Ik moeilijk? Ik ben juist
een heel aardig mens"
Meer muziek in Amsterdam,
maar cabaretbezoek daalt
BARBRA
STREISAND:
kunst
VERDACHT
VAN MOORD
Vader van
Marvin Gaye
in gevangenis
CRISISIDEE VERVAAGT:
Kastelein
vier jaar
cel in
Weg lijkt vrij
voor
dieren
opvang
centrum
Cc-ickw iSou/icmt
DINSDAG 3 APRIL 1984 PAGINA 16j*
Heinrich-Mann-Prijs
voor Heinz Czechowski
WEST-BERLJN De 49-jarige auteur
en essayist Heinz Czechowski heeft gis
teren in Oost-Berlijn de Heinrich-Mann-
-Preis van 1984 van de Akademie der
Künste van de DDR gekregen. Naar het
Oostduitse persbureau ADN meedeelde
werd Czechowski gehuldigd door de be
giftigde van vorig jaar, Helmut H.
Schulz. Hij zei dat in Czechowski's poë
zie en proza de traditie op gelukkige wij
ze werd verbonden met maatschappelij
ke veranderingen.
Czechowski's in 1983 verschenen boek
„Herr Neidhardt geht durch die stadt",
aldus ADN, heeft hem geprofileerd als
prozaschrijver.
Recordprijs
voor een
Boudin
PARIJS Een schilderij
van Eugène Louis Boudin
(1824-1898) dat een gezicht
voorstelt op het Canal
Grande van Venetië, de
Dogana en de Nostra Sig-
nora della Salute, heeft op
een veiling bij Drouot in
Parijs de recordprijs van
1.330.000 frank opgele
verd. Het doek, dat de da
tum 30 juni 1895 draagt en
36 x 55,5 cm meet, is aan
gekocht door een Britse
particuliere verzamelaar.
Abbado naar
Wenen
WENEN De toekomstige
artistiek-directeur van de
Weense Staatsopera, Claus
Helmut Drese nu nog direc
teur van de opera van Zürich
heeft gisteren in Wenen
bekendgemaakt dat de Ita
liaanse, 50-jarige dirigent
Claudio Abbado, met ingang
van 1986 hoofddirigent van de
Weense Staatsopera wordt als
vervanger van Lorin Maazel.
Abbado wordt daarnaast ook
„persoonlijk muzikaal raads
man" van de Oostenrijkse mi
nister van onderwijs en cul
tuur, Helmut Zilk, aldus Dre-
Yoko Ono verliest
miljoenenzaak
NEW YORK Yoko Ono heeft giste
ren een geding om miljoenen dollars
verloren inzake rechten van een co-p
roducer op een deel van de inkomsten
uit het album .Double Fantasy'. Dit
was het laatste album met haar man
John Lennon dat werd uitgegeven
voordat hij werd vermoord. Een jury
in Manhattan verklaarde dat het con
tract uit augustus 1980 nog geldt en
dat co-producer Jack Douglas op
grond daarvan recht heeft op 4 pro
cent van de opbrengst van de eerst
half miljoen verkochte platen en ban
den en op vijf procent van wat meer
is verkocht. In totaal gaat het daarbij
om een bedrag van naar schatting
ruim drie miljoen dollar.
Jurgens vraagt
meer zendtijd
HILVERSUM NOS-voorzitter mr.
Eric Jurgens heeft aan minister Brink
man van WVC gevraagd met spoed een
beslissing te nemen over de uitbreiding
van zendtijd op radio en televisie. Nu
de EO net als de VPRO de B-status
heeft gekregen en Veronica volgend
jaar de A-status gaat aanvragen, dreigt
binnen het huidige schema een chaos te
onstaan. De NOS-voorzitter gelooft dat
met 13 uur meer zendtijd op televisie
vanaf oktober de B-status van EO en
VPRO gecompenseerd kunnen worden.
De uitbreiding zal gezocht moeten wor
den in de middaguren waarbij met een
extra uitzending van het NOS-journaal
de programmering in het vervolg zou
kunnen doorlopen in het avondschema.
Nieuwe primarius
Orlando Kwartet
DEN HAAG Het Orlando Kwar
tet heeft als eerste violist aangetrok
ken de jonge Fransman Charles-An-
dré Linale, die zich in september bij
de overige leden van het kwartet zal
voegen. Linale werd 1958 in Nor-
mandië geboren. Hij zette zich voor
het eerst aan de viool op 5-jarige
leeftijd; op zijn elfde studeerde hij
reeds aan het Parijse conservatorium
bij Jean Fournier en op zijn veer
tiende behaalde hij de Premier Prix
voor viool en kamermuziek. Linale
studeerde voorts compositie. Hij is
als concertmeester verbonden aan
het Ensemble Inter-Contemporain
van Piere Boulez in Parijs.
Streisand: „Ik geef zelfs
m'n chauffeur tijd om te
lunchen".
LONDEN Barbra
Streisand, dezer dagen in
Tel Aviv voor de Israëli
sche première van haar
film Yentl, kan zich het
moment dat ze voor het
eerst controle over haar
leven begon te verliezen
nog levendig herinneren.
Nog steeds staat haar als
de dag van gisteren voor
ogen hoe de publiciteits-
machine plotseling be
gon te draaien en ze van
de ene op de andere dag
dekking moest zoeken
tegen klikkende came
ra's en de soms venijnige,
kwetsende pen van de
pers.
Het begon met een interview
in het Amerikaanse week
blad Life. Voor de tweede
keer in haar carrière stond
haar foto op de omslag van
dit over de hele wereld gele
zen blad. Voor wat het alles
zeggende interview over
Streisand zou worden had ze
het goed gevonden dat een
vrouwelijke verslaggever
van Life haar volgde op een
rondreis door Europa en ze
had de fout gemaakt eerlijk
en open over zichzelf te pra
ten.
„Ik vertelde over mijn ang
sten en kwetsbare punten.
En weet je wat voor een re
actie ik kreeg? Je hebt veel
succes en je hebt het recht
niet bang of kwetsbaar te
zijn. Wie denk je eigenlijk
dat je bent? Je mag geen
hoofdpijn hebben; je mag niet
bang zijn... En alleen maar
omdat ik de waarheid vertel
de. Maar zo zit ik als persoon
nou eenmaal in elkaar. Ik
kan niet niet de waarheid
vertellen. En ik weet ook dat
dat de reden is dat zoveel
mensen mij als persoon inte
ressant vinden, omdat het
hen in staat stelt ook bang te
zijn".
Geen ster
Je opwinden over dit soort
zaken is iets dat iedereen die
aan de weg timmert wel eens
zal doen. Maar bij Barbra
Streisand is het een obsessie
geworden. „Ik ben géén
ster", zegt ze niet voor het
eerst tijdens het interview.
„Noem me actrice, zangeres,
het kan niet schelen wat,
maar géén ster. Als ik foto's
zie van Sophia Loren of Jac
kie Onassis, dan denk ik, ja,
dat zijn sterren. Als je van
hen een foto in de krant ziet,
is het altijd een lachende
foto. Foto's van mij zijn altijd
foto's waarop ik een hand
voor mijn gezicht houd, weg
loop en zeg dat ik met rust
gelaten wil worden".
Pratende met Streisand krijg
je de indruk dat ze zich nu,
zoveel jaren later, nog steeds
niet erg op haar gemak voelt
bij die zalvende belangstel
ling van de pers. Wel enigs
zins begrijpelijk, want het
vreemde is dat niemand Bar
bra Streisand serieus lijkt te
nemen. De film Yentl is ver
reweg het belangrijkste dat
ze tot dusver heeft gedaan.
Als eerste vrouw in Holly
wood heeft ze een belangrij-"
ke film voor een deel ge
schreven en helemaal gepro
duceerd en geregisseerd; bo
vendien neemt ze de hoofd
rol voor haar rekening. Maar
ondanks deze niet te onder
schatten prestatie lijkt het
imago van Streisand als een
moeilijke, koppige, verlegen
vrouw met sterallures haar
vooruit te blijven gaan.
Niet moeilijk
In werkelijkheid moet wor
den vastgesteld dat Streisand
moeilijk noch koppig is. Wel
is ze fel als iemand kritiek
durft te uiten op Yentl. Daar
naast is ze bang verkeerd be
grepen te worden en mis
schien zou ze liever achter
gesloten deuren in Beverly
Hills zitten. Maar daar houdt
het dan ook mee op.
Yentl is de reden dat ze on
danks alles toch weer naar
Europa is gekomen. Ze las
het boek van Isaac Bashevis
Singer voor het eerst in 1968
toen ze 25 was. De eerste
woorden van het boek - „na
de dood van haar vader"
achtervolgden haar ruim tien
jaar. Pas in 1978 begon ze
plannen te ontwikkelen om
het boek te verfilmen. Wer
kend aan het scenario kwam
het idee bij haar op dat ze de
film misschien ook zelf moest
regisseren.
Na geruime tijd te hebben
nagedacht over wie de rol
moest spelen van Yentl, het
jonge, joodse meisje dat in op
stand komt tegen de conven
ties en zich verkleedt als
man om geleerde te kunnen
worden, kwam ze tot de con
clusie dat ze dat het beste zelf
kon doen. De film in Holly
wood verkopen was geen ge
makkelijk opgave. Alle maat
schappijen van betekenis we
zen de film af totdat MGM er
brood in zag. Maar zelfs toen
moesten nog vele obstakels
worden overwonnen. Strei
sand zette echter door met als
resultaat een film die van be
gin tot eind haar film is.
Opgedragen aan haar vader
is de film in de eerste plaats
Barbra Streisand en de Israëlische zakenman Arnon
Melchen, kort na de première van Streisands film
Yentl.
haar manier om zijn afwezig
heid in haar leven hij
stierf toen ze 17 maanden
was te verwerken. Haar
vader was, zegt ze, een ge
leerde en een leraar. „Hij ge
bruikte zijn lichaam en zijn
geest; hij speelde tennis en
squash en hij was dichter; hij
maakte bijvoorbeeld een pla
tenboek voor mijn moeder
waarin hij zelf tekende en
zelf de gedichtjes schreef. Hij
was een kunstenaar en een
denker en ik ben er trots op
dat hij mijn vader was. Toen
ik las hoe Yentl's vader haar
allerlei dingen leerde, hoewel
dat in die tijd als verwerpe
lijk werd beschouwd voor
een meisje, had ik het idee
dat het boek in zekere zin
over mijn vader ging".
Tijdens haar jeugd in Brook
lyn had ze zijn afwezigheid
scherp gevoeld. Ze beschrijft
zichzelf als een moeilijk, ex
centriek kind dat nooit te
vreden was met de werke
lijkheid. „Ik ging borden
wassen om met het kwartje
dat ik daarmee verdiende op
zaterdag naar de bioscoop te
gaan. Ik verdwaalde in die
fantasiewereld, zelfs als ik
films van buitenlandse regis
seurs zag waar ik niets van
begreep".
Droom
Reeds als klein meisje
droomde ze ervan actrice te
worden, maar haar moeder
had andere plannen met
haar: trouwen, een baan als
typiste en vaste vakanties.
„Ik heb me als vrouw, zange
res, actrice nooit echt gedis
crimineerd gevoeld. Als je
vermaakt, is het ver
schil man-vrouw niet van be
lang. Pas toen ik films begon
te produceren en nu ook te
regisseren, merkte ik dat
mijn vrouw-zijn verschil
maakte. Gek eigenlijk dat
mannen dit allemaal kunnen
doen en er om bewonderd
worden. Niemand zegt dat
het voor hen te veel is of dat
zij te hoog grijpen. Maar als
ik het doe..."
Maar hoewel het feministi
sche aspect van Yentl haar
zeker aanspreekt, heeft ze
toch in de eerste plaats een
onderhoudende film willen
maken en geen polemiek. „Ik
vond het gewoon een heel
mooi verhaal: wat het ver
haal zegt over vriendschap,
over de liefde tussen vrou
wen, tussen mannen en vrou
wen en ouders en kinderen,
dat is belangrijk. Iedereen
heeft wel dat heel speciale
gevoel voor zijn vader. Be
grijpt hij me? Zo ja, dan is het
ontroerend. Zo nee, dan is
het even ontroerend. Dus ik
'gaf gewoon uiting aan mijn
eigen gevoelens".
Met het maken van Yentl
beeft Streisand ambities ver
wezenlijkt die ze waarschijn
lijk jarenlang heeft onder
drukt. Al toen ze 19 was,
voelde ze zich regisseur.
Toen ze als beginnend actrice
meedeed aan een auditie
voor de musical I Can Get
It For You Wholesale" had
ze het lef om regisseur Her
bert Ross voor te stellen dat
ze haar liedje het beste half
komisch kon zingen terwijl
ze over het toneel reed op
een kantoorstoel op wieletjes.
Ross had het idee eerst van
de hand gewezen, maar
moest daar later wel op te
rugkomen toen bleek dat dat
de enige manier was waarop
Streisand het liedje kon zin
gen. „Helaas werd het de hit
van de show. Nadien werd ik
helemaal dood verklaard. En
zo is het altijd gebleven. Als
ik gelijk had, werden de
mensen boos".
Verbijsterd
Ze zegt het met een menge
ling van pijn en geamuseerd
heid en reageert oprecht ver
bijsterd op de beschuldigin
gen dat ze moeilijk en zelfs
dictatoriaal is, iemand die ie
dereen wil kennen en alles
onder controle wil hebben.
„Ik wil helemaal niet alles
zelf doen. Ik zou graag wer
ken met grote regisseurs en
grote producers. Er zijn een
paar fantastische producers
die hun acteurs beschermen.
Prima, dan kunnen zij in de
clinche liggen met de film
maatschappijen. Je dacht
toch niet dat ik dat leuk
vond? Constant je werk moe
ten verdedigen".
„Ik moeilijk? Ik ben juist een
heel aardig mens", besluit ze
bijna smekend. „Ik vind het
belangrijk dat mijn chauffeur
ook tijd heeft om te lunchen,
weet je". Kennelijk realiseert
ze zich dat ze een doolhof
binnengaat waaruit iemand
in haar positie nooit meer
kan ontsnappen. Ze beseft
dat ze over dit soort dingen
niet zou moeten praten. An
dere regisseurs hebben haar
geadviseerd: als je met de
pers praat, lieg; als je studen
ten les geeft, lieg. „Maar ik
vind de waarheid belangrijk.
Ik aanbid de waarheid..."
Plotseling haalt ze onver
schillig de schouders op. „Het
probleem is en zal altijd wel
hetzelfde blijven: in mijn
werk heb ik alles onder con
trole, in mijn leven helemaal
niets",
MICK BROWN
Copyright The Guardian
LOS ANGELES De
7Ó-jarige ziekelijke vader
van soul-zanger Marvin
Gaye zat gisteren in het
hiiis van bewaring op ver
denking van moord op
zijn zoon. De zanger werd
zondag, zoals gisteren ge
meld, tijdens een familie
ruzie twee keer in de
borst geschoten. De twist
ging volgens de politie
over een feestje dat Gaye
wilde geven ter gelegen
heid van zijn 45e-veijaar-
dag en over het posten
van een brief aan de ver
zekering.
Rechercheur Robert Martin
vertelde dat Gaye, die in zijn
ouderlijk huis verbleef, zijn
vader uit zijn slaapkamer
werkte en hem in de gang-een
pak slaag gdf. „Hij moet daar
bij nogal hardhandig zijn opge
treden".
Toen Gaye's moeder Alberta
tussenbeide kwam, ging Mar
vin senior naar een andere ka
mer. Toen hij terugkwam
klonken enkele revolverscho
ten, waarna de zanger op de
grond viel.
Martin: „De vader ging stille
tjes naar beneden. Hij zat in de
voortuin toen de politie arri
veerde. Het vuurwapen lag in
zijn buurt".
De 71-jarige Alberta Gaye
spoedde zich na het gebeuren
naar haar jongere zoon Frank,
die naast haar woont. Hij alar
meerde de politie.
„Voorzover wij kunnen na
gaan mochten de vader en
Marvin elkaar niet. In het ver
leden hadden ze wel meer
woorden gehad, maar was het
nooit tot handgemeen geko
men", aldus de politie-woord-
voerder.
Marvin Gaye sr. werd geboeid
naar een plaatselijk politiebu
reau gebracht, waar hij zonder
mogelijkheid van borgtocht
werd opgesloten op verden
king van moord. Krachtens de
wet van Californië kan een
verdachte worden opgesloten
zonder dat hij eerst officieel in
staat van beschuldiging is ge
steld. Volgens een woordvoer
der van Marvins platenmaat
schappij CBS was Gaye aan
een nieuw album bezig voor
dat hij stierf.
J.H. Gottmerprijs 1983 voor Guillaume en
Rietje Nivard
AMSTERDAM De J.H. Gottmerprijs 1983, van de gelijknami
ge uitgeverij in Bloemendaal, gaat deze keer naar Guillaume en
Rietje Nivard. De Nivards zijn eigenaar van de Kinderboekwin
kel in Amsterdam. De prijs, 3.000 gulden en een werk van een
Haarlemse kunstenaar, wordt een keer in de twee jaar toege
kend aan een persoon of instelling die een belangrijke bijdrage
heeft geleverd aan de stimulering van het lezen en dat gericht
op het proces van bewustwording. De jury prijst de Nivards voor
„hun oorspronkelijk initiatief te komen tot het opzetten van een
speciale boekwinkel voor kinder- en jeugdboeken en de conse
quente uitbouw van die gedachte welke sedertdien veel navol
ging heeft gevonden". De uitreiking is op 19 april in het jeugd
theater De Krakeling in Amsterdam.
AMSTERDAM In het april
nummer van de Amsterdamse
Uit-krant zegt de acteur Peter
Faber: „Theater is oeroud.
Waar mensen zijn, is er altijd
wel een idioot die iets gaat
vertonen". Maar Faber zegt
daar niet bij of die vertonin
gen zo op prijs worden gesteld.
Het Amsterdamse publiek in
elk geval laat weten nauwe
lijks nog prijs te stellen op ca
baret en andere vormen van
amusement op het toneel.
Twee jaar geleden deelden
27.700 Amsterdammers, of zij
die in de hoofdstad vertoef
den, nog deze vorm van ver
maak, het afgelopen seizoen
werd dit aantal gehalveerd:
14.350. Daar staat tegenover
dat het muziekleven in Am
sterdam een bijna ongekende
bloei doormaakt. Het aantal
operabezoekers verdubbelde:
van ruim 4.000 naar ruim
8.000. Direkteur Arthur van
Schendel van het Amsterdam
se Uit Bureau (AUB), dat dit
allemaal onderzocht: „We
kunnen niet genoeg orkesten
aanslepen, de zitplaatsen zijn
lang tevoren al verkocht. Dat
geldt voor symfonische mu
ziek, maar ook voor kamer
muziek; daarvoor is de groei
en belangstelling drastisch te
noemen. Het aantal mensen
dat een strijkkwartet wilde
horen, verdubbelde afgelopen
seizoen. Ook de belangstelling
voor het ballet neemt toe en
ook de film maakt een groei
door. De interesse voor toneel
nam aanvankelijk sterk af,
maar is thans redelijk stabiel".
Waarom althans in Amster
dam het toneelbezoek aan de
matige kant is, lijkt V^n
Schendel wel duidelijk: „De
Carolien van den Berg met haar alter ego In de Nederlands-Belgische co-produktie
„Song!", de musical die eind dit jaar in Nederland in Première gaat.
mensen zien op televisie, zoals
in de serie Dallas, voldoende
echtparen-toneel. Daarmee be
doel ik de stukken met een ou
der echtpaar dat bezoek krijgt
van een jong stel. En o, o, o,
wanneer de jonge vrouw al
leen in de kamer is met de
man van het oudere echtpaar.
Ik denk dat men in Nederland
daar langzamerhand genoeg
van heeft".
De Nederlander, althans zo
ziet direkteur Van Schendel
dat, lijkt de crisis-idee te bo
ven te zijn gekomen. Hij gaat
meer uit. Maar zijn keus is be
wuster geworden. Dat zou met
name blijken uit de verkoop
van abonnementen. Van
Schendel: „Ze kopen geen
pakketjes meer met van alles
wat. En dat geldt ook voor to
neel. Er is een duidelijke ten
dens dat de mensen een serie
vioolconcerten willen horen,
een serie modern toneel. Ze
kiezen duidelijker. En het is
opvallend", aldus Van Schen
del, „dat zoveel jongeren voor
een abonnement kiezen, hoe
wel wij altijd dachten dat het
ouderen waren, die een abon
nement kochten. Vijfendertig
van de abonnementhouders is
jonger dan 40. Eenzelfde per
centage is tussen de 40 en 60
en slechts 26 pet. is ouder dan
60".
NA DOODSTEKEN
GRIEK
NOORDWIJK/DEN HAAG;*
In plaats van zes jaar ge-1
vangenisstraf, zoals de officier'
van justitie had geëist, heeft de
Haagse rechtbank vanmorgen]]
een 30-jarige kastelein uit
Noord wijk veroordeeld tot1
vier jaar celstraf. De man
stond terecht voor het doodste-„'
ken van een 21-jarige Griek J
op dinsdag 27 december van]J
het vorig jaar. 1
De caféhouder verkeerde na
gebruik van alcohol en cocaï-j
ne in een agressieve roestoes
tand. Tijdens moeilijkheden
rond twee meisjes in een bar. 1
nam het latere slachtoffer het
op voor één van hen, omdat zij]1
zijn vriendin was. De Griek
verliet na verloop van tijd
weliswaar op aandrang van
bezoekers de bar, maar hij
werd achtervolgd en letterlijk
en figuurlijk op de huid geze-',
ten door de Noordwijkse kas--»!
telein, die hem met een mes
bewerkte.
VNG op de bres
voor vergoeding
aan raadsleden
DEN HAAG De Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
heeft maandag verontwaar
digd gereageerd op het rege-,
ringsbesluit om de honorering
voor gemeenteraadsleden met.
ingang van 1 juli aanstaande
met tien procent te verlagen.
De VNG spreekt in een com-,
muniqué van een „onverant
woorde en niet goed doordach
te beslissing, waardoor het nog
moeilijker zal worden om goe
de raadsleden te vinden."
De Vereniging is van oordeel
dat bij de vaststelling van de
vergoeding de beleidslijn moet
worden gehandhaafd, die sinds
1976 werd gevolgd. Die hield
in dat de hoogte van het be
drag jaarlijks door de minister-
van Binnenlandse Zaken,
wordt vastgesteld, aan de hand,
van de loonontwikkeling in
het bedrijfsleven.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
NOORDWIJKERHOUT De
weg lijkt vrij voor een nieuw
te bouwen dierenopvangcen
trum in Noordwijk. Na de col
lega-commissies in Noordwijk
heeft nu ook de commissie
welzijn van Noordwijkerhout
zich geschaard achter de plan
nen. De leden toonden zich
een voorstander om een be
drag ineens, voor Noordwij-
kerhout 62.000 gulden, bij te
dragen en niet garant te staan
voor een door de afdeling
Noordwijk-Noordwijkerhout v
van de Dierenbescherming
aan te gane geldlening. Boven
dien stemde de commissie in
met een verhoging van de sub
sidie van 15 naar 20 cent per
inwoner.
Vooral de dames Hulspas-Jor-
daan (D'66) en Hof-Van Put
ten (PvdA) toonden zich te^
vreden dat er eindelijk een be
slissing in zicht is. Alleen de
gemeenteraden van beide ge
meenten moeten nu de plan
nen nog goedkeuren. Het
nieuwe opvangcentrum, dat
bedoeld is voor de opvang vaq
zwerfdieren uit Noordwijk,
Noordwijkerhout en De Zilk,
gaat ongeveer 162.000 guldep
kosten en de gemeenten zullen
dat naar rato van het aanta^
inwoners moeten betalen om
dat de Dierenbescherming
geen eigen geld heeft. j
Al in 1982 werden de eerst^
plannen voor nieuwbou
maakt, omdat het huidige on-A
derkomen, een oud korfbal-
kleedlokaal van vijf bij negqi^j
meter, niet meer voldoet aap!
de eisen van de wet. Voor 4
mei 1985 moet er wat zijn ge
beurt, anders moet het een-'1
trum gesloten worden. D£|
nieuwbouw gaat 18 bij 13 më^
ter meten en moet zeven hori-'i
dehokken met buitenrenneri'
vier quarantainehokken voor'l
katten en acht kattenhokkélf
met buitenverblijf gaan bevaf*!
ten.