TAFEL „Naar de kerk gaan is toch een feest!" Paus wil Sovjet-Unie en Amerika terug naar onderhandelingstafel kerk wereld ACHTERGROND £etdóc(3oivuütF MAANDAG 16 JANUARI 1984 PAG? m es 'i>E ,ER IS GEEN DAG TE VERLIEZEN' Paus Johannes Paulus II heeft Rusland en Amerika, enkele dagen voor hun ont moeting in Stockholm, opge roepen de onderhandelingen over de vermindering van het aantal nucleaire wapens onmiddellijk te hervatten. „Er is geen dag te verliezen. We zijn er van overtuigd, dat er op beide partijen een zwa re plicht rust. En als er een zich aan de noodzaak van dergelijke onderhandelingen wil onttrekken, zal hij daar voor de verantwoordelijk heid moeten aanvaarden te genover de mensheid en te genover de geschiedenis". Deze woorden vormden het centrale punt in de redevoe ring die de paus zaterdagoch tend voor het diplomatieke corps in het Vaticaan heeft gehouden. De diplomaten die bij de Heilige Stoel geaccredi teerd zijn ontmoeten de paus deze tijd van het jaar om nieuwjaarswensen uit te wis selen. De paus maakt altijd van de gelegenheid gebruik zijn visie te geven op de toe stand in de wereld. De wereld nu wordt ernstig bedreigd door spanningen tussen Oost en West, zo vindt de paus (die Amerika en Rus land niet met name noemde).. De paus maakt in dit ver band onderscheid tussen de betrokken landen en hun be volkingen: terwijl de landen in kwestie steeds meer eco nomische en militaire macht vergaren, „voelen de betrok ken volkeren zich ongerust en zelfs angstig. Wij ontvan gen daar voortdurend de ge tuigenis van, vooral door middel van de verschillende episcopaten". De paus is ook bezorgd over de situatie in Centraal- Ame rika, in de Libanon, in Af ghanistan, in Cambodja, en in verschillende delen van Afrika. De paus dringt aan op onafhankelijkheid voor Namibië en op een vaderland voor de Palestijnen. Dit laat ste „is voor ons altijd een voorwaarde geweest voor vrede en gerechtigheid in het zo geteisterde Midden-Oos ten, mits tegelijkertijd de vei ligheid van alle volkeren daar, inclusief die van Israël, wordt gegarandeerd". De paus veroordeelde scherp de schendingen van de men senrechten die steeds meer worden toegepast wanneer binnen bepaalde landen con flicten ontstaan. Marteling, het laten verdwijnen en ver bannen van tegenstanders, executies na haastige proces sen, dat alles vindt de paus staten die zichzelf respecte ren onwaardig. „Men kan zich afvragen of de interna tionale gemeenschap waar van die staten de beginselen en de handvesten toch heb ben aanvaard, deze schendin gen niet méér kan aanklagen of daar niets tegen kan doen". De internationale gemeen schap moet zich volgens de paus ook méér doen gelden als het gaat om het overbrug gen van de Noord-Zuid-te- genstelling in de wereld. „Wat de kerk betreft, zij wil zich vastbesloten blijven in zetten voor de ontwikkeling van de landen die tot het Zuiden behoren". Bij de pauselijke audiëntie waren dit keer vertegen woordigers van 108 landen aanwezig, drie meer dan vo rig jaar. De paus constateerde met voldoening, dat steeds meer landen diplomatieke betrekkingen met de Heilige Stoel wensen. Nog veel meer landen zijn welkom, vooral die met een „seculiere tradi tie, maar waarvan de bevol king als katholiek kan wor den beschouwd". De paus doelde hier op die landen van het Oostblok die katho liek zijn, maar waarvan de regeringen het Vaticaan mij den. Gistermiddag heeft de paus in het kader van een werk bezoek aan een van de paro chies van zijn Romeinse dios- cees een bezoek gebracht aan een jeugdcentrum van Opus Dei, Elis genaamd. In Rome wordt hieraan veel aandacht geschonken, omdat het de eerste keer is dat de paus bij Opus Dei te gast is, nadat hij deze groepering eind 1982 een speciale status binnen de kerk had verleend. Op grond van deze speciale positie in de kerkelijke organisatie valt Opus Dei niet meer onder de bisschoppen, maar direct on der het gezag van de paus. Uit het bezoek van de paus aan dit Romeinse Opus Dei centrum wordt opgemaakt De paus wordt tijdens zijn bezoek aan het Jeugdcentrum van „Opus Dei" zeer enthousiast begroet door de jongeren daar. dat de paus alle vertrouwen in deze door velen als behou dend gekenmerkte organisa tie blijft stellen. „Open Kerk" pleit voor afstand nemen van gezag paus en bisschoppen Het heeft weinig zin telkens weer bij de bisschoppen om be grip te vragen voor een ruimere en opener visie op de kerk. Het komt er nu op aan elkaar te steunen en te sterken om het onder de druk van de omstandigheden uit te houden. Dat be tekent een zeker afstand nemen van pauselijk en bisschoppe lijk gezag, van pauselijke en bisschoppelijke aanspraken. Dat schrijft de landelijke beweging „Open Kerk" in de brief „Tussen gehoorzamen en afhaken", die ter gelegenheid van de jaarwisseling aan alle leden is gestuurd. In de brief wordt gewezen op de spanning in de r.-k. kerk tussen wat de kerk leert en wat veel katholieken denken en doen. „Open Kerk" wijst erop, dat de kerkgemeenschap niet zo is ingericht, dat alleen de officiële ambtsdragers door de Geest worden geleid en dat de overige gelovigen slechts mogen luisteren en uit voeren. Als christenen in bepaalde zaken eigen wegen gaan, is het beter niet snel van ongehoorzaamheid te spreken. Het kan evengoed gaan om een heel eerlijk en authentiek gehoor zamen aan de Geest, die in hen spreekt, aldus „Open Kerk". De beweging wijst er verder op, dat iedere plaatselijke kerk eigen kenmerken heeft. De ene kerk in de zin van volledige gelijkvormigheid heeft nooit bestaan. Er zijn altijd variaties geweest in spiritualiteit, liturgie, theologisch denken en struc turen, aldus „Open Kerk". In de brief- wordt verder gezegd, dat men graag gebruik wil maken van de uitdrukking „kritische trouw": „Trouw, omdat we willen blijven geloven, dat de feitelijke kerkgemeenschap voor ons de weg naar heil is; kritisch, omdat we ons niet pas sief willen uitleveren aan mensen en meningen die, evenals wijzelf, beperkt, veranderlijk en feilbaar zijn." Mgr. H. J. Bomers geïnstalleerd als tiende bisschop van Haarlem In de kathedrale basiliek van Sint-Bavo te Haarlem is mgr. H. J. A. Bomers zaterdag ge ïnstalleerd als tiende bisschop van Haarlem sinds het herstel van de kerkelijke hiërarchie in 1853. Mgr. Bomers, die sinds 1967 in Ethiopië heeft gewerkt laatstelijk als apo stolisch vicaris van Nekemte werd op 21 oktober 1983 door de paus benoemd tot co-adjutor met recht van op volging van mgr. Zwartkruis. In de Sint-Bavo was zaterdag tegelijkertijd de bisschopswij ding van dr. J. F. Lescrau- waet. Mgr. Lescrauwaet, die sinds 1978 hoogleraar in de dogmatiek was aan de katho lieke universiteit van Leuven, is benoemd tot titulair bis schop van Turres Concordiae. Hij zal mgr. Bomers als hulp bisschop bijstaan. De plechtigheid in de Sint- Bavo werd geleid door mgr. Bomers. Als mede-consecrato- ren fungeerden bisschop Ernst van Breda en hulpbis schop De Kok van Utrecht, die in de plaats was gekomen van mgr. Bluyssen van Den Bosch, die wegens ziekte af wezig was. Ook bisschop Möl- ler van Groningen was ver- Na zijn installatie als bis schop van Haarlem was de eerste officiële daad van mgr. Bomers de wijding van hulpbisschop, mgr. dr. J. F. Lescrauwaet. hinderd. Voorts woonden kar dinaal Alfrink, pronuntius B. Wüstenberg, oud-minister mevrouw dr. M. Klompé en namens het kabinet staatsse cretaris P. H. van Zeil de in stallatie van mgr. Bomers bij. In zijn openingswoord herin nerde mgr. H. W. J. Kuipers, vicaris-generaal van het bis dom Haarlem aan het overlij den van de vorige bisschop van Haarlem, mgr. Zwart kruis, op de dag van de be noeming van mgr. Bomers. Juist in die dagen manifes teerde het „samen kerk" zijn van het bisdom zich op in drukwekkende wijze, aldus mgr. Kuipers. Hij legde er de nadruk op, dat van een bis schop verwacht mag worden, dat hij bisschop is in het mid den van de kerk en dat hij weet wat er in de harten van de mensen omgaat. Mgr. Kui pers verklaarde verder, dat het bisdom mgr. Bomers heeft aanvaard maar, zo voegde hij er aan toe, omwille van de waarachtigheid van die aan- vaarding mag niet verzwegen worden, dat zij voor nogal wat mensen gepaard gaat met in nerlijke moeite. Het eerlijk uitspreken daarvan ook nu mag helpen om een hartelijke aanvaarding mogelijk te ma ken, aldus mgr. Kuipers. In zijn preek zei bisschop Bomers, dat hij met de prefect van de congregatie voor de bisschoppen in Rome, mgr. Baggio, heeft gesproken over de procedure bij de benoe ming van een opvolger voor mgr. Zwartkruis. Door velen is het plotseling overlijden van mgr. Zwartkruis in ver band gebracht met de manier waarop deze congregatie hem behandeld heeft. „Ik ben tot de conclusie gekomen dat het gebruik van een vreemde taal, zekere culturele verschil len en het feit, dat de prefect van de congregatie niet alles kan vertellen wat hij weet, bepaalde betreurenswaardige misverstanden hebben ver oorzaakt", aldus mgr. Bomers. Hij wees op zijn wapenspreuk: „Verbum dei non est alliga- tum" (het woord van God laat zich niet in boeien slaan) die hij bij zijn benoeming tot mis sie-bisschop in Ethiopië had gekozen wegens de daar heer sende kerkvervolging. Mgr. Bomers zei deze wapenspreuk ook voor de Nederlandse situ atie bruikbaar te vinden, om dat de vormen van tegenstand tegen Gods woord zich niet tot de kerkvervolging beper ken. Mgr. Bomers verklaarde ten slotte de nederigheid tot zijn ideaal te maken. Slechts wie nederig ziin hoofd buigt voor Gods wijsheid, is in de juiste gesteldheid om het woord van God in zijn hart te ontvangen. Basisbeweging naar Vereniging voor Theologie en Maatschappij De raad van de Basisbewe ging in Utrecht heeft zater dag met overgrote meerder heid het besluit genomen, zich officieel aan te sluiten bij de Vereniging voor Theo logie en Maatschappij. Deze vereniging streeft naar een bundeling van al diegenen, die als groep of als individu belang hechten aan theolo- giebeoefening, waarin bevrij ding uit maatschappelijke on derdrukkingssystemen cen traal staat. Het belangrijkste oogmerk van de vereniging is het op zetten van een eigen, van de kerken onafhankelijke oplei ding in de theologie. Daar over zijn besprekingen gaan de met de sociale academie „De Horst" in Driebergen. De verwachting is, dat in september de opleiding zal kunnen beginnen. De aansluiting van de Basis beweging, het samenwer kingsverband van zestig ba sisgroepen en kritische ge meenten in ons land, heeft als achtergrond de bezorgd heid over de kerkelijke druk op het bestaande theologische onderwijs. Op de maatschap pij betrokken theologie wordt steeds sterker op de achter grond gedrukt, vindt zij. Daarom acht de Basisbewe ging het van belang, samen met andere bewegingen van maatschappijkritische chris tenen, een autonome theolo- gie-opleiding op te zetten. Daartoe is nu het initiatief genomen. Storm ign DE BILT De ene sl nauwelijks voorbij of gende kondigt zich al we" de De veroorzaker van de ^str storm is een depressi-j di vanochtend nog ongevefo e, km ten westen van Lel lag. Deze depressie treljie ter snel naar het oostnoijam ten en neemt daarbij flgec betekenis toe. Verwacht dat de depressie morg^e dag boven Denemartyus recht komt. Dat beteken v< ons land opnieuw on%re weer met regen-, hagi morgenmiddag en -avof— sneeuwbuien. BoviA neemt de wind fors in f*- toe. Vanavond wordt harde wind tot ston wacht uit het zuiden, loop van de nacht dr; wind naar zuidwest to en wakkert morgen I' aan. Aan de kust is dj zeer zware storm te vel ten, dat is windkradpj Door de harde wind u, temperatuurvariaties hl"-1 mende etmaal gering. Jn overdag als in de nacht|-p; een temperatuur van r<ri 4 graden verwacht. t i rni n.k 'f i 7 Amsterdam De Bilt Eelde h.bew. h.bev». temp tem) 5 3Uil Lh. R'dam l.be Twente sne Vllsslngen l.be Z.-Limburg ont Barcelona geh Berlijn zw. Bordeaux mis Brussel ont Frankfort ont Genéve sne Helsinki zw. Innsbruck sne Klagenfurt l.be Kopenhagen h.b Mallorca Malta Munchen Wenen Zürlch Casablanca Istanbul Las Palmas 4beï i>in V -de SM -5 cit Geen krant ontvangenl tussen 18.00 en 19.00 I terdags tussen 14.00 el uur, telefoonnr. 071-121- uw krant wordt nog öen avond nabezorgd. enBT I2K H.Ui'l Irish stew (Ierse stoofpot) yoghurtvla met rozijnen Als u met zijn tweeën bent dan heeft u het volgende nodig: 150 g lams- of schapevlees, paar plakjes ontbijtspek, 30 g margarine, zout, pe per, Vz tot 1 kg aardappe len, 1 flinke ui, 250 g witte of groene kool, 200 g win terwortel; 1 volle lepel rozijnen, 2 V2 dl melk, 12 g custard, 30 g suiker, 2 Vz dl yog hurt, paar kaneelbeschuit- jes, jam. Snijd het vlees in grove stuk ken en bak het met spek in de margarine bruin. Doe er weinig (spek is hartig) zout en peper bij en niet al te veel water. Stoof het vlees mals in één a anderhalf uur. Schil in die tijd de aardappe len en snijd ze in vieren. Snijd de ui in fijne snippers. Schaaf of snijd de kool fijn. Borstel de wortel schoon en snijd hem in hele of halve schijfjes. Schep het gare vlees even uit de pan, leg eerst de aardappelen in de jus, dan de groenten en ver volgens weer het vlees. Zorg dat er ongeveer drie centi meter jus in de pan staat, doe er zo nodig water bij en kook de aardappelen en de groen ten gaar in vijftien a twintig minuten. Leg dan eerst het vlees op een warme schotel en schep aardappelen en groenten luchtig door elkaar. Doe er wat zout en peper bij en leg het mengsel, ook de jus, rond het vlees. Wie niet zo van de speciale smaak van lams- of schape vlees houdt, kan deze stoof pot precies zo maken met varkenslappen. Was de rozijnen een keer en zet ze op met een bodempje water. Kook ze in circa tien minuten zacht, laat ze uitlek ken en afkoelen. Meng in de pan de custard, suiker en melk. Breng dit mengsel roe rende aan de kook en koel de vla af. Meng rozijnen, vla en yoghurt. Garneer desge wenst met een paar achter gehouden rozijnen of met jam en geef er een paar ka- neelbeschuitjes bij. JEANNE SYTZEFABER VERBAASD OVER SCHERPE REACTIES CDA-TOP k, OP UITSPRAAK OVER GEREGELDE KERKGANG HARDEGARIJP Syt- ze Faber is zijn verras sing nog niet teboven. Thuis in het Friese Har- degarijp, waar hij een huis bewoont aan de rand van het weiland, moet het Tweede-Ka merlid af en toe moeite doen om zijn veront waardiging de baas te blijven. Hij begrijpt er niets van dat de hele CDA-top de afgelopen dagen over hem heen is gevallen. Het begon allemaal met een spreekbeurt van Faber vori ge week maandag in Mak- kum. Een regionale krant meldde daags daarna dat hij van zijn van zijn collega's in het CDA een geregelde kerk gang verlangt. Nadat de lan delijke dagbladen dit nieuws hadden overgenomen, kwa men de reacties los. Partij voorzitter Bukman en pre mier Lubbers wezen de stel ling van Faber nogal scherp en geïrriteerd af. Volgens hen is het voldoende dat een CDA-politicus instemt met de grondslag, zoals de christen democraten de beginselen van hun partij noemen. Dat lijkt logisch voor de lei ders van een politieke partij. Wat beweegt Faber, nog niet zo lang geleden vice-voorzit- ter van het CDA, dan tot zijn standpunt? Wil hij echt dat iedere partijgenoot, die dingt naar een openbaar ambt, elke zondag ter kerke gaat? Faber: „Om te beginnen heb ik niet gesproken over kerk gang. Daar achtervolgt nu ie dereen mij mee, alsof ik een soort stempelkaart wil heb ben, als bewijs dat mensen wel voldoende in de kerk ko men. Nee, ik heb gesproken over kerkelijke meelevend heid. Als mensen van het CDA in de frontlinie van de politiek staan in de ge meenteraden, in provinciale staten, de Kamers en het ka binet mag er mijns inziens ook gekeken worden of zij kerkelijk meelevend zijn". Wat verstaat u daaronder? „Dat zij zich betrokken voe len bij het christelijk geloof en ook bij de kerken. Naar mijn gevoel zal zich dat vrij vanzelfsprekend uiten in een kerkgang, maar ik wil er geen lineaal naast leggen om te zien of die wel voldoende is. Ik vind wel dat dit punt ter sprake moet komen bij een kandidaatstelling. We letten erop of onze afgevaar digden wel voldoende con tactueel begaafd zijn, in wel ke belangengroepen ze zitten, of ze deskundig zijn, of ze jong zijn, of ze vrouw zijn.... En dan zal notabene het meeleven met het christen dom, met het geloof er niet toe doen. Nou dat vind ik ab surd!" Maar wat heeft u bewogen tot deze uitspraken? „Ik heb daar heel goeie rede nen voor. Allereerst een er varingsfeit. In de onderwijs wereld is het een tijdje zo ge weest dat schoolbesturen er zich niet zo om bekreunden hoe dat zat met het geloof en kerkelijkheid van hun lera ren. En dan keken ze later raar op als die leraren geen boodschap hadden aan het geloof of een heel ander ge luid lieten horen dan het be stuur dacht. Dan zeg ik: trek daar je lessen uit". „Nu de politiek. Tegenwoor dig gaan de discussies niet meer over allerlei dogma's, of de slang nu wel of niet ge- Sproken heeft... Het gaat nu om de moraal, om de toepas sing van de christelkijke ethische normen in de prak tijk, in het dagelijkse leven. Zet het IKV tegenover het ICTO, dan heb je een heel duidelijk voorbeeld van zo'n discussie. Dat betekent dat die christelijke achtergrond een rol speelt in het prakti sche handelen, misschien nog wel meer dan in de zuilen maatschappij van vroeger." „Punt twee. Uit onderzoek is gebleken dat veertig procent van de CDA-kiezers een kerk nauwelijks van binnen ziet. Ik kan me voorstellen dat zo'n gegeven invloed heeft. En dat je dus maar niet al te snel en te veel over le vensbeschouwing praat. Nou dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn. Kortgeleden is het rapport Appèl en Weerklank uitgekomen, waar heel het CDA nu over praat. Heel kort samengevat is de con clusie van dat rapport dat de christelijke grondslag na de Sytze Faber: „Als haviken zijn de CDA-topmannen op die uitspraak over de kerk gang gedoken. Niemand heeft mij gebeld om te vra gen hoe ik dat bedoelde. Nee, ze behandelen mij alsof ik nog geen turf hoog ben"! fusie in de koelkast is ver dwenen. Daar is weinig meer aan gedaan. Het is een for meel bindmiddel, maar ver der functioneert het niet meer". „De laatste voorzitter van de CHU, Van Verschuer, heeft onlangs een artikel geschre ven, onder de titel „CDA, Waar is uw Geloof?" Daarin constateert hij dat het in onze partij allemaal nogal pragma tisch is geworden. Volgens hem is dat fout. Kernpunt van de politiek van het CDA dient naar zijn mening te zijn het „vlees geworden woord van God". Het CDA moet de spanning overbruggen tussen het geloof en de politieke praktijk. Van Verschuer sig naleert dus een probleem". Merkt u dat ook in de Twee de-Kamerfractie? „Het is mijn eigen ervaring dat als je je in het CDA be roept op het geloof, er soms gevoelens van irritatie ont staan. Dan is steevast het weerwoord: Ben ik dan geen goeie christen? Als je dat een paar keer hebt meegemaakt, werkt dat verlammend". „En niet alleen voor mij. Ik denk dat de mensen van CDA-politici meer willen ho ren dan zakelijke verhalen. Vroeger zei men: Er moet een zedelijke band zijn tussen kiezers en gekozenen. Ik merk dat daar ook vandaag de dag een zekere hunkering naar is. De mensen willen horen vanuit welke geestelij ke achtergrond politici den ken en praten. Dus zeg ik, dat het belangrijk is dat daar bij een kandidaatstelling op wordt gelet. En ook bij het zoeken naar ministers voor het kabinet. Dat hoort er na drukkelijk bij". De CDA-top is dat kennelijk niet met u eens. „Dat heeft mij met stomheid geslagen. Als haviken is men op die uitspraak over de kerkgang gedoken. Niemand heeft mij gebeld om te vra gen hoe ik dat bedoelde. Mij kennende... terwijl ik de woordvoerder voor privacy- aangelegenheden ben van de fractie. Nee, ze behandelen mij alsof ik nog geen turf hoog ben!" „Dan zeg ik: dat klopt niet. Als de partij zelf, in Appèl en Weerklank, zegt dat haar grondslag in de koelkast ligt, dan vind ik dat de partijvoor zitter en de anderen, die mij nu een waarschuwende vin ger voor houden, zich daar mee bezig moeten houden. Ik begrijp dat Lubbers voor de televisie er zelfs Moslims (die lid zouden zijn van het CDA) bij heeft gehaald... Daar be grijp ik verdikke helemaal niets van!". „Voor mij persoonlijk komt er nog iets bij. Ik kan me voorstellen dat christenen in deze wereld tot de conclusie komen dat het onmogelijk is tegelijk macht uit te oefenen en het evangelie recht te doen. Dat kan ik me voor stellen, maar het CDA heeft met open ogen gezegd dat avontuur wel aan te willen. Wij willen op grond van de bijbel politiek bedrijven. En geen getuigenispolitiek; wij willen ook verantwoordelijk heden dragen. Dat is een avontuur in de maatschappij van vandaag. En dat vind ik fantastisch en daar wil ik me met hart en ziel voor inzet ten". „Maar, het kan niet zo zijn, dat ik gebruik een groot woord over het Konink rijk Gods een schaduw valt, doordat het kennelijk in die politiek niet lukt. Want dan bewijs je de kerk geen dienst. In dat geval moet je de grondslag aanpassen. Nou, zover ben ik niet. Dat is niet mijn stelling. Ik wil in de po litiek heel nadrukkelijk en recht toe recht aan bezig zijn met de Bijbel; dat gaat met worstelingen en compromis sen gepaard, maar er moet zightbaar zijn dat je er in de praktijk mee bezig bent. Adeldom verplicht". Maar loop je dan niet het risi co dat je veertig procent kie zers van je vervreemdt? „Ik vind het fantastisch dat zoveel van zulke mensen stemmen op het CDA. Maar dat mag niet tot gevolg heb ben, dat de partijleiding het Christen Democratisch Appèl verandert in Centrum Demo cratisch Appèl. Ik heb niks tegen centrumpolitiek, maar dan moet je niet meer zeggen dat je politiek rechtstreeks voortvloeit uit het evangelie. Laat dat er dan buiten. Maar zolang een partij dat vrijwilig wèl doet -en daarom ben ik er ook lid en werk ik er voor- dan is het vanzelfspre kend dat over die vitèle rela tie ook gesproken wordt met mensen die afgevaardigd worden". „Dat zal kiezers helemaal niet afstoten. Ik constateer dat er bij hen een geweldig verlangen is naar mèèr dan zakelijkheid, naar mèèr dan het simplisme van de televi sie. De mensen willen ook warmte ontvangen, ze willen ook richting hebben in hun leven. Pragmatisme is daar voor absoluut geen oplossing. Dan verkoop je de mensen stenen voor brood. Zodra je je uitgangspunt op het voete neind legt, omdat er nu een maal zoveel onkerkelijken zijn, dan valt langzaam maar zeker de bodem uit het CDA". Heeft u dan geen begrip voor de reacties van de partijtop? „Nee, ik begrijp ze echt niet. De situatie kon weieens erger zijn dan ik in mijn onbevan genheid vermoedde. Het heeft me echt verrast, dat de hele top meteen heeft gezegd: het is voldoende dat je in stemt met de grondslag en de rest heeft er niets mee te ma ken. Dat kan ik niet goed vatten". Maar wilt u dan in de fractie gaan discussiëren over de be tekenis van bijbelteksten? „Ik zit in de fractie om dat avontuur, waarover ik sprak, aan te gaan. Om in een sterk geïndividualiseerde en gese culariseerde wereld toch iets te brengen van wat je denkt dat goed is volgens je christe lijke levensovertuiging. Ik weet dat daar verschillende interpretaties aan ten grond slag liggen. Maar als je terug gaat naar de bron..." „Als je met dit soort zaken bezig bent, dan verlang je toch naar de kerkgang. Ik ga elke zondag tenminste éen keer naar de kerk. En dat is voor mij een feest. En ik hèb daar ook heel vaak iets aan. Een willekeurig voorbeeld: Het vreemdelingenbeleid. In de kerk wordt je uitgelegd dat er altijd in het nieuwe zowel als in het oude testa ment drie categorieën mensen met een bijzondere zorg omgeven zijn: Wedu wen, wezen en vreemdelin gen. Nou, dan zegt dat toch ook iets voor de wereld van vandaag". „Een ander punt: De mensen met een smalle beurs. Voor mij heeft ook dat nadrukke lijk te maken met mijn ge loof. Ik zie heus wel dat fi nanciële sommen kloppend gemaakt moeten worden, maar één ding staat voor mij vast: De overheid dient een beschermende hand uit te steken naar mensen, die er bijna niet meer kunnen rondkomen. Bij het Friesch Dagblad (Faber is lid van de hoofdredactie van deze krant) hebben we heel wat mensen die hun abonnement niet meer kunnen betalen. Er is nu een stichting abonne mentenfonds opgericht. Die draait een paar weken en er is al 50.000 gulden binnenge komen. Dat is een stuk on derlinge solidariteit van christenmensen: De zorg voor mensen met een heel kleine portemonnee". „Straks krijgen we het 1 juli- pakket (verlaging sociale uit keringen) en de kernwapen- problematiek. Ik denk dat wij in het CDA daar alleen maar uit kunnen komen, als we ons laven aan ons uit gangspunt." U zei zojuist dat de situatie weieens erger kon zijn dan u had vermoed. „Ja, de reacties hebben^ wel aan het denken gezever En waar zal dat denkppn toe leiden? ;v- „Het is zo beroerd, hè. lWH. het allemaal niet met erê vooropgezette bedoelingz.v daan. Ik heb geen perst001 muniqué uitgegeven. IkJ°n in- Makkum van een Lrar punten gesproken. Ik hacen in een rapport van het 5 c aal-Cultureel Planbureavnd lezen dat veertig procent^ de CDA-kiezers niet ké, e lijk meelevend is. Ja, w(. conclusie moet ik nu (Su ken...? Ik wacht maar jFi af. Ik heb inmiddels wel!™ bijval gekregen van mer?n die mijn mening volstrek, gisch vinden. Men is nu lJa' met de discussie over Ar" en Weerklank. Ik hoopffn daar uitkomt de lijn, die j z vanzelfsprekend vind I. 1 waar ik nu in het vodm^ gaan iets over gezegd he£e En als dat niet zo is, g^ t dan Dijkman en Sch&fi achterna? *v< „Met hen ligt het tochfee ders. Ik had altijd het ge[?' dat die twee allang mer,d; afscheid genomen hathu van het CDA. Wat mid betreft: Ik wil me niet op"k len als een soort sectariëK* ben realist genoeg om terki ten dat politiek een kwf is van geven en nemen.**1 leen blijft voor mij als?; paal boven water staan. CDA-politiek alleen mogi is op basis van onze grUri slag. Anders ontbreektP verbindende schakel. fe( als dat gaat verdampen, Li vervalt het samenbindi-5- element. Zo simpel is da^n En dan stapt u eruit? Av „Ik pieker er niet overfrj' uit de partij te stappen.pet zijn nu bezig met een dikes sie die uiterst fundameil is voor het CDA. Ik hou|°k leen even de geloofsbrief van het CDA omhoog, fit herinner ik even aan. Ik^d me niet voorstellen dal**? trouwe CDA-leden in 1 Noorden hier heb it meeste contacten de van de top accepteren. geloof ik niks van. Die rgn sen hebben gekozen voorr£j christelijk geïnspireerde Iq tiek en die willen daarjt] iets van merken". RIK IN 'T HU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2