gehoordgezien s W,Beleid maken we met een goede neus, girls en een natte i>$ANMORRIEN WAAKT OVER HUISSTIJL VAN VERONICA: ADIO/TELEVISIE CeidoeGouocmt DINSDAG21 FEBRUARI 1984PAGINA IS faire Van Bemmelen lljpnieuw op TROS-tv an de ^VERSUM TROS-tv herhaalt op vrijdag 9 maart (Ned. II i 21.30 uur) de geruchtmakende reportage 'Zij moest eerst' van bo van de Linde over het echtpaar Van Bemmelen en - meer pet algemeen - „het niemandsland van de euthanasie". Ji de Linde praat in deze reportage enkele malen met het be- móe echtpaar nadat het tot euthanasie had besloten. De vrouw lam die beslissing na, maar de man - die aanvankelijk had jegd enkele weken later euthanasie te zullen plegen - vertrok ftseling naar Oostenrijk, waar hij trouwde met een oude fend in van zijn vrouw. In Oostenrijk stierf hij na een halfjaar j kanker. Jde uitzending van TROS-Aktua op zaterdag 10 maart (Ned. I j 22.05 uur) gaat Wibo van de Linde onder de titel 'De vos en (twee duiven' verder in op wat inmiddels als 'de affaire-Van jnmelen' bekend staat. Abonneetelevisie taboe voor NOS' produktiebedrijf HILVERSUM Het produktiebedrijf van de NOS, het Facili tair Bedrijf (FB), mag geen medewerking verlenen aan bedrij ven die zich in de toekomst met de exploitatie van abonneetele visie gaan bezighouden. „Het is onwenselijk dat concurrenten van de zendgemachtigden hun positie zouden kunnen verbete ren dankzij de hulp die zij krijgen van het Facilitair Bedrijf", zo schrijft de Raad van Beheer van de NOS in een memorandum aan het NOS-bestuur. Volgens de Medianota wordt het Facilitair Bedrijf, nu nog in handen van de gezamenlijke omroepen, in de nabije toekomst een naamloze vennootschap met de Staat als grootste aandeel houder. De omroepen - nu nog volledig aangewezen op het FB - mogen dan een kwart van hun produkties uitbesteden, terwijl het Facilitair Bedrijf de vrijgekomen capaciteit mag gebruiken om op de vrije markt te opereren. Het bedrijf is al enige tijd bezig met het experimenteel verkennen van de audio-visuele markt. De Raad van Beheer vindt dat het FB alleen faciliteiten mag aanbieden die samenhangen met „de unieke plaats van het FB in de audio-visuele branche". Hulp aan bedrijven die abonneete levisie gaan uitbaten vindt de raad onwenselijk, omdat het FB dan indirect de omroepen zou gaan beconcurreren. De raad denkt er eerder aan om afnemers die van waarde kunnen zijn voor de omroep (of die in elk geval niet concurrerend zijn), zoals de film-, theater-, ballet- en muzieksector. „voorrang te geven boven bijvoorbeeld grootwinkelbedrijven". De Raad van Beheer gaat er vanuit dat de dienstverlening aan de omroepen ook in de toekomst zoveel mogelijk wordt ontzien. Daarnaast moet de dienstverlening aan derden zodanig zijn dat zoveel mogelijk ar beidsplaatsen behouden blijven. De prijsstelling voor de diensten en produkten van het FB moeten aansluiten op de geldende prij zen in de audio-visuele markt en mogen niet concurrentienver-. valsend zijn, aldus het memorandum. De afgelopen maanden is het Facilitair Bedrijf druk bezig ge weest om de commerciële markt te verkennen. Zo is het onder titelen van video-films beproefd en het maken van STER-spots voor radio en televisie. Het FB wil de ondersteuning van bio scoopfilms voortzetten. Tal van andere mogelijkheden zijn nog in onderzoek. 8enS' m -m ijn loetzei] 2°"2?1vERSUM De Hilver- UROCji I-luisteraar kent hem als tase (stem van het vroege woens- °S .Ij00*1 tend-spelletje ..Raad 20 ®ar-ie staat", maar dat is niet NEMA®elangrijkste reden waarom .30, 2jop de loonlijst van Veroni- staat. De eigenlijke functie j Jan Morriën (34) is chef 1 de afdeling Pers en Public lations. De snelle opmars 3EEN\to de swingende „Je-bent- ;-en-je-wilt-wat"-beweging Rob Out en consorten lijkt U(16);1 één succesvolle reclame- npagne. met voorop de Ve- 'G Jica-girls, bekleed met een T-shirt en een glimlach, fral in den lande op zoek (Lér volgelingen. 51-133 zelf blijft daarin niet ach- ma-1 Hij begroet elke tv-journa- I in zijn buurt meestal een ^r of drie. Daarop opmerk- m gemaakt, zegt hij: „Dat sui 27jet in opdracht van Rob Out. 6/' Eendelijk zijn voor de heren zon» Misten, opdat ze niet rot CALYFr ons schrijven". Schakans doen weer een andere 45. «jt in deze zak: „Hopeloos ,raal rliefd?", „De Zondagavond )me"jjrdt nóóit meer hetzelfde!" i: «ni< naar je toe!". Th«lrrièn is één van de mensen wéa I vee' van ^eze si°fans ver* al): ia1, 's de ..bewaKer" van ïrengri huisstijl en bemiddelaar Schaften pers en „personalities". °DEJJ doe ook dingen die eigen- il 3- Nf helemaal niet bij m'n 2); iJctie horen, maar ja. wat is N 4: kerk eigenlijk wèl? Dat kun 45, i|)jj Veronica nooit zo vast- fltagsfnd ze««en"- Via zuiver toeval rolde hij de „energieke" en „dynamische" gezelligheidsvereniging aan de Hilversumse Vaartweg bin nen. „Op een gegeven moment stond er een oude vriend van mij op de stoep. Hij moest een verhaaltje schrijven voor het Veronicablad, maar dat lukte niet zo Dus deed ik dat voor hem. Ik werkte toen als free lance journalist voor verschil lende bladen, en het schrijven voor het Veronicablad beviel mij wel. Ik ben toen meteen een hele serie gaan schrijven over wat er achter de scher men van de omroep gebeurt". Vroeg uit veren „Daar interesseerde ik mij al tijd al voor. Op een gegeven moment vroeg Lex Harding aan mij of ik zin had om een radioprogramma te doen en dat leek me wel wat. Daar is toen „Raad waar-ie staat" uit voortgekomen, nu zo'n vier jaar geleden. Elke woensdag ochtend hartstikke vroeg uit de veren om ergens in Neder land te gaan staan. We doen niet alsof. Ja, één keer hebben we het gefaked. toen had ik mij verslapen. Naderhand is dat ook verteld, want met zo'n spelletje kun je eenvoudigweg niet doen alsof en bovendien zijn we grote voorstanders van live-radio". Voordat Jan Veronica binnen sloop, was hij onder andere re dacteur bij een aantal huis- aan-huisbladen in de Bollen streek. Allengs raakte hij in de reclame verzeild. Jan vervolgt: „Toen ik een maal wat voor Veronica ge daan had, rolde ik er steeds verder in. Ik werd betrokken bij de programmering en op een gegeven moment werd ik door mijn affiniteiten met re clame ook betrokken bij de re clame van Veronica, de leden werving. Ja, er moest nieuw briefpapier worden gedrukt en ik ging me bezig houden met de huisstijl, het blauw-wit. Voor ik het wist vroegen Lex Harding en Rob Out me voor de pers- en PR-afdeling, die eigenlijk nog helemaal opgezet moest worden". „Eerst voelde ik er helemaal niets voor", bekent Jan, maar uiteindelijk heb ik het toch gedaan. Zowel de journa listiek als de reclame kon ik doen en die combinatie stond mij wel aan. Het journalistieke staat wel op de achtergrond. Veel doe ik er niet meer aan, alleen in de programmagege vens kan ik me nog enigszins journalistiek uitleven." Onstuimig Morriën praat bijna even on stuimig als Veronica groeit naar de maat van de ruimste jas die het ministerie van WVC voor omroeporganisaties in de aanbieding heeft. „Vaak zijn voorlichters bang om ne gatieve dingen over hun be drijf te zeggen, terwijl die ne gatieve dingen er natuurlijk altijd zijn. In elk bedrijf waar meer dan vijf mensen samen werken, gebeuren dingen en dat is bij Veronica niet anders. Wij maken ook programma's die het niet helemaal zijn. Als je nou maar krampachtig blijft volhouden dat dat niet zo is, dan ben je uiteindelijk voor niemand meer geloofwaardig. Een essentieel onderdeel van ons beleid is dan ook dat hier alle deuren voor iedereen open staan. Een open huis is een absolute noodzaak. Ieder een mag hier binnen komen lopen en kijken hoe wij te werk gaan. Mensen kunnen hier ook alle laden opentrek ken als ze daar zin in hebben". „En leuke dingen bedenken. Neem bijvoorbeeld die roos. Rob Out zit thuis voor de buis en plotseling borrelt bij hem het idee op om een roos in beeld te brengen met de tekst „From Veronica with Love". Dan zit die roos nog dezelfde avond op het scherm. Na een tijdje krijg ik het idee om er een gedichtje bij te maken. „Er groeit een roos naast starre zuilen met een hele eigen geur". De eerstvolgende zon dag wordt dat, met die roos in beeld, voorgedragen. De week daarop maken we weer iets to taal nieuws en is de roos ver dwenen. Soms gebeurt het dat we vrijdags denken dat we een spotje van de vorige week her halen, maar dan staan we za terdagmiddag plotseling in de studio een nieuwe te maken". „Het is natuurlijk niet zo dat het beleid van Veronica be- Jan Morriën: ,,Als de dames van de kantine ziek zijn, sta ik te koken. Dat kan alleen bij Veronica". paald wordt door de reclame kreten. Wij baseren ons beleid ook niet op dikke rapporten en dure onderzoeken naar doelgroepen en marktanalyses. Dat doe je gewoon met een goede neus en een natte vin ger. We doen gewoon dingen waarvan wij denken dat het leuk is of dat het zal aanslaan. Wij zitten hier het gezicht van Veronica niet te componeren. Zo van hier een oogje promo tiemeisjes, daar een oogje le denwerving. een neusje huis stijl en het haar van de om- roepsters. We zijn met dat image ook niet zo bezig, terwijl iedereen altijd maar denkt dat er hele strategieën voor uitge stippeld zijn. Zo werken wij niet, we dringen de kijker geen image van Veronica op. De kijker en luisteraar bepaalt dat image zelf". Volgens Morriën is het die flexibiliteit die Veronica zo'n aantrekkingskracht geeft. „Veronica is niet expliciet op gezet als jongerenomroep, maar heeft wel altijd al een heel sterk appeal op jongeren gehad. Dat zit 'm in de menta liteit van de mensen die vroe ger voor het schip werkten. Zij waren gewend om voor een dubbeltje een berg te verzet ten. Die mentaliteit heerst nog steeds bij de organisatie van vandaag. Daardoor heeft Ve ronica intern hele korte lijnen. Een leuk idee wordt niet ge frustreerd door zes chefs die allemaal hun toestemming moeten geven. Ik ben chef Pers en PR, maar als alle da mes van de kantine ziek zijn, dan sta ik te koken. Dat kan EDWIN BAKKER De melige samenspraakjes van Smeets en Bakker Het is altijd weer een genoegen te zien hoe de Nederlanders hun sterkste kanten ook en vooral in het buitenland weten uit te dragen. De televisie bracht het gelukkig haarzuiver in beeld: de staatssecretaris met geheven glas op een stoel staande, de rest van de Nederlandse ploeg slempend en buffelend aan het koude buffet. Ik bedoel maar: de sportieve resultaten mogen dan in Sa rajevo lichtelijk zijn achtergebleven bij de verwachtingen, de volksaard is ongeschonden. Dat dit stukje folklore ongeschonden de Nederlandse beeldbui zen haalde, is denkelijk een teken aan de wand voor de manier waarop de Winterspelen door Studio Sport zijn aangepakt. Dat de Joegoslavische televisie weinig of geen kaas had gegeten van het op de goede manier in beeld brengen van het schaatsge- beuren, kan haar misschien niet zo heel erg kwalijk worden ge nomen. Hoewel7 Waarom eigenlijk niet7 Men had zich toch bij schaatslanden als Noorwegen en Nederland een beetje kunnen oriënteren, en die hadden dan misschien kunnen vertellen, dat de laatste buitenbocht lang niet altijd de meest interessante beel den oplevert? Maar dat de redactie van Studio Sport zich vrijwel op alle fronten voortdurend vergaloppeerde in de journalistieke begeleiding, dat is minstens zo irritant. Een sterk voorbeeld daarvan was oudgediende Herman Kuiphof, die het skiën ver baal mocht begeleiden. Hij zag kans herhaalde malen afdalende sportlieden van geheel verkeerde namen te voorzien en de schuld daarvan te schuiven op de organisatie die de volgorde daarvan zou hebben veranderd. Ook als dat in het geheel niet het geval was, en hij gewoon verkeerd op zijn lijstjes keek. Een verhaal apart vormde toch weer het schaatsen. Zo verheugd als we erover kunnen zijn dat Ome Leen Pfrommer een beetje uit de gratie is bij de NOS (en we dus verschoond bleven van zijn gezeur over linkerheupen die boven ijsranden werden gedrukt en al dan niet diep-zittende schaatsmeisjes en -jongens), zo ver bijsterend was het te moeten constateren dat Mart Smeets en Heinze Bakker zich in een afgezonderd hokje bleken te bevin den. waar ze hun melige samenspraakjes hielden bij het aan schouwen van hetzelfde televisiebeeld dat u en ik ook zagen. Zonder dat ze zicht op de baan hadden, waarover de sporters zich live voortbewogen Daardoor kon het gebeuren dat ze de val van Ria Visser pas in de gaten hadden nadat diens collegaat je al een halve baan verder de finishlijn passeerde. Terwijl wij op datzelfde beeld allang Visser hadden gemist en dus al zenuw achtig konden roepen: Waar is Ria? In mijn onschuld vraag ik me bij zoiets dan af, waarom de heren zo'n belachelijke com mentaarpositie accepteren, en als dat dan niet anders blijkt te kunnen, waarom ze dan niet één van de twee duurbetaalde ver slaggevers een walkie-talkie geven en hem op de tribune poste ren om te kunnen melden wat er in werkelijkheid allemaal ge beurt. We leven toch in de eeuw van de communicatie? Dit alles nog geheel los van de nijpende vraag, waarom het no dig is dat schaatswedstrijden door een duo worden verslagen, terwijl een voetbalwedstrijd (een klus die me heel wat intensie ver lijkt) door een solist moet worden opgeknapt. Tijdens de slotceremonie constateerde een van de officials innig tevreden, dat ook deze Winterspelen weer een hartelijke ver broedering hadden bewerkstelligd tussen de jonge sporters van de deelnemende landen. De man heeft waarschijnlijk niet langs de lijn of aan het scherm gezeten tijdens het ijshockeytoernooi, waar die jonge sporters elkaar ouderwets met hun lichaamsge wicht en zo nodig ook met hun vervaarlijke slagwapens bewerk ten. Dat ijshockey schijnt een geliefd kijkspel te zijn. Ik begrijp nooit zo goed waarom: ik kan die lui nooit van elkaar onder scheiden, ik kan het razendsnelle schijfje niet volgen dat in die minuscule doeltjes moet worden gemept en ik word altijd een beetje onpasselijk van het ongebreidelde geweld waarmee de he ren elkaar bejegenen. Maar misschien is dat laatste nu juist wat het voor de meeste mensen zo mooi maakt, niets dierlijks is de mens immers vreemd In elk geval moet als winst worden beschouwd, dat we bij de reportages iemand anders te horen kregen dan de vreselijke Frans Henrichs. Ik bedoel: Hans Kievit was ook niet om aan te horen, maar in elk geval verstaanbaar. RENÉ DE COCQ tSi'W 'ns AAA CIN. 6); sereen is er al weken lang op c 3: 9rbereid en tenslotte het is o. %rv de grote dag van Lydie eiaan Hans- Samen naar de Bur- itase jijke Stand en dan wegwe- met). A lies is tot in de puntjes \eld, niemand kan meer onaangename verrassin- kömen te staan, voordat 3 en Hans op huwelijksreis ÖPOijr Kenia kunnen vertrekken. Zfondanks komen Gert Jan \oï* Pien toch met een verras- HAj, en nog wet een hele gro- i 56,i lie d<?0 uur, Nederland 1. ngeniilly, de w.°eïpesterspion 'o.'Vï een miljoen pond op zak o. I3.pt Sidney Reilly in 1918 in skou aan, vergezeld van zijn \nd en advocaat Sasja Sémmaticoff. Hij heeft zich in 'hoofd gezet de Bolsjewisti- ie regering omver te wer- I. In plaats daarvan moet 1 ander regime aan de I I frht komen, dat door hem ^Uid gaat worden. De Engel- H* zouden graag zien, dat de de oorlog met de Duit- B heropenen. Zij kunnen d.e \sen hierbij helpen. Maar Ineer Reilly dit voorstel op Kremlin komt voorleggen, \en de Russen het plan af. nin is van mening, dat een dg met Duitsland een be ging voor de revolutie is. uur, Nederland 1. Tio Vadis o .EO heeft het ouderwetse Jdge\0C,akelstuk Quo Vadis gaai; gegrepen om een pleidooi i; 17 Ir het christendom te hou- De in 1951 gemaakte film 'erkt de grootse opzet, die 27 jaren voor Romeinse ge- ekxeïhden is films gebruikelijk plaats). „Quo Vadis" is het ver- pnze l/ van ,je christenvervolging soon;r7s het bewind van de gek- eizer Nero (Peter Ustinov), film begint met de terug- r van de veldheer Marcus 't\aosIinus (Robert Taylor) na eslaagde veldtocht. In wordt hij verliefd op de tin Lygia (Deborah Kerr), itsei. j gegijzelde koningsdochter, 'olgens heeft hij een ge- ■k met Paulus, waardoor hij rds nauwer bij het christen- betrokken raakt. Nero inmiddels Rome in brand steken. De tot christen 'opte Marcus stelt daarop 3d czr1 Persoonlijk verantwoor- voor zijn wandaden, uur, Nederland 2. Nederland Scène uit de film „Quo vadis" met Peter Ustinov als keizer Nero en Leo Genn als vertrouweling Petronius. NEDERLAND 1 NCRV 16.00 James Herriot, tv-serie. Tristan gaat weer eens op het liefdespad. 16.50 Het leven van Jezus (3). De tekst van het evangelie van Lukas. TELEAC 18.25 Follow me (18), herh. 18.40 Follow me (19). VARA 18.55 Nils Holgersson, teken filmserie. Afl.: Oudejaars nacht. 19.20 Zeg 'ns AAA, tv-serie. Alles voor het huwelijk is geregeld. Maar op de dag zelf zorgen Gert Jan en Pien toch nog voor een hele grote verrassing. NOS 20.00 Journaal. VARA 20.28 Reilly, meesterspion (7), tv-serie. Reilly is in Moskou aangekomen, sa men met zijn vriend en ad vocaat Sasja Grammaticoff. Hij is ervan overtuigd dat het mogelijk is het Bolsje wistische regiem omver te werpen. 21.20 Achter het nieuws. 22.00 Pisa. Programma van Henk Spaan en Harry Ver- meegen. 22.15 Sonja op dinsdag over door het JAC opgevangen weggelopen kinderen. Voorts relizangers Elly en Rikkert en de zuidameri kaanse zanger Mercedes Sosa. 23.15 Vrije Gedachte: Teke nen van een nieuwe tijd. Uiteenzetting door Jan Vis. NOS 23.30 Journaal. 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden. NEDERLAND 2 NOS 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.20 Paspoort voor Joego- slaven. 18.25 Paspoort voor Italianen. 18.30 Sesamstraat. 18.45 Jeugdjournaal. 19.00 Journaal. EO 19.12 D'r kan nog meer bij, kleuterprogramma. 19.30 Spelregel, spelpro- gramma. 20.05 Quo Vadis, Amerikaanse speelfilm van Mervyn LeRoy (1951). Met: Robert Taylor, Deborah Kerr, Peter Usti nov e.a. Het grote Romein se rijk staat onder het be wind van de decadente kei zer Nero, dat uiteindelijk ondermijnd wordt door het christelijk geloof. 22.17 Tenslotte, slotwoord. NOS 22.30 Journaal. 22.45 Den Haag vandaag. 23.00 Omnibus, kunstkroniek. 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden. Duitsland DUITSLAND 1 19.00 Falcon Creat, tv-serie. 20.00 Tageaschau. 20.15 Bananaa, met als gasten o.a. Shakin' Stevens en Bonnie Tyler, DÓF, en Musical Youth. 21.00 Report, actualiteiten. 21.45 Dallaa, tv-serie. 22.30 Tageathemen. 23.00 Die eigenen vier Wande. Film over de meubelindustrie. 00.00 Tageaschau. DUITSLAND 2 film. 18.57 Programma-overzicht. 19.00 Heute. 19.30 Lebenslinien: Marianne - Ein Recht für alle, tweede verhaal van de filmtrilogie van Kathe Kratz. Marian ne, die met een soldaat getrouwd is, woont in 1918 met haar dochter Liesi in een afgedankte wagon aan de rand van de stad. Als arbeidster in een metaalfabriek verdient ze net genoeg om zichzelf en haar kind in leven te kunnen houden. In november is de oorlog tenslotte voorbij en de solda ten keren uitgehongerd naar huis te rug. Ook haar man, die er slecht aan toe is. Door de grote werkloosheid willen de soldaten het werk van de vrouwen, maar Marianne als kostwin ner verzet zich daar tegen, omdat haar man ziek is. Aansl.: Ratschlag für Kinoganger. 21.15 WISO, economisch en sociaal magazine. 21.45 Heute-journat. 22.05 Der basondere Film: Herz aua Glas, Duitse speelfilm uit 1976. De film Is gebaseerd op de legendarische Beierse profeet Mulhias. Hias (Joseph Bierbichler) heeft een visioen, dat het einde der tijden voorspelt, waarna er een nieuwe aarde zal ontstaan. Maar hij voorziet ook een brand in de glas fabriek, die de bewoners van het dorp werkgelegenheid biedt. Met de glasfabriek gaat het toch al niet goed. Een van de arbeiders is gestorven en heeft het geheim van de robijnglasbe- reidlng met zich mee in het graf ge nomen. De eigenaar (Stefan Guttler) is vertwijfeld. Hij zoekt in oude boe ken naar de formule en keert de arm zalige hut van de dode op z'n kop. maar zonder resultaat. Hij meent ten slotte dat Hias het geheim moet ont- DUITSLAND 3 WDR 18.00 Tv-cursus math, algebra. 18.30 Seaamatraaae. 19.00 Aktuelle Stunde. 20.00 Tageaachau. 20.15 Aualandareporter. Over Kam puchea, 5 jaar na Intocht Vietname- de. 21.45 Alles Theater: Karnevala- brauchtum am Beiapiel Düsseldorf. 22.15 Deutscher Alltag. Theater muss leben, wiederspiegeln. 23.00 Sonderkommando Drogen- fahndung, reportage Zweedse narco tica-brigade. 23.45 Journaal. BRT 1 18.00 Tik Tak, tekenfilmserie (herh 18 05 Klein, klein kleutertje (herh 18.20 Er was een keer...: Het winter- meisje (herh.). 18.30 De smurfen, tekenfilmserie. 18.55 Sigaren maken, documentaire uit „Ambachten". 19.10 Kunst en kunst maken (7). 19.35 Kijk uitl, verkeerstips. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.10 Kunst-Zaken. 20.15 I.Q., quiz. 20.45 Zal ik es wat vragen? Als je kind er is. Vragen over het herstel na de bevalling, borstvoeding, verzor ging. BRT 2 18 50 Teletekst voor iedereen. 19.00 Webster (8), komische serie. 19.25 Tijdrover: Doe het zelf. 19.40 Mededelingen en programma- -overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Kunst-Zaken. 20.15 De ateek-er-wat-van-op-show, praatprogramma. 21.15 Welkom in Los Angeles, Ame rikaanse speelfilm uit 1977. Met: Keith Carradine, Sally Kellerman en Geraldine Chaplin. Regie: Alan Ru- RTBF 1 19.05 Ce soir, regionaal magazine. 19.24 Lottogetallen en consumen- 19.30 Journaal en toto-uitslagen. 20.00 Contacts, verkeersinformatie. 20.05 Les oiseaux se cachent pour mourir (The Thorn Birds), Ameri kaanse tv-serie. Afl.: 5. 21.05 Videogam, videoclip-magazine. 21.50 Ecritures, literair magazine. 22.50 Inleiding tot de opera II Trova- tore van Verdi. 23.05 Journaal. 23.20 Tribune economique et socia- TV 5 19.00 Les avontures d'Arthuro. Kin derprogramma. 19.10 Si on chantait. Gevarieerd pro gramma. 20.00 Temps present. Magazine. 21.00 La Suisse au fil du temps. Geraldine Chaplin in de film „Welcomne to LA", vanavond op België 2 om 21.15 uur. Popgroep „Queen" hoog in de Britse hitparade, vanavond om 19.50 uur op BBC i in „Rock and Pop". BBC 1 16.50 Magic Roundabout, tekenfilms. 16.55 Play school, it's Tuesday. 17.20 Kuifje, kinderserie. 17.25 Jackanory, kinderprogramma. 17.40 Jigsaw, kinderserie. 18.05 John Craven's newsround. 18.10 Grange Hill, jeugdserie 18.35 The Wombles, kinderprogram- 18.40 Journaal. 18.53 Regionale magazines. 19 40 Tekenfilm. 19 50 British Rock en Pop Award. 20.40 District Nurse (7), serie. 21.10 Dallas, tv-serie. 22.00 Journaal. 22.25 Play for today: Coming to terms for Billy. 23.50 Crime Club, Amerikaanse speelfilm. 01.05 Nieuwsoverzicht. 01.07 Weerbericht. BBC 2 18.10 Tv-cursus. 18.35 Nieuwsoverzicht voor doven. 18.40 That was the year. 19.10 Junior kick start. 19.35 Cartoon two. 19 40 Tucker's Luck, kinderserie. 20.10 Travellers in time. 20.40 Schooltelevisie. 21.10 Bookmark. 22.00 Alias Smith en Jones, wester- 22.45 Your live in their hands, docu mentaire serie. 23.00 Arena. 23.50 Newsnight. 00.35-01.30 Tv-cursussen. 17.15 Batfink. 17.20 On safari. 17.45 CB-tv channel 14. 18.15 Emmerdale Farm. 18.45 Nieuws 19.00 About Anglia 19.35 Crossroads. 20.05 Bygones. 20.35 Murder. Speelfilm. 22.00 The jewell in the crown. 23.00 News at ten 23.20 Anglia late news. 23 30 The patients. 00.30 Darts. 01.25 Tuesday Topic. TV-morgen NEDERLAND 1 NOS 09 00 NOT: Kijk mij nou (4). 09.30 Nieuws voor doven. 09.35 NOT: Schooltelevisie. 13 00 Nieuws voor doven. FEDUCO 15 00 Thema 15: Burger en ambtenarij (herh VARA 15 30-17.25 VARA's Filmclub. Met o.a.: De avonturen van muis op mars. Teddy Hangoor. Puppie. Gil and Julie, en De film van Ome Willem DUITSLAND 1 08.10 Schooltelevisie. 09.25 Sesam straat. 10.00 Tagesschau und Ta- gesthemen. 10.23 Die eigenen vier Wande (herh.). 11.25 New York, New York. 12.10 Report. 12.55 Persover zicht. 13.00 Tagesschau. 13.15 Tele- tekst-overzicht. 16.00 Tagesschau. 16.10 Die alten Damen von Berlin, documentaire. 16.55 Geheimprojekt Doombolt, kinderserie 17.20 Inge flüstert Shakespeare, jeugdprogram ma. 17.50 Tagesschau. DUITSLAND 2 10.00-13.15 Zie Duitsland 1. 13.15 Teletekst-overzicht. 15.25 Enorm in Form (7). 15.40 Teletekst-overzicht. 15.57 Programma-overzicht. 16.00 Heute. 16.04 Rappelkiste, kinderpro gramma (herh 16.35 Die Baren sind los, tv-serie. 17.00 Heute. 17.15 Te- le-lllustrierte. 17.50 Bret Maverick, Amerikaanse serie. Afl.. Alles voor een vriend. DUITSLAND 3 WDR 08.00 Tele-Gymnastik (26). 08.10-11.40 Schooltelevisie <9.25 Se samstraat). 17.00 Schooltelevisie. 18.00 Tv-cursus Engels. BRT 1 17.00 Grizzly Adams (8), Amerikaan se jeugdserie. 17.45 Kaarsen maken, film uit de serie „Ambachten" 17.55 Journaal. 18.00 Tik Tak, tekenfilmse rie (herh.). BBC 1 07 00 Teletekst-overzicht. 07.30 Breakfast time, actueel magazine 10 00 Tarzan, Lord of the jungle, kin derserie. 10.20 Bellamy on botany, informatieve serie. 11.30 Play school, kleuterprogramma. 1155 Gharbar, voor Aziatische vrouwen 12.30 Tv-cursussen. 13 30 Journaal. 13.55 Weerbericht met overzicht land bouw. 13.57 Financieel- en nieuwso verzicht voor doven. 14 00 Pebble Mill at one. 14,45 Bod, kinderserie 15.00 Caught in time. 15.20 (ZW)The ex - Mrs. Bradford, Amerikaanse speelfilm uit 1936. 16 50 The magic roundabout, tekenfilms 16 55 Play school, it's Wednesday. 17 20 Kuifje. 17.25 Jackanory. 17.40 Renlaghost. ITV 07.25 Good morning Britain. 10.25 Informatieve series. 14 00 News at One. 14 20 Anglia News. 14 30 A plus. 15.00 Crown court. 15.30 A country pratice. 16 30 Sons and daughters. 17 00 Childrens tv. HILVERSUM 1 NOS: leder heel uur nws. AVRO: 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 Kom er maar 'ns bij. 17.52 Per saldo. 17.55 Mededelingen (NOS). 18.06 AVRO's radiojournaal 18.25 Schaduwparlement. 19.02 Berlijn is de hoofdstad van de DDR 21.02 At tentie voor Roger West. 21.35 Lichte grammofoonmuz. 22.02 AVRO's Sportpanorama-eretribune. NOS 23.02 Met het oog op morgen. VARA 0 02 Elpee-tuin. 2.02 Groot licht. 5.02 Truck. HILVERSUM 2 TROS: 16.00 TROS Nws.show (16.30. 17.30 en 18.00 Nws. 16.00, 16.35, 17.00 en 17.36 Ak- tua). P.P.: 18.20 Uitzending van de CPN Hum. Verb 18.30 Het voordeel van de twijfel. TROS: 19.00 TROS Klantenservice. 20.00 Nws. 20.03 Wie niet waagt, die niet wint. hoorsp 21 06 Om het boek. Teleac. 21.30 Te kenen en schilderen (7). 22.00 Por Favor, herh. v. les 10. TROS: 22.30 Nws. 22.40 Een dode uit het Oosten (24). hoorsp. 23.00 Proeflokaal. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 NOS: leder heel uur nieuws. 18.04 De avondspits. VARA: 19 02 Hof van Heden. 20.02 Pop krant. 21.02 Moondogs. HILVERSUM 4 17 00 Overname Hil versum 2 TROS: 20.00 Internationaal Brucknerfestival 1983 (2). 21.30 Von del had een kousenwinkel (2). Litera- ma-kwis 22.25 Kerkorgelconcert HILVERSUM 5 (Via AM-zender Hilver sum 1) NOS: 19.02 Bulletin in het Ma rokkaans- Arabisch 19.10 Bulletin in het Berbers. 19.20 Bulletin in het Turks. 19.30 Bulletin in het Spaans Morgen HILVERSUM 1 leder heel uur nieuws VOO: 7 02 Ook goeiemorgen. (7.30 en 8.30 Veronica nws.radio). 9.03 Muz. terwijl u werkt. (10.30 Veronica nws.radio.) 10.32 Kletskop. 12.03 Will wil -wel (12.30 Veronica nws.radio.) 14.03 De Jukebox. 15.03 Nederland Muziekland EO: 17.02 EO-Onderweg, HILVERSUM 2 VARA 7 00 Nws. 7.10 De wekkerradio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws NOS: 9 05 NOS-sportief. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Follow Me I (19). VARA: 10.03 Schoolradio 10.23 Hoor haarf (10.30 Nws.) 11.30 Nws. 11.33 Leef-tijd-ge- noeg Overh voorl12.16 Een uitzen ding v h Ministerie van Financien. NOS 12.26 Meded. v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. VARA 12 36 Din gen van de dag. 13.00 Nws. 13.10 Leef-tijd-genoeg (13,30 Nws.) 14 00 De Schuurpapier vanuit Diergaarde Bli|dorp NOS-RVU: 14.33 't Gif en ik NOS. 15 03 Zo kan het ook. 15.30 Nws. 15.32 NOS-wereldwijzer 16 00 Wat een taal 16.30 Nws. NCRV: 16 32 Studio 55. HILVERSUM 3 leder heel uur nieuws KRO Het progr kan tussen 8.00- 17 00. na nieuws en reklame. onder broken worden voor aktual. van Echo 7 04 Het leven begint na zeven, met Peter Koelewijn. 9.04 Formule 3. 11 04 Radio „De Zwarte Roos" 12.04 Vraag en antwoord. 13.04 Seeburg en Wurlitzer. 14.04 Don't stop the music. 15.04 Komt er nog wat van? 17 04 Weeshuis van de hits. HILVERSUM 4 NCRV 7.00 Nws.7.02 Het levende Woord. 7.10 Preludium. 8.00 Nws. 8 05 Platennws. 8.45 Musl- ca Sacra. 9 15 Onder de hoogteron. 10.00 Kamermuz uit de Barok. 10.30 Orkestpalet 11.55 Orkestwerken van J C Bach (2). 12.35 Promenade Ork. speelt muz. van Benjamin Godard 13 00 Nws 13.05 Kerkconcert AVRO 1330 Ernest Bour dirigeert het Radio Kamer Orkest. 14.30 Pia norecital 15 00 Valerius' Gedenck- klanck. 15 55 Europiade Duitsland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 15