Europop - van bijverdienste - naar
internationaal bedrijf in popmuziek
KUNST
CeidócGotvumt
VRIJDAG 2 MAAKT 1984PAGINAI
Internationale sfeer in het kantoor van Europop.
HAARLEM Bijna on
ophoudelijk rinkelen de
telefoons en ratelen er te
lex- en typemachines. De
communicatie is er inter
nationaal: Engels en Duits
verdwijnen er vloeiend in
de telefoonhoorn. Slechts
het feit dat tussen al dit
lawaai de opgewekte beat
van de nieuwste disco
ontdekking schalt, maakt
duidelijk dat het hier niet
gaat om het hoofdkwar
tier van de NAVO in
alarmfase 3, maar dat de
argeloze bezoeker zo juist
het kantoorpand van het
Haarlemse agency Euro
pop is binnen gestapt.
Of het nu gaat om het roman
tische geluid van Fay Lovsky,
de robuuste grotestads muziek
van TC Matic of de weelderige
disco-act van Divine, hier
worden zaken gedaan en wel
in popmuziek. Het aantal boe
kingskantoren in Nederland is
de laatste jaren flink geslon
ken, althans diegenen waar de
zaken nog in het groot aange
pakt worden. Europop is er zo
een, naast Mojo Concerts kan
dit bedrijf zich tot één van de
grootste makelaars in levende
popmuziek rekenen. Wat in de
jaren zestig als bijverdienste
begon, is in de loop der tijd
uitgegroeid tot een florissant
bedrijf met acht werknemers
in dienst en een jaaromzet van
vele miljoenen. Oprichter-ei
genaar John Seine: „Rond
1965 is het allemaal begonnen.
In die tijd studeerde ik nog,
maar ik verdiende er wat bij
door met een busje groepen
naar concerten te rijden. Van
het een kwam het ander en op
een gegeven moment ben ik
ook begonnen met het organi
seren van concerten. Dat ging
steeds beter lopen en vanaf
1970 ben ik professioneel aan
de slag gegaan, eerst in Am
sterdam en later hier in Haar
lem. Europop heeft een be
stand van vele tientallen groe
pen, zowel Nederlandse als
buitenlandse, die samen goed
zijn voor honderden concerten
per jaar in Nederland en ver
daar buiten. Een groot gedeel
te van die groepen trekt langs
het zo geheten clubcircuit: de
grotere jongerencentra, de
middelgrote concertzalen en in
de zomer de vele openlucht
festivals. De nadruk ligt daar
bij op buitenlandse groepen:
Engeland, Duitslan#, België,
zelfs Amerika en Japan zijn de
landen waar zaken mee wordt
gedaan.
Selectiever
„Binnen het Nederlandse club
circuit begint het de laatste tijd
wat minder te lopen", geeft
Jan Reinders, onder meer be
last met Duitse en Belgische
groepen, te kennen. „De jon
gerencentra krijgen minder
subsidie, maar het publiek
wordt ook kritischer. Vroeger
stroomden de zalen wel vol als
er een Engelse band speelde,
dat is nu wel anders. Mis
schien komt dat ook wel om
dat jongeren tegenwoordig
over minder geld beschikken
en ze daarom selectiever wor
den". De tijd dat een willekeu
rige Engelse popgroep voor
een paar concerten naar Ne
derland kon komen lijkt in
derdaad definitief voorbij,
mede als gevolg van de sterke
concurentie van Belgische en
Duitse groepen. Reinders: Za-
kenlijk gezien is het niet zo in
teressant meer om groepen uit
Engeland te halen, tenzij de
groep wat bekender is en er
door de Nederlandse muziek-
pers aandacht aan is geschon
ken. Die aandacht, met name
die van de radio, speelt een ui
termate belangrijke rol. Een
goed voorbeeld daarvan is
What Fun, een volstrekt onbe
kende, overigens Nederlandse
groep die bij ons in het be
stand zit. De single van deze
groep was een tijdje alarm-
schijf op Hilversum 3 en met
een stond hier de telefoon
roodgloeiend. Vervolgens is
die single een hit geworden en
dan zit je natuurlijk helemaal
goed". Een bekend probleem
voor Nederlandse popgroepen
wordt gevormd door de be
perktheid van het landelijke
clubcircuit. Een groep heeft
binnen een half jaar alle be
langrijke podia afgewerkt,
soms lukt dat nog een tweede
keer, maar dan is het echt wel
afgelopen, tenzij de groep het
een kick vindt om voor een
lege zaal te spelen.
Fay Lovski
Europop heeft dit probleem
tijdig onderkent en is daar op
ingesprongen door haar werk
gebied naar een groot gedeelte
van Europa te verleggen. In
middels zijn er kantoren of
plaatselijke vertegenwoordi
gers in Londen, Brussel en
Hamburg. Reinders: „In dit
geval is Fay Lovsky een aar
dig voorbeeld. Die heeft het
afgelopen najaar drie maanden
door Nederland getourd en in
die tijd 45 concerten gedaan.
Die is dus voorlopig uitge
speeld in Nederland. Nu zijn
we dan ook bezig om een
Duitse tournee voor haar te
regelen, dan zit er pas groei in.
Datzelfde geldt ook voor de
Engelse reggaegroep Reality
die net tournees achter de rug
heeft door Scandinavië. Ik ben
nu bezig met de Japanse hea-
vy-metalgroep Loudness die in
december voor het eerst in
Nederland was. Als die groep
dit jaar nog een keer naar Ne
derland komt, dan probeer ik
wel een tournee door een aan
tal Europese landen te regelen.
Het gesprek wordt onderbro
ken door een telefoontje dat
niet kan wachten. Terwijl
Reinders in opgewekt Duits
enige zaken afhandelt, ziet col
lega Geoffrey, de disco-specia
list, zijn kans schoon om zijn
„afdeling" onder de aandacht
te brengen.
„Een jaar geleden werd er in
de Nederlandse discotheken
bijna niets meer aan optredens
gedaan. Ik ben toen begonnen
om dat gat in de markt te
dichten en met succes kan ik
wel stellen", zegt hij met ge
paste trots. Vervolgens bedelft
hij het bureau onder grote
hoeveelheden publiciteitsma
teriaal van allerlei discogroe-
pen. „Hier, Divine", wijst hij.
„Toen we daar mee begonnen
kende niemand die jongen en
nu trekt hij in heel Europa
volle zalen. En hier, D-Train,
Cherry Red grote Amerikaan
se namen op discogebied. Nu
ook bekend in Nederland en
ver daar buiten", glundert hij.
De overmatige ijver van deze
vriendelijke discofanaat en het
toenemende lawaai in het kan
toor dwingt ertoe een toe
vlucht te zoeken in de kamer
van Seine. Hij legt nog eens
duidelijk uit hoe je, ondanks
het feit dat popmuziek balan
ceert tussen de wisselende
smaak van het publiek en con
junctuurgevoeligheid, succes
vol zaken kan doen in deze
sector: „Als er sprake is van
economische teruggang moet
je niet gaan zitten wachten tot
het beter gaat. Juist in derge
lijke situaties moet je met
nieuwe initiatieven komen.
Wij richten onze activiteiten
nu voor een groot gedeelte op
Europa en daar varen we wel
bij. Ook het feit dat wij het
discocircuit nieuw leven heb
ben ingeblazen werpt zijn
vruchten af. We halen de gro
te discogroepen nu zelf uit
Amerika, zonder tussenkomst
van een andere agent, om ze
vervolgens in een groot aantal
Europese landen neer te zet
ten". Tot slot zegt hij: „Het is
ook belangrijk om zo nu en
dan risico's te nemen met on
bekende groepen, getuige het
succes van What Fun. Maar
dan is het wel een voorwaarde
om zo iets als een goeie neus te
hebben, anders kom je niet zo
ver in deze wereld.
FRITS BRUINS
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800):
Schatjes (12); 18.30, 21.00. za.
t/m wo. ook 13.30 EUROCI
NEMA II: Schatjes (12); 18.30.
21.00. za. t/m wo. ook 13.30.
EUROCINEMA III: Moord in
extase (12); 18.45, 21.15. EU
ROCINEMA IV: Staying alive
(16); 18.45, 21.15. za. t/m wo.
ook 13.45.
NACMTVOORSTELLING
Eurocinema I: Tussen de la
kens (18); za. 24.00. LEurocIne-
ma II: Schatjes (16); za. 24.00.
Eurocinema III: De erotische
avonturen van Anette Haven
(18); za. 24.00. Eurocinema IV:
Staying alive (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Popeye (al);
za. t/m wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): The treasu
re ot the four crowns (12);
14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15,
16.30, 19.00, 21.15. LIDO I
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Schatjes (12); 14.30, 19.00,
21.15. zo. ook 16.45. LIDO II:
Rear window (16); 14.30, 19.00,
21.15. zo. ook 16.45. LIDO III:
Never say never again (12);
14.30, 19.00, 21.15. zo. ook
16.45. LIDO IV: Moord in ex
tase (12); 1430, 19.00, 21.15. zo.
ook 16.45. STUDIO (Steen
straat 39. tel. 133210): Zelig (al);
19.00, 21.15; do. vr. ook 14.30.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): De nachten van Lucre-
tia Borgia (16); 14.30, 19.00,
21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Prashi,
vrouw van uw dromen (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Tekenfilmfeatival
van Walt Disney (al); za. t/m wo.
14.30. zo ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Love Motel (16); vr. za.
23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 23-b,
tel. 01717-4354): High road to
China (al); vr. 19.00. za. zo. wo.
15.45. za. 19.00. ma. t/m wo.
19.00. Still ot the night (16); vr.
za. 21.15. zo. 20.30. Monty life
ot brain (12); do. 20.15. ma. t/m
wo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING:
Heidi; za. t/m wo. 14.00.
.WASSENAAR* ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269):
Stripes (al); Vier vuisten slaan
op hol (al); do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING:
Vol gas met Herby; za. zo.'
14.00.
DEN HAAG* ASTA (Spui 27, tel.
463500): Barry Lyndon (12);
14.00, 20.00. BIJOU (tel. Spui
27. 461177): „Carmen" (16);
14.00, 19.15, 21.45. zo. 13.30,
16.00, 19.15, 21.45. CALYPSO
(Spui 27. tel. 463502): Schatjes!
(16): 14.00, 19.15. 21.45. ZO.
13.30, 16.00, 19.15, 21.45.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656): The big
chili (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 2: Risky business
(al); 14.00, 19.15, 21.45. zo.
13.45, 16.15, 19.15, 21.45.
BABYLON 3: Vivement di-
manche! (al); 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof
20. tel. 630637): Treasure of the
four crowns (12); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: The man
who kwew too much (12); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: Night
warriors (16); do. vr. 13.45,
19.45. za. t/m wo. 18.45, 21.30.
EUROCINEMA (Leyweg 910,
tel. 667066): Brainstorm (16);
13.45, 19.45. za. wo. alleen
19.45. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Moord in
extase (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Never say
never again (12); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 3: Do
nald Duck in het wilde westen I
(al); za. ma. t/m wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00. Sophie's choice
(16); do. vr. 14.00, 20.30. za. t/m
wo. 20.30. METROPOLE 4:
Staying alive (al); 14.00, 18.45,
21.30. ZO.13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: A
clockwork orange (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): Scha
tjes! (12); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Sudden impact
(12); 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: To be or not to be (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Kwart voor twee voor het jaar
nul (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Hate and lover (18);
12.00, 13.45, 15.30, 17,15,
19.00, 19.30, 21.45. vr. za. 22.30.
zo. v.a. 13.45. LE PARIS 2:
Pittige poesjes (18); 12.15,
13.45, 15.15, 16.45, 18.15,
19.45, 21.15. vr. za. 22.45. zo.
v.a. 13.45. LE PARIS 3: Puur
natuur (18); 12.30, 14.00, 15.30,
17.00, 18.30, 20.00, 21.30. zo.
v.a. 14.00. vr. za. 23.00. PAS
SAGE (Passage 63, tel. 460977):
Hercules (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Les
enfants du paradis (16); do. vr.
za. zo. 20.30. The deception of
Benjamin Steiner (16); ma.
20.00. Verrassing (16); di. 22.00.
Death the singing telegram
(16); wo. 20.00. Verrassing (16);
wo. 22.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Treasure of the
four crowns (16); 00.15. CINE
AC 2: Enter the Ninja (16); za.
00.15. CINEAC 3: Evil speak
(16); za. 00.15. EUROCINEMA:
Meisjes die ervan lusten (18);
00.02. LE PARIS: Zie hoofd
programma. HAAGS FILM
HUIS; Zie hoofdprogramma
PLASTIC
NAAM-EN
NUMMER
BORDEN
in alle maten
en kleuren.
H. Janse
Lelden B.V.
Haarlemmerstraat 123,
Leiden - tel. 121808
's Maandags gesloten.
Gevraagd
ervaren
CHAUFFEUR
Van Ruiten
Kreljger
Tel. 01713-2267
Oude Wetering
Blijkens akte 22 februari
1984 verleden voor notaris
H. F. G. Moussault te Roe-
lofarendsveen hebben de
echtelieden J. H. Wessel-
man en C. K. C. Hoogen-
boom, wonende te Roelof-
arendsveen, Zuideinde 25,
huwelijksvoorwaarden op
gemaakt, staande huwelijk.
Een afschrift van de akte is
ingeschreven op 24 febru
ari 1984 onder nummer
31812 in het huwelijksgoe
derenregister bij de Arron
dissementsrechtbank
's-Gravenhage.
GECONSIGNEERDE
GELDSOMMEN
In de Nederlandse Staats
courant van 9 februari 1984
is ingevolge de Wet op de
consignatie van gelden een
opgave gepubliceerd van
geldsommen die in de loop
van het jaar 1979 in de con
signatiekas zijn opgeno
men en die nog niet aan de
rechthebbenden zijn uitge
keerd.
Verder is in dezelfde Staats
courant een opgave van
geconsigneerde geldsom
men gepubliceerd, waarvan
het recht op uitkering in de
loop van het jaar 1985 ver
valt.
Deze opgave betreft geld
sommen welke in 1925 en
1975 zijn geconsigneerd.
Vorenbedoelde geldsom
men zijn afkomstig van bij
voorbeeld nalatenschap
pen, faillissementen en ont
eigeningen.
Exemplaren van genoemde
Staatscourant zijn verkrijg
baar bij de Staatsuitgeverij,
Christoffel Plantijnstraat 1,
2515 TZ Den Haag.
Telefoon 070-78.99.11.
Publikatie van het
tage
eet*
xeVcr
voor'
lOOO
Geldig t/m zaterdag 10 maart a.s.
VOO
De 3-zitsbank met de prachtige fauteuils
blinken uit door de zeer royale omvang.
Het zitkomfort is onovertroffen goed en
de afwerking is in één woord subliem.
Dit prachtige bankstel is gemaakt van le klas
Europees eiken en ruim gestoffeerd met het
bekende Knautschleer in een verfijnde bruine tint.
De normale prijs is 4295.-.
Wij bieden het u aan voor de sensatieprijs van
mijnders
LEIDERDORP jjj KOOPAVOND MEUBELEN
Ziet u binnen 3 weken na aankoop hetzelfde meubel elders
toch nog voordeliger staan met dezelfde verkoopcondities,
dan betalen wij u het verschil terug.