Ad 's Gravesande: meer ruimte voor vernieuwing en experiment Lichamelijk gehandicapte jongeren willen film over zichzelf maken Tijdschrift „Beeld" wil kunst wetenschappelijk benaderen Weerstand tegen opheffen parkeerverbod Castellumplein kunstag bioscopen KUNST CeidoeSowrcmt WOENSDAG 8 FEBRUARI 1984 PA O Julie en Ben in het zonnetje Jn Londen zijn gisteren Julie Walters en Ben Kinsley in het zonnetje gezet, naar aanleiding van hun bekroning vorige week met de Ame rikaanse Golden Globe Award Julie voor haar rol als Rita in ..Educating Rita' en Ben voor zijn rol in de zo veel geprezen film over het leven van Gandhi. Spaanse dichter Guillén overleden MALAGA Een van Spanje's be kendste dichters, Jorge Guillén, is in zijn huis in Malaga overleden. De dich ter is 91 jaar oud geworden. Hij was een van de belangrijkste leden van de lite raire „generatie van 1927", een groep kunstenaars en schrijvers, die tot grote bloei kwam voor de burgeroorlog. Tij dens de oorlog van 1936-39 stond hij aan republikeinse zijde. Toen Franco's overwinning dreigde, vluchtte hij naar de Verenigde Staten waar hij vele jaren les gaf aan bekende universiteiten als Yale en Harvard. Guillén was sinds za-, terdag ernstig ziek toen hij voor de tweede keer in korte tijd longontste king kreeg. Boete voor Perkins De Amerikaanse acteur Anthony Perkins, 51, is we- gefls het bezit van mariuhana en LSD een boete opge legd van honderd pond. Perkins werd vorige week op het vliegveld van Londen op het bezit ervan be trapt. Grote Kunstprijs voor Messiaen BERLIJN Aan de Franse compo nist Olivier Messiaen (75) is toege kend de Grote Kunstprijs van Ber lijn voor 1984 ter waarde van der tigduizend mark. Messiaen, die 10 december 1908 in Avignon werd ge boren was gedurende tientallen ja ren organist aan de kerk van de Heilige Drieëenheid in Paris, waar hij ook doceerde aan het conserva torium. Hij componeerde tal van koor-, orkest- en kamermuziekwer ken, alsmede zeer veel kerkmuziek. Een van zijn voornaamste werken het oratorium over de Verheerlij king van Christus. Onlangs werd met groot succes zijn opera over de Heilige Franciscus opgevoerd. Verspreiding kunstcollectie Sofia Loren ROME De Italiaanse minister van cultuur, Anto- nino Gullotti, heeft het besluit bekrachtigd dat de kunstcollectie ter waarde van 6,7 miljoen dollar die heeft toebehoord aan de filmactrice Sofia Loren en haar man, de filmproducer Carlo Ponti, moet wor den verdeeld over musea in Milaan, Bologna, Rome en Caserta in het zuiden. Het Italiaanse hooggerechtshof bepaalde twee jaar geleden dat de staat de verzameling van ongeveer 230 kunstvoorwerpen kon confisqueren, volgende op Ponti's veroordeling wegens deviezensmokkel. Ponti was bij verstek veroordeeld tot vier jaar ge vangenisstraf en een boete van 22 miljard lire. De staat ging tot in beslagneming over nadat Sofia Loren haar geboorteland in maart 1977 vanuit Pa rijs had bezocht en had geprobeerd enkele stukken uit de collectie mee te nemen. AMSTERDAM Na af loop van het Holland Fes tival 1983 maakte de va derlandse kunstkritiek de balans op. De uitkomsten van die arbeid gaven aan leiding tot geduchte kri tiek aan het adres van fes tivaldirecteur Frans de Ruiter. Zijn met veel aplomb gepresenteerde spreidingsbeleid zou heb ben gefaald. Het opsplitsen van het Holland Festival in een kort zomerfes tival in Amsterdam en een aantal subfestivals verdeeld over diverse steden in de randstad en incidenteel daar buiten had de herkenbaarheid, de kwaliteit en dus de aan trekkelijkheid van het festival geen goed gedaan. Ook de lan ge, niet door bijzondere mani festaties gemarkeerde looptijd, die met enige kwade wil op een half jaar kon worden ge steld. had het specifieke ka rakter van een festival als dit, de geconcentreerde inbreng van voorbeeldige en richting gevende evenementen, aange tast. Een kwalitatieve uitblinker als het Heiner Muller Festival in Den Haag trok per voorstel ling gemiddeld niet meer dan veertig bezoekers, waarvan de meesten uit Amsterdam kwa- Nieuwe directeur Holland Festival: hoop uit andere opzet LEIDEN Noteringen groente- en fruitveiling, 8 februari: aardappelen: 40-57. andijvie: 3.05-3.65; kroten: 52; kroten gek.: 1.40; boerenkool: 2.23- 2.45; prei: 88-1.26; rabarber: 1.05- 1.20; spinazie: 3.40-3.55; spruiten a: 1.72-1.77; spruiten b: 1.83-1.87; spruiten d: 1 45-3.05; uien: 38-1.18; witlof: 1.50-3.25; knolselderij 1.09- 1.14; sla: 44-1.11; peterselie: 52-55, radijs: 1.03-1.07; selderij: 63-1.35. INFORMATIE OVER FILMS MUZIEK THEATER RECREATIE EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGFNPA men. Buiten de geruchtma kende en om hun instabiele gehalte terecht gehekelde „Aanvallen van uitersten", ge organiseerd in samenwerking met de VPRO, had het deze festivaleditie ontbroken aan echte publiekstrekkers of spraakmakende uitingen. De semi-therapeutische activitei ten van presentator Willem de Ridder, met zijn afkondiging van een nieuwe orale traditie, waren achterhaald, melig en in strijd met de uitgangspun ten van het festival. En ten slotte was er het kwalijke as pect van de grensvervaging: door het kwistig met de festi- valvlag dekken van ladingen die buiten het moederbedrijf waren geproduceerd, blies de leiding het volume van de ei gen laadruimte op tot oneigen lijke proporties. Het program- ma-aanbod leek daardoor gro ter dan het in feite was. Achteruitgang Eerder gedane toezeggingen, onder meer uit de Franse the aterwereld. werden niet of konden niet worden nageko men. Belangrijke onderdelen kwamen onverwacht te ver vallen zodat ontstane gaten in de voorgenomen programme ring veelal op de valreep moesten worden gedicht. Dat zijn blinde factoren, die geen maker van een cultuurfeest waar ook ter wereld kan voor zien. Maar er waren factoren in het spel waarvan de nega tieve werking wel, of minstens ten dele, voorspelbaar en dus te vermijden waren. Te veel werd tijdens dit festival aan het toeval overgelaten, te zeer werd vertrouwd op formele en inhoudelijke kwaliteiten zon der die vooraf te controleren. Het waren deze mislukkingen en onvoldoende uit de verf ge komen manifestaties die uit eindelijk het beeld van ver snippering, gebrek aan visie, slordigheid en algehele achter uitgang bepaalden. Te veel Toch ontbreekt het Frans de Ruiter allerminst aan organi satietalent en persoonlijke in zet, die welhaast spreekwoor delijk mogen worden ge noemd. Hij dacht echter de weerslag van de economische recessie op zijn festivalactivi teiten te kunnen bezweren met een al te speculatief sprei dingsbeleid, waarbij de finan ciële en personele lasten niet langer uitsluitend op het Hol land Festival zouden rusten. Er moest derhalve meer wor den gedelegeerd aan zelfstan dige organisaties met als ge volg een zwakkere greep op het geheel. Die ontwikkeling kwam voort uit De Ruiters op rechte maar achteraf niet be paald bevorderlijk gebleken ambitie, de kwantiteit van het programma-aanbod in de afge lopen jaren te handhaven en zelfs uit te breiden bij een ge lijkblijvend budget. Anders dan het leveren van een be leidsmatig huzarenstukje werkte De Ruiter ongewild aan de geleidelijke uitholling van karakter en doelstelling van het festival. Het was minister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur zelf die naar ana- leiding van de kritiek de festi valleiding uitnodigde voor een gesprek. Daaruit vloeide een voorstel tot herstructurering van het festival voort. De looptijd is bekort. Amsterdam is weer aangewezen als de plaats waar het festival zich afspeelt. Het directeurschap van Frans de Ruiter is vrijwillig en tijde lijk tot een deeltijdfunctie te ruggesnoeid in afwachting van zijn defintieve vertrek naar het Koninklijk Conservatori um in Den Haag. Een tweede parttime directeur werd on langs benoemd. Tweeëneen half jaar lang zal Ad 's Grave sande met Frans de Ruiter de inhoud en het verloop van het Holland Festival bepalen. Een overgangsperiode na het ver strijken waarvan programma maker Ad 's Gravesande de VPRO geheel zal hebben ver laten en het Holland Festival hem als enige directeur mag begroeten. Nieuwe directeur Wat beweegt een zo voortref felijk programmamaker als Ad 's Gravesande die met zijn verschijning en medewerking aan en initiaties van program ma's als Het Gat van Neder land, Hollands Spoor, Berich ten uit de Samenleving en Tijdverschijnselen het gezicht van de VPRO in niet onbete kenende mate bepaalde, zijn omroepvereniging de rug toe te keren en directeur van het Holland Festival te worden? „Ik had geen reden om bij de VPRO weg te gaan. Het is daar aangenaam en je hebt er de vrijheid te doen wat je wilt. De toekomst van de VPRO is rooskleurig. De omroep groeit, er zijn mogelijkheden. Dus een reden om weg te gaan was er niet. Ik heb nu dertien jaar bij de VPRO gewerkt, je hebt daar een verleden en dat laat je niet zomaar in de steek. Maar er is er toch die tijdsfac tor van dertien jaar en dan be kruipt je onwillekeurig de lust om eens iets anders te gaan doen". „Bij kunst en cultuur ben ik al vroeg betrokken geraakt. In mijn familie werd aan muziek gedaan. Zelf heb ik hoorn ge studeerd aan het conservatori um in Aken. Duitsland trok me als muziekland echter niet aan, evenmin als het orkesten- bestel in Nederland. Onder meer om die reden ben ik met mijn muziekstudie gestopt. Via het jeugdprogramma Mignon van de AVRO ben ik in de omroepwereld verzeild ge raakt. Maar de belangstelling voor de muziek bleef wel, met name voor het muziektheater. Dat heb ik altijd zorgvuldig bijgehouden. En dat trekt dan toch". Subsidie „De subsidie van WVC is niet Ad 's Gravesande: „Niets voor zoete koek". verminderd en ook geloof ik dat er nog mogelijkheden zijn om het budget structureel te verhogen. De Nota Sutherland pleit daar bijvoorbeeld voor. Uit Rotterdam valt aanzienlijk minder te verwachten en Den Haag doet helemaal niet meer mee. Maar ik hoop dat het geld niet voor de kunsten ver loren is. Minder inkomsten be tekent echter ook minder uit gaven voor het Holland Festi val. De concentratie op Am sterdam vind ik heel gunstig. Zo'n Heiner Müller Festival in Den Haag waar veertig Am sterdammers in de zaal zitten, ja. dat is toch wel heel erg. Dat heeft geen enkele zin. Maar ik vond dat het festival zoals het was, heel goed was. De Ruiter heeft met zijn inzet en organi satievermogen het festival ge red. Kwaliteit moet prevaleren bo ven kwantiteit. In het komen de Holland Festival moet rui mere aandacht aan vernieu wing en experiment worden besteed, maar we hoeven ze ker niet alles voor zoete koek te slikken. Dat wordt ook niet meer gedaan en dat vind ik een goede ontwikkeling". GODERT VAN COLMJON Kunst is geen wetenschap, maar kan wel weten schappelijk worden bena derd. Het nieuwe tijd schrift „Beeld", waarvan het eerste nummer ons werd toegezonden, gaat in deze richting. Het is een VALKENBURG Het voor stel van B en W om het par keerverbod op de binnenring van het Castellemplein op te heffen in een periode van 1 uur voor, tot 1 uur na de slui tingstijden van de winkels en tijdens diensten van de her- vomde kerk, kan geen genade vinden in de ogen van de PvdA/PPR. Mevrouw A. van der Broek betoogde gister avond tijdens de raadsverga dering dat het plein vrij moet blijven voor spelende kinde- Ook de VVD, aldus P. Mizee staat niet te trappelen om de auto's overdag op het plein te laten parkeren en wees nog maals op zijn vorige suggestie om veel groen aan te brengen en het plein een mooi aanzien te geven met bloemenbakken die, als het dan moest, de par kerende auto's aan het oog zouden onttrekken. A. de Vries (GPV) kon zich verenigen met het college voorstel en zag in het parke ren op het plein een handrei king naar de winkeliers. Van Laarhoven (CDA) kon zich ook verenigen met het college voorstel. Alleen stelde hij, dat er toch nog wel enige veran deringen door gemeentewer ken bestudeerd moeten wor den. Het collegevoorstel kon uitein delijk na lang beraad en met moeite de eindstreep halen zo dat er van 8.00 tot 19.00 uur op het Castellumplein geparkeerd kan worden. Alle fracties spraken hun vol doening uit over het plan de huren van gemeentewoningen te verlagen met terugwerken de kracht tot 1 juli 1983. Te vens stellen B en W voor, om de huren op 3,50 per punt te harmoniseren. De PvdA/PPR zag graag bij monde van A. Bremer, een vaststelling van f 3,30 per punt. Dit ten gerie ve van mensen met lage inko mens. Wethouder Vos zag daar geen reden toe en wees op de mogelijkheid voor sommige minimale inkomens tot het verkrijgen van huursubsidie. Met de gemeente Katwijk en de provincie is het verleden overleg geweest over de aan leg van een fietspad tussen Katwijk en Valkenburg. De voorbereidende werkzaamhe den waren door Katwijk ver richt. Nu de S-4 zal worden aangelegd met daarnaast een fietspad, dat Valkenburg en Katwijk met elkaar zal verbin den diende Katwijk de reke ning in aan Valkenburg het geen neerkomt op 9.144,61 met nog eens extra kosten voor 500,-, tesamen 9 644,61. Alle fracties waren van dit be drag wel erg geschrokken en vonden het ontstellend hoog. Wethouder M. Vos had daar begrip voor maar stelde dat er verschillende malen overleg is geweest publikatie voor kunst, kunsttheorie en kunstge schiedenis, uitgegeven door studenten van het Kunsthistorisch Instituut van de Amsterdamse Uni versiteit, die zich vooral ten doel stelt „de proble men die zich voordoen bij de studie van bovenge noemde vakken onder de aandacht te brengen". Het is niet zozeer een perio diek voor leken-geïnteresseer- den op het niveau van „elck wat wils". De stof wordt er analytisch en uiterst degelijk behandeld onder supervisie van Bea Bron, Tineke Lonte, Gert Meijerink, Aart Oxenaar, Joes Segal en Renate Syswer- da, die de redaktie vormen. Dit eerste nummer besteedt aandacht aan de Cobra-rich ting, die het vorig jaar in de hoofdstad een colloquium kreeg in Maison Des.cartes, waarbij „Cobra kunst in vrij heid" van de Franse auteur Jean Clarence Lambert gepre senteerd werd. Dit boek en en kele redevoeringen staan in de nieuwe uitgave centraal. De chef d'oeuvre in deze reeks echter is een bespreking van genoemd boek door dr. Wille- mijn Stokvis (wij lazen haar publikaties altijd met grote in teresse), die erg ontstemd is dat haar boek over Cobra, wat vertaling betreft, nu in de ver drukking is gekomen. Haar bespreking van Lamberts werk is erg agressief van toon die de wetenschappelijke waarde van het betoog wel niet vermindert, maar toch de persoonlijke controverse voortdurend benadrukt. In een vraaggesprek met Joes Segal belicht dr .J.H.Crouwel het zuiver historisch aspect van de Kunstgeschiedenis en onder de zeer lezenswaardige bijdragen vinden wij een knappe visie van Frank Reijn- ders over Chabot. Het artikel werd eerder door „De Groe ne" geweigerd. Een rubriek „Vertalingen" sluit dit eerste nummer af om kunst- of cul tuur-historische geschriften die, wat taal en inhoud betreft, nogal moeilijk toegankelijk zijn. onder de aandacht te brengen. Een stencil-bijlage bevat een studie van Maria van Elk over Michel Cardena. Men kan zich voor het blad dat vijf maal per jaar zal ver schijnen, als abonnee opgeven bij de „Redaktie van Beeld", p.a. Kunsthistorisch Instituut, Johannes Vermeerstraat 17, 1071 DK Amsterdam. J.V. Monroe om te snoepen De snoepverkoop moest in verband met Valentijns dag maar eens flink omhoog, vond een winkelier in Tokyo. Hij liet een beeld van Marilyn Monroe ma ken om te snoepen. Monroe werd levensgroot in chocola gevat en een klant begon daar onmiddellijk likkebaardend naar te kijken. NIJMEGEN Vijfendertig licht tot zeer zwaar lichamelijk gehandicapte jongeren uit Nij megen willen een film maken over zichzelf. In de produktie, die zal bestaan uit een docu mentair gedeelte en een speel film, zullen de problemen die lichamelijk gehandicapten on dervinden bij integratie in de samenleving centraal staan. De jongeren willen de hele film zelf maken en er ook de hoofdrol in spelen, om op die manier mogelijkheden te ont dekken die kunnen helpen bij hun integratie. Volgens woordvoerster Anne- mieke Fontein van de spciaal voor de filmproduktie opge richte stichting „Ben ik in beeld" is het nog steeds een wijdverbreid misverstand dat integratie van lichamelijk ge handicapten uitsluitend een kwestie is van wat aanpassin gen in de samenleving. „Inte gratie is vooral een zaak van gehandicapten zelf, en begint als zij de samenleving vanuit hun eigen waardigheid tege moet treden en niet vanuit minderwaardigheid". De jongeren zullen vrijwel de hele film, van script tot mon tage, zelf maken. Veel profes sionele filmmakers zullen hen daarbij begeleiden. De kosten van het project wor den geraamd op bijna 385.000 gulden. „Ben ik in beeld" heeft inmiddels onder meer het ministerie van WVC, Ge deputeerde Staten van Gelder land en tal van organisaties op het gebied van gehandicapten voor een subsidie benaderd. Daarnaast wordt gezocht naar sponsors uit het bedrijfsleven en uit de bankwereld. Volgens Annemieke Fontein hangt het al dan niet doorgaan van de film volledig af van het ver krijgen van voldoende geld. „Als dat geld er is kunnen wij onmiddellijk aan de slag". De film is in eerste instantie bedoeld voor uitzending via televisie. Daarnaast denkt „Ben ik in beeld" aan verhuur ten behoeve van bijvoorbeeld scholen. De totale film gaat ongeveer een uur duren. De speelfilm over integratie van lichamelijk gehandicapten wordt vooraf gegaan door een documentaire waarin het tot stand komen van die speelfilm wordt getoond. Het initiatief voor de filmpro duktie ontstond in 1982 na een succesvol uitgevoerd creatief project van ongeveer zestig li chamelijk gehandicapte jonge ren op het revalidatiecentrum van de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Volgens Anne mieke Fontein bleek dat pro ject een schot in de roos omdat gehandicapte jongeren er een belangrijk gevoel van eigen waarde aan overhielden. „En daar draait het bij integratie voornamelijk om". Omvangrijk project toneelmuziek in het Appeltheater DEN HAAG Als co-pro- duktie van Toneelgroep De Appel en het Handke/Weiss Gezelschap, wordt een pro gramma voorbereid over 20e eeuwse toneelmuziek, waarbij wordt gestreefd naar vijftien uitvoeringen in februari en maart in onder meer Den Haag en Amsterdam. In drie programma's, waarbij in het eerste het accent ligt op de 20e eeuwse Nederlandse en Duitse toneelmuziek, worden de ontwikkelingen en moge lijkheden van het betrekken van muziek bij toneelvoorstel lingen aan de orde gesteld. Aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van de to neelmuziek met name in de Westeuropese cultuur vanaf Shakespeare en Purcell, waar bij afstand wordt gedaan van elke pretentie van volledig heid. In het programma 20e eeuwse toneelmuziek worden" in een deels concertante, deels be perkt geënsceneerde vorm, vo- kaal en instrumentaal, frag menten of delen uit toneelmu ziekwerken tot uitvoering ge bracht, zoals songs, duetten, liederencycli, cantaten, koren, ouverture's, tussenspelen, bin nen een thematisch samen hangend en confronterend ge heel. De gezongen delen wor den uitgevoerd in de oorspron kelijke taal. Het te presenteren repertoire is gegroepeerd rond de toneel- muziekpraktijken van Engel- bert Humperdinck met Max Reinhardt; Alphons Diepen- brock/Willem Pijper met Roy- aards; Weill/Hindemith/Eis- ler/Dessau-Wagner/Régeny- Hossalla met Brecht; Mark Lothar met Gustaf Gründgens en Louis Andriessen-Willem Breuker met Toneelgroep Baal. Binnen het kader van de uit voering wordt tekst- en beeld materiaal geprojecteerd als tussenteksten, enerzijds als een bindend en illustrerend ele ment, anderzijds als een on derdeel met een eigen, com mentariërende functie. In een samenwerking van To neelgroep De Appel en het Handke/Weiss Gezelschap wordt de muziekproduktie over 20e eeuwse toneelmuziek uitgevoerd door twee solisten onder wie Eric Schneider, een gemengd vocaal ensemble en een theaterorkest van dertig man. ;ns Voor een uitg. agenda, ook vooi|i[^J mende dagen raJ men „UIT", de gipAM kelijkse bijlage v,er d krant. Drdzt ;en t DEN HAAG >rde Kiet t Schouwburg (Korte V tel.469450) 20.15 IrUP1 Rossl (Hoofdstad Ope?d nc HOT (Oranje Buitensinoken 857800) 20 30 Haagseeeft Volle maan. „u Appeltheater (Duinstf 502200) 20.15 De huis'1" (Toneelgroep De t Diligentia (Lange Vooi 464308) 20.15 Diana no: Mozart. Van Beeth en Chopin. Theater aan de HavJ duinweg 230 tel 543< Zichtbare werken en de rozen (Dogtroep). 'm I. ,,/j .UM de :op I LEIDEN LUXOR (St Tyja. 19. tel. 071-121239): 9 pact (12); 14.30, 19i,vei LIDO I (Steenstraaïlent 124130): The day «naa: 14.30, 19.00, 21.15. fiet Never «ay never bl 14.30, 19.00, 21.15. Trading place* (a.lten 21.15. ma. di. 14.30. «rade Staying alive (12); 14^oon 21.15. STUDIO (S beS 39. tel. 133210): Ware 14.30. 19.00, 21.15. e™e (Breestraat 31. tel. 12£ar ligula II (16); 14.30. 19. REX (Haarlemmerslijke tel. 071-125414): Jor. Jvp memje. (16); 14.31^, )-tv ALPHEN AAN DEN Rten ROCINEMA I (Van B jg J straat 6, tel. 01720-2C upt day after (12); 18.30, ook 13 30. EUROC de The day alter (12); 18gdsp wo. ook 13.45. EUFfepjes III: An officer and a c doo (12); 18.30, 21.15. El MA IV: Never say ne1Qer (12); 18.30, 21.15 (betf" n ook 13.30. ecial KINDERVOORSTELLIfoepz EUROCINEMA III: L-ipj (al); wo. 14.00. VOORSCHOTEN Giop1 THEATER (Schoolstrji Z tel. 01717-4354): Gfbrde ma. t/m wo. 19.30 dqe r KINDERVOORSTELLIr, Sjor* en Jimmy in he" 01 reuzen; wo. 14.30. .unn iwer WASSENAAR. ASTRyi, straat 32. tel. 01751-L mannetjesmaker (al); wo. 20.00. en p lor h DEN HAAG. ASTA (S(jjger 463500): Sudden imu 14.00. 18.45. 21.30.:1 "tr (tel. Spui 27. 461177f- v< placesn (al); 14.00, 19pnwi CALYPSO (Spui h ir 463502): The day tzo r 14.00, 18.45, 21.30. L t 1 (naast Centraal SM 471656): „Carmen" (1>n v 19.15. 21.45. BAB. Twilight zone (12); 14. 21.30. BABYLON vusiten slaan op hoi 19.00, 21.30. EUR (Leyweg 910, tel. 667flfi|p|| di (al); 13.45, 19.00. «'Pif (Herengracht 13, tel fU» De killer keert terug 18.45, 21.30. ODECt .iU games (al); 13.45, 18 ODEON 3: Never i again (12); 13.45. 18. ODEON 4. Catch ams (16); 13.45, 18 mu. wo. 16.00, 18.45, 21. van Hood; wo. 13.15. LU (Kettingstraat 12b, tel Body magie (18); 12.'"c 15.00. 16.30. 18.00. 1pje PARIS 2: Liefdesspr ge grenzen (18); 12.1« jei 15.15, 16.45, 18.15. 19 n,ar LE PARIS 3: Stur'd' (18); 12.30. 14.15, 16. 19.30, 21.15. CINE/Afed tenhof 20. tel. 630637 (in 3D) (12); 14.00, 18._, CINEAC 2: Les mo Dire; ma. Le destin d di. Benvenuta; wo. (Al 3C 14.00 en 20.30 uur, 1 en t NEAC 3: Breathless van 18.45. 21.30. wo. 18. „w METROPOLE 1 (Car tel. 456756): Never fieïe again (12); 14.00, 18. ver METROPOLE 2: 3 dOl 14.00. 18 45, 21.30. y u 14.30, 20.30. 4 De lift (16); 14.00. 18(erti METROPOLE 5: LuitOU 14 00. 20.00. wo. 20 0fen SAGE (Passage 63, te-#an Staying alive (al); 14.y^:' 21.30. HAAGS 1 (Denneweg 56. tel. 45 Esperanca (16); zo. tri. L meester en de reus$tali «h l I mg ?n, r he RUITENPUZZEL Steeds te beginnen in hfi ven het cijfer en verder g richting van de wijzers kunnen rond de genumnj woorden van 4 letters v de betekenis worden verf| 1 veelkleurig: 2 rank vaartuigje; 3 staatsiekleding; 4 Europeaan; 5 wreedaard; 6 Italiaanse munt; 7 niet gesloten; 8 lang smal stuk; 9 bevlieging. OPLOSSING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 14