Nieuw tijdschrift over Nederlandse letterkunde Directie wil sluiting van Concertgebouw voorkomen FANTASTISCHE OPRUIMING r Prinses Diana en premier Thatcher in olieverf Gewestelijk Orkest vraagt provincie pensioenpremies tot 1980 te betalen Sublieme Schumanns „Rheinische" ondanks ongelukkige orkestratie nieuuue klassieke platen Ccidóe Qowuvnt DONDERDAG 26 JANUARI 1984 PAGINA 7 NDANKS RENOVATIE TIJDENS SEIZOEN - Ufw acJiSTERDAM De di- |e van het Concertge in Amsterdam t te kunnen voorko- ar"zn, dat het gebouw in "91 abonnementsseizoen ?Pe5/'86 als gevolg van de „l jvatie moet worden da oten. „We zullen hier- erst elai over binnen twee maan den zekerheid hebben", heeft directeur M. Sanders de leden van de vereni ging Vrienden van het Concertgebouw laten we ten. Hij sprak gisteravond tijdens een door de „Vrienden" georganiseerd concert van het Concert- gebpuworkest. In oktober was er nog sprake van dat het Concertgebouw wegens herstel van de funde ring in juli 1985 voor ongeveer veertien maanden zou dicht gaan. Inmiddels zijn een archi tect, een projectmanager en een constructeur benoemd. Zij zijn in teamverband met een zogenaamd variantenonder zoek begonnen, waarbij onder meer een plan en een uitvoe ringsmethode worden opge steld. Volgens Sanders stelt men zich hierbij ten doel, dat het herstel van de fundering niet de sluiting van het ge bouw tot gevolg mag hebben. Wellicht zal reparatie van het plafond en vernieuwing van de installaties wel tot sluiting moeten leiden, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk in de zo mer kunnen gebeuren, aldus Sanders. Hij verwacht over enkele maanden ook meer zekerheid te kunnen geven over de kos ten van het project. Die wor den nu nog op 35 miljoen gul den geraamd. Uitgaande van deze raming is er nog een aan zienlijk financieringstekort, dit ondanks de 12 miljoen gul den die de gemeente Amster dam op de begroting heeft uit getrokken. Om het tekort te dekken zal een beroep worden gedaan op bedrijfsleven en pu bliek, zei Sanders. redactie van „Literatuur", v.l.n.r. prof. dr. H. Pleij, prof. dr. H. Anbeek van der Meyden, prof. dr. F.P. van Oostrom en L dr. E.K. Grootes. AMSTERDAM „Litera tuur" is de naam van een nieuw tweemaandelijks tijdschrift over de Neder landse letterkunde, waar van het eerste nummer gisteren in Amsterdam is gepresenteerd. Het blad wil zich richten tot een breder publiek van litera tuurliefhebbers, dat behoefte heeft aan iets dat niet al te moeilijk te lezen is zonder op pervlakkig te zijn en weten schappelijk verantwoord zon der academische zwaarwich tigheid. Het richt zich op iedereen die meer van de Nederlandse lite ratuur wil vernemen dan de inhoud van de bestsellerlijst aldus de redactie. „Literatuur" wil een beeld ge ven van het letterkundig on derzoek aan de universiteiten van noord en zuid. In het blad zal ook informatie worden ge geven over congressen, sym posia, lezingen, herdenkingen en prijsuitreikingen. Tevens i: het de bedoeling dat het be richten bevat over nieuwe aanwinsten van bibliotheken en musea, tentoonstellingen en veilingen. Het is een uitgave van HE- S-uitgevers in Utrecht en de redactie bestaat uit neerlandici die het betreuren dat hun vak steeds meer opgesloten raakt binnen de muren van het we tenschappelijk bedrijf. :k over communisten in vrij Z.-Nederland deDHOVEN In Eindhoven is gisteren het boek „Commu- in bevrijd Zuid-Nederland" gepresenteerd. Het boek dat d(ekking heeft op de periode september 1944 tot juli 1945 is whreven door Pieter van Lierop. Het wordt uitgegeven door e Iötichting Instituut voor Politiek en Sociaaal Onderzoek die 3anj>onden is aan de CPN. iet boek wordt beschreven hoe de communisten in de drie lelijke provincies na de bevrijding in 1944 hebben gepro- __^d een gezamenlijke socialistische partij op te richten waarin de sociaal-democraten zich zouden thuisvoelen. Dat plan ;st wel mislukken volgens de auteur omdat die nagestreefde lij teveel op de denkbeelden van Lenin was gestoeld. Trudy van Keulen naar VPRO .HILVERSUM Trudy van Keu len treedt per 1 mei 1984 in dienst van de VPRO-televisie. Zij wordt, naast Burny Bos, belast met de sa menstelling, ontwikkeling en be geleiding van jeugd- en jongeren programma's. De 45-jarige Trudy van Keulen is sinds 1964 in dienst bij de IKON en was o.m. verant woordelijk voor de serie bijbelver tellingen „Woord voor Woord". Spelregel* we houden grote opruiming In onze winkel*. De opnilmlngsartikelan hieronder moeten echt van de plank af. U kunt uw voordeel opdoen mat onza weggeefprijzen. Hat la mogalijk dat niet lader artikel in elk van onze filialen verkrijgbaar is. De opruimingaaanbiedingan galden alechta voor sover an solang da voor raad strekt. Oprulmingaartikelen omruilen kan niet. Veel aucces I 12-9168 LG-MG autoradio met luidspreker Slaehta 69,- 14-0845 Cassettespeler 1-knopsbedien.ng Slachts 49.- 21-0530 CBentennebevestiging Snel te Slacht* 13.90 21-0904 CB-antenne (auto) Roestvrij staal 96' 59.- 22-0098 Batterijtester Slacht* 7,80 270-018 Montageslede. Voor auto- uitrusting 22rtf 12,75 270-218 Instrumentenkast. 57 x 130 x 133 mm Slacht* 14.60 270-228 Instrumentenkast. 63 x 130 Slacht* 10,90 270-229 Instrumentenkast. 83 190 x 150 mm Slacht* 17,50 270-9103 19" instrumentenkast. 430 x 250 x 140 min Slacht* 85.- 28-4026 Snelheidsmeter voor «iets. Zelfbouw Slacht* 13.80 33-1011 Afstandsbediening voor hoofd- Sl*eht* 10,90 33-1036 slpje. 30 - 14 000 Hz. 8 C Slacht* 9.90 40-0124 ïs'pïé „„.ch,.."., V„o, 6 7,90 83-0832 Digitale Slacht* 38.50 65-0877 Caicuia or. 4 geheugentoetsen 19,90 65-0684 Calcula or. Hellende LCO-display Sl*cht* Meer dan 70 Tandr-wlnkaia in Nadar/and LEIDEN, Haarlemmerstraat 299, tel. (071) 146880 LONDEN Een nieuw portret van prinses Dia na van Wales ten voe ten uit tegen het fond van een landschap op muur heeft gisteren lof en kritiek geoogst van kunstenaars en critici. „Slechter kan niet. Vrese lijk", zei Brian Sewell van het tijdschrift "Art". „Een zeer vakbekwaam geschil derd portret", meende Mi chael Noakes van de Ko ninklijke Vereniging van Portretschilders. "Sprook je" en "chocola", schreven kunstrecensenten van kranten. Het 2 meter hoge schilde rij is van June Mendoza, een van de leidende por tretschilders van Enge land. Sir Hugh Casson, president van de Konink lijke Academie, vond het niet helemaal af. De tere charme van de prinses is er, volgens hem, maar niet haar "schitterende sterke karakter". Het portret is besteld door het Kruideniersgilde, die het in haar zaal in Londen ophangt. „Ik vind het heel mooi", was het commentaar van het onderwerp zelf, dat de onthulling bijwoonde. In de Tate Gallery in Lon den is een nieuw portret van premier Margaret Thatcher te zien. Het is gemaakt door de in New York wonende Westduit ser Hans Haacke. Hij heeft haar op een koningin-Vic- toria-stoel gezet "omdat velen, ik ook, haar zien als een Victoriaanse figuur, die Victoriaanse waarden propageert die misschien in de negentiende eeuw pasten, maar missen wat in de twintigste gebeurt". Volgens de 48-jarige Haac ke spreken uit het portret Thatchers sterke wil en meedogenloosheid. Zij heeft niet voor hem gepo seerd: hij heeft gewerkt van persfoto's. DEN HAAG „De for mulering van die zin klopt niet. Het gaat om het inkopen van orkestle den in een pensioenverze kering voor de periode vóór 1 januari 1980. Vóór die datum hebben we de subsidiegevers gevraagd het werkgeversaandeel van de pensioenverzeke ring voor hun rekening te nemen, maar dat kon toen niet. Nu vragen we de provincie of dat alsnog ge daan kan worden". Secretaris G. Steinbach van het Gewestelijk Orkest Zuid- Holland is enigszins verbolgen over een onderdeel in het voorstel van Gedeputeerde Staten het orkest opnieuw met vijf ton extra te subsidiëren. In de betreffende paragraaf staat letterlijk: „Het blijkt dat het orkest in het verleden ver plichtingen niet heeft voldaan, zoals premiebetaling ten be hoeve van de pensioenvoorzie ning". Klopt dat? De heer Steinbach: „De werk nemers van het orkest waren voor 1980 niet pensioenverze- kerd. De subsidiënten wilden geen verzekeringen afsluiten. Wij hadden niet genoeg geld om dat te betalen. Het gaat er nu om de provincie zo ver te krijgen dat zij die jaren voor haar rekening neemt. Dat is met name interessant voor de mensen die bijvoorbeeld vanaf het begin bij het orkest wer ken. Dat zijn er niet zoveel, maar toch". Er wordt in het voorstel van de provincie gesproken over ..verplichtingen, zoals premie betaling". Is het orkest andere verplichtingen niet nageko men? „Als u dat zo graag wilt weten gaat U maar naar de provincie. Die heeft dat ge zegd. Overigens kan het me niet schelen hoe het in dat voorstel staat geformuleerd, als ze maar met geld over de brug komen. Ze proberen dat nu al zolang tegen te houden, maar via allerlei procedures zijn ze in het ongelijk gesteld, dus ze moeten wel, ook al wil len ze niet. Vraagt u daar dan ook maar naar", aldus de heer Steinbach. Of de provincie inderdaad „met geld over de brug komt" voor de pensioenverzekering van de medewerkers van het Gewestelijk Orkest is overi gens nog maar de vraag. Gede puteerde Staten stellen in de betreffende paragraaf expli ciet: „De provincie aanvaardt, hoe triest het voor de betrok kenen ook is, geen aansprake lijkheid voor schulden van het orkest aan derden, van welke aard die die schulden ook zijn en wie die derden ook zijn", aldus GS. Volgens het dage lijks bestuur van de provincie is de schuldenafdracht een zaak van het bestuur van het orkest en niet van de provin cie. Volgens mevrouw drs. I.Gün- ther, de verantwoordelijke ge deputeerde voor het Geweste lijk Orkest, is het niet de be doeling geweest de indruk te wekken dat het orkest allerlei verplichtingen niet zou nako men. „Het gaat inderdaad al leen om die premies. We heb ben van het orkest een brief gehad waarin ze ons verzoekt daarin bij te dragen. Daar slaat die paragraaf in ons voorstel op". Het bedrag dat gemoeid is met het inkopen in de pensioen verzekering zou ongeveer 3,5 ton bedragen. Bernard Haitink zal over enkele jaren het zwaarte punt van zijn artistieke activiteiten verleggen van Amsterdam naar Londen. Het lijkt on waarschijnlijk dat hij de band met het Concertge bouworkest, dat hem groot maakte, helemaal zal verbreken, en het lijkt ook onwaarschijn lijk, dat het orkest dit van zijn kant zal doen. Maakte het Concertgebouw orkest Haitink werkelijk groot? Ja, een vocalist of in strumentalist kan zich nog altijd goeddeels op eigen kracht een wereldnaam ver werven, maar een dirigent zal daar steeds een of meer orkesten voor nodig hebben voor zijn doorbraak, uiter aard met orkesten die zelf al een wereldnaam bezitten. Aan die orkesten trekt een dirigent zich in het begin van zijn carrière op, juist omdat die orkesten zich niet gemak kelijk gewonnen geven. In feite moet een dirigent zich eerst voor orkesten waar ma ken, alvorens hij de kans krijgt het voor het publiek te doen. Haitink, weldra 55, was nau welijks 28 toen hij van de ra dio in Hilversum naar Am- sterdam kwam en zich daar mocht bewijzen op een plaats waar velen hem om benijd den, aanvankelijk naast Van Beinum, vervolgens naast Jo- chum. Een jaar of zeven later werd hij er zelf chef-dirigent, een goed getimede carrière, die hij niet cadeau heeft ge kregen. Dat is nog te consta teren aan enkele van zijn eerste Philips-plaatopnamen, die de nadrukkelijke kram pachtigheid documenteren welke zijn vertolkingen toen soms nog kenmerkten en die hij dan ook later terecht heeft willen overdoen. Haitink wist door te zetten, natuurlijk dankzij zijn eigen talent en zijn vasthoudend heid,' zijn permanente artis tieke groei en verder ook door de weerklank die hij in Londen vond, eerst heel lang bij het Londens Philharmo- nisch Orkest en daarna bij het Glyndebourne Operafes tival, dat nu zijn vervolg krijgt in de muzikale leiding van Covent Garden. Dat hij in eigen lang nooit echt met opera wilde beginnen, lag ook aan terughoudendheid van zijn kant. Nog minder dan elders kon hij zich in Amsterdam ook maar een ge ringe terugval permitteren na de faam die hij hier als or kestdirigent reeds bezat. Haitink dankte die faam in hoofdzaak aan het vroeg-, hoog- en laat-romantische re pertoire, van Beethoven over Brahms naar Bruckner en Mahler, met wat zijsprongen naar de latere Fransen en vooral de laatste tijd naar de expansieve symfonische kunst van de Rus Dmitri Sjostakovitsj. Voor die kunst ontwikkelde Haitink een sterke affiniteit, die in een nagenoeg volledige registra tie van dat omvangrijk sym fonisch werk tot verrassende resultaten leidde. Een paar maanden geleden kwam er een opname op de markt, die Haitink en het Concertgebouworkest maak ten van Schumanns derde symfonie (de „Rheinische") met daaraan gekoppeld de ouverture van de vijftien nummers omvattende mu ziek naar aanleiding van By- rons dramatische gedicht „Manfred". Deze digitale Philips-plaat (Nr. 411 104-1) die ook als cassette en com pact disc uitkwam, is het be gin van een complete vast legging van alle vier Schu- mann-symfonieën, waarvan deze derde chronologisch de laatste is. Schumann, die na een minder gelukkige diri gentencarrière in Leipzig en Dresden in 1850 in Düssel- dorf zijn geluk wilde beproe ven, legde in deze beknopte symfonie zijn romantische indrukken vast van het opge wekte Rijnland, culminerend in een langzaam deel, dat een impressie is van een plechti ge kardinaalswijding in de Keulse Dom. Schumann was van huis uit en hij bleef dat krachtens zijn natuur: pianist en piano componist. Hij faalde op tra gische wijze als dirigent en eigenlijk ook als orkestrator. Wij horen zijn symfonisch werk nooit ongeretoucheerd en ook Haitink houdt zich voor zijn plaatopname vrij wel aan de gangbare versie, die wel beschouwd nog altijd niet helder en doorzichtig ge noeg is, zeker niet met be trekking tot de onproblema tische inhoud. Maar goed, ook Mahler had het moeilijk met zijn herorkestraties van Schumann en dat in aanmer king genomen zijn uitvoering en opname op deze nieuwe plaat subliem. JOHN KASANDER „We waren wat verbaasd, ja" Scheepswerf Boele Bolnes in Ridderkerk gaat voor buiten landse rekening een koelschip verbouwen tot een gespeciali seerd koelschip voor het ver voer van fruit en groenten. In 1982 heeft de werf een gelijke verbouwing uitgevoerd. Dank zij deze order heeft de nieuwe staal- en verbouwingsafdeling van het bedrijf voldoende werk tot eind oktober dit jaar. Onlangs kreeg Boele buiten landse opdrachten voor de bouw van twee offshore-pon tons en voor de verbouwing van een hulpschip voor de offshore-industrie. In totaal is met bovengenoemde opdrach ten een bedrag van 35 miljoen gulden gemoeid. De nettowinst van Exxon, de grootste oliemaatschappij ter wereld, is het afgelopen jaar met 19,1 procent gestegen tot omstreeks 15,8 miljard gulden, ondanks een vermindering van de omzet met 8,7 procent tot circa 300 miljard gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 7