Symfonie Shira t Hadorot op basis van de joodse liturgie Musical „Song!" begin samenwerking Nederlandse en Belgische producenten Shirley MacLaine voelt druk van Oscar ze KUNST In toekomst strafmaatregel voor omroepen bij negeren zenderkleuring sK CeidoeGomartt MAANDAG 13 FEBRUARI 1984 P,} j\ Elton John gaat trouwen SYDNEY De Britse popster Elton John en zijn Duitse vriendin Renate Blauel gaan morgen, Valentijnsdag, in Sydney trouwen. Het paar heeft specia le toestemming om te trouwen na een aangiftetijd van 24 uur - normaal gelden 30 dagen. De 36-jarige ster en zijn 30-ja- rige verloofde kennen elkaar al lange tijd. Naar verluidt werd Elton John an derhalf jaar geleden verliefd op de in München geboren Renate, tijdens de op namen op het Caraïbische eiland Mont- serrat voor zijn laatste elpee „Too low for Zero". Renate werkte mee als opna metechnicus. Hun besluit te trouwen werd vrijdag genomen tijdens een di neetje in een restaurant in Sydney en verraste de popwereld. Het echtpaar vertrekt woensdag naar Nieuw Zeeland, waar Elton John een toernee maakt. Elton John met zijn verloofde Renate Blauel. die morgen in Sydney trouwen. Cortazar overleden PARIJS De van oorsprong Ar gentijnse schrijver Julio Cortézar die in 1981 tot Fransman werd ge naturaliseerd, is gisteren in een zie kenhuis in Parijs op 69-jarige leef tijd aan leukemie overleden. De auteur, die sinds 1951 in Frankrijk woonde, was een verdediger van de rechten van de mens en een vijand van het inmiddels vervangen mili taire bewind in Buenos Aires. In december 1983 verscheen Cortazars laatste, samen met Carol Dunlop geschreven en tegelijkertijd in het Spaans en het Frans gepubliceerde werk, "Les Autonautes de la Cos- moroute". Van zijn hand zijn ver der "Rayuela" (La Marelle - Hinke len), "Bestiaire", "Le Livre de Ma nuel" en "Un Certain Lucas". HILVERSUM In de nieuwe opzet van de Nederlandse radio zal de projectgroep die toe zicht moet houden op de zogeheten zenderkleu ring (het uitzenden van programma's die duide lijk overeenstemmen met het karakter van de zender) sancties kunnen opleggen aan een om roep die zich niet aan de afspraken over zen derkleuring houdt. Binnen de projectgroep, be staande uit vertegenwoordigers van de omroe pen, moet dan wel een tweederde meerderheid voor het opleggen van een strafmaatregel te vinden zijn. Dit bleek tijdens de eerste gedach- tenwisseling van het NOS-bestuur over de nota „Een toekomst voor radio". In deze nota bepleit de Raad van Beheer (dagelijks bestuur) van de NOS het per 1985 instellen van een vijfde ra diozender voor „doelgroepen". Voorts zal Hil versum 1 (in de toekomst „Radio 1") een regio naal-landelijke actualiteitenzender worden en Hilversum 2 („Radio 2") een gevarieerde zen der. Met deze veranderingen kan de omroep ook nieuwe inhoud geven aan het begrip zen derkleuring. Tot nu toe hebben de omroepen nogal moeite gehad om hun radioprogramma's in overeenstemming te brengen met het karak ter van de zender. De nieuwe indeling moet daaraan een einde maken, ook al omdat minis ter Brinkman (WVC) de omroep met wettelijke maatregelen heeft gedreigd als er te lang met zenderkleuring wordt gewacht. Luna maakt spannende en provocerende "Hamlet' Theater La Luna speelt Hamlet van William Shakespeare. Regie: panel Geraedts. Techniek: Wilfred Kelting. Met Titus Tiel Groenstege als Ham let. Muziek van o.a. Purcell en Bavo Galama. Koninklijke Schouwburg, zondag 12 februari. „Hamlet" van Theater La Luna biedt een interessante visie, een soms provocerende maar in ieder geval voortdu rend spannende voorstelling en een memorabele avond to neel. Diegenen die de Hamlet van de Haagse Comedie er voor hadden gezien konden daarbij eens vergelijken hoe anders er over een stuk ge dacht kan worden. De weifelende Deense prins die van de geest van zijn vader verneemt dat de huidige kor ning de oude Hamlet heeft vermoord, overweegt bij La Luna zelfmoord. Angst weer houdt hem ervan, zoals hii in de tweemaal uitgesproken strofe „zodat wij liever dulden wat ons kwelt dan vluchten naar een lot dat wij niet ken nen" uitspreekt. De poging om zijn moeder over te halen bij de moordenaar weg te gaan is geen ruwe, uitmondend in troost, zoals bij de Haagse Co medie. Teder ontvangt moeder Gertrud hem in de versie van La Luna. Op de eettafel wor den de glazen weggeschoven. Hamlet tilt haar rok omhoog en legt zijn hoofd in haar schoot. Een groot verschil is ook Ho ratio. Hij is geen halve die naar, geen hoveling, maar Hamiets boezemvriend. Hora tio vangt Hamlet op als hij valt, vrolijkt hem op door zijn pianospel en is Bram Vermeu len als Hamlet Freek de Jonge imiteert: „Nee, dat is mijn va der, de oude Hamlet, ik ben de jonge". Ook Ophelia maakt indruk. Zij is een meisje met zo'n tand heugel rond het hoofd, onbe wust van de intrige. Haar waanzin blijkt uit een tollende rondedans, steeds sneller, wel zevenmaal over het toneel. Haar begrafenis wordt een farce. Haar lijk wordt rondge- zeuld door zes dragers en die dragers herhalen de weg van haar rondedans, als om de ge kte te bezweren. De muziek van deze voorstel ling, waarin geen effect wordt geschuwd om de verscheuren de twijfel te accentueren, is treffend. De geest van Ham- Iets vader krijgt als ondersteu nende muziek de slotaria uit Purcells 'Dido and Aenaeas', waarin de strofe „Remember me" zo prachtig klaaglijk klinkt. Fortinbras komst wordt ingeluid met de Radet- sky Mars. Hijzelf trekt achter in de zaal de gordijntjes open en laat zijn met bloed be smeurde lichaam zien. Van hem is duidelijk weinig goeds te verwachten. La Luna en Geraedts hebben deze Hamlet interessanter ge maakt door hem zijn pathos te ontnemen. Twijfelen doet hij nog steeds, maar wel relative rend voor zover hij dat kan. Hij is geneigd tot luim, onbe vreesd en vanwege zijn jeugd ongegeneerd en provocerend. Dat zal voor menigeen een grote barrière vormen. Wie niet tegen wat blote lichamen en vulgair taalgebruik kan, moet maar thuisblijven. De poging om een spannende Hamlet te maken is mijns in ziens geslaagd. Je wordt voort durend verrast door het to neelbeeld en door wat er wel en wat er niet in de tekst is ge bleven. De improvisaties zijn bijna alle interessant. De per sonages zijn geloofwaardig en het acteren uitstekend. Verge leken bij de Hamlet van La Luna zou die van de Haagse Comedie haast een historische genoemd kunnen worden. PETER SNEL GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE. EX POSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA IN MEI WERELDPKEMIERE Lieuwe Visser, bariton. HILVERSUM De Israë lische componist en diri gent Eitan Avitsur (42) heeft in opdracht van de Nederlander Bernard Bronkhorsteen uit Lei- muiden een „Symfonie voor orkest, bariton en jongenskoor" gecompo neerd, getiteld: „Shirat Hadorot" (Gezangen van Generaties). Lieuwe Vis ser zingt hierin de bari ton-partij. Bronkhorst, een voormalige mode-ontwerper, is bij de be studering van de jongste joodse geschiedenis tot de conclusie gekomen, dat de joodse liturgische muziek veel van haar authenticiteit heeft verloren en zelfs ge heel verloren dreigt te gaan. Bronkhorst: „In Israël zijn uit alle delen van de wereld mensen samengekomen, de kerktradities zijn zoekge raakt. Je vindt er geen ker ken meer waarin de oude li turgische melodieën zijn be waard gebleven, omdat dat van niemand hoefde. Wat dat betreft heeft de Rooms- Katholieke Kerk dat beter Eitan Avirsur, componist van „Symfonie voor orkest, bariton en jongenskoor". De compositie van Avitsur beoogt conform de bedoe ling van Bronkhorst dan ook, joodse liturgische melo dieën, die reeds verloren zijn gegaan of dreigen te gaan, te conserveren en ook de niet- joodse wereld van de rijk dom ervan in kennis te stel len. Bronkhorst benaderde voor zijn idee verschillende componisten, onder wie Leo nard Bernstein, maar vond tenslotte in Avitsur de com ponist, die het best in staat bleek, zijn ideeën te verklan ken. Bronkhorst: „Ik heb heel bewust gezocht naar een componist en niet naar een arrangeur". Gezien de grote joods-liturgi sche cultuur, die in ons land tot 1943 heeft bestaan, zal de compositie in overeenstem ming met de wens van de opdrachtgever in Nederland in wereldpremière gaan. Het Radio Filharmonisch Or kest onder leiding van David Porcelijn en met medewer king van de bariton Lieuwe Visser en het jongenskoor Cantasona o.l.v. Joop Felix uit Boxtel zullen het uitvoe ren. Opnamen daarvan zullen op vrijdag 4 mei door de NOS- radio worden uitgezonden. Momenteel worden nog de mogelijkheden bezien om een grammofoonplaat van deze opname te maken, ter wijl' tevens wordt nagegaan, of deze productie kan wor den ingebracht in het Hol land Festival. Het zal in elk geval worden uitgevoerd in het kader van het Jerusalem Festival in 1985. Ook in Duitsland is belangstelling voor de uitvoering van deze symfonie door het Radio Fil harmonisch Orkest gebleken. Studie Bernard Bronkhorst uit Lei- muiden is niet toevallig tot deze opdracht aan Avitsur gekomen. „Mijn vader was voorganger en de traditie daarvan wilde ik niet verlo ren laten gaan. Ik ben de jongste geschiedenis gaan be studeren en daardoor kwam ik tot de ontdekking dat van de joodse liturgische melo dieën in de praktijk niet veel was overgebleven. Ik vond wel duizenden oude hand schriften. Voorzangers in Nederland hebben eens in meer dan tweehonderd gemeenten, van Zierikzee tot Den Helder en van Maastricht tot Delfzijl gezongen. Hun melodieën en al waren hun stemmen vaak ongeschoold klon ken overal gelijk. Zij waren het die daardoor in de pro vincie de groep bijelkaar en de vlam brandende hielden. In de grote steden, vooral in Amsterdam, Mokum Allef, Eerste Stad, zoals die vroeger in de hele joodse wereld werd genoemd, vormden deze voorgangers een onaan tastbaar cultureel instituut waar met prachtige stem men, vaak begeleid door een koor, deze gezangen op on navolgbare wijze werden voorgedragen. Prof. dr. Hans Bloemendal, eerste voorzan ger, heeft deze traditie na de oorlog op voortrefflijke wijze voortgezet". De symfonie van Avitsur is geworden wat Bronkhorst voor ogen had. „Het is prachtig geworden, al was de eerste aanzet te Oosters; je kon bij wijze van spreken de kamelen horen lopen. Het werk van Avitsur kan wor den vergeleken met wat Bar- tok deed, toen hij volksmelo dieën symfonisch verwerkte, ook al was de bron die in Oosteuropa lag, vrijwel opge droogd. De „Symfonie voor orkest, bariton en jongens koor is westers getoonzet, hij moet ook in Amerika kun nen worden uitgevoerd. Denk aan de muziek uit „Fiddler on the roof"; joodse thema's, maar in westerse oren volmaakt aanvaard baar. En deze symfonie is nog maar een begin. Of ik doorga? Reken maar. Er ko men nog veel meer opdrach ten". FRITS BROMBERG AMSTERDAM Eind van dit jaar is de muzikale komedie „Song!" van Neil Simon, Marvin Hamlisch en Carole Bayer Sager in een bewerking van Hugo Heinen in Nederland te zien, na een aantal voor stellingen in België. De première van deze Vlaams-Nederlandse co- produktie is 8 september in het theater van toneel groep Arena in Gent. On bekend zijn nog de data waarop en de theaters waarin de musical in Ne derland wordt uitgevoerd. De musical is ontstaan in sa menwerking tussen de Vla mingen Jaak van de Velde, re gie, Jacques Berwouts, pro duktie en de Nederlandse pro ducenten Peter Weijdeveld en René Solleveld. De produktie van deze Broadway-musical kan worden gezien als een eerste aanzet tot bredere sa menwerking op musicalgebied tussen Vlaamse en Nederland se producenten. De musical „Song!" wordt door de producenten gezien als een „tijdloze kwaliteit"; het zou er niets toe doen dat de musical zijn bloeiperiode al achter de rug heeft, na de eerste uitvoe ringen zes jaar geleden. Ver wacht wordt een financieel en een artistiek succes van deze musical, die „de eerste Vlaams-Nederlandse musical co-productie zou zijn"; dat iets dergelijks al eerder, een jaar of dertien geleden in Maastricht is verricht, kan aan het en thousiasme van de huidige producenten geen afbreuk doen, gezien het grote aantal voorstellingen in beide landen: in elk land zo'n 25 keer. Er zijn al hoofdrolspelers ge vonden: de Vlaamse mannelij ke hoofdrol wordt gespeeld door Robert .Borremans, de Nederlandse vrouwelijke door Carolien van den Berg. Zij worden op het toneel bijge staan door zes zangers/dansers die nog moeten worden opge trommeld. Verhaal Het verhaal van de musical, waarvan de oorspronkelijke versie het in andere, ook Eu ropese landen goed deed, be treft de eerste samenwerking tussen een succesvolle compo nist van songs en filmmuziek (Robert) en zijn jonge tekst schrijfster (Carolien). Professioneel zijn ze aan el kaar gewaagd, maar hun ka rakters leveren storingen op, tot schijnbaar onoverkomelijke tegenstellingen. De tekst schrijfster brengt de componist soms tot wanhoop. Maar ze heeft onmiskenbaar talent én ze is aantrekkelijk. De wat cy- Robert Borremans en Carolien van den Berg, de twee hoofdrolspelers In „Song!" nische componist ontdooit door wint en daar gaan hun liedjes ties. Ook werkte hij bij diverse haar warme charmes en een stormachtige romance volgt. Het werkproces loopt door, hoewel de twee tot in de opna mestudio's hun geschillen uit vechten. Maar de liefde over- nou net over. Robert Borremans heeft als producent en als acteur zijn sporen inmiddels verdiend zo wel in Nederland als in België, met name in televisie-produk- Carolien van den Berg speelde onder meer in „De dader heeft het gedaan" van Annie M.G. Schmidt, als tante Chris in „Ciske de Rat" en als Barbara in de tv-serie „Willem van Oranje". Voor haar rol in Bert Haanstra's film „Vroeger kon je lachen" ontving zij in sep tember van het vorig jaar het Gouden Kalf voor de „beste actrice". Hugo Heinen vertaalde en be werkte eerder een groot aantal toneel- en tv-spelen voor Ne derlandse en Belgische gezel schappen en omroepen; hij vertaalde opera's en musicals en hij schreef tal van liedjes voor televisie en theater. Voor zijn schitterende bewerking van het televisie-tweeluik „Ti taantjes-De Uitvreter" van Nescio, in de regie van Jan Keja, ontving hij een eervolle vermelding van de Nipkov- jury. Subsidie De co-produktie van „Song!" werd mede mogelijk gemaakt, door de toezegging van een ex tra subsidie door het Belgische ministerie van de Vlaamse Ge meenschap, met het oog op de betekenis van deze produktie voor de culturele samenwer king tussen Nederland en Bel gië. Een soortgelijke subsidie wordt ook van Nederlandse zijde verwacht. De Nederland se bewerking en produktie zijn dusdanig aangepakt, dat de musical ook in middelgrote theaters kan worden uitge voerd. FRITS BROMBERG LOS ANGELES Shir- teveel over opwinden. „Je een interview, ley MacLaine wint dit jaar staat aan al die emotionele „Prijzen winnen is fijn, maar vrijwel zeker een Oscar druk bloot de mensen die exploitatie van de competi- van de Amerikaanse film- die zeggen dat het zo af- «Jjjde ^d.e«mandor- industrie, maar de 49-jan- schuwelijk zou zijn als je Ujk» De ^udio's en producers campagnes op touw gezet om van heftige, blonde weduwe de kansen van hun sterren op en moeder in de film "Terms een Oscar bij de toekenning in of Endearment", wordt alge- april te vergroten. meen beschouwd als de actrice MacLaine, favoriet van de be- tegen wie men het zal moeten roepsgokkers in Las Vegas opnemen. ge actrice wil er zich niet ernaast greep", zei ze in hebben al dure advertentie- naar aanleiding van haar rol MacLaine is al uitgeroepen tot beste actrice van het jaar door de vereniging van filmrecen senten in Los Angeles en New York voor haar prestatie en de Buitenlandse-Persvereniging van Hollywood gaf haar heur "Golden Globe" als beste actri ce van toneel en film. Shirley MacLaine beziet de hele prijzenindustrie filoso fisch. „Ik heb in mijn leven geleerd geen onderscheid te maken tussen succes en mis lukking". Ze erkent daarbij wel aan een Oscar toe te zijn. Drie keer is ze in de categorie beste actrice voorgedragen voor haar rol in "Some came running", "The apartment" en "Irma la Douce" en ze kreeg een vierde nominatie voor een documentaire ge filmd tijdens een bezoek aan China. Voor een uil agenda, ook voc mende dagen r, men „UIT", de c kelijkse bijlage p krant. bioscope ALPHEN AAN DEN I ROCINEMA I (Van straat 6, tel Schatjes (16); (beh. ma.) EUR' The day after (12): 11 wo. ook 13.30. IV: Never say neverl 18.30, 21.15. KINOERVOORSTELU EUROCINEMA I: P. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR f 19. tel. 071-121239 Impact (12); 14.30. 1| LIDO I (Steenstrabo "7, 124130): Schatjes (?e a 19.00,21.15. Lioolelma after (12): 14.30. 19>pn U LIDO III: StayingTe" 1 14.30, 19.00, 21.15.1 de Never say never &n in 19.00, 21.15. ma. dij STUDIO (Steenstra- 133210): Wargames taal 19.00, 21.15. TRIA; 1 straat 31. tel. 12387P1 li (16): 14.30, i9.iverh; REX (Haarlemmeri Ippf ♦oi n7i.io«;AiA\- r KINDERVOORSTELLT LIDO IV: Dik Trof 14.30. eleze kenl VOORSCHOTEN (fcrdt 'O. 19.30. dl. 14.1 volk KINDERVOORSTELLI Sjors en Sjimmy in NVCrle reuzen: wo. 14.30. ho€ in ei WASSENAAR* ASTRkld straat 32. tel. Oir1 Monty Pythons mean (16); ma. di. wo. 20.obaakt DEN HAAG* ASTA (§navo 463500): Sudden im Das i "3.45, 21.30.1 zone (12); 14.00, 19.1 (tel. Spui '27.' 461177i.°°f zone (12); 14.00, 19.yT«> calypso (Spui en dit 463502): Schatjes! (vd m( 19.15, 21.45. BAL ujt\ (naast Centraal St*.t„ 471656): Csrmen ('aier 19.15, 21.45. BAfCn. D The day after (12); Kjeschit 21.30. BABYLON 5 Zij fc places (al); 14.00, 19,:eiJW, EUROCINEMA (Lel, tel. 667066): Ghandi>et ,m 19.00. wo. 19.45. *:e hu (Herengracht 13. tel» Emc Schatjesl; 13.45. 18, actric ODEON 2: Never to again (12); 13.45, 18",K ODEON 3: Table f^rama 13.45, 18.45, 21.30. *|Weed: Wargames (al); 13.fi don 21.30. wo. 16.00, 18fLai,i LE PARIS 1 (K<nP 12b, tel. 656402): De (JW1P chiater (18); 12.00. 13>- D( 17.15, 19.00, 20.45. *|V l 2: Sex op het platterf» a 12.15, 13.45, 15.15, 16 19.45, 21.15. LE mm Liefdesspel zonder (18); 12.30, 14.00. 1S 18.30. 20.00. 21.30. (Buitenhof 20, tel. 6: man who wasn't 14.00, 18.45, 21.30. 2: Rear window (16j man who knew too n ma. Vertigo (16); di.(al 14.00, 18.45, 21.30.) 3: Breathless (16); 14* 21.30. wo. 18.45, 21 if,7s TROPOLE 1 (Carnegr 456756): Never say n< (12); 14.00, 18.45, 2^9e' v TROPOLE 2: Zelig (iet g 18.45, 21.30. METRfteSW de a kkerii (16); 14.00, 18.45, 21J TROPOLE 5: Ludwig (n 20.00. PASSAGE (Ptgel I tel. 460977): Staying» al 14.00, 18.45, 21.30. y js FILMHUIS (Dennewegw- c; 459900): Une femm?"* w ma. 20.15, 22.15. Qutn- d'un reveur; di. 20.15.Ster probablement; di. 22fi/y gent; wo. 20.30. Sove KINDERVOORSTELLI!^ 9f CINEAC 3: Woody ker festival; wo. 14.00]edei CINEMA: Tom en Jerri wo. 14.00. ODEON' Hood; wo. 13.15. ,qq lllllllllimillllllllllllllll!lllll!llm Vi irt. }9. z* iiek bijna \ndS( imae, Horizontaal: 1 ommekeer, fxi naam; 7 bolgewas; 9 vckt l 10 stembuiging; 15 zan^.C. lading v.e. schip; 17 Ian9len tuig; 18 dleregeluid; 19 Jor? dier; 21 vreemde muni; 2i r 25 winters voertuig; 26 feg 27 vaatwerk; 29 lang van' Sn Verticaal: 1 muntteken; 29/7 3 deelbaar door 2; 4 dwffge een mast; 5 platvis; 8 onip p 9 vrouwelijke eiser; 11 vloersteen; 12 voorzetsr'er schoon; 14 plantengd/O brandverf; 20 maanstantf vac vorm van mij; 22 geslotfar lijn; 24 deel v.e. plant; [T (afk.); 28 op dit moment. OPLOSSING toer \bliji j nie 82 -6)f LZ 'peiq f2 :Buu47e >n 02 'lieiue 6L :>|eqei 21 !|a6aj q isejasia 6 'jafr*w/J g 'ei p iu9A9 e :ei z 'shum^oc 'itbrt 62 :UB>J LZ :is 92 :jb 52 hoek p2ji)|JBiu 12 :|96a 61 /er A/< ho 'iiiiiiimiiimiii!miiimiiiii!i!!!if«/i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 10