Oud maar niet versleten
Jassen
om in weg
te
kruipen
Elk hout in huis
stelt eigen eisen
Gerda van Tol
illustreert
het modebeeld
CONSUMENTENINFORMATIE
CeidócSotmant
BONTE PRACHT UIT KEUKEN VAN VROEGER
Email heeft een klank van
„ouderwetse keukenbeno
digdheden". Niet ten onrech-
te; menigeen zal zich oma's
pollepels en vaatwerk herin
neren, waarmee zij stoeide in
het toen nog specifiek „vrou
welijke" domein. Die tijden
zijn voorbij, maar de voorwer
pen zijn gebleven en daarvan
wordt een aantal tot 6 mei
tentoongesteld in het Grotius-
museum te Venlo, onder de
naam „Bonte Pracht uit Keu-
ken en Huishouden".
Email, dat bij hoge tempera
tuur als glasmassa wordt aan
gebracht, was al bekend in
het Griekenland van de 18e
eeuw v.Chr. De fabrikage is
eeuwenlang een arbeidsinten
sief procédé geweest, dat ei
genlijk alleen voor sieraden
werd toegepast. Pas een eeuw
geleden kwam email terecht
in het huishouden, omdat de
technieken in het industrieel
proces verbeterden en men
ook grotere waarde ging
hechten aan hygiëne. Het ge
vaar van vertind en koperen
keukengerei, dat onderhevig
is aan oxydatie, werd erkend.
Kleine ijzergieterijen in
Duitsland, Engeland en Zwe
den wisten later ook aarde
werk te voorzien van een be
schermende isolerende laag.
Baanbrekend werk, dat werd
ondersteund door een „Lehr-
buch der Eisen Eisen Email-
lierkunst" van Moritz Vogel-
gesang, die hierin zijn liedje
zong over de verschillende
produktiegangen. Sinds 1880
werden ook plaatijzeren en
stalen utensilièn geëmailleerd,
produkten die met nieuwe
machines makkelijk gevormd
en geperst konden worden.
Door recente aankopen heeft
het Grotiusmuseum een
prachtige verzameling huis-
houdemail bijeen geharkt, die
een beeld geeft van fabricage
en decoratie.
Verzamelaars
Een eeuw of minder geleden
kon men zijn slag slaan bij
kroegentochten in Venlo of
Blerick. In een veelheid van
herbergen, tapperijen en bier
huizen waren nog aanbiedin
gen van gëmailleerde voor
werpen, die men wilde verko
pen aan verzamelaars. In elke
straat waar de nimmer afla
tende dorst kon worden ge
lest, kon men in een etablisse
ment terecht, dat een paradijs
was voor email-freaks. Het
waren geen Hiltons; eerder
werd men ontvangen in huis
kamers van de uitbater, waar
men kon aanschuiven aan de
tafel met het rode pluche
kleed. Een uitje op zich. Het
merendeel van de logementen
was ook zeer sober ingericht;
stromend water was vaak een
ongekende luxe. De Rotter
damse arts J. Hobbel schreef
tenminste in een wandelgids
uit die tijd: „Wat ik u bidden
moge: logeer liever niet in
Venlo". Hetgeen, het zij met
nadruk gezegd, niet meer op
gaat in 1984. Bovendien, de
Venlose geneesheer moet een
gemelijke cynicus zijn ge
weest, want ook toen al wa
ren er al in deze zuidelijke
plaats tal van degelijke, gezel
lige hotels en restaurants. Wie
nog eens de sfeer van vroeger
wil proeven kan zich op de
expositie oriënteren over de
prachtige spullen, die destijds
keuken en huiskamer opsier
den.
TINY FRANCIS
Kannen en kruiken, een schuimspaan en trommels van email, materiaal dat in oude keukens een
Een kamer om ontspannen te slapen tussen planken.
Het heeft zin zorgvuldig om
te gaan met hout. Dit doen
beeldhouwers, maar ook meu
belmakers, mensen die hout
snijwerk vervaardigen en
binnenhuisarchitecten. Er is
zelfs een houtgalerij, een ex
positie van hout „Hart voor
Hout", die half mei in Utrecht
produkten exposeert van
mensen, die in hun kunst en
hun werk omgaan met het
natuurprodukt hout. Daar is
ook lectuur voorradig over al
les wat met hout te maken
heeft: boeken en boekjes, die
ook voor de goede meubelma
ker of doe-het-zelver interes
sant zijn om te bekijken in
daarvoor bestemd hoekje (inl.
01724-8401).
Kleurenspel bepaalt de sfeer
in een kamer. Daaruit volgt
logischerwijs dat men een be
paalde keuze moet maken ten
opzichte van houtsooren. Elk
hout heeft een aparte uitstra
ling. Grenehout roept associa
ties op met de natuur en
vraagt om vrolijke accenten:
aardewerk vaas met koren
bloemen op blankgeschuurde
tafel.
Eiken is zwaarder, ambachte-
lijker gemaakt en staat heel
mooi tegen een degelijke lin
nen wandbekleding. Op een
massief eiken tafel passen
geen precieuze Franse theek
opjes; mooier bijvoorbeeld zijn
kommen van goede „kom"af
(orrt maar eens iets te noe
men).
Mahonie stelt weer andere ei
sen. Het heeft een warme
gloed en verdraagt een spiegel
in vergulde lijst, een antieke
klok, Victoriaanse zilveren
kandelaars. Mahonie gaat
fraai samen met zijden be
hang, een dure grap, maar
met katoen bespannen muren
of wanden van gestructureerd
linnen willen ook wel samen
wonen met mahonie. Boven
dien zijn er tegenwoordig
prachtige behangsels te koop
met printen, die passen bij an
tiek, eiken, mahonie, maar
ook bij het beukehout van de
elegante gebogen Weense
meubels, waarvan het hout
gelijkmatig is gestructureerd
en vrijwel geen tekening ver
toont.
Een bijpassend rolgordijn
maakt van een grenehouten
inrichting iets bijzonder ver
fijnds. Romantisch klassiek
zijn cypreshouten meubels,
die van de natuur een rood
gouden blos hebben meege
kregen. Dergelijke meubels
kleuren beeldig bij bloemig
wandwerk, dat is opgebouwd
uit zachte pastels, waarvan de
hoofdkleur weer past bij de
vloerbedekking. Een paar
boeketten droogbloemen wil-
h
len best meedoen een vleugje86
verleden op te roepen... aa
iri
Slaapkamer ,r
Elk vertrek, zo ook de slaap-on
kamer, heeft zijn eigen identi-h
teit. Gewone houten plankenjn
op de vloer en houten wan^,
den vormen prachtige con-jU
trasten met juist heel ijle, flin-1
terdunne drapeergordijnen en[n
een zachtgebloemde dekbed-èl
set, bijvoorbeeld in donkent
patroon op een witte achter-la
grond en (als dit verveelt) iet,
omgedraaide staat met witi
kleinbloemig patroon op donf1
kere achtergrond. Dorma, dep
meubeltjes die hierbij passenja;
mogen, evenals het bed, lichUj-|
gebogen vormen hebben. Inlv
zo'n kamer behoort lichtvoet
tigheid te zorgen voor een
vrolijk en clean geheel. Eerp
hemelbed, overigens heefcc
fraai van vorm, is te zwaaius
voor dit milieu. Maar de tulejj^
van de vitrages losjes gedraL
peerd achter het bed draaffl
bij tot de sfeer van margriet!
jes in de wei en ontluikencr
rose van de prunis in de lentejr
Hout is heerlijk basismateriaajt
om huis en interieur warmtij-
te geven.
TINY FRANCIS
In zekere zin bepaalt ze mede de mode in het straatbeeld en
voor de l$oper: Gerda van Tol van Gijzel uit Abcoude. Ze is nu
25 jaar werkzaam voor modebedrijven en couturiers met het
maken van illustraties voor reclame en pers. We kennen haar
werk allemaal, haar tekeningen verschijnen al jaren in dag- en
weekbladen en verschillende andere publicaties waar men kan
zien wat er te koop is en wat het modebeeld is.
Een overzicht van haar vlijt is (vanaf 16 april) tot 25 mei te
zien in het Confectie Centrum te Amsterdam, waarbij ook
aquarellen van publiek, mensen die haar boeiden op de Parijse
shows en exposities. Gerda van Tol (45), moeder van een gezin,
vertelt dat zij al die jaren een compromis sloot tussen „huisje,
boompje, beestje" en haar arbeid, noemt zichzelf „het prototype
van een werkende huisvrouw".
Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik heb nooit zonder
werk gezeten. Ik ben begonnen bij C en A als illustratrice van
het modebeeld. In 1960 ging ik free-lancen (Witteveen, Daco,
Livera, Lana, Libelle, V en D). De laatste Lana-collectie '84
heb ik getekend voor het Wolsecretariaat".
Gerda staat voor de volle 100 procent achter haar werk, beter
gezegd: ze is eraan verknocht. „Er komen veel opdrachten op
me af, soms moet ik een keuze maken. Ik weiger ook wel eens,
als er bijvoorbeeld minder hoge eisen aan de tekeningen wor
den gesteld of opdrachten die naar mijn mening aan het doel
voorbij schieten. Ik wil altijd achter mijn illustraties staan".
Stilletjes in een hoekje zittend op een show van Heymans, Go-
vers of andere grootheden, schetst ze op haar knie. „Ik ben bij
mijn opdrachten altijd erg nauw betrokken. Je geeft iets van
jezelf en dat moet optimaal op papier komen. Mijn contacten
met de opdrachtgevers zijn goed, maar dat is ook voorwaarde
om goed te werken. Anders begin ik er niet aan. Het is vaak
moeilijk je werk te combineren met het gezinsleven. Alles
loopt op rolletjes als iedereen in orde is. Maar wordt er een
kind ziek, dan hang je. Bij mij gaat dan het kind voor, dat
krijgt alle aandacht. Maar het werk moet toch af. Er is zoveel
mee gemoeid, een pagina-advertentie bijvoorbeeld moet toch
op die of die datum in de krant! Dan werk je 's nachts of het
hele weekend door, dan wordt het taken combineren en probe
ren je hoofd boven water te houden, zodat niemand te kort
komt, de opdrachtgever niet en je taak thuis niet".
Ze slaagt daar klaarblijkelijk aardig in, is net teruggekeerd van
de Parijse prêt-a-portershows en zit nu weer te pezen voor die
expositie in Amsterdam. „Er is heel wat werk aan, vijfentwin
tig jaar illustreren, dat is niet niets..
Witte wollen velour jas bij witte gabardine bla
zer op een zwarte rok. Semi-officieel.
(TE) STOERE LUN VOOR
HERFST EN WINTER
De leukste thuis in een soort clownsjas in een
bruin wollen plaid motief, met losvallende lap-
revers, diep ingezette mouwen en diepe zak- Bronsgroen wollen ensemble in de nieuwe pro
ken. De manchet is omgeslagen. Knopen laag porties. De rok heeft aan de voorkant enig^
geplaatst. Typisch modegrapje. plooien. De jas is 7/8.
Armani met twee enorme overjassen in grijze wol, de linker
loopt sluik toe. De ruime broek met wijde pijpen is weer mode
en piept eronder uit. Rechts: een broek-jas ensemble van grijze
Shetland in een dessin van zwarte open vlerkanten. Nu eens
eindelijk mode voor de vrouw met postuur.
Het nieuws was al doorgesijpeld, voordat de Franse en Ita
liaanse prêt-a-porter met de nieuwe herfst-winter collectie
kwam. Voor de winter lange rokken, hernieuwde klassie
ken, oversized sportkleren. De vrouw loopt er met even
lange rokken bij als deze zomer, alleen is de lijn wat stoer
der, de frêle van de lentestoffen is vervangen door breed
geschouderde wollen coats, duidelijk te groot van maat tot
bijna onevenwichtig toe en reikend tot beneden de kuit.
Er zijn in deze sector mantels met een mannelijke inslag,
laag gesloten door een of vier knopen, alsof die verkeerd
zijn aangezet. Maar er zijn ook trenchcoats in alle variaties
en jassen, die als een badmantel in swaggervorm omgesla
gen of recht omlaag hangend met twee panden over el
kaar sluiten. Keuze kan worden gemaakt uit de trapeze,
de tent en de redingote met aangegeven taille.
De echte jas is een geweldig slagschip met genereuze mou
wen, die diep en comfortabel zijn ingezet met opgestikte
zakken. Een kledingstuk om in weg te kruipen. Het is wel
een ommekeer in de mode, maar vooral in wollen stoffen
zijn er nieuwtjes te beleven. Armani had beeldige subtiele
materialen in combinaties van anti-kleuren, die een stem
ming moeten weergeven van de gestorven zomer en val
lend blad. Topkwaliteit is er in mannelijke stoffen: Prince
of Wales in diagonale dessins, flanel, gabardine, lichtge
wicht wollen stof, Shetlands en tweeds, genopt en gelub
berd, mohair, cashmere en alpaca. De kleuren zijn even
natuurlijk als de stoffen: bruin in alle nuances, tinten uit
de familie der khaki's, wit van sneeuw tot ivoor, marine
blauw in alle intensiteiten (indigo, inkt, violetblauw, nieu
we winter-klassiek-blauw). Rood is de meest vlammende
kleur, soms gecombineerd met rose, bordeaux en paarse
accenten.
Natuurlijk heeft het grijs dat al een paar seizoenen oprukt,
het zomerseizoen opnieuw overleefd. In groot wit ruitdes-
sin wil het wedijveren met de kleur van een olifanten
huid, maar het komt ook voor in licht parelgrijze tinten.
Grijs is er ook in jaquards en tweeds met motieven van
grote vierkanten of umi.
Kort en lang (3/4 en 7/8) met coconachtige vormen in de
nieuwe mantels, maar ook de nonchalante élégance van de
oeroude tailormade en driedelige ensembles vormen een
goed begin voor de herfst. Voor de avond worden wollen
blazers in mannelijke stijl op wit satijnen blouses en zwart
fluwelen rok gedragen. Op de lange witte velours jassen
zijn er knopen van schitterstenen.
TINY FRANCIS
Uit Milaan van Luciano Soprani: slank afkledende, maar lange
mantel uit ruwe wol, afgezet met bont. Grote puntvormige
kraag, die tot de kin kan worden opgezet en leren ceintuur rond
de taille.