TAFEL
Karl Rahner (80),belangrijk theoloog van
tweede Vaticaans concilie, overleden
HTïJTl
„Dit is een belediging 1
voor alle nazi-
slachtoffers"
Onverhoedse viering van avondmaal/eucharistie
gaf scheiding der geesten op dag Raad van Kerken
DR. H. A. VAN MUNSTER NAM AFSCHEID VAN KTHU
kerk
vuèreld
SS'ERS IN OBERAULA:
ACHTERGROND
CcidaeSomant
MAANDAG 2 APRIL 1984 PAGINA 2
De bekende Duitse theo
loog Karl Rahner, nog
middelpunt van de pu
bliciteit vanwege zijn
tachtigste verjaardag, die
hij op 5 maart vierde, is
in de nacht van vrijdag
op zaterdag in het zie
kenhuis van Innsbruck
overleden aan de gevol
gen van een hartinfarct.
Hij was onder meer een
van de belangrijkste
theologen tijdens het
tweede Vaticaans conci
lie.
Karl Rahner geboren in
Freiburg im Breisgau trad in
1922 in bij de jezuïeten. Zijn
studies verrichtte hij onder
meer in het Zuidlimburgse
Valkenburg. In 1936 promo
veerde hij in de theologie aan
de universiteit van Inns
bruck, waar hij wetenschap
pelijk medewerker werd. Na
in 1938 uit Tirol te zijn uitge
wezen, kwam hij na de oor
log terug naar Innsbruck,
waar hij in 1949 tot hoogle
raar in de dogmatiek en de
geschiedenis van de dogma's
werd benoemd. Paus Johan
nes XXIII benoemde Rahner
in 1963 tot theologisch advi
seur van het tweede Vati
caans concilie. In 1967 volgde
hij de huidige prefect van de
Vaticaanse congregatie voor
de geloofsleer, kardinaal Jo
seph Ratzinger, op als hoog
leraar dogmatiek in Mün-
chen.
Tot zijn belangrijkste werken
behoren „Geist in Welt"
(over de metafysica van de
eindige kennis bij Thomas
van Aquino), „Hörer des
Wortes" (over de uitgangs
punten van een godsdienstfi
losofie) en „Schriften zur
Theologie". Van 1957 tot 1963
had Rahner de algemene lei
ding van de tweede druk van
het tiendelige standaardwerk
„Lexikon für Theologie und
Kirche".
Uitgangspunt van Rahners
denken is niet de theologi
sche leerstelling, maar de
manier waarop de mens zich
zelf in de huidige wereld ziet.
Hij maakte in zijn theolo
gisch onderzoek niet alleen
gebruik van theologische en
filosofische opvattingen,
maar ook van de inzichten
van de natuurwetenschappen
en vooral de moderne antro
pologie. Daarbij is het ken
merkend, dat Rahners theo
logie in tegenstelling tot vele
andere vooruitstrevende
theologen het christendom
niet probeert aan te passen
aan modernistische opvattin
gen.
Rahner heeft nooit afstand
genomen van de grondbegin
selen van de katholieke kerk
en het kerkelijk leergezag,
ook al stuitte hij in het Vati-
caan en in de kerk als geheel
herhaaldelijk op kritiek en
afwijzing. Het werd duide
lijk, dat zijn voornaamste be
doeling niet was om populair
te worden toen hij instemde
met de encycliek van paus
Paulus VI over de celibaats
verplichting.
Waar het Rahner om begon
nen was, wordt duidelijk in
zijn boek over de grondbe
ginselen van het geloof, dat
in 1976 is gepubliceerd. In dit
VPW Utrecht wil
duidelijker
dissidente groep
binnen kerk zijn
De Vereniging van Pastoraal
Werkenden in het aartsbis
dom Utrecht heeft een bu
reau arbeidsverhoudingen
opgericht, dat een betere be
langenbehartiging van de le
den moet garanderen. Verder
zal zij in de toekomst meer
aandacht besteden aan de
kracht van haar eigen spiri
tualiteit om haar identiteit
als dissidente groep in de r.-
k. kerk te versterken. De
vereniging zal tenslotte meer
energie steken in de verdere
opbouw van de VPW dan in
het steeds maar weer reage
ren op het beleid van de lei
ding van de kerk.
De leden van de VPW, die
dit jaar vijf jaar bestaat, con
stateerden tijdens hun jaar
vergadering, dat de toene
mende druk in traditionele
richting van de kant van de
kerkelijke leiding de vereni
ging nieuwe mogelijkheden
biedt. De VPW begint steeds
duidelijker een solidariteits
beweging in de r.-k. kerk te
worden, onder meer doordat
het aantal leden groeit, zo
werd gezegd.
Een onverhoeds georgani
seerde avondmaal/eucharis
tieviering na afloop van het
officiële programma gaf za
terdag een even onverwacht
als omstreden slot .aan de
Vancouver-dag, die de Raad
van Kerken te Utrecht hield
ter bezinning op de resulta
ten van de assemblee van de
Wereldraad van Kerken, die
afgelopen zomer in Vancou
ver werd gehouden.
De viering bracht in de volle
Stephanuskerk, waar de bij
eenkomst werd gehouden,
een duidelijke scheiding der
geesten teweeg. Een kwart
van de zeshonderd aanwezi
gen nam deel aan de viering,
die werd geleid door de Ne
derlandse hervormde ont-
wikkelingseconoom drs. Ron
Rote en de rooms-katholieke
diaken Dirk Visser uit Alme-
re. Driekwart, onder wie de
leiding van de Raad van
Kerken, keerde zich verrast
af.
Prof. dr. D. C. Mulder, voor
zitter van de Raad van Ker
ken, noemde de viering on
juist. „De pijn die we allen
beleven aan de scheiding,
moeten we tot het einde sa
men delen". Hij wees er ver
der op, dat uitdrukkelijk was
afgesproken geen avond
maal/eucharistie te vieren.
Op aandringen van de
rooms-katholieke kerk had
de raad hiertoe besloten, hoe
wel degenen, die de assem
blee in Vancouver hadden
meegemaakt per brief hier
om hadden gevraagd.
In de Vesperdienst, die tij
dens het officiële deel werd
gehouden en waaraan werd.
deelgenomen door bisschop
Ernst van Breda, waren
slechts delen verwerkt van
de zg. Lima-liturgie, die is
gebaseerd op de overeen
stemming over doop, avond
maal en ambt, waartoe de
commissie voor „Geloof en
Kerkorde" van de wereld
raad in 1982 te Lima heeft
besloten. De Lima-liturgie
werd wel gevierd tijdens de
zesde algemene vergadering
de Wereldraad van Ker
ken te Vancouver.
De rooms-katholieke kerk
erkent de avondmaalsopvat-
tïng van de andere kerken
niet. Dit leidde ook vorig jaar
te Vancouver tot verschillen
de reacties. Enerzijds nam de
Nederlandse r.-k. waarne
mer, dr. R. G. W. Huysmans,
toen niet deel aan de geza
menlijke viering. Anderzijds
nam de secretaris van de
Raad van Kerken, de katho
lieke prof. dr. H. A. M. Fiolet
er wel aan deel. Hij noemde
in een tijdschriftartikel de
oecumenische eucharistievie
ring in Vancouver „een in
drukwekkende expressie van
de ervaringen van eenheid
Het was de beleving van
de geloofsovereenstemming
die in de rapporten van Lima
ligt uitgedrukt. Deze eucha
ristieviering werd door allen
ervaren als een absoluut
hoogtepunt van de assem
blee", aldus Fiolet in „Saam
horig", het tijdschrift van de
Raad van Kerken.
In Utrecht sprak mevrouw
drs. A. A. in 't Veld, voorzit
ter van de Remonstrantse
Broederschap, namens alle
leden van de raad haar ver
driet erover uit, dat om ker
krechtelijke en theologische
redenen een officiële avond
maalsviering niet mogelijk
Dr. H. A. van Munster heeft
in de Janskerk in Utrecht af
scheid genomen als voorzitter
van het college van curato
ren van de Katholieke Theo
logische Hogeschool Utrecht
(KTHU). Van Munster, secre
taris-generaal van de bis
schoppenconferentie, is vanaf
de oprichting in 1967 verbon
den geweest met de KTHU,
eerst als hoogleraar wijsbe
geerte en rector en sinds 1970
als voorzitter van het college
van curatoren. Zijn opvolger
als voorzitter van het bestuur
is dr. A. J. Weiier, hoogleraar
middeleeuwse geschiedenis
in Nijmegen en voorzitter
van de Katholieke Raad voor
Kerk en Samenleving.
Bij het afscheid pleitte de se
cretaris van Pax Christi Ne
derland, drs. J. J. ter Laak,
in een toespraak voor meer
theologische bezinning op het
vredeswerk. Zo wilde hij
meer aandacht voor het ver
band tussen de reformatori
sche en rooms-katholieke vi
sie op het probleem van de
kernbewapening. Verder be
pleitte Ter Laak een nadere
bestudering van de plaats
van de kerk in de democrati
sche samenleving en de ge
volgen daarvan voor het
spreken van de kerk over
maatschappelijke vraagstuk
ken. Onder de andere onder
werpen die de secretaris van
Pax Christi noemde, waren
de burgerlijke ongehoor
zaamheid, het verband tussen
spiritualiteit en actie en de
spanning tussen het christe
lijk pacifisme en de leer van
de rechtvaardige oorlog.
Van Munster kreeg in
Utrecht de eerste drie bun
dels aangeboden van een
reeks, waarin mensen die bij
de KTHU werken of nauw
met deze instelling verbon
den zijn, maatschappelijke
vraagstukken vanuit een
theologische invalshoek be
naderen. Komend najaar zal
een tweede reeks van drie
bundels uitkomen.
boek geeft hij aan wat een
christen naar zijn opvatting
is en hoe iemand ook in de
moderne tijd uit overtuiging
christen kan zijn.
Volgens de voorzitter van de
Westduitse bisschoppencon
ferentie, kardinaal Joseph
Höffner, heeft Karl Rahner
geen theologisch systeem en
geen theologische school na
gelaten, maar heeft hij de
theologie „uit het hart van
het mens-zijn" beoefend.
Volgens hem was Rahner
een van de meest geprofileer
de en overtuigende theologen
en priesters van de Duitse
katholieke kerk en de we
reldkerk. Höffner herinner
de vooral aan de rol die Rah
ner op het tweede Vaticaans
concilie heeft gespeeld. Aan
Rahner is het te danken, dat
op het concilie en de decre-
Boodschap
Tsjernenko
aan franciscanen
Communisten en rooms-ka-
tholieken hebben weliswaar
een verschillende levensbe
schouwing, maar kunnen
toch samen voor de vrede
strijden. Dat heeft de Russi
sche partijleider Konstantin
Tsjernenko laten weten in
een persoonlijke boodschap
aan twee franciscanen die
voor een vredesmissie in
Moskou verblijven.
Het doel van de vredesmissie
van de paters Gianmaria Po-
lidoro en Michele Giura is
om de Verenigde Staten en
de Sovjet-Unie weer aan de
onderhandelingstafel te krij
gen en een verzoenings
bijeenkomst in Assisi, de ge
boorteplaats van de H. Fran-
ciscus, te organiseren. In het
kader van hun vredesmissie
hebben zij eerder dit jaar een
ontmoeting gehad met presi
dent Reagan in Washington.
ten van het concilie vooral
een pastoraal stempel werd
gedrukt.
Kardinaal Franz König, de
aartsbisschop van Wenen, zei
in een reactie, dat Rahner
een bijzonder gevoel had
voor de problemen van de
moderne mens. Rahner is tij
dens het concilie adviseur
van König geweest. König
legde de nadruk op het be
lang, dat Rahner hechtte aan
een dialoog tussen de theolo
gie en de natuurwetenschap
pen. De kritiek van Rahner
op ontwikkelingen in de
kerk was altijd de uitdruk
king van zijn liefde voor de
kerk, aldus König die het een
bijzondere eigenschap van
Rahner noemde, dat hij nooit
het contact met de praktische
zielzorg heeft verloren.
Joods-katholiek
gesprek eerde
Willebrands
In Amsterdam is de jaarlijkse
ontmoeting gehouden tussai
het internationale joodse co
mité voor interconfessionele
beraadslagingen en de pause
lijke commissie voor gods
dienstige betrekkingen me1,
het jodendom. Ditmaal wa
ren jeugdproblemen het on
derwerp. Sprekers waren dr.
Gordon Tucker, hoogleraar
aan het Joods Theologisch
Seminarie te New York en
dr. Riccardo Tonelli, hoogle
raar aan de pauselijke Salesi-
anenuniversiteit te Rome.
Hierop werd door vier jonge
ren gereageerd, twee van
joodse en twee van rooms-ka
tholieke zijde.
De bijeenkomst werd op ver
zoek van de joodse deelne
mers te Amsterdam gehou
den om daarmee het werk te
eren van kardinaal Wille
brands, voorzitter van de
pauselijke commissie.
Ter gelegenheid van de twin
tigste verjaardag van de ver
klaring van het tweede Vati
caanse concilie over de joden,
„Nostra Aetate", zal op de
volgende vergadering de
vooruitgang in de joods-r.-k.
betrekkingen ter sprake ko
men alsmede plannen voor
de toekomst.
Pittig speklapje
met prei en
aardappelen
karnemelkgruwel
met sinaasappel
Voor twee personen hebt u
nodig: 200 g speklapjes, 25
g margarine, zout, 1 ui,
knoflook, djahé, 1 theele
pel bruine basterdsuiker, 1
theelepel azijn, 2 lepels
ketjap;
750 g prei, zout, 5 g marga
rine, peper, azijn;
Vs tot 1 kg aardappelen;
Vz liter karnemelk, 4 be
schuiten, 1 grote of 2 klei
ne sinaasappel(s), honing
of basterdsuiker naar
smaak.
Verdeel de speklap in por
ties. Bak het vlees in warme
margarine met zout bruin
met het deksel schuin op de
pan. (Voorkom de narigheid
van spatten door voor het
omkeren van de speklappen
eerst het vuur te temperen
en even te wachten met het
deksel van de pan te nemen).
Bak op het laatst op een
sterk getemperd vuur de
kleingesneden ui en knof
look mee tot ze lichtbruin
zijn. Voeg vervolgens weinig
water, djahé, bruine basterd
suiker, azijn en ketjap toe en
laat het vlees gaar sudderen
in ongeveer drie kwartier.
Snijd de worteltjes van de
prei en deel de stengels één
keer in de lengte. Verdeel de
groente in stukken van circa
drie centimeter en doe alleen
de donkergroene delen weg.
Was prei altijd na het snij
den, maar laat ze niet lang in
het water staan. Kook de
groente gaar in weinig water
met zout in ca tien minuten.
Voeg margarine en naar
smaak peper en azijn toe.
Wie de groente té nat vindt,
kan het kookvocht met wei
nig maizena of aardappel
meel binden.
Meng de karnemelk met de
fijngemaakte beschuiten en
laat het mengsel een uurtje
staan. Snijd de sinaasappel in
dunne schijven, leg er daar
van twee apart en verdeel de
overige in vieren. Meng de
kleine stukjes sinaasappel
met honing of basterdsuiker
door de karnemelkgruwel en
garneer met de hele schijven.
JEANNE
OBERAULA Twee
jaar hebben ze in Obe
raula ongestoord herin
neringen opgehaald en
het glas geheven, de
'Alte Kammeraden' van
de beruchte SS-Toten-
kopf-divisie. Maar nu is
het met de rust gedaan.
Terwijl de ex-SS'ers in
de gemeentelijke sport
hal hun trefzekerheid
testen bij het worstschie-
ten, demonstreren buiten
enkele duizenden men
sen. „Wij begrijpen niet
dat in een Duitse ge
meente zoiets in 1984 nog
mogelijk is. Dit is een be
lediging van alle slacht
offers van het nazi-regi
me", zo verwoordt Stefan
Rohrbacher van de Jood
se Studentenbond de ge
voelens van velen.
Oberaula lijkt deze zaterdag
een spookstadje. Alsof het af
gesproken is volgen de mees
te inwoners het voorbijtrek
ken van de stoet vanachter
het raam. Er worden veel fo
to's gemaakt. Op sympathie
van de plaatselijke bevolking
hoeven de demonstranten
niet te rekenen. Oberaula
(1800 inwoners) neemt het op
voor de SS'ers. „Wat een be
langstelling van de pers voor
zo'n onnozele zaak", zegt
Karl Lepper van Hotel Zum
Stern. „Laat die mensen toch
met rust, die paar jaar die ze
nog hebben. Ik ben in 1931
geboren meneer, ik heb het
allemaal niet zo bewust mee
gemaakt, maar niemand wil
die tijd toch terug?"
Lepper blijft solidair met zijn
'goede gasten' van de Toten-
kopf-divisie. Hij is nog mild
in zijn woordgebruik. Ande
ren zouden de demonstran
ten het liefst „met een knup-
f>el te lijf gaan". Een winke-
ier in het luchtkuuroord laat
duister weten dat de langha-
rigen rustig kunnen komen:
„De jachtgeweren zijn al ge
laden". Maar incidenten doen
zich deze zaterdagmiddag
niet voor. In tegenstelling tot
vorige bijeenkomsten van ex-
-SS'ers zijn er vrijwel geen
neo-nazi's komen opdagen.
De vele honderden mannen
van de oproerpolitie hebben
een rustige middag. In een
indrukwekkende marsstoet
vanaf het stationnetje door
de straten. Vakbondsleden,
Groenen, vredesgroepen,
Jonge Socialisten, joodse
groeperingen. Voorop oud-
-concentratiekampgevange-
nen, sommigen in hun ge
streepte kampkleding. Ne
derland is zeer goed verte
genwoordigd. Met een bus of
tien zijn de landgenoten aan-
gereisd. In de stoet ook de
Kamerleden Van de Bergh
en Vos (PvdA), Van Vlijmen
(CDA) en Van Rey (VVD).
Onverbeterlijken
Michael Arnon, voorzitter
van de Joodse Studenten-
bond in West-Duitsland: „Wij
hebben nooit alle leden van
de SS persoonlijk veroor
deeld. Er waren er bij die
heel jong waren toen ze bij
de SS kwamen en die later
tot het inzicht zijn gekomen
wat voor een organisatie de
SS eigenlijk was. Die hebben
zich er van gedistancieerd.
Maar hier in Oberaula dat
zijn de onverbeterlijken, die
er alles aan willen doen deze
traditie levend te houden. De
nationaal-socialistische idee
ën worden hier verder uitge
dragen".
Het programma van het
„voorjaarsfeest" geeft Arnon
gelijk. Behalve voor een
jeugdlied willen de vijfhon
derd oudjes de keel ook
schrapen voor het „Treue-
lied", waarin trouw beleden
wordt aan de idealen van het
nazisme en de SS. De voor
malige Hauptsturmführer
Kurt Meyer had het in zijn
feesttoespraak over 'de taak
van de Duitse jeugd'. Daar
naast wordt de gezelligheid
niet vergeten, 's Avonds gaan
de heren met de dames de
vloer op voor een dansje op
de muziek van „De vier Re
servisten". En verder bijpra
ten, herinneringen ophalen.
Maar herinneringen aan wat?
Aan de gruwelijke slachtpar
tij bij Charkow bij voorbeeld
waar de Totenkopf-divisie
twintigduizend burgers en
krijgsgevangenen afmaakte?
Of aan de uitroeiing van het
ghetto van Warschau, waar
bij volgens eigen opgave van
de SS ruim 56.000 mensen
het leven verloren? Of aan
de periode 1933-1939 toen de
helft van de divisie als lid
van de Totenkopf-eenheden
belast was met de bewaking
van de concentratiekampen?
Taboe
In 1933, toen Hitier de macht
overnam, leefden er in Obe
raula 98 joden. Ongeveer
tachtig werden er in de con
centratiekampen vermoord.
De anderen gelden als ver
mist. Daarover praten is in
Oberaula taboe. Het plaatsje
stond indertijd bekend als
een bruin nest, de nazi's wa
ren er erg sterk vertegen
woordigd. Ds. Volkmar
Hundhausen had de euvele
moed te gaan roeren in het
pijnlijke verleden van het
plaatsje. Hij bad in het open
baar voor de joodse families
die door het nationaal-socia-
lisme uit Oberaula werden
verdwenen. Op de plek waar
de synagoge had gestaan
plaatste hij een Christus-fi
guur met een gele Davidster.
Maar de ongeliefde dominee
werd uit Oberaula wegge
jaagd door de man die hier
de dienst uitmaakt: Hans-Ep-
po Reichsfreiherr von
Doernberg, grootgrondbezit
ter en voorzitter van de
plaatselijke CDU. Hij zorgde
er voor dat „onruststoker
Hundhausen" op non-actief
werd gesteld. De Reichsfrei
herr, die zelf nog in Rusland
diende, was ook degene die
de SS'ers vorig jaar „met tot
het hart sprekende bewoor
dingen begroette", zo meldde
Ongeveer drieduizend mensen demonstreerden zaterdagmiddag in Oberaula te
gen de omstreden bijeenkomst van oud-SS'ers. Vertegenwoordigers van diverse
partijen, vakbonden, kerken en de joodse gemeenschappen waren naar de de
monstratie gekomen.
het Totenkopf-orgaan „De
Vrijwilliger". De dominee,
daar is Oberaula van over
tuigd, heeft nu wraak geno
men door de buitenwacht er
op te attenderen dat achter
de „Urlaubergemeinschaft II-
mensee" Hitler's elitetroepen
schuilgaan.
Als de bevolking van Obe
raula de SS-bijeenkomst toch
met andere ogen gaat bekij
ken heeft dat minder te ma
ken met een verlaat inzicht
in de aard van deze misdadi
ge organisatie alswel met
harde marken. Tijdens hun
driedaagse bijeenkomst laten
de SS'ers weliswaar zo'n
kleine half miljoen in het
luchtkuuroord, maar de scha
de lijkt aanzienlijk groter.
Een Nederlandse reisorgani
sator heeft alle boekingen
voor Oberaula geannuleerd.
Een ook voor de Duitse bond
van postbeambten hoeft het
plaatsje niet meer. „Nog een
keer zo'n bijeenkomst en het
is met Oberaula als toeristen-
stadje gedaan", jammert bur
gemeester Hans-Jochen
Schnuecker.
Afrekening
„Een echte afrekening met
het fascistische verleden
heeft in Duitsland nooit
plaatsgevonden", zegt de
75-jarige Georg Merle uit
Kassei, die in zijn oude con
centratiekamp-plunje voor
aan in de stoet loopt. „Zonder
de steun van de adel en de
grootgrondbezitters, mensen
als Von Dörnberg hier, wa
ren de nazi's nooit aan de
macht gekomen. Deze groe
pen zijn na de oorlog nooit
ter verantwoording gekomen
en ze spelen nu hun rol nog
net zoals vroeger", zegt hij.
Aan het einde van de tocht
door Oberaula verzamelt de
menigte zich op het dorps
plein. Terwijl regen en hagel
uit de hemel vallen wordt er
gesproken door politici en
oud-concentratiekampgevan
genen. Geen van de sprekers
wordt zo toegejuichd als de
Nederlandse socialist Harry
van de Bergh. „Gezien zijn
verleden heeft West-Duits
land een bijzondere verant
woordelijkheid tegenover het
fascisme. Daarom zeggen wij
tegen de regering in Bonn:
zorg dat dit soort bijeenkom
sten verboden wordt", zegt
de PvdA'er. Dan haalt hij
hard uit naar zijn Westduitse
collega's in Bonn: „Zonder
een verbod bent u verant
woordelijk voor deze bijeen
komsten".
Als Van de Bergh spreekt
ligt het meest onthutsende
gebeuren van de dag al weer
uren terug. In de ochtend
hebben de SS'ers, die anders
de publiciteit mijden als de
pest, een persconferentie ge
geven. „Wij waren betrokken
bij de bewaking van de con
centratiekampen", wil Kurt
Meyer bij die gelegenheid
nog wel toegeven. „Maar wij
kwamen er niet in. Wij de
den buitendienst. Wij moes
ten schieten op vluchtelin
gen, maar pas na drie waar
schuwingen".
Meyer is met zijn 63 jaar een
van de jongsten. Alsof zijn
verleden daarmee gelegiti
meerd wordt verteld hij dat
hij een jaar in het hoofdbe
stuur van de liberale FDP
heeft gezeten, samen met ex-
-president Walter Scheel.
„Wij waren ontzet toen we
na de oorlog vaststelden wat
er in naam van Duitsland en
in naam van de SS is gedaan.
Daar hebben wij niets mee te
maken gehad".
Meyer probeert duidelijk te
maken dat de SS'ers hier in
Oberaula alleen bijeen zijn
om vermiste wapenbroeders
op te sporen, weduwen van
gestorven kameraden te
troosten en om de onderlinge
vriendschap te verstevigen.
Keurige heren allemaal, die
na de oorlog goede burgers
van de Bondsrepubliek zijn
geworden. „Ik ben trots",
zegt Kurt Hofmann uit Miin-
chen-Gladbach, „dat ik onder
deze mannen heb mogen die
nen. Ik ben twintig jaar amb
tenaar geweest en ik heb er
nooit een geheim van ge
maakt dat ik bij de Toten
kopf-divisie was. Ik vond het
een grote eer dat ik dit jaar
de bijeenkomst in Oberaula
mocht organiseren".
Te koud voor april
DE BILT In het huidige
weerbeeld verandert nog maar
weinig. Het blijft te koud voor
de tijd van het jaar. Een hoge-
drukgebied, dat morgenmid
dag boven Scandinavië ligt en
een gebied met lage barome
terstanden boven Oostelijk-
-Europa houden een noordoos
telijke stroming in stand. Hier
in wordt lucht aangevoerd,
waarin de temperatuur over
dag niet veel hoger wordt dan
zeven graden. Vannacht daalt
de temperatuur tot om het
vriespunt. Rond de depressie
drijven wolkenvelden ons
land binnen. Uit deze bewol
king kan regen of natte
sneeuw vallen, maar dan voor
namelijk in het oosten van het
land. De noordoostenwind is
matig, aan de kust en op het
IJsselmeer af en toe krachtig.
Weerrapporten van vanmorgen 07.00 uur.
Weer Max Min Neer-
temp temp slag
Amsterdam onbew. 6 0 0 mm
De Bilt onbew. 6 0 0 mm
Deelen l.bew. 5 -1 0 mm
Eelde onbew. 5-1 0 mm
ïnte.
ingen l.bew. 5 2 0 rr
Z -Limburg geh.bew. 4 0 3 n
Aberdeen onbew. 7 -2 0.1 rr
Athene onbew. 18 9 0 n
Barcelona mist 14 8 3 n
Berlijn sneeuw 7 1 2 rr
Bordeaux h.bew. 14 3 2 n
Beurs van Amsterdam
Dordtsche petr
Idem petr pref
Gist Brocades
Nat. Ned.
Nedlloyd Gr.
NMB
Oce v. Grinten
id. div 84
v. Ommeren
Pakhoed Holdin
Pakh Hold, cert
Robeco
Rodamco
394.00
155.80
75,00
112,00
48.00
187,00
152,80
221,00
122,50
160,50
187,50
153,50
222,50
123,00
161,00
30.00
67,50
57,60
49.40
48.40
323.50d
133,40
Rore
257,00
93,70