duijnhoven; Maria Catharina,
dv. H. M. M. van Tol en C.
Lekx; Daniëlle Louise, dv. R.
A. T. Muris; Leon, zv. M. van
den Eijkel en M. Maat; Corne
lis Arie Dirk, zv. P. van Dijk
en G. van Duijn; Erwin Cor
nelis, zv. A. Zuijderduijn en A.
M. A. Brok; Alexander, zv. M.
J. Bijleveld en J. M. Polder
vaart; Nicolaas, zv. J. van der
Plas en A. L. van der Plas; Re
becca Therése, dv. G. Verdoes
en C. E. van Duijvenvoorde;
Edgar Roy Winston, zv. J. M.
de Koning; Nicole Louise, dv.
J. W. Rozema en C. E. Trap
man; Stefano, v. G. Tomei en
M. M. Noordermeer.
Overleden:
J. F. Fakkel, geb. 29—8—1918,
vrl. geh. gew. met A. Deijn; J.
M. Kasbergen, geb. 172
1893, vrl. echtg. van A. Rad
der; F. van der Woerd, geb.
3—6—1912 man; J. G. van Eg-
mond, geb. 1111903 man;
H. G. Adriani, geb. 912
1890 vrl. geh. gew. met A. E.
van Arkel; A. M. A. Gemen,
geb. 1351910 vrl. echtg.
van A. Bekooij; J. J. Schoone,
geb. 17101914 man;
Boelens, geb. 3081945 I
geh. gew. met M. Moutaoua
P. Docter, geb. 2111
vrl. geh. gew. met R. Dui
ma; A. C. Gregoire,
71906 vrl. geh. gew. met
Ponsen; W. A. J. van Roi
geb. 1671919 vrl.;
Richters, geb. 3041909
echtg. van J. van Egmond
W. van Rooijen, geb. 11
1909 man; M. Ravensberj
geb. 831898 vr. geh. g
met m. J. H. van Hout;
Ramp, geb. 2151902
geh. gew. met a. R. van
Tuin; R. Blankesteijn,
31121901 vrl. echtg. vari
Delfos; M. A. H. Hillebr
geb. 25—1—1933
Le Large, geb. 2331
man; P. J. A. de Vrind,
23—12—1907 man; M. A
Vis, geb. 8—10—1908 vrl.
gew. met R. J. de Graaf; Nf
Vries, geb. 2291896
geh. gew. met D. Endeveld
W. Hoogerdijk, geb. 281
1913 man; G. A. Baljeu,
11—10—1894 man; H.
Steenbergen, geb. 1271
man; P. van Winkel,
9—1899 man; M. M. Büch, L
28—6—1885 vrl. R. L. Pet
geb. 25-3-1984 man; D.
vers, geb. 18111914
echtg. van M. de Wit; W.
der Lans, geb. 9111
man; J. Verdoes, l
1919 man; J. E. Hollander, j
741897 vrl. geh. gew. i
K. G. Bron; C. H. van Vel] U), 5
geb. 981889 man; J.
der Meij, geb. 1711
man; C. J. Schraven,
111897 man; A. M. Schaf*
geb. 2741905 vrl. geh. g q
met G. A. van Kempen; J.
Rozier, geb. 2541893
geh. gew. met J. P. Ouwtomp
kerk; M. Overduin, geb.
81934 vrl. echtg. van
Kroesemeijer; J. Coert,
25—12—1893 man.
Gehuwd
T. Heemskerk en A. J. T.
der Zwet; R. J. EscudLnt
Apraiz en T. E. M. Lamboo prt
L. P. van Dijk en C. J. M. F
Kempen; F. Plazier en E,
derkamp; B. Plazier en E,
C. van Kalkeren; P. M. C.
lemse en M. P. Beij; H. Sinj
ling en S. Laman; B. H. P.
Diemen en P. F. A. M. 1
voet; M. Bolamperti en e
Massaar; A. I. Wierdsma en
M. Bos.
Amsterdam Fonds
voor de kunst kent
drie prijzen toe
AMSTERDAM K. Schip-
pers is onderscheiden met
Multatuliprijs 1983 (proza)
voor zijn boek „Beweegrede
nen". Dit is één van de drie
ïPDE
■ekei
ualrr
artac
den
ver
koi
arsc
s ïdse
rmcli
jen
mm
de
v nale
prijzen die het Amsterda^||
Fonds voor de Kunst
toegekend. De H.N. Werkn
prijs voor grafische vornl
vers voor 1983 is verleend^
Gert Dumbar voor zijn geh!
oeuvre. De dichter Jan Eijt
boom ontvangt voor zijn I
del „De gouden man"
man Gorterprijs.
Zegge en schrijve vragen wij slechts één nieuwe abonnel
voor een luxe Parker balpen
als nieuwe abonne
I van de Leidse Courant
Naam_
I Adres_
Postcode/Plaats.
Betaald wordt (Z per maand (met automatische afschrijving
C per kwartaal
Stuur een luxe Parker balpen naar:
Postcode/Plaats_
Telefoon
-W
Stuur deze bon in open envelop -geen postzegel
plakken- naar: Leidse Courant, Antwoordnummer 23!
2500 VG Den Haag gj]
pd
fde
Concert door het Reeidentiekoor
o.l.v. Jo Ivens met werken van Vaug-
han Williams en Dvorak. Solisten
Anne Marie Dur, Mildred Aikema,
Joseph Cornwell en Ruud van der
Meer. Begeleiding door het Gewes
telijk Orkest. Nieuwe kerk.
Over twee jaar wordt het Resi
dentiekoor vijftig en er kan
geen twijfel over bestaan dat
dit jubileum gevierd zal gaan
worden door een springle
vend, bloeiend en enthousiast
koor. Daarvan leverde dit en
semble gisteravond in een vol
gepakte Nieuwe kerk het
overtuigend bewijs met niet-
alledaagse werken uit het
koorrepertoire: Five Mystical
Songs van Ralph Vaughan
Williams en het Stabat Mater
van Dvorak.Met deze keuze
bevestigden koor en dirigent
Jo Ivens een vijftienjarige
vruchtbare samenwerking.
De Engelsman Vaughan Willi
ams componeerde zijn Songs
in dezelfde tijd als Strawinsky
zijn Petrouchka en Schönberg
zijn Pierrot Lunaire. Wat een
onderscheid. Op het Europese
vasteland trilden de concertza
len op hun grondvesten, Vaug
han Williams ging terug naar
de traditie van harmonie en
melodie, terug ook naar de
folksong. Die elementen heb
ben de Mystical Songs ge
maakt tot een suikerzoete par
tituur. Ruud v.d. Meer, koor
en het Gewestelijk Orkest
fijn]
ïaai
haalden er uit wat er in zit ;el
De folklore, in dit geval ie^
Slavische erfenis, was ook r n n
uitgangspunt bij Dvorak, ge
koorcomponist bij uitstek. 'J*
koorwerken die hij schn 'ktc
zijn breedsprakig, de gekoz irriji
motieven worden uitvoerig 1
handeld en daarvan is wool
herhaling het gevolg. „Scl-
bert. Beethoven en Han
waren zijn voorbeelden en
het Stabat Mater komt z( |-;
een vrijwel letterlijk Berüi
citaat voor. Jo Ivens en de
nen geloofden in het werkt!
loven in de woordbetekenis^
dat gaf aan de uitvoering
dwingende kracht.
ADR. HAC*
w
I
■sm
T
gI