Johnny Weissmuller zal altijd dé Tarzan van het witte doek blijven i Wolfgang Staudte overleden Oorlog, leven en dood in Publiekstheaters „Zomer" „Ernani oogstte menig open doekje Overdaad aan klankweelde in Bruckner's Zesde Symfonie v' V v KUNST CcidócSomcMit MAANDAG 23 JANUARI 1984 PAGIN Willem Ruis stopt met Lotto Show HILVERSUM Willem Ruis stopt met zijn „Willem Ruis Lotto Show". Reden hiervoor is de onvrede met de onregel matige frequenties en het tijd stip waarop het wordt uitge zonden. In augustus neemt hij de laatste aflevering op. Het programma heeft dan drie jaar bestaan. Willem Ruis die met de VARA een contract heeft tot september van dit jaar, weet nog niet of hij voor de VARA blijft werken. Waar hij naar streeft is een pro gramma met een maandelijkse frequentie. Vierde verdachte in kunstdiefstal onder arrest ROME De Italiaanse politie heeft een vierde Italiaanse ver dachte gearresteerd in de zaak van de opzienbarende diefstal uit het rijksmuseum van Boeda pest in november. De nieuwe arrestant is de 30-jarige glazen maker Carmine Palmese uit Avellino bij Napels. Met Palme se meegeteld zijn in de affaire nu zeven arrestaties verricht, waaronder drie >in Hongarije. Het Hongaarse ministerie van binnenlandse zaken wijst een rijke zakenman in Griekenland als opdrachtgever aan. Werkterrein beeldend kunstenaar valt tegen DEN HAAG Uitbreiding van het werkterrein van beeldende kunstenaars is veel minder moge lijk dan gedacht. Tot die slotsom komt drs. W. Oosterbaan Martini- us in een rapport, waarin alle 14 projecten zijn besproken en beoor deeld, die waren opgezet in het ka der van het Praktijkonderzoek Beeldende Kunsten (POBK). Wat met de projecten werd beoogd - het ontsluiten van nieuwe be roepsmogelijkheden voor kunste naars - is te ambitieus gebleken. Van nieuwe werkvelden bleek al leen de architectuur en ruimtelijke ordening een vruchtbaar werkter rein voor beelende kunstenaars op te leveren. Maandenlange voorbereidin gen en inspanningen dreig den in één klap voor niets te zijn geweest. Immers, de sneeuwval zou de grote spel breker geworden kunnen zijn bij de opvoering van Verdi's opera Ernani door de West-Nederlandse Opera stichting. Maar Coen Rui venkamp en de zijnen heb ben vele vrienden en die lie ten blijken wat echte vrien den waard zijn: de PWA- zaal was redelijk goed bezet. Nu had de stichting dan ook niet nagelaten aan de weg te timmeren, op talrijke plaat- Opvoering van de opera Ernani van Verdi door West-Nederlandse Operastichting met medewerking van het Verdikoor en het A'dams Promenadeorkest. Leiding en re gie Coen Ruivenkamp. PWA-zaal. sen in Den Haag zag men het peinzende hoofd van Ruivenkamp afgebeeld. Hij dient het fenomeen opera al jaren, startte in 1950 het Verdikoor, dat via Haagse Lekenopera en Haagse Volksopera uitgroeide tot West-Nederlandse Opera stichting. Met Ernani schreef Verdi zijn eerste nationale succes. Het is het verhaal van Elvi ra die de harten heeft ge wonnen van Ernani, van Don de Silva en van nie mand minder dan de koning van Spanje. Een verhaal van liefde, wraak en dood, 't loopt eigenlijk voor iedereen slecht af. Zo n drama is een kolfje naar de hand van Rui venkamp, die een dergelijke opera neerzet met gloed, be zetenheid, Italiaanse uitbun digheid en niet te remmen enthousiasme. Met die geest drift inspireert hij het koor, dat prachtig was aangekleed, het zgn. Amsterdamse Pro menadeorkest dat zich dap per weerde en de solisten die wis en waarachtig voor hun taak berekend waren. Bra- vo's en opendoekjes voor Nick Dumont als gloedvolle Ernani, Jacqueline de Quail- le als dramatische Elvira. Chris de Moor als bewogen De Silva en Anton Haeck als waardige koning. Hoe glad het buiten ook was, Ruiven kamp waagde zich niet op glad ijs maar kon zijn taak uitstekend aan. ADR. HAGER Willem Brons verfijnd en stijlvol Concert op de zondagochtend in Di- ligentia door de pianist Willem Brons. Werk van Scarlatti, Beetho ven, Schumann en Debussy. Alvorens met zijn recital te be ginnen vroeg Willem Brons zich af of het bij koffieconcer ten in Den Haag wel gewoonte was dat uitvoerenden zelf uit leg gaven. Was het maar waar. Meestal blijft het bij een op somming op papier, zo nu en dan ondersteund door een uit treksel uit een naslagwerk. Het aardige van zo'n toelich ting is namelijk dat de musicus daarin voor en vooral over zichzelf spreekt. Dat geldt in elk geval voor de pianist Wil lem Brons. De wijze waarop hij zich presenteert, mag dan wat onhandig zijn, zij is hoe dan ook niet gemanireerd. In tegendeel zelfs, want zo waar achtig en introvert als zijn vertolkingen zijn, zo eerlijk spreekt hij over muziek. Op die manier is Beethovens sona te Opus 31 nr. 2 al bijvoorbaat een belevenis. Brons legt daar in namelijk niet de nadruk op het uitdagend stormachtige, virtuoze en dus alledaagse ap- plomb van dit werk, maar - in overeenstemming met zijn aard - op het zangerige, op de zuiver muzikale intenties. Hij vertelt echt van een interne betoogtrant die leidt naar een, inderdaad, onklassieke en ta melijk navrant klinkende mo noloog, een recitatief, en be sluit met een sprankelende di aloog. Nu kan men twisten over de manier waarop met name de climax in het Alle gretto, het laatste deel van deze Beethoven-sonate, is uit gewerkt. Dan is er immers sprake van een aaneenschake ling van bruisende en parelen de passages. Maar, nogmaals, daar ligt de nadruk niet. Brons' visie is niet dwingend maar uitnodigend. Ik kan mij dan ook voorstellen hoe hij zijn leerlingen aan het Am sterdamse Sweelinck Conser vatorium bij zijn verfijnde en stijlvolle spel betrekt. Zo on weerstaanbaar als hij dan is, zo beminnelijk is hij ook in de zaal. Verreweg het beste van zijn spel geeft Brons mijns in ziens in werk van niet zo'n omvangrijke spanwijdte, zoals de laatst voltooide compositie van Schumann, „Gesange der Frühe", „Masques" van De bussy of die b-klein Sonate van Scarlatti. Hoe sierlijk en intens muzikaal zijn dan niet de op- en neerwaards bewe gende melodische lijnen. LUC. KNÖDLER Franse filmprijs voor „De Lift" AVORIAZ De Nederlandse film „De Lift" van Dick Maas heeft de grote prijs van het 12e „fantastique" filmfestival van Avoriaz gekregen. Een andere Nederlandse film „De Vierde Man" van Paul Verhoeven kreeg de speciale jury-prijs. De prijs van de kritiek is gegaan naar de Canadese film „Dead/ Zone" van David Cronenberg. Die film won ook de Hitc- hkock-prijs en „de Gouden Antenne". (Vervolg van voorpagina) ACAPULCO Johnny Weissmuller, de 79-jarige voormalige acteur en olympisch zwemkampioen, zal zondag in Acapulco worden begraven, waar hij sinds drie jaar woonde. Amerikaan van Oostenrijkse af komst, werd Weissmuller in 1904 in Winbar (Pennsyl vania) geboren. Na zijn zwemcarrière speelde hij tussen 1932 en 1950 in 19 Tarzan-films. Johnny Weissmuller zal voor het grote publiek altijd dè Tarzan van het wit te doek blijven, al was hij beslist niet de eerste die deze jungleheld gestalte gaf en kwamen er tot nog toe zes anderen na hem. 3» f Reeds in 1918, vier jaar na het verschijnen van het eerste verhaal over de Engelse lord die in het oerwoud werd opge voed door apen, kreeg de schepping van Edgar Rice Burroughs zijn eerste verfil ming met Elmo Lincoln in de titelrol en Enid Markey als Jane, nog in het zelfde jaar ge volgd door „Romance of Tar zan" met dezelfde rolbezetting. In 1920 volgde „Return of Tar zan" met Gene Polar en Karla Schramm terwijl er ook een seriefilm „Son of Tarzan" werd gemaakt met Kamuela C. Searle in de titelrol en P. Dempsey Tabier als Tarzan se nior. Een jaar later keerde Elmo Lincoln weer terug eveneens in een seriefilm zeer toepasselijk „De avonturen van Tarzan" getiteld. Daarna kreeg de oerwoudheid zes jaren rust van de grote filmbazen, maar in 1927 was hij weer in de bioscoop te zien in „Tarzan en de gouden leeuw" met James Pierce en Dorothy Dunbar. Nog twee se riefilms volgden „Tarzan the mighty" en in 1930 „Tarzan the tiger" met Frank Merrill in de titelrol zonder Jane, voordat de Olympische zwem kampioen Weissmuller aan de beurt was. Me Tarzan, you Jane Wat maakte Johnny Weiss muller tot de Tarzan van het witte doek, die al zijn voorgan gers zou doen vergeten? Dat was natuurlijk in de eerste plaats de geluidsfilm, waar door je de held kon horen gil len terwijl hij van boom tot boom slingerde. In de tweede plaats was het de zorg, die Me tro Goldwyn Mayer aan de productie besteedde compleet met olifantenkerkhof en een van zijn lieftalligste sterretjes Maureen O' Sullivan in de rol van Jane. Zij zou het tien jaar en zes films lang met haar oer woudheid uithouden en toen zij zich na haar huwelijk met regisseur John Farrow terug trok om vele kinderen waaronder Mia en Tisa te krijgen verloor MGM prompt de belangstelling voor de serie, waarna Weissmuller onder producent Sol Lesser bij RKO zijn Tarzan-geluk verder mocht beproeven. Twee films lang zonder Jane, die door de slimme scenarioschrijvers naar Engeland op familiebezoek was gestuurd om in de derde film in de vorm van Brenda Joyce weer terug te keren! Weissmullers debuut MGM had de titel „Tarzan of the apes" veranderd in „Tarzan the ape man" stelde hogere eisen aan zijn athletische kwa liteiten dan aan zijn acteerta lent. Zijn dialoog beperkte zich tot de legendarische woorden „Me Tarzan, you Jane". Twee jaar later, in 1934, was al hij heel wat spraakzamer gewor den in „Tarzan and his mate", een film die in Nederland on- Johnny Weissmuller in zijn grote Tarzanjaren, met Maureen O'Hara als Jane en Johnny Sheffield als kleine Boy. middellijk de filmkeuring voor grote problemen stelde. Jane's garderobe was versleten en ook zij was nu gehuld in een dierenvel, te krap naar de mening van onze censuur. In „Tarzan escapes" uit 1936 zat zij wat ruimer „in het vel", terwijl in de lop de eenvoudige boom waar Tarzan placht te wonen nu een fraaie bovenwo ning met waranda was ge bouwd. Kleine Boy Het werd echter tijd dat er ook eens gezinsuitbreiding kwam, maar omdat de producenten het voor het grote publiek heel kuis wilden houden, heette de volgende film „Tarzan finds a son" omdat de kleine Boy ge speeld, door Johnny Sheffield, net als Tarzan een vondeling was, de enige overlevende van een vliegramp. In 1941 volgde „Tarzan's se cret treasure", gevolgd in 1942 door „Tarzan's New York ad- venture" waarin de oerwoud heid te kampen kreeg met het leven in een wereldstad. Dat betekende tevens het ein de van de serie met Maureen O'Sullivan als Jane. Johnny Sheffield en de aap Cheeta bleven Weissmuller echter trouw en verhuisden mét hem naar RKO waar zij nog zes films zouden maken in twee jaar tijd. Dat tempo was zelfs voor onze stoere held te hoog en mede doordat ook de fantasie van de scenarioschrijvers uitgeput raakte het ging steeds óm een eerlijke geleerde die om de wetenschap te dienen het oerwoud introk, maar altijd een aantal boosaardige for tuinzoekers als gidsen om''zich heen had. die het op de schat ten van een onder Tarzan's be scherming staande volksstam hadden gemunt werden de films steeds slechter. Bovendien was Weissmuller te zwaar geworden om nog lan ger aan lianen van boom tot boom te slingeren en zo be landde hij bij de Columbia-stu dio's, die hem in het khaki sta ken als de strip-figuur Jungle Jim, een serie die alleen maar nog een stap terug voor onze kampioen betekende. Concurrentie Denk niet dat Weissmuller in zijn gloriejaren geen concur rentie had. In 1933 al trachtte Sol Lesser zich al van de Tar- zan-figuur meester te maken met „Tarzan the fearless" waarin een andere zwemkam pioen Larry „Buster" Crabbe de titelrol vervulde. Deze zou echter later zijn grootste triomfen vieren in de serie films rond Flash Gordon en Buck Rogers. In 1935 probeerde de kogelsto ter Herman Brix Olympisch kampioen in 1928 in Amster dam en onlangs nog te zien onder de naam Bruce Bennett in Nikolai van der Heyde's Laat de dokter maar schuiven Weissmuller uit zijn boom te verdringen met de seriefilm „Tarzan en de groene godin", terwijl in 1938 tienkamper Glenn Morris het eens in „Tarzan's revenge" mocht pro beren. Zijn tegenspeelster was de zwemkampioene Eleonor Holm, die naam maakte door dat zij wegens dronkenschap uit de Olympische ploeg werd gezet. Terwijl Weissmuller zich als Jungle Jim in zijn khaki-pak zat te verbijten, viel Lex Bar ker de eer te beurt de Tarzan- rol bij Lesser over te nemen. Maar de scenario's werden steeds slechter en de produc ties steeds goedkoper. Barker hield het vijf films uit en be landde toen via een aantal westerns in Fellini's „La dolce vita" en eindigde zijn carrière als Old Shatterhand in de in Joegoslavië opgenomen Karl May-verfilmingen. In 1973 vond men hem in New York dood op straat na een hartaan val. In 1955 viel Gordon Scott de eer te beurt de eerste Tarzan- in-kleur te mogen zijn. Ook hij hield dat vijf films vol, alvo rens als Romeinse krachtpat ser naar de „sandalen-wes tern" over te stappen. Een poging van MGM om nog eens groots van voren af te be ginnen liep schipbreuk op de weinig aantrekkelijke hoofd rolspeler Denny Miller en Jock Mahoney had met twee en Mike Henry met vier Tar- zan-vertolkingen konden evenmin het publiek bekoren. De televisie introduceerde Ron Eloy in een Tarzan-serie, die echter na twee jaar werd ge stopt. Sedert 1968 heeft de filmindu strie Tarzan met rust gelaten. Op één uitzondering na toen Picha een getekende hoofd film maakte over een oversex- te Tarzan onder de titel „Tar- zoon, shame of the jungle". Dat was de erven van de in 1950 overleden Edgar Rice Burroughs echter te bar en de naam Tarzoon moest uit de ti tel verdwijnen. Het commen taar bij deze film werd overi gens gesproken door...Johnny Weissmuller junior. De namen Weissmuller en Tarzan schij nen niet van elkaar los te den ken te zijn. OTTO MILC 'Zomer' van Edward Bond gaat over leven voor de dood en de wijze waarop dat wordt gedaan. De Engelse toneel schrijver laat daartoe vijf per sonages op het toneel een kor te periode in een zomer in Joegoslavië meemaken. Het zijn een Engelse en haar doch ter, een Joegoslavische moeder met haar zoon en een Duitser. De Joegoslavische, Marthe, is stervende. De Engelsen komen gewoonte getrouw naar het pension van de Joegoslavische. De moeder Publiekstheater: 'Zomer' van Ed ward Bond. Regie: Peter de Baan. Decor: Peter de Kimpe. Vertaling: Joost Sternheim. Met o.a. Annet Nieuwenhuyzen en Ton Lutz. Ko ninklijke Schouwburg, zondag 22 ja- Xenia woonde er voor de oor log als dochter van een ban kier en de Joegoslavische was haar dienstbode. De schrijver heeft in de beide ouderen de tegenstelling tussen kapitalis me en socialisme verwerkt. Het zou te veel ruimte kosten om exact uit te leggen, hoe dat gebeurt. Het is treffend dat Xenia nog steeds terugkomt naar haar voormalige ouder lijk huis en Marthe vriendelijk maar toch lichtelijk van uit de hoogte behandelt. Het is voor Marthe tergend, omdat Xenia haar in de Tweede wereldoor log van een executie heeft ge red. Een Duitser, toen daar ge stationeerd, ontmoet Xenia. Bond heeft hem ongetwijfeld opgebracht om een perspektief te bieden aan de visies van de beide vrouwen. Deze Duitser vertelt over de gruwelen zon der enige spijt. Tegen die achtergrond spelen de beide jongeren een merk waardige rol. Marthe„s zoon David is arts en spreekt deson danks net te afstandelijk over zijn moeders ziekte. Hij schrikt er ook niet van terug in de aanwezigheid van zijn moeder Ann, de dochter van Xenia, uit te nodigen met hem te vrij en. De vijandigheid tussen de beide moeders wordt door de jongeren koel en afstandelijk benaderd, alsof ze op het punt staan hun te berispen maar de onderwerpen, oorlog en poli tiek, te onbelangrijk vinden. Zelfs na de dood van Marthe duurt Davids verdriet nauwe lijks langer dan een ochtend. Het kind dat hij misschien met Ann heeft verwekt, is onder werp van zijn gesprek. Bond geeft hiermee de indruk dat de jongeren geen interesse hebben voor zaken die de ou deren bezighouden en hij doet dat in een boeiend stuk. Peter de Baan heeft het afstandelijk neergezet in een fraai decor van Peter de Kimpe. Ton Lutz speelt schitterend irritant als Duitser, Annet Nieuwenhuy zen fraai venijnig als Marthe. Xenia krijgt een drammerige vertolking door Ann Hase- kamp en David wordt overtui gend gebracht door Hugo Koolschijn. Slechts Antoinette Jelgersma als Ann kon mij nauwelijks bekoren: te naïef en vooral te gekunsteld ge speeld. PETER SNEL MUNCHEN - De West- duitse film- en tv-regis- seur Wolfgang Staudte is donderdag bij opnamen in Joegoslavië overleden. Hij is 77 jaar geworden. Staudte werd bij het ma ken van opnamen voor de ZDF-serie „Die andere Strasse" plotseling onwel. Staudte was voor Nederland belangrijk door zijn verfilming van Piet Bakkers boek „Ciske de Rat" in 1955. (De herverfil ming door Guido Pieters gaat binnenkort in première). In 1931 stond Staudte al op de Nederlandse planken in „De wonderdancing" met o.a. Fien de la Mar en Cor van de Lugt Melsert. Met de Nederlandse actrice Femke Boersma als schippersvrouw in de hoofdrol maakte hij voor de Duitse tv (de gedeeltelijk in ons land verfilmde) tv-sewrie „M.S.Franziska". Maar zijn grote naam kreeg Staudte door zijn hekeling van het „Deutsc- htum" en de restanten van de nazi-tijd in het Duitsland van na de oorlog in films als „Die Mörder sind unter uns" (in 1946, maar al in 1944 door hem geschreven), „Herrenpartie" en „Rosen für den Staatsan- walt". Staudte was daarmee de eerste Duitser die een poging deed, het nationaal-socialisti- sche verleden op film vast te leggen, hetgeen hem niet altijd in dank werd afgenomen. Staudte die een groot deel van de oorlog kon blijven filmen, onttrok zich niettemin aan het maken van nazi-propaganda films. In het bezette Berlijn van na de oorlog kreeg hij van de Amerikanen geen kans te filmen („voorlopig komen er geen Duitsers aan te pas"), de Russen keurden het idee van „Die Mörder sind unter uns" echter goeds, mits hij het einde veranderen: Een Duitse arts mocht geen andere Duitser - een zeer foute officier - neer schieten omdat er dan mis schien in Duitsland zelf een bloedbad zou ontstaan. Staudte bleef daarna in de DDR en bouwde daar zijn reputatie op van lastig mens en politiek geëngageerd moralist („Die Rotation" en Heinrich Manns „Der Undertan"). In 1956 komt Staudte uit de DDR naar West-Berlijn. Sinds dien maakte hij eerst nog films met een politieke ondertoon, die het grote publiek niet erg gunstig ontvangt: „Kirmes" (1960) over de laatste oorlogs dagen ergens in de Eifel, „Herrenpartie" (1964) over doorsnee-Duitsers die op va kantie in Joegoslavië vrouwen ontmoeten, wier mannen in de oorlog door de SS zijn doodge schoten. Daarna satirische films, en sinds 1970 vooral tv- werk: Bijdragen aan de mis daadseries „Der Kommissar" en „Tatort", Hans Fallada's „Der eiserne Gustav" in zeven delen en in 1981 voor het ZDF de 13-delige familieserie „Die Pawlaks". B.J. KATHERINE Twee hoofdindrukken namen wij mee na het beluisteren van het 4de abonnementsconcert van het Concertgebouworkest onder Haitink, zaterdagavond in de PWA-zaal. De eerste was het - wederom - moeten con stateren hoe weinig geschikt de PWA-zaal is voor muziek uitvoeringen en de tweede - schijnbaar tegenstrijdig - welk een klankweelde het Concert gebouworkest kan ontwikke len. Dit alles betrof dan aller eerst Haydn's Symphonie Con certante in Bes op. 84, waarin Jaap van Zweden, viool; Harro Ruysenaars, cello; Jan Spronk, klarinet en Brian Pollard, fa got, de solopartijen speelden. En toen hoorde men duidelijk, hoe gering de draagkracht van de strijkers bleek - een beves tiging van het feit. dat viool- en cellosolisten in deze zaal nooit helemaal tot hun recht kunnen komen. Daardoor kwamen ook in dit Concertgebouworkest onder Ber nard Haitink. Solisten: Jaap van Zweden, viool; Harro Ruysenaars, cello; Jan Spronk, klarinet en Brian Pollard, fagot. PWA-zaal Ned. Con gresgebouw. solokwartet de verhoudingen scheef te liggen. Overigens - een kostelijke muziek, deze concertante symfonie uit 1792, geschreven voor Haydn's Lon- dense vrienden. Deed de fina le niet even aan Mozart den ken? In Bruckner's Zesde Symfonie liet Haitink een bij na overdadige klankweelde opbloeien. Daar speelde dit fa meuze orkest op topkracht, met zo'n extra volle inzet van de strijkers dat men bijna de slechte akoestiek vergat, ware het niet. dat de volle blazers klank (het slot!) zonder enige nagalm onmiddellijk verstom de en de dun geïnstrumenteer de passages vrijwel wegvielen. Haitink's benadering van deze weinig gespeelde Bruckner- symfonie toonde een volledig opgaan in de wereld achter de noten, in het intense gevoels leven van deze muziek, waar door er bijna dramatische ver langzamingen konden voorko men, met name in het indruk wekkende Adagio. Alle res pect voor de zorgvuldige, tot in de details afgewogen uit voering. NOES KOKEE Nog eens Katherine Hej£ Ze is als jong meisje dezeP te zien in „Chris# Strong", als 74-jarige is j het woord in het blad „J Home Journal". Over feL me. Past aardig, nu het L nistische Cinemien die*r „Christopher Strong" ivf roulatie brengt. Kaw Hepburn kwam uit eer» gegoed milieu, had een nfc die haar best deed voorjj wenemancipatie en vroir stemrecht: „Ik vraag rar eens af wat mijn moeder moderne vrouwen gedack hebben. Ze zou, net als ijl den dat ze vaak tegen dt( keerde boom staan te bL Door mannen te willen zk heb geen geduld met vrf die banen willen die mV beter doen, omdat ze nt( maal veel sterker zijn. j het geen tijd dat we crAL, dat vrouwen bepaalde r schappen niet hebben. I\B' als mannen een aantal r schappen niet hebben?*1 aardige tekst in het licft] Katherine's rol in „Ch\ ii JULIE Julie Andrews is c/oT American -Language-Heh Association gekozen vrouw met de mooiste s stem. Ze spreekt haar inderdaad even vlekker ze er uitziet. Vandaar schijnlijk dat je Julie's sc gen komt in de vliegtuig..' British Airways. Wad fluistert er bij BA in C dat het de hoogfste tijdl uw veiligheidsgordels snoeren en alsjeblieft 'r houden met roken? Juis9 Andrews. 1 1 BERT J/ei i n CARY f 4 A- Wolfgang Staudte: eerste Duitse regisseur die nazi-tijd en de gevolgen vastlegde. Cary Grant vierde enJL gen geleden zijn ta verjaardag. Samen nif1( enige kind. de 17-jarige fer uit zijn huwelijk mfo Cannon, en met zijn? vrouw, Barbara. Gr ar,'', in 1966 op met filmen f" Walk don 't run en v. kenman: Hij is comï van MGM-United Ari" cosmetica-firma Fa bei MGM-Grand Hotel in gas en de renbaan vaijg wood Park. Verder is i tor van het Kennedy en de Stichting PrinseL „Ik ben blij dat ik hr gehaald heb" meldde C zijn verjaardag. Hij ispr dels weer actief gPr voor zijn geboorteland'! land. In Los Angeled} hem de complete Britie kolonie gemobiliseerd IS in te zamelen voor dsr athleten die er tijójk Olympische Spelen in e/ gel es actief gaan f'u Grant heeft altijd gdai geld kunnen omgaan. 0 roemdste huwelijk t Barbara Hutton, de er,Z€ van de Wool worth -ml Dat huwelijk had de 0/ Cash and Cary". JL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8