Toekomstmuziek van Victor
Wentinck vol electronica
Lori Spee:
reeks van 16 concerten
door Nederland
Aantal luisteraars naar
Concertzender onbekend
brieven
van
lezers
ift Diana Ross aan New York
.NNEN VAN DEN DAM
IT 'GAT IN DE KOP'
^NST/SPORT
EcidoeSom<mt
DONDERDAG
19 JANUARI 1984 PAGINA 7
.J voor uitleen van kunst
inze parlementaire redactie)
1AAG Minister Brinkman (WVC)
e drie miljoen gulden die hij dit jaar
ovincies en gemeenten wil geven als
;e in de kosten van kunstuitleen, ver-
Volgens de berekeningen van de mi-
krijgt de provincie Gelderland het
voor de activiteiten, ruim 490.000 gul-
be provincie wordt gevolgd door de ge
le Amsterdam, die ruim 243.000 gulden
£et kan zien. Haarlem komt op een der-
aats in de verdeling met een kleine
j) gulden.
Saai krijgen ondermeer de volgende ge
len geld: Delft krijgt 15.000, Gouda
41.000, Den Haag ruim 96.000, Rot-
n ruim ƒ8000, Rijswijk ƒ800, Zoeter-
Leiden 1500 en Voorburg
PARTNER WIL POLYGRAM
AAN BANDEN LEGGEN
UTRECHT De platen- en muziekuitgeverij Polgram,
dochteronderneming van Philips en Siemens, mag plannen
om met het Amerikaanse bedrijf Warner Communications
te fuseren, niet doorzetten als de Nederlandse partner
Strengholts Uitgeversmaatschappij bv dat niet goed vindt.
Evenmin mag Polygram zijn belangen in de muziekuitge
verij verkopen zonder toestemming van Strengholt. Dat
eiste Strengholt gisteren op straffe van een dwangsom van
tien miljoen gulden voor de Utrechtse rechtbank.
Strengholt heeft volgens de raadsman van Polygram geen
enkele reden tot wantrouwen. „Voor een geding als dit is
het nodig dat er een belang geschonden is of dat er daar
voor een aantoonbare kans bestaat. In de dagvaarding van
Strengholt staat echter niet veel meer dan: „Je weet maar
nooit met die multinationals en we zullen wel weer achter
het net vissen". Daarvoor bestaat echter geen enkel be
wijs", zo betoogde hij. De uitspraak volgt op 1 februari.
Handschriften „even"gestolen
ENSCHEDE Twee prachtig versierde en zeer kostbare handschriften,
een uit de dertiende en een uit de vijftiende eeuw, ziin, naar eerst nu
bekend is geworden, „even" gestolen geweest uit het Rijksmuseum Twen-
the. De schrik bij het gedupeerde museum (de handschriften waren niet
verzekerd) duurde slechts kort, want een dag na de diefstal kon de En-
schedese politie de beide exemplaren terugbezorgen bij de directie van het
Rijksmuseum Twenthe. De diefstal werd ontdekt op vrijdag 23 december.
De beide handschriften lagen tentoongesteld onder een glazen koepel.
Naar men aanneemt is de diefstal gepleegd tijdens de bezoekuren, omdat
het eerste onderzoek geen sporen van een braak opleverde. Op die 23ste
december werd eenvoudig op een bepaald moment geconstateerd dat de
handschriften op onverklaarbare wijze uit de vitrine verdwenen waren.
Het merkwaardige was, dat de kostbare cultuurgoederen echter even
plotseling weer opdoken als ze verdwenen waren. Heeft de dader (hebben
de daders) spijt gekregen van zijn daad, heeft men zich kort na de diefstal
gerealiseerd wat voor schade men had aangericht? De politie heeft geen
notie waarom de handschriften reeds de andere dag keurig werden terug
bezorgd aan het politiebureau zelf. Waarna het speurwerk omtrent de
ware toedracht in het kader van de „prioriteitstelling" ook op het laagste
pitje werd gezet. Per slot van rekening waren de prachtige stukken terug
op de plaats waar ze hoorden: in het Rijksmuseum Twenthe.
Tijdschriften in
Hongarije achter Orwell
BOEDAPEST Twee Hongaarse literai
re tijdschriften hebben onlangs gepleit
voor de rehabilitatie van de Britse schrij
ver George Orwell en voor het publiceren
van zijn roman „1984". Het werk van Or
well is nog steeds verboden literatuur in
Hongarije. Het tijdschrift „Elet es Iroda-
lom" (Leven en Literatuur) wijdde een
hele pagina aan George Orwell, hoewel de
schrijver door de Sowjet-pers als een
„spion van de reactie" wordt afgeschil
derd. Het Hongaarse tijdschrift schrijft dat
Orwell onder andere „een grote solidari
teit met de arbeidersklasse ten toon
spreidde". Dit gezichtspunt wordt gedeeld
door een ander Hongaars tijdschrift, „Uj
Tukor" (Nieuwe Spiegel).
CLEEN Opvallend
opvallend. Zo zijn de
tiviteiten van Lori
ee (37) het best te om-
ïrijven. Zonder veel
imbarie er omheen
iuwt zij heel constant
rustig aan haar repu-
zonder een alles
irheersende carrière
te streven. ,,In het be-
[Xfi was dat wel anders",
vilt zij aan. „Ik kan heel
Deilijk nee zeggen te-
jn allerlei aanbiedin-
^■ak na mijn debuut in „Mu-
I Gallery" van Pim Jacobs
ngen niet alleen platen
maatschappijen aan de tele-
^Én, maar ook allerlei ande-
mensen. Daardoor deed ik
^fsnel een hoop andere, on-
^Fiiullige dingen die alles
et show maar niets met
uziek te maken hebben",
"'oen ik met „How many ti
es" een hitje scoorde kwam
lar nog een aantal verve
nde dingen bij. Er waren
ïn ook mensen die meen-
n om half drie 's nachts te
beten opbellen. Door de
(om hoorde je dan alleen
t nummer, dat keihard
ïrd afgespeeld. Ik heb me
|n wel afgevraagd waar ik
se bezig was".
Dotball team
uziek heeft haar altijd ge-
»kken. Toen zij nog Lori
esen heette en in het Ame-
„Niet als een
blik
hondevoer
rikaanse Oklahoma woonde,
hield zij zich daar al intensief
mee bezig. „Ik deed aan alle
revues op school mee. Dat
vond ik ontzettend leuk.
Toen ik tien jaar was heb ik
eens een soort minstreel
show gedaan en uiteraard
was ik ook één van die meis
jes die het school-football-
team aanmoedigde tijdens de
wedstrijden. Dat was écht
keihard. We oefenden voor
schooltijd; we begonnen om
zes uur 's ochtends. Als ik er
nu achteraf op terug kijk dan
had het wel een militaristisch
karakter, maar dat neemt
niet weg dat ik er erg veel
plezier aan beleefd heb".
„Als ik mijn ouders vertelde
dat ik later zangeres wilde
worden, dan moesten zij la
chen. Zij konden de dingen
die ik deed wel waarderen,
maar echt gestimuleerd heb
ben zij mij nooit. Dat had tot
gevolg dat ik zelf ook niet in
een carrière als zangeres ge
loofde".
„Tijdpns mijn highschool-pe-
riode dacht ik altijd dat ik
journaliste zou worden. Mijn
opa was de uitgever van een
plaatselijk dagblad in Okla
homa, „The Ardmoreitte"
heette het. Dat intrigeerde
mij ontzettend. Elke zater
dagavond ging ik in de druk
kerij kijken naar het druk
ken van de zondagseditie. Ik
vond dat fantastisch. Mijn
journalistieke ervaring is
nooit boven het schoolkran
tenniveau uitgestegen, omdat
de muziek mij toch dichter
aan het hart lag. Nadat ik
twee jaar universiteit had ge
daan, geloofde ik het wel en
ben gaan zingen".
Leuke tijd
Met een jazz-trio trok zij door
het immense land van Uncle
Sam om in clubs te spelen.
„Het was een ontzettend leu
ke tijd. We speelden gewoon
wat de mensen wilden horen.
Als er iemand uit het publiek
vroeg om een evergreen als
„Yellow Rose of Texas", dan
speelden we dat. Dat is echt
totaal het tegenovergestelde
van wat ik op een gegeven
moment hier in Nederland
deed, nadat m'n eerste elpee,
„Behind those eyes", was uit
gebracht".
„Ik ging met een orkestband
het land door om op allerlei
feestjes te spelen. Je bent dan
geen zangeres meer, maar
een gewone entertainer die
moet proberen om de zaak op
z'n kop te zetten. Elke keer
dezelfde nummers in dezelf
de volgorde, met dezelfde
teksten tussendoor. Na een
paar keer doe je zoiets hele
maal zonder gevoel".
„Zo'n orkestband is niet inte
ressant. Het vervlakt alle
maal zo snel: het is geen con
cert of optreden, het is puur
schnabbelwerk. Toen ik dat
een tijdje gedaan had en
merkte hoe het me begon te
gen te staan, ben ik er mee
gestopt. Ik wil muziek ma
ken, maar niet tegen elke
prijs. Dat is een principe dat
ik heb ingenomen. Je zult
mij ook niet in een spotje ho
ren zeggen: „Ik ben Lori
Spee en ik was mijn haren
met die shampoo". Dat is het
exploiteren van je naam, dat
heeft niets meer met muziek
te maken".
Hokjesgeest
Lori schrijft en componeert
haar muziek zelf. „In Ameri
ka speelde ik altijd nummers
van anderen, maar toen ik in
de delicatessenzaak stond ben
ik plotseling gewoon begon
nen zelf liedjes te maken. Dat
vond ik leuk om te doen, ge
woon zomaar. Toen ik later
ook een contract kreeg heb
ik gesteld dat ik mijn eigen
nummers schrijf en compo
neer. Dat geeft een extra di
mensie aan het vak. Bij het
schrijven en componeren ga
ik helemaal van mijzelf uit.
Mijn eigen gevoel, mijn eigen
smaak, mijn eigen ideeën,
mijn eigen stemming".
„Behind those eyes" was easy
listening muziek, terwijl mijn
derde LP duidelijk wat vlot
ter, wat meer popachtig
klinkt. Dat is iets. dat ik pas
constateerde, toen ik alle drie
LP's na elkaar afluisterde. In
het dagelijks leven, in mijn
karakter, ben ik ook zo ge-
Lori Spee: „Ik ben toch geen blik hondevoer?"
groeid. De verandering van
de muziek heeft alles te ma
ken met mijzelf en niets met
commercialiteit".
„We gaan nu proberen om de
derde LP, „Intuition", in
Duitsland en de Scandinavi
sche landen uit te brengen.
Dat vind ik natuurlijk ont
zettend leuk en spannend,
maar ik ga daar niet naar toe
om mezelf te verkopen. Ik
zie me al twee maanden lang
daar rondtrekken, van studio
naar studio en van club naar
discotheek, alleen maar om
succes te hebben. Volgens mij
heeft het weinig zin om jezelf
te verkopen. Sommige arties
ten zien zichzelf als het pro-
dukt, ik zie mijn muziek als
het produkt. Mijn muziek
moet zichzelf verkopen: ik ga
mezelf niet verkopen. Ik ben
toch geen blik hondevoer?"
Angst
Binnenkort start Lori een se
rie van zestien concerten in
schouwburgen, waarbij haar
heldere stem begeleid zal
worden door een live-orkest.
„Angst heb ik eigenlijk al
leen voor het eerste concert.
Niet alleen omdat het het
eerste is, maar ook omdat het
hier in Geleen in de schouw
burg is. Iedereen zegt altijd
dat een thuiswedstrijd het ge
makkelijkst is, maar ik denk
juist dat er thuis extra veel
van je verwacht wordt. Bo
vendien heeft iedereen hier
de kans om persoonlijk te re
ageren".
EDWIN BAKKER
Ondemocratisch
gedrag
Herrieschoppers hebben het
nodig gevonden de beëdiging
van nieuwe raadsleden in Al-
mere te verstoren met geweld.
De raadsleden zijn lid van de
Centrumpartij, een partij die is
toegelaten tot de verkiezingen.
Leuk of niet leuk. Veel leden
van de PPR en de PSP waren
onder de herrieschoppers, ter
wijl de PPR en de PSP een
verkiezingsafspraak willen
aangaan met de CPN, een par
tij waarvan je de democrati
sche gezindheid kan betwijfe
len. Fascisme is evenals com
munisme verwerpelijk en on
democratisch.
P. de Jong, DEN HAAG
Kerkbezoek
De Kerk staat momenteel
even wee in het middelpunt
van de belangstelling, mede
door de gehouden enquête. De
ontkerkelijking van de laatste
jaren is dan ook niet nieuw.
Het Humanistisch Verbond is
op deze materie ingesprongen
om het zgn. gat van nihilisme
op te vullen. Dit past dan ook
geheel in het kader van de
anti-christelijke climax.
De mentaliteitsverandering en
de deconfessionalisering zijn
de voornaamste oorzaken dat
de kerken minder bezocht
worden. Ook de grote ver
scheidenheid aan kerken in
ons land is bij een groot ge
deelte van de bevolking altijd
al een doorn in het oog ge
weest. En terecht!
Daarbij komt dat het oecume
nisch licht nooit is gaan bran
den, doch steeds een pover
brandend kaarslicht is geble
ven. Geen resulaat van de
reeks achter ons liggende ja
ren om naar huis te schrijven.
Geen wonder dat ook het
CDA met deze problematiek
worstelt.
Met een gezamenlijke zang-
dienst met Kerst en een cursus
over dit onderwerp per jaar
brengt men nog geen vlam
mend élan te weeg.
H. Buinings, DEN HAAG
)g niet veel", lijkt burgemeester Ed Koch van New
k te denken, wanneer hi'j de cheque bekijkt die zan-
es Diana Ross hem overhandigde voor het herstel
i de speelplaats in Central Park. Ross had daar per-
(nlijk 250.000 dollar voor over en met deze cheque
akte zij een belofte waar die zij had gedaan na een
teert in het park. Maar toen de cheque gisteren in het
neentehuis van New York werd overhandigd, leek
gemeester Koch daar niet van ondersteboven. Of hij
id het zielig voor Ross, zo'n heel bedrag.
IAAG Van donderdag 26 t/m zaterdag 28 januari speelt
en van den Dam" in het Theater aan de Haven in Sche
ien het stuk „Gat in de kop", een passiespel van Wolfgang
el, in de regie van Sam Bogaerts. In dit spel wordt een
a een nachtje doorzakken wakker, zonder zich te kunnen
eren wat tijdens zijn uitstapje is voorgevallen. Wanneer
Ier zijn bed een hem onbekende damesschoen aantreft en
richt wordt omgeroepen over een afschuwelijke moord op
ïge vrouw, van wie maar één schoen is gevonden, is zijn
rring compleet. Met gissingen, komische situaties, ver-
interpretaties en chaos ontrolt zich voor het oog van de
ïuwer een decadent wereldje. Begrippen als liefde,
schap en solidariteit bestaat niet meer en de enige ge-
rhappelijke noemer die de mensen hierin bindt heet ei-
ang. Hun wereldje steunt op bedrog, leugen en corruptie
dt in een kwalijk riekende geur van immoraliteit.
AMSTERDAM Als alle
Amsterdammers zouden zijn
voorgelicht over de program
ma's die de Concertzender in
de hoofdstad november vorig
jaar een week lang heeft uitge
zonden, zouden omgerekend
42.000 Amsterdammers naar
de uitzendingen hebben ge
luisterd. Het aantal mensen,
dat werkelijk heeft geluisterd,
is echter niet bekend gewor
den.
Dit zijn volgens de Stichting
Concertzender enige conclu
sies uit het luisteronderzoek
onder 582 Amsterdammers dat
het Instituut voor Sociale
Kommunikatie en Markton
derzoek (ISK) voor, tijdens en
na de uitzendingen heeft ge
houden. De programma's wer
den 's avonds van 18.45 uur tot
middernacht via de kabel uit
gezonden.
De resultaten van het onder
zoek werden gistermiddag be-
kend gemaakt tijdens een bij
eenkomst in het Amsterdamse
muziekcentrum De IJsbreker,
vanwaar de programma's van
7 tot en met 13 november wer
den verzorgd. Op die bijeen
komst maakte de Concertzen
der tevens plannen tot eind
1984 bekend.
Het ISK bezocht voor de uit
zendingen 207 mensen en
lichtte ze door middel van een
boekje voor. Daarvan zei na
afloop 19 procent te hebben
geluisterd. Omgerekend op
een bevolking van 700.000
mensen zouden in dat geval
140.000 mensen de zender heb
ben beluisterd. Dat lijkt ISK
teveel. Volgens een IS-
K-woordvoerder is het beter
de vuistregel te hanteren dat
één derde (ongeveer 42.000
mensen) als reeel kan worden
aangemerkt.
Met toestemming van minister
Brinkman van Welzijn, Volks
gezondheid en Cultuur zond
de Concertzender een week
lang „serieuze muziek" uit, dat
wil zeggen onder meer klassie
ke muziek, jazz, geïmprovi
seerde en volksmuziek.
Uiteindelijk wil de Concert-
zender in Amsterdam en om
streken 24 uur per dag en ze
ven dagen per week serieuze
muziek in stereo via ether en
kabel presenteren.
Volgens de onderzoekers voor
ziet uitzending 's avonds van
20.00 tot 23.00 uur in de groot
ste behoefte. Daarop volgen 's
morgens van 7 tot 12 uur en 's
middag van 12.00 tot 17.00 uur.
Binnen de huidige wetgeving
konden de programma's van
de Concertzender alleen op de
kabel worden gevolgd. Bijna
één op de drie voorgelichte
Amsterdammers had de pro
gramma's ook graag via de
ether ontvangen, dus in de
auto en met draagbare radio's.
DEN HAAG Victor
Wentinck, 35-jarige Haag
se componist, heeft Lo-
chem gevonden als de
plaats waar hij zaterdag
zijn „Discours voor elec-
tronische klanken en pro
jecties" kan vertonen.
„Als een soort try-out te
beschouwen, voor het
werk naar Italië gaat,
Cannes en Parijs". Zijn
composities worden „toe
komstmuziek" genoemd,
al zullen hedendaagse
componisten tegenwerpen
dat deze muziek allang
niets meer met de toe
komst te maken heeft.
Wentinck: „De Haagse
Vrije academie is al jaren
een vergaarbak van com
ponisten van dit soort mu
ziek, gegroepeerd rond
Michel Waisvisz. En na
1968 heb ik zelf een gere
gelde produktie".
Opvallend druk doet Wen
tinck er niet over. De voorma
lige leraar compositie electro-
nische muziek aan het Haags
Koninklijk Conservatorium
moet er aan gewend zijn, dat
hedendaagse electronische
muziek niet in de oren van
een groot publiek kan worden
gegoten. Maar hij is wel bereid
zijn werk steeds opnieuw ge
duldig uit te leggen.
„Voor de muziek zoals die in
zijn oervorm werd gemaakt,
werden hout- en metaalbewer
kers ingeschakeld. Zij maak
ten de instrumenten waardoor
de muziek in vaste banen kon
worden gelegd, hanteerbaar
werd gemaakt. Een viool
(hout) kun je stemmen, een
zilveren dwarsfluit heeft zijn
vaste tonen. Daar hebben mu
sici, componisten, eeuwen ge
bruik van gemaakt. Nu is daar
de electronica bijgekomen,
waardoor een nieuwe muziek
cultuur kon ontstaan. Heel
eenvoudig, zoals je electronica
als natuurkracht in de muziek
kunt trekken".
In feite maakt de componist
van electronische (toekomst-
?)muziek gebruik van dezelfde
factoren als zijn componeren
de voorgangers: tijdsduur (me
tronoom), frequentie (noten
schrift), timbre (soort instru
ment) en amplitude (sterkte
van het geluid). Maar de ge
bruikelijke schrijfwijze van
noten en rusten binnen vaste
maten op vijf lijntjes heeft hij
verlaten. Hij zet generatoren
als toonbronnen in werking,
waarvan het resultaat over
eenkomt met hetgeen hij in
zijn hoofd had en dat hoorbaar
wilde maken.
Victor Wentinck: „Die heel
moderne muziek kan agressief
klinken, omdat het geluid re
latief kaal en onbekend is.
Maar daar wordt aan gewerkt
en voor de rest is het een
kwestie van wennen. Wie mu
ziek beluistert die gisteren is
geschreven, zal er in het begin
wat moeite mee hebben. Maar
wie wat vaker luistert, zal heel
spoedig beginnen te herken
nen en dan is de overeen
komst met de oudere muziek
heel groot geworden. We heb
ben een aardige ewrvaring
met Radio Amsterdam. We
zonden een bepaald stuk he
dendaagse muziek vijf keer uit
en toen kwamen de telefoon
tjes: wat het was en of het niet
wat vaker kon worden uitge
zonden. Dat krijg je niet, als
het niet aanspreekt
Steeds anders
Het draaiboek van werk van
Wentinck geeft uitvoerenden
veel vrijheden. Omdat hij niet
noteert in het exact aangege
ven notenschrift, maar in
symbolen met relatieven als
hoger of een beetje lager, lager
en korter, sterker en zwakker
en niet wordt uitgegaan van
toonsoorten en beginhoogten,
kan iedere uitvoerende er zijn
eigen gang mee gaan.
Wentinck: „Het is juist dat niet
één uitvoering exact gelijk is
aan de ander. Maar omdat de
uitvoerende zich aan aanwij
zingen moet houden, zullen
sfeer en structuur gelijk blij
ven. Spanning en ontspanning
zitten complex inelkaar, maar
steeds volgens het draaiboek".
Met zijn Discours geeft Wen
tinck zijn visie op de sociale
strijd rond de industriële revo
lutie. Met zijn muziek, maar
ook met projectie van herken-
.bare beelden, talloze dia's.
Over electronische muziek uit
luidsprekers is al vaker ge
schreven dat het zo'n kille be
doening was, omdat alleen stil
te luisteren viel naar muziek
uit nogal statische luidspre
kers, via erg veel draadjes ver
bonden aan electronische ap
paratuur. Maar met lichtbeel
den wordt de zaak al een stuk
levendiger.
sportprogramma
ZATERDAG
BASKETBAL
Heren eredivisie: Landlust-Rotter-
dam Zuid. Leiden-Werkendam,
Noordkop-Orca's. Weert-Haaksber-
gen. Eerste divisie B: Blue Eagles-
Rowic, BOB-Voorne, Voorburg-DAS.
Leiden Lions-Green Eagles. Dames
eredivisie: Amstelveen-Rotterdam
Zuid, Jolly Jumpers-Noordkop, Voor
burg-Hoofddorp. Den Bosch-Land-
lust, BOB-Zeemacht.
TAFELTENNIS
Heren eredivisie: Middelburg-Alk
maar, TT Amsterdam-Valkenswaard,
De Veluwe-Scylla. Eerste divisie:
Avanti-Sjaardema, JCV-Odion, TT
Amsterdam 2-Shot. Tweede divisie
A: LUTO-De Veluwe 2. Quick '32-
NOAD 2, Scylla 2-Onkyo. Dames ere
divisie: Avanti-Amsterdam '78, Ko-
ningslust-Torenstad. TT Amsterdam-'
Vice Versa. Eerste divisie: Middel-
burg-Megacles, Hoonhorst-Alkmaar,
Treffers-Scylla.
VOLLEYBAL
Heren eredivisie: Zaan '69-AMVJ.'
Voorburg-Geldrop. Brevok-Maas-
tricht, VVC-Animo, Orion-Lycurgus,!
Martinus-Reflex. Eerste divisie A:-
Sudosa-DAK. EAW-SOS/DPC.-
PVC/Blokkeer-Verdan, SSS-Dynamo,
Ovra-Molenwiek. Martinus 2-The
Smash. B: Tornado-P P, Broleco-j
Nijmegen. Valbovol-Zevenhuizen,
VCH-DOS, Polaris-Udenhout, Radius-?
VCS. Dames eredivisie: Set Up '65--
AMVJ. Voorburg-Sudosa. DVC-VVC,"
Dynamo-Valbovol, Orion-VCH. Marti-.
nus-Oikos. Eerste divisie B: Hulst-P:
P, Longa '59-Voorburg 2, Were Di-*
Berkel, VCH 2-DOS, SVV-Haag '68.:
VCE-Sarto.
ZAALKORFBAL
Hoofdklasse A: Samos-KVS. B: LDO-
PKC. Overgangsklasse A: De Drie
hoek-Vriendenschaar. HKC (H)-DWA,
VEO-Dalto. OVVO-Pernix. C: DTV-
DKOD. D: Trekvogels-Rust Roest.
ZONDAG
RUGBY
Ereklasse: Castricum-AAC, DSRC-.
West Friesland. RCH-LSRG. NFC-TeJ
Werve. DIOK-HRC. Promotieklasse
Noord: OIOK 2-Ascrum. Delft '74-"t
Gooi. Be Quick-Haarlem, USRS-RRC.
Zuid: URC-HRC 2. Thor-KMD, RSRC-
Oemoemenoe, REL-RRC.
TAFELTENNIS
Heren eredivisie: Scylla-Middelburg.
Alkmaar-TT Amsterdam, Valkens-
waard-De Veluwe. Dames eredivisie:
Vice Versa-Avanti, Amsterdam '78^
Konlngslust, Torenstad-TT Amster-
ZAALHANDBAL
Dames eredivisie: Swift A-Niloc,
Quintus-SEW. Sittardla DVO-Hellas,
Quick '20-PSV, Ookmeer-Swift R.
Eerste divisie A: Enscheda-Treffers,
E O-DSVD, HMS-BDC. V K-Fore-
holte, Slotervaart-Wings. B: DES-Her-
cules. lason-ESCA, V L-Hellas 2.
Oranje Wit-Mosam, Animo-Loreal.
ZAALKORFBAL
Hoofdklasse A: Deetos-SCO, Archi-
pel-DOS '46. Allen Weerbaar-LUTO.
B: Ons Eibernest-Blauw Wit, PAMS-
Fides Pacta. Fortuna-Rohda. Over
gangsklasse C: Westerkwartier-HKV,
AKC-Steeds Hooger. BEP-Groen
Geel. D: OEC-Die Haghe, DETO-SDO,
PSV-Ready.
Zondagvoetbal
Hoofdklasse A: VUC-AFC'34. AFC-
Unitas, Zeeburgia-DHC, EDO-Xerxes,
CVV-Elinkwijk, Blauw Wit-Wilhelmus,
RCH-DWV.
Hoofdklasse B: De Bataven-WKE,
Quick '20-Achilles '29. Appingedam-
Zwolsche Boys, Enschede-ROHDA, t
De Treffers-Leones, Rheden-Drach-
ten.
Hoofdklasse C: DESK-Geldrop. Wil-
helmina '08-Venray, Caesar-Rood Wit
(W), TOP-Longa, Hapert-VoerendaaL
Eerste klasse A: Aalsmeer-SDW,
Lugdunum-Stormvogels. DCG-Hilver-
sum, JOS-RKAVIC. SEW-Rooden-
burg. Rood Wit (A)-De Spartaan,
DWS-DRC.
Eerste klasse B: Nieuwenhoorn-
VIOS. HION-ADO. Papendrecht-RVC,
Spartaan '20-Sliedrecht, Hermes-
DVS-Westlandia, HOV-Oud Beijer-
Tweede klasse A: SJC-GSV. Blauw
Zwart-Gouda. LENS-FC Lisse. Olym-
pia-UVS, VELO-Hellevoetsluis, Al-
phense Boys-Verburch.
Derde klasse A: Quick-WSB. BTC-
GDS. Tonegido-UDO. Celeritas»
Schipluiden. DOCOS-HVV, LFC-
RKDEO.
Derde klasse B: Scheveningen-Rijs-
wijk, Oliveo-HS-Texax/DHB, Leoni-
das-HMSH, Delfia-Laakkwartier,
DHL-Den Hoorn. RAVA-VOC.
Vierde klasse A: Alkmania-DOSR.
Foreholte-Hillegom, LDWS-Alphen,
Altior-ROAC '79. ASC-VTL, Van Nis-!
pen-Teijlingen.
Vierde klasse B: Bernardus-HBS,
SJZ-VVP, SVLV-ODB, DSO-RKSVM.;
Cromvliet-Randstad Sport, PDK-'
Meerburg.
Vierde klasse C: Vredenburch-SMV.
De Postduiven-Hoek v. Holland,
WCR-Wlppolder. Hillegersberg-DWO.
Alblasserdam-Alexandria '66, Oranje-
plein-GDA.
Vierde klasse D: TOGB-Spoorwljk.
SVDP-DONK, BEC-Delft. BMT-St.
Volharden. CKC-Voorburg, Quick
Steps-VCS.
Res. 1e klasse: UVS 2-Nieuwenhoorn
2. Papendrecht 2-CVV 2. RKAVV 2-
Excelsior '20/2, Xerxes 2-De Mus-
schen 2. DHC 2-Neptunus 2, Unltas
2-Westlandia 2
Res. 2e klasse A: Wilhelmus 2-VUC
2, Blauw Zwart 2-VELO 2. LENS 2-
DHL 2. Lugdunum 2-Verburch 2, RVC
2-Roodenburg 2. ADO 2-SJC 2.
Res. 3e klasse A: Lugdunum 3-
RKDEO 2. VCS 2-ADO 3. Rooden-
burg 3-DOSR 2. DSO 2-VIOS 2. Ar
chipel 2-HVV 2, Wassenaar 2-Blauw
Zwart 3.
Res. 3e klasse B: VOC 2-Quick 2.
Westlandia 3-GDS 2. DWO 2-CKC 2.
Delfia 2-DHC 3. UNIO 2-Schevenin-
gen 2. Alphense Boys 2-VEP 2.
Res. 4e klasse A: Vredenburch 2-
ROAC '79/2. VVSB 2-LFC 2. UVS 3-
Alphen 2. FC Lisse 2-RVC 3. DOCOS
2-Altior 2. ASC 2-Tonegido 2.
Res. 4e klasse B: VUC 3-HBS 2.
Quick 3-ODB 2. De Postduiven 2-DO-
COS 3. GDA 2-Laakkwartier 2, Crom-
vliet 2-Westerkwartier 2, RAVA 2-
Rljswijk 2.
Res. 4e klasse C: Olympla 3-Qulck 4.
Ollveo 2-Voorburg 2. HMSH 2-SV
Den Hoorn 2. Laakkwartier 3-RKAW
3. VUC 4-GDA 3. Gouda 2-VCS 3
Res. 4e klasse D: DONK 2-Woerden
2. Nieuwerkerk 2-Groenewea 2.
Nieuwkoop 2-Moordrecht 2. WSE 2-
Haastrecht 2, GSV 2-Lekkerkerk 2.
Regionale jeugd
Klasse A-1: Feyenoord-Sparta, ADO-
FC Lisse. Quick Boys-RIjswijk, Rood-
enburg-Qulck. VUC-Katwijk, UVS-
Xerxes.
Klasse A-2: DFC-Olympia, De Mua-
schen-HOV. ZwIjndrecht-RVC. SVV-
RKAVV, Unltas-Excelslor, DHC-Pa-
endrecht.
lasse B-1: Sparta-Feyenoord, ARC-
UVS. Excelsior-DSO. RKAVV-Rood-
enburg, RVC-Quick Boys. Overmaas-
ADO.
Klasse B-2: Olympia-VEP. Xerxes-
DHC. Spijkenlsse-Sliedrecht. Alblas-
serdam-VVSB, HOV-Floreant. Zwijn-
drecht-VUC.