Modieuze balans van Jong Nederland bij galerie Nouvelles Images NOS verliest één orkest m Muziekstudenten halen opnieuw een hoog niveau Status Quo stopt met geven van concerten )dagpuzz KUNST £cidóc(2oma*it DINSDAG 21 FEBRUARI 1984PAGÖ Nederlandse dichters naar Engeland AMSTERDAM Een delega tie van acht Nederlandse dich ters zal vanaf morgen t/m 26 februari lezingen houden in Londen en Cambridge. De tournee is georganiseerd door de Stichting One World Poe try in samenwerking met het ministrie van WVC en de Stichting ter bevordering van de vertaling van Nederlands letterkundig werk. De dichters die aan de tournee deelnemen zijn H. ter Balkt, Henk Ber- nlef, Bart Chabot, Jules Deel- der. Peter Nijmeijer, Bert Schierbeek, Simon Vinkenoog en Lela Zeckovic. LONDEN De Britse groep Status Quo stopt, na 22 jaar bij na constant op tournee te zijn geweest, met het geven van concerten. De allerlaatste keer dat het vijftal in de schijnwer pers zal staan, is in de Gau- monthal in Southampton op 10 juli van dit jaar. De tournee, die de toepasselijke titel „End Of The Road Tour" heeft mee gekregen, start op 11 april in Dublin en zal de groep langs een groot aantal Ierse en En- Status Quo met Francis Rossi (tweede van rechts) gelse concerthallen voeren. Het feit dat Status Quo niet meer zal optreden betekent echter niet dat er geen platen meer van de groep zullen ver schijnen. In een verklaring liet zanger, gitarist Francis Rossi weten: „We hebben het gevoel dat, wat de tournees betreft, de tijd lijkt gekomen om te stoppen. Het zal in het begin ook voor ons een vreemde gewaarwor ding zijn omdat we zo gewend zijn aan het spelen in concert zalen en het reizen met een bus. Het maakt ook ons een beetje triest, maar we hebben er goed over nagedacht voor we de beslissing namen. Het houden van concertreeksen is een vermoeiende bezigheid, zeker als je, zoals wij, elke avond twee uur en een kwar tier op het podium staat. Bo vendien neemt het erg veel tijd in beslag. Aangezien alle muzikanten betrokken zijn ge raakt bij allerlei projecten bui ten Status Quo hebben we een keuze moeten maken. Door niet op te treden komt er meer tijd vrij voor die projecten. Het geven van concerten moest eens ophouden, de tijd lijkt er nu rijp voor te zijn". Sowjet-Unie ontdekt foto's George B. Shaw MOSKOU In Minsk, de hoofdstad van Witrusland, zijn tijdens herstelwerkzaamheden aan een oud pand 73 onuitge geven foto's van de Ierse au teur, criticus en toneelschrij ver George Bernard Shaw ge vonden. De cliches, waarop de naam staat van agentschappen als „Wide World Photos" en „Press Portrait Bureau" tonen Shaw o.a. luisterend naar een expose van Albert Einstein en pratend met Charles Chaplin. De foto's hebben waarschijn lijk toebehoord aan iemand die Shaw ontmoette tijdens diens reis naar de Sowjet-Unie in Thomas Dolby Thomas Dolby The Flat Earth, EMI. De uit Engelse ouders in Cairo geboren Thomas Dolby brengt met The Flat Earth zijn tweede album uit, als we zijn mini-elpee Blinded By Science, die in de lente van 1983 uitkwam niet meerekenen. Met The Flat Earth be wijst Dolby als nooit tevoren zijn kracht als tekstschrijver en componist. Hij pakt in de zeven nummers een hoeveel heid onderwerpen aan die variëren van de lotgevallen van dissidente schrijvers in Dissidents tot een sentimenteel Hollywood-verhaal in Screen Kiss. Rond de verhalen bouwt hij weloverwogen geluidsdecors op, die zeer gede tailleerd zijn en tot in de puntjes verzorgd. Zo ontstaat een album met dromerige nummers en songs die tegen de tech- no-pop aanleunen. Wat vast staat is dat ze allemaal een lust zijn voor het oor. Thomas Dolby is een meester in het scheppen van sfeer. Eén van de mooiste voorbeelden daar van is het al eerder genoemde Screen Kiss, dat wordt opge luisterd met onder meer een prachtige basgitaar-partij. Het is een heel ontspannen gezongen nummer, dat haaks staat op de huidige single Hyperactive. Deze song staat eigenlijk een beetje buiten de rest van de elpee. Het is een composi tie waar goed op te dansen valt, met zijn up-tempo en soul volle zang van Adele Bertei. Met de keus van de muzikan ten lijkt Thomas het getroffen te hebben. Drummer Clif Brigden kan op voortreffelijke wijze met zijn hoeveelheid percussie-instrumenten overweg. Hij schijnt daarbij geen enkele moeite te hebben met de strakke ritmes, maar ook niet met de meer speelse Afrikaanse manier van drum men. Thomas Dolby zelf brengt met zijn synthesizer een gevarieerde hoeveelheid klanken voort, die bijvoorbeeld prachtig ondersteunend werk doen in het romantische I Scare Myself (geschreven door Dan Hicks). Opvallend in dat nummer is de akoestische Spaanse gitaar en het samen spel tussen trombone en piano. Thomas Dolby gaat binnen kort op tournee om The Flat Earth onder de aandacht van het publiek te brengen. Zijn Nederlandse concert is om 24 maart in Paradiso in Amsterdam. The Alarm The Alarm Declaration, CBS. De uit Wales afkomstige groep The Alarm debuteert op in drukwekkende manier met Declaration. Als je de band zou moeten plaatsen hoort hij thuis in het rijtje: U2, Big Coun try. Het kwartet bouwt in de nummers dezelfde muur van geluid op als bijvoorbeeld Big Country, al heeft de muziek niet het Schotse tintje dat de songs van Big Country wel hebben. De composities, die voor het merendeel worden geschreven door zanger Mike Peters en bassist Eddie Mac- Donald, grijpen terug naar de jaren zestig. Muzikaal spelen in het werk van The Alarm elektrische en akoestische gi taargeluiden de belangrijkste rol. Hier en daar worden deze breed uitgesponnen snaargeluiden aangevuld met mondharmonica-spel of, zoals in Sixty Eight Guns, blazers. The Alarm maakt ook veelvuldig gebruik van massale sa menzang. Wat de songs missen, zijn inventieve melodieën. Dat komt voor een deel omdat ze opgebouwd worden rond de drums. Wat ze echter wel hebben zijn energie en een ziel en deze ingrediënten maken het juist zo plezierig om er naar te luisteren. Bovendien zingt Mike Peters met de zelfde overgave als Bono van U2. Declaration is dan ook de moeite van de aanschaf waard. Thompson Twins Thompson Twins Into The Gap, Arista/Ariola. De nieuwe elpee Into The Gap van de Thompson Twins is qua sfeer gelijkwaardig aan de voorganger Quick Step and Side Kick. Tom Bailey, Alannah Currie en Joe Leeway zijn echter niet stil blijven staan, maar leveren met dit al bum een volwassen plaat af. Over het algemeen is hij wat rustiger dan de voorganger, al valt er goed op te dansen. Anders dan op Quick Step and Side Kick staan op Into The Gap ook prachtige sfeerstukken zoals Storm On The Sea en Who Can Stop The Rain. Bovendien worden niet alle composities meer gedomineerd door synthesizers. Er is ruimte gemaakt voor de piano en zelfs de gitaar. Dit alles heeft een andere klankkleur tot gevolg, al blijven de num mers herkenbaar als Twins-songs. De rol die het drietal ie der afzonderlijk speelt, heeft er voor gezorgd dat er een heel uitgebalanceerde plaat is ontstaan. Hoewel het aan deel van Tom Bailey erg groot lijkt (hij bespeelt de meeste instrumenten) moet het aandeel van Alannah en Joe niet worden uitgevlakt. Zo schreef Alannah (ze is verantwoor delijk voor de teksten) een aantal prachtige verhalen. Luis ter naar Sister Of Mercy of'naar (de helaas geflopte single) Hold Me Now. De laatste is een love-ballad, één van de beste in zijn soort, die aangrijpend wordt gezongen door Tom Bailey. Heel speels zijn de door Alannah gebrachte drum- en percussie-partijen. Ze spelen een heel belangrijke rol in de composities. J.oe's aandeel als zanger (wanneer het gaat om de samenzang dat een essentieel onderdeel is van het Thompson Twins-geluid), drummer en synthesizerspe ler mag daarbij ook niet over het hoofd worden gezien. De elpee, die opnieuw in de Compass Point Studio in Nassau onder leiding van Alex Sadkin werd opgenomen, is in één van de mooiste hoezen van 1984 gestoken. De plaat ligt vrijdag in de winkel. HANS PIÉT Thompson Twins. De vele zalen van galerie Nou velles Images zijn tot 14 maart met het werk van zeventien jonge kunstenaars gevuld. Zo als de inleiding van de begelei dende catalogus vermeldt nam in de afgelopen zeven jaar het aantal studenten in het beel dende kunstonderwijs met 40% toe. Dit houdt in dat de organi satoren van deze jaarlijkse ex positie, Ton Berends en Theo van der Poel, uit een ruim aanbod konden kiezen. Op zoek naar kwaliteit van jong talent doorkruisten zij het land om een balans te geven van wat Jong Nederland heeft te bieden. Deze opzet klinkt veel belovend, maar bij het resul taat zijn nogal wat kantteke ningen te plaatsen. Op de eer ste plaats de leeftijd van de jonge kunstenaars. Uit de cata logus blijkt dat de meeste van hen de dertig jaar zijn gepas seerd, enkelen zijn bijna veer tig jaar en een enkeling is rond de vijfentwintig. Er is dus sprake van twee genera ties kunstenaars. Een aantal exposanten ging pas op latere leeftijd naar de academie en het begrip jong" duidt bij hen niet op leeftijd, maar op kun stenaarschap. Op de tweede plaats is het op vallend dat acht van de zeven tien kunstenaars deelnamen aan een groepstentoonstelling bij Centraal Beheer te Apel doorn in 1983. De reis door het land ging met name naar Apeldoorn. Kortom de organi satoren van de tentoonstelling „17 jonge kunstenaars" hebben zich er dit jaar wat al te ge makkelijk van afgemaakt. De eerste zalen bieden enkele verrassingen, maar de kwali teit neemt per zaal af, zodat men de tentoonstelling met een droevig gevoel verlaat. Al leen al door een enorme na druk op de schilderkunst te leggen maar liefst twaalf schilders en dan vooral de expressionistische stroming, ontstaat een eenzijdig beeld van jonge kunst in Nederland. Deze keuze lijkt te worden ge rechtvaardigd door het ten- toonstellingsbeleid van de mo derne kunstmusea in de afge lopen tijd, maar is het natuur lijk niet. Want waarom zou een galerie in de voetsporen van een museum treden als zij zich zoals met deze exposi tie tot doel stelt jong en on bekend talent te presenteren. Bij binnenkomst staat de be zoeker oog in oog met lange tweedelige zijden stroken van Nanda Laas (1945), waarop rechthoekige kleurvlakken zijn gedrukt. Het doorschij nende materiaal is voortdu rend in beweging en er ont staan mooie optische effekten. In dezelfde ruimte hangen verstilde aquarellen op hand- Galerie Nouvelles Images, Westein de 22, „17 jonge kunstenaars", tot 14 maart, dinsdag t/m zaterdag 11-17 Galerie Het Kunstcentrum, Molen straat 16, „W. Sinemus, composities in gemengde techniek", tot 8 maart, dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur. Haags Gemeentemuseum, Stadhou derslaan 41, „Harmen Abma", tot 8 april, dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur, zondag 13-17 uur. Seakle Bos, „Totem of the winds", 1983, Wim Sinemus, „Compositie nr. 20", steen, hout en veren, gemengde techniek. gemaakt papier van Judith Boer (1959). De sieraden van Annelies Planteydt (1956) bestaan uit een aaneenschakeling van reepjes papier, die in vele ma terialen van karton tot goud worden uitgevoerd. Tijdens haar opleiding aan de Rietveld Academie (1978-1983) nam zij aan verschillende groepsexpo- sities deel, waaronder in het Stedelijk Museum in Amster dam en zij is beslist geen onbekende meer. Het werk van deze drie kunstenaressen vormt het interessantste ge deelte van de tentoonstelling. Evenals vele neo-expressionis- tische schilders, laten de drie beeldhouwers zich leiden door het romantisch verlangen naar een oerstaat uit het verre ver leden of geprojekteerd in de toekomst. Acht witte kegels versierd met bladgoud van Jan Veenstra (1954) staan als een mystiek monument in een hoek van de grote zaal. Op de vloer ligt een blauwe vleugel van Ilona Lénard (1948) en ook het totembeeld ontbreekt op deze tentoonstelling niet. De uit hout, steen en witte ve ren opgebouwde „Totem of the winds" van Seakle Bos (1952) is een nostalgisch symbool zonder inhoud. Een herhaling van een herhaling en dat geldt helaas voor veel werk op deze tentoonstelling. Wim Sinemus De Haagse kunstenaar Wim Sinemus (1903) heeft een spe ciale band met galerie Het hij zijn nieuwe composities in Kunstcentrum, want hij expo- gemengde techniek (potlood, seert er vanaf het begin van pastel, gouache op papier), de jaren zestig. Elk jaar toont Sinemus kwam evenals Piet Harmen Abma, „32-delige serie (van wit naar rood)", acryl op panelen van 22x22 cm. Ouborg en Willem Hussem vlak na de oorlog tot spontaan abstract werk. Alle drie sloten zij zich aan bij Vrij Beelden (1947), een groep Nederlandse kunstenaars, die als eerste na de oorlog met kleur en vorm experimenteerde. De erken ning van de „Haagse abstrak- ten" liet lang op zich wachten, want pas de afgelopen jaren zijn zij enigszins aan de verge telheid onttrokken en hun re putatie neemt toe. Sinemus ging steeds strakker werken; spontaniteit werd te ruggedrongen en hij zocht naar de zuivere vorm, waar door hij de richting van het constructivisme opging. Vanaf begin zeventig zet hij deze lijn voort en ook in zijn recente werk zijn vormen en kleuren tot hun essentie teruggebracht. Met potlood trekt hij horizon tale en verticale lijnen en daarin worden op ritmische wijze banen en cirkels aange bracht. Kleuren zijn beperkt tot rood en blauw, gecombi neerd met wit, zwart en grijs. Een heldere struktuur ligt aan het werk ten grondslag, maar tevens wordt duidelijk dat Si nemus zijn intuïtie boven het intellekt stelt. Harmen Abma Strenger dan het werk van Si nemus zijn de reeksen schilde rijen van de kunstenaar Har men Abma (1937), die tot 8 april in het Gemeentemuseum exposeert. In zijn kunst speelt de vorm geen rol, want hij concentreert zich volledig op de kleur. Abma: „Voor mij is het belangrijk de inhoud van een kleur weer te geven. Wat kleuren doen in verhouding tot elkaar. Dat is dan niet di rect zichtbaar, maar je kunt het in een schema weerge ven." Naast de kleurenreeksen, die ontstaan door de primaire kleuren en zwart, wit in be paalde verhoudingen met el kaar te mengen, hangen de schema's. Vanaf 1973 is Abma met dit concept bezig. Het werk bestaat uit een aantal kleurvlakken, variërend van een 9-delige serie tot een 32- delige serie. Binnen elke serie ontstaat een verschuiving van tinten, die ondanks de logica, iets ongrijpbaars heeft. INGRID VAN SANTEN Tweede concert van de Debussy-cy- clus in de Van Baarenzaal door stu denten van het Koninklijk Conserva torium. Het volgende en laatste zal volgende week maandagavond in jJezelfde zaal plaatsvinden. De twee boeken van elk zes Etudes die Debussy eind sep tember 1915 afrondt, vinden in feite hun oorsprong in een nieuwe editie van de werken van Chopin die Debpssy gedu rende de eerste drie maanden van datzelfde jaar voorbereidt. Debussy bewonderde Chopin zozeer, dat deze nu door Ellen Corver zo briljant uitgevoerde studies (i.e. uit het 1ste boek) als een, naar hijzelf heeft op gemerkt, nederige ode aan diens oeuvre moeten worden beschouwd. Ook hier betekent „de oefening voor vijf vin gers" niet anders dan een voorbode voor hoogst virtuoze uitslagen, waarin soms in de verte inderdaad de geschiede nis van deze muziek zich openbaart maar voor het ove rige Debussy is en blijft. Het is telkens opnieuw een belevenis te horen hoezeer ook in deze stukken de tonaliteit verbor gen is, hoe modern vooral, on danks het nadrukkelijk ge bruik van eerst tertsen, dan kwarten, sexten en octaven. En slechts zelden is er sprake van een duidelijke themati sche ontwikkeling, zodat ook daar geen houvast is te vin den. Maar herhalingen zijn er te-over, veelal kleine motie ven die telkens van een ande re uitdrukking zijn - zoals El len Corver als geen ander heeft laten uitkomen. Zij be schikt over precies die tech niek om deze muziek in vloei ende bewegingen te spelen, bewegingen die waarlijk de suggestie wekken in de ruimte uitwaaieren - zoals Debussy dat blijkens de tekst verlangt. De evocatieve sfeer die daarin kenmerkend lijkt te zijn, komt ook in de Sonate voor Cello en Piano tot uiting. Cellist Koen Schouten en zijn partner Jaap Kooi weten technisch al even zeer waar het op aankomt, al liet de balans wel wat te wen sen over. De oorzaak daarvan is wellicht gelegen in voorals nog onvoldoende kernachtige cello-toon. Innemend uitge voerd door sopraan Lisette Emmink, bijgestaan door Jan Aarsen, was in elk geval dat pathetische, welhaast groteske lied over de vele, door de oor log opgejaagde, kinderen uit Vlaanderen en Polen, „Noël des enfants qui n'ont plus de maison". Doch ook de Six Epi- graphes antiques voor vier handen en de 1ste Rapsodie voor klarinet en piano moch ten er van begin tot eind zijn. LUC. KNöDLER Keelontsteking velt Martine Bijl DEN HAAG Een keelonsteking was er de oorzaak van dat Martine Bijl afgelopen vrijdag met haar solo-programma „Marti ne" niet in Diligentia stond. Ze zou met haar vaste begeleiders onder aanvoering van Henk van der Molen voor een uitverkochte zaal hebben gespeeld. Om de teleurgestelde bezoekers alsnog een kans te geven haar thea terprogramma met liedjes en conferences te zien, komt Martine Bijl toch nog een keer langs in Den Haag. Dat gebeurt op maan dag 27 februari in Diligentia. Omdat niet alle fans, die kaarten hadden voor 17 februari op deze nieuwe vastgestelde datum in de gelegenheid zijn om de show bij te wonen, zijn er nog zo'n tachtig plaatsen onbezet. Martine zou het leuk vinden als ook deze door publiek worden ingenomen. HILVERSUM Bij de NOS zal komend jaar een van de vijf omroeporkesten worden opgeheven vanwege de bezuinigingen op de Divisie Uitvoerende Kunstenaars (DUK). De afgelopen tijd zijn vanwege de bezuiniging al 40 vacatures open gebleven. Daarnaast zullen nog eens 34 arbeidsplaatsen bij de orkesten worden geschrapt, zodat in totaal een geheel orkest zal verdwij- Dit schrijft de Raad van Beheer (dagelijks bestuur) van de NOS in de ontwerpbegroting 1984. Zoals bekend zal de raad de door minister Brinkman (WVC) opgelegde bezuiniging van 27,9 mil joen verwerken in de begroting. De totale begrote uitgaven van de omroep komen daarmee op ruim 790 miljoen gulden. De meest in het oog springende maatregel is het opheffen van een van de vijf orkestkernen. Welk van de vijf orkesten - Radio Filharmonisch Orkest, Omroeporkest, Radio Kamerorkest, Pro menade Orkest en Metropole Orkest - er aan moet geloven, geeft de Raad van Beheer niet aan. Uit de ontwerpbegroting is niet op te maken of er bij de omroep gedwongen ontslagen vallen. De raad stelt dat het aantal ge dwongen ontslagen als gevolg van de bezuinigingen kan uiteen lopen van 53 tot 91, maar bij deze aantallen is geen rekening gehouden met de eenmalige verlaging van de VUT-leeftijd, het natuurlijk verloop, de besteding van de niet uitbetaalde prijs compensatie van 31 december 1983 en het aantal arbeidsplaatsen dat ontstaat door de zendtijduitbreiding. De toezegde zendtijduitbreiding met totaal 20 uur per week in 1984 en 1985 staat los van de begroting. Minister Brinkman wil voor deze uitbreiding in totaal 92 miljoen gulden beschikbaar stellen mits de omroep de bezuiniging doorvoert. De invoering van de zendtijduitbreiding (oorspronkelijk vastge steld op 6 uur in 1984 en 14 uur in 1985) zou kunnen worden versneld, zo is de raad uit een gesprek met de minister gebleken. Voordelen van versnelde invoering zijn volgens de raad een toe neming van de werkgelegenheid en een sterkere positie van de omroep in „de slag om de kijkersgunst" die zal ontstaan als de abonneetelevisie haar intrede doet. Voor een uitgebre agenda, ook voor de k mende dagen raadplél men „UIT", de gratis v[J kelijkse bijlage van dq krant. bioscopen Iselir pndir LEIDEN LUXOR (Station* kan 19. tel. 071-121239): SpacefL ter (12); 14.30. 19.00. 2f_e LIDO I (Steenstraal 39. t u' 124130): Moord in extase |twee 14.30, 19.00, 21.15. LIDÓnmel Schatjes (12); 14.30. 19_ 21.15. LIDO III: Never say!" ver again (12); 14.30, 1» 21.15. LIDO IV: The day i (12), 19.00 en 21.15. i 14.30. STUDIO (Steensti 39. tel. 133210): Wargames 14.30, 19.00. 21.15. TRIAN (Breestraat 31, tel. 123875):! ligula II (16); 14.30, 19.00. 2\m REX (Haarlemmerstraat tel. 071-125414): Hot ba| (16); 14.30. 19.00, 21.15. j KINDERVOORSTELLING -. LIDO IV: Billy Turt (al); i J 14.30. JL ALPHEN AAN DEN RUN ROCINEMA I (Van Boetzeli straat 6, tel. 01720-204 Moord in extase (12); 18fjVt' 21.00 (beh. ma.). EUROCljl 1-1' MA II: Moord in extase (stem 18.30, 21.00. wo. ook llnrht EUROCINEMA III: Schi (12); 18.30. 21.15. za. zo. F"ie ook 13.45. EUROCINEMAbelar The day after (12); 18.30, 2top d staat ■ay I ook 13.30. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Popeye I wo. 13.30. VOORSCHOTEN GREENV* THEATER (Schoolstraat 21 tel. 01717-4354): Ghandi j ma. di. wo. 19.45. di. 1 Coupe de Torchon (16); 20.30. KINDERVOORSTELLING Winnetou het grote opi wo. 14.30. (16); IT ING L ipperho^ Rol één pag: R (ral WASSENAAR* ASTRA (L*r vo straat 32. tel. 01751-13a zell Dead in Venice (12); ma. I Hii wo. 20.00. mJ. ir of m g< DEN HAAG* AST A (Spui 27iet in 463500): Carmen" (16); 14ende 18.45. 21.30. BIJOU (tel. Lnal, 27. 461177): Twilight zone Pd" 14.00, 19.15, 21 45. CALYFr on (Spui 27. tel. 463502): Schalgans (16); 14.00. 19.15. 21.45. jt in BYLON 1 (naast Centraal i-liefc tion, tel. 471656): Vivementfj, manche! (al); 14.00. 19mi 21.45. BABYLON 2: «met business (al); 14.00. IQllt n; 21.30. BABYLON 3: The rrien after (12); 14 00, 18.45. 2t vpp] EUROCINEMA (Leyweg IT. tel. 667066): Ghandi (al); 13l- niJ 19.00. ODEON 1 (Herengrj hui: 13. tel. 462400): Schalk 13.45. 18.45, 21.30.* ODEOj Sudden impact (12); 18.45, 21.30. ODEON 3: N| say never again (12); 1#c 18.45, 21.30. ODEON 4: frerk nom Carmen (16); 13.45, l|>ii V 21.30. wo. 16.00, 18.45, LE PARIS 1 (KettingstlJ 12b, tel. 656402): Aai m. ochtend (18); 12.00, 15.00, 16,30. 18.00, 21.00. LE PARIS 2: Een I vin begeert (18); 12.15, If 15.15, 16.45, 18.15, 19.45, 2® LE PARIS 3: Sex op het teland (18); 12.30, 14.00, l| 17.00, 18.30, 20.00, 21.30. NEAC 1 (Buitenhof 20. L 630637): Moord in extase '9 14.00, 18.45, 21.30. CINj 2: Rear window (16); 1 Ipreer 18.45, 21.30. CINEAC 3: Srben ing alive (al); 14.00, 1 t,er Q 21.30. wo. 18.45, 21.30. Iuant TROPOLE 1 (Carnegielaan.P" 456756): Moord in extase f"Ke 14.00. 18.45, 21.30. MET- Allt POLE 2: Never say never ajege/c (12); 14.00, 18.45. 21.30. L or TROPOLE 3: Sophie's chL (16); 14.00. 20.30. METRCf Kor LE 4: Staying alive (al); 1#'e &r 18.45. 21.30. METROPOllr Ke, Zelig (al); 14.00. 18.45. 2\ondi PASSAGE (Passage 63. pjpn 460977): Night warriors I' 14.00. 18.45. 21.30. HAx1 en FILMHUIS (Denneweg 56. 459900): La citta delle d<?0 UU (16); 20.30. Casanova; ma wo. 20.30. KINDERVOORSTELLINGEN?////: mmè iht k lid g, zout -weer Krei fen d \in is Tio I Horizontaal: 1 Europeaan; 8 I noot; 9 bloelwijze; 10 voqe\(r K6 11 boom; 13 soort papegaai; wegrt lielld; 16 eetbare wortel; 17 r het 18 violetkleur; 19 deel van Oo) pe 20 pijnlijk ongemak; 22 bepj—^, 25 gereedschap om gaten inlj. slaan; 26 muziekteken; 27 é'e ta' naainaald; 29 insekterfecfe/l TT((+Ber (afk.); 31 verplaatst, ttQ schaakstuk; 33 naar onze u van (afk.); 34 plant. h Verticaal: 1 slordig persoon;^ plankje; 3 voorzetsel; 4 vruchfBizet 5 paardeslee; 6 werkelijk; 7 Rifilm jachtgodin; 12 openbare bijeetr var 13 leem dat grind en keien bwni/c bliksemschicht; 16 eensklaps;! diersoort; 21 doorgang In eel 9e~ 23 kussenovertrek; 24 takel w10 blokken; 28 heidemeertje; f OPLOSSING tolge ik mt b\ zz 82 :ei|e) pz :doo|s zz :pood i 02 :sjo|d 9i :stüi Si ^aanaiij' 21 :eue!a L :|3?SJ 9 Inn p :eu z 'J9|ed z 'suo|s i :|f' ioptt -eejs pz l'O ZZ 'W IZ J"! 62 :6oo iz :b|9s 92 :suod s2j :i!ds 02 -|OJ|i 61 ;ei!i 81 :I91S( 9L :jeau n :ea>i ei :ui|0 6 :ei g :pjee!ueds 1 :i«« pe ik vo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 14