Cinecentrum: cultuurvideo met Haagse Comedie en Centrum klein klusje:*. Haags ruimte-theater toch eerste in Euro Bombardement op Bezuidenhout combinatie van misrekening en misworp la Stichting speurt naar schilders van kunstenaarsmodel Truus Trompert Rotterdams Philharmonisch brengt onacceptabel programma Toonkunstkoor: wisselende kwaliteit KUNST/BINNENLAND CiidóeSouqgnt ZATERDAG 17 MAART 1984 PAC Anglo-Americans: Faces of comedy DEN HAAG De Anglo- American Theatre Group speelt 2, 3 en 4 april als voor jaarsproductie „Faces of co medy" in de Toneelzaal van het Congresgebouw. Deze „Faces" bestaan uit drie co- medie's van drie belangrijke toneelschrijvers van deze eeuw. Opgevoerd worden „The Inca of Perusalem" van Shaw, Act 1 van Cowards „Private lives" en van Stop- pard „After Margritte". De opbrengst van deze productie wordt geschonken aan het Christelijk instituut voor dove kinderen, Effatha. DEN HAAG De Stichting Modern Maecenaat in Breda streeft naar de samenstelling van een collectie kunstwerken die gemaakt zijn door groot aantal verschillende kunste naars. Het onderwerp voor deze themacollectie is het in 1977 overleden Amsterdamse kunstenaarsmodel Truus Trompert. Zij heeft voor vele honderden kunstenaars gepo seerd, maar slechts een relatief klein aantal kon tot dusver worden opgespoord. Toch is het de bedoeling een desbe treffende collectie samen te stellen en op diverse plaatsen in Nederland te exposeren. De eerste tentoonstelling tevens landelijke presentatie is in mei, in de expositieruimte „De Bleker" in Heemstede. Truus Trompert heeft voor vele hon derden kunstenaars geëxpo seerd. Door zeer breed opgezet speurwerk naar nog beschik baar werk is tot op heden van negentig kunstenaars mede werking verkregen bij het sa menstellen van de collectie an nex expositie. Maar het aantal medewerkenden dient nog toe te nemen. Met meer dan hon derd kunstenaars wordt op dit moment contact gezocht. Niettemin zoekt de Stichting Modern Maecenaat nog kuns tenaars die Truus Trompert hebben geschilderd, maar van wie de verblijfplaats onbekend is. De kunstenaars die in een ver verleden Truus in steen, op papier of op doek hebben vastgelegd kunnen comtact opnemen met de stichting aan de Bilderdijkstraat 39 in Bre da. Truus Trompert, geschilderd in 1949-1950 door Aat Toren beek-van Nie. Zacharieva voor pianist Pleshakov DEN HAAG Het eerder aangekondigde pianorecital van Vladimir Pleshakov zon dagavond in Diligentia kan geen doorgang vinden wegens familie-omstandigheden van de pianist. Hij wordt vervan gen door de Bulgaarse pianiste Jenny Zacharieva. De Bul gaarse speelt drie préluden van R. Christoskov, van Mo zart de sonate in B KV 570, en voorts van Brahms 6 Klavier- stücke, 3 intermezzi en 2 rap sodieën. HILVERSUM Het Hil- versumse filmbedrijf Ci necentrum gaat met de Haagse Comedie en To neelgroep Centrum video- -films maken van een aantal stukken van beide toneelgezelschappen. Het is de bedoeling dat de films worden verkocht aan omroepen en kabel en abonneetelevisiebedrij ven. Ook komen er dit jaar video-cassettes die ge woon in de winkel of bij de schouwburg te huur zijn. Het contract met Toneelgroep Centrum is onlangs afgesloten, de overeenkomst met de Haagse Comedie dateert van vorig jaar, zo heeft Cinecen trum gisteren meegedeeld. Volgens K. Das, hoofd nieuwe projecten van Cinecentrum, is het Hilversumse bedrijf hier mee het eerste dat de culturele markt aftast op zoek naar commercieel haalbare projec ten. Dergelijke samenwer kingsvormen worden ook be pleit door minister Brinkman van WVC, niet alleen met het oog op de culturele uitstraling, maar ook vanwege de mogelij ke financiële voordelen voor de door zijn ministerie gesubsideerde toneelgroepen. Van de Haagse Comedie is al een moderne versie van „Hamlet" op videoband vast gelegd, terwijl de stukken „Ware Liefdeen „De Ker sentuin" op het programma •staan. Uit het reportoire van Toneelgroep Centrum moet in overleg met de groep nog een keuze worden gemaakt, aldus Das. LEIDEN De samenstelling van het programma, dat terdams Philharmonisch onder leiding van Heinz Fries ren in de Stadsgehoorzaal uitvoerde, riep ernstige bezv. De ouverture Rienzi van Wagner, die als opening we voerd, hoort als opera-ouverture op een symfonisch cc genlijk niet thuis. De thematische hoogtepunten uit waarvan het een samenvatting geeft om het publiek op opvolgende opvoering voor te bereiden, verliest zijn b omdat die opvoering helemaal niet plaats vindt. Dooi dat niet zo erg, maar irritant wordt het als een duidelijk Wagner-ouverture gekozen wordt, die met banale effec laden is. Verbazingwekkend is verder de keuze van Massenet Alsaciennes' en de 'Urendans' van Amilcare Ponchiell meenplaatsten, waarvan gebruik wordt gemaakt, make wel erg goedkope concessie aan de smaak van het 'g bliek. Verder is de combinatie met een verfijnd weri zarts vioolconcert KV 219 op zijn zachtst gezegd onge noemen, evenals de programmering als vijfde ondei 'Les Préludes' van Liszt, dat ten minste nog enige inho maar door het publiek nauwelijks meer opgenomen kan Behalve van smaak gaven de samenstellers dus ook g van matigheid. Deze bezwaren waren zo nadrukkelijk voelbaar, omd; kest wel ijverig en soms genuanceerd musiceerde, maai de spiritualiteit opbracht, die het programma boven zi i niveau had kunnen uittillen. De violiste Kaoru Kakudo vertolkte de solopartij in 1 ooiconcert met een ingetogen, wat omfloerste klank, di ziek eerder een dramatisch dan luchtig karakter gaf. Hi gave bezat echter een hoge mate aan verfijning, die l thuishoort en was daarom uiterst aceptabel. Het orkest de, afgezien van een ongelukkige begintempo en een sic werking bevredigend, als klonk het beduidend kram dan de soliste. DIRK NIEUWBOUW OP HOOGSTE PUNT De met vlaggen versierde, stalen balk voor de dakconstructie wordt omhoog gehesen om even later door wethouder Dijkhuizen te worden besvestigd. DEN HAAG Den Haag krijgt tóch de Europese primeur van een ruimte theater. De bouw aan de President Kennedylaan is omstreeks 1 december van dit jaar voltooid. Parijs, waar veel vroeger met de bouw van een soortgelijk theater is begonnen, blijkt die datum bij lange na niet te kunnen halen. Drs. W.G. van der Weiden, di recteur van het Museum voor het Onderwijs en het ruimte- theater, zei dit gistermiddag met enige trotst ter gelegen heid van het bereiken van het hoogste punt van de nieuw bouw. De officiële handeling werd verricht door wethouder Dijkhuizen (economische za ken) en bestond uit het aan brengen van een deel van de dakconstructie. Een definitie ve naam heeft het ruimtethea ter overigens nog niet. Er moet binnen twee weken een keuze worden gemaakt uit vier namen, die gisteren wer den genoemd: Geodome, Om- nisphere, Materium of gewoon Haags Ruimtetheater. Le heer Van der Weiden liet weten dat iedereen welkom is een betere naam te verzinnen. De naam (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Op het vliegveld van het Noord franse Vitry kreeg op vrijdagmiddag 2 maart 1945 een jonge intelli- gence-officier een bijzon dere opdracht. Hij moest op een luchtfoto, hori zontaal en verticaal voorzien van cijfers, een doel aangeven: horizon taal 042, verticaal 064. „Raketopslag en onder- houdsinstallatie in het Haagsche Bosch vernieti gen", was de order van de Tweede Tactische Luchtmacht van de Brit ten. De officier had zel den of nooit deze verant woordelijkheid gedra gen. Maar de eerste offi cier was met verlof, diens plaatsvervanger ziek. De jongeman te kende op de kaart een kruis: horizontaal 064, verticaal 042, daarmee de gegevens verwisselend. De afstand tot het opge geven doel bedroeg 1250 meter. Het was de krui sing van Schenkstraat en Louise de Colignylaan. Die avond was de comman dant van de formatie, die de doelen moest vernietigen, Basil Embry, niet helemaal gerust met de order. Hij mocht zo nodig „blind" bom barderen, hetgeen een afwij king in de hand kon werken. Hij wilde van het hoofd kwartier van de Tweede Tac tische Luchtmacht bevestigd hebben, dat de woonwijken binnen 500 meter van het doelgebied waren ontruimd. Er werd geïnformeerd in Londen. Als antwoord kwam tenslotte binnen: de huizen waren door de bewoners ont ruimd. Twee formaties van in totaal twaalf Boston- en 43 Mitchellbommenwerpers konden de volgende morgen de lucht in. De Utrechtse hoogleraar A. Korthals Altes, krijgsge schiedkundige, maar niet van beroep, geeft na bijna veertig jaar van onzekerheid ope ning van zaken over het tra gische bombardement van het Bezuidenhout. In een boek over luchtaanvallen op Nederland gedurende de oor logsjaren gaat de auteur in op de voorgeschiedenis, de uit- Brandend Bezuidenhout na de misrekening van de Britse luchtmacht. voering en de gevolgen van het bombardement en de woede die daarop volgde. Ge meten naar het aantal slacht offers (minstens 520 doden) neemt het bombardement een derde plaats in na dat van Rotterdam (meidagen 1940) en Nijmegen (februari 1944). Groot belang Het vernietigen van de rake tinstallaties in en rond Den Haag was voor de geallieer den van groot belang. Hitiers geheime vergeldingswapen V-2 kon - in tegenstelling tot de vliegende bommen V-l - niet in de lucht onderschept worden. Het raketwapen V-2 (dat samen met de V-l in Londen bijna 9000 slachtof fers maakte, in België ruim 3000) kon alleen op de grond worden aangepakt.- Aanvan kelijk probeerde Fighter Command het met Spitfires die in pijlsnelle formaties hun doelen bestookten met boordgeschut en bommen. Ze hadden het gemunt op de Wittenburg in Wassenaar, op Duindigt en Haagsche Bosch, Ockenburg en Bloemendaal. Rond kerstmis 1944 moest Marlot het ontgelden, waar het Duitse bedieningsperso neel de huizen had gevor derd. Maar in maart besloot men tot zwaardere bombar dementen met bommenwer pers. De V-2's kwamen overigens niet allemaal goed van de grond. Op de Waalsdorper- weg explodeerde er een, een tweede veroorzaakte dertig doden in de Kamperfoelie straat, weer een andere tien doden in de Riouwstraat. Het duurde tot de winter eer door Bij de aanval op de Duitse V-2-lanceerinrichtingen in Den Haag werd ook de Nieuwe Uitleg getroffen. de bladerloze bomen de ra ketten voor de luchtverken- ners zichtbaar werden. Doe len voor de Britten waren ook de plaatsen, waar de vloeibare zuurstof voor de raketten werd gemaakt, zoals de tramremise in Loosdui nen. Korthals Altes beschrijft hoe de Nederlandse vlieger Sjerp op Vitry was gestationneerd. Hij was in Bezuidenhout ge boren en opgegroeid. Bij de briefing voor de aanval ge loofde hij niet, dat de rake tinstallaties midden in de woonwijk lagen, maar hij kreeg te horen dat alle hui zen in de omgeving ontruimd waren. En hij had er vrede mee dat hij het einde van de oorlog kon bespoedigen, door de buurt van zijn jeugd te verwoesten. Gruwelijk De wing uit het Noordfranse Vitry kon komend boven Den Haag op die tragische zaterdagmorgen van 3 maart vrijwel op zicht bombarde ren. Een tweede wing, af komstig uit het Belgische Meisbroek, had zijn doel in het Haagsche Bosch goed be rekend, maar kon niets zien door het wolkendek. Vlie gend van west naar oost moesten „undershoots" wor den gemeld, die vlakbij het historische centrum terecht waren gekomen: op de Vij verberg en het Voorhout. Onder andere de Franse am bassade en het Bethlehemzie- kenhuis brandden uit. De gevolgen van de met pre cisie uitgevoerde misreke ning en van de misworpen naar het goed berekende doel waren gruwelijk. Spoedig zocht een grote stroom vluch telingen zijn weg langs doden en gewonden naar Voorburg. Velen in pyama en op blote voeten, enkelen met wat de kens en in de haast gegrepen bezittingen, vluchtten 30.000 mensen uit de wijk, waar in de loop van de zaterdagoch tend het vuur steeds meer aanwakkerde. Met en brand weer zonder voldoende wa gens en water, en met nie mand meer in de wijk om nieuwe vuurhaarden te be strijden, moest wel alles ver loren gaan. Pas tegen zon dagavond konden de brand weerkorpsen uit de omlig gende gemeenten, tot Rotter dam, Hilversum en de Zaan stad toe, het vuur meester worden. Twaalfduizend men sen waren dakloos geworden. De ontsteltenis en woede wa ren groot. De gezant in Lon den protesteerde tegen de blunder en woordbreuk, mi nister Van Klef fens, die pro testen altijd aan de gezant overliet, ging naar zijn Britse collega Eden om deze te wij zen „op de schandalige licht zinnigheid waarmee dit on verantwoordelijke vandalis me is gepleegd". Churchill eiste van luchtmaarschalk Portal volledige opheldering. Britse vliegers verspreidden strooibiljetten boven Den Haag, waarin de ramp werd geweten aan foutieve uitvoe ring. Maar over het resultaat van alle onderzoek naar de bron van de fout, werd de Nederlandse regering-Ger- brandy niet ingelicht. Slechts enkelen, zoals prins Bern- hard, kregen meer te horen over de gemaakte fouten en misrekeningen. Voor het einde van de oorlog heeft het allemaal niets uit gemaakt. Waar de Britse luchtmacht zijn doel miste, zorgden de oprukkende grondtroepen, dat de V-l en V-2 uit Nederland verdwe nen. Nog drie weken na de ramp stegen dagelijks twintig raketten op. Op 27 maart de laatste. Twee dagen later brachten de Duitsers bij Dui venvoorde hun voorraad ra- ketsprinstof tot ontploffing. Den Haag bleef achter met enorme littekens. Naar aanleiding van „Luchtgevaar" door A. Korthals-Altes, uitgeverij A.W. Sijthoff, Amsterdam. „Ruimtetheater" is naar zijn mening niet helemaal juist, omdat die de indruk zou wek ken dat er alleen iets te zien zou zijn over het heelal of de ruimtevaart. Niets is minder waar, want op het reusachige bolvormige scherm zullen ook andere films (70 mm) worden geprojecteerd. Het gaat om films met een educatief karak ter, ook over bijvoorbeeld diepzeeonderzoek, luchtopna men van berglandschappen, bosbranden en vulkaanuitbar stingen. Mede als gevolg van de hoge geluidskwaliteit zal de toeschouwer het gevoel heb ben „er middenin te zitten". Een film duurt 50 minuten en de toegangsprijs per voorstel ling ligt tussen de tien en twaalf gulden per persoon. De opdrachtgever, Sijthoff Plane tarium en Haagse Ruimtethea ter BV, rekent op zo'n 400.000 bezoekers per jaar. Directeur Van der Weiden zei desge vraagd dat er nog 2,5 miljoen gulden nodig is voor de plane- tariumapparatuur (onder meer een computer gestuurde ster- De heer A.G. Sijthoff, president-commissafïs van Sijthofi nauw betrokken bij de bouw van het ruimtetheater, b| gehelmde wethouder N.M.Dijkhuizen voor het verricht! officiële handeling. Drs. W.G. van der Weiden, directed Museum voor het Onderwijs en het ruimtetheater, kijk toe. I renprojector). Als dit bedrag in een later stadium) niet op korte termijn binnen- leerd. Bij de bouw is komt, wordt deze apparatuur rekening gehouden. Visserboot met brokken Engelse vliegtuig in Scheveningse haven DEN HAAG De GEO 21, een vissers boot uit het Zuidhollandse plaatsje Goe- deree, is gistermorgen de Scheveningse haven binnengelopen met aan boord be halve vis, brokstukken van een straalja ger, een Jaguar van de Britse luchtmacht (RAF). De bemanning heeft de brok stukken opgevist onder de oostkust van Engeland. De wrakstukken werden per vrachtauto overgebracht naar de vlii basis Valkenburg. De restanten werd daar gistermiddag opgehaald door h< kopter van de Britse luchtmacht en ni Engeland overgevlogen. De Jaguar sinds een jaar of zeven, acht bij de Rl in dienst. Hoe en wanneer het toesté veróngelukt is onbekend. LEIDEN Een kort pro gramma was het, dat het Toonkunstkoor gisteravond zijn luisteraars voorschotelde. In de Petruskerk werden gis teravond onder leiding van Hans van der Toorn en met medewerking van het Utrechts Begeleidingsorkest en vier vocale solisten, twee wer ken uitgevoerd. Als eerste klonk de Missa in C (grosse CredoMesse) van W.A. Mo zart, en na de pauze Cantate nr. 21 (Ich hatte viel Bektim- mernis) van J.S. Bach. De akoestiek van de Petrus- kerk, die met name het geluid van de menselijke stem als een spons lijkt te absorberen, was er stellig mede debet aan, dat er veel van de schoonheid van Mozarts Mis verloren ging. Daarbij komt dat de aard van deze compositie aan koor en orkest hoge eisen stelt. Het is een zware opgave om de span ning in een dergelijk, toch al eenvormig werk, vol te hou den. Tot dit laatste bleken het Toonkunstkoor en het Utrechts Begeleidingsorkest niet altijd evengoed in staat. Herhaaldelijk was de koor klank nogal onduidelijk en vaag, terwijl het orkest zich met ongelijkheden en dergelij ke niet van zijn beste kant liet zien. Na een wat al te lange pauze was men kennelijk op verhaal gekomen, want Bachs Cantate nr. 21 overtrof de uitvoering van de Mis vele malen. Alleen in de polyfone gedeeltes was het spons-effekt van de akoe stiek weer storend. De Cantate klonk duidelijk geïnspireerd, en ook met een zeker élan. Bijzonder gelukkig was de keuze van het viertal jonge so listen. Met name de tenor Nico van der Meel viel op door een bijzondere expressieve en mu zikale tekstuitbeelding. Ook voor de razend moeilijke aria „Erfreue dich", met de drukke maar weinig houvast bieden de continuopartij, ondank wat onwennigheid aan het begin: alle lof! Kwalitatief staand werk werd ook door de ander die echter ieder voo relatief kleiner aand geheel hadden, geleT MARCEL VAN Dit handige miniatuur bankschroef je krijgt u toegestuurd als dank voor het opgeven van een nieuwe abonnee. van de Leidse Courant Betaald wordt per maand (met automatische afschrijv per kwartaal Bank/gironummer: Stuur een miniatuur bankschroefje naar: j Naam Adres Plaats/Postcode Telefoon Stuur deze bon in open envelop geen postzegel plakken i Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 10