finale Geen rol te dol voor acteurs van bureau Wittenburg Als het hart van slag is: de pace maker TONEEL ALS PEDAGOGISCH MIDDEL ZATERDAG 3 MAART 1984 men en stuwt het bloed de kamer in. Doem: de kamer trekt zich sa men en perst het bloed de slagaders in om de organen van het lichaam van zuurstof en voedsel te voor zien. Het afgewerkte bloed komt via de grote aders weer terug in de boezem. Die doet weer „toe", de kamer „doem", en dat is weer de volgende hartslag. Vuurleiding Dat samentrekken van eerst boe zem en dan kamer moet heel pre cies op elkaar afgestemd zijn. Daar voor zorgt een soort vuurleiding van het hart, met de sinusknoop als bougie. De sinusknoop ligt in de boezem en geeft in rust ongeveer 60 tot 70 maal per minuut een elek trische stroomstoot af. Die stoot laat de spierwand van de boezem sa mentrekken (toe) en bereikt dan de kamer. Daar vangt een speciaal ontvangststation de stroomstoot op, waarna de stroomgolf de kamer binnentrekt en die samen laat trek ken (doem). Nu heeft iedereen weieens zijn hart raar voelen kloppen, of (nog beang stigender) een slag voelen over slaan. Meestal is er dan niets aan de hand. Bij jonge mensen vooral kan een overgevoelige sinusknoop al te snel gaan werken. Bovendien is die knoop uitermate gevoelig voor emoties: bij woede klopt het hart als een razende en bij hevige liefde laat hij soms een slagje vallen. Er bestaat dus wel degelijk zoiets als een romantisch en gevoelig hart. Maar bij oudere mensen vooral, kan het vuurleidingssysteem van het hart technisch in het ongerede raken. Juist bij hen wordt de pace maker het meeste toegepast. Door slijtage of ziekte kan de sinusknoop -ziek worden, of het geleidingssys teem versleten raken. Er zijn heel veel afwijkingen in het hartritme, maar laat ik maar eens de meest voorkomende afwijking bij de kop nemen: het atrioventri- culaire blok. Even terug naar toe- doem. De sinusknoop in de boe zem doet bij zo'n blok wel „toe", maar het versleten ontvangststa tion in de kamer reageert dan te laat of soms helemaal niet met „doem". Gevolg: in het uiterste ge val kan dan het kamerritme dalen tot 20 tot 45 slagen per minuut. Het lichaam komt dan bloed te kort. Zo'n ritmeverandering kan in aan vallen gaan. De patiënt ziet het dan zwart voor de ogen, zakt weg, wordt licht in het hoofd of raakt zelfs buiten bewustzijn. Omdat ook de hersenen bloed en zuurstof te kort komen worden sommige van die patiënten wel voor dement ver sleten. De pacemaker kan in dit geval de defecte vuurleiding van het hart vervangen. Onder plaatselijke ver doving wordt dan een sneetje ge maakt in een ader vlak boven het sleutelbeen. Door dat gaatje laat men dan een stroomdraadje via die ader en de boezem tot in de hartka mer zakken. De andere kant van die draad zit vast aan een intelli gente batterij, die op zijn beurt on der de huid van de borst begraven wordt. Die batterij, de pacemaker dus, geeft 70 stroomstootjes per mi nuut af, en laat via de draad de hartkamer keurig 70 keer per mi nuut samentrekken. De meeste pa cemakers zijn zelfs zo slim, dat ze pas als het ware op afroep gaan werken als het hart echt een steun tje nodig heeft. Na zo'n operatie hoeft de patiënt zich meestal geen enkele beperking op te leggen. Wat op dit gebied wel en niet kan, wordt bepaald door de stand van de techniek. De ontwikkelingen zijn nauwelijks meer bij te houden. In genieurs vervingen niet al te lang geleden de kwikbatterijen door veel langer (tot zes jaar) meegaande lithium-batterijen. De omvang werd tot de helft teruggebracht, het gewicht van 130 tot 30 gram. Vroe ger hoorde je vaak verhalen van vliegreizigers die ineenzakten als ze op Schiphol een metaaldetector passeerden; daar hoef je bij moder ne apparaten ook niet meer bang voor te zijn. En dan de chip. Tegenwoordig worden pacemakers met chip en geheugen gemaakt die buitenge woon intelligent exotische ritme- stoornissen van het hart in de kiem kunnen smoren. Illusie armer Het technische hart wordt steeds beter verzorgd, maar wat vindt het romantische hart ervan? Op een bandje van de gesproken biblio theek voor artsen zette de cardio loog prof. A. Dunning een kleine domper op de technologische feest vreugde. Als de patiënt na behan deling de kliniek verlaat is hij vol gens Dunning een pacemaker rij ker, maar ook een illusie armer. Het hart, waar hij altijd op kon vertrouwen, heeft hem in de steek gelaten en kan niet zonder een ap paraatje. Voor sommige patiënten is dat een hard gelag. J AMSTERDAM Voor het bereiken van bureau Witten- aj burg moet zo druk schijnen ze het daar te hebben een J ware barrière van telefonische antwoordapparaten doorbro- [j ken worden. Maar is dat ge lukt en zit men eenmaal te genover Willem Becker, dan - valt uit zijn mond bijvoor beeld het volgende te verne- men: „Agenten die ouders jj moeten gaan vertellen dat J| hun twee zoons zich met de e| motor dood hebben gereden, il kunnen dat prima. Ze bellen a> aan in de wetenschap dat ze oj iets verschrikkelijks aan gaan richten en je zou denken dat tj zoiets heel moeilijk isWat nl moeten die agenten zelf niet ■ju doormaken? Maar wat ze dan a| doen, is dat ze de emoties die ontstaan, gewoon de vrije loop J laten. Dé&r kunnen ze het dus q wel". n Leunt achterover. Speelt aan ver- x twijfeling grenzende verbazing. „Moeten diezelfde agenten daaren- tegen ingrijpen bij een huiselijke flij ruzie waar de plukken haar door 01 de badkamer vliegen en de vrouw ij met een blauw oog loopt, dan kun- v nen ze het niet. Terwijl het in we- zen toch om hetzelfde gaatom het oplaaien van emoties namelijk, h Dan gaat de borst vooruit en klinkt 2 het bars: niet zo mooi mannetje, Iwat jij daar gedaan hebt; kom maar eens mee naar het bureau. Ze ver geten dat er, waar gevochten wordt, twee schuld hebben en dat zo'n man ook wel niet ongeschon den uit de strijd gekomen zal zijn. De situatie escaleert dus. Loopt uit vt ..dehand. Wat zou het een zegen n zijn wanneer er meer vrouwelijke agenten waren. Die kunnen van il nature zo'n toestand veel beter aan. i Die hebben, hoe zal ik het noemen, oj dat sussende". Willem Becker is niet, wat men op cj. grond van het voorgaande zou ijr, kunnen vermoeden, een commissa- ifc ris van politie, maar een acteur. En i| bureau Wittenburg is geen politie- I post, maar een organisatie die to ss neelspelers verhuurt. Specialiteit: I het trainen van allerlei soorten re functionarissen in een goede be- iii roepsuitoefening, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn. Geen nieuwe activiteit. Willem Becker en zijn vennoot Phons Leussink eveneens een beroepsacteur met diploma toneelschool zijn er al zo n zeven jaar mee bezig. De toe nemende vraag naar hun diensten vanwege de problemen die de aan wezigheid van grote groepen min derheden bij met name ambtelijk Nederland oproept, heeft bureau Wittenburg echter in een stroom versnelling gebracht. „Nu al nemen de minderheden meer dan vijftien procent van onze trainingen in be- slag en we verwachten, dat het dit jaar zal verdrievoudigen". Cultuurpatronen Daarom is Willem Becker naarstig op zoek naar Surinaamse, Turkse of Marokkaanse beroepsacteurs. „Een moeilijke zaak, hoor, want wat er van hen verwacht wordt staat eigenlijk haaks op hun cul tuur. Zo'n Marokkaanse acteur heeft meestal aan de toneelschool in Parijs gestudeerd. Hij mist de voeling met een Marokkaan van Het romantische hart is een bolwerk van gevoel. Daar laai en de hartstochten, liefde en haat hoog op en daar huizen, zoals Fransen zo mooi zeggen, de redenen die de Rede zelf niet kent. In medische boeken zul je dat romantische hart niet tegenkomen. Wel veel cijfers, grafieken en drukcurven, want de cardioloog (hartdokter) be kijkt het hart met het oog van de ingenieur. Voor hem is het hart een technisch apparaat. I. Paalman Geen wonder dat cardiologische af delingen er uit kunnen zien als technische laboratoria, vol met al dan niet door een computer ge stuurde bliep-bliep-apparatuur. De biotechnische ingenieur is daar kind aan huis. Neem nou de pace maker. In de jaren vijftig werd dat ding uitgevonden door de Zweed Rune Elmqvist, een ingenieur. Sindsdien maakte het technische wondertje een zegetocht door de cardiologische afdelingen. Om te begrijpen waarom dat brokje techniek zo belangrijk is, kan ik het beste een hartslag op de voet. volgen. Als je het hoofd op ander mans borst legt en wie doet dat niet dan hoor je de hartslag als toe-doepi- Nu even in vertraagde weergave. Toe: de voorkamer van het hart, de boezem, trekt zich sa BIJ DE FOTO's: Boven: Bureau Wittenburg is een organisatie die toneelspelers ver huurt. Specialiteit: het trainen van allerlei soorten functionarissen (op de foto politiemensen) in een goede beroepsuitoefening, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn. Links: De acteurs kunnen elke rol professioneel invullen, zoals hier een woedende uitkeringstrekker. Onder: Je dient een flinke babbel te hebben, maar je moet steeds het leerdoel van de cursist in de gaten houden. burg hem zelfs boven de kop te groeien. De oorzaak? „Er is in Ne derland een zekere rollenspelmoe heid ontstaan. Bij het traditionele rollenspel zoals dat aan het eind van de jaren zestig in allerlei oplei dingen, cursussen en trainingen tot ontwikkeling kwam, bleken onder linge wrijvingen tussen studenten of cursisten door te werken, wan neer ze het podium werden opge jaagd. Ze grepen het spel aan om hun hart te luchten, soms tot op het smerige af. Ofwel de enige Suri naamse student in het gezelschap werd steevast uitgenodigd om de rol van de lastige Surinamer te spe len. Zo werden vooroordelen juist in de hand gewerkt. Een nadeel was ook dat de mensen op zo'n cur sus elkaar te goed kenden. Daarom speelden ze niet fris van de lever. Ze deden verkrampt". Toen verscheen de allereerste keer daartoe uitgenodigd door de politie het professionele Bureau Wittenburg ten tonele. „Dat was voor de cursisten echt een aha-be- leving", herinnert Willem Becker zich. „We hadden met medewer king van de Vrije Universiteit een wetenschappelijke onderbouw. We kenden de vakliteratuur uit Ameri ka waar ze op dit punt veel verder zijn dan hier; gewoon omdat er in New York per jaar zo'n 110 agen ten op straat worden doodgescho ten. En we hadden natuurlijk tij dens onze opleiding van vier jaar geleerd hoe je een psychologisch karakter op moet bouwen. Het gaat er namelijk om dat je logisch speelt, want in feite ben je bezig met de cursisten mensenkennis bij te bren gen, te leren inschatten wie ze te genover zich hebben en niet op de starre manier van: het zal wel weer zo iemand wezen. Onlogisch spel wordt dan onmiddellijk afgestraft. De cursisten begrijpen het niet meer, raken de greep op de situatie kwijt. Nou: omdat wij ervoor zijn opgeleid, kunnen we een psycholo gisch geloofwaardig, logisch reage rend karakter neerzetten en kun nen een arts of een politieman of een lokettist in opleiding dat niet". Schnabbeltoer Al beweegt het zich op een hoger plan dan Shell-produkten aanprij zen in een STER-spotje, het blijft natuurlijk de schnabbeltoer. Wil lem Becker geeft dat eerlijk toe. Het zou hem dan ook liever zijn ge weest wanneer het interview was gegaan over zijn Nederlandstalig Repertoire Theater dat een onbe kend stuk, handelend over Jan Pietersz. Coen van de dichter en scheepsarts Jan Jacob Slauerhoff, op stapel heeft staan. Maar de ont wikkeling is er nu eenmaal en moet gesignaleerd worden. „Wij bitten er zelf ook mee. Dat met die minderheden groeit verschrikke lijk. En van allerlei andere kanten wordt er aan ons getrokken. Socia le diensten, arbeidsbureaus, overal waar de maatschappelijke conflict stof zich opstapelt. Maar ook het bedrijfsleven. Ik heb een cursus voor verkopers gedaan, die uitlaten en schokbrekers aan de man moes ten brengen. De methode die wij ontwikkeld hebben werkt als een trein, want het is een heel directe, luchtige methode". Daarmee is bureau Wittenburg in de overwegingsfase beland van wat wel en wat niet aan te pakken. „Hoe profileren we ons? Moeten we zwaar commercieel gaan werken, gezien de markt die er opeens voor ons is en gelet op de wetenschap, dat er anders wel iemand anders induikt? We zijn er nog niet uit. Acteren in een stuk blijft toch mijn grote ambitie. En dat geldt voor ie dere acteur. Onze beroepspraktijk staat voorop. En dan kun je het er eigenlijk niet bij doen. Als je dat acteren in rollenspelen goed doet, moet je het volledig doen. Want het is meer dan toneelspelen. Je moet ook in de nabespreking, bij het af kijken van de videobanden, kun nen reageren vanuit het karakter dat je gespeeld hebt. Niet iedere ac teur kan dat, maar het wordt wel van je geëist Eigenlijk zou ik voor dit werk mensen om me heen wil len verzamelen die docent dramati sche vorming zijn: die het drama als een middel zien. Want als gas bedrijven moeilijkheden ondervin den bij het opnemen van meters en acteurs willen inhuren om hun controleurs te leren hoe ze zich uit zo'n situatie moeten redden, als wij praktijkonderzoek naar zulke situa ties doen en aan de hand van de uitkomsten een onderwijsmethode ontwikkelen, waar we ook nog de acteurs biileveren, dan ben je bezig het toneel te hanteren als pedago gisch middel, een afgeleide van het vormingstoneel". PIET SNOEREN Foto's: CEES VERKERK het platteland. Hij is een intellec tueel. Er gaapt een kloof tussen hem en de basis. Terwijl het juist ons werk ig de doodgewone cul tuurpatronen uit zo'n land duide lijk te maken en met de grootst mo gelijke zuiverheid neer te zetten. Gelukkig hebben we er inmiddels zes van wie ik durf zeggen dat ze het onder de knie hebben". Maar er moeten er meer komen, want de vraag is overstelpend. „Nou, met die minderheden-ac teurs ontwikkelen we dan een spe ciaal oefenprogramma. Voor de an tropologische achtergronden gaan we te rade bij het Tropeninstituut. Wat ze daar allemaal niet weten Laat ik een voorbeeld geven dat ik zelf erg leuk vind. Een Marokkaan heeft twaalf jaar in een slachthuis gewerkt en daarbij een allergie ontwikkeld tegen conserverings middelen. Na een paar maanden ziektewet komt hij bij de verzeke ringsarts en die moet hem dan ver tellen dat hij nooit meer terug mag naar dat slachthuis. Zo'n arts dient te weten wat het in de Marokkaan se cultuur betekent om huiduitslag te hebben. Het is er iets mystieks, iets van binnen uit dat je wil be heersen. Een schande. Een Marok kaan zal honderdduizend keer ont kennen dat hij het heeft. Vanuit die wetenschap zul je de arts dus moeten leren dat zo'n ziekte in die cultuur staat voor iets. En dat hij niet met zijn neus in het dossier iets moet gaan zitten mompelen, maar dat hij het slechte nieuws op een stijlvolle manier moet brengen. Je kunt het lomp en log doen, maar er bestaat ook een elegante, vertrou wenwekkende manier. Heel erg belangrijk op dit ogenblik, nu min derheden al gauw de neiging heb ben zich aangevallen te voelen en discriminatie te bespeuren". Clientèle Bureau Wittenburg (genoemd naar het Amsterdamse eiland waar een van de twee vennoten woont) is de enige organisatie van zijn soort en omvang in Nederland. Tot de ge achte clientèle behoren of hebben behoord de Politie Academie te Apeldoorn plus verschillende Poli tie Opleidingsscholen en gemeente lijke of rijkspolitiekorpsen, het Dijkzichtziekenhuis te Rotterdam, het Streekziekenhuis te Zutphen, de Gemeenschappelijke Medische Dienst te Amsterdam, de Neder landse Spoorwegen te Utrecht en de automatiseringsopleiding van de ABN. Geen rol zo dol of de acteurs kunnen hem professioneel invul len. Slachtoffers, zakkenrollers, dievegges, woedende uitkerings trekkers (steeds actueler), demon stranten (nuttig straks voor Woens- drecht), reizigers die vertraging hebben opgelopen, patiënten in stervensnood, rekeninghouders die rood staan. „Het is voor vijftig procent impro visatie", zegt Willem Becker. „Op elk woord bliksemsnel een logisch weerwoord weten te vinden. Tegen elkaar op kunnen knallen, maar zo, dat je er later in de nabespreking conclusies uit kunt trekken. Je moet je acteurschap heel anders ge bruiken dan op het toneel. Lang niet iedere acteur is er geschikt voor. Er wordt meer van je ver wacht. Je dient een flinke babbel te hebben, maar tegelijk te weten dat het logisch is wat je doet, want je moet steeds het leerdoel van de cursist in de gaten houden". Alle schakeringen van het toneel- vlak in de vingertoppen. „Het is nooit onze bedoeling om situatie te creëren die niets met de beroeps praktijk van de cursisten te ma ken hebben. Het gaat erom de mensen zo normaal mogelijk op grond van hun beroepspraktijk te laten handelen en dan vanuit je ac teurschap op die stijl te reageren. Schmieren is er niet bij. Dan schiet je naast je doel. Maar het komt voor dat ze vragen: ik zou willen dat je iemand neerzet die ver schrikkelijk staat te zuigen. Of ie mand met kale kak, zo van: mag ik uw chef even spreken? En dat zet ten we dan neer. Ikzelf? Ik schreeuw het liefst, ik ga graag te keer. Niet leuk vind ik het om een huilende man neer te zetten. Maar we hebben natuurlijk acteurs die dat weer graag doen Boven de kop Een groeiende markten daar mogen van Willem Becker zes uit roeptekens achter. Omdat hij ook nog het Nederlandstalig Repertoire Theater leidt („een gezelschap dat draait met volledige subsidie; dat zegt tegenwoordig wel iets over je prestaties") dreigt bureau Witten-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 19