CcidócSouoanl
ETïïTl
TAFEL
Iran stuurt kinderen door Iraakse
mijnenvelden „naar het paradijs'"
Bisdom Haarlem wil meer kansen
geven aan pastorale werk(st)ers
Oud-katholieke steun
voor Mariënburggroep
Nieuwe vormen van contact
met Oosteuropeanen nodig
kerk
wereld
Onterecht verwijt
uueer
ACHTERGROND
QeidócQowuvnt
MAANDAG 12 MAART 1984 PAGINA 1
Het bisdom Haarlem,
waar 110 van de bijna
250 actieve priesters ou
der dan vijfenvijftig jaar
zijn, wil meer gebruik
maken van pastorale
werk(st)ers. Bisschop H.
Bomers en hulpbisschop
J. Lescrauwaet zullen
binnenkort per regio bij
eenkomsten houden om
met de parochiebesturen
te overleggen over de in
schakeling van pastorale
werkers en werksters,
theologisch geschoolde
maar niet tot priester ge
wijde kerkelijke wer
kers.
Dit blijkt uit de zaterdag ver
schenen nota „Het pastoraat
en de toekomst van de kerk",
die is uitgegeven door het
bisschoppelijk bestuur van
Haarlem (de beide bisschop
pen en de vier vicarissen). De
nota. waarvan bisschop
Zwartkruis het ontwerp al
had goedgekeurd, bouwt
voort op een werkdocument
„Kerk, wij samen, anno
1980".
Na het tweede Vaticaans
concilie dient de kerkge
meenschap zich niet passief
op te stellen en is er niet lan
ger sprake van eenrichtings
verkeer van de pastor naar
de gelovigen. De gemeen
schap kent haar eigen ver
antwoordelijkheid voor de
verkondiging en de beleving
van het evangelie. Hoewel de
pastorale werkers niet als zo
danig kunnen voorzien in het
priestertekort, kunnen zij
wel een groot aantal taken op
zich nemen die voor het
voortbestaan van de plaatse
lijke geloofsgemeenschap we
zenlijk noodzakelijk zijn, al
dus de nota. In dit verband
worden genoemd: gemeen
schapsvorming, persoonlijk
en jongerenpastoraat, (school-
-)katechese, niet-priesterlijke
liturgische taken, en vraag
stukken betreffende de sa
menleving en de oecumene.
Het zou een gemiste kans zijn
en in hoge mate onverant
woord als wij voor de pasto
rale werkers en werksters in
een feitelijk onderbezet pas
toraat geen plaats weten te
vinden, aldus de nota. De
vrouwen die aan de katholie
ke theologische hogescholen
worden opgeleid en gevormd,-
kunnen aan het pastoraat een
nieuw gezicht en een eigen
kleur geven. Daaraan heeft
de huidige kerk volgens de
nota behoefte. Het bisschop
pelijk bestuur wil daarom be
vorderen dat vrouwen in het
pastoraat een plaats kunnen
vinden.
De pastorale werkers en
werksters kunnen naast en
met gemeenschappelijke ver
antwoordelijkheid met de
priesters hun taak vervullen.
In dit kader noemt de nota
behalve de vrijwilligers nog
twee groepen van professio
nele werkers: de diakens en
de pastorale assistenten,
waarvan de eerste kandida
ten hun opleiding in 1985 aan
de katholieke theologische
hogeschool te Amsterdam
zullen voltooien. Voor hun
aanstelling tot pastoraal wer
ker is de zending van de bis
schop een vereiste.
Vorig jaar augustus liet kar
dinaal Oddi, prefect van de
Vaticaanse congregatie voor
de clerus, aan de Nederland
se bisschoppen weten, dat hij
niet kon instemmen met hun
basisregeling voor de benoe
ming van pastorale werkers.
Overeenkomstig het besluit
van de bijzondere synode van
de Nederlandse bisschoppen,
die in januari 1980 in aanwe
zigheid van de paus te Rome
is gehouden, moet deze rege
ling door de congregatie wor
den goedgekeurd. Volgens
Oddi wordt daarin te weinig
onderscheid gemaakt tussen
taken die leken kunnen ver
vullen en taken die aan
priesters zijn voorbehouden.
Kardinaal Oddi laat vragen
derwijs bliiken, dat de Ne
derlandse bisschoppen beter
meer aandacht kunnen beste
den aan het werven van
priesterkandidaten dan aan
het regelen van taak en
plaats van de pastorale wer
den (VPW) aanvaardbaar,
maar zal misschien bij kardi
naal Oddi vragen oproepen.
Dit zei H. van Wel, voorzitter
van de Haarlemse VPW, die
230 priesters en pastorale
werkers omvat. Binnen de
grenzen van het kerkelijk
recht is volgens hem gekozen
voor een pragmatische aan-
f>ak: geef de parochies de ge-
egenheid om te wennen aan
de pastorale werker en werk
ster. Op deze wijze wordt
volgens hem de basis verste
vigd. Misschien zal later blij
ken, aldus van Wel, dat de
pastorale werkers meer be
voegdheden moeten krijgen.
Hij vond het nog te vroeg om
te zeggen dat bisschop Bom
ers, die deze nota heeft laten
uitgaan, het beleid van bis
schop Zwartkruis ongewij
zigd wil voortzetten. Hoewel
.de VPW wel vragen heeft
over ambtstheologie van deze
nota, is het verschijnen ervan
een heel goede ontwikkeling,
aldus Van Wel.
In een brief aan de Mariënburggroep heeft de commissie die
in de oud-katholieke kerk de ontwikkelingen in de r.-k. kerk
volgt, haar sympathie betuigd met de oproep „Getuigen van
de geest die in ons leeft", die de groep in november 1983 heeft
gepubliceerd. De brief is afgedrukt in „De Oud-Katholiek",
het orgaan van de oud-katholieke kerk in Nederland. De Ma
riënburggroep, veertig vooraanstaande rooms-katholieken,
onder wie dekens uit alle bisdommen, wees in haar oproep op
de groeiende kloof tussen het beleid van de r.-k. kerk en het
feitelijke denken en handelen van de kerkleden.
De oud-katholieke commissie meent echter, dat de Mariën
burggroep veel duidelijker en constructiever in geschrift en
daad principieel bezwaar moet maken tegen een systeem
waarbij vanuit Rome andere bisschoppen benoemd kunnen
worden dan de lokale kerkgemeenschap wenst. Onze indruk
is, dat velen in de r.-k. kerk ongelukkig zijn met de huidige
situatie, maar de ontwikkelingen te berustend over zich laten
komen, aldus de commissie. Zij herinnert aan de ontstaansge
schiedenis van de oud-katholieke kerk, toen „de actieve, van
geestelijk leven bruisende Nederlands-Katholieke Kerk door
een ongelukkig beleid vanuit Rome werd omgevormd tot de
betrekkelijk monddode, inactieve, aan Rome getrouwe Kerk
van de achttiende eeuw en een kleine groep de strijd voort
zette". Met een herhaling is niemand gebaat, aldus de oud-ka
tholieke commissie.
VOORZITTER RELIGIEUZEN:
Religieuzen zouden ernstig
onderzoek moeten doen naar
nieuwe vormen van toenade
ring tot de wereld van Oost-
-Europa, Sovjet-Azië en Chi
na. Dat zei de voorzitter van
de Konferentie Nederlandse
Religieuzen (KNR), pater J.
W. Saelman, zaterdag in Den
Bosch tijdens een studiedag
voor religieuzen over „Geen
vrede zonder gerechtigheid"..
De studiedag was georgani
seerd door de katholieke vre
desbeweging Pax Christi Ne
derland in samenwerking
met de KNR, waarin de orga
nisaties van religieuzen in
Nederland zijn vertegen
woordigd.
Pater Saelman meende, dat
de Nederlandse religieuzen
tot nu toe te weinig over
nieuwe vormen van contact
met mensen in communisti
sche landen hebben nage
dacht. Het zou droevig zijn,
als de zorg om de mensen
daarginds een monopolie zou
worden van hoofdzakelijk
negatief denkende christelij
ke groepen, die alleen maar
anti-communistische campag
nes voeren zonder veel posi
tieve aspecten en zoveel mo
gelijk de vroegere feodale
toestanden willen herstellen,
die grotendeels de huidige
verhoudingen in de commu
nistische landen hebben ver
oorzaakt, aldus Saelman.
In een brief vroegen de ruim
tweehonderd religieuzen die
aan de studiedag deelnamen,
de Nederlandse bisschoppen
duidelijker en krachtdadiger
dan in hun brief over vrede
^n gerechtigheid van juni
1983 op te komen voor het
zelfbeschikkingsrecht van de
ontwikkelingslanden en hun
strijd voor gerechtigheid. De
religieuzen schrijven uiterst
teleurgesteld te zijn over de
wijze waarop de bisschoppen
vorige week maandag in hun
gesprek met het CDA het
vraagstuk van de bewape
ning aan de orde hebben ge
steld. „Uw vage en ontwij
kende wijze van spreken
stond naar onze overtuiging
in scherpe tegenstelling tot
de uitspraak van de gerefor
meerde synode tegen de
plaatsing van kruisraketten
in Nederland", aldus de reli
gieuzen. Zij vragen de bis
schoppen de plaatsing van
kruisraketten in Nederland
onomwonden af te wijzen.
Vesperdienst
vervangt „Lima-
liturgie" op
Vancouverdag
van Raad van
Kerken
De „Vancouverdag" van de
Raad van Kerken zal het
moeten stellen zonder de Li-
ma-liturgie. De raad heeft
hiervan afgezien, nadat de
vertegenwoordiger van de r.-
k. kerk in de raad, bisschop
Ernst, per brief ertegen be
zwaar had aangetekend, dat
deze viering onder verant
woordelijkheid van de Raad
van Kerken (dus ook van de
r.-k. kerk) zou worden ge
houden. Dit schrijft de doops
gezinde vertegenwoordiger
in de raad, ds. E. van Straten,
deze week in het „Algemeen
Doopsgezind Weekblad".
Enkele Vancouvergangers
hadden er bij de raad op aan
gedrongen de bijeenkomst op
31 maart af te sluiten met
een gezamenlijke avondmaal-
s-(eucharistie-)viering op ba
sis van de overeenstemming
over doop, avondmaal en
ambt, de zogenaamde Lima-
-verklaring, genoemd naar
de hoofdstad van Peru waar
zij tot stand is gekomen.
Gezien het afwijzende katho
lieke standpunt besloot de
raad aanvankelijk de Van
couverdag dan maar te laten
houden onder verantwoorde
lijkheid van alleen die ker
ken die lid zijn van de We
reldraad van Kerken (waar
toe de r.-k. kerk niet be
hoort). Betreurd werd wel,
dat juist de eucharistie, als
symbool van verbondenheid,
het punt zou zijn waarop de
oecumenische verbondenheid
in de raad moest stuklopen.
In een daarna gehouden ge
sprek met de Vancouvergan
gers bleek, dat zij niet langer
aandrongen op de Lima-li
turgie. In plaats daarvan
wordt nu een Vesperdienst
gehouden, waarin elementen
van de liturgie van Vancou
ver zijn opgenomen.
-
MORGEN stemt de Tweede Kamer tenslotte, als alles vo 1
gens de plannen verloopt, over de lawine van moties die ii
dertijd zijn ingediend bij de behandeling van de medianol
Inmiddels zijn er de nodige politieke verwikkelingen: i
grootste regeringsfractie, het CDA, heeft een meerderheid
de Kamer gezocht met de grootste oppositiepartij, de Pvdj j
om wijzigingen in het voorstel van CDA-minister Brinknu i
aan te brengen. Dat gaat dan met name om de oprichtii
van een derde tv-net en goedkeuring van een PvdA-mot
betreffende deelneming van de bestaande omroepen aan
abonnee-tv.
Is het „overspel" van het CDA met de oppositie inderdaa
zo afkeurenswaardig als de VVD wil doen voorkomen? 1
principe is dat inderdaad politiek verwerpelijk. Als partije
regeringsverantwoordelijkheid gaan dragen, dan moet tot hi
uiterste toe worden getracht over belangrijke politieke zake
tot overeenstemming te komen. Bij de kabinetsformatie w
al duidelijk, dat behalve de sociaal-economisch aanpak e
het vredes- en veiligheidsbeleid de problematiek van de mi
dia een van de belangrijkste en gevoeligste politieke kwestii
van de coalitie-Lubbers zou worden. De afspraken van hf
CDA met de PvdA vormen daarom politiek een erg ve
Of die stap tè ver gaat hangt af van het antwoord op
vraag of het CDA inderdaad tot het uiterste is gegaan o
met de VVD tot afspraken te komen. De VVD redeneert
er binnen het Kabinet tussen CDA en VVD afspraken zr
gemaakt over de media-nota, waarbij het een kwestie va
geven en nemen is geweest. Bij het resultaat daarvan zoude1
de kamerfracties zich zonder meer hebben neer te legger
Maar zo simpel is het niet. Gelukkig hebben we in ons lai
een parlement, een orgaan dat minstens zo belangrijk is
het Kabinet. Dat parlement zit er niet voor spek en bone
Als het er om gaat dat er een akkoord moet komen tussen
coalitiepartners, dan spelen behalve het Kabinet zeker oo
de kamerfracties een rol. De CDA-fractie in de Tweede ki
mer stelt daarom terecht, dat er na de onderhandelingen bin5
nen het Kabinet ook nog onderhandelingen over bijstellin'
gen tussen de fracties behoren plaats te vinden. Het is de foa1
van de VVD-fractie geweest, dat ze deze onderhandeling^1
nooit serieus heeft genomen. Daardoor kon de CDA-fract»1
niet echt tot het uiterste gaan om het met de VVD eens t|]
worden: de VVD heeft niet echt serieus willen praten. D|
VVD heeft de CDA-fractie daardoor in de armen van de op
positie gejaagd. Dat het CDA nu met de PvdA zaken heef j
gedaan valt politiek gezien niet goed te praten. Het past i
VVD echter niet het CDA daarover al te zware verwijten 11
maken. De VVD heeft zeker ook schuld aan de gang van u1
ken.
Al met al is het nog niet zover dat er nu ook definitievj5
politieke conclusies zijn getrokken. Na morgen is het woonc
weer aan het Kabinet, dat nog moet laten weten of het J
wil van de meerderheid van het parlement inderdaad wer1
uit te voeren. Nu het zo gelopen is, zou het Kabinet wat
betreft die wil van de meerderheid ook moeten uitvoeren,l
meer daar datgene wat CDA en PvdA samen willen ook v<
beteringen zijn van de medianota. Het geeft de bestaai
omroepen een betere gelegenheid te concurreren tegen
eerste stappen van de commercie op de televisie door mid<
van de abonnee-tv.
Schnitzel of
rolladeschijf met
zoetzure bieten en
aardappelen
griesmeelvla met
rozijnen
Voor twee personen hebt u
nodig: 2 schnitzels of rolla
deschijven, 35 g boter, 1
theelepel bloem, aroma;
400 g bieten, 1 grote ui,
10 g boter, zout, 20 g sui
ker, 3 lepels azijn, (aardap
pelmeel);
V: 1 kg aardappelen;
l/2 liter melk, 30 g gries-
meel, 30 g suiker, 1 lepel
rozijnen.
Leg de schnitzels of rollade
schijven (of ander door de
slager voorbewerkt vlees) in
lichtbruine boter. Bak het
vlees in twintig minuten, on
der af en toe keren, bruin en.
gaar. Haal de schnitzels of
schijven uit de pan, bak in
het overgebleven vet de
bloem lichtbruin en voeg
weinig water en aroma toe.
Laat de jus nog een paar mi
nuten trekken (zacht koken).
Schil of ontvel de bieten en
rasp of schaaf ze. Kook rau
we bieten in een half uur
gaar in weinig water met
zout. Snijd de ui in dunne
snippers en smoor (met dek
sel op een kleine pit) die gaar
in de boter met iets zout. Bak
de gare ui zonder deksel nog
even lichtbruin. Doe er dan
de gare bieten bij en warm
die zo nodig mee op. Breng
de groente op smaak met sui
ker en azijn en mocht ze wat
te nat zijn, dan kan het vocht
met weinig aardappelmeel
worden gebonden.
Breng de helft van de melk
aan de kook. Meng griesirieel
en suiker-en strooi dat meng
sel al roerende in de melk.
Laat de vla onder af en toe
roeren vijf minuten hc.el
zacht doorkoken. Voeg ver
volgens van het vuur de ove
rige melk toe en laat de vla
koud worden. Was de rozij
nen, zet ze net onder water
op, laat ze tien minuten heel
zacht koken en vervolgens
op een zeef uitlekken en af
koelen. Meng ze door de vla
en gebruik er eventueel een
paar als garnering.
JEANNE
GENÈVE De Iraanse
kindsoldaat is jong, fanatiek
en, in het aangezicht van het
dodelijke vuur van de vijand,
schijnbaar onbevreesd. De
dood, zo is hem verteld, is de
hoogste onderscheiding om
dat het de deur naar het pa
radijs opent. Hij en duizen
den anderen zijn het leven
gekomen, vechtend of ge
woon dienend als menselijke
mijndetectoren om de weg
vrij te maken voor opruk
kende eenheden van het ge
regelde leger.
Dit beeld van de kindsoldaat
wordt opgeroepen door ver
slagen van ooggetuigen en
het relaas van diegenen die
met jonge overlevenden in
een Iraakse gevangenis heb
ben gesproken. Alleen Iran
blijft er bij dat de kindsoldaat
niet bestaan. Teheran be
weert dat de Iraanse kinde
ren die door Irak worden
vastgehouden behoren tot de
duizenden Iraanse burgers,
die op bevel van Bagdad aan
het begin van de oorlog wer
den gedeporteerd.
Er zijn geen internationale
wetten die het inzetten van
kinderen in de oorlog verbie
den. Een VN-mensenrechten
verdrag dat partijen ver
plicht „alle mogelijke maat
regelen te nemen te verhin
deren dat kinderen jonger
dan 15 direct deelnemen aan
vijandelijkheden" is door
Iran getekend maar nog niet
geratificeerd.
Het is niet bekend hoeveel
kinderen de Iraanse strijd
krachten tellen. Hodjatoles-
lam Rafsanjani, voorzitter
van het Iraanse parlement en
toekomstige opvolger van ay
atollah Khomeini, zei in 1982
dat 400.000 vrijwilligers zich
hadden opgegeven voor het
Iraanse leger. Een verbannen
zegsman merkte toen op dat
de dienstplichtige leeftijd 18
jaar is en dat de meeste van
deze „vrijwilligers" dus
waarschijnlijk jonger waren.
Martelaren
In een speciaal kamp in Al-
Ramadi, honderd kilometer
ten westen van Bagdad,
houdt Irak ongeveer 300
kindsoldaten vast. De mees
ten zijn 15 jaar of jonger.
„Het was betreurenswaar
dig", aldus Michel Rode van
het in Zwitserland gevestigde
„Terre des Hommes", die het
kamp onlangs bezocht.
„Deze kinderen geven hun
leeftijd gewoonlijk niet op,
omdat zij beschouwd willen
worden als volwassen be
roepsstrijders. Ik heb met 78
van hen gesproken en velen
hadden nog niet de baard in
de keel. Niettimin hield een
aantal vol 20 jaar te zijn
pure fantasie. De jongsten
waren dacht ik ongeveer 12
jaar. Men moet niet vergeten
dat verschillende al twee jaar
gevangen zitten".
„Sommigen vertelden me dat
zij als martelaren wilden
sterven", aldus Rod. „Dood,
zeiden ze, zou hun allerhoog
ste onderscheiding zijn. Voor
hen is het feit dat ze gevan
gen zijn genomen een onge
luk, iets dat niet had mogen
gebeuren. Ze wilden graag
naar huis terugkeren, zodat
ze de strijd tegen de Irakezen
kunnen voortzetten, zelfs
wanneer de oorlog nog tien
of twintig jaar duurt. Zij ho
pen dat er andere oorlogen
komen voor de islam, waarin
zij dan kunnen vechten".
Rod zei dat de meeste kinde
ren, voor zij naar het front
waren gestuurd, klaarblijke
lijk een militaire opleiding
van enkele maanden hadden
gekregen. „Ze waren zeer
waarschijnlijk bewapend met
vuurwapens, bajonetten of
messen. Alhoewel verschil
lende volwassen Iraanse sol
daten mij vertelden dat kin
deren ongewapend door mij
nenvelden werden gezonden
om de weg vrij te maken
voor de oprukkende militai
ren", aldus Rod.
Indoctrinatie
Het aantal slachtoffers onder
de Iraanse kindsoldaten be
reikt monsterachtige propor
ties. Onder de gevangenen in
Al-Ramadi bevinden zich 32
eenzame overlevenden van
een groep van 400 jongeren.
Rod zei dat veel kinderen
niet vrijuit spraken over wat
zij hadden meegemaakt. „Ik
geloof dat zij vergeldings
maatregelen vreesden van
hun grondig geïndoctrineer
de leiders, die hen zelfs in
Al-Ramadi nog lijken te be
heersen".
Een uit haar land gevluchte
medewerkster van een
Iraanse mensenrechtengroep
verklaarde dat sommige kin
deren meer gingen praten,
toen ze alleen met haar wa
ren. „Zij begonnen te huilen
en noemden me moeder", al
dus de vrouw, die slechts
haar pseudoniem, Irandokht
(dochter van Iran) wilde ge
ven. „Zij vertelden me dat
feen van hen wapens had ge-
ad, met uitzondering mis
schien van een stuk hout of
stenen om naar de Iraakse
tanks te gooien. Anderen zei
den dat zij trots waren omdat
zij als mijndetectoren waren
gebruikt. Zij hadden geen
uniformen. Zij kregen slechts
T-shirts met het woord „mar
telaar" op de rug, wat bete
kende dat zij met de permis
sie van de Imam (Khomeini)
op weg waren naar het para
dijs".
Zowel Rod als de vrouw zei
den dat zij sinds hun bezoek
aan Al-Ramadi in december,
nog steeds berichten ontvan
gen dat kinderen naar het
front worden gezonden.
Francois Lochon, een Franse
fotograaf van het „Gamma
Agentschap", die recentelijk
het Iraakse front bezocht,
meldde dat hij tussen duizen
den stoffelijke resten vele
dode kinderen had gezien
„die niet ouder waren dan 12
of 14 jaar".
„Het hoofd geschoren, ge
wikkeld in de rode sjaal van
de martelaren, de sleutel
voor het paradijs om hun
nek. Lagen zij verspreid rond
in de loopgraven of dreven
in de plassen", zei hij in een
ooggetuigenverslag voor de
krant „Quotidien de Paris"
van 2 maart.
„Verschillende honderden
waren gevangen genomen.
Een van hen verklaarde dat
de Iraanse autoriteiten voor
het offensief de scholen had
den gesloten en alle kinderen
die oud genoeg waren om te
vechten hadden opgepakt".
Eveneens berichtend van het
Iraakse front schreef Jean-
Pierre Haddad in een artikel
in de Zwitserse krant „Tribu
ne de Genève", dat de kind
soldaten met wie hij gespro
ken had „norse en ondoor
grondelijke gezichten" had
den. „Ik vroeg een kind van
een jaar of 13 waarom hij
vocht", aldus Haddad. „Om
dat de Imam mij dat heeft
VN-oproep
Volgens een rapport van se
cretaris-generaal van de Ver
enigde Naties Javier Perez
de Cuellar was de kwestie
van de kindsoldaten onder
werp van nieuwe, tegen de
Iraanse regering gerichte
VN-verklaringen, waarin het
„recht op leven van kinde
ren" wordt benadrukt.
In een rapport dat in de lo
pende zitting van de mensen
rechtencommissie van de VN
is gepresenteerd, staat dat
een Iraanse regeringswoord
voerder in augustus vorig
jaar in een hoorzitting achter
gesloten deuren had toegege
ven dat kinderen deelnamen
aan de oorlog tegen Irak.
De Iraanse diplomaat had
woordelijk gezegd: „Hun hel
denmoed en enthousiasme
zijn gebaseerd op het begrip
martelaarschap, iets dat ma
terialisten niet kunnen be
grijpen. Iedere moslim heeft
de religieuze plicht de men
selijke eer en waardigheid te
gen agressie te verdedigen.
De kinderen hielpen hun ou
ders om hun grond te bevrij
den, de waarden waarin zij
geloofden te verdedigen en
de revolutie te waarborgen".
Twee weken later, aldus het
rapport, stuurde de Iraanse
VN-missie, het VN-kantoor
voor de mensenrechten in
Genève een brief, die „de
suggestie, dat het inzetten
van kinderen in de (Iraanse)
strijdkrachten een gewone
zaak is of een die door de re
gering wordt aangemoedigd,
Irak gebruikt ook
stroom in strijd
met Iran
TEHERAN BAGDAD
Irak gebruikt naast strijdgas
sen stroom in de oorlog met
Iran. De felste strijd woedt
om het kunstmatige olie-
-eiland Majnoon 100 kilome
ter benoorden de eveneens
omstreden havenstad Basra.
Irak gebruikt de stroom om
Iraanse troepen te isoleren.
Bij een Iraanse doorbraak
door de moerassen zou Irak
ook dijken willen doorsteken
om het hele gebied onder wa
ter te zetten, aldus diploma
tieke kringen.
Irak heeft met name een
strook moeras naar het
eiland Majnoon, waarop
Iraanse troepen ingesloten
zijn onder stroom gezet, zo
werd gisteren vernomen uit
diplomatieke kringen in Bag
dad. Harde aanwijzingen
voor het gebruik van mos
terdgas en de nog giftiger
mycotoxine ,gele regen' wa
ren zaterdag gemeld door het
toxicologische instituut van
de Universiteit in Gent. Spo
ren waren aangetroffen in
bloed en urine van voor be
handeling naar Europa ge
zonden Iraanse soldaten. Van
hen zijn er tot dusverre vijf
overleden.
Irak heeft onlangs ook zelf
gemaakte zenuwgassen ge
bruikt tegen Iraanse troepen,
zo werd bericht door het
Britse zondagsblad ,The Ob
server'. Irak heeft zondag
een felle aanval gedaan op
het Internationale Rode
Kruis (ICRC), nadat de orga
nisatie Iraanse beweringen
over gebruik door Irak van
chemische wapens had on
derschreven.
categorisch van de hand
wijst".
In antwoord op vragen hier
over zei de tweede man van
de Iraanse VN-missie, Far-
had Shahabi Siijani, dat hij
onjuist was aangehaald in het
rapport. „Er zijn geen kinde
ren in onze strijdkrachten",
aldus Sirjani, „de kinderen in
de Iraakse kampen werden
samen met hun families door
de Irakezen gedeporteerd".
Wolkenvelden
DE BILT Boven een grojjl
deel van West-Europa is eej
oostelijke luchtstroming oni'
staan. Deze stroming wordt ir
stand gehouden door eec
krachtig gebied van hogi?
luchtdruk boven Finland dij
Noord-Rusland en een depreP
sie die van Engeland naai
Spanje trekt. J
In de oostelijke luchtstroming
worden wolkenvelden meege
voerd. Het blijft echter op 4n
meeste plaatsen droog. Af e
toe kan er ook wat zon zijn.
Nachts kan de temperatuur t<
beneden het vriespunt dalei
Overdag zijn temperature
van 5 a 6 graden mogelijk. D
is voor de tijd van het jaar aa
de koude kant.
Weerrapporten van vanmorgen 07.00 uur
Weer Mai Min f*»
temp temp «lag
Amsterdam geh.bew. 6 3
Deelen mist 4 O
Eelde l.bew. 3 -1
Eindhoven mist 5 -1
Den Helder geh.bew. 5 3
Lh. R'dam zw.bew. 7 2
Twente zw.bew. 4 -2
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Genève
Helsinki
Klagenfurt
Kopenhagen
Lissabon
Londen
Luxemburg
Mallorca
Malta
onbew. 14 8 Om
j:
Taxicha uffeut
smijt met geld
NEW YORK De Amei
kaanse taxichauffeur Georg
Thomas uit Queens (Ne
York City) nam zijn 26.654,1
dollar spaargeld van de Atlan
tic Bank op en gooide het, bui
ten gekomen, in de lucht Hl
toegesnelde bankpersone
kon, op vierduizend dollar n
het geld terugvinden. W>
wordt vermist moet door voo
bijgangers zijn meegenomen 6
onder de sneeuw liggen.
De directrice van het bijkan
toor vertelde, dat zij een aanta
mensen, dat bankbiljetten hai
opgevangen of opgepakt, hal
weten te bewegen het geld te
rug te geven met een berc
op hun medelijden met
kennelijk gestoorde man.
mand die dacht, dat de mal
het geld verloor, had hem aai
geroepen, maar de chauffeii
had zich omgedraaid en gt
zegd: Wat kan u het schelenI
Het is mijn geld".