finale Tekst schrijver Eddie de Heer: „Ik ben eenzaamste mens in deze wereld" ZATERDAG 11 FEBB ook weer uit de' en o sonc avei ortg "nt perges, die met een mummelmond je Frans voor beginners een gooi naar de top deden. Na enkele we ken waren echter via deze verbo den kanalen toch tienduizend Ne derlanders op het idee gekomen de plaat te kopen. En dat aantal was voldoende voor een notering in de officiële Nederlandse hitparade. Zodat de Hilversumse discjockeys gedwongen waren alsnog overstag te gaan en klank te bekennen voor The Shorts. Meezingers Op dat moment brak de grote krankzinnigheid in alle hevigheid los. In februari 1983 waren de totaal onbekende Shorts reeds doorge drongen tot in de kopgroep der va derlandse meezingers. Drie weken later stonden ze vastgenageld op nummer één. Duitsland toonde daarop ook hevige interesse, ge volgd door Frankrijk en vrijwel alle Europese landen, inclusief Oost-Duitsland en Bulgarije. Alleen Engeland toont tot nu toe geen en kele interesse in de verrichtingen van The Shorts en is ondanks een indrukwekkende reclamecampag ne niet bereid de vier halfwas jon gens van Jan de Witt aan de borst te drukken. Van Comment ga va „Wat stelt het nou helemaal voor?", blijft Ed die zich schuldbewust afvragen zijn inmiddels drie miljoen platen verkocht. Daarvan hebben alleen de Franse fans er al 1,2 miljoen af genomen. „Dat is nog nooit ge beurd", deelt De Heer hoofdschud dend mee, „The Shorts zijn de eer ste Nederlanders, die in dat land meer dan een miljoen platen heb ben verkocht. En voorlopig is daar het einde nog niet in zicht. Pas zijn ze nog in Parijs geweest voor een televisieopname. En op de jaarlijkse beurs Midem in Cannes, waar ze de platina plaat kregen uitgereikt, wa ren ze de grote sensatie. Zo gaat het ook in Duitsland en in de Oostblok landen. En nu heeft Frans Canada weer belangstelling en dreigt het ren lead-zanger. LEIDEN Steeds vaker vraagt Eddie de Heer zich wanhopig af of hij er niet veel verstandiger aan had gedaan om alles gewoon bij het oude te laten. Het waren immers deksels mooie jaren toen hij nog met zijn kindershows door het land trok en zelf op de podia van be dompte lokaliteiten klom om ar tiesten en embrionale talenten aan het onmondig publiek voor te stel len. Die tijden met Pipo de clown, Malle Pietje en de reuzenpoppen uit de Beren-Bios waren voor hem royaal te behappen. En als na af loop van de voorstelling de recette geteld was schoot er, na aftrek van de gemaakte kosten, altijd wel wat handgeld over voor een hoppige pils en een smakelijke bal gehakt. Natuurlijk is het nutteloos achteraf de zaken te reconstrueren. Maar een feit blijft, dat het gedonder is begonnen met die drumsolo van Peter Weezenbeek tijdens een ta lentenjacht in de afgedankte Bey- nes-fabriek tegenover het station in Haarlem. Hij zag dat broodmagere wurm van pak-weg tien jaar op 24 juni 1976 in actie en dacht gelijk: geinig joch, leuk lefgozertje. Op dat moment had hij wijzer moe ten zijn en niet moeten denken: als we nog een paar jongens van zijn leeftijd zoeken, die een beetje kun nen tokkelen op een gitaar, valt er misschien een groepje te formeren, dat eindelijk eens mijn liedjes gaat spelen, die nu nutteloos op een plank in de linnenkast liggen. Die hebzuchtige gedachte heeft hem lelijk de das omgedaan. Voor dat hij er zelf goed en wel erg in had zat er al ruim voldoende grut met trommels, snaar- en slaginstru menten in zijn voorkamer en wa ren The Shorts een oorverdovende realiteit in zijn leven. Hans Zodenkamp, de organist van het eerste uur, is tot nog toe de eni ge, die vroegtijdig heeft afgehaakt. Hij was vier jaar ouder dan de rest en dat bleek in de praktijk een on overkomelijk bezwaar te zijn. An dere interesse, afwijkende mening en een muzikale voorkeur, die niet synchroon liep met de sound van De Heer, maakten al vrij snel dui delijk, dat Hans het stadium van een short inmiddels al gepasseerd was en reeds in de puberale pof broek rondstapte. Zijn plaats werd schielijk ingenomen door de nu 16- jarige Erik de Wildt, die na een in tensieve speurtocht uit een muziek school in Dordrecht werd geplukt. Bakkie Bassist Hans Stokkermans meldde zich na een oproep via het 27MC- bakkie in de vrachtwagen van Ed die de Heer. „Er zijn maar bitter weinig kinderen, die op de bas wil len spelen", legt Eddie zwaar zuch tend uit, „wat logisch is, want er is geen eer aan te behalen. Je hoort niks anders dan „pom, pom, pom". En als je daar zelf niet hoorndol van wordt, vliegen de huisgenoten op den duur wel tegen het behang. Mijn zoon Danny, die als manager van de groep optreedt, deed daar om een vertwijfelde poging via het bakkie en vroeg of er soms iemand luisterde, die overweg kon met de bas. En waarachtig, nog dezelfde dag meldde zich de halfbroer van de bekende pianist en componist Een minuut later zingg studio met aangevreU zijn lied over Moniquei moet gaan scoren. Naa* tert Hans van Vondelei^J mee. „Het is net een d® Hans zojuist nog beken! lemaal wel echt, wat erf beurt? Ik wilde imii maar in een band spel® „Maar geinig blijft hetK er nou mooier voor eeri mijn leeftijd dan beroeffi is alleen jammer dat ring door al dat sua raakt. Dat is lelijk p Maar ook daar kom overheen". „Weet je waar ik ook <i krijg? Dat je overal herl Ik ben gelukkig geen Want ik heb de scnurftl Ik zit liever thuis oncf bank naar de video te laai is momenteel trouwensjsno ste hobby. Maar zodra Q0r op straat vertoon is hel___ die Short". En in heiarP moet ik constant ondeP^ ven om geen horde hfebb genjagers op mijn nek tkee „Laatst bij V en D hefc^t g geks meegemaakt. Naas.j^vj ik een meisje tegen ha roepen: „Kom gauw. H Shorts". Oh God, neP* ar toen zag ik pas, popblad in d'r handen fe sn ze een reportage over <h o\ dekt". »udig „Ze zag me niet eens stners LEÖuari Foto's: CEES' doe Goud in Nederland, platina in België en Frankrijk„Com ment ga va" verovert heel Europa. Taalbarrières worden door broken en zo langzamerhand kent iedereen de vier Nederland se jongens, samen The Shorts vormend, die overal met onge kend succes deze Franse groet ten gehore brengen. De grote man achter de schermen, tekstschrijver Eddie de Heer, wacht intussen zwetend en met ingehouden adem op de vonk, die ooit bij hem het vuur van „Comment ga va" deed ontbranden. „In maart moet er een nieuwe plaat uitkomen", bekent hij tegen over Leo Thuring, „anders verliezen The Shorts gegarandeerd terrein. De jongens hebben nu aan het vak geroken en willen beslist verder". Ondertussen weet Edr allang niet meer, waarfoo< ratie voor een geprolong^ moet zoeken. Het zwa mocles is zijn rood opg€®_er al angstig dicht genaf" wanhopiger klinken d? 1 van zijn zoon, die hf®."£ heeft gegeven zeven nir.P€ schrijven. Achter de scl V thuis wringt hij de ene. *a andere uit ziin grijzr wacht zwetend en or adem op de vonk, die: het vuur van Commen ontbranden. P"bl en 3 „Ik ben de eenzaams^ deze wereld", heeft h[e tot zijn afgrijzen onttEer* vraag me af of je zo'n talen voor succes, dat >;uw6 toch weer ophoudt Iljer e laatste tijd vaak overjt waarin ik als confereni|et j. eigen kindershow optrj~je pas echt leuk: die tijcLjr Pietje en Pipo. Maar L meer terug. De jongenss^] het vak geroken en wij|n der. En daar hebben ze- maart moet er een nj uitkomen, want anders gegarandeerd terrein. TT"- ik toch maar weer zejnO heb geschreven. Ik hoop® hit tussen zit". rage de The Shorts, de vier halfwas jongens van Jan de Witt, die met „Comment 9a va" heel Europa veroverden. Op de voorgrond Hans van Vondelen, het onmiskenbare talent. Achter hem van links naar rechts: Erik de Wildt, in Dordrecht geplukt, Peter Weezenbeek, in Haarlem ontdekt, en Hans Stokkermans, ingelijfd via een 27-MC-bakkie. Vrouwvolk Dat probleem had hij gelukkig niet met Hans van Vondelen, de zoon van een verwarmingsmonteur uit Delft, die zich onmiddellijk profi leerde als een geboren lead-zanger en van meet af aan professioneel in de microfoon hapte. Organist Erik komt weliswaar beter over bij het vrouwvolk en krijgt nog steeds de meeste fanmail, maar Van Vonde len is toch het onbetwiste talent voor wie het muzikale hemd nader is dan het kortstondige succes van de Shorts. Hij is vandaag ook weer de eerste, die zich in de Leidse Dwarsbol- werksteeg op nummer zes meldt voor een muzikale sessie, die zal moeten uitwijzen, of er tussen de nieuwe composities van Eddie de Heer een hit schuil gaat, die de lo gische opvolger kan worden van het wereldsucces „Comment ga va". Goeie Eddie. Beklagenswaardige bard, die stevig zit vastgeklemd in de duimschroeven van zijn eigen geesteskind. Zie hem daar nou zit ten in een hoek van de schuur, die hij heeft laten ombouwen tot een studio voor zijn kwelend knapen koor. Het gekwelde hoofd, dat hij reeds 51 jaar meetorst, heeft hij moedeloos laten vieren tot diep in zijn hippe outfit. Zijn dunne, grijze lokken liggen her en der verspreid over zijn schedel als restanten van een oogst, die niet de moeite waard werd geacht om tot schelven te worden opgebonden. „Niemand krijgt van mij meer de kans om me een oor aan te naaien", Met aangevreten kopstem zingt Eddie de Heer zijn nieuwe schepping „Monique", die straks moet gaan sco ren. Lead-zanger Hans van Vondelen is een en al oor. bezweert hij somber, „want ik weet nu exact, waar in deze jungle de voetangels en klemmen liggen. Als gewezen barkeeper was ik natuur lijk niet helemaal een groentje, maar toch is de horeca iets neel an ders dan de popwereld. Toen ik hier achter de schuur nog mijn bar „De Bliksem" dreef, had ik te ma ken met mensen van de brouwerij die ook geen lieverdjes zijn. Maar in de muziek zijn ze nog harder. Nog gewiekster". Contracten „Toen het eenmaal duidelijk was, dat onze Shorts in de lift zaten, kreeg ik opeens de mooiste aanbie dingen van wildvreemden, die bij hoog en bij laag volhielden, dat ze mijn beste vrienden waren. En ik, die nog nooit met dat bijltje gehakt had, dacht nog een moment, dat ze me echt aardig vonden en me wil den verrassen. Ze stuurden me de contracten kant en klaar en deden er meestal een leuk bloemstuk bij. „Aardig van die luitjes", was in het begin mijn reactie op zulke gestes. Maar daar ben ik allang van gene zen. Ze willen alleen maar op die voortrazende trein springen en proberen je daarvoor aan alle kan ten in te pakken. De eerste tijd werd ik gek gebeld door theaterbu reaus, waar ik nog nooit van ge hoord had. En wat zou je denken van de muziekuitgevers? Die zagen de poet ook in de verte en liepen mijn deur plat". „Gelukkig ben ik van huis uit heel zuinig op mijn handtekening en denk ik lang na, voordat ik onder een officiële verklaring een krab bel zet. Dat heeft me gered. Ik ben van de ene dag op de andere in het diepe gesmeten en heb met de al lergrootste inspanningen mijn hoofd nog net boven water kunnen houden. Ondertussen had ik wel met vrijwel iedereen ruzie ge maakt. Maar ik weet nu tenminste, hoe de spelregels in elkaar zitten". En dan te bedenken hoe moeizaam het allemaal begonnen is. Amper drie jaar geleden liep hij nog met zijn bandjes bij de platenmaat schappijen te leuren en kreeg hij overal nul op rekwest. Met zijn tekst „Hands Off" kwam hij ten slotte terecht hij de decibellen-ver- slinder Peter Koelewijn, die hem in het oor toeterde: „Jouw nummer gaat op de B-kant. Zelf neem ik de A-kant voor mijn rekening. En re ken er maar vast op, dat we het he lemaal gaan maken met dat groepje van je". Drie dagen na de opname in de Wisseloord Studio in Hilversum belde Koelewijn hem op. Hij had er nog eens over nagedaent. Het leek hem toch raadzamer ook de B-kant als een Koelewijn-produkt op de markt te presenteren. „Dan gaat het feest niet door", liet De Heer weten na een snelle samenspraak met zoon Danny en The Snorts. „Die tekst is van mij en blijft van mij". Koelewijn daarop af door zijdeur. En Willem van Kooten, alias Joost den Draayer, vervolgens als nieu we partner in spe langszij. „Te gek", was diens oordeel over De Heers kersverse probeersel „Don't wanna do it". Het plaatje werd der halve piilsnel geperst en verdween even pijlsnel in de prullenmanden van de disciockeys, die ondanks de vele smeekbrieven geen brood za gen in De Heers eigentijdse versie van de Leidse Sleuteltjes. Leuke kreet Na die flop deed Eddie een nieuwe poging en schreef uit de soepele Eols „Comment ga va". Zelf vond ij het een aardige kreet, die hij tij dens bezoeken aan Parijs veelvul dig had opgevangen. Maar Van Kooten vond het toch niet span nend genoeg en bood De Heer grootmoedig aan nog eens bij hem langs te komen als hij wat beters had verzonnen. In de Leidse garage, die toen nog royaal op instorten stond, is daarna „Comment ga va" in eigen beheer ingezongen op een krakkemikkige Revox-bandrecorder. Met het klun- gelinge bandje, dat van die opname resteerde, gingen Eddie en Danny de Heer op de eerstvolgende lied- jesbeurs alle stands af om daar van de één te horen, dat The Shorts te jong waren „mij te link met al die wijsneuzen van de arbeidsin spectie op je lip" en van de an der, dat het geluid te gelikt com mercieel was voor een echte hit. Nadat hij bij de stand van CNR te horen had gekregen, dat ze wel wat zagen in de groep, maar dat het nummer vodden was, besloot buur man Dureco even later, dat het door hun experts als „hartstikke gaaf" bevonden Comment ga va onder toezicht van Jack de Nijs, be ter bekend onder zijn artiesten naam Jack Jersey, ijlings in een 24- sporen-studio in Roosendaal zou worden opgenomen. Dat gebeurde ook inderdaad. Waarna het geruime tijd bladstil bleef in het land van de miauwen de muzen. Na een maand wierp De Heer er uit louter nieuwsgierigheid maar eens de kosten van een inter lokaal telefoongesprek tegenaan en kreeg te horen: „De plaat wordt niet geperst, want de kwaliteit is onvoldoende. Wat we met name missen is de verfrissende sound van jullie eigen bandje". Jobstijding Met dat eigen bandje ging het duo De Heer vervolgens naar Polydor, die er drie opnamen aan waagde en aan de hand daarvan tot dezelfde conclusie kwam. Met die jobstijding kwam De Heer tenslotte ten einde raad uithuilen bij de hitgevoelige Ruud Warns, die binnen drie dagen EMI wist te bewegen Comment ga va nogmaals ter aarde te stellen in een plastic groeve. De lancering van The Shorts in 1982 door EMI leek aanvankelijk in aanmerking te komen voor het predikaat „De misser van het jaar". Alleen de piratenzenders draaiden de plaat. Maar Hilversum hield zich ver van de vier bleke slieras- Droom Joop Stokkermans. Wat bleek ech ter? Dat hij er geen hout van kon. Hij speelde een paar akkoorden, die ons door merg en been gingen. Daarna bekende hij vlot, dat hij amper had gestudeerd. Maar hij wilde zo graag, begrijp je. Daarom hebben we hem gelijk doorge stuurd naar een privéleraar, die hem in drie maanden heeft klaar gestoomd voor het showwerk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 18